eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
182.4هزار عکس
162.9هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️معلم در اسلام چه جایگاهی دارد؟ (بخش اول) 🔹از منظر اسلام فراگيرى علم و دانش واجب عينى است، و در پاره اى قسمت ها واجب كفايى محسوب مى شود؛ يعنى بخشى از علوم را همگان بايد فرا گيرند و آن بخش كه جنبه تخصّصى دارد و فراگيرى آن براى همه ميسّر نيست، واجب كفايى مى باشد. تعليم علوم نيز همين گونه است، بخشى از آن توسّط كسانى كه از آن آگاهند بايد به همگان تعليم داده شود، در حالى كه تعليمِ بخشى ديگر هم واجب كفايى است. بر این اساس و تمام علومى كه قوام جامعه بشرى از نظر معنوى و مادّى بدان بستگى دارد، گاه به صورت واجب عينى، و گاه به صورت واجب كفايى لازم و ضرورى است، و به همين دليل هيچ مسلمانى نمى تواند خود را از پيشرفت هاى علمى روز جدا سازد، بلكه براى تقويت پايه‌هاى‌ حكومت‌ اسلامى، بايد بيشترين سعى و تلاش براى تعليم و تعلّم آن صورت گيرد، و به يقين اگر مسلمانان در اين زمينه كوتاهى كنند و مايه عقب افتادگى كشورهاى اسلامى گردند در پيشگاه خدا مسئولند! 🔹قرآن مجيد، نخستين معلّم را خداوند، و نخستين شاگرد را حضرت آدم (ع)، و نخستين علمى كه به او تعليم داده شد علم الاسماء مى شمرد‌. (به احتمال قوى منظور از آن، آگاهى بر اسرار افرينش و موجودات جهان است). تنها آدم (ع) نبود كه خداوند به او تعليم داد، بلكه به يوسف نبی (ع) تعليم تعبير خواب داد: «وَ عَلَّمْتَنِى مِنْ تَأوِيلِ الاَحَادِيثِ» [یوسف، ۱۰۱]، و به حضرت سليمان (ع)، زبان پرندگان آموخت: «وَ قَالَ يَا اَيُّهَا النّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ» [نمل، ۱۶]، و به داود نبی (ع) زره ساختن را: «وَ عَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ» [انبیاء، ۸۰]، و به خضر نبی (ع)، علم و آگاهى فراوانى داد: «وَ عَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنّا عِلْماً» [کهف، ۶۵]، و به فرشتگان، علوم فراونى بخشيد: «سُبْحانَكَ لا عِلْمَ لَنا اِلاّ ما عَلَّمْتَنا» [بقره، ۳۲]، و به انسانها، نطق و بيان آموخت: «عَلَّمَهُ الْبَيَانَ» و از همه بالاتر اينكه به پيامبر اسلام (ص)، علوم و دانش هايى كه هرگز تحصيل آن از طرق عادى براى او ممكن نبود آموزش داد: «وَ عَلَّمَكَ مَالَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ» [نساء، ۱۱۳]؛ 🔹فرشته بزرگ الهى يعنى پيك وحى (جبرئيل) نيز تعليمات فراوانى به پيامبر اکرم (ص) داد: «عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى». [۱] پيامبران نيز به نوبه خود در زمره بزرگترين معلّمان جهان اند كه علوم و دانش هاى فراوانى را در زمينه دين و دنيا به نسل بشر آموختند؛ قرآن درباره پيامبر اسلام (ص) - كه بزرگترين پيامبر الهی است - مى فرمايد: «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ؛ و به مردم، كتاب [قرآن] و حكمت مى آموزد». [جمعه، ۲] همين برنامه را هر پيامبرى در مورد امت خويش اجرا كرد و علمِ دين و دنيا را به آنها آموخت. علما و دانشمندان - كه وارثان پيامبران اند - بعد از آنها به كرسى تعليم نشستند و علم و دانش را به انسانها آموختند، و مقامشان از نظر قرآن آنقدر والا و بالا است كه قرآن کریم درباره آنها مى گويد: «يَرْفَعِ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ؛ خداوند كسانى را كه ايمان آورده اند و كسانى را كه علم به آنها داده شده است، درجات عظيمى مى بخشد». [مجادله، ۱۱] ... پی نوشت: [۱] غالب مفسّران «شديد القوى» را به جبرئيل (ع) تفسير كرده اند؛ ولى بعضى آن را ذات پاك خداوند مى دانند، قرآن کریم، سوره نجم، آيه ۵ 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، چ نهم، ج ۱۰، ص ۲۶۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 
⭕️عقل و شعور 🔹واقعاً عقل و شعور و کیاست و زیرکی در امور دنیوی و دینی، رضایت‌بخش و مرضیّ خدا است. و همین چیز فهمی‌ها، انسان را از مهالک دنیا و عذاب آخرت نجات می دهد! 📕در محضر بهجت، ج٢، ص٢٧٢ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره)
هدایت شده از 
⭕️ صلی الله عليه و آله:  🔸أتقَى النّاسِ مَن قالَ الحَقَّ فيما لَهُ و عَلَيهِ. 🔹پرهيزگارترين مردم كسى است كه حق بگويد، چه به سودش باشد چه به زيانش. 📕ميزان الحكمه، ح ۲۲۴۸۳
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام علی (ع) چگونه مردم را به برقراری رابطه دوستی و محبت و دوری از قطع رابطه توصیه می نماید؟ 🔹 (ع) در بخشی از نامه ۴۷ (وصیتنامه حضرت) مى فرمايد: «وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ؛ و بر شما لازم است و محبّت و بذل و بخشش را فراموش نكنيد»، سپس مى افزايد: «وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ؛ و بر حذر باشيد از اينكه به يكديگر پشت كنيد و رابطه خود را با هم قطع نماييد». «تواصل» از ريشه «وصل»، هرگونه ارتباط و پيوند معنوى و مادى و عقلانى و عاطفى را شامل مى شود و «تباذل» از ريشه بذل، از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا يكى از طرق پيوند افراد جامعه با يكديگر بذل كمكهاى مادى به افرادى است كه به هر دليل نيازمند شده اند. «تدابر» از ريشه «دبر» (بر وزن عبد) به معناى پشت كردن به هم و قهر كردن و دشمنى با يكديگر نمودن و «تقاطع» به معناى هرگونه قطع رابطه است، و اين دو واژه به عكس دو واژه اوّل از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا تدابر به معناى جدايى كامل است و تقاطع هر نوع قطع پيوند را شامل مى شود. 🔹مسأله پيوندهاى دوستى و محبّت كه گاه با زبان، و از طريق ملاقات و امثال آن انجام مى شود، در اسلام بسيار مهم است؛ همانگونه كه بى محبتى ها و جدايى ها و قطع پيوندها منفور است. احاديث بسيارى در نكوهش هجران و جدايى در منابع معتبر روايى ما آمده كه گاه پشت انسان را مى لرزاند. در حديثى كه مرحوم كلينى در كتاب كافى از امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل كرده است مى خوانيم: «هرگاه دو مسلمان از هم قهر كنند و سه روز بگذرد و آشتى نكنند، اگر در آن حال از دنيا بروند خارج از اسلام خواهند بود، و ولايت و پيوند اخوت اسلامى در ميان آنها قطع مى شود و به هنگام آشتى كردن، هر كدام پيشى گيرد او در قيامت براى رفتن به بهشت پيشى خواهد گرفت». [۱] 🔹همچنین امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هنگامى كه دو مسلمان از هم قهر كنند ابليس پيوسته شادى مى كند؛ ولى هنگامى كه با هم آشتى كنند زانوهاى خود را به هم مى كوبد و پيوندهاى جسمى او [گويا] از هم جدا مى شود و فرياد مى زند: واى بر من از اين مصيبتى كه دامنم را گرفت». [۲] حتى در آنجا نيز كه كسى خودش را مظلوم، و طرف مقابل را ظالم بداند، بايد براى برقرارى آشتى و از ميان رفتن مظالم تلاش كند، چنانكه در حديث ديگرى در كتاب «كافى» آمده است كه امام صادق (ع) فرمود:  «هر گاه دو نفر با هم قهر كنند، يكى از آن دو مستحق لعن است و اى بسا هر دو مستحق باشند، راوى از امام (ع) سؤال مى كند: فدايت شوم ظالم بايد مستحق لعن باشد، مظلوم چرا؟ فرمود: به سبب آن است كه برادرش را به آشتى [معقولانه] دعوت نمى كند». [۳] اشاره به اينكه بايد به صورت منطقى و مسالمت آميز مشكل خود را با يكديگر حل كنند. پی نوشت‌ها؛ [۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۴۵ [۲] همان، ص ۳۴۶ [۳] همان، ص ۳۴۴ 📕پيام امام اميرالمومنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۱۰، ص ۲۸۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تهاجم فرهنگی (بخش اول) 🔹با توجه به پیشرفت‌های چشمگیری که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی و ارتباطات رخ داده، گرایش به‌سوی فرهنگ جهانی افزایش یافته است. جهان شدیدا کوچک و به‌هم فشرده شده و مردم کشورهای مختلف‌، بیش‌ از هر زمان دیگری فرصت آشنایی و شناخت عناصر و ویژگی‌های فرهنگ‌های جوامع دیگر را یافته‌اند. از طرف دیگر این امکان فراهم شده‌ است تا فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف‌، فرصت رهایی از مرزهای محدود ملی را پیدا کنند و در سایر جوامع نیز گسترش یابند؛ در اینجا اندیشه‌ی و به نیز به‌وجود می‌آید. اندیشه‌ی از بین بردن آداب و سنن و ویژگی‌های ملی یک فرهنگ و در نتیجه‌ نفی آن از جهان. ، وسایل و ابزار هویت فرهنگی را مورد هدف و هجوم خود قرار می‌دهد. به عقل و روان هجوم می‌آورد و به‌وسیله‌ی ابزار ادراک با جهان رابطه بر‌قرار می‌کند. [۱] 🔹در برخورد ایدئولوژیک هدف همیشه به آگاهی رساندن و بیدار ‌نمودن بوده است. در صورتی ‌که، نفوذ و ، چیره‌شدن و مسلط‌شدن بر ادراک مورد نظر است و در نتیجه به سلب آگاهی و بیداری ملل و نیز به چیره‌شدن و تسلط بر هویت فرهنگی ‌فردی و اجتماعی می‌انجامد. در دوره‌ی کشمکش‌های ایدئولوژیک، وسیله‌ی بیداری مردم، استفاده از ایدئولوژی و عقیده بوده است، در صورتی ‌که در عصر تهاجم فرهنگی، ابزار چیره‌شدن بر ادراک‌، شامل گونه‌های مختلف سمعی و بصری می‌شود که سعی دارد تا از راه تبلیغات، تمامی انظار را متوجه‌ مسائل ظاهری و سطح زندگی پیرامون نماید. [۲] 💠تعریف تهاجم فرهنگی 🔹 ، سیستمی است که برای تهی‌سازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر می‌دارد و جامعه را به‌سوی از هم‌پاشیدگی سوق می‌دهد تا مردم را به انسان‌هایی بدون‌ وطن، امت و دولت تبدیل کند. [۳] و آن‌چه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده می‌شود دارای یک بار منفی است. (که همان آثار ضد‌ معنوی‌، ضد‌ اسلامی و ضد‌ الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آن‌ها به‌وجود آمده است). [۴] این موضوع به جغرافیای مغرب‌ زمین مربوط نیست‌، اما به‌دلیل این‌که غالبا فسادهای موجود در کشور ما معلول نفوذ فرهنگ استعماری غرب است، از این‌رو، به‌خاطر اختصار، تعبیر می‌کنیم و گرنه اکنون نیز در مغرب زمین عده‌‌ای هستند که با این فرهنگ مخالفند، هم‌چنان که در گذشته هم افراد بسیاری با آن مخالف بوده‌اند. [۵] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بهشتی‌نژاد، مهدی؛ ناتوی فرهنگی در تقابل با هویت اسلامی و ملی، پرتوسخن، شماره‌ ۳۷۱، ص ۵۴ [۲] مصباح یزدی، محمد‌تقی؛ تهاجم فرهنگی، ص ۲۶-۳۰ [۳] همان؛ ص ۱۳ [۴] خامنه‌ای، سیدعلی؛ دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان، ص ۳۴ [۵] مصباح یزدی، محمدتقی، ص ۵۴ نویسنده؛ مرتضی اشرافی منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 
⭕️جایگاه بسیج 🔹...بعدها که جنگ در سال ۵۹ شروع شد، خب حضور در میدان جنگ بسیار کارآمد بود، گره‌گشا بود؛ به معنای واقعی کلمه پشتیبان بسیار مهمّ سازمانهای رسمی نظامی مثل ارتش و سپاه بود [اگر چه] آزمون بسیج در میدان جنگ آزمون پُرشکوهی بود، لکن بسیج صرفاً یک سازمان نظامی نیست؛ این نکته‌ی اساسی است. بسیج بالاتر از این حرفها است؛ یعنی شأنش و جایگاهش از یک سازمان نظامی، رفیع‌تر و بالاتر است. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
هدایت شده از 
⭕️دانش باید همراه با تزکیه باشد 🔹باید توجه کنید که دوره مدارس مهمتر از دانشگاه است، چرا که رشد عقلی بچه‌ها در این دوره شکل می‌گیرد. باید سعی کنیم تا کسانی که فرزندان ما را فاسد بار می‌آورند، به مدارس و دانشگاهها وارد نشوند و در این امر مسامحه نباید کرد. ممکن است الآن کاری نتوانند بکنند، ولی تا ده سال دیگر کارشان را انجام می‌دهند. ما با آنان که با اسلام دشمن‌اند مخالفیم و در مقابلشان می‌ایستیم، ولی با کسانی که با اسلام دشمنی ندارند و دنبال کار خودشان هستند کاری نداریم. 🔹مسئله ما اسلام و کشور اسلامی است. ما برای اسلام این همه جوان داده‌ایم، لذا باید نگذاریم خون آنان هدر رود. ما دانشمندی که برای بشریت مضر است را می‌خواهیم چه کنیم؟ امروز دنیا در آتش دانشِ دانشمندانِ‌ مضر می‌سوزد. این سلاحهای مخرب و بمب و موشکها را همین دانشمندان ساخته‌اند. لذا دانش باید همراه با تزکیه باشد، اصلاً تزکیه مقدم بر دانش است. بیانات حضرت امام ۶۳/۱۲/۲۸ منبع: وبسایت روح الله (ره)
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ ترکیبی غرب علیه ایران؛ حوزه‌های تهدید کدام است؟ (بخش اول) 🔹تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب بر لزوم آمادگی مسئولان کشور در برابر ، بر ضرورت بازشناسی ابعاد، زوایا، شیوه‌ها و ابزارهای جنگ ترکیبی و علیه ایران تاکید دارد. شناخت چیستی، ابعاد، شیوه‌ها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چاره‌اندیشی برای مقابله با آنهاست. به عنوان کشوری موثر و جریان‌ساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بین‌المللی، همواره از ناحیه و هم‌پیمانان آن در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد؛ که در چارچوب جنگ‌های هیبریدی یا جنگ‌های ترکیبی می‌گنجد. از معمول‌ترین و پیچیده‌ترین انواع منازعات در عرصه بین‌المللی هستند که این روزها از سوی بازیگران دولتی و غیردولتی به کارگرفته می‌شود. 🔹جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست به دلیل نوع کنشگری خود در عرصه سیاست بین‌الملل، هدف جنگ‌های ترکیبی دشمنانش قرار گرفته است؛ جنگ‌هایی که هم بارها بر لزوم آمادگی، تدبیراندیشی و هماوردی در برابر آن تاکید کرده‌اند. در ۱۹ بهمن ۱۴۰۰، در سالروز بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی با امام خمینی (ره) در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش تصریح کردند: «امروز مقابله با برای تحریف واقعیت‌ها، دستاوردها، پیشرفت‌ها و اقدامات حماسه‌آمیز نظام اسلامی نیازمند یک حرکت دفاعی و تهاجم ترکیبی با محوریت فریضه فوری و قطعی است». ایران به عنوان کشوری موثر و جریان‌ساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بین‌المللی، همواره از ناحیه آمریکا و هم‌پیمانانش در معرض انبوهی از  تهدیدهای چندوجهی در چارچوب جنگ‌های هیبریدی یا ترکیبی قرار گرفته است. 🔹مقام معظم رهبری با اشاره به تهاجم ترکیبی جبهه دشمن علیه ایران یعنی تهاجم اقتصادی، سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و دیپلماسی تأکید کردند: «در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام بخصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند». یا را که خود طیف وسیعی از را در بر می‌گیرد، می‌توان از مقوله‌هایی دانست که شناخت و سیاست‌گذاری دفاعی در برابر آن در راستای ارتقای امنیت ملی لازم ضروری است؛ امنیتی که این روزها خود به مفهومی چند وجهی در عرصه بین‌الملل تبدیل شده و محافظت از همه ابعاد عینی و ذهنی آن از وظایف اصلی حکومت‌ها است. ... منبع؛ ایرنا
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ ترکیبی غرب علیه ایران؛ حوزه‌های تهدید کدام است؟ (بخش دوم) 🔸شناخت چیستی، ابعاد، شیوه‌ها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چاره‌اندیشی برای مقابله با آنهاست. به عنوان کشوری موثر و جریان‌ساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بین‌المللی، همواره از ناحیه و هم‌پیمانان آن در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد؛ که در چارچوب جنگ‌های هیبریدی یا جنگ‌های ترکیبی می‌گنجد. 💠جنگ ترکیبی و ابعاد آن (۱) 🔹 به راهبرد نظامی پیچیده‌ای اطلاق می‌شود که ترکیبی از نبردهای متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای می‌دهد. گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۵ را می‌توان به عنوان نقطه عطفی در معرفی مولفه‌های جنگ هیبریدی به عنوان یک مدل جنگی در عرصه بین‌المللی محسوب کرد. در این نشست بین المللی جنگ اقتصادی، حمله سایبری، جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی، جنگ‌های نامنظم و چریکی، نیروهای ویژه، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانی‌ها و شورش‌های محلی و دیپلماسی، به عنوان هشت مولفه جنگ ترکیبی معرفی شده است. برای شناسایی بهتر ابعاد جنگ هیبریدی به توضیح اجمالی و کلی در مورد هر یک از مولفه‌های آن می‌پردازیم. هر یک از این جنگ‌ها خود ابزارها و شیوه‌های متنوعی را در خود جای داده که به مرور زمان و گسترش عرصه ارتباطات، توسعه یافته‌اند. 1⃣به کارگیری یک استراتژی اقتصادی از سوی کشور متخاصم  با هدف تضعیف اقتصاد کشور مقابل ذیل عنوان کلی جنگ اقتصادی تعریف می‌شود که بارزترین روش‌های آن و است. هدف جنگ اقتصادی تسخیر یا کنترل منابع حیاتی اقتصادی رقیب است. 2⃣نبرد مجازی یا  به نوعی از نبرد اطلاق می‌شود که دو طرف در آن از شبکه‌های رایانه‌ای به عنوان ابزار استفاده کرده و نبرد را در جاری می‌کنند. هدف از این نوع جنگ تخریب سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی است. این نبرد حرکتی در جهت تغییر موازنه اطلاعات و دانش به نفع طرف دیگر است. 3⃣  مجموعه‌ای از فنون شامل گردآوری، انتقال، حفاظت، جلوگیری از دسترسی، ایجاد اغتشاش و افت کیفیت در اطلاعات را در بر می‌گیرد که به وسیلۀ آن یکی از دو طرف درگیر  به مزیت چشمگیر در عرصه دسترسی به اطلاعات دست یافته و آن را حفظ می‌کند. 4⃣  و چریکی اصطلاحی کلی است که برای تشریح عملیات نظامی در منطقه تحت کنترل دشمن و با استفاده از منابع و ساکنان بومی به کار می‌رود و از سوی منابع خارجی پشتیبانی و هدایت می‌شود. ... منبع؛ ایرنا
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش اول) 🔸 به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت‌ پاک‌ آدمی به جوامع بشری عرضه میکند است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی تاثیر فروانی در سلامت‌ روانی‌ زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛   1⃣امنیت 🔹اگر انسان ها در زندگی روزمرّه خود و در کوچه و خیابان، محل کار، تحصیل و حتی داخل منزل  نکنند، و دائما در ترس و دلهره باشند، به تدریج دچار اضطراب می شوند. در این میان به دلیل ویژگی های شخصیتی و موقعیت اجتماعی شان، آسیب پذیری بیشتری دارند و طبعا نیاز بیشتری به دارند. 🔹زیرا در بین جوامع بشری همیشه مردانی وجود دارند که به جهت نداشتن تربیت صحیح انسانی، به دنبال فرصتی هستند تا را مورد سوءاستفاده های جنسی قرار دهند، و یا حداقل مردانی که زمینه های انحرافی در آنها وجود دارد، و به تعبیر قرآن «فِی قَلْبِهِ مَرَض» [احزاب، ۳۲] یعنی بیماردل هستند، با دیدن کوچکترین محرّک جنسی، عنان اختیار را از کف داده و نسبت به زنان بی حرمتی روا می دارند، و اینجور افرادی که بیماردل هستند گرچه مشکل دارند، اما مَن (نوعیِ زن) نباید کاری کنم که او را تحریک کند.   نویسنده: پروین نظریان منبع: وبسایت راسخون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️پیروی از نفس امّاره چه خطراتی را به دنبال دارد؟ 🔹دانشمندان و عالمان علم اخلاق و مفسران با الهام از آيات قرآن، مراحل سه گانه‌اى براى نفس قائل شده اند: ، و . نفس امّاره را اشاره به هوا و هوسهاى سركش مى دانند كه پيوسته انسان را به بدى ها امر مى كند، و نفس لوامه را به حالت ندامت حاصل از گناه، بر اثر پرورش روح تقوا اشاره مى دانند، و نفس مطمئنه به مرحله تكامل روح انسان گفته مى شود، كه به مرحله اى مى رسد كه هوا و هوس‌هاى نفسانى به طور كامل تحت كنترل قرار مى گيرند و سركشى آنها ناممكن مى شود. 🔹امام زين العابدين (ع) در مناجات دوم از مناجات هاى پانزده گانه معروف، نفس امّاره را به روشنى ترسيم كرده و از آن (به عنوان سرمشق دادن به عموم مردم) به پيشگاه خدا اينگونه شكايت مى كند: «خدايا من به سوى تو شكايت مى كنم از نفسى كه مرا همواره به بدى وا مى دارد و به سوى گناه با سرعت مى فرستد، و به نافرمانى هايت حريص است و به موجبات خشمت دست مى آلايد، مرا به راه هايى كه منجر به هلاكت مى شود مى كشاند، و به صورت پست‌ترين هلاك شدگان درمى‌آورد. بيمارى هايش بسيار و آرزوهايش دراز است. اگر ناراحتى به او رسد بى تاب مى شود [و فرياد مى كشد] و اگر خيرى نصيبش گردد بخل مى ورزد. به بازى ها و سرگرمى هاى بيهوده بسيار تمايل دارد و مملوّ از غفلت و سهو است. مرا به سرعت به سوى گناه مى برد و نسبت به توبه امروز و فردا مى كند». 🔹آرى اين است چهره اصلى نفس امّاره. از روايات به خوبى استفاده مى شود كه را در نزد انسان زيبا جلوه مى دهد و خوبى ها را زشت مى نماياند. هنگامى كه انسان مرتكب گناه شد و به عواقب آن گرفتار گشت، پرده ها كنار مى رود و راه بازگشتى هم باقى نمى ماند. امام علی (ع) (طبق نقل غررالحكم) در كلام كوتاهى مى فرمايد: «نفس امّاره فريبكار، همچون منافقان به انسان تملّق مى گويد، و در چهره دوستِ موافقى بروز مى كند تا زمانى كه انسان را فريب دهد و بر او همچون دشمن خطرناكى مسلط گردد و بر او حاكم شود و او را به انواع گناهان بكشاند». [۱] به همين دليل دستور داده اند كاملا مراقب نفس خويش باشيد، مبادا گرفتار فريبكارى هاى اين فريبكارِ خطرناك شويد. 🔹اميرالمومنين امام على (ع) در سخن ديگرى مطابق نقل «غررالحكم» مى فرمايد: «اين نفس، پيوسته انسان را به بدى ها دعوت مى كند، كسى كه آن را ناديده بگيرد او را به انواع گناهان مى كشاند»‌. [۲] در واقع مهم‌ترين ابزار شيطان است، و اگر انسان از شر آن رهايى يابد، از شر شيطان هم رهايى خواهد يافت. درست است كه مؤمنان والامقام و اولياى الهى از مرحله نفس امّاره، به نفس لوّامه و از آنجا به نفس مطمئنه مى رسند، ولى اين بدان معنا نيست كه نفس امّاره مرده باشد، و نبايد به خطرات او انديشيد. لذا امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از نامه ۵۳ نهج البلاغه (عهدنامه مالک اشتر) مى فرمايد: «و [امیر المؤمنین] به او [مالک اشتر] فرمان مى دهد كه هواى نفس خويش را در برابر شهوات بشكند و به هنگام سركشى نفس، آن را باز دارد؛ زيرا نفس همواره انسان را به بدى ها امر مى كند مگر آنچه را خداوند رحم كند». 🔹به راستى اگر روح و حالت بازدارندگىِ نفس در انسان زنده شود، و به دنبال آن انسان راه اطاعت الهى و پيروى از دستورات كتاب و سنّت را پيش گيرد و به مبارزه با مفاسد و زشتى ها و توطئه هاى دشمنان، با قلب و دست و زبان برخيزد، و بت هواى نفس را بشكند، چنين انسانى، انسانى كامل است و در واقع مخاطب به خطابِ «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» [۳] خواهد بود. پی نوشت: [۱] غرر الحكم و درر الكلم‏، تميمى آمدى، دارالكتاب الإسلامی، قم، چ‌ دوم‏، ص ۱۲۰، (حکمت ۲۱۲۸) [۲] همان، ص ۲۲۷، (حکمت ۱۱۳) [۳] قرآن کریم، سوره فجر، آيه ۲۷ 📕پيام امام اميرالمومنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول‏، ج ۱۰، ص ۳۶۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ ترکیبی غرب علیه ایران؛ حوزه‌های تهدید کدام است؟ (بخش سوم) 🔸شناخت چیستی، ابعاد، شیوه‌ها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چاره‌اندیشی برای مقابله با آنهاست. به عنوان کشوری موثر و جریان‌ساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بین‌المللی، همواره از ناحیه و هم‌پیمانان آن در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد؛ که در چارچوب جنگ‌های هیبریدی یا جنگ‌های ترکیبی می‌گنجد. 💠جنگ ترکیبی و ابعاد آن (۲) 🔹 به راهبرد نظامی پیچیده‌ای اطلاق می‌شود که ترکیبی از نبردهای متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای می‌دهد. جنگ اقتصادی، حمله سایبری، جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی، جنگ‌های نامنظم و چریکی، نیروهای ویژه، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانی‌ها و شورش‌های محلی و دیپلماسی، به عنوان هشت مولفه جنگ ترکیبی معرفی شده است. برای شناسایی بهتر ابعاد جنگ هیبریدی به توضیح اجمالی و کلی در مورد هر یک از مولفه‌های آن می‌پردازیم. هر یک از این جنگ‌ها خود ابزارها و شیوه‌های متنوعی را در خود جای داده که به مرور زمان و گسترش عرصه ارتباطات، توسعه یافته‌اند. 5⃣نیروهای ویژه گروهی از نیروهای مسلح هستند که آموزش‌های سختی می‌بینند و در عملیات‌ با ریسک بالا شرکت می‌کنند. عملیات مخفیانه، جنگ‌های نامتعارف، عملیات جاسوسی، بازداشت یا کشتن افراد مهم و... از طریق نیروهای ویژه و حرفه‌ای در کشور هدف انجام می‌شود. 6⃣حمایت از نابسامانی‌ها و شورش‌های محلی هم از دیگر ابزارهایی است که در جنگ‌های هیبریدی با موج‌سواری روی نارضایتی‌های داخلی و حمایت از آن با هدف تضعیف اقتدار و اضمحلال نیروی طرف مقابل به کارگرفته می‌شود. 7⃣جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی هم بخشی از جنگ هیبریدی است. جنگ نظامی نه تنها در نقطه مقابل جنگ هیبریدی قرار ندارد، بلکه بخشی از آن محسوب می‌شود، به این معنی که ممکن است همزمان از نیروهای کلاسیک نظامی برای پوشش بخشی از ابعاد چند وجهی جنگ ترکیبی به ویژه در حوزه سخت آن استفاده شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام بخصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند 8⃣دیپلماسی به عنوان مکانیسمی برای اعمال قدرت نرم در عرصه عمل بخشی دیگر از جنگ هیبریدی است. دیپلماسی یعنی توانایی حضور در جوامع خارجی و اثرگذاری بر اذهان مردم از طریق بهره‌مندی از روش‌های ارتباط جمعی به گونه‌ای که دولت‌ها و ملت‌های دیگر تمایل مثبتی نسبت به کشور به کاربرنده دیپلماسی عمومی در ذهن خود احساس کنند و رفتار خود را بر این اساس سمت و سو دهند. ... منبع؛ ایرنا
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️علامه ابن شهر آشوب درباره شخصيت حضرت فاطمه (س) چه می گويد؟ 🔹علامه خيبر ابن شهر آشوب [۱] گويد: آن كس كه گفتارش راست، احوالش با بركت، كردارش پاك و آراسته به عدالت، خشنود در گفتار، پسنديده در راهنمایى، با دلسوزى و مهربانى گوياى حديث، آزاد زن بخاطر انفاق، بانوى زنان در صدقه دادن، خويشتندار در همه جا و بريده از همگان براى هميشه، درخشان بر اثر احسان و در پوشش بسان مريم كبرى و رازش پنهان و به نيكى از ديگران جدا، شهودش تابناك و پرستشش آسمانى، در پارسایى بى اعتنا به همه چيز، در زايمان پاك، در پارسایی برگزيده، پرستش گر خشنود، خشنود از پروردگار و مورد پسند او، شب زنده دار گرامى، نيايش گر پاكدامن، بانوى بانوان، محبوب حبيب خدا و برگزيده خداى رحمان، دختر بهترين رسولان و نور چشم سرور همه آفريدگان، رشته پيوند بين زنان جهانيان، 🔹دادخواه پيشگاه عرش در روز جزاء، ميوه نبوت، مادر امامان، شكوفه دل، شفيع امت، زهراء گرامى، سپيد روى شكوهمند، مورد احترام در زير گنبد كبود، حوريه انسان نما، بتول عذراء، ششمين نفر از زنان بزرگ. وارث سرور پيامبران، همسر سرور اوصياء، فاطمه الزهراء، صديقه كبرى، آسايش جان حضرت مصطفى، درد آشناى بى فرياد و ناله، دارنده درخت طوبى آن كس كه در شان او و همسر و فرزندانش سوره «هل اتى» نازل گشته است، دختر پيامبر، همدم وى، مادر سبطين، جده امامان، بانوى زنان دنيا و آخرت، همسر مرتضى، مادر مجتبى، دختر مصطفى، بزرگ بانوى ناشناخته گرامى، زن ستمديده شهيده، بانویى خردمند، همتاى مريم، بر كنار از هر بدى، نشان دار هر خوبى، آن كس كه وصفش در انجيل آمده و به نيكى و بزرگى از او ياد گشته، گوهر تابناك و ستايشگرش خداى جليل كه به فرمان پروردگار، خطبه عقدش با مرتضى را جبرئيل قرائت كرد. [۲] پی نوشت: [۱] محمد بن علی بن شهر آشوب سَرَوی مازندرانی (۴۸۸ق - ۵۸۸ق) معروف به ابن شهر آشوب، فقیه، مفسّر و محدّث شیعه در قرن ششم هجری قمری و نویسنده کتاب‌هایی همچون مناقب آل ابی طالب و معالم العلماء. [ویکی شيعه] [۲] مناقب، ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۳۵۷-۳۵۸ 📕فاطمه زهرا (س) شادمانی دل پیامبر (ص)، احمد رحمانی همدانی، ترجمه: سیّد حسن افتخار زاده، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، قم، چ سوّم، ص ۵۹-۶۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش دوم) 🔸 به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت‌ پاک‌ آدمی به جوامع بشری عرضه میکند است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی تاثیر فروانی در سلامت‌ روانی‌ زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛ 2⃣ارزشمند شدن 🔹یکی دیگر از ثمرات برای ، گرانبهاتر شدن او برای شوهر، و در نتیجه به وجود آمدن عشق است، که از لذّت بخش ترین عواطف انسانی است. نیاز به دوست داشتن و محبوب دیگران واقع شدن، همچنان که «مزلو» روانشناس غربی، در سلسله مراتب خود به آن اشاره کرده، یکی از نیازهای مهم هر انسان است. میزان این نیاز در زنان بیش از مردان است؛ زیرا موجودیت روانی و شخصیتی زن، به این است که مورد توجّه و محبت دیگران، به ویژه نزدیکانش مثل پدر، مادر، شوهر و فرزندان واقع شود، به طوری که اگر این جایگاه را نداشته باشد، امید خود را در زندگی از دست می دهد؛ به عبارت دیگر، شکست در عشق، شکست در همه چیز اوست. 🔹در مقابل، اگر مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرند، و یا تحقیر شوند، بیش از دیگران در معرض ناراحتی ها و مشکلات روانی قرار می گیرند و سلامت روانی خود را از دست می دهند. آنان زمانی می توانند این نیاز را در خود تأمین کنند، که ارزش واقعی خود را به عنوان یک انسان از دست ندهند. مسئله مهم این است که از چه راهی می تواند ارزش واقعی خود را حفظ کند؟ و سایر ادیان الهی بهترین عامل حفظ ارزش زن را می دانند. بی تردید حجاب و خودداری های ظریفانه زن، او را در نظر مردش محبوب می کند و همسر را آماده فداکاری و جانفشانی برای او می کند. در واقع نقش مهم برای زن حفظ جایگاه معشوقیت اوست. ...   نویسنده: پروین نظریان منبع: وبسایت راسخون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 
⭕️منزلت و امور اختصاصی حضرت زهرا (س) 🔹با اینکه روایات (س) کمتر از بقیه معصومین علیهم‌السلام است، ولی فاطمه زهرا (س) صاحب مُصحَف است. همان روایات کم که از ایشان رسیده، بسیار پراهمیت است. از جمله در روایت است که زنی به خدمت آن حضرت آمد و مسئله پرسید و از مزاحمتی که به ایشان داده بود عذر خواست. حضرت فرمود: «اجر و پاداش معلم، مانند کسی است که با زحمت به قله کوهی بالا رود و در آنجا یک گونی طلا به دست آورد». 🔹کارهایی که ایشان نموده و یا دستور داده انجام شود نیز عجیب است، از جمله وصیت آن حضرت به اینکه علی (ع) او را از روی پیراهن غسل بدهد، و شبانه دفن کند، و افراد مشخص در تشییع جنازه او حاضر نشوند، و نیز دستور ساختن تابوت تا به هیچ‌وجه بدنش معلوم نشود، و نیز درست‌کردن تسبیح سی‌وچهار، یا صد دانه‌ای، تا در حال اشتغال به کارهای خانه، به راحتی ذکر بگوید، همچنین مثل شیر، جواب ابی‌بکر را داد که: «أَتَرِثُ أَباک وَ لا أَرِثُ أَبی؟ أَینَ أَنْتَ مِنْ قَوْلِهِ تَعالی«وَ وَرِثَ سُلَیمَـانُ دَاوُودَ»؛ آیا تو از پدرت ارث می‌بری و من نمی‌برم؟ پس معنای این آیه شریفه که «سلیمان (ع) از داوود (ع) ارث برد»، چه می‌شود؟!». 📕در محضر بهجت، ج۱، ص۱۲۵ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره)
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️راه کسب معرفت به امام زمان (عج) 🔸برای کسب معرفت از راههای زیر میتوان بهره برد که هریک دیگری را کامل میکند: 1⃣راه عقل 🔹انسان برای رسیدن به سعادت و نیل به هدف از خلقت خود، نیاز به راهنمایی از طرف خداوند دارد. پس باید از طرف خداوند افرادی برای رساندن پیام خداوند (نبوت و رسالت) انتخاب شوند. از این رو عقل در می یابد نیاز به وحی و بعثت انبیاء دارد. انسان علاوه بر آنکه نیاز به وحی و ابلاغ آن به وسیله انبیاء دارد، همچنین به تعلیم و تبیین آن توسط آنها نیز نیازمند است، زیرا از یک طرف، وحی های الهی در بسیاری از موارد حالت کلی دارد و از طرف دیگر عقل بشر محدود بوده و توانایی درک درست و کامل وحی ها را ندارد. بر این اساس، انسان نیازمند فرمایشات و توضیحات انبیاء میباشد. انسان علاوه بر جسم، دارای روح است که شخصیت اصلی او را تشکیل میدهد. 🔹روح نیز همچون جسم دارای نیازمندیها بوده و گرفتار آفتها و بیماریها میشود. روح اگر بخواهد رشد و تعالی پیدا کند، باید تحت تربیت قرار گرفته و تزکیه شود، نیازهای معنوی او تامین شود، آفت هایی که به آن دچار شده و یا ممکن است دچار شود شناسایی شده و با آن مبارزه شود. این مهم (رفع نیازها و مبارزه با آفت ها) فقط در سایه تربیت یک مربی پاک امکان دارد. از این رو خداوند در قرآن [آل عمران، ۱۶۴] تزکیه و طهارت نفوس را وظیفه انبیاء شمرده است. با بعثت آخرین پیامبر الهی حضرت محمد مصطفی (ص) پیامهایی که باید از طرف خداوند نازل می‌شد فرستاده شد، و در اختیار انسان قرار گرفت که همان قرآن کریم بود و تا زمانی که پیامبر (ص) در میان مردم بود به مقدار استعدادها و توانایی‌ های مردم آن زمان، دین را برایشان تبیین کرد و به تزکیه نفوس پرداخت. 🔹البته تبیین دین اسلام توسط پیامبر اکرم (ص) بر اساس علوم الهی بود که حضرت در اختیار داشت و به جهت داشتن عصمت، به ارشاد و تزکیه مردم می‌پرداخت. عقل میگوید: بعد از رحلت پیامبر (ص) نیز باید فردی مانند او (عالم به علم الهی و معصوم از هر خطا) باشد تا وظیفه تبیین دین و تزکیه مردم را به عهده بگیرد. پس باید در هر زمان انسان عالم و معصومی همچون پیامبر باشد، تا انسان به واسطه هدایت‌ها و ارشادات او راه کمال را بپیمایند. اما اینکه چنین فردی چه کسی می‌تواند باشد، باید از پیامبر پرسید، زیرا ما توانایی شناخت انسان عالم معصوم را نداریم. پس راه نقل (استفاده از گفتار) را باید مورد بررسی قرار دهیم. 2⃣راه نقل 🔷در احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) (و همچنین پیشوایان معصوم) به ما رسیده است، علاوه بر تاکید بر نیاز انسان به عالم معصوم، افرادی که بعد از پیامبر (ص) عهده دار خلافت و جانشینی پیامبر هستند، معرفی شده اند، از جمله در حدیث معروف ثقلین، پیامبر (ص) فرمودند: من دو شیء گران‌بها در میان شما باقی می‌گذارم، یکی کتاب خدا و دیگری اهل بیتم، اگر به این دو تمسک کنید (و از آنها پیروی کنید) هرگز گمراه نمی‌شوید، این دو هرگز از هم جدا نمی‌شوند تا در حوض (کوثر در قیامت) بر من وارد شوند. طبق این حدیث باید همیشه یک نفر از اهل‌بیت که عالم کامل و معصوم است، در کنار قرآن باشد. و در حدیث معروف دیگری پیامبر (ص) فرمودند: خلفا و جانشینان من دوازده نفرند. طبق این حدیث آن اهل‌بیت که در کنار قرآن هستند، دوازده نفر خواهند بود. 🔹و در احادیث متعدد دیگر خداوند نام این دوازده نفر را ذکر کرده است. به عنوان نمونه، وقتی آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» نازل شد، از پیامبر اکرم (ص) در مورد اولی الامر سؤال شد که که آنان چه کسانی هستند؟ پیامبر (ص) آنان را معرفی کرد که اول آنها علی بن ابیطالب است و سپس نام باقی امامان را تا امام مهدی (ع) فرمود. پس ما به کمک عقل و نقل فهمیدیم که امام زمان (عج) که در کنار قرآن قرار دارد و عالم به علم الهی و معصوم است، همان (عج) است. البته ما باید با تفکر بیشتر و با استفاده از روایات، ادعیه و زیارات معرفت خود را نسبت به امام و مقام او بیشتر و عمیق‌تر کنیم. اگر انسان سعی کند ایمان را در خود تقویت کند و به وظایف دینی عمل کند خداوند عنایت بیشتری به او کرده و او را در شناخت بهتر و کامل‌تر امام کمک می‌کند. 3⃣از راههای مختلف 🔹از راههای مختلف میتوان فهمید که انسان چه مقدار از معرفت به (عج) را پیدا کرده است از جمله: چه مقدار به او محبت دارد و به یاد اوست؛ در مقابل شبهات تا چه اندازه خود را می‌تواند حفظ کند و عقیده صحیح خود را از دست ندهد؛ به وظایف دینی چه مقدار توجه دارد و به آنها عمل میکند. هر اندازه که محبت و یاد امام زمان (عج) بیشتر باشد و توجه به وظایف دینی دقیق‌تر و کامل‌تر باشد و انسان در برابر شبهات مقاومتر باشد به همان اندازه معرفت پیدا کرده است منبع: پرسمان
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهمیت خانواده در فرآیند تربیت (بخش چهارم‌ و پایانی) 🔸اثر در بسیاری از مسائل زندگی افراد به وضوح قابل مشاهده است. اولین بخش از یک اجتماع است که هر کدام از ما به صورت تولد، فرزند خواندگی، یا ازدواج به آن وارد می‌شویم. روابط بین افراد خانواده و نقش هایی که هر یک از اعضا بر عهده می‌گیرند، می‌تواند بر شکل گیری شخصیت و نحوه تعاملات افراد اثر بگذارد. 🔹امام سجاد (ع) در حدیثی حول می فرمایند: أَمَّا حَقُ‏ وَلَدِکَ‏ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْکَ وَ مُضَافٌ إِلَیْکَ فِی عَاجِلِ الدُّنْیَا بِخَیْرِهِ وَ شَرِّهِ وَ أَنَّکَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّیتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَه عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَه عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِی أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ یَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَیْهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَه؛ [۱] اما حق فرزندت این است که بدانى که او از توست و در نیکى و بدى عمر دنیا بستگى به تو دارد و تو مسئولیت آنچه را که از او به عهده گرفته‏اى دارى. تو باید او را نیکو ادب کنى و به راه پروردگار عز و جلش رهبرى کنى و بر فرماندارى او را یاری نمايى، پس درباره فرزند همچون کسى رفتار کن که بداند در نیکى به فرزند پاداش خواهد گرفت و در بدرفتارى با او به کیفر بد دچار خواهد شد. 💠آینده فرزندان وابسته به تربیت امروز خانواده 🔹 نقش بسزایی در ازدواج فرزندان و الگوهای رفتاری که آن ها در زندگی مشترک خود ایفا می‌کنند، دارد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند به شناخت و درک بهتری از همسر آینده خود دست یابند به روابط او با خانواده ‌اش دقت می کنند. از نظر علمی، خانواده از طریق سبک های ارتباطی و نحوه پرورش دلبستگی می تواند الگوهای رفتاری را در فرد شکل دهد که در چگونگی برقراری روابط عاطفی بعدی او اثر می گذارد.   🔹علاوه بر موارد ذکر شده، می‌تواند در روند ازدواج نیز نقش تسهیل‌گر را داشته باشد. چرا که با آموزش نحوه درست تصمیم‌گیری و کمک به فرزندان در مسیر استقلال خواهی، مقوله ازدواج را برای افراد آسان‌تر می‌کند؛ اما بسیاری از خانواده ها به دلیل تعارضاتی درونی، ازدواج اعضا را نیز با مشکل مواجه می‌کنند. برای مثال این خانواده‌ها نمی‌توانند استقلال اعضای خود را بپذیرند، در نتیجه دائماً در زندگی فرزندان خود دخالت می‌کنند. هم‌چنین ممکن است به دلیل کمبود مهارت‌های ارتباطی نتوانند حمایت‌های عاطفی کافی را برای آن‌ها فراهم کنند. بسیار اهمیت دارد که در بررسی‌های پیش از ازدواج، خانواده فرد مورد نظر را نیز در نظر بگیرید و نحوه ارتباطات میان اعضا را بیشتر بررسی کنید. [۱]   💠نتیجه گیری 🔹درست است که ابزارها و عامل های مختلفی در مسیر و فرآیند تربیت و پرورش کودکان وجود دارد، اما وجود خانواده مناسب و مهیا در این مسیر، از عامل های مهم و حیاتی است. به طوری که بدون وجود این اهرم تأثیر گذار، رسیدن به اهداف تربیتی امری محال و نشدنی است. و مناسب در و به تعبیر واضح تر زندگی مشترک آن ها، بسیار تأثیرگذار است؛ و بسیاری از مشکلاتی که جوانان در زندگی زناشویی با همسر خود پیدا می کنند ناشی از عدم تربیت صحیح خانوادگی و آماده نشدن جوان برای حل به موقع و صحیح دشواری های زندگی مشترک است.   پی‌نوشت‌ها؛ [۱] روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج‏ ۵، ص ۵۱۸ [۲] ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﻣﻜﺘﺐ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ علیهم صلوات الله، کاظم ارفع نویسنده؛ امین توانا منبع؛ راسخون
هدایت شده از 
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش سوم) 🔸 به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت‌ پاک‌ آدمی به جوامع بشری عرضه میکند است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی تاثیر فروانی در سلامت‌ روانی‌ زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛ 3⃣تعدیل غریزه خودنمایی و تبرّح 🔹پوشش و به دلیل اینکه نقش اساسی در متعادل کردن غریزه خودنمایی و تبرج دارد، عامل مهمی برای جلوگیری از بخش بزرگی از اضطراب ها و دغدغه های فکری زن محسوب می شود، زیرا آزادی زن در خودآرایی و به نمایش گذاردن جلوه های زنانه در جامعه، باعث افراط در تجمّل و توجّه به زیبایی های ظاهری می شود، که این توجه افراطی می تواند سبب بروز اختلال های روانی در زن شود. توضیح این که وقتی مکشوف و آرایش کرده در بین مردان ظاهر می شود، طبعا عده ای خوششان می آید و او را مورد تحسین و تکریم (ظاهری) قرار می دهند. به همین جهت دائما سعی می کند وضع ظاهری خود را طوری قرار دهد که بیشتر مورد پسند آنها واقع شود. 🔹معمولاً این گونه زنان و دختران برای اینکه زیباتر شوند، هر روز وقت زیادی را صرف آرایش و تقلید از مدهای جدید می نمایند. این روند می تواند ناراحتی های روانی زیادی را برای آنان ایجاد کند و به دلیل اینکه همیشه کارها به دلخواه پیش نمی رود، باعث بروز نگرانی هایی برای آنها می شود. این در حالی است که سبب افزایش جذابیت و زیبایی زن می شود. در روایتی از امام علی (ع) رسیده که فرمودند: «زَکاةُ الْجَمالِ اَلْعِفافُ». و همچنین سبب افزایش جزاست. در جای دیگر امام علی (ع) می فرمایند: «صِیانَهُ المَرأهِ أنعَمُ لِالهاِ وَأدوَمَ لِجَمالِها»؛ صیانت زن او را شاداب‌تر و زیبایی اش را پایدارتر می کند. ...   نویسنده: پروین نظریان منبع: وبسایت راسخون