eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.8هزار عکس
167.9هزار ویدیو
2هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ترویج لمپنیسم و دعوت به بی‌شخصیتی و اقدام علیه هویت اسلامی ایرانی!!! 🔴 عصر جدید، بر هر کسی با اندک آشنایی با مکتب ابلیسی غرب عیان است، عملاً گرته‌برداری شده از است که برای سرگرم کردن و دمیدن نفحات امید کاذب در جامعه مبتذل و در انتهای دره انحطاط غربی طراحی شده است؛ اما در نهایت تعجب با بالاترین حمایت مادی و معنوی از بیت‌المال مسلمین علیه و در حال تاختن بر هویت ملت ایران بویژه نوجوانان و جوانان و ترویج اباحی‌گری می‌باشد. 🔶اصولاً استعدادیابی و تزریق امید و تقویت روحیه لزوماً و منحصرا از طریق مکتب انقلاب اسلامی قابل ایجاد و ارتقاء می‌باشد؛ چه اینکه سابقه حدود نیم قرن تربیت امامین انقلاب در دوران مبارزات قبل از انقلاب، دوران طلایی دفاع مقدس، عرصه پیچیده دفاع از حرم و . . . همگی نشان از موفقیت تنها نسخه رشد و تعالی جامعه بر اساس تبعیت از مکتب انقلاب اسلامی تحت تربیت نائب الامام می‌باشد. ⭕️لذا به شما دوستان انقلابی مسلط شده بر صدا و سیما هشدار می‌دهیم، جناب آقای وحید جلیلی و جبلی و من تبع؛ شما که با ادعای سنگینی صدا و سیما را تصاحب نمودید لطفاً روحیه خطرناک و رویکرد مهلک و شیطانی را کنار بگذارید و آرام آرام با رویکرد تحولی، صدا و سیما را به سمت تراز انقلاب تغییر ریل دهید. ❌در غیر اینصورت در محضر الهی و لحظه مواجهه با شهدای مظلوم و عالمان مجاهد، هیچ پاسخی نخواهید داشت. ✅
⚠️قابل توجه دوستان ذوق‌مرگ لطفاً تعابیر با تیم مذاکره کننده معلوم‌الحال دولت یازدهم و دوازدهم را مرورکنید 🔶دیدار رمضانی مسئولان نظام ۱۳۹۴/۰۴/۰۲ نکته دوّم، بنده هیئت مذاکره‌کننده را - همین دوستانى که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امین میدانم، هم غیور میدانم، هم شجاع میدانم، هم متدیّن میدانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضّارى که اینجا تشریف دارید، ازمحتواى مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شماهم ازمحتواى مذاکرات وجزئیّات مذاکرات و آنچه در مجالس میگذرد مطّلع بودید، به بخشى از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان میکردید. من البتّه علاوه بر اینها، بعضى از این دوستان را از نزدیک میشناسم، بعضى را از دور با سوابقشان میشناسم؛ اینها مردمانى هستند متدیّن و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را بازکنند و دارند تلاش میکنند براى این کار. انصافاً غیرت ملّى هم دارند، شجاعت هم دارند، در مقابل یک تعداد کثیرى از کسانى قرار میگیرند - که حالا نمیخواهم تعبیرِ متناسب واقعى را بکنم، چون گاهى تعبیرهایى هست که واقعاً شایسته آن تعبیرند امّا خب، مناسب نیست که ما به زبان بیاوریم - و انصافاً درمقابل آنها با شجاعت کامل، با دقّت کامل مواضع خودشان را بیان میکنند، دنبال میکنند و تعقیب میکنند. نکته سوّم درمورد منتقدین محترم است. بنده با انتقاد مخالف نیستم، عیبى ندارد، انتقاد لازم است و کمک‌کننده است، منتها این را همه توجّه داشته باشند که انتقادکردن آسان‌تر از عمل‌کردن است. عیبهاى طرف مقابل را در آن عرصه‌اى که قرار دارد، ما راحت مى‌بینیم، درحالیکه خطرات او، دشوارى‌هاى او، نگرانى‌هاى او، مشکلات او را انسان نمیبیند. مثل این است که شما کنار یک استخرى ایستاده‌اید، دارید تماشا میکنید؛ یک‌نفر هم رفته است روى ارتفاع، از ده‌مترى میخواهد شیرجه بزند. خب، شیرجه میزند، شما که اینجا کناراستخر ایستاده‌اید، میگویید هان! این پایش خم شد، زانویش خم شد؛ این یک اشکال. بله، این اشکال است امّا شما زحمت بکشید از این دایو بروید بالا، سرِ آن ده‌مترى به آب یک نگاهى بکنید، آن‌وقت قضاوت بکنید! انتقادکردن آسان است. [البتّه‌] این حرف من مانع از انتقاد نشود؛ انتقاد بکنید لکن توجّه داشته باشید که انتقادها با لحاظِ این معنا باشد که آن طرف مقابل بعضى از عیوبى را که ما در انتقادمان ذکر میکنیم ممکن است میدانند، [امّا] خب به این نتیجه رسیده‌اند یا ضرورتها آنها را به اینجا کشانده یا به هر دلیل دیگرى. البتّه بنده نمیخواهم بگویم اینها معصومند؛ نه، معصوم نیستند؛ ممکن است انسان یک‌جاهایى در تشخیص، در عمل خطا هم بکند، امّا مهم این است که به امانت اینها و به دیانت اینها و به غیرت اینها و به شجاعت اینها ما اعتقاد داریم. این سه نکته لازمى که در مقدّمه عرایضم عرض کردم. ⚠️«هیچ ‌کس نباید این مجموعه‌ مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه‌ شامل آمریکا - همان ۶ دولت، به‌اصطلاح ۵ بعلاوه‌ ۱ - سازشکار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچه‌های خودمان هستند، بچه‌های انقلابند؛ یک مأموریتی را دارند انجام میدهند. کار سختی هم هست [که‌] بر عهده‌ اینهاست؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که برعهده‌ آنهاست انجام میدهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده میشود - که اینها سازشکارند و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرف‌ها نیست» دیدار دانش‌آموزان ودانشجویان ۹۲.۸.۱۲ ⭕️«آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی از سر گذراندند. احساس قدرت و نشستن در مقابل ۶ قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرف‌های مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکره‌کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته‌ای بود. تدین، مهمترین نقطه‌ قوت آقای ظریف است و بنده مکرر برای شما عزیزان دعا میکنم» دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران درخارج ازکشور ۹۴.۸.۱۰ 🔶«وزیر محترم خارجه‌ ما، آقای دکترظریف، یک نامه‌ گویایی به مسئول اروپایی مینویسند - البته این بارِ چندم است - و موارد نقض روح برجام و جسم برجام [را مطرح میکند]. گاهی میگفتند روح برجام نقض شده، ایشان میگوید که فقط روح برجام نیست، [بلکه] یک جاهایی هم خود برجام - یعنی جسم برجام - هم نقض شده بوسیله آمریکایی‌ها؛ ایشان فهرست کردند فرستادند برای آنها. یعنی این [شخص] دیگر کسی نیست که بگویند مخالفین این مذاکرات هستند که این حرف را میزنند؛ نه، خود وزیر محترم خارجه، چون انسان متدینی است، انسان باوجدانی است و انسان صاحب احساس مسئولیت است، خود ایشان هم این اعتراض را دارد میکند» دیدار مسئولان نظام ۹۶.۳.۲۲ «...آقای ظریف - دوست عزیز ما - هم اینجا تشریف دارند» دیداراعضاءهیات دولت ۹۷.۶.۷
⚠️ایادی استکبار به راحتی و علنی بدون هیچ واهمه‌ای علیه اهداف انقلاب و در تضاد با فرمایشات به فعالیت می‌پردازند و مهمترین سرمایه ملی یعنی نیروی جوان را با وعده‌های موهوم اغفال تشویق به مهاجرت آنهم برای دولت خبیث آلمان می‌کنند!!! 👈جناب آقای حسین طائب اط سپاه 👇جناب آقای جلالی پدافند غیرعامل 👈جناب آقای خطیب واجا 👈جناب آقای اژه‌ای مدعی‌العموم ⚠️در وضعیتی که همگان فهمیده‌اند و امام جامعه بارها هشدار فرمودند که اوضاع جمعیتی در حد فاجعه می‌باشد؛ 🔸دقیقاً بفرمایید، خواب هستید، بی‌خیال شدید، غافل گشته‌اید، هنوز مشغول قلع و قمع مبارزین انقلابی می‌باشید، همراه غیرانقلابیون شده‌اید یا . . .؟!!! 🤔این امور را چه کسی غیر شما و نهادهای تحت مدیریت ناکارآمدتان که حقوق‌های کذایی می‌ستانید و بایست پیگیری می‌کرده و نمی‌کند و تحت فنا شده‌اید و امروز شاهد این فاجعه هستیم؟!!!
⚠️قابل توجه ⚠️ 🔴وقتی مجاهدین یمنی پابرهنه و گرسنه با دست خالی حریف ندارند و حتی احتمال پیروزی برای دشمن را صفر کرده‌اند؛ ⭕️آقایانی که رسماً گفتند اگر در جریان با آمریکا روبرو شویم اقتصاد ده بیست سال عقب می‌افتد!!! 🤔بفرمایند چند برابر برادران مجاهد یمنی؛ قوای نظامی، تجهیزات نظامی، پول و امکانات، مهمات جنگی و . . . در اختیار دارید و هنوز دستور صریح مبنی بر تحقق را زیر پا گذارده‌اید؟!!!
⚠️همه چیز در خدمت آیةالله سازی فرد فوق مشکوک و مرتبط با لندن!!! 🔴مسئولان حوزه، ، نهادهای امنیتی قضایی عملا با دو روش در خدمت حرکت‌های ضدانقلابی!!! 👆⏪ با تمرکز بر ، تخریب، تهدید و نیروهای انقلابی مبارز جهت کنترل ایشان که البته زهی خیال باطل ✌️⏪ و رفتارهای در مقابل خیانت‌ها و هجمه‌های آشکار علیه ولایت، آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی 😳لااقل به این علوی کرجی بگویید اینقدر وقیحانه و تابلو شیطنت نکند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶مسئول معترض به حقوق نجومی ۴۰ تا ۵۰ میلیونی خودش و همکارانش کلاً 👈 ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان 👈و حدود ۲۳,۸۰۰,۰۰۰ میلیون تومان 👈و کمی بیشتر حدود ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان ناقابل دریافت دارند!!! 🤔
هدایت شده از mesaghمیثاق
lotf latif_1401.01.22_2.mp3
7.35M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه لطف لطیف رادیو اقتصاد/رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه نهم: مال و تزکیه! • وقتی "معیشت" بر "حیات" چیره شده و حب مال فزونی می گیرد، آیا برای غلبه حیات راهی هست؟ - رایگان بخشی برای اینکار است! مال موجب تزکیه میشود. • اینکار بدون نیت درست ممکن نیست! • در زکاتهای واجب بیشتر فقرا دیده و در مستحب بیشتر تربیت صاحب مال دیده شده است! • "درهم"، "دارُ همّ"(سرای اندوه) و "دینار"، "دارُ النار"(سرای آتش) بوده برای کسی که جمع کند و در طاعت خرج نشود!
💠 نهج البلاغه و مسئله عدالت در نهمین قسمت از برنامه «سوره؛ فصل نهج البلاغه» موضوع «مساله عدالت» در گفت وگو با محسن قنبریان بررسی شد. 🔺قنبریان در این باره اظهار کرد: نهج البلاغه را می توان کتاب عدالت معرفی کرد؛ به این دلیل که عمده خطبه هایش در زمان حکومت حضرت امیر(ع) ارائه شده و از سوی دیگر حکومت در اسلام برای اقامه قسط است، یعنی هدف این جهانیِ حکومت، رساندن جامعه به عدالت اجتماعی است لذا طبیعی خواهد بود که نهج البلاغه پر از آموزه هایی مملو از عدالت اجتماعی باشد. در عین حال عدالت اجتماعی گستره وسیعی دارد و اعم از عدالت اقتصادی است گرچه که نکته مهم آن در عدالت اقتصادی است و من در بحث خود ازعدالت قضایی، سیاسی و اقتصادی در نهچ البلاغه گفت وگو می کنم. در ادامه دیانی گفت: یعنی اعتقاد به این مساله دارید که چشم‌اندازی که از عدالت در نهج‌البلاغه داریم جامع هستند اما خوانش‌های مختلف را بر می‌گیرد، بر خلاف برخی خوانش‌ها که عدالت اقتصادی یا عدالت اجتماعی را به معنای خاص کلمه برجسته می کند؟ قنبریان در پاسخ گفت: بله ، نگاه های متجزی است که راه را برای التقاط فراهم می کند؛ که اگر فقط عدالت اقتصادی را بگیریم و از عدالت سیاسی که آزادی و مردم سالاری و در عین حال امامت و ولایت را وارد عدالت اجتماعی می کند غافل شویم دچار یک التقاط خواهیم شد، از سوی دیگر اگر فقط به عدالت سیاسی پرداختیم و از عدالت اقتصادی غافل شدیم یک جور التقاط دیگر اتفاق می افتد که در جوامع لیبرالیستی شاهد آن هستیم، یعنی همان طور که ممکن است با قرائت سویالیستی از نهج البلاغه در این سال ها مواجه شویم ممکن است با قرائت لیبرالیستی هم مواجه شویم که در یک بخش قسمت های عدالت اقتصادی اش را نخواند و احیانا برخی ابزارهای مردم سالارانه را بخواند. باید همه این مجموعه را با هم دید. 🔺در ادامه دیانی به طرح این پرسش و مساله پرداخت که : از عدالت سیاسی در نهج البلاغه صحبت کردید، این مولفه را توضیح دهید که اولا به چه معناست و دوما چه قرائت و شواهدی را در نهج البلاغه و سیره علوی مبنی بر اهتمام به عدالت سیاسی می دانید؟ قنبریان در پاسخ گفت: اگر به همین مبنا از حضرت امیر (ع) که فرمود «عدالت قرار گرفتن چیزها در جای صحیح خودش است» توجه کنیم، عدالت سیاسی از قضا مادر عدالت ها است. ما در تلقی امامت نقش مردم را جدی می دانیم و بدون مردم امامتی نخواهد بود و ولایتی منعقد نخواهد شد، از این حیث هم امام و هم مردم سر جای خود می نشینند، پس هم عدالت است، هم امامت و مردم سالاری؛ عهدنامه مالک اشتر که سند صحیحی است که در غیر نهج البلاغه به ما رسیده بسیار واضح این مساله را بیان کرده است؛ اینکه امامت رکن اول امامت است واضح است چون حکومت برای عدالت برقرار می شود. وی ادامه داد: در روایت آمده است که رسول را به رسالت و اولی‌الامر را به امر به معروف و عدالت می شناسیم، پس این دو گانه امامت و یا ولایت و عدالت از اول دوگانه غلطی است. اولین رکن عدالت، عدالت سیاسی است و در فهم شیعی ما عدالت سیاسی یعنی همان امامت، در دوره معصوم به یک شکل، در دوره غیبت به شکل دیگری و این نقطه شروع است و امامت هم برای عدالت است چنانچه در قرآن فرمود: « لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ». 🔺در ادامه دیانی گفت: پس ما مفهومی به نام عدالت داریم که به معنای وسیع کلمه می گیریم، مردم، امام و در این وسط از چیزی به نام عدالت سیاسی صحبت می کنیم، این عدالت سیاسی به چه معناست؟ آیا وقتی که آموزه امامت و ولایت را داریم، دیگران در این نظام سیاسی حق و سهمی دارند؟ مردم چه نسبتی با این ولایت دارند چراکه در برخی تقریرها، اصلا ولایت بی نیاز از مردم است و مردم نهایتا در تحقق حکومت سهم دارند. وقتی که او بی نیاز باشد برای مردم چه حقی می توان قائل شد؟ چه تبیینی وجود دارد که این رابطه را به این شکل برقرار کنیم؟ قنبریان پاسخ داد: بهترین تبیین از نهج البلاغه این است که می گوید اگر مردم سر جای خودشان نشستند ولایتی که می خواهید منعقد می شود، که از جمله آنها حق تعیین سرنوشت شان و آوردن ولی حق است. تمایز اصلی ولایت با سلطان همین است که ولایت از جنس محبت و یک چیز درونی است و مردم او را سرکار آورده اند نه اینکه به زور و غلبه. راه کشف صالحین برای بودنشان در حکومت و تشکیل مخروط امامت عدل، به ادبیات امروزی تشکیل دولت، تنها طریق استدلال‌اش چیزی است که بر زبان مردم جاری می شود که امروز اسم رای یا ساز و کار دیگری را برایش تعریف کرده ایم.
💠 نهج البلاغه و مسئله عدالت 🔺در بخش دیگری از بحث دیانی اظهار کرد: اینجا شاید منتقدین نقدی را درباره این خوانش داشته باشند؛ ما تجربه‌های تاریخی در اسلام و در قرن‌های بعد از صدر اسلام داریم که شاید مردم اشتباه انتخاب کرده باشند و الزاما انتخاب مردم به معنای کشف صالح نیست، برای تمایز قائل شدن میان آنجا که انتخاب مردم کشف صالح است و جایی که انتخاب مردم کشف صالح نیست آیا می شود معیاری را در نظر گرفت؟ ممکن است اشکال صغروی و البته کبروی ایجاد شود. البته حق انتخاب محفوظ است و باید در مبادی انتخاب و اثرگذاری یک هادی گذاشته شود تا زمینه انتخاب بهترشان را فراهم کنیم نه اینکه ولایت را تبدیل به سلطان کنیم که این به لحاظ کبروی بود. بنابراین به لحاظ صغروی در تاریخ گذشته ما چه زمانی عامه مردم انتخاب کرده‌اند؟ قنبریان در پاسخ گفت: وقتی مردم عهد ایمانی می بندند. در دوره مدینه هرگز اکثرهم به لایعقلون توصیف نشدند و در آنجا به دلیل عهدی است که با پیامبر(ص) داشتند. بحث و دعوای من به لحاظ صغروی این است که در کجا عموم مردم دست به انتخاب زدند که بد شد؟ اینکه خلیفه ای بیاید و خلیفه دیگری را نصب کند آیا انتخاب مردم است؟ دیانی در ادامه به طرح این پرسش پرداخت که آیا آنچه که در سقیفه اتفاق افتاد حضور مردم نیست؟ قنبریان گفت: یک شورای شش نفره ویک نصب یک نفره که عموم مردم نیست. حضرت امیر (ع) عالی ترین سطح انعقاد امامت و خلافت را آن جایی می داند که عموم مردم بیایند. چه در جریان غدیر که عموم مردم حضور داشتند و چه در این جریان که اتفاقا هر دو در تاریخ ۱۸ ذی الحجه اتفاق افتاد. این همان فهم عدالت سیاسی است که مردم سر جای خودشان می نشینند. این نشستن ولایت الهی هم محقق می کند. 🔺در ادامه دیانی اظهار کرد: نسبت عدالت سیاسی با وضعیت مدرن سیاسی چگونه است؟ آیا در این عدالت سیاسی امکان رقابت و حزب و انتخابات رقابتی وجود دارد یا خیر؟ قنبریان گفت: ما می توانیم از نهج‌البلاغه این را بفهمیم که جایی منع نشده است. وقتی که می گوییم بهترین راه کشف صالحین مردم هستند یکبار می توان آن را در انتخابات و یکبار در ساز و کارهای دیگر محقق کرد. دیانی تصریح کرد: در حکومت های مدرن نوعا این قدر دارای رویکرد مثبت نیستند، یعنی اگر بخواهیم عنصر قدرت را از آنها خارج کنیم عملا چیزی باقی نمی ماند. در اینجا کمال گرایی باقی می ماند. آیا این نگاه از آن ایده آل و آرمان به رئال می رسد و آیا اصلا شدنی است؟ آیا در دوره امیرالمومنین اتفاق افتاده است؟ قنبریان افزود: بله! همه کارگزاران امیرالمومنین (ع) که مالک اشتر نبودند، جالب است که دعای کمیل خوانِ آن مذمت شده اما در زمانی که اشعث حکومت دستش بود مذمتی نداریم؛ اتفاقا هنر امیرالمومنین هنر سلیمان است. نَه اینکه اگر نماز شب‌خوان در جامعه درست کردیم الزاما یعنی حاکم خوب درست کرده ایم، برای مثال نامه پنجم به اشعث که تا زمانی که او عامل در آذربایجان است تخلفی ندارد. در قرآن می خوانیم که حضرت سلیمان شیاطین را به کار گرفت. این یعنی شیاطین پنهانی در یک شخص بوده اما در کارگزاری او بروز نکرده است. این واقعیت است. در ادامه دیانی گفت: و در اینجا شخصی مثل کمیل سرزنش شد در حالی که به لحاظ تقوا و دین داری درجاتی داشت. قنبریان در پاسخ گفت: امام (ع) در نامه به اشعث می نویسد: « حوزه فرمانرواييت طعمه تو نيست، بلكه امانتى است بر گردن تو، و از تو خواسته اند كه فرمانبردار كسى باشى كه فراتر از توست. تو را نرسد كه خود هر چه خواهى رعيت را فرمان دهى ...»، پس بازخواست های حضرت حدی و واقع گرایانه است. با نظارت و توبیخ و تشویق باید با کارگزار برخورد که حضرت  نیز چنین کرد. این پژوهشگر گفت: حال در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن آنچه که مطرح شد بحث می کنیم که اگر دولت ها و کارگزاران خوب انتخاب نشوند در عدالت اقتصادی هم دچار مشکل می شویم. حضرت امیر (ع) در دوره حکومت‌اش کیک اقتصادش هم کوچک شد.
💠 نهج البلاغه و مسئله عدالت 🔺در ادامه دیانی اظهار کرد: این مساله را ذیل بحث و نسبت عدالت و کارآمدی می‌برم. در فصل بنی امیه هم این بحث را داشتیم که این رویکرد حضرت امیر(ع) در دوره خلافت و حکمرانی مشکلات فراوانی را برای حضرت ایجاد می کند و ما در یک سری از شاخص ها می بینیم که با افت مواجه شدند در حالی که رقیب در همان زمان دارد منابع اقتصادی سرشاری از فتوحات و منابع دیگر پیدا می کند. آیا منطق اموی که این کارآمدی را بر عدالت ترجیح می دهد منطق درست تری نیست و آیا آنچه که حضرت امیر(ع) دنبال آن بود با این مشکلات اقتصادی که برای جامعه ایجاد شد ضررش به خود مردم نرسید؟ در ادامه دیانی تصریح کرد: با وجود بسیاری از مشکلات و پایین آمدن برخی از شاخص ها، تهدیدها و کمبود در منابع مالی برای حضرت امیر(ع)، فقر در دوره حضرت کاهش می یابد. قنبریان پاسخ داد: فقر اصلا از بین رفت، لا اقل در دوره آخر بعد از حکمیت و نهروان که شش شورش انجام شد و فقط کوفه ماند بود فقر از بین رفت. یک گزارش از این دوره داریم که حضرت می فرماید: هیچ کسی در کوفه صبح نمی‌کند مگر در نعمت است. همچنین می فرماید: پایین ترین طبقه آنها نان گندم می خورد، سایبان دارد و از آب فرات می خورد. وی ادامه داد: پس حضرت فقر را به عنوان قدم اول عدالت از بین برده و در مقابل آن محدودیت‌ها برای اقتصاد، سراغ عدالت تخصیصی برای منابع آمده به این معنا که آن منابع را احیا کرده است. پس ما کارآمدی را درون عدالت صاحب نهج البلاغه می بینیم. برای مثال در نامه ۵۳ به مالک اشتر صراحتا می فرماید: «آبادانی زمین را از خراج مقدم بدار.» این یعنی سیاست اصلی اقتصادی ات آباد کردن زمین باشد، چراکه مالیات بدون آبادی زمین به دست نمی آید. آن حضرت تولید ثروت را جزو آرمان خود قرار می دهد. بنابراین دوگانه عدالت و کارآمدی در جنگ با هم نیستند. قنبریان در پاسخ اظهار کرد: این دست غیبی آدام اسمیتی عمل نمی کند. اگر قرار بود درست شود تا الان رفع شده بود. مقام معظم رهبری سال ۱۳۷۵ به خوزستان می روند و ۸۰۰ هزار هکتار تخصیص به کشاورزی می دهند، ۲۵ سال می‌گذرد و این مقدار زیر آب می رود و نهایتا ۳۰۰ هزار هکتار محقق می شود. این یعنی آباد نکردن زمین که بیکاری و فقر را درست کرد. اما چگونه است که فرد ثروتمندی شهرکی در مشهد می سازد و همه کارهایش سریع انجام می شود؟ 🔺دیانی در ادامه اظهار کرد: من می گویم اگر یک حاکم، یک فعال اقتصادی، یک سیاست گذار، اگر تعلق قلبی و ایمانی خود را از امیرالمومنین(ع) بردارد، این الگو را نزد خود بگذارد شاید نپسندد و بگوید آن الگوی اموی بهتر است که با حدی از فساد کنار بیاییم، در واقع برخی از مسایل فسادزا را به عنوان بخشی از درآمد حفظ کند. چه چیزی (به جز) باور ایمانی به حضرت امیر(ع) ما را قانع می‌کند که این الگوی صحیحی است؟ دیانی ادامه داد: چه چیزی است که ما را قانع می کند که پای این مشکلات بایستیم ولو اینکه خواص از ما زده شوند، نخبگان سر ناسازگاری با ما بگذارند؟ این پژوهشگر گفت: نکته بعد تعارض منافعی است که امکان دارد در قسمت دولت با بازار و چه خود بازار شکل بگیرد، اگر خودش چاره ای نکند هم کارآمدی آسیب می بیند و هم عدالت. نمونه تاریخی برای این مساله داریم که مرحوم نراقی و صاحب جواهر بر اساس این مساله فتوا دادند که: عدالت نمی‌ورزد یک والی که خود اهل تجارت در رعیت اش باشد. وی گفت: بنابراین به لحاظ اقتصاد سیاسی حضرت امیر(ع) مراقبت می کرد. در دوره خلیفه قبل چنین نبود. حضرت توجه به اقتصاد سیاسی داشت. آن حضرت زمانی که خودش خلیفه شد هیچ از بیت‌المال دریافت نمی کند و اصلا حقوق نمی‌گرفته است. پس بازار باید بازار باشد. وی تصریح کرد: من  چند سیاست در عدالت اقتصادی حضرت نوشته ام، نخست اینکه تقسیم منابع ثروت را بر تقسیم درآمدها مقدم می کند، یعنی به جای اینکه فقط زکات بگیرد و آن را بازتولید کند منابع اصلی ثروت را تقسیم می کند. برای مثال در خطبه بحث نگهداشت در پرداخت به این معنا که او را نگه داریم که رشوه نگیرد،وقتی می فرماید: اگر مهریه زنان تان باشد من بر می گردانم منظور زمین و شتر و... است. البته زکات هم جای خودش را داشت. برای مثال در حال حاضر چند درصد منابع ما به عنوان انفال تولید ثروت کرده است و آن مقداری که هست چگونه تقسیم شده است؟ قنبریان افزود: دومین موضوع بحث تساوی بیت المال است. این بیت المال همان عایدی ها از جزیه و خراج است. این حقوق کارمندان نیست بلکه همان چیزی است که به آن امروز یارانه می گوییم. ماجراهای فراوانی در این مورد داریم. تقسیم مساوی صورت می گرفته است. سیاست بعدی حضرت در نظام حقوق و پرداخت است، شهید مطهری چهارگانه ای را در این مورد طرح می کند: که هر قانونی باید مبنی بر عدالتی باشد، هیچ قانونی قانون نمی شود مگر آنکه عادلانه باشد و... پس نباید معیشت را تبدیل به یک نظام امتیاز کرد.
💠 نهج البلاغه و مسئله عدالت 🔺دیانی در ادامه گفت: در این موارد ما توجیهاتی داریم، برخی مناصب چهره های خاصی می خواهد، مثلا یک شخص قاضی است، مدیر است و برای کارآمدی بیشتر باید به آنها حقوق نجومی بدهیم. قاضی در برابر این است که اگر قرار است یک پرونده چند هزار میلیاردی را قضاوت کند در معرض رشوه است پس باید به گونه ای تامین شود که چشم و دل سیر شود. آیا امیرالمومنین(ع) این رویه ها را می پذیرد؟ قنبریان گفت: در این جا دو بحث است، یکی بحث نگهداشت در پرداخت تا یک نفر را نگاه داریم تا فرار نکند یا به کشور عربی برود. حضرت امیر (ع) تعبیری در نهج البلاغه دارد. اگر فرصت برابر ایجاد کردی که قدر متقن عدالت است. پس اول باید خدمت رایگان با حفظ شایستگی را مورد توجه قرار دهیم. دوم اینکه قول امیرالمومنین (ع) را با فعل خودش بررسی کنیم. یک جا می فرماید برای قاضی وسعت قرار ده. حضرت امیر(ع) حقوق قاضی را کاهش داد. این قاضی هم قاضی القضات بود هم در پایتخت بود. وی ادامه داد: معاویه بدعتی را گذاشت یکی بیت المال عمومی و دیگری بیت‌المال خاصه که یک دسته زمین های مرغوب را جزو دستگاه سلطنت کجاست. حضرت امیر (ع) نامه ای به قدامه دارد و می نویسد: از اموال بیت المال هرچه که از تقسیم زیاد آمده است ارسال کن که سهم تو بیش از سایر مسلمانان نیست. یعنی نمی توانی درآمدی بیشتر را کسب کنی و بعد بین خودت و کارگزارانت تقسیم کنی. چیزی که اکنون در نظام پرداخت ما هست. دلیل نابرابری پرداخت ها در نظام جمهوری اسلامی بیش از آنکه از حکم باشد از این موارد است. به نظرم این بدعتی است که تولید شده است. سیاست چهارم این بود که حضرت تمرکزگرایی را می گیرد و زکات را اولویت می دهد که در آن شهر تقسیم شود. یا در مورد مال بی وارث که دست امام(ع) می افتاد، بین همشهری ها تقسیم می شده است. این سیاست بسیار اثرگذاری است. سیاست پنجم مالیات بر اشرافیت است. مثل مالیاتی که حضرت بر اسب ها گذاشت. اسب ها را عربی وترکی تقسیم کرد. دوره ای بود که بیشتر غنیمت ها از جنگ ها، اسب ها بودند. قیمت اسب از شتر بیشتر بود لذا امیرالمومنین سر این مساله زکات گذاشت. نکته اصلی در مورد عدالت قضایی که پیش تر اشاره شد و ما از آن غفلت می کنیم آن است که وقتی حکومت اسلامی تشکیل می دهیم شرورها با دین بازی فساد تولید می کنند. به همین دلیل است که وقتی به فراز قاضی می رسد خصوصیاتی را برای قاضی برمی شمرد. چون این دین اسیر دست اشرار است. ما با افرادی مواجهیم که به وسیله دین چنین می کنند، خیریه، وقف، باعث این مسایل می شود و از این جهت است که امیرالمومنین (ع) برای قاضی ویژگی برمی شمرد تا دین را از اسارت در بیاورد. پس وظیفه اصلی دستگاه قضایی در حکومت اسلامی به آن سمت است که از قضا پوشش دین دارد.
۸-درسهایی از چهل حدیث.mp3
20.21M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان۱۴۰۱/ جلسه هشتم • منزل توبه - دو رکن توبه - دو شرط قبول(تدارک تروک) - دو شرط کمال(تدارک حظوظ) • راه علمی برای ایجاد ندامت • شروع به توبه، مبغوض را محبوب خدا می کند و کاستی ها با رحمت مواجهه می شود
33.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻دوگانۀ واهی عدالت و کارآمدی؛ ▪️بخشی از گفتگوی محسن قنبریان با سوره ⬅️ بدون عدالت کارآمدی‌ای نیست. و با عدالتِ آرمانیِ واقع بین، قطعا کارآمدی هم خواهد بود. ⬅️ در حکومت امیرالمومنین GDP کاهش پیدا کرد. این چند دلیل داشت، از جمله قطع شدن غنائم ناشی از فتوحات، کاهش ورودیِ زکات و جزیه و مسائل دیگر. ⬅️ در عین حال که این اتفاق افتاده اما حضرت فقر را از بین برده است. گزارش هایی هست که پایین ترین طبقه مردم در ایالت کوفه حداقل ها را داشتند. با وجود تمام مشکلات، فقر به عنوان قدم اول عدالت، از بین میرود. ⬅️ به محض اینکه نهج البلاغه میخوانی یک عده میگویند سقف آرمان را انقدر بالا میبرید که شدنی نیست. صاحب نهج البلاغه شدنی کرده این کار را. کارآمدی را در درون عدالت اشراب کرده. امام در وضعیت کاهش تمام مواردی که گفتیم آبادانی زمین‌ها را گسترش داده و این رمز کار است.
۹-درسهایی از چهل حدیث.mp3
15.91M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۰۱/ جلسه نهم ▫️ منزل عزم • عزم جوهر انسانیت و عامل امتیاز • تفکر و حزم(دوراندیشی) و نشکستن تصمیم موجب شدت عزم • لهویات و بخصوص مغنیّات عامل کاهش عزم • نکاتی درباره موسیقی - دو مبنای فقهی در اطراب؛ وصف صوت یا وصف نفس؟! - سخن ابن سینا در مقامات العارفین؛ آیا عرفان صدای ساز لازم دارد؟! - موزیک هیجان خفته و انباشت نفس را بیدار می کند؛ اگر اسیر شهوات، شهوت و اگر خالی از شهوت، هیجان آن مرتبه! - اگر موزیک بر مضمون غلبه کند نوحه و قرآن هم اثر معنوی ندارد و همان هیجانات خفته را بیدار می کند!
50.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻در حکومت دینی شرورها با دین‌بازی فساد تولید می‌کنند؛ ▪️بخشی از گفتگوی محسن قنبریان با سوره ⬅️ وقتی حکومت اسلامی تشکیل می دهیم شرورها با دین بازی فساد تولید می کنند. امام در خطبه‌ای می‌گوید در انتخاب قاضی دقت کن و چهارده ویژگی برای قاضی می‌شمارد. ⬅️ ما با دزدان سرگردنه که عریان و قابل تشخیص دزدی کنند رو به رو نیستیم. همه چیز بنام دین انجام میشود. خیریه عامل پولشویی می‌شود. وقف عامل استئثار و ویژه خواری می‌شود، ساحل خواری توسط دستگاه های حاکمیتی با نام‌های مقدس انجام میشود. جنگل خواری با نام حوزه علمیه صورت می‌گیرد. ⬅️ امیرالمومنین اینها را می‌بیند که چهارده ویژگی برای قاضی بر می‌شمرد و میگوید کم هستند قاضیانی که این خصوصیات را داشته باشند. تا بتوانند دین را از اسارت در بیاورند. وظیفه اصلی دستگاه قضائی اتفاقا باید به سمت جاهایی باشد که پوشش دین دارد. ⬅️ امام میگوید بر امام واجب است که فاسقین از علما را در بند کند. نه کسانی که اختلاف اجتهادی یا سیاسی دارند. امام مادامی که کسانی دست به شمشیر نمیبردند مجرم امنیتی شان نمیکرد.
lotf latif_1401.01.23_2.mp3
5.69M
🔅جرعه ای از نور/ برنامه لطف لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه دهم: هلاک و نمو مال ۱هلاک مال غیر از طمس مال است! - الان هم میزان زیادی از مال صرف جنگ ها میشود! - هلاک مال خروج از چرخه شدن است، غذا، زباله شود و... • دو نحوه اهلاک مال: ۱. اسراف: مصرف در مورد اما زیاده از حد! - مثلا سالیانه غذای ۱۵تا۱۸ میلیون نفر را اسراف و دور ریز می کنیم! ۲. تبذیر: مصرف در غیر مورد! - طلا جای سکه و زینت، خوراک شود! • نمو مال، همه مروّت است! - نمو هم غیر از مدّ مال است. - مدّ با جمّ و جمع مال و عمدتا با بازارهای مالی بود. مثلا ایام کرونا و رکود اقتصادی با همین ابزار میلیاردهای ایران بیش از متوسط جهانی رشد کردند! - نمو مال، کیک اقتصاد را بزرگ تر می کند • مروّت اسم جامع فضایل - مواسات و مساوات هم از جمله مروتهاست که با نمو مال(نه ممدود شدنش) اتفاق می افتد.
نهج‌البلاغه و مسئله عدالت.mp3
38.84M
📖 نهج البلاغه و مسئله عدالت برنامه سوره - ۱۴۰۱/۱/۲۱ حجت الاسلام محسن قنبریان 1⃣ عدل سیاسی = امامت • امامت+انتخاب مردم - انتخاب مردم بهتر از تعیین نخبگان! • نه فقط امام عادل بلکه "تشکیل مخروط امامت عدل" - نفی تبارگزینی! 2⃣ عدالت اقتصادی • ریشه کنی فقر علیرغم کاهش gdp بخاطر جنگها و فتنه ها • توجه به اقتصاد سیاسی: - منع تجارت والیان!(تعارض منافع) - بهره مندان از بیت المال • اقدامات: ۱.تقدیم تخیصی عادلانه منابع ثروت بر توزیع درآمدها ۲.تساوی در تقسیم بیت المال ۳.نظام پرداخت عادلانه جبران خدمات ۴. تمرکز زدایی و توزیع محلی زکات و... ۵.مالیات بر اشرافیت! ۶.تامین اجتماعی عمومی 3⃣ عدالت قضایی • در حکومت دینی، اشرار با دین بازی فساد می کنند! • وظیفه اصلی قاضی(با ۱۴ویژگی) نجات دین از اسارت اشرار! • حبس عالمان فاسق نه دارای اجتهاد یا تحلیل متفاوت! - نکاتی درباره دادگاه ویژه روحانیت * (تمام شنیدن، شرط داوری!)
جلسه نهم سخنرانی استاد انصاریان - حسینیه همدانی ها.mp3
12.97M
🔍 🎤 سخنران 💠استاد حسین انصاریان💠 🌙ماه مبارک رمضان 1443 👈جلسه نهم 📆 22 فروردین 1401 🏢 تهران / حسینیه همدانی ها
جلسه نهم سخنرانی استاد انصاریان - حسینیه هدایت.mp3
11.82M
🔍 🎤 سخنران 💠استاد حسین انصاریان💠 🌙ماه مبارک رمضان 1443 👈جلسه نهم 📆 22 فروردین 1401 🏢 تهران / حسینیه هدایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
؟ 👈 کرامت شگفت انگیز حضرت خدیجه(س) 👈 خدایا چی میخوای به ما ببخشی؟ 🏴ویژه وفات حضرت خدیجه(س)🏴 🔸رمضان ۱۳۹۸ ▪️تهران / حسینیه همدانی ها 👈 متن و صوت کامل سخنرانی 📎 erfan.ir/s15305
آقای اژه ای 48 ساعت به سازمان بازرسی کل کشور مهلت داده که آیا دستگاه‌ها و حتی قوه قضائیه به مصوبات شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی و سایر قوانین عمل کرده اند یا خیر! ولی یک عده در برابر این تحولات چی اند؟! لال چی؟! لال همه بگید؛ چی اند؟!
لیبرالها در سلسله طومار سانسورهاشون، حتی به فیلم منصور هم رحم نکردند و اجازه انتشار بخش مربوط به حضور مغروق استخر رو ندادند! سوال اینه که چرا اینها از روشن شدن حقایق زندگیشون ترس دارند! آیا غیر از اینه که همیشه مقابل حرکت جوانان این کشور در خودکفایی و تولید ایستادند!؟
یه نیروگاه برق هسته ای تمام ایرانی قراره ساخته بشه که یکی از مزیت‌هاش میتونه تولید آب شیرین از دریای عمان باشه. اگه خوشحال شدی از اقتدار و توانمندی کشورت، تو یک ایرانیِ باشرفی!
منتقد رئیسی هستید؟ قبول ، از انتخاب برخی وزرا دلخورید؟ حق دارید، ولی حق نداریم اجازه بدیم اصلاحطلبان از روحانی و ظریف یه قهرمان بسازند، حق نداریم اجازه بدیم ٨ سال جنایت دولت فَشِلُ غرب زده و فلک زده روحانی در حق ملت رو از اذهان پاک کنند می فهمید؟! حق نداریم همین!
آمریکا برای "مراد طاهباز" که یک فعال محیط زیست مظلوم بیشتر نبود، 7 میلیارد دلار از منابع مارو آزاد کرد. 200هزار میلیارد تومن. بمونه رو سیاهی برای ابتکار و کلانتری و کیف‌کش‌های وابسته😏
رئیسی: ماهانه ۱۰ هزار میلیارتومان از فاکتورهای دولت قبل را پرداخت می‌کنیم! این فقط یه قسمت کوچکی از بدهکاری های دولت روحانی هست که روی دوش رئیسی مونده! پ.ن: توقع نداشته باشید با این همه بدهکاری 6 ماهه همه چی ارزون بشه، الان همه باید کمک کنیم دولت از این چاه عمیق بیرون بیاد...
‏کلاغ سرنگون نمیکنه ، اسکول چند رده پائینترش که سوم خرداد بود گلوبال هاوک ۲۰۰ میلیون دلاری سرنگون میکنه. بسوزید و بمیرید