هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسوایی سربازان رژیم صهیونیستی در مقابل کشتی که برای کمک فلسطین حرکت کرد
#آزادی_قدس
#آتش_بر_صهیونیسم
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر پیامبر(ص) امروز زنده بود چه میکرد؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #پادکست_گرافی | فلسطین پایتخت مسلمین
یازین کاخ سفیدین سردرینده
فلسطین پایتخت مسلمین است
شعر بهلول حبیبی زنجانی تقدیم به قدس، پایتخت مسلمین
#آزادی_قدس
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 امام علی(ع) چگونه دیوان مالی را برهم زد؟
🔻بنیان های #تبعیض در جامعه اسلامی
شماره 1
🔹یکی از اقدامات اساسی حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در زمان کوتاه حکومتش، تغییر ریل گذاری و جهت گیری های حکومت و جامعه بود. بهتر است بگوئیم بازگرداندن ریل حکومت به جایگاه اصیل آن. به چند مورد اشاره می کنم.
🔻اول؛ تبعیض های با پوشش شرعی!
🔹پیامبر بزرگ اسلام(ص) بعد از تشکیل حکومت و بعد از اینکه در جنگ های مختلف، غنائمی بدست می آوردند بطور عادلانه بین عموم مسلمین توزیع می کردند. همه را بطور مساوی از بیت المال بهره مند می ساختند و تنها در جایی پرداخت ها یکسان نبود که به فقرا و اصحاب صفه و طبقه ضعیف، سهم بیشتری از بیت المال پرداخت می کرد تا فقر ریشه کن شود.
🔸این سنت در زمان خلیفه اول(ابوبکر) و در اوایل حکومت خلیفه دوم(عمر) نسبتاً برقرار بود اما در ادامه حکومت عُمَر تغییر کرد و سیاست توزیع عادلانه بیت المال از ریل اصلی خارج شد و بنیان های غلطی در این مقطع گذاشته شد که در زمان خلیفه سوم به شکل بسیار شدیدتری این روند ادامه پیدا کرد و نتیجه آن #جامعه_طبقاتی بود.
🔹یکی از اتفاقاتی که در زمان خلیفه دوم منجر به انحراف حکومت اسلامی شد، تبعیض های گوناگون بود؛ یکی از این تبعیض ها، توزیع نابرابر بیت المال با ظاهر شرعی بود. بدین شکل که سابقون در پذیرش اسلام و حضور در غزوات پیامبر و جنگ ها، سهم شان از بیت المال باید بیشتر از مابقی باشد. او با تدوین دیوان مالی، سلسله مراتبی را بنا گذاشت که بیتالمال باید بر اساس «فضل» و «سابقه» و «تقدم فامیلی با پیامبر (ص)» توزیع شود. یعنی بجای مساوات، روش تفضیل را در توزیع بنا گذاشت. (احمدبن واضح یعقوبی، تاریخالیعقوبی، ج2، ص153 - محمدبن جریر طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج3، ص613 ـ615)
🔸تاریخ طبری گزارش می کند که خلیفه دوم، دو معیار را برای توزیع بیت المال در نظر گرفت: «قرابت فامیلی با رسول الله» و «سابقه اسلامی».
بر همین اساس، خلیفه دوم سالیانه برای عباس عموی رسول خدا (ص) سهمی بالغ بر 25 هزار یا 12 درهم، و برای هر یک از همسران پیامبر(ص) سهمی بالغ بر 10 هزار تا 12 هزار درهم تعیین کرد و برای سایر قریش مبالغی را سالانه در نظر می گرفت.
🔻همچنین براساس «سابقه اسلامی» افراد، رتبههای مالی زیر را تدوین کرد:
1️⃣ پنجهزار درهم برای مسلمانان حاضر در جنگ بدر.
2️⃣ چهار هزار درهم برای مسلمانان حاضر در جنگهای پس از بدر تا حدیبیه.
3️⃣ سه هزار درهم برای مسلمانان حاضر در جنگهای پس از حدیبیه تا جنگ با مرتدین در زمان ابوبکر، و نیز حاضران در جنگهای واقع در خلافت خود او تا پیش از قادسیه.
4️⃣ دو هزار درهم برای مسلمانان حاضر در جنگهای قادسیه و یَرموک.
5️⃣ سهمهای: هزار درهم، پانصد درهم، سیصد درهم، دویست و پنجاه درهم و دویست درهم، به تفکیک برای گروههای دیگری از مسلمانان.
🔹محاسبه: درهم شرعی، مقدار نقره معادل وزن ۱۲.۶ نخود و هر نخود معادل یک پنجم گرم دانسته شده و بر این اساس، ارزش هر درهم شرعی، تقریبا معادل ۲.۵ گرم نقره است. قیمت هر گرم نقره در تاریخ 19 فروردین 1402 تقریباً 52 هزار تومان می باشد. یعنی پنج هزار درهم به پول ایران در این تاریخ برابر است با:
5000×2.5×52000=650.000.000
یعنی 650 میلیون تومان برای یکسال.
🔸یکی از موارد اساسی که حضرت امیر(ع) درست در روز اول و دوم حکومت خود، تغییر آن را علناً اعلام کرد برهم زدن این دیوان مالی است. در نزد امام المتقین، آحاد مسلمین با هم برابر بودند و هیچ کسی نباید به بهانه فامیل بودن با پیامبر و یا حضور در نهضت و جنگ ها و غزوات، سهم بیشتری از بیت المال دریافت کند.
🔻بخشی از اولین خطبه حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) بعد از خلافت:
«اى مردم! هرگاه من اين گروه را كه در دنيا فرو رفتهاند وصاحبان آب وملك ومركبهاى رهوار وغلامان وكنيزان زيبا شدهاند از اين فرو رفتگى باز دارم وبه حقوق شرعى خويش آشنا سازم، بر من انتقاد نكنند و نگويند كه فرزند ابوطالب ما را از حقوق خود محروم ساخت. آن كس كه مى انديشد كه به سبب مصاحبتش با پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر ديگران برترى دارد بايد بداند كه ملاك برترى چيز ديگر است. برترى از آن كسى است كه نداى خدا و پيامبر را پاسخ بگويد و آيين اسلام را بپذيرد. در اين صورت، همه افراد، از نظر حقوق، با ديگران برابر خواهند بود. شما بندگان خدا هستيد و مال، مال خداست و ميان شما بالسويه تقسيم مى شود. كسى بر كسى برترى ندارد. فردا بيت المال ميان شما تقسيم مى شود و عرب و عجم در آن يكسان هستند». شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج7، ص37.
✅ #داود_مدرسی_یان:
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 امام علی(علیه السلام) چگونه سیستم رانتخواری را منهدم کرد؟
شماره 2
🔹در مطلب قبل به بخشی از بنیان های غلطی که در زمان خلیفه دوم گذاشته شد، اشاره کردیم. اقدامات خلیفه دوم در زمان عثمان خلیفه سوم، با شدت و گستره بیشتری ادامه پیدا کرد و توزیع ناعادلانه منابع و درآمدها بصورت نجومی افزایش یافت و فاصله طبقاتی در جامعه اسلامی بسیار عمیق تر شد.
🔸اگر در زمان خلیفه دوم، معیارهای توزیع بیت المال، «قرابت فامیلی با رسول الله (ص)» و «سابقه اسلامی و حضور در جنگ ها» بود اما در زمان خلیفه سوم، پا را از این شروط فراتر گذاشتند و بنی امیه را که پیامبر راجع به آنها توصیه کرده بود وارد سیستم حکومت نشوند، در صدر حکومت نشاندند و عطابخشی ها و رانتخواری ها را به اوج رساندند.
🔹نسَب عثمان به بنی امیه باز می گردد. بعد از اینکه حاکم شد در اولین فرصت، بسیاری از والیان و مقامات دستگاه خلافت را عزل کرده و اقوام و خویشاوندان اموی خود را منصوب کرد. از کسانی هم استفاده کرد که برخی از آنها به دستور پیامبر(ص) تحت پیگرد بودند یا در تبعید بودند و یا آیه قرآن در مذمت آنها نازل شده بود! بطور مثال عبدالله بن عامر سابقه ارتداد داشت؛ ولید بن عقبه شخصی بود که قرآن او را فاسق خطاب کرده بود؛ مروان بن حکم نیز به همراه پدرش توسط پیامبر از مدینه اخراج شده بودند که عثمان آنها را دوباره به مدینه بازگرداند!
🔸یکی از ریل گذاری هایی که نتیجه آن شکاف های عمیق طبقاتی است واگذاری امتیازات ویژه به بنی امیه بود. بطور مثال عثمان در یک قلم، امتیاز زمین ها و مراتع(چراگاه ها) مدینه را به بنی امیه واگذار کرد. بدین صورت گله های هزاران شتری، صنعت حمل و نقل، گوشت و .. به صورت انحصاری در اختیار بنی امیه قرار گرفت.
🔹بذل و بخش های آنچنانی به قوم و خویش خود، کم کم زمینه اعتراضات عمومی علیه او را فراهم کرد. بخشی از این حاتم بخشی ها بدین صورت بوده:
1️⃣ به مروان بن حکم خمس غنایم آفریقا را بخشید که مبلغ آن 500 هزار دینار (مثقال طلا) بوده است و مبلغ یکصد هزار درهم (نقره) دیگر از بیت المال به او بخشید.
2️⃣ مبلغ 200 هزار نیز به ابوسفیان.
3️⃣ از غنایم جنگ دیگرى در آفریقا مبلغ 100 هزار دینار به عبداللّه بن ابى سرح (برادر رضاعى خود).
4️⃣ مبلغ 300 هزار درهم به حارث بن حکم (برادر مروان بن حکم) بخشید.
5️⃣ به سعید بن عاص اموى مبلغ 100 هزار درهم بخشید.
6️⃣ به عبدالله بن خالد اموى مبلغ 600 هزار درهم بخشید
و ...
🔻محاسبه: یک دینار برابر با یک مثقال شرعی طلا است و بنابر نظر برخی محققان، دینار شرعی تقریباً 4.24 گرم طلا و بنابر نظر برخی دیگر، دینار شرعی تقریباً 4.46 گرم طلا است.
🔺بطور مثال ارزش 500 هزار دینار به تومان در 22 فروردین 1402 می شود:
500.000×4.46*2.500.000 = 5.575.000.000.000 تومان
پنج هزار و پانصد و هفتاد و پنج میلیارد تومان!!!
🔹برای خود نیز جداگانه اموالی را جمع آوری کرده بود. در تاریخ آمده است که وقتى عثمان کشته شد، میلیون ها درهم و بیش از 500 هزار دینار براى خود ذخیره کرده بود و یک هزار شتر و یک هزار برده و تعداد زیادى اسب و اموال دیگرى نیز براى خود اندوخته بود! (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 1، ص 198 – 199)
🔸این تبعیض ها آنچنان جامعه را دچار مشکل کرده بود که مردم همه تجمع کرده و سه شبانه روز خانه عثمان را محاصره کردند و کسی هم جرأت دفاع از او را نداشت و در نهایت او را کشتند و اموی ها از مدینه فرار کردند.
🔹امیرمؤمنان على(علیه السلام) در چنین شرایطی روی کار آمد و این چنین فرمود: «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإِنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ . (خطبه 15 نهج البلاغه)
به خدا قسم اگر آن املاك را بيابم به مسلمين بر مىگردانم گر چه مهريه زنان شده باشد، يا با آن كنيزها خريده باشند. زيرا گشايش امور با عدالت است، كسى كه عدالت او را در مضيقه اندازد ظلم و ستم مضيقه بيشترى براى او ايجاد مىكند»
🔻و این چنین دشمنی ها با آن امام همام و خون خدا آغاز شد.
🔹«جرج جرداق» نویسنده معروف معاصر، درباره تقویت بنى امیّه توسّط عثمان مى نویسد: «وَ جَعَل (عثمان) فى ایدیهم مفتاحَ بیتِ الْمال، و سیفَ السّلطان»؛ (عثمان، هم کلید بیت المال و هم شمشیر سلطان را در دستان بنى امیّه قرار داده بود!) الامام على صوت العدالة الانسانیة، ج 1، ص 124.
✅ #داود_مدرسی_یان:
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 ارزش حکومت در نزد امیرالمومنین علی علیهالسلام و تعابیر بسیار عجیب حضرت از حکومت!
🔻امام علی علیهالسلام، در سه جا، سه تعبیر بسیار عجیبی درباره حکومت، قدرت و دنیا دارد. دقت به این تعابیر نشان میدهد که فلسفه حکومت از نظر اسلام چیست؟ آیا تشکیل حکومت به خودی خود اصالت دارد؟ آیا خود حکومت به خودی خود، مطلقا ارزش دارد؟ به تعابیر توجه کنید:
1⃣ اول؛ عبدالله بن عباس میگوید وقتی به جنگ با ناکثین(جنگ جمل - طلحه و زبیر و عایشه) رفتیم، در سرزمین "ذیقار" خدمت امام رفتم که در حال پینهدوزی کفش وصلهدار خود بود. از من پرسید: ابن عباس، این کفش چقدر است؟ گفتم: بهایی ندارد.
🔹فرمود: "به خدا سوگند، حکومت بر شما از همین کفش بیارزش در نزد من، بیارزشتر است؛ مگر اینکه حقی را با آن به پا دارم یا باطلی را دفع نمایم." (خطبه ۳۳ نهج البلاغه)
2⃣ دوم؛ حضرت امیر(ع) در جای دیگری، حکومت را از آبِ بینی بز، بیارزش تر میداند: "سوگند به پروردگارى كه دانه گياه را در خاك شكافت و انسان را بيافريد. اگر آن جمعيت زياد حضور نمى يافتند و وجود جمعى يارى كننده نبود كه حجت بر من تمام گردد و اگر نبود پيمانى كه خداوند تبارك و تعالى از علماء و دانشمندان گرفته تا راضى نشوند بر سيرى ظالم و گرسنه ماندن مظلوم، هر آينه رشته شتر خلافت را بر كوهانش مى انداختم و پايانش را چون اولش فرض مى كردم و از خلافت كناره مى گرفتم. آن وقت شما مى فهميديد كه اين دنياى شما نزد من از آب بينى بزى كم ارزشتر است." (خطبه ۳ نهج البلاغه)
3⃣ سوم؛ این تعبیر بسیار عجیبتر است. امام علی(ع) در بیان تنفر خود از زرق و برق "قدرت" و "دنیا" می فرماید: «به خدا سوگند دنياى شما در نظر من از استخوان خوكى كه در دست شخص جذامى باشد، پست تر است».
🔹در واقع امام(ع) با اين تعبیر و تشبيه، واضحترین و رساترين تعبير خود را از حکومت، قدرت و دنیا اعلام میکند. دقت کنید:
🔸استخوان بى گوشت که خود ارزشى ندارد؛ به ويژه اگر استخوانِ حيوان نجس العين مانند خنزير باشد و مخصوصاً اگر در دست انسان بيمار مبتلا به جذام باشد كه همه از وى فرار مى كنند و سوگندى كه حضرت در ابتدای سخن میآورد ناشی از صراحت و تاکید ویژه دارد.
🔹در مکتب علی بن ابی طالب حکومت تنها زمانی با ارزش و مقدس است که برای احقاق حق عموم مردم و طبقات متوسط و ضعیف جامعه اقدام کند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺فلسطین به چهار دلیل
🔸اول دیانت:
اگر مسلم هستی و پیرو حسین، اگر شیعه علی هستی و دلباخته عدالتش، باید در کنار آنها بر عهد اَلّا یُقارّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم استوار باشی
باید نه تنها بخاطر مادران و دختران مسلمان امتت جهاد کنی بلکه اگر خلخالی از پای زن یهودی سرزمین اسلام بیرون کشیده شود و بگوش تو برسد چنان بیقرار شوی که از غمش نزدیک باشد که جان بدهی
🔸دوم انسانیت:
یعنی همراه همه آزادگان فرانسوی، آمریکایی، انگلیسی، برزیلی، کوبایی، الجزایری، ترکیهای، مالزیایی و همه کسانی که در روز قدس پرچم فلسطین را به اهتزاز در میآورند و سیل کمکهای خویش را به سوی فلسطین با تمام سختیهایش سرازیر میکنند ... وجدان بیدار هر انسانی در کنار فلسطین خواهد بود
🔸سوم عقلانیت:
یعنی اگر نه دینداری و خدا باور، و نه وجدانی انسانیت را ملاک عمل قرار میدهی، عقلانیت حکم میکند که در مقابل ظلم بیّن و بیرون راندن وحشیانه ملتی بایستی تا قانون جنگل که رشد و زندگی آرام را برباد میدهد حاکم نگردد
تا ظالم حاشیه امن نیابد و سکوت ما روزی ظلم را دامنگیرمان نکند
تا اگر روزی خود با ستمی اینچنین مواجه شویم حنجرههای آزادی برایمان فریاد زنند
🔸چهارم منفعت:
حتی غرب لیبرال منفعت طلب نیز میداند که در حکومت بازار و کالاییسازی همه چیز
اگر تو در زمان سختی در کنار ملتی باشی او را شیفته خود کرده و روزی تمام بازار مصرفش را تسخیر خواهی کرد
(همچون بازارهایی که در سوریه و عراق و یمن برایمان ایجاد شده و همان کسانی که میگفتند چرا در کنار سوریه هستید اکنون بازار مصرفش را مطالبه میکنند و در پی سودی هستند که سالها غیرت و مقاومت و انسانیت ایرانی زمینه اعتمادش را فراهم کرده است)
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠٢/١/٢۴
٢٢ رمضان ١۴۴۴
____________________________
هدایت شده از mesaghمیثاق
نگاه درست شیخ حسین
🔹ترمیم دو قطبی های اجتماعی و دردهای کهنه آن فقط به سخن نیست نیاز به رشد نگرشها و تغییر اخلاقمان دارد. شما هم دیده اید، من هم دیده ام کسانی که عادت کرده اند از موضع قدرت حرف بزنند، تهمت بزنند، بترسانند، توهین کنند، چون فکر میکنند طرف حق ایستاده اند. حالا چه کسی و چه زمانی باید یقه این جماعت را بگیرد و بگوید تو هم ظلم میکنی، ظلم به کسی که چون خطاکار است جز خدا کسی را ندارد که این مظلومیتش را پیش او ببرد.
🔹 ظلم های کوچکی که چه بسیار آدمها را از جبهه حق بیرون انداخته و قیامت معلوم میشود چقدر از این جهت همگی مسوولیم. طرف مجرم است چرا به او توهین کنیم؟ چرا بترسانیمش؟ به چه حقی با بی قانونی سراغش برویم، خانواده اش را بترسانیم؟ بله اینها کم است میدانم. ولی آن مقدارش که هست، چه کسی و چه زمانی باید این اخلاق زشت رخنه کرده در برخی را بر ملا کند؟
🔹 در جلسه ای که قرار بود در حضور رهبری برگزار شود قبل از حضور ایشان دیدم یکی از مسوولین انتظامات بیت، جلوی همه جمعیت با بی ادبی و بی احترامی با مداح جلسه سخن گفت و او را جلوی همه جمعیت خرد کرد. از این خطا ها کم ندیده ایم و ندیده اید در بخشهای مختلف. راهش این است که نگاهمان رشد پیدا کند و اخلاقمان را رشد دهیم. همه مان. همه مان به فکر خودمان باشیم. بسیاری از آدمهای دل زده دلیل دل خوریشان اخلاق امثال من بوده در تعاملاتمان. پناه بر خدا. خدا رحمت کند سردار شهید قدس را میگفت دفاع از حرم، دفاع از حرمت قلب این مردم است که از کعبه بیشتر احترام دارد.
🔹مثل آب خوردن آدمها را بیرون جبهه انقلاب قرار میدهیم. منافق مینامیم. سالها قبل در مباحثاتی چقدر تلاش کردم به عده ای بفهمانم حق ندارند به کسی مثل مرحوم هاشمی تهمت نفاق بزنند ولو هزار جور نقد به افکار و رفتارش داشته باشیم، به فلان مسوول و سیاستمدار علنا تهمت نفاق و در جبهه دشمن بودن نزنند.
🔹عادت کرده ایم این و آن را از قطار انقلاب پیاده کنیم و غیر خودی بنامیم. خدای متعال در قرآن بین «ضعیف الایمان» و «منافق» فرق میگذارد. جریان ضعیف الایمانها در درون جبهه حقند و در تعامل با کل بدنه جبهه حق، پیامبر ص با دیگران( که فاصله ایمانیشان با او قابل تصور نیست) پر از مهر و محبت و صمیمیت بود، ما چه مان شده؟
🔹آیا نمیشود مثل سردار شهید هم جلودار بود و پیشران و هم کرامت آدمها را در مرزهای جبهه حق حفظ کرد و به آنها احترام گذاشت؟ به جای گیر دادن به شیخ حسین، مقابل او شاگردی کنیم، وعظ بشنویم، ما باید تغییر کنیم. باید رشد کنیم. انقلاب البته تقریری تنزیهی و سختگیرانه دارد شاید به آن معنا انقلابی فقط پیامبر اکرم ص باشد و معصومینش، اما انقلاب تقریری تشبیهی و گسترده هم دارد که خیلی ها را شامل میشود، حتی به تعبیر امام روح الله، اکثر مردم دنیا بهشتی اند، ولو در بالاترین مراتب بهشت نباشند، اکثر خطاکاران عالم حتی اهل علمشان ، جاهل قاصرند. بیایید توبه کنیم از این همه تنگ نظریهایمان، تهمت زنی هایمان، حرمت شکنی هایمان که زیر پوست قداست و حرف حق پنهانش کرده ایم. این ها به معنای ندیدن قله ها و رشد یافته ها و کنار گذاشتن حرف حق و یا امر به معروف و نهی از منکر نیست. شب قدر باید هویت رحمه الله الواسعه بودن را در جان ما بنشاند.
🔹از یکی از همرزمان شهید مظلوم قدس که آزاده هم بود شنیدم، حاجی از او خواسته بود رزمنده ای را که در دوران اسارت او را لو داده بود و با دشمن همکاری کرده بود ببخشد. وقتی رفیقش تعجب میکند که چرا؟ به او میگوید اگر یکی از تهران تا اهواز میآمد برای جنگ و پشیمان میشد و بر میگشت باید خادمش میبودیم تا چه رسد به این رفیق خطاکارت.
🔹شیخ حسین خوب گفت. درست گفت. مثل همیشه به جا گفت. سایه اش مستدام.
ما باید فکری به حال خود کنیم ....
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ مسجدالاقصی/امشب
"خيبر خيبر يا يهود..جيش محمد بدأ يعود"
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جامعه چگونه باید هدایت شود؟ با زور یا آزادانه؟!
🔹حجتالاسلام #قنبریان در برنامه علامت سه رویکرد نسبت به نحوهی سیاستگذاری در جامعه را بیان میکند:
🔸گروه اول، هدف را مسئلهای شخصی میداند و مخالف هرگونه نقشآفرینی حاکمیت در تعیین هدف و مسیر جامعه است.
🔹در سوی دیگر کسانی هستند که نقشی برای آزادی فردی در تعیین هدف و مسیر قائل نیستند و معتقدند حاکمیت حتی میتواند از ابزار زور برای کشیدن تکتک افراد به سمت هدفی که تعیین کرده، استفاده کند.
🔸حجتالاسلام قنبریان با رجوع به سیره ائمه، ضمن رد این دو نگاه لیبرالی و استالینی، از #نگاه_سومی میگوید که برای جامعه هدف قائل است اما معتقد است با فراهم کردن زمینههای حرکت به سمت هدف، افراد باید #آزادنه مسیر را انتخاب کرده و آن را بپیمایند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ هر انسان را شب قدری دیگر است
🖋 امام #موسیصدر
🔹 معنای مشهور #شب_قدر این است که در این شب، روزی تقسیم می شود و آن را مانند روز تقدیم بودجهی دولتها به مجلس در نظر می آورند. من حقیقتاً این معنا را نمیفهمم!
🔸 در آیات قرآن سعادت یا شقاوت جامعه به #اعمال انسان ارتباط یافته است. ماه رمضان و روزهی این ماه فرصتی پدید می آورد که انسان بتواند تا حد زیادی #ارادهی خود را مهار کند.
🔹 انسان با روزه میتواند از صبر و خویشتنداری بهرهمند شود و لطافت احساس و همدردی با دیگران را تجربه کند و این عوامل کافی است تا #سرنوشت انسان را در گرو ارادهی او قرار دهد.
🔸 بنابراین شب قدر- که به تعبیر احادیث و روایات فراوان، برای اشخاص و امت های مختلف، متفاوت است- عبارت است از تلاش جسمی و روحی انسان برای رسیدن به مرتبهای که آدمی بتواند سرنوشتش را خودش تعیین کند.
🔺 این حالت اغلب در اواخر ماه مبارک رمضان میسر میشود که انسان مومن روزهدار به اوج #تهذیب_نفس و #مهار_اراده دست یافته است.
📚 برای زندگی: درسگفتارهای تفسیری
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ خلیفه نیستی، سلطان هم! فقط امام اول مظلومانی!
🎙 شعرسپید #علیرضا_قزوه را با عنوان: "آن کفش های وصله دار" با صدای گرم مرحوم #حجت_الاسلام_دیانی بشنوید!
🔹 خلیفه نیستی، سلطان هم! فقط امام اول مظلومانی!
🔸 و جای پنج سال می شد که پنجاه سال حاکم باشی!
🔹 می شد حسین و حسن را باخود همراه کرد
یکی مشاور اعظم و یکی وزیر خزانه داری کل!
🔸 حتی عقیل را می شد سه چهار سالی
با حقوق ارزی آن روز به اندلس فرستاد!
🔹 می شد محمد حنفیه سفیر سازمان ملل باشد!
مانند این پس خاله ها که هنوز و تا همیشه سفیرند!
🔸 می شد بعد خود فکر پادشاهی فرزندان بود!
مثل همین ملک حسین و ملک حسن
مثل همین حیدر علی اف و اف بر این دنیا...
🔹 می شد انبان خویش را پر کرد از شیر مرغ و جان آدمیزاد
از وعده و وعید و افطاری داد با بیت المال!
🔸 در برج های دوبی سهمی داشت!
در بازار بورس دستی!
🔹 برای بردن نان فرصت نیست!
این را به سازمان غله و نان بسپار!
• شعر کامل:(+)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ سطل آبهایی که سیل میسازند!
🔹 تعدادی از دانشآموزان #آبپخش و #دلوار و #شیف در استان بوشهر به ذهنشان رسیده که برای کمک به فلسطین شعار #سنفطر_في_القدس را بنویسند و آن را رنگآمیزی کنند و از این طریق با برادران و خواهران ایمانی خود در فلسطین اعلام همبستگی کنند.
🔸 سنفطر فی القدس (در قدس افطار خواهیم کرد) شعار پویشی بود که زنان فلسطینی در ماه رمضان راه انداختند.
🔹 چند روز پیش هم زنان برازجانی در حمایت از آزادی قدس، پویش پخت #مقلوبه فلسطینی را اجرا کردند.
🔸 امام خمینی سال ۵۸ گفته بود: اگر مسلمین مجتمع بودند، هر کدام یک #سطل_آب به اسرائیل میریختند او را سیل میبرد.
🔺 همین کارهای ساده، سطل آبهایی هستند که سیل راه میاندازد و لکهی اسرائیل را خواهند شست انشاالله.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اگر مسلمین در ماه رمضان تزکیه کرده بودند، زیر بار ظلم نمیرفتند!
🔹اگر همین ماه مبارک رمضان مسلمین خودشان را به طور جمعی به ضیافت خدا وارد کرده بودند و #تزکیه کرده بودند، تصفیه کرده بودند خودشان را، ممکن نبود زیر بار #ظلم بروند.
🔸زیر بار ظلم رفتن مثل- ظالم- ظلم کردن، هر دواش از ناحیه عدم تزکیه است.
🔹سازش با ظالم، ظلم بر مظلومین است، سازش با ابرقدرتها، ظلم بر بشر است. آنهایی که به ما میگویند سازش کنید، آنها یا جاهل هستند یا مزدور. سازش با ظالم، یعنی اینکه دست ظالم را باز کن تا ظلم کند. این خلاف رای تمام انبیاست.
#روز_قدس
هدایت شده از mesaghمیثاق
40.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#بدون_تعارف
با عزت شاهی از زندان مخوف ساواک
#آرشیو
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان:
این گروه که آمدند در بیتالمقدس و این فجایع را انجام میدهند، ابزاری هستند برای اینکه یک نظام سلطه به نام آمریکا نابود شود.
همین دفاعی که آمریکا از رژیم اشغالگر میکند باعث نابودی آمریکا خواهد شد.
تا صد سال دیگر چیزی به نام آمریکای یکپارچه وجود نخواهد داشت!
[البته ظاهرا برای رفتن عجله دارند]
#روز_قدس
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
#جهاد_تبیین
🔴 پاسخ به شبهاتی با موضوع فلسطین
🔻آیا فلسطین سرزمین اصلی اسرائیل است؟وطن اصلی و تاریخی قوم بنی اسرائیل و پیامبرانش همین بیت المقدس و اورشلیم و مناطق مجاور بوده، مگر سلیمان نبی در همین سرزمین ها حکومت نمی کرده؟ مگر یک به یک پیامبران بنی اسرائیل از همین مناطق برنخواستند و ظاهراً مسلمانان بعدها به مناطق شمالی عربستان از جمله فلسطین وارد شدند. پس چگونه است که ما اسراییل را در ادعاهایش محقّ نمی دانیم؟ توضیح دهید
🔹 #پاسخ:
1⃣ اولاً یهودیان و صهیونیست ها اولین ساکنین فلسطین نبودند، بلکه زمانی بسیار طولانی، قبل از این که آنها به این سرزمین بیایند فلسطین دارای سکنه بود. در ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد، اقوام سامی از قلب حجاز به سوی سرزمین هایی مانند فلسطین کوچ نموده و اقوامی چون اعراب کنعانی در فلسطین سکنی گزیدند و اولین ساکنین شناخته شده در فلسطین، کنعانی ها بودند. حدود هزار سال پیش از میلاد، اقوامی به نام فلسطینی که از دریای «اژه» آمده بودند، به این ناحیه راه یافته و جای کنعانیان را گرفتند. مدت ها پس از مهاجرت فلسطینی ها و کنعانیان به سرزمین فلسطین، قوم بنی اسرائیل، به همراه حضرت موسی (ع) در فلسطین سکونت کردند. بنابراین، سرزمین فلسطین، سرزمین اصلی یهودیان و صهیونیست ها نبوده است.
2⃣ ثانیاً اصلاً مرزبندی و تشکیل دولت ملت طبق قواعد بین الملل هیچ ربطی به مذهب ندارد. ج ا ایران که با یهودیان ساکن این منطقه مخالف نبوده و حتی یهودیان در ایران نماینده دارند. پیشنهاد ایران برای حل بحران فلسطین هم بر همین مبنا برگزاری یک رفراندوم با حضور همه مسلمانان فلسطین (ساکنین و آوراگان) و یهودیان ساکن آن منطقه است. پیشنهادی از این عالمانه تر سراغ دارید؟
3⃣ بایست بین یهود و جنبش سیاسی صهیونیسم تفاوت قائل شد. همانطور که برخی یهودیان دنیا با این حزب سیاسی مخالف هستند
🖌 #محمدصادق_سلطانزاده_بشرویه