تهدید ایران واقعی است
رییس اداره اطلاعات شورای امنیت ملی اسرائیل درمورد هشدار صادر شده توضیح می دهد
ماموریت اصلی نیروهای ایرانب آسیب رساندن به اسرائیلی ها در ترکیه است. این یک موضوع کاملا واضح است. اگر تهدید ملموسی وجود نداشت، هشدار به این شکل به افکار عمومی منعکس نمی شد. هنوز هم وجود دارد.
اسرائیل نمی تواند مانع از سفر اسرائیلی ها به این کشور شود، تنها کشوری که از نظر قانونی مجاز به جلوگیری از سفر به آن هستیم، کشور دشمن است، بنابراین آنها می توانند کمامان به سفر ادامه می دهند.
یک تهدید بالقوه در همه کشورهای جهان وجود دارد، اما ما میدانیم که چگونه بین سطح تهدید و تهدید واقعی، تمایز قائل شویم، بخاطر همین درترکیه هشدار سطح ۴ صادر شده
همکاری کامل در همه کانال ها وجود دارد، ترک ها تلاش واقعی انجام می دهند و منافع مشترکمان این است که هیچ حمله تروریستی در خاک ترکیه انجام نشود
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ شش تناسب ضروری در ازدواج که نباید نادیده گرفت (بخش اول)
🔹یکی از ملاکهای مهم ازدواج #کفویت است. کفویت یعنی سنخیت، هموزن بودن، هماهنگی و تناسب. #هم_کفو_بودن را با مشابه بودن اشتباه نگیرید. برخی معتقدند که در صدر اسلام کسانی را داشتیم که با همکفوشان ازدواج نکردند مثل رسول اکرم (ص) با حضرت خدیجه (س) که هم از نظر سنی و هم از نظر طبقاتی تناسب نداشتند. همچنین ما در بین معصومین علیهمالسلام کسانی را میشناسیم که با کنیز ازدواج کردند مثل امام جعفر صادق (ع) که با حمیده، کنیزی از نواحی خراسان، امام موسی کاظم (ع) با نجمه، کنیزی از شمال آفریقا و امام جواد (ع) با سمانه کنیزی از مصر ازدواج کردند.
🔹امامان معصوم علیهمالسلام هنگامیکه میخواستند همسری را انتخاب کنند، باید با پاکترین، لایقترین و شایستهترین زن کره زمین ازدواج میکردند؛ قطعاً کنیزی که امامان علیهمالسلام با آنها ازدواج کردند، لایقترین بودند لذا در زمینه #کفویت نباید خودمان را با معصومین مقایسه کنیم. امام علی (ع) در نامه به عثمان بن حنیف میفرمایند: «عثمان بدان که شما هیچگاه نمیتوانید مانند ما زندگی کنید».
💠کفویت را نادیده نگیرید
🔹 #ازدواج_کردن مانند خریدن لباس است. هنگامی که شما میخواهید لباسی بخرید سعی میکنید لباسی را انتخاب کنید که متناسب با قد و اندازه شما باشد و ایراد فاحشی نداشته باشد. هنگام خریدن لباس شما هیچگاه لباسی که یک آستینش کوتاه و آستین دیگرش بلند باشد را انتخاب نخواهید کرد، چون چنین لباسی حتی قابل تغییر هم نیست. گاهی وقتها در خرید لباس متوجه یک ایراد جزئی مثل افتادن یک دکمه میشوید که بعداً خودتان میتوانید دکمهای به آن بدوزید. در ازدواج هم اینگونه است، گاهی برخی عدم تناسبها قابل چشمپوشی است و گاهی اینگونه نیست. نکته مهمی که در #ازدواج باید به آن توجه کنیم این است که بههیچعنوان فریب قولهایی که از جانب طرف مقابل داده میشود را نخوریم. لذا طرف مقابل را همانگونه که هست، بپذیریم. اگر طرف مقابل اهل نماز و روزه نیست و از لحاظ اعتقادی با ما تناسب ندارد، اما قول میدهد که بخاطر ما نماز بخواند، اعتماد نکنیم زیرا چنین قولهایی ناپدار و تثبیت نشده هستند.
💠شش تناسب ضروری در ازدواج
🔹 #هم_کفو و #هم_شأن بودن #زن و #مرد در #ازدواج بسیار اهمیت دارد. این معیار، #موجب_تفاهم زن و شوهر و مهمترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است. لذا لازم است دختر و پسر در شش مورد تناسب داشته باشند که در بخش های بعدی این نوشتار بدان ها خواهیم پرداخت. #ادامه_دارد...
نویسنده: هدی سادات پاکنهاد
منبع: تبیان
#ازدواج #کفویت
⭕️ تاکتیک های جنگ روانی (بخش هشتم و پایانی)
🔸 دو تعریف از جنگ روانی؛ #جنگ_روانی، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد. همچنین #جنگ_روانی عبارت است از: مجموع اقداماتی که از طرف یک کشور، به منظور #اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و ملتهای دیگر، در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از نظامی، سیاسی و اقتصادی، انجام میشود.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
4⃣1⃣ #فوریت_بخشیدن_ساختگی به خبر: تاکید بر انتقال سریع و لحظه به لحظه پیام و افزایش کمیت آن، یکی دیگر از شیوه های مطبوعاتی است. هدف از این شیوه، ایجاد نوعی #طوفان_مغزی برای #مخاطب، نسبت به هدف مورد نظر و ایجاد نوعی ایزوله کردن خبری مخاطب، نسبت به دیگر منابع خبری، از طریق ایجاد این اطمینان در مخاطب است و این مطلب را میخواهد القا کند که این رسانه در سریعترین حالت ممکن، قادر است اطلاعات را به مخاطب برساند. این تاکتیک برای کمتر تعمق کردن مخاطب بر اخبار نیز به کار گرفته میشود. همچنین رسانه های خبری با شتاب بخشیدن به گزارش حوادث و رویداد ها، سعی میکنند از فرصت ایجاد شده برای دستیابی به بسیاری از اهداف خود، استفاده کنند. این روش، کاربرد تبلیغاتی نیز دارد و نیز در زمان جنگ و بحران های سیاسی، کاربرد بسیاری دارد.
5⃣1⃣ #پیچیده_کردن_خبر برای عدم کشف حقیقت: امروزه شیوه پنهان کردن حقیقت، محرمانه نگه داشتن آن نیست؛ زیرا که ذات خبر، فرار است و به محض یافتن مجرایی، به داخل جامعه نفوذ میکند. اعتقاد بر این است که زمانی که یک رسانه قصد دارد یک خبر را پنهان کند، لازم است با دادن اطلاعات متنوع و زیاد، حقیقت و موضوع را به گونه ای پیچیده کند که مخاطب از پیگیری آن خبر، صرف نظر کند. برای پنهان ماندن حقیقت، موضوع آن چنان با اخبار و اطلاعات فراوان و گاهی ضد و نقیض، پیچیده بیان میشود که مخاطب نتواند از لابلای مطالب، به حقیقت دست یابد که نمونه بارز این اتفاق، موضوع #پرتاب_موشک از سوی #نیروی_دریایی_آمریکا به سوی هواپیمای مسافرتی #ایرباس_ایرانی بود.
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
⭕️ #دشمن_شناسی و راهکارهای مقابله با آن از منظر قرآن چیست؟
🔹 #شناخت_دشمن و بیان شیوههای مقابله با آن یکی از مباحث مهمی است که در #قرآن_کریم بیان شده است. از نگاه قرآن #دشمن به چند دسته تقسیم میشود؛ مانند شیطان، یهود، مشرکان، منافقان، کافران و بعضی از همسران و فرزندان.
🔹شیوههای کلی #اقدامات_دشمنان نیز از منظر قرآن موارد مختلفی است که از آن جمله است: ایجاد تردید و تحیر به منظور سست نمودن اعتقادات، ایجاد اختلاف و تفرقه برای از بین بردن اتحاد و ایجاد شکاف در صفوف مستحکم مؤمنان، جنگ روانی میباشد.
🔹#اهداف_دشمنان از چنین رفتارهایی القای یأس و ناامیدی در مردم و روی برگرداندن از اولیاء الله و دستورات الهی میباشد. از سوی دیگر، قرآن کریم استراتژیهای متعددی را برای مبارزه با دشمنان ارائه نموده است که برخی از آنها عبارتند از: تجهیز به قدرت ایمان، افزایش قدرت نظامی، ممنوعیت دوستی با بیگانگان و جهاد و مبارزه.
منبع: اسلام کوئست
#دشمن #دشمن_شناسی
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش اول)
💠مقدمه
🔹آدمی از دیر زمان درصدد بوده معمای حیات و مقصود از زندگی را بداند، از آینده و سرنوشت خویش تا حدی باخبر شود، توجیه درستی از رویدادهای این عالم به دست آورد و تفسیر معقولی نسبت به پدیده ها و دگرگونی های جهان داشته باشد. پاسخگوی اینگونه مسائل، که همواره ذهن انسان را به خود مشغول داشته، بدون شک، در هر زمانی #دین بوده است؛ زیرا #حقیقت_زندگی را تفسیر می نماید، هدف از آمدن و ماندن در این عالم را معنا می کند و #مسیر_درست_زندگی و راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را نشان می دهد. [۱] اساسی ترین رکن دین، یعنی #ایمان به خدای یکتا انسان را از نگرانی، اضطراب و دغدغه خاطر مصون داشته، در برابر رویدادهای نامطلوب زندگی ثابت و استوار نگه می دارد، به گونه ای که هیچ حادثه ای نمی تواند تزلزلی در او ایجاد نماید.
🔹براساس #بینش_اسلامی، هر انسانی از هنگام تولد با #فطرت_الهی و گرایش به خداشناسی قدم به عرصه زندگی می گذارد؛ ساختار وجودی انسان به گونه ای است که او را به سوی خدا هدایت می کند و در این میان، تفاوتی بین مسلمان و غیر مسلمان وجود ندارد، بلکه همه انسان ها در آغاز زندگی، از استعداد خاصی برای حقیقت جویی و نیل به کمال بهره مندند و به فرموده پیامبر اکرم (ص)، «کل مولود یولد علی الفطرة؛ هر نوزادی با فطرت خدایی زاده می شود». [۲] با وجود این، #فطرت و ساختار وجودی انسان در هر شرایطی به صورت یکسان عمل نمی کند و ممکن است عوامل نامساعد بیرونی و محیط ناسالم زندگی مانع از شکوفایی و بروز نقش صحیح آن گردد. [۳] بر این اساس، لازم است به این جنبه از وجود آدمی توجه ویژه ای مبذول گردد تا #حس_دینیاش شکوفا گردد، به خصوص در مورد #کودکان و #نوجوانان، توجه به این جنبه وجودی آنان #اهمیت_فراوان دارد؛ زیرا نسبت به بزرگسالان تربیت پذیرترند. این کار تنها در سایه #تربیت_صحیح امکان پذیر است.
💠ابعاد تربیت
🔹 #تربیت به مفهوم عام آن، شامل جنبه های گوناگون جسمانی، روانی، عاطفی، عقلانی، اجتماعی، اخلاقی و دینی است و هر یک از این ابعاد به لحاظ روان شناختی و تربیتی در زندگی انسان اهمیت فراوان دارد. آنچه در دوره نخست زندگی توجه بدان لازم است، #پرورش و #رشد_هماهنگ و #منظم #ابعاد_وجودی_کودک است؛ به گونه ای که اگر در بعضی آنها، دچار نارسایی گردد و یا احیاناً رشد مطلوب نیابد، در آینده دچار مشکل خواهد شد. تحقق این امر، مسؤولیت بزرگی است که بر دوش مربیان کودک و نوجوان، اعم از #والدین، #آموزگاران و دستاندرکاران امور تربیتی مدارس، گذاشته شده است. [۴] #تربیت دارای دو نقش مهم #آموزش و #پرورش است که در یکی اهتمام به آموزش فنون، مهارت ها و توانایی های لازم برای رفع نیازهای جامعه است، و در دیگری #پرورش_حس_دینی و مذهبی کودک که به صورت فطری در نهاد او به ودیعت گزارده شده، مورد توجه است. بررسی همه ابعاد تربیت به لحاظ نقش اساسی آن ها در زندگی انسان لازم است، ولی در یک مقاله نمی گنجد، بدین روی، در این نوشتار، تنها به بررسی تربیت دینی اکتفا می شود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] رجب علی مظلومی، گامی به سوی تربیت، نشر آفاق، ص ۸۰
[۲] مجلسی، بحارالانوار، ۲۸۱/۳
[۳] علیرضا اعرافی و همکاران، اهداف تربیت از دیدگاه اسلام، ص ۱۱۹
[۴] ر.ک: علی شریعتمداری، روانشناسی تربیتی، امیر کبیر، ص ۱۹۱
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش دوم)
🔹شناخت مفهوم #تربیت_دینی منوط به شناخت معنای دو کلمه «تربیت» و «دین» است. از این رو، لازم است به معانی این دو واژه اشاره شود؛ واژه #تربیت در لغت، به معنای پرورانیدن یا پرورش دادن - یعنی: به فعلیت رساندن نیروهای بالقوه [۱] - آمده، اما در اصطلاح، تعاریف متعددی از آن ارائه شده است. این تعاریف در عین تعدد، همگی در این جهت توافق دارند که #تربیت فرایندی است که نتیجه اش #تغییر_رفتار_فرد (اعم از ظاهری و باطنی) و کسب هنجارهای مورد قبول می باشد. با توجه به این مطلب، اولاً، حصول چنین چیزی نمی تواند دفعی باشد. ثانیاً، #متربی نیز باید استعدادهای لازم را برای #تربیت_پذیری دارا باشد. اما علاوه بر این، پرورش واقعی در صورتی محقق می شود که #جریان_تربیت بر اساس #فطرت و سرشت متربی انجام گیرد. واژه #دین نیز در لغت، به معنای کیش، آیین، طریقت، و شریعت [۲] و در اصطلاح، عبارت است از: مجموعه اصول و قواعد بنیادی و احکام و دستوراتی که از سوی خدا به انسان داده شده است. به عبارت دیگر، دین شامل گزاره های توصیفی و تجویزی است و سه عنصر اساسی دارد:
🔸الف. #شناخت: نخستین عنصر مؤثر در دینداری و تدین، علم به اصول و قواعد ضروری دین است؛ یعنی #متدین باید گزاره های دینی را از طریق استدلال و برهان عقلی دریافت نماید؛ مانند توصیف این که «الله آفریننده جهان است» یا «خدا یکی است» از گزاره های توصیفی مربوط به مسائل اعتقادی است، که یک موحد باید بداند. آنچه در این زمینه قابل توجه است این که در باب شناخت گزاره های دینی، نباید به ظن و گمان قناعت کرد؛ زیرا خداوند می فرماید: «وَ لَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ؛ [اسراء، ۳۶] از چیزی که به آن علم نداری پیروی نکن». بلکه به علم و یقین باید رسید.
🔸ب. #ایمان: عنصر دوم در دین، #التزام_قلبی انسان به باورها و اصول مسلم دینی است. به کسی که اعتقاد قلبی نسبت به خدا نداشته باشد، متدین گفته نمی شود. ریشه تمام ارزش های اخلاقی ایمان به گزاره های دینی بوده و این ایمان مبتنی بر معرفت و شناخت است، به گونه ای که هر چه معرفت کامل تر باشد، آن ایمان نیز بارورتر خواهد بود. البته علم و شناخت شرط کافی برای ایمان نیست، بلکه شرط لازم آن است و عنصر اراده و #گرایش_باطنی به التزام قلبی نسبت به باورهای دینی جزء اخیر ایمان را تشکیل می دهد. با توجه به این مطلب، ایمان یک عمل قلبی کاملاً اختیاری است، که فرد پس از شناخت لازم و به دور از فشارهای بیرونی یا اصول اسلامی را پذیرا می شود و یا آن را انکار می کند. چه بسا افرادی هستند که در عین شناخت گزاره های دینی، در اثر لجاجت و عناد، ایمان نمی آورند. در مورد انتخابی بودن ایمان، شواهد فراوانی از آیات قران وجود دارد؛ از جمله این که خداوند می فرماید: «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا؛ [انسان، ۳] ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر و پذیرا باشد، یا کفران کننده و ناسپاس». در جای دیگری می فرماید: «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ؛ [بقره، ۲۵۶] در قبول دین اکراهی نیست.
🔸ج. #عمل: عنصر سوم دین عمل به گزاره های تجویزی و احکام دینی است؛ یعنی: آنچه را فرد از باورهای دینی میداند و به آن ایمان دارد، در مرحله #عمل نیز آشکار سازد. عملی از نظر اسلام ارزشمند است، که ناشی از #ایمان_راسخ به اصول دین و ارزش های مذهبی باشد. در موارد متعددی از قرآن کریم، ایمان پیش از عمل صالح ذکر شده است؛ مانند «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»؛ و این می رساند که هیچ عملی بدون ایمان نیکو و پذیرفته نیست. در این مورد، شواهد فراوانی از قرآن وجود دارد که #عمل_صالح را مشروط به ایمان می کند؛ نظیر «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً؛ [نحل، ۹۷] هر کس از مرد و زن کار نیکی انجام دهد، به شرط این که ایمان داشته باشد، ما او را زندگی پاک و پاکیزه ای می بخشیم». از آنچه درباره دین و تربیت گفته شد، روشن گردید که #مفهوم_تربیت_دینی در ارتباط با سه محور #شناخت، #ایمان و #عمل قابل تحقق است. این سه عنصر در تربیت دینی هر کس، نقش اساسی دارد و مربی بر همین اساس باید عمل تربیت دینی را اجرا کند. بنابراین، می توان گفت: #تربیت_دینی فرایندی است که از طریق اعطای بینش، التزام قلبی و عملی به فرد هماهنگ با فطرت و به دور از جبر و فشار، به منظور نیل به سعادت دنیوی و اخروی انجام می گیرد. #ادامه_دارد...
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
⭕️ شش تناسب ضروری در ازدواج که نباید نادیده گرفت (بخش دوم)
🔸یکی از ملاکهای مهم ازدواج #کفویت است. کفویت یعنی سنخیت، هموزن بودن، هماهنگی و تناسب. #هم_کفو_بودن را با مشابه بودن اشتباه نگیرید. #هم_کفو و #هم_شأن بودن #زن و #مرد در #ازدواج بسیار اهمیت دارد. این معیار، #موجب_تفاهم زن و شوهر و مهمترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است؛ لذا لازم است دختر و پسر در شش مورد تناسب داشته باشند:
1⃣اعتقادات مذهبی
🔹 #اعتقادات_مذهبی یکی از مهمترین معیارهای انتخاب همسر است که بر ابعاد مختلف زندگی تأثیر میگذارد. اختلافات مذهبی در ازدواج، منجر به بروز تنش در بسیاری از مسائل زوجین مثل تربیت فرزند، نوع پوشش، مسافرت و... میشود. دقت کنید تناسب در اعتقادات مذهبی تنها شامل انجام واجبات مثل نماز، روزه، خمس و... نمیشود، لذا نماز و روزه را به تنهایی ملاک تدین در انتخاب همسر قرار ندهید. گاهی ممکن است فردی نماز بخواند، اما در ارتباط با محارم حد و حدود شرعی را رعایت نکند، یا نماز بخواند اما اهل عزاداری و رفتن به زیارتگاههای مذهبی نباشد. به همین خاطر توصیه میشود در امر ازدواج، #اعتقادات_مذهبی را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهید و ببینید #چارچوبهای_دینی و باید و نبایدهای الهی چقدر در زندگی #طرف_مقابلتان وجود دارد؟ طرف مقابلتان چقدر به خط قرمزهایی که #دین برای ما تعیین کرده، احترام میگذارد یا از انها عبور و عدول میکند؟
2⃣کفویت اقتصادی
🔹 #تناسب_اقتصادی یکی دیگر از مسائل مهم در انتخاب همسر است. از آنجایی که ازدواج دختر و پسر پیوند دو خانواده است، تفاوت مالی خانواده میتواند مشکلاتی را برای زوجین ایجاد کند. چنانچه اگر خانواده یکی از طرفین از وضع مالی خیلی بالایی برخوردار باشد و دیگری از طبقه متوسط باشد، در هنگام مهمانی دادن، مهمانی رفتن، هدیه دادن، خریدهای عروسی و... مدام تنش ایجاد میشود. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) میفرمایند: کسی که بخاطر ثروت با کسی ازدواج کند، با همان هم بدبخت میشود. #ادامه_دارد...
نویسنده: هدی سادات پاکنهاد
منبع: تبیان
#ازدواج #کفویت
⭕️ شش تناسب ضروری در ازدواج که نباید نادیده گرفت (بخش سوم)
🔹یکی از ملاکهای مهم ازدواج #کفویت است. کفویت یعنی سنخیت، هموزن بودن، هماهنگی و تناسب. #هم_کفو_بودن را با مشابه بودن اشتباه نگیرید. #هم_کفو و #هم_شأن بودن #زن و #مرد در #ازدواج بسیار اهمیت دارد. این معیار، #موجب_تفاهم زن و شوهر و مهمترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است
3⃣کفویت شغلی
🔹در دوره فعلی که زن و مرد مجبور به فعالیت اقتصادی بیشتری هستند، توجه به #کفویت_شغلی در ازدواج نیز حائز اهمیت است. #توازن_شغلی بین زن و مرد نباید بهم بخورد، به این معنا که زن دو جا کار کند و مرد یک جا. همچنین سطح درآمد و جایگاه شغلی مرد همیشه باید بالاتر از زن باشد، تا تعادل و تناسب زندگی حفظ شود. از طرف دیگر، زمینههای شغلی مشترک از نکات مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد، زیرا داشتن زمینه شغلی مشترک میتواند فضای فکری زن و مرد را بهم نزدیک کند. به عنوان مثال، بین شغل مردی که به مشاغل آزاد، فعالیتهای بازرگانی و خدماتی مثل راننده تاکسی، املاک و... مشغول است، با زنی که فعالیتهای فرهنگی مثل معلمی، نویسندگی و... انجام میدهد، زمینه مشترکی وجود ندارد. از آنجاییکه محیط کار دنیای اجتماعی ما را شکل میدهد، تفاوت این دنیاها، میتواند بین زن و مرد فاصله ایجاد میکند.
4⃣کفویت ظاهری
🔹با کسی ازدواج کنید که از نظر #زیبایی به شما نزدیک باشد. دنبال ازدواج با کسی که خیلی زیباتر و خوشتیپتر از شماست، نباشید زیرا در اینصورت دچار سرخوردگی خواهید شد و در آینده ممکن است طرف مقابلتان به مقایسه شما با دیگران پرداخته و در نهایت احساس پشیمانی کند. بنابراین در ازدواج به #تناسب_ظاهری در قد، وزن و اندام توجه کنید. #ادامه_دارد...
نویسنده: هدی سادات پاکنهاد
منبع: تبیان
#ازدواج #کفویت
⭕️نقطه هدف دشمن در جنگ روانی (بخش اول)
🔹پنج قرن پیش از میلاد مسیح، سان تزو، استراتژیست مشهور چینی، اوج هنر جنگ را مقهور کردن و شکست دادن دشمن بدون ورود به جنگ نظامی دانست. بعدها این آموزه در مزورانهترین شیوهها از سوی #غربیها برای #استعمار و #چپاول_ملتها و شکست دولتها به کار گرفته شد. در دوره معاصر با پیشرفت رسانهها و با توسعه قدرت رسانهای در غرب، #پیچیدهترین_شیوهها در دستور کار #قدرتهای_سلطهگر_غربی برای شکست ملتها و تسلط بر آنان، بدون استفاده از قدرت نظامی قرار گرفت که نمونههای بارز آن را در #کودتاهای_رنگی در برخی کشورها در دو دهه گذشته میتوان مشاهده کرد. در طول چند قرن اخیر و به خصوص با توسعه رسانههای دیداری و شنیداری، قدرتهای غربی موفق شدند با دستکاری اذهان و عواطف ملل مختلف بر آنان سلطه پیدا کنند.
🔹این موضوع با توسعه #شبکههای_اجتماعی که عمدتاً در اختیار #غربیها است ابعاد جدیدی پیدا کرده است. تا قبل از پیدایش و توسعه شبکههای اجتماعی، #عملیات_روانی بر بستر رادیو، تلویزیون و روزنامهها و رسانهها انجام میگرفت، ولی به مرور زمان با مشخص شدن جهتگیری هر کدام از این رسانهها و روشن شدن اسپانسر مالی آنها، اثرگذاری آنها کمتر میشد، ولی با توسعه شبکههای اجتماعی، #عملیات_روانی_دشمن ابعاد جدیدی یافته و به لحاظ ساختاری، محتوایی و تکنیکی تحولی بزرگ پیدا کرد. این روزها تیرها و موشکهای عملیات روانی دشمن با کمک این شبکهها به سمت تک تک افراد روانه میشود و بسیاری از افراد دانسته یا ندانسته مجری انتشار یا بازتابدهنده این گلولههای رسانهای هستند که در قالبهای متنوع دیداری و شنیداری قلبها و اذهان مردم را نشانه گرفته است! #ادامه_دارد...
نویسنده: حمیدرضا شاه نظری
منبع: جوان آنلاین
#جنگ_روانی #عملیات_روانی #جنگ_نرم #جنگ_شناختی #جنگ_ادراکی #جنگ_رسانه_ای #دشمن
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش سوم)
💠رابطه تربیت دینی و اخلاقی
🔹بررسی این مطلب نیاز به شناخت مفهوم «دین» و «اخلاق» و نسبت میان آن دو دارد. مفهوم دین از مطالب گذشته روشن شد. «اخلاق» صفت فعل اختیاری است و به افعالی اخلاقی گفته می شود که قابل اتصاف به خوب و بد باشد و بر اساس بایدها و نبایدها انجام گیرد. ویژگی دیگر فعل اخلاقی آن است که مطلوبیت بالغیر دارد و همه ارزش آن به دلیل نتیجه ای است که با انجام آن کار، عاید انسان می شود؛ مانند انجام کارهای شایسته از قبیل خدمت به محرومان و فقرا که برای کسب رضای خدا صورت می گیرد. [۱]
🔹از سوی دیگر، بایدها و نبایدهای اخلاقی مبتنی بر اصول و قواعد بنیادین دینی است. بایدها و نبایدهای اخلاقی از نظر اسلام، بر معیار اندیشه ها و باورهای مسلم اسلامی قابل تبیین است؛ یعنی: هر کس نخست باید اصول و #عقاید_اسلامی را بشناسد و قلبا به آن ها ملتزم شود، سپس به ارزش های اخلاقی ناشی از آن عمل نماید. بر این اساس، نسبت بین دین و اخلاق عام و خاص مطلق است؛ به این معنا که حوزه دین اعم از دایره اخلاق است؛ زیرا بخشی از گزاره های دینی که عبارت از اندیشه های بنیادین دین می باشد، خارج از معیارهای اخلاقی است. اما گزاره های اخلاقی عموماً داخل در قلمرو دین است. در نتیجه، تربیت دین نیز اعم از تربیت اخلاقی است. #تربیت_دین در تمام جنبه ها، اعم از اعتقادی، رفتاری و عاطفی، فراگیرتر از تربیت اخلاقی است. [۲]
🔹منظور ما از #تربیت_دینی چیزی جز #تربیت_اسلامی نیست، و مهم ترین وظیفه مربیان کودک و نوجوان، اعم از والدین و معلم، این است که #متربی را در محیط خانه و مدرسه در سه بعد شناخت و ایمان در حوزه دینی و در بعد عمل به بایدها و نبایدها در قلمرو اخلاق، پرورش دهند. #شروع_تربیت_دینی بهتر است از محور شناخت باشد، تا با اعطای بینش به متربی نسبت به مفاهیم و ارزش های دینی در وی، انگیزه ایجاد کند تا خود با گرایش قلبی به سوی عمل رود. به عنوان مثال، به جای دستور به خواندن نماز، ارزش، فضیلت و پاداش آن را به متربی تفهیم نماید. #جریان_تربیت، به خصوص تربیت دینی، تحمیل پذیر نیست. از این رو، بر مربی لازم است که به دور از هرگونه فشار بر متربی زمینه رشد و شکوفایی استعدادهایی فطری و بالقوه او را فراهم سازد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] محمدتقی مصباح یزدی، اخلاق در قرآن، ج ۱، ص ۴۸-۴۹
[۲] همو، فلسفه اخلاق، تهران، اطلاعات، ۱۳۷۴، ص ۱۹۸-۲۰۰
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
⭕️راه پیشگیری از «خیانت» چیست؟
🔹 #پرورش_روح_امانت در افراد و پيشگيرى از #خيانت، جز در سايه #تقويت_مبانى_ايمان امكان پذير نيست؛ زيرا شرك، عدم اعتقاد كامل به قدرت پروردگار و رازقيّت او، يكى از ريشه هاى عمده خيانت است. #افراد_ضعيف_الايمان با این تصور كه اگر دست به خيانت نيالايند در زندگى عقب مانده و منافع شان تأمين نمى شود، #ذلّت_خيانت را به جان مى خرند؛ اما تقویت پايه هاى ايمان، توكل و اعتماد به خدا و اطمينان به وعده هاى تخلف ناپذير او سبب مى شود كه راه انحرافی شرك را براى وصول به مواهب زندگى طی نکند.
🔹از سوی دیگر، #نياز يكى از عوامل مهم در #خيانت است و لازم است تا سر حد امکان، #نيازهاى_معقول و #مشروع كسانى كه تحت مديريت انسان قرار دارند، برآورده شود تا مبادا نياز، سببی برای خيانت و پاره شدن زنجير طلايى #امانت شود. از سوى دیگر، توجه به #عواقب_شوم_خيانت در دنيا و آخرت، رسوايى ها و محروميت هاى ناشى از آن، سرافكندگى در برابر خلق و خالق و گرفتاری در چنگال فقرى كه انسان از آن مى گريزد، به يقين از عوامل باز دارنده و از اسباب پيشگيرى و درمان خيانت است.
🔹لقمان در نصيحت به فرزند دلبندش مى فرماید: «يا بُنَّىَّ اِدِّ الاْمانَةَ تَسْلُمُ لَكَ دُنْياكَ وَ آخِرَتُكَ وَكُنْ اَمِيناً تَكُنْ غَنِيّاً؛ [۱] فرزندم #امانت را ادا كن، تا دنيا و آخرتت سالم باشد، و #امين باش تا غنى شوى». لقمان با تمام وجود فرزندش را تشويق مى کند كه به سوى اين فضيلت اخلاقى، يعنى #امانت حركت كند و از #خيانت بگريزد. توجه به سخنان اميرالمؤمنين امام على عليه السلام که می فرماید: «رَأْسُ الْكُفْرِ اَلْخِيانَةُ؛ [۲] سر رشته كفر، #خيانت است»؛ و در کلامی ديگر می فرماید: «رَأْسُ النِّفاقِ اَلْخِيانَةَ؛ [۳] سر رشته نفاق #خيانت است»؛ و در حدیثی ديگر می فرماید: «جانِبِ الْخِيانَةَ فَاِنَّها مُجانِبَةُ الاْسْلامَ؛ [۴] از #خيانت كناره گيرى كنيد كه سبب كناره گيرى از اسلام است».
🔹با آشنایی با #عظمت_اين_گناه كه با #كفر و #نفاق و دورى از اسلام برابرى مى كند، از #خيانت وحشت خواهيم كرد و اين عامل بازدارنده مهمى است؛ نیز با توجه به این حدیث تکان دهنده از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) که میفرمایند: «اَرْبَعٌ لا تَدْخُلُ بَيْتاً واحِدَةٌ مِنْهُنَّ اِلاّ خَرِبَ وَ لَمْ يَعْمُرْ بِالْبَرَكَةِ اَلْخِيانَةُ وَ السِّرِقَةُ وَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ الزِّنا؛ [۵] چهار چيز است كه اگر يكى از آنها در خانه اى وارد شود ويران ميگردد و هرگز بركات الهى، آن را آباد نخواهد كرد: #خيانت، سرقت، شرب خمر و زنا»، بيشتر به خطر خيانت به امانت پى مى بريم. بديهى است بر اساس این سخن، جامعه اى كه يكى از اين چهار فساد در آن وارد شود، ويران، و از بركت خالى مى شود.
پی نوشتها؛
[۱] معاني الأخبار، ابن بابويه، جامعه مدرسين، چ اول، ص ۲۵۳
[۲] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، چ دوم، ص ۳۷۸، (قصار ۳۸)
[۳] عيون الحكم و المواعظ، ليثى واسطى، دار الحديث، چ اول، ص ۲۶۴
[۴] ميزان الحكمة، ری شهری، محمد، انتشارات دار الحديث، چ اول، ج ۳، ص ۱۴۲
[۵] الأمالي، ابن بابويه، محمد بن على، كتابچى، چ ششم، ص ۳۹۸
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)، چ اول، ج ۳، ص ۱۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#خيانت #امانت
⭕️اسلامی بودن بازار
🔹بازار ما باید یک #بازار_اسلامی باشد. ... یک دستهای #سودجو در بازار هستند که اینها #قیمتهای_بسیار_گران روی اجناس گذاشتهاند. این یک مطلب غیر انسانی است.
بیانات حضرت امام ۵۷/۱۲/۲۹
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی