هدایت شده از mesaghمیثاق
نکات ناب
#اختصاصی_داناب
امام رضا و حضرت معصومه علیهما السلام
🔻در میان حدود 37 فرزند حضرت کاظم علیه السلام فقط امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه علیها السلام از یک مادر، آن هم بانوی بزرگواری چون نجمه خاتون متولد شدند.
🔻 امام رضا علیه السلام 25 سال بزرگتر از حضرت معصومه علیها السلام بودند؛ زیرا آن حضرت در سال 148 ه. ق به دنیا آمدند و حضرت معصومه علیها السلام در سال 173 ه. ق.
🔻حضرت معصومه علیها السلام 21 سال تحت سرپرستی امام رضا علیه السلام بودند؛ زیرا امام کاظم علیه السلام در سال 179 ه. ق به دستور هارون زندانی گشت و حضرت معصومه علیها السلام در آن زمان 6 ساله بودند و تا زمان هجرت امام رضا علیه السلام- سال 200 ه. ق- تحت کفالت حضرت بودند.
🔻سفر حضرت معصومه به ایران به درخواست امام رضا علیهما السلام بوده است. امام رضا در نامه ای به خواهر گرامی خود از ایشان می خواهد تا به خراسان بیاید
🔻نهایتا حضرت معصومه سلام الله علیها در ساوه مریض (و طبق نقلی مسموم) می شوند و به درخواست خود به قم منتقل می شوند و پس از 17 روز در آنجا از دنیا می روند.
ــــــــــــــــ
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قتل خاموش
🌹هدیهای که خداوند به عدهای میدهد و به جای شکرگزاری ، پس میزنند‼️
🇮🇷 هیأت رزمندگان غرب تهران -
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢جنگ نرم، جنگ سایبری، و تکنیک ها (بخش هشتم)
🔸با پیشرفت روز افزون امکانات و تکامل علمی جوامع، #جنگها نیز روز به روز پیشرفته تر و پیچیده تر شد و گونه های مختلفی به خود گرفت. در دنیای امروز یکی از مؤثرترین، خطرناک ترین و فعال ترین انواع جنگ، #جنگ_نرم است. این جنگ، سلاحی برّنده است که با بهره گیری از علوم دنیای مدرن مانند روانشناسی، جامعه شناسی و... توانسته است، با کمترین امکانات و تجهیزات، تأثیرگذاری بسزایی در جوامع داشته باشد.
4⃣تکنیک ابهام
🔹یکی از جملات معروف در جنگ نرم، این جمله است: #ابهام، قدرت می آورد. تکنیک ابهام می تواند شامل «مبهم گویی» و «عملکرد و قدرت مبهم» باشد. یکی از اصولی که کشورها و حتی افراد معمولی در هنگام درگیری از ان استفاده می کنند، #اصل_ابهام است؛ زیرا اگر در هنگام نبرد شناخت کاملی از طرف مقابل به دست آید، نقاط قوت و ضعف او به اسانی تشخیص داده می شود و با یک برنامه ریزی ساده می توان از نقاط ضعف طرف مقابل استفاده کرد و او را از پای درآورد. برای مثال، در یک درگیری اگر فردی نداند که طرف مقابلش مسلح است یا خیر، و در صورت مسلح بودن، چه سلاحی همراه خود دارد، و...، بسیار محتاط با او برخورد می کند؛ برخلاف حالتی که انسان اطلاع کافی از توانایی ها و امکانات شخص مقابل دارد که در این حالت به راحتی می تواند تصمیم بگیرد. برای نمونه می توان به نمایش قدرت مبهم آمریکا در فیلم های هالیوودی اشاره کرد که در ان ها به گونه ای خود را قدرتمند جلوه می دهند، که گویا حتی از کوچکترین حرکت افراد باخبرند و یا دارای افرادی با توانایی های فوق العاده جسمی ـ فکری هستند، که بسیاری از داشته های آن ها نیز هنوز ناگشوده مانده است. و یا در صحبت های جناب سیدحسن نصرالله در جنگ سی و سه روزه و بعد از آن مشاهده کردیم که ایشان بعد از شلیک تعدادی از موشک های حزب الله، خطاب به اسرائیل کلامی به این مضمون گفت: «ما هنوز قدرت اصلی خود را به شما نشان نداده ایم». #ادامه_دارد...
5⃣تکنیک دروغ بزرگ
🔹ژنرال گوبلز مسئول تبلیغات جنگ هیتلر جمله معروفی دارد. او میگوید: «دروغ را آنچنان بزرگ بگویید که کسی در دروغ بودن ان شک نکند!». وقتی دروغ پردازی آنچنان بزرگ باشد که مانند پتکی بر افکار جامعه هدف فرود آید، دیگر ـ برخلاف دروغ های کوچک ـ کمتر کسی در ان شک می کند و از جهتی به علت تعجب برانگیز بودن آن، به سرعت در جامعه هدف رواج می یابد. برای نمونه میتوان به این مورد اشاره نمود؛ در ۱۹ ماه ژانویه سال ۲۰۰۱، آمریکا اعلام کرد که عراق به سلاحهای کشتار جمعی دست یافته است؛ موضوعی که آن را دلیل اصلی آغاز جنگ علیه عراق مطرح کرد، در حالی که تا به امروز، با وجود جستجوی گسترده ارتش آمریکا و انگلیس در عراق، هیچگونه نشانهای دال بر درستی این ادعا یافت نشده است. [مشرق نیوز]
6⃣تکنیک تحریف
🔹یکی از رایجترین شیوه های جنگ نرم، تغییر متن پیام از طریق دستکاری در خبر است. در #تحریف به وضوح دروغ گفته نمیشود، ولی واقعیت به صورت دیگری ـ اگرچه با تغییر یک کلمه یا تقطیع کلام و تغییر محتوای کلام ـ نشان داده می شود و در نهایت شکل مسخ شدهای از حقایق که با دروغ برابری میکند، نمایان میگردد. تحریف بر دو گونه است؛ تحریف لفظ و تحریف معنا. در تحریف لفظی افراد، تغییراتی را بر اصل جمله ایجاد می نمایند و جمله را از معنای اصلی خود منحرف میسازند. برای نمونه، چهره سخنرانی را نشان می دهند که در برابر هزاران نفر مشغول سخنرانی است و می گوید «ایران از انرژی هسته ای اش دست برنخواهد داشت و این حق مسلم ایران است». اما در بیان این خبر، واژه «انرژی» را به «بمب» تغییر داده و ملت ایران را جنگ طلب معرفی میکنند!. یا اینکه در تحریف معنای سخن امام راحل که فرمودند میزان رای ملت است، تحریف کنندگان این سخن را اینگونه معنا میکنند، که امام رای ملت را در همه زمینه ها میزان و ملاک میدانند. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت حوزه نت به نقل از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
#جنگ_نرم
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️دشمن شناسی
🔹اینکه ما تکرار می کنیم مسئلهی #دشمن_شناسی را، اینکه ما عرض میکنیم #دشمن را بشناسید، روش های دشمن را بشناسید، کارکرد دشمن را بشناسید، مقدار پیشرفت دشمن را بشناسید، ضعف دشمن را بشناسید، قوّت دشمن را بشناسید، این فقط خطاب به مسئولین نیست، به آحاد مردم [هم هست]. کشوری که جوانش، غیر جوانش، عالِمش، درسخوانش، کاسبش، همه، توجّه به مسائل جهانی دارند، این کشور، هرگز سرش کلاه نمیرود. ما خیلی جاها در معاملات جهانی سرمان کلاه رفته؛ برای خاطر اینکه به مسئلهی جهانی توجّه نداشتیم.
🔹این طرفِ ما با چه نیّتی وارد میدان شده، با چه نیّتی این حرف را به ما میزند، این اصرار را روی فلان مسئله انجام میدهد، مشکل او چیست، ما چقدر احتیاج داریم، او چقدر احتیاج دارد؛ اینها را باید [بدانیم]. اگر اینها را بدانیم، سرمان کلاه نمیرود. هر جا اینها را دانستیم و بر طبق این دانستهها عمل کردیم، پیش رفتیم. ما الان در سطح جهانی، در سطح بینالمللی، در سطح منطقهای پیشرفت های خوبی داریم؛ همین که #آمریکاییها خیلی از آن عصبانیاند پیشرفت های ما است. این پیشرفتها به خاطر این بوده که آن کسانی که مسئول کار بودند حواسشان جمع بوده؛ میفهمیدند دنیا چه خبر است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #دشمن_شناسی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢آیا تربیت خانوادگی و وراثت در شکل گیری اخلاق انسان موثر است؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸بى شك نخستين مدرسه هر انسانى دامان مادر و آغوش پدر اوست، و در همين جا است كه نخستين درسهاى فضيلت يا رذيلت را مى آموزد. و اگر مفهوم تربيت را اعم از «تكوينى» و «تشريعى» در نظر بگيريم نخستين مدرسه، رحم مادر و صلب پدر است كه آثار خود را بطور غير مستقيم در وجود فرزند مى گذارد، و زمينه ها را براى فضيلت و رذيلت آماده مى سازد. در احاديث اسلامى تعبيرات بسيار لطيف و دقيقى در اين قسمت وارد شده كه به بخشى از آن ذيلاً اشاره مى شود:
7⃣در حديث پيامبر اکرم (ص) میفرماید: «ما نَحَلَ والِدٌ وَلَدَهُ اَفْضَلَ مِنْ اَدَب حَسَن؛ [۱] بهترين بخششى يا ميراثى كه پدر براى فرزندش مى گذارد، همان #ادب و #تربيت_نيك است».
8⃣امام سجّاد (ع) در همين زمينه تعبير رسایی فرموده است مى فرمايد: «وَ اِنَّكَ مَسُؤُولٌ عَمّا وَلِّيْتَهُ بِهِ مِنْ حُسْنِ الاَْدَبِ وَ الدَّلالَةِ عَلى رَبّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمَعُونَة لَهُ عَلى طاعَتِهِ؛ [۲] تو در برابر آنچه ولايتش برعهده تو گذارده شده است [از خانواده و فرزندان] مسؤول هستى نسبت به تربيت نيكوى آنها و هدايت به سوى پروردگار و اعانت او بر اطاعتش».
9⃣اميرالمؤمنين (ع) در يكى از كلمات خود تعبيرى دارد كه نشان مى دهد خُلق و خوى پدران ميراثى است كه به فرزندان مى رسد؛ مى فرمايد: «خَيْرُ ما وَرَّثَ الاْباءُ اَلاَْبْناءَ اَلاَْدَبَ؛ [۳] بهترين چيزى كه پدران براى فرزندان خود به ارث مى نهند #ادب و #تربيت_صحيح و #فضائل_اخلاقى است».
🔟امام على (ع) در نهج البلاغه، به هنگام شرح شخصيّت و بيان موقعيّت خود براى ناآگاهانى كه او را با ديگران مقايسه مى كردند مى فرمايد: «وَ قَدْ عَلِمْتُمْ مَوْضِعى مِنْ رَسُولِ اللهِ بِالْقِرابَةِ الْقَريبَةِ وَ الْمَنْزِلَةِ الْخَصيصَةِ وَضَعَنى فى حِجْرِهِ وَ اَنَا وَليدٌ يَضُمُّنى اِلَى صَدْرِهِ ... يَرْفَعُ لى كُلَّ يَوْم عَلَماً مِنْ اَخْلاقِهِ وَ يَأمُرُنى بِالاِْقتِداءِ؛ شما قرابت و نزديكى مرا با پيامبر (ص) و منزلت خاصّم را نزد آن حضرت به خوبى مى دانيد؛ كودك خردسالى بودم پيامبر (ص) مرا در دامان خود مى نشاند و به سينه اش مى چسباند... او هر روز براى من پرچمى از فضائل اخلاقى خود مى افراشت و مرا امر مى كرد كه به او اقتدا كنم و اين خلق و خوى من زائيده آن تربيت است».
🔹جالب اينكه امام در لابهلاى همين سخن، هنگامى كه از خلق و خوى پيغمبر اكرم (ص) بحث مى كند، چنين مى فرمايد: «وَ لَقَدْ قَرَنَ اللّهُ بِهِ (ص) مِنْ لَدُنْ اَن كانَ فَطيماً اَعْظَمَ مَلَك مِن ملائِكَتِهِ يَسْلُكُ بِهِ طَرِيقَ الْمكارِمِ وَ مَحاسِنَ اَخْلاقِ الْعالَمِ لَيْلَهُ وَ نَهارَهُ؛ [۴] از همان زمان كه رسول خدا (ص) از شير باز گرفته شد، خداوند بزرگترين فرشته از فرشتگان خويش را مأمور ساخت تا شب و روز وى را به راههاى مكارم اخلاق و صفات نيك جهان سوق دهد». بنابراين پيامبر (ص) خود نيز از تربيت يافتگان فرشتگان بود. درست است كه اخلاق و صفات روحى انسان اعم از خوب و بد، از درون او برمیخیزد و با اراده او شكل مى گيرد، ولى انكار نمى توان كرد كه زمينه هاى متعدّدى براى شكل گيرى اخلاق خوب و بد وجود دارد، كه يكى از آنها #وراثت از پدر و مادر و همچنين #تربيت_خانوادگى است؛ و اين مسأله قطع نظر از تحليل هاى علمى و منطقى، شواهد عينى و تجربى فراوان دارد كه قابل انكار نيست. به همين دليل براى ساختن فرد يا جامعه آراسته به زيورهاى اخلاقى، بايد به مسأله وراثت خانوادگى و تربيت هايى كه از نونهالان در دامن مادر و آغوش مادر مى بينند توجّه داشت و اهمّيّت اين دوران در ساختار شخصيّت انسانها را هرگز فراموش نكرد.
پی نوشتها؛
[۱] كنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، علی بن حسام الدين المتقی الهندی، ج ۱۶، ص ۶۲۴
[۲] بحارالأنوار، مجلسى، ج ۷۱، ص ۶، باب ۱
[۳] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، ص ۳۵۹، ح ۸۸
[۴] نهج البلاغة (صبحی صالح)، شريف الرضى، فيض الإسلام، ص ۳۰۰، خ ۱۹۲ (خطبه قاصعه).
📕اخلاق در قرآن، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، مدرسه الامام على بن ابيطالب(ع)، چ اول، ج ۱، ص ۱۷۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تربيت #تربیت_فرزند #خانواده #والدین #پدر #مادر
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️اهتمام به امر فقرا و محرومین
🔹و من امیدوارم که کسانی که تمکن دارند، کسانی که خانه های زیادی دارند، کسانی که چیزهای زیاد دارند گمان نکنند سعادتشان به این زیادی هاست. یک نفر آدمی که کم دارد، ولی به اندازه معاش دارد، این آدم لذت زندگی را، همین زندگی مادی را، لذتش را بیشتر از آن میبرد که صد تا کاخ دارد و هر روز و هر شب در زحمت حفظ اینهاست.
🔹لذت زندگی را او نمیتواند بفهمد چی است. هزاران غذا در اینجا هست - شما گاهی وقتها شاید دیده باشید در این چیزهایی که نمایش دادند، مثلًا در فیلمها هست - این قدر غذا هست میل نمیکند که دست دراز کند، نه اینکه نمیخواهد، اصلًا میل ندارد، نه اینکه میخواهد حالا خودنمایی کند که من کم میخورم، نمیتواند.
🔹یک درویش وقتی که یک نان پیدا میکند و میخورد لذتش از آن آدمی که صد تا کاخ دارد و نمیتواند استفاده بکند بیشتر است. لذت به دارایی نیست، لذت یک مطلبی است که انسان در خودش باید پیدا بشود و او نمیشود الّا اینکه توجه به خدا داشته باشد و مطمئن به خدا باشد.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢آیا امام صادق (ع) از «غیبت امام زمان (عج)» خبر داده است؟
🔹 #امام_صادق (علیه السلام) بارها از «غیبت كردن #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه)» خبر داده است. امام صادق (عليه السلام) در حديثى فرمود: «الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِ السَّابِعِ يَغِيبُ عَنْكُمْ شَخْصُه؛ [۱] پنجمين از اولاد هفتمين، كسى است كه شخصش از شما #غايب خواهد شد». حضرت در حديث دیگری فرمود: «أَمَا وَ اللهِ لَيَغِيبَنَّ عَنْكُمْ مَهْدِيُّكُمْ حَتَّى يَقُولَ الْجَاهِلُ مِنْكُمْ مَا لِله فِی آلِ مُحَمَّدٍ حَاجَةٌ؛ [۲] آگاه باشيد به خدا سوگند كه #مهدى (عج) شما از بين شما #غايب خواهد شد، تا اينكه جاهل از شما مى گويد: خداوند احتياجى به آل محمد ندارد...».
🔹امام در روایتی دیگر فرمود: «إِنَّ الْغَيْبَةَ سَتَقَعُ بِالسَّادِسِ مِنْ وُلْدِی وَ هُوَ الثَّانِی عَشَرَ مِنَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ (صلى الله عليه و آله) أَوَّلُهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ بَقِيَّةُ اللَّهِ فِی الْأَرْضِ...؛ [۳] همانا #غيبت در ششمين از فرزندانم واقع خواهد شد، و او دوازدهمين از امامان هدايت بعد از رسول خداست كه اول آنها امير المومنين على بن ابيطالب و آخر آنها قائم به حق بقية الله در روى زمين است...». امام صادق (علیه السلام) همچنین فرمود: «إِنَّ لِلْقَائِمِ غَيْبَةً قَبْلَ أَنْ يَقُومَ؛ [۴] همانا براى #قائم (عج)، غيبتى قبل از قيام است».
پی نوشتها؛
[۱] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلاميه، چ دوم، ج۲، ص۳۳۳، باب۳۳
[۲] همان، ص۳۴۲، ح۲۲
[۳] همان، ح۲۳
[۴] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج۱، ص۳۳۸، (باب فی الغيبة)
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ هفتم، ۱۳۹۰ش، ص۳۳۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام هادى عليه السلام:
🔸اِنَّ الظّالِمَ الْحالِمَ يَكادُ اَنْ يُعْفى عَلى ظُلْمِهِ بِحِلْمِهِ وَ إنَّ الْمُحِقَّ السَّفيهَ يَكادُ اَنْ يُطْفِى ءَ نُورَ حَقِّهِ بِسَفَهِهِ.
🔹ظالم بردبار (خردمند) ممكن است كه با بردبارى خود مورد عفو و گذشت از ظلمش قرار گيرد، ولى حقدارِ نادان، ممكن است، به سبب سفاهتش نور حقش را خاموش كند.
📕تحف العقول، ص ۷۷۲
#امام_هادی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢امام علی (ع) در خطبه ۱۵۴ نهج البلاغه، به كداميك از فضائل «اهل بیت (علیهم السلام)» اشاره نموده است؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۵۴ «نهج البلاغه» به بيان بخشى از فضايل اهل بيت (عليهم السلام) پرداخته، چنين مى فرمايد: «نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ، وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ، وَ لَا تُؤْتَى الْبُيُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا، فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَيْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّيَ سَارِقاً؛ ما مَحرم اسرار پيامبر خدا (ص) و ياران راستين او و گنجينه داران و درهاى علوم وى هستيم که تنها باید از درِ خانه به آن وارد شد، و هر كس كه از غير در وارد شود سارقش مى نامند!». اشاره به اين كه ما از همه به پيامبر (ص) نزديك تريم [توجه داشته باشيد كه شعار به معناى لباس زيرين است كه با پوستِ تن تماس دارد] و علم و دانش آن حضرت به ما رسيده است و هر كس مى خواهد به تعليمات آن وجودِ مقدّس و هدايت هاى او راه يابد بايد از طريق ما وارد شود. اين تعبيرات در واقع برگرفته از روايات خود #پيامبر_اكرم (ص) درباره #اهل_بيت (ع) عموماً و #امام_علی (ع) خصوصاً مى باشد.
🔹احاديثى مانند #حديث_ثقلين كه تمام مسلمين را تا روز قيامت به #قرآن و #اهل_بيت (ع) ارجاع مى دهد و حديث «اَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِىٌّ بَابُهَا فَمَنْ اَرَادَ الْعِلْمَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ؛ [۱] من شهر علمم و #على (ع) درِ آن است، هر كس علم مى خواهد بايد از در آن وارد شود». در ادامه امام علی (ع) مى فرمايد: «فِيهِمْ كَرَائِمُ [۲] الْقُرْآنِ، وَ هُمْ كُنُوزُ الرَّحْمنِ إِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا، وَ إِنْ صَمَتُوا لَمْ يُسْبَقُوا؛ آيات كريمه قرآن درباره آنها [پيامبر و اهل بيتش (عليهم السلام)] نازل شده، آنها گنجينه هاى علوم خداى رحمانند، اگر سخن بگويند راست مى گويند و اگر سكوت كنند كسى بر آنها پيشى نمى گيرد». جمله «فِيهِمْ كَرَائِمُ الْقُرْآنِ» ممكن است به همان معنا باشد كه گفته شد، يا به اين معنا كه آيات كريمه «قرآن» و تفسير آن نزد آنهاست. مطابق اين تفسير، جمله مزبور اشاره اى به مفهوم «حديث ثقلين» است كه مى گويد: #اهل_بيت (عليهم السلام) هرگز از #قرآن جدا نمى شوند.
🔹تعبير به «كنوز»؛ (گنج ها) اشاره به اين است كه تعليمات و احكام گرانبهاى الهى نزد آنهاست؛ زيرا هميشه اشياء نفيس را در گنج ذخيره مى كنند. جمله «إِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا» يكى از اوصاف برجسته اهل بيت (عليهم السلام) را كه همان صدق در كلام است و با آيه «كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» [۳] هماهنگ است، بازگو مى كند.
جمله «إِنْ صَمَتُوا لَمْ يُسْبَقُوا» اشاره به اين است كه سكوت آنها هرگز به معناى ناتوانى در پاسخگويى نيست؛ بلكه به مقتضاى مصلحت و حكمت است، لذا كسى نمى تواند بر آن پيشى بگيرد، يا اين كه ابهت آنها به قدرى است كه هر گاه سكوت كنند، كسى را ياراى سخن و اظهار وجود در برابر آنها نيست. به هر حال، اين صفات چهارگانه كه در «اهل بيت پيامبر (ص)» است، مقام آنها را از ديگران ممتاز مى سازد و عظمت الهى و علمى آنها را نشان مى دهد.
🔹سپس براى تأكيد اين مطلب كه هدف خودستایی نيست، مى افزايد: «فَلْيَصْدُقْ رَائِدٌ أَهْلَهُ، وَ لْيُحْضِرْ عَقْلَهُ، وَ لْيَكُنْ مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ، فَإِنَّهُ مِنْهَا قَدِمَ، وَ إِلَيْهَا يَنْقَلِبُ؛ راهنماى جمعيّت بايد به افراد خود راست بگويد و عقل و خِرَد را حاضر سازد و از فرزندانِ آخرت باشد [دنیاطلب نباشد]؛ چرا كه از آنجا آمده و به آنجا باز مى گردد». واژه «رائد» در اصل به معناى كسى است كه در پيشاپيش قافله حركت مى كند و براى يافتن آب و چراگاه جستجو مى نمايد. اگر چنين كسى دروغگو باشد، اهل قافله خود را گرفتار خطر مى سازد، انتخاب اين تعبير در جمله ياد شده اشاره به اين نكته لطيف است كه اگر من ويژگى هاى اهل بيت (عليهم السلام) را براى شما شرح مى دهم به منزله كسى هستم كه ضرورى ترين وسيله زندگى را براى پيروانش فراهم مى سازد.
پی نوشتها؛
[۱] اين حديث مشهورى است كه در كتب معروف اهل سنت مانند المستدرك على الصحيحين، أبو عبدالله حاكم نيشابوری؛ المعجم الكبير، طبرانی، و غير آنها نقل شده است.
[۱] «كرائم» جمع «كريمه» است و اشاره به آيات مباركى است كه در شأن اهل بيت (عليهم السلام) نازل شده است.
[۳] سوره توبه، آيه۱۱۹. این آیه دستور مى دهد كه اهل ايمان در هر عصر و زمان و مكان بايد با راستگويان همراه و همگام باشند و اين آيه طبق روايات متعددى كه در منابع شيعه و سنى وارد شده به امامان معصوم (عليهم السلام) تفسير شده است.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج۶، ص۸۹.
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اهل_بيت #پيامبر #ائمه #امام
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️خودش میداند چه وقت ظهور میکند
🔹در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود: «شیعَتُنا أَصْبَرُ مِنّا... لِأَنّا نَصْبِرُ عَلی ما نَعْلَمُ، وَ شیعَتُنا یَصْبِروُنَ عَلی ما لا یَعْلَموُنَ؛ شیعیان ما از ما صابرتر هستند... زیرا ما برای آنچه میدانیم، صبر میکنیم؛ ولی آنها بر آنچه نمیدانند، صبر میکنند». [۱] حضرت غایب عجل الله تعالی فرجه الشریف عجب صبری دارد! با اینکه از تمام آنچه که ما میدانیم و یا نمیدانیم، اطلاع دارد و از همه امور و مشکلات و گرفتاری های ما با خبر است. خود حضرت هم منتظر روز موعود است و خودش میداند که چه وقت ظهور میکند. اینکه گفته میشود که آن حضرت وقت ظهورش را نمیداند، درست نیست.
پی نوشت؛
[۱] اصول کافی، ج۲، ص۹۳؛ بحارالانوار، ج۶۸، ص۸۰
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۲۱۰
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#امام_زمان #آیت_الله_بهجت
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢دیدگاه آیات و روایات درباره ثروت
💠در این مطلب به بررسی کسب مال و ثروت از نظر قرآن و روایات می پردازیم.
🔹در #قرآن به دو گونه از #ثروت یاد شده، در برخی از آیات قرآن از مال و ثروت به گونه های مختلف ستایش شده همچون: رزق الهی؛ [روم، ۲۸؛ بقره، ۲۵۴؛ نساء، ۳۹] فضل خداوند؛ [توبه، ۵۹؛ بقره، ۱۹۸؛ نساء، ۷۳؛ توبه، ۷۵] قوام و برپایی جامعه؛ [نساء، ۵] سعادت دنیا و آخرت؛ [قصص، ۷۷] خیر [بقره، ۱۸۰؛ بقره، ۲۱۵؛ بقره، ۲۷۳]؛ امنیت و آسایش؛ [سبا، ۳۷]. در دیدگاهی دیگر نسبت به ثروت و دارایی نکوهش بسیاری شده است. در این عرصه آموزه هایی متفاوت یا متضاد می یابیم: وسیله حسرت بدکاران هنگام مرگ؛ [مومنون، ۱۰۰] بی توجهی به بی سرپرستان و تجاوز به حقوق دیگران؛ [فجر، ۱۶ و ۱۷] غرور و تکبر و تفاخر به ثروت؛ [کهف، ۳۴] غصب حقوق مردم. [نساء، ۲۹]
🔹جمع بین این دو دسته از آیات، این است که با چه انگیزه و شرایطی، شخص به دنبال جمع آوری مال و ثروت برود، و داشتن مال و کسب ثروت با انگیزه کسب رضای خدا و خدمت به مردم و تحصیل سعادت اخروی نه تنها مذموم نیست، که ممدوح نیز هست. امام صادق علیه السلام می فرماید: «مَن طَلَب الدنیا استعفافا عَنِ الناس و سَعیا عَلی اهله و تَعَطُّفاً علی جارِه لَقی الله یوم القیامة و وَجهُهُ مِثل القمر فی لیلة البدر؛ [۱] هرکس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ کند و رفاه خانواده اش را تأمین نماید و به همسایه اش کمک کند وقتی خدا را ملاقات کند چهره اش همانند ماه شب چهارده میدرخشد».
🔹شخصی به امام صادق علیه السلام عرض کرد: «والله انّا لَنَطلُبُ الدُّنیا و نُحِبُّ ان نُوءتاها فَقالَ تُحِبُّ ان تَصنَعَ بِها ماذا؟ قالَ: اعُوذُ بِها عَلی نَفسی وَ عَیالی وَ اصِلُ بها و احُجُّ و أَعتَمِرُ فَقالَ ابوعبدِالله: لیس هذا طَلَبُ الدنیا هذا طلب الآخِرَة؛ [۲] به خدا قسم ما طلب میکنیم دنیا را و دوست داریم آن را بدست آوریم، حضرت فرمود: دوست داری با آن چه کنی؟ عرض کرد: کمک میگیرم بر خودم و خانواده ام و میبخشم از آن، و حج و عمره انجام میدهم؛ حضرت فرمود: این طلب آخرت است». و اگر با انگیزه های دنیاطلبی همچون تکاثر و تفاخر و فریب دیگران باشد، طبیعی استی که سرانجام خوبی ندارد، و مورد مذمت قرآن قرار گرفته است.
پی نوشتها؛
[۱] وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۱
[۲] همان، ج ۱۲، ص ۹
منبع: راسخون به نقل از حوزه نت
#ثروت #مال