✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ تاکتیک های جنگ روانی (بخش سوم)
🔸 دو تعریف از جنگ روانی؛ #جنگ_روانی، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد. همچنین #جنگ_روانی عبارت است از: مجموع اقداماتی که از طرف یک کشور، به منظور #اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و ملتهای دیگر، در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از نظامی، سیاسی و اقتصادی، انجام میشود.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
3⃣ ساختن یک یا چند #دشمن_فرضی: این، یکی از شیوه های قدیمی سیاسیون کهنه کار است که قدرت را در اختیار دارند و برای بقا و ماندگاری در حکومت، از آن استفاده میکنند. این شیوه به مطبوعات نیز رخنه کرده است. در این شیوه، سعی میشود تا سایر رسانه ها و مطبوعات یا سایر سیاستمداران و احزاب در #چشم_مخاطبان، به شکل یک #دشمن نشان داده شوند. همیشه داشتن یک #دشمن_فرضی، میتواند اقدامات طرف مقابل را محق و معتبر جلوه دهد و زمینه را برای هر نوع اقدامی، فراهم آورد. استفاده از این شیوه، میتواند برای متحد کردن افراد داخل یک کشور نیز مفید واقع شود. هنگام بحرانهای اقتصادی و سیاسی و یا خطرات سیاسی که از درون یک کشور را تهدید میکنند، وجود یک دشمن فرضی خارجی، میتواند سرپوشی بر بحرانها باشد و اتحاد داخل کشور بر ضد آن بحران ها را میسر سازد.
4⃣ #پاره_حقیقت_گویی: گاهی حادثه، خبر یا سخنی مطرح میشود که از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعه ای به هم پیوسته و مرتب است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام، منحرف خواهد شد. این از رویه های رایج مطبوعات است که معمولاً متناسب با جایگاه و جناح سیاسی ای که به آن متمایل هستند، بخشی از خبر را نقل و بخشی را نقل نمیکنند. این شیوه به خصوص در انتشار نظرات رهبران سیاسی، بسیار متداول است. استفاده از تیترهای اصلی روزنامه ها، مطابق با میل و سلیقه آن روزنامه، از نمونه های بارز #پاره_حقیقت_گویی است. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش چهارم)
🔹در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ترین ویژگی های آن، تحول در موقعیت و #جایگاه_زنان بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که #نقش_زنان در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی #جاهلیت_مدرن مواجه شدند.
💠زن به گونه ای دیگر زنده به گور میشود
🔹 #حقوق_زن در گذشته، به طور افراطی نادیده گرفته می شد و در #غرب زن ها را به بهانه زن بودن، تحقیر می کردند و آن ها را در انجام فعالیت های مهم - چه در امور خانه و چه در محیط بیرون ـ ناتوان می دیدند و به هر نحوی تلاش می کردند تا هویت زن ها را، به مثابه یک انسان، نادیده بگیرند. امروزه نیز، با #استفاده_ابزاری و افراطی از #زن در جوامع مدرن ـ که حضور او را بیش از گذشته در عرصه اجتماعی پررنگ کرده است - همچنان هویت او، به مثابه یک انسان، نادیده گرفته می شود. امروزه در مقایسه با گذشته، زن ها رفاه نسبی بیشتری دارند؛ اما از طرفی دیگر، نیازهای معنوی و روحی آن ها و نیز فطرت شان فراموش شده است؛ به عبارت دیگر، در دنیای به اصطلاح مدرن #غرب که زن، بیشتر، یک کالای لوکس و پرزرق و برق است، گونه ای دیگر از #جاهلیت_مدرن شکل گرفت که در آن، زن به گونه ای دیگر، زنده به گور می شود.
🔹ریشه فلسفی این #جاهلیت به اندیشه های اومانیستی (انسان گرایی) بر میگردد و ریشه در اندیشه های افرادی، چون نیچه دارد. در این رویکرد، انسان رها از ارزش، تصور می شود و می تواند هرگونه می خواهد زندگی کند؛ لذا زن در این میان، لذتبخش ترین تفریح و لعبت برای این فضاست. امروزه در #کشورهای_غربی برای اینکه به اصطلاح عدالت را رعایت کند، حقوق مشابهی را برای مردان و زنان در نظر میگیرند، و از این روست که از شغل گرفته تا مشارکت در زندگی، زن باید در کنار مرد باشد و به اندازه وی، وظیفه بر عهده دارد؛ مثلا از زنها در ارتش و جنگها استفاده میکنند، و این استفاده از زنان، جز تخریب روحیه ظریف و پاک آنها و تبدیل آنان به موجودهایی خشن و بی روح چه پیامد دیگری میتواند داشته باشد؟ آیا برابری زن با مرد، لزوماً به این معناست که زن باید هم چون مرد، در تمامی مشاغل و عرصه ها ـ که به طور ذاتی برای مردان طراحی شده است ـ حضوری فعال داشته باشد؟ در #رویکرد_اسلامی، برعهده گرفتن چنین مشاغلی از سوی زنان، فقط در حد ضرورت است. #ادامه_دارد...
منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا
#زن #زنان
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ تاکتیک های جنگ روانی (بخش چهارم)
🔸 دو تعریف از جنگ روانی؛ #جنگ_روانی، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد. همچنین #جنگ_روانی عبارت است از: مجموع اقداماتی که از طرف یک کشور، به منظور #اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و ملتهای دیگر، در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از نظامی، سیاسی و اقتصادی، انجام میشود.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
5⃣ #محک_زدن: گاهی برای ارزیابی اوضاع جامعه و طرز تفکر مردم جامعه درباره موضوعی خاص، که نسبت به آن حساسیت وجود دارد و یا برای دریافت نظر حاکمان و یا گروهی خاص یا صنفی از جامعه، خبری منتشر میشود که عکس العمل نسبت به آن، زمینه طرح هدفهای بعدی قرار میگیرد. #عوامل_تبلیغاتی سعی میکنند برای دریافت نظر گروهی خاص و یا حتی افراد جامعه، با انتشار یک موضوع، عکس العمل آنها را مورد ارزیابی قرار دهند و سیاستهای آینده خود را نسبت به آن، طراحی کنند؛ مثلاً برای ارزیابی نظر مردم ایران درباره رابطه با آمریکا، خبری منتشر میشود تا پس از محک زدن آن، موضوعات جدی تری را در این باره منتشر سازند.
6⃣ #ادعا_بجای_واقعیت: رسانه های خبری برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود، گاهی ادعاهایی بر ضد افراد، گروه های مختلف و رسانه های رقیب مطرح می کنند و آنان را مجبور به پاسخگویی مینمایند. در واقع، در این روش، اخبار مخابره شده و یا به چاپ رسیده، نوعی #ادعا به جای واقعیت را در #ذهن_مخاطب تداعی میکند، و با استفاده از کلماتی نظیر ادعا، منبع خبر، سعی میکند خبر را از دست ندهد و نیز درستی و نادرسی خبر را به گردن منبع مدعی آن انداخته، چنانچه خبر مورد تایید قرار گرفت، اعتبار پخش آن را نصیب خود کند و سرانجام، پیامی را که مورد نظرش می باشد، به همراه خبر، القا نماید.
🔹در جریان حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ پس از هر بمباران شدید مقرهای طالبان، ادعاهایی درباره کشته شدن بن لادن از سوی رسانه های آمریکایی و رسانه های همسو با آنها، مطرح میشد و زمانی که طالبان خبر را تکذیب میکردند، آمریکاییها میفهمیدند که تلاش آنها در انهدام مواضع طالبان و کشتار آنها، چندان موثر نبوده است و اگر طالبان سکوت میکردند این سکوت، صحت ادعای آمریکایی ها را اثبات میکرد و نیروهای طالبان را از نظر روحی تضعیف میکرد. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ تاکتیک های جنگ روانی (بخش پنجم)
🔸 دو تعریف از جنگ روانی؛ #جنگ_روانی، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد. همچنین #جنگ_روانی عبارت است از: مجموع اقداماتی که از طرف یک کشور، به منظور #اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و ملتهای دیگر، در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از نظامی، سیاسی و اقتصادی، انجام میشود.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
7⃣ #شایعه: زمانی که جریان خبر از بین افرادی شروع میشود که از حقیقت موضوع دورند، #شایعه، آغاز میشود و تکرار آن، بدون ارائه برهان و دلیل، ادامه مییابد، تا تقریبا بسیاری از مردم، آن را باور میکنند و سرانجام، شیوه معینی برای ترویج آن در پیش گرفته میشود؛ مانند «آنها میگویند...» یا «از یک منبع مسئول شنیده ام که...» یا «اخبار دقیقی دارم مبنی بر این که...» و مانند آنها. میتوانیم بگوییم که #شایعه، برای به انجام رساندن دو وظیفه همراه هم انتشار مییابد؛ اولین وظیفه، بیان و تفسیر تنش احساسی است که افراد حس میکنند و وظیفه دوم، تسکین این تنش است.
🔹در شرایط عادی، اخبار از طریق منابع قابل اطمینان و رادیو و تلویزیون پخش میشود و شایعه، کمتر ظهور و بروز مییابد؛ اما وقتی #فشار_روحی و #سردرگمی به وجود می آید، #شایعه نیز گسترش مییابد؛ اما وقتی فشار روحی و #شایعات از پشتوانه و شواهد محکمی برخوردار نیستند، اما به دلیل خودداری منابع رسمی از انتشار اطلاعات و اخبار کافی و شواهد که گاهی به خاطر دسترسی نداشتن، و گاهی به لحاظ اعمال سانسور است، #شایعه به سرعت و از طریق #تکرار در میان مردم، در سطح وسیعی گسترش مییابد و این تکرار، از آن جهت است که نیازهای هیجانی مردم را برآورده می کند.
8⃣ #ماساژ_پیام: انواع بیشماری از فریب و خودفریبی در انبوه داده ها و اطلاعات و دانشی که هر روز از کارخانه کار فکری دولت به بیرون جریان مییابد، دیده شده است که به #ماساژ_پیام، معروف است. تاکتیک حذف، تاکتیک کلی بافی، تاکتیک زمان بندی، تاکتیک قطره چکانی، تاکتیک موجی و تاکتیک تبخیر، از تاکتیکهای ماساژ پیام به شمار می آیند که در کتاب های نوشته شده توسط الوین تافلر، به طور کامل، در مورد آنها توضیح داده شده است. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش سوم)
🔸در بسیاری از آیات #قرآن_کریم #فرزندآوری با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستودهای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و #ازدیاد_نسل #امری_مطلوب و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر در آئینه روایات منعکس شده است.
💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره میکنیم:
2⃣آیه ۸۳ سوره کهف: در بخشی از این آیه کریمه می خوانیم: «وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً؛ و [به ياد آوريد] زمانى را كه از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و بينوايان نيكى كنيد». اینکه نیکی کردن به والدین بعد از [توحید در] عبادت، میثاق بعدی خداوند با بنی اسرائیل معرفی شده، می تواند حکایت از رابطه بسیار ویژه ای بکند که بین انسان ها بعد از فرزندآوری، به عنوان والدین و فرزندان، پدید می آید. به عبارت دیگر، دانش و تجربه و حتی پیمان ازدواج و شروع زندگی مشترک، وضعیت ها و نقش های بزرگسالی را به وجود نمی آورد، بلکه دوره «پدر و مادر شدن» است که نقش های بزرگسالی را مشخص می کند.
🔹بنابراین به نظر می رسد که تجربه پدر و مادری در فراهم کردن تعالی و رشد شخصیت افراد اهمیت وِیژه ای دارد. وجود همین تجربه ها مجموعه کاملی از ارزش ها را به ساختار شخصیت والدین می افزاید. از این روست که والدین در این آیه کریمه با قرار گرفتن در کنار نام خدا گرامی داشته می شوند. [۱] می توان گفت سفارش خدا به «احسان در حق والدین» در کنار «دعوت به توحید» به این معنی است که سمت و #جایگاه_والدین از این حیث که سرپرستان چندین فرزند می باشند، در مراتب معنوی و انسانی بسیار عالی است. البته بسیار واضح است که «والدین» عنوانی است که با #فرزندآوری بر صاحبان این شأن اطلاق می شود و تا فرزند نداشته و یا فرزندانی را بر اساس آموزه های الهی تربیت نکرده باشند به مقامات معنوی موجود در آیه نمی رسند.
3⃣آیه ۶ سوره اسراء: در بخشی از این آیه و بعد از ذکر شدن چند عنوان از ویژگی های بنی اسرائیل و وضعیت آنها، خطاب به آنها گفته می شود که: «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفيراً؛ سپس شما را بر آنها چيره مى کنيم؛ و شما را به وسيله دارايی ها و فرزندانى كمك خواهيم كرد؛ و نفرات شما را بيشتر [از دشمن] قرار مى دهيم». در اینجا می بینیم که #زیادی_فرزندان به عنوان یکی از اسباب امداد و یاری الهی، معرفی شده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] مقاله «مبانی فقهی الزام به فرزندآوری»، رهنما، نسرین، امیدی فرد، عبدالله، نشریه علمی پژوهشی پژوهش های فقهی، دوره ۱۱، ش سوم، پاییز ۹۴
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش پنجم و پایانی)
🔸در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ترین ویژگی های آن، تحول در موقعیت و #جایگاه_زنان بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که #نقش_زنان در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی #جاهلیت_مدرن مواجه شدند.
💠زن و تقابل میان اسلام و غرب
🔹الگویی که #غرب برای احقاق #حقوق_زنان ارائه می کند، الگوی متعادلی نیست و خواهان #حضور_افراطی_زن در اجتماع است؛ اما #حقوق_زنان، تنها زمانی به درستی ادا می شود که با آنان به مثابه یک #انسان برخورد شود و #نقش_زن با توجه به فطرت او و توانایی های جسمانی و روحی اش در نظر گرفته شود. جایگاه زن در جهان مدرن، جایگاهی است که پذیرفته نیست. زن در #فرهنگ_غرب، همانند مردها از آزادی برخوردار است؛ پس اولین دلیل - برای نشان دادن این که زن در غرب، در نوعی جاهلیت مدرن زندگی می کند - این است که #غربیها، بدون توجه به ویژگی های شخصیتی، طبیعی و ذاتی #زن، برای وی حقوق مشابهی همانند مردها در نظر گرفته اند.
🔹این حقوق مشابه، از منظر #اسلام، نوعی جاهلیت مدرن است. در این حقوق مشابه، زن در زندگی فردی و خانوادگی، حقوق متفاوتی ندارد. این در حالی است که در #دین_مبین_اسلام، همراه با پذیرش آزادی های اجتماعی برای زن، به مثابه یک فرد، هنگامی که نقش #همسری و #مادری را برمی گزیند، #حقوق_مضاعفی برای زن در نظر گرفته می شود؛ مانند: مهریه، نفقه و غیره؛ در حالی که در غرب، زن و مرد کاملاً شریک زندگی هستند.
منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا
#زن #زنان
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
⭕️اسلام از ما خواسته انتظار داشته باشیم
🔹در #اسلام از ما خواسته شده است که #انتظار داشته باشیم. انتظار، فراتر از نیازمندی است، فراتر از احساس نیاز است. گفتهاند منتظر باشید؛ انتظار یعنی #امید، انتظار یعنی اعتقاد به اینکه یک آیندهی قطعیای وجود دارد؛ صِرف نیاز نیست؛ انتظار، سازنده است، لذا در روایات ما، معارف ما، #انتظار_فرج جایگاه بسیار مهمّی دارد. در توقیع شریف حضرت ولیّعصر (عج) به ابنبابویه از قول پیغمبر (ص) نقل شده که فرمود: اَفضَلُ اَعمالِ اُمّتی انِتِظارُ الفَرَج؛ یعنی برترینِ اعمال امّت من این است که #منتظر_فرج باشند؛ [یعنی] #امید. در یک روایتی از موسی بن جعفر (ع) [آمده]: اَفضَلُ العِبادَةِ بَعدَ المَعرِفَةِ اِنتِظارُ الفَرَج. معرفت یعنی توحید و معرفتِ حقایق الهی، [برترین اعمال] بعد از آن، انتظار فرج است. از امیرالمؤمنین (ع) [نقل شده]: اِنتَظِرُوا الفَرَجَ وَ لا تَیأَسوا مِن رَوحِ الله؛ #انتظار_فرج داشته باشید، از رَوح و رحمت و #گشایش_الهی مأیوس نشوید.
🔹پس در #انتظار_فرج، امید هست، تحرّک هست، اقدام وجود دارد که البتّه حالا در مورد انتظار فرج گفته شده است و مسلّم است که انتظار فرج، یعنی انتظار فرج حضرت ولیّعصر؛ این یک مصداق از انتظار فرج است. اینکه پیغمبر (ص) میفرماید: اَفضَلُ اَعمالِ اُمَّتی اِنتِظارُ الفَرَج، ناظر به همهی مشکلاتی است که برای زندگی انسان پیش میآید؛ مشکلات گوناگونی در زندگی پیش میآید، انسان در مواجههی با این مشکلات نبایستی مأیوس بشود؛ باید انتظار فرج داشته باشد؛ باید بداند که #فرج خواهد آمد. خود انتظار فرج، یک نوع فرج است که این روایتی است از حضرت موسیبنجعفر: لَستَ تَعلَمُ اَنَّ اِنتِظارَ الفَرَجِ مِنَ الفَرَج؛ خود انتظار فرج و #انتظار_گشایش، یک گشایشی است برای انسان که او را از آن حالت یأس، از حال درماندگی که به کارهای عجیب و غریبی وادار میکند، نجات میدهد. خب، اینکه پیغمبر و ائمّه این جور فرمودند، معنایش این است که امّت محمّدی (ص)، در هیچ حادثهای از حوادث زندگی دچار یأس و ناامیدی نمیشوند و همیشه در همه حال #انتظار_فرج دارند.
بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی ۹۹/۰۱/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنه_ای
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ تاکتیک های جنگ روانی (بخش ششم)
🔸 دو تعریف از جنگ روانی؛ #جنگ_روانی، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد. همچنین #جنگ_روانی عبارت است از: مجموع اقداماتی که از طرف یک کشور، به منظور #اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و ملتهای دیگر، در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از نظامی، سیاسی و اقتصادی، انجام میشود.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
9⃣ #کلی_بافی: تاکتیک کلی بافی، تاکتیکی است که در آن جزئیاتی را که ممکن است مخالفت اداری یا سیاسی را برانگیزد، با لعابی از مطالب غیر واقعی، میپوشانند. در پخش این تاکتیک، سعی میشود بدون توجه به مسائل اصلی و عمیق در خبر و بدون ریشه یابی موضوعی که منعکس میشود، به #حواشی آن پرداخته شده، به خبر #لعاب بزنند و شاخ و برگ آن را اضافه کنند و خواننده را در سطح، نگه دارند و توجه وی را کمتر معطوف به عمق مطالب نمایند. این تاکتیک، بیشتر در پخش بیانیه های وزارت امور خارجه و یا دستگاه دیپلماسی خارجی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد که در آنها، از شیوه بی حس سازی مغزی استفاده میشود.
🔟 #زمان_بندی: مرسوم ترین مصداقی را که میتوان برای تاکتیک زمان بندی مثال زد، تاخیر در پخش خبر میباشد، به نحوی که دیگر پیامگیر نتواند کاری بکند. این شیوه در بسیاری از موارد، التهاب و اشتیاق مخاطبین را برای شنیدن خبر از منابع موثق، مهیا نموده، در بخشی دیگر، زمینه پخش #شایعات را نیز فراهم میکند. «تافلر» میگوید: «پیچیدگی افکار عمومی به گونه ای است که استفاده از یک تاکتیک به شکل مجزا و مجرد، نمیتواند کاربرد لازم را داشته باشد».
1⃣1⃣ #حذف: براساس این تاکتیک، قسمتهای مهمی از خبر، به دلایلی که از پیش طراحی شده و به شکلی هدفمند حذف میشود، تا زمینه را برای پخش تاکتیک شایعه، مهیا نماید. در این تاکتیک، پخش کننده خبر (رسانه) میداند که با پخش قسمت ناقصی از خبر، سؤالاتی در ذهن مخاطبان ایجاد میکند و این سؤالات، چنانچه پاسخ گفته نشود، زمینه پخش #شایعات را فراهم میکند. در وسایل ارتباط جمعی، معروف است که شایعه، جایی پخش میشود که خبر نباشد. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ تاکتیک های جنگ روانی (بخش هفتم)
🔸 دو تعریف از جنگ روانی؛ #جنگ_روانی، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد. همچنین #جنگ_روانی عبارت است از: مجموع اقداماتی که از طرف یک کشور، به منظور #اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و ملتهای دیگر، در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از نظامی، سیاسی و اقتصادی، انجام میشود.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
2⃣1⃣ #قطره_چکانی: داده ها، اطلاعات و دانش به جای آن که در سندی واحد نوشته شوند، در این تاکتیک، دسته بندی شده، در زمان های گوناگون و به #مقدار_بسیار_کم، ارائه می شوند، تا هم مخاطب نسبت به #منبع_خبر، #اعتماد پیدا کند و هم نسبت به آن، #اعتیاد پیدا کند و منتظر پخش اخبار از مجرای مورد نظر باشد. در این شیوه، الگوی رخ دادها تجزیه میشود و از دید گیرنده، مخفی میماند.
3⃣1⃣ #دروغ_بزرگ یا استفاده از دروغ محض: این تاکتیک، قدیمی و سنتی میباشد، اما هنوز هم مورد استفاده فراوانی در رسانه ها دارد و اغلب برای #مرعوب_کردن_حریف و یا حتی برای #مرعوبکردنافکارعمومی مورد استفاده قرار می گیرد؛ بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان می کنند. معروف ترین مورد استفاده ای که از این تاکتیک شده، در زمان هیتلر و توسط گوبلز بوده است. گوبلز میگوید: دروغ، هر قدر بزرگ تر باشد، باور آن برای توده های مردم، راحت تر است. تسخیر یک هفته ای بغداد توسط نیروهای ائتلاف و استفاده از جنگ الکترونیک در بغداد، یکی از همین تاکتیک های دروغ محض بود. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش چهارم)
🔸در بسیاری از آیات #قرآن_کریم #فرزندآوری با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستودهای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و #ازدیاد_نسل #امری_مطلوب و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر در آئینه روایات منعکس شده است.
💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره میکنیم:
4⃣آیه ۱۲ سوره نوح: در این آیه می خوانیم: «وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً؛ و شما را با اموال و #فرزندان فراوان كمك كند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار دهد.»! این آیه یکی از آیاتی است که مژده های الهی را به قوم نوح از زبان آن حضرت بیان می کند - البته مژده هایی که مشروط به ایمان آن قوم و طلب مغفرت شان از خداوند بوده است - و همانطور که می بینیم #فزونی_فرزندان نیز در کنار نعمت هایی دیگر به عنوان یکی #نعمتهای_الهی مورد اشاره قرار گرفته است. سببی نیز که باعث شده حضرت نوح (ع) این وعده ها را به قوم خود دهد، بنابر بعضى از روايات این بوده است که وقتى قوم لجوج او از قبول دعوتش سر باز زدند، خشكسالى و قحطى آنها را فرا گرفت و بسيارى از اموال و فرزندان شان هلاك شدند. به همین خاطر نوح به آنها گفت: اگر ايمان بياوريد همه اين مصائب و بلاها از شما دفع خواهد شد. [۱]
🔹در این آیه از تعبیر «یمددکم بـ...» برای اشاره به #نعمت_فرزند اشاره شده است. كلمه «امداد» به معناى رساندن مدد به دنبال مدد ديگر است و مدد به معناى هر چيزى است كه آدمى را در رسيدن به حاجتش كمك كند و مشخص است که برخورداری از #فرزندان در کنار تملک اموال، نزديكترين كمك هاى ابتدايى براى رسيدن جامعه انسانى به هدف هاى خويش است. [۲]
5⃣آیات ۱۳۳ و ۱۳۴ سوره شعراء: در این آیات می خوانیم: «وَ اتَّقُوا الَّذي أَمَدَّكُمْ بِما تَعْلَمُونَ - أَمَدَّكُمْ بِأَنْعامٍ وَ بَنينَ؛ و از [نافرمانى] خدايى بپرهيزيد كه شما را به نعمت هايى كه مى دانيد امداد كرده - شما را به چهارپايان و نيز پسران [لايق و برومند] امداد فرموده». در این آیات می بینیم که از يك سو، یاری شدن انسان با سرمايه هاى مادى كه قسمت مهمى از آن - مخصوصا در آن عصر - چهارپايان و دام ها بودند مورد اشاره قرار گرفته و از سوى ديگر #نيروى_انسانى كافى كه بتواند آن را حفظ و نگاهدارى كند نیز - به عنوان یکی دیگر از مؤلفه های یاری خداوند به انسان - برشمرده شده است. اين تعبير در آيات مختلف قرآن تكرار شده است كه هنگام برشمردن نعمت هاى مادى، در کنار اشاره به اموال، از #فرزندان نیز به عنوان نيروى انسانى كه حافظ و نگاهبان و پرورش دهنده اموال است نام برده می شود. [۳]
🔹نکته ظریف دیگری که در معناشناسی این آیات باید مورد اشاره قرار بگیرد نیز این است که بنابر آنچه در کتاب های لغت ثبت شده، كلمه «مد» در اصل به معناى كشيدن است، ولى در معنای «يارى» هم استعمال مىشود. بيشتر موارد استعمال «امداد» در عمل و فعل محبوب است، به خلاف كلمه «مد» كه بيشتر در مكروه استعمال مى شود، همچنان كه هر دو كلمه در قرآن كريم آمده يك جا می خوانیم: «وَ أَمْدَدْناهُمْ بِفاكِهَةٍ؛ [طور، ۲۲] ايشان را با ميوه مدد داديم» و در جای دیگر به این آیه برمی خوریم که: «وَ نَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذابِ مَدًّا؛ [مریم، ۷۹] و عذابش را همواره ادامه خواهیم داد». [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نمونه، مكارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الإسلامية، چ ۱۰، ج ۲۵، ص ۷۰
[۲] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، سیدمحمدحسین، ترجمه: موسوی، محمدباقر، دفتر انتشارات اسلامی، چ ۵، ج ۲۰، ص ۴۵
[۳] تفسیر نمونه، همان، ج ۱۵، ص ۲۹۷
[۴] المیزان فی تفسیر المیزان، همان، ج ۱۵، ص ۴۲۳
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️«امانتداری» از چه خصلت هایی ناشی می شود؟
🔹 #امانتداری از #ايمان و #يقين به پروردگار عالم، و از علم به قدرت و اعتماد به وعده هاى پروردگار سرچشمه مى گيرد، #امانت زائيده عقل، درايت و توجه به عاقبت امور و نتايج كارها است. #امانتداری دليل بر واقع بينى انسان، و رهايى او از چنگال اوهام و پندارهاى هوس آلود است. #امانتداری از شخصيت والاى انسان سرچشمه مى گيرد، چرا كه حاضر نمى شود خود را به مال و مقام و مواهب زودگذرى بفروشد كه از طريق خيانت حاصل مى شود. و در يك كلمه، #امانتداری مولود فهم و شعور، عقل و ايمان، و اخلاص و شخصيت است. گاه فقر و ظلم انسان را در پرتگاه خيانت قرار می دهد، افرادی كه در جامعه به حقوق مشروع خود نرسیده، و تحت فشار فقر قرار مى گيرند، خود را آلوده به خيانت مى کنند، از این رو در فرامین اسلامى آمده كه براى حفظ امانت قاضى در قضاوتش بايد به طور كامل او را از بيت المال اداره كرد.
🔹اميرالمؤمنين امام على (عليه السلام) در عهدنامه «مالك اشتر» كه عالیترين برنامه های مديريتی است، مى فرمايد: «وَافْسَحْ لَهُ فِى الْبَذْلِ، ما يُزِيلُ عِلَّتَهُ، وَتَقِلُّ مَعَهُ، حاجَتُه اِلىَ النّاسِ، وَ اَعْطِهِ مِنَ الْمَنْزِلَةِ لَدَيْكَ ما لا يَطْمَعُ فِيهِ غَيْرُهُ مِنْ خاصَّتِكَ لَيأْمَنَ بِذلِكَ اِغْتِيالَ الرِّجالِ لَهُ عِنْدَكَ، فَانْظُرْ فى ذلِكَ نَظَراً بَلِيْغاً؛ و در بذل و بخشش به او [قاضى] سفره سخاوتت را بگستر، آنگونه كه نيازمندى اش از ميان برود، و حاجتى به مردم پيدا نكند، و از نظر مقام و منزلت آن قدر مقامش را نزد خودت بالا ببر كه هيچيك از ياران نزديكت به نفوذ كردن در او طمع نكند، و از توطئه اينگونه افراد نزد تو در امان باشد، و در اين موضوع با دقت بنگر». [۱]
🔹امام صادق (عليه السلام) در حديث پر معنايى، به بیان #سرچشمههاى_خيانت و #حفظ_امانت، می پردازد، آن حضرت مى فرمايند: «مَنْ اُؤْتُمِنَ عَلى اَمانَة فَاَدّاها فَقَدْ حَلَّ اَلْفَ عُقْدَة مِنْ عُنُقِهِ مِنْ عُقَدِ النّارِ، فَبادِرُوا بِاَداءِ الاْمانَةِ، فَاِنَّ مَنْ اُؤْتُمِنَ عَلى اَمانَة وَكَّلَ بِهِ اِبْلِيسُ مِأَةَ شَيْطان مِنْ مَرَدَةِ اَعْوانِهِ لِيُضِلُّوهُ وَ يُوَسْوِسوا اِلَيْهِ حَتّى يُهْلِكُوهُ اِلاّ مَنْ عَصَمَهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ؛ هر كس #امانتى به او سپرده شود و آن را ادا كند، هزار گره از گره هاى آتش دوزخ از گردن او گشوده می شود، پس در #اداى_امانت تعجيل كنيد، زیرا هر فردی که امانتى به كسى بسپارد ابليس يك صد نفر از شياطين از دستيارانش را مأمور او مى كند تا او را گمراه سازند، و در دل او وسوسه خيانت كنند تا هلاكش كنند مگر كسى كه خداوند متعال اورا حفظ كند». [۲]
پی نوشت:
[۱] نهج البلاغة، للصبحي صالح، هجرت، قم، چ اول، ص ۴۳۵، نامه ۵۳
[۲] الأمالي، ابن بابويه،كتابچى، تهران، چ ششم، ص ۲۹۵؛ بحار الأنوار، مجلسى، دار إحياء التراث العربي، بيروت، چ دوم، ج ۶۶، ص ۳۸۵، باب ۳۸
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابیطالب(ع)، چ اول، ج ۳، ص ۱۹۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امانت #امانتداری
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
💢 محاسبات دشمن
و ملتِ پای کار انقلاب -۱
«ملت ایران پای کار انقلابند»، یعنی چه؟ اولا انقلاب اسلامی در کشوری پدید آمد و پیروز شد که آمریکاییها آن را «جزیره ثبات» و «ژاندارم» خود برای اداره دیگر مستعمرات در منطقه میدانستند. این رویداد معجزهآسا را ملت ایران با تبعیت از رهبری امام خمینی(ره) رقم زد. اگر ملت ایران در برابر ساواک و ارتش آمریکایی شاه قد علم نمیکرد، پیروزی انقلاب غیر ممکن بود.
ثانیا انقلاب اسلامی در حالی چهل و سه ساله شده که آمریکا و انگلیس و انواع گروهکهای وابسته به آنها، به یکدیگر وعده میدادند کار جمهوری اسلامی، ظرف چند هفته یا چند ماه تمام است. فقط وعده هم نمیدادند. همواره در کف میدان، و از جبهههای مختلف، در تدارک براندازی بودهاند: چندین عملیات کودتای نظامی پیچیده (طبس، نقاب و...)، عملیات زنجیرهای ترور سران انقلاب، برپایی سلسله آشوبها از تهران تا آذربایجان و کردستان و خوزستان و ترکمن صحرا و...، و نفوذ در اطرافیان شخصیتهای موثر و به خدمت گرفتن آنها (سید کاظم شریعتمداری، منتظری، و برخی سران نفاق جدید). اگر ملت ایران پای کار انقلاب نبودند، چگونه میشد از عهده شبکه ترور و آشوب افکنی با پوششهای «خلقی» و «مردمی» در طول چهار دهه برآمد؟
صدام دیکتاتور سفاک عراق، هنگام آغاز جنگ علیه ایران، مصاحبه کرد و گفت مصاحبه بعدی در تهران! محاسبات جاسوسان و مزدور و تحریککنندگان غربی او، از فروپاشی نیروی نظامی ایران و خیانت رئیسجمهور وقت (بنیصدر) خبر میداد. اما چه کسانی چون کوه، مقابل ارتش مجهز صدام ایستادند و درهای جهنم را به روی او گشودند؟ اگر ملت پای کار نبود، صدام چگونه پس از هشت سال حمایت شدن همهجانبه از سوی قدرتهای جهانی، دست خالی و سرشکسته از جنگ برمیگشت؟
جنگ، هنوز فروکش نکرده بود و عبرتهای آن تازه مینمود، که مزدوران صدام در سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، مرداد 1367 به صرافت افتادند از مرز کرمانشاه به دل جاده بزنند و دو روزه، تهران را فتح کنند! آنها ابتدا صدام را فریب داده و حالا گرفتار خود فریبی شده بودند. با قبول قطعنامه 598 از سوی حضرت امام(ره)، خیال برشان داشته بود که ملت و دولت ایران از مقاومت خسته شدهاند.
مسعود رجوی سرکرده سازمان، در نشست توجیهی فرماندهان، هدف عملیات فروغ جاویدان را «تصرف ۴۸ ساعته تهران» عنوان کرده و گفته بود: «فقط یک ابرقدرت میتواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند.» مدارک و نقشههای جامانده از سازمان در مرصاد، مسیر حرکت خیالی را «چهار زبر- کرمانشاه- همدان- سه راهی بوئینزهرا- کرج و میدان آزادی» نشان میداد!
آنها ۱۵ هزار نفر را با خود همراه کرده و به پشتیبانی ارتش صدام پشتگرم بودند؛ اما در تلهای خود ساخته گرفتار شدند که موجب هلاکت حدود ۲۰۰۰ نفر از نیروها و فرماندهان، و مجروحیت و اسارت دست کم هزار نفر دیگر شد. در برخی گزارشها، آمار تلفات منافقین تا چهار هزار نفر هم ذکر شده است.
منافقین با همه توهم زیرکیشان، چرا در تلهای به این مرگباری و باتلاقی به این وسعت وارد شدند؟! سعید شاهسوندی، یکی از سران به اسارت درآمده منافقین در مرصاد است که با تماس رجوی، از اروپا به عملیات فراخوانده شد. او میگوید «رجوی توهم آزادی تهران را داشت و این موضوع از سوی صدام به رجوی دیکته شده بود.» شاهسوندی همچنین درباره این سؤال که چگونه جرأت ارتکاب این حماقت بزرگ را پیدا کردید، تصریح کرده بود «به ما گفته بودند همه در تهران با سازمان هستند و کار رژیم تمام است. من گول رجوی را خوردم»!
💢ادامه دارد💢
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh