#فتنه_سیستان؛ زمینهها و ناگفتهها
💥اختصاصی
@mesagh
🔹جریان غربزده نشان داده حاضر است برای دستمالی، قیطریه را به #آتش بکشد!
آن قیطریه در سال ۸۸ تهران و کل ایران بود. حالا سیستان است!
🔹فتنه سیستان گرچه پیچیده است اما ریشهیابی اش اصلا دشوار نیست؛
ظاهرا با یک تحرک اعتراضی نسبتا گسترده مردمی با ریشههای مذهبی و قومی مواجهیم اما آیا واقعا ماجرا همین است؟!
🔹سالهاست رسانههای بیگانه به موضوع #رهبری_اهل_سنت_ایران متمرکز شدهاند و آقای #عبدالحمید را در قامت یک رهبر معرفی میکنند.
از سوی رسانههای غربگرای داخلی نیز همین خط دنبال شده است.
امروز هم امثال زیباکلام صراحتا پرده برانداخته اند!
🔹طمع به رأی اهل سنت، #تسلیم_طلبان را بر آن داشته که هنگام انتخابات ریاستجمهوری، خطوط قرمز مبتنی بر منافع ملی را رد کنند و در قامت اپوزسیون، شعارهای ساختارشکنانه مذهبی و قومی سر بدهند یا بر چنین خواستهایی صحه بگذارند.
این است که ریشه فتنه سیستان به #سیاست گره خورده است!
🔹عجیب آنکه #سکولارهای_حوزوی که اغلب رویکرد #برائتی و گاه #وحدت_ستیز نسبت به عامه دارند نیز در سیاست به همین جریان غربزده گره میخورند!
از #حاتمی تا #روحانی، وضع همین بوده است که از طرفی اهل سنت و از طرفی سکولارهای حوزوی، پله پیروزی جریان غربزده محسوب میشده است.
🔹این پیچیدگی ها نشان میدهد که مسائل به ظاهر قومی و مذهبی را از دریچه سیاست باید نگریست؛ جایی که مرزهای #تناقض گاه جابجا میشود!
⭕️الغرض!
فتنه در سراوان و سیستان، ریشه در تهران و لندن و واشنگتن دارد!
برای آرامش منطقه هم راهی نیست جز یقهگیری از #فتنه_گران_سبز_و_بنفش!
🌴🌴🌴
نقدی بر انگارهی عدم وجوب خروج از برجام
پاسخی به یادداشت جنجالی #سروش_محلاتی
[صفحه ۲ از ۲]
خلاصه آنکه: وقتی فعل امر ممنوعیت و حرمت قبلی را برداشت باید به دنبال دلیل دیگری برای تعیین تکلیف جدید بود. حال باید دید «نقض عهد و خروج از یک پیمان قانونی و شرعی»، وقتی حرمت خود را از دست داد، چه حکمی دارد؟ ناگفته پیدا است که عهد و پیمانها در ذات خود موجب الزامات و تضیّقاتی برای طرفین قرارداد میشوند و از این جهت ماندن در آنها مادامی که از طرف مقابل امتیازی به دست نیاید، خود به خود مطلوبیتی ندارد بلکه مصداق «اضرار یا تضییق بیهوده بر نفس» بوده و از نظرگاه نقل و عقل عملی، مذموم و حرام است.
چنین است که در این آیه ابتدا به دلالت فعل امر، حرمت قبلی برداشته میشود سپس به دلالت عقل (بهمثابهی قرینه متصله) ماندن بیهوده در هر قراردادی که مصداق تضییق یا إضرار بیهوده بر نفس و مشتمل بر امتیازدهی یک طرفه به بیگانگان باشد، محکوم به حرمت عقلی و نقلی و خروج از آن قرارداد واجب میشود.
در اینجا جای این پرسش باقی است که پس چرا فقیهانی مانند شیخ طوسی و علامه رحمهماالله (چنانکه نویسنده آن یادداشت نیز از آنان نقل کرده) بهجای وجوبِ نقض عهد، تعبیر جواز نقض را به کار گرفتهاند. پاسخ این پرسش آن است که بحث این بزرگان در کتاب الجهاد و در مقام بررسی «مستثنیات وجوب رعایت مهادنه» بوده است. بدیهی است که در قرارداد مهادنه با صرف مشاهده آثار و نشانههای عهدشکنیِ دشمن، نمیتوان بهصورت مطلق، حکم به وجوب خروج از مهادنه (و وجوب استدامهی جنگ) کرد بلکه باید مسأله را به مصلحتسنجی حاکم سپرد اما در قراردادهای غیرجنگی که صرفاً مشتمل بر دادن بستهای از امتیازات اقتصادی و سیاسی در برابر گرفتن دستهی دیگری از امتیازات اقتصادی و سیاسی هستند، وقتی امتیازدهیِ طرف مقابلْ متوقف و این توقف رسماً نیز اعلام شود، دیگر قطع امتیازدهی یک طرفه به بیگانگان به دلالت عقل و نقل واجب میشود نه جایز. لذا توقع نمیرفت که نویسنده آن یادداشت، عبارت فقهی شیخ طوسی و علامه حلی را که درباره جنگ و قرارداد مهادنه است، نقل کنند و بر یک قرارداد اقتصادی حمل کنند!
🌴🌴🌴
تهافت مبنایی در یادداشت توجیهی آقای سروش محلاتی
💥اختصاصی|| علی مؤمنی زاده/ #جوابیه
در نقد نوشته اقای سروش محلاتی این نکته قابل توجه است که ایشان از نظریه منطقه الفراغ شهید صدر، استفاده میکند و آن را کنار نظر بزرگانی همچون شیخ طوسی یعنی جواز نقض عهد در برابر دشمن خائن و نقض کننده قرار میدهد. صرف نظر اینکه شیخ طوسی در مقام جواز برای ورود به جنگ است نه توقف یکطرفه تعهدات اقتصادی، و صرف نظر از اینکه اباحه بالمعنی الاخص خود یکی از احکام خمسه است، و ایشان در این عبارت که امر در چنین موقعیتی به معنای وجوب نیست و صرفا جواز و اباحه را میفهماند، اباحه به معنای اخص را اراده کرده، از نظر مبنایی نیز بزرگانی همچون شیخ طوسی نظریه منطقه الفراغ را نمیپذیرند و برای تمام افعال قائل به وجود حکم الهی هستند. لذا نظریه منطقه الفراغ، نظریه ای بر خلاف رای مشهور فقیهان است. اقای سروش محلاتی چطور بین این دو جمع کرده است؟
آیت الله مکارم شیرازی مینویسد:
بزرگان شیعه معتقدند شریعت، ذکر هیچ حکمی را فرونگذارده و هیچ واقعهای خالی از حکم الهی نیست. آنچه مورد نیاز بشر بوده، حتی «ارش الخدش» توسّط پیامبر(ص) و لو با ذکر عمومات و اطلاقات ذکر شده است و به تصریح ائمه(ع) ایشان خود نیز تشریع کننده نبوده و آنچه بیان میکردند از پیامبر به آنها رسیده بوده است. حتی با فرض تفویض امر دین به آنها (که معنایش محل بحث است) نیازی به اعمال آن نبوده است. در این صورت، حال فقهای اعلام چگونه خواهد بود؟ (مکارم، بحوث فقهیه هامه، صص 516-520 و 536)
برخی دیگر نيز تصریح دارند که؛ منطقه الفراغ که نظریه مرحوم شهید صدر است، با همین نگاه مورد قبول #مشهور نیست. (علیدوست، فقه و مصلحت، 216)
از این جهت، به نظر میرسد یادداشت توجیهی آقای سروش، #متنی_پرخطا است که با عجله برای دفاع از #دولت_روحانی و توجیه رویکرد #حوزویان_سکولار، نگاشته شده است.
🌴🌴🌴
🔴تحقیر آمریکا در افغانستان به ایران نسبت داده شد!
🔹 ویدئویی با عنوان ایستادگی مردم بلوچ مقابل سپاه با دستان خالی در شبکههای اجتماعی منتشر شده است که درواقع این تصویر مربوط به حمله وحشیانه آمریکا به مردم افغانستان است.
🔹 در این ویدئو مردم افغانستان با سنگباران کردن خودرو زرهی آمریکاییها آنها را وادار به عقب نشینی میکنند.
🌴🌴🌴
🔴 «انصراف قالیباف از انتخابات» واقعیت یا عملیات فریب؟!
🔹دیروز محسن پیرهادی در مصاحبه با فارس گفت که قالیباف بنای بر کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.
🔻شنیده ها، حاکی از آن است که تیمهای مختلف قالیباف از اجرایی و امور شهرستانها (ساختمان مشروطه) و رسانه فعال و آرایش کاملا انتخاباتی دارند و ناظر به انتخابات درحال فعالیت هستند.
🔹این درحالی بوده که امور بین الملل مجلس نیز درحال رایزنی برای انجام سفر چین توسط رییس مجلس میباشد که تا به حال ناکام مانده است.
🔻از طرف دیگر افکار عمومی قالیباف را بیش از ۱۶سال است که در حال رقابتهای انتخاباتی دیدهاند و برچسب انتخاباتی بودن تمام تحرکات قالیباف، مانعی بزرگ در برابر اقدامات مثبت او بوده است.
🔹طبیعی است که یکی از نزدیکان رییس مجلس درمصاحبه با خبرگزاری فارس که این روزها در نقش روابط عمومی قالیباف کار می کند توپ را در زمین رییسی بیاندازد تا مدتی تخریب ها حواله رییس عدلیه شود تا خرداد ۱۴۰۰.
🔻 برآوردها حکایت از آن دارد که خبر اخیر کاملا عملیات فریب بوده و قالیباف اردیبهشت ۱۴۰۰تصمیم به ماندن و یا انصراف از انتخابات میگیرد.
🌴🌴🌴
🔴 مطالبه گسترده کاربران شبکههای اجتماعی برای برخورد با عاملان شهادت استوار مجید رجایی
🔹 طی درگیریهای کورین سیستان و بلوچستان، استوار مجید رجایی نجف آباد، از اهالی شهرستان فاروج و در حال حفاظت از پاسگاه انتظامی توسط گروههای تروریستی به شهادت رسید.
🔹 این شهید در حالی در روز پدر دعوت حق را لبیک گفت که از او فرزندی سه ساله و کودکی در راه به یادگار ماندهاست
🔹 کاربران توییتر با هشتگ #استوار_مجید_رجایی بر مطالبه انتقام خون این شهید و برخورد با تروریستها تاکید کردهاند.
🌴🌴🌴🌴
🔴 سودای مرجعیت به بهانه مناظره با رانت رسانه
🔸خبرگزاری رسا به بهانه شیطنت اخیر یکی از اعضای سازمان ندا (نشست دورهای اساتید) با پوشش مناظره، یادداشتی منتشر کرده که به شرح زیر میباشد
🔷 در باب مناظره و آزاداندیشی حوزوی باید گفت این مهم مطالبه به زمین مانده رهبر معظم انقلاب و دلسوزان است، منتهی انجام هر مناظرهای، باید مبادی به آدابی هم باشد و در آن صورت است که میتوان اسم مناظره را بر آن گذاشت.
🔴اما آنچه که طی روزهای اخیر اتفاق افتاد، علیرغم توضیحاتی که مجری و برگزار کننده این جلسه و برنامه ارائه کرد، موضوعی بس عجیب بود که واکنش شماری از رسانهها و کانالهای حوزوی و طلبگی را نیز به همراه داشت؛ چراکه در این مناظره حجةالاسلام خسروپناه به دفتر آقای علوی بروجردی رفت و در آنجا پشت درهای بسته به مناظره پرداخت.
🔶سؤالی که اینجا مطرح میشود این است که این دیگر چه مناظرهای است؟ در کجای دنیا پشت درهای بسته و بدون حضور رسانهها و افکار عمومی مناظره انجام می شود؟ آیا این مناظره است و یا چیز دیگری است؟
🔹پس برای انجام یک مناظره لازم است مناظره بین دو طرف و رو درو بوده و مطالب بین دو طرف رد و بدل شود و مخاطب از آن استفاده مطلوب را ببرد این کار میتوانست در یک مکان بیطرف و در حضور اصحاب رسانه و فضلای حوزه صورت گرفته و یا در این زمان که بخاطر ویروس کرونا خیلی از جلسات به صورت برخط برگزار میشود این مناظره نیز به صورت برخط از طریق شبکههای اجتماعی پخش میشد. این کار باعث می شد تا حداقل اسم مناظره بر چنین جلسه ای اطلاق شود.
ادامه مطلب در👇👇👇
https://rasanews.ir/fa/news/675509/
🌴🌴🌴
🔴 واکنش کاربران فضای مجازی به هتک حرمت به ساحت رسول خدا توسط اشرار بلوچی
🔹 در پی هتک حرمت اشرار مسلح نسبت به پرچم «محمد رسول الله» در جریان حمله به پاسگاه کورین و شهادت یک مامور ناجا، واکنشهای گستردهای هم از سوی علمای اهل سنت و هم کاربران شبکههای اجتماعی نسبت به این عمل منزجرکننده صورت گرفت.
🔹 در توییتر، دو کلیدواژه "روایت آشوب" و "سراوان تنها نیست" داغ شد.
🔹 همچنین علمای اهل سنت سراسر کشور در مصاحبههای جداگانه، هم جسارت نسبت به حضرت رسول و هم حمله اشرار به یک پاسگاه انتظامی را به شدت مذمت کردند.
🔹 انتقاد از #سکوت_عبدالحمید در برابر جسارت اشرار به ساحت پیامبر صلی الله علیه و آله و لزوم برخورد قاطع دستگاههای مسئول با مسببان این آشوب مسلحانه، دیگر محور مواضع علمای اهل سنت و کاربران شبکههای اجتماعی بود.
🌴🌴🌴
🔴 بی شرفی رسانه ای ضد انقلاب در مورد حادثه سراوان!
🔹 پس از اینکه آرامش در سراسر نقاط استان سیستان و بلوچستان حاکم شد، صفحات مجازی ضدانقلاب در حال انتشار تصاویری مربوط به انفجارهای افغانستان و حملههای تروریستی در پاکستان هستند تا فضای آرام سراوان را ملتهب نشان دهند و تودههای مردم را برای برهم زدن نظم عمومی به خیابان بکشانند.
🔹 همچنین ضدانقلاب تلاش دارد تا با انتشار ویدئوهای بیهویت و نامفهوم به گونه ای القا کند که تجهیزات گستردهای در حال انتقال به سیستان و بلوچستان است که با توجه به فضای کنونی این استان این ویدئوها تکذیب میشود.
🌴🌴🌴
🔴 اعتراف معاون روحانی به تکبر روحانی
🔺اکبر ترکان: روحانی رفتارهای اعلیحضرتی دارد
🔹 مشاور سابق روحانی در گفتگو با «انتخاب»: روحانی یککمی رفتار اعلیحضرتی دارد و به وزرایش کم وقت میدهد.
🔹 اینکه روحانی میگوید ارز تا ۱۱ هزارتومان پایین میآید، آرزوی اوست.
🔹 آقای رئیسی الان موقعیت خیلی خوبی دارد؛ تا به حال کسی قوه قضاییه را به نقد نکشیده؛ رئیسی اولین آدمی است که آمده و اینها را به نقد میکشد؛ بالاخره کسی جرات کرده بگوید آقایی که معاون اجرایی قوه بوده متخلف است.
🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ اگه راست میگی چرا فریاد نمیزنی؟!
🔰 حمید رسایی خطاب به روحانی: چرا وقتی اصل ۸۹ قانون اساسی صدمه دیده، فریاد نمیزنید! مطابق اصل ۸۹ قانون اساسی، اگر ۱۰ نماینده درخواست استیضاح وزیری را داشته باشند، وزیر مربوطه باید در مجلس حاضر شود ولی آقای قالیباف با گذشت دوماه، علیرغم درخواست ۱۰۲ نماینده برای استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل دستکاری دولت در #بورس و ... استیضاح را در دستور قرار نمیدهد! چرا پیگیر اجرای قانون اساسی نیستید؟
🌴🌴🌴