eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.6هزار عکس
167.7هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔰 امام رای شان را به کسی نمی گفتند! 🔻 خانم فریده مصطفوی دختر گرامی امام خمینی (س) در کتاب خاطرات خود با عنوان «گذر ایام» ای به بیان نمونه ای از مشی سیاسی پدر و مادر خود پرداخته است. 🔻 خانم هرگز نظر شخصی خودشان را بر کسی تحمیل نمی کردند، 🔻 آقا نیز همین گونه بودند و معتقد بودند در زمان انتخابات باید رای ایشان مخفی باشد و هیچ نمی گفتند. 🔻 زمانی که از ایشان می پرسیدیم به چه کسی رای دهیم؟ می گفتند: «خودتان تحقیق کنید و به هر کس که اصلح است رای دهید».
هدایت شده از mesaghمیثاق
00_mixdown.mp3
14.07M
🔰 خیانت در امانت انتشار ناجوانمردانه آرای مخفی حضرت امام، توسط موسسه ای که وظيفه صیانت از آثار و سیره امام را برعهده دارد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 استاد شهید مطهری خطاب به منقدان جمهوری اسلامی: "حکومت اسلامی، حکومت طبقه روحانی نیست!"
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قاسم بن الحسن های سپاه حضرت روح الله 🌷🌷🌷🌷 ای بسا شخصی دویده بیست سال اندکی بویی نبرده از وصال ای بسا شخصی که دیروز آمده بر وصال یار پیروز آمده ❤️
هدایت شده از mesaghمیثاق
1_1812345469.mp3
4.09M
ما از مرگ نمی ترسیم که مرگ ما شهادت است وشهادت حیات عند رب 💚 🎙
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ شورای امنیت سازمان ملل اعمال محدودیت‌ها بر زنان افغانستان را محکوم کرد ایرنا: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر پنجشنبه (۷ اردیبهشت ماه) به وقت محلی با اجماع به قطعنامه‌ای رای مثبت دادند که اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از سوی دولت طالبان بر زنان افغانستان را محکوم کرده است. قطعنامه پیشنهادی را اگرچه امارات و ژاپن ارائه کردند و مورد حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی بود اما بیش از ۹۰ عضو سازمان ملل از این قطعنامه حمایت کردند. این نشست شورای امنیت سازمان ملل چند روز قبل از نشست برنامه ریزی شده بین المللی در دوحه در اول و دوم ماه می (۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه ) در مورد افغانستان برگزار شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است میزبان نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در مورد افغانستان در دوحه پشت درهای بسته باشد تا رویکرد واحدی را در قبال دولت طالبان اتخاذ کنند. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اعمال محدودیت بر زنان افغان و ممنوعیت کار آنان برای سازمان ملل متحد در افغانستان را محکوم کرده و از دولت طالبان خواسته است که این اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها را “به سرعت” متوقف کند. در این قطعنامه آمده است که ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان ملل متحد “حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می کند.” این قطعنامه همچنین نیاز به رسیدگی به چالش های اساسی پیش روی اقتصاد افغانستان، از جمله استفاده از دارایی های متعلق به بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم این کشور را به رسمیت می شناسد. این در حالی است که آمریکا میلیاردها دلار ذخایر ارزی افغانستان را که در آمریکا نگهداری می شود، مسدود کرده و مدعی است نیمی از این پول را به یک صندوق در سوئیس که تحت نظارت نمایندگانی از آمریکا، سوئیس و افغانستان می باشد، منتقل کرده است. معاون سفیر چین در سازمان ملل در این زمینه به شورای امنیت گفت: تا امروز، آنچه دیده‌ایم این است که دارایی‌ها از یک حساب به حساب دیگر منتقل شده اما حتی یک پنی به مردم افغانستان بازگردانده نشده است. واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نیز که ریاست این نشست شورای امنیت را برعهده داشت، خواستار بازگرداندن دارایی های مردم افغانستان شد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ جماعت اسماعیل آقا رسما تصمیم خود را برای حمایت از اردوغان اعلام کرد جمهوریت: فرقه‌ها و تشکل‌های اجتماعی که تحت عنوان بنیادها و انجمن‌ها فعالیت می‌کنند همچنان تصمیمات خود را هفته‌ها قبل از انتخابات 14 می اعلام می‌کنند. جماعت اسماعیل آقا که «شیخ» آن محمود اوستا عثمان اوغلو مشهور به خواجه محمود افندی سال گذشته درگذشت، تصمیمات خود را قبل از انتخابات اخیر به طور متمرکز اعلام کرد. سازمان های مذهبی مانند جامعه منزیل و گروه Risale-i Nur Meşveret، شاخه‌ای از نهضت نورسیه، به مردم اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند از اتحاد خلق و نامزد حزب عدالت و توسعه، رجب طیب اردوغان حمایت کنند. جماعت اسماعیل آقا که به حمایت قاطع خود از دولت معروف است و در دوره حزب عدالت و توسعه به یکی از گسترده ترین تشکل‌های مذهبی ترکیه تبدیل شد، تصمیم انتخاباتی خود را نیز در همین زمینه اعلام کرد. در بیانیه‌ی این جماعت آمده است: انتخابات روز یکشنبه 14 می 2023 یکی از نقاط عطف تاریخی است که در آن اتحاد مردم، اتحاد کسانی که برای حفظ ارزش‌های دینی، ملی و اخلاقی تلاش می‌کنند،در مقابل اتحاد افرادی که پروژه‎های پایمال کردن این ارزش‌های والا را دنبال می کنند، قرار می گیرد. همچنین اتحاد ما علیه کسانی که از تروریسم که اتحاد و با هم بودن ما را تهدید می کند، مقابله خواهد کرد. علاوه بر این، ضرورت مبارزه پایدار با مشکلات جهانی که روز به روز در حال افزایش است، همچنین مقابله با بیماری همه گیر جهانی و سیل‌ و زلزله‌های ویرانگر، یک مدیریت قوی، مجرب و پایدار را ایجاب می کند. با اعتقاد به اینکه ثبات و تجربه باعث موفقیت می شود، تصمیم خود را برای حمایت از رئیس جمهور محترم خود رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سال 2023 به اطلاع عموم می رسانیم.
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ پشت پرده جدا کردن کودکان مسلمان از خانواده‌ها در کشورهای اروپایی میزان: اخیرا ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد پلیس و ماموران سازمان حفاظت از کودکان آلمان، پسر بچه‎ای را با اعمال زور از خانواده‎اش جدا می‌کنند. انتشار این ویدئو که به گستردگی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، سبب شد تا انتقادهایی شدید متوجه مقام‌های آلمانی شود؛ در عین حال، منتقدان می‌گویند که چنین اقدامی در تضاد با ادعاهای آلمان به عنوان یکی از کشورهای قائل به آزادی‌های اساسی از جمله آزادی ادیان است. دلیل جداسازی کودک مذکور از خانواده‎اش گزارش مدرسه به پلیس مبنی بر آموزش مسائل اسلامی به کودک در خانواده بوده است؛ در واقع پلیس پس از دریافت گزارش مدرسه اقدام به جداسازی اجباری کودک از خانواده اش کرد. واکنش مقام‌های آلمانی پلیس «برمر هافن» با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که ویدئوی منتشر شده بخش بریده شده‎ای از اقدام جهت اجرای حکم دادگاه برای مراقبت از دو کودک است، اما پلیس نمی‌تواند توضیح بیشتری در این باره بدهد. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود، مطالعه ایست که نتایجش دو هفته پیش اعلام شد؛ بر اساس مطالعه مذکور نگرش پلیس آلمان به مسلمانان منفی بوده و آن‌ها را افرادی بیگانه می‌دانند. دلیل جداسازی کودکان مسلمان از خانواده‌هایشان در کشورهای غربی دلایل متعددی پشت چنین اقدام‌هایی قرار دارند، اما دلیل اصلی چنین برخوردی با خانواده‌های مسلمان همان تبعیض و نژادپرستی علیه مسلمانان در کشورهای غربیست. کودکان مسلمان جدا شده عامدانه تحت سرپرستی خانواده‌های مسیحی قرار می‌گرند تا به زعم مقام‌های اروپایی فرآیند ادغام در جامعه سکولار را طی کنند. نکته قابل تامل این که خانواده‌هایی که کودکان مذکور را به سرپرستی می‌گیرند حقوق قابل توجهی را که از مالیات معاف است، به صورت ماهانه دریافت می‌کنند؛ ضمن این که خانواده‌های مذکور با دادن هدایایی کودکان را اغوا می‌کنند تا به سمت خانواده‌های خود بازنگردند. پیامدهای جداسازی اجباری کودکان منتقدان می‌گویند که جداسازی کودکان از خانواده‌هایشان با هدف آموزش آنان جهت تطابق با زندگی بر اساس قوانین کشور مقصد، بسیار مضر و آسیب زاست و آسیب‌های جبران ناپذیر درازمدتی را در پی خواهد داشت؛ آن‌ها تاکید دارند که این اقدام نقض آشکار حقوق بشر است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که کودکان جداشده از خانواده از نرخ بالاتر مرگ و میر و بیماری و البته ارتکاب جرم رنج می‌برند. به عنوان مثال، در سوئد، کودکانی که تحت مراقبت خدمات اجتماعی قرار می‌گیرند با نرخ بالاتری از مرگ و میر مواجهند، در بیمارستان بستری می‌شوند، دچار بیماری‌های روانی می‌شوند و دست به جرم و جنایت می‌زنند؛ ضمن این که مشکلات بیشتری در زمینه تحصیل دارند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢معرفی ویدئویی رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔹گروه مطالعات منطقه‎ای دانشگاه باقرالعلوم درگرایش «مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا» از بین برداران و خواهران طلبه دانشجو می پذیرد. ♦️آخرین مهلت ثبت نام: روز دوشنبه۱۱ اردیبهشت 1402 (ساعت ۷ الی ۲۴) 🔸امتیازات: برگزاری اردوی علمی پایان دوره در یکی از کشورهای منطقه؛ برخورداری از اساتید مجرب؛ (تدریس اساتید بر اساس مهمترین منابع روزآمد و لیست‎های مطالعاتی می‎باشد)؛ فرصت مطالعاتی جهت نگارش پایان نامه در یکی از کشورهای منطقه؛ تسهیل ارتباط با نهادهای بین المللی فعال 🔸اولویت پذیرش با: فعالین حوزه بین الملل؛ طلاب مسلط به زبان‎های (عربی، ترکی استانبولی)؛ پژوهشگران حوزه بین‎الملل؛ طلاب ممتاز لینک ثبت نام گروه موقت متقاضیان ثبت نام
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬شیوه‌ی مبارزه در جنگ نرم از زبان حضرت آقا 🦊 آنتی روباه 🦊 آنتی روباه
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اگر می‌خواهی طلبه بشوی، اینها را ببین؛ نه دستبوسی‌ها را !🔸 هر وقت به ذهنتان می آید که آخوند شوید، . تکریم ها و تجلیل ها را نبینید. این ها شیطانی است. آقا شیخ فضل الله نوری را بر بالای دار ببینید. بگویید من که آمدم آخوند بشوم. اگر برای آقا شیخ فضل الله شدن آمدی، آخوند شدی. بعد اگر فحش به تو بدهند برایت مهم نیست. آن که فحش خوری اش محکم نباشد، این نقطه ضعف است. 🦊 آنتی روباه 🦊 آنتی روباه
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مرد کسیه که با تعریف میشه 🦊 آنتی روباه 🦊 آنتی روباه
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢امام علی (ع) در خطبه ۱۵۳ نهج البلاغه برای بیدار شدن انسان ها از «خواب غفلت» و یاد مرگ چه هشدارهايی داده است؟ 🔹امام علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۵۳ «نهج البلاغه» به موعظه و نصيحت شنوندگان پرداخته و اندرزهاى بسيار سودمندى با عبارات كوتاه و پرمعنايى بيان مى دارد و شنونده خود را مخاطب ساخته، مى فرمايد: «فَأَفِقْ أَيُّهَا السَّامِعُ مِنْ سَكْرَتِكَ، وَ اسْتَيْقِظْ مِنْ غَفْلَتِكَ، وَ اخْتَصِرْ مِنْ عَجَلَتِكَ؛ اى شنونده! از مستى خود به هوش آى و از بيدار شو و از عجله و شتاب خود [در امر دنيا] بكاه». اشاره به اينكه زرق و برق دنيا و مال و مقام و شهوت، انسان را مست مى كند و در خواب غفلت، فرو مى برد و او را بدون مطالعه به شتاب وا مى دارد و اين امور سه گانه موجب انواع اشتباهات و خطاها و گناهان ميشود. از آدم مست و خواب و شتابزده چه انتظارى جز اشتباه و خطا مى توان داشت؟! 🔹سپس مى افزايد: «وَ أَنْعِمِ الْفِكْرَ فِيمَا جَاءَكَ عَلَى لِسَانِ النَّبِىِّ الْأُمِّىِّ [۱] (ص) مِمَّا لَا بُدَّ مِنْهُ وَ لَا مَحِيصَ عَنْهُ، وَ خَالِفْ مَنْ خَالَفَ ذلِكَ إِلَى غَيْرِهِ، وَ دَعْهُ وَ مَا رَضِىَ لِنَفْسِهِ؛ در آنچه از زبان پيامبر اُمّی (ص) به تو رسيده و راه فرارى از آن نيست، درست بينديش [و دستورات آن بزرگوار را به كار ببند] و با كسى كه نسبت به اين دستورات مخالفت كند همراه مشو و او را به آنچه براى خود راضى شده واگذار نما!». در اين سه دستور نيز نخست به پيروى بى قيد و شرط از پيغمبر اكرم (ص) دعوت مى كند؛ چرا كه آنچه را او فرموده وحى الهى و سبب سعادت دنيا و آخرت و نجات انسان هاست و بعد مى فرمايد: اگر كسانى با اين روش مخالفت كنند، هر چند گروه زيادى از مردم باشند، با آنها مخالفت كن و در پيروى از حقّ، ترديد به خود راه مده! و آنها را به حال خود واگذار. و در ادامه اين نصايح مى فرمايد: «وَ ضَعْ فَخْرَكَ، وَ احْطُطْ كِبْرَكَ، وَ اذْكُرْ قَبْرَكَ؛ را كنار بگذار، و از مركب تكبّر به زير آى و به ياد باش كه گذرگاهت به سوى عالَم آخرت است». 🔹در اين سه دستور امام (ع) نخست به خميرمايه شرّ و فساد يعنى فخرفروشى و تكبّر اشاره مى كند، كه تا انسان آن را كنار نگذارد روى سعادت را نخواهد ديد و به همان سرنوشتى گرفتار خواهد شد كه شيطانِ متكبّر و فخرفروش گرفتار آن شد. سپس به يادآورى مرگ و قبر اشاره مى فرمايد كه فراموش كردن آن موجب آرزوهای دور و دراز و غرق شدن در زرق و برق دنياست؛ همان قبرى كه سهميه ثروتمند و درويش در آن يكسان است و چنان در كنار هم مى خوابند كه گويى هميشه با هم بوده اند. نه درويش بى كفن مى ميرد و نه ثروتمند يك كفن دارد بيش می برد. و در ادامه اين بحث، سه اندرز ديگر كه هماهنگ با هم است، بيان مى كند و مى فرمايد: «[بدان] همان گونه كه جزا مى دهى، جزا داده خواهى شد و همان چيز كه زراعت مى كنى درو خواهى كرد و آنچه امروز از پيش مى فرستى فردا بر آن وارد خواهى شد؛ پس براى قدوم خود در سراى ديگر جايى فراهم ساز و براى آن روزت چيزى از پيش بفرست». چگونه انسان مى تواند به ديگران ظلم و ستم كند و جزاى نيكى را به بدى بدهد؛ ولى از خداوند انتظار داشته باشد جزاى اعمال بد او را به نيكى بدهد؟ 🔹امام (ع) در پايان اين بخش به همان مطلبى كه در آغاز با آن شروع كرد باز مى گردد و مخاطبان خويش را از خواب غفلت بيدار مى كند و به جدّ و جهد وا مى دارد و مى فرمايد: «به هوش باش، به هوش باش اى شنونده! و كوشش و تلاش كن اى غافل و [بدان] هيچ كس مانند شخصِ آگاه، تو را از حقايق امور با خبر نمى سازد!». جمله اخير كه اقتباس از آيه ۱۴ سوره «فاطر» است اشاره به اين است كه هيچ كس همچون گوينده اين سخنان، نمى تواند حقيقت مرگ و زندگى و امروز و فرداى آدمى و سرنوشت او را در اين جهان بيان كند و به گفته يكى از شارحان «نهج البلاغه»، كسى كه در خطبه ها و نامه ها و كلمات قصار اميرالمؤمنين(ع) دقت كند، به يقين مى داند هیچ كس با اين دقت و ظرافت درباره دنيا و ماهيّت آن و آغاز و انجامش سخن نگفته، سخنى تكان دهنده و بيدارگر. پی نوشت: [۱]«اُمّی» منسوب به «اُمّ»؛ (يعنى مادر) به معناى درس نخوانده است. گويى به همان حالتى كه از مادر متولّد شده باقى مانده و مكتب استاد را نديده. بديهى است درس نخواندن پيغمبر اكرم(ص) به اين معناست كه علوم و دانش هاى آن حضرت همه الهى بود و به وسيله هيچ انسانى تعليم نيافته بود. به گفته شاعر: نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت، به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد. در تفسير اين واژه ديدگاه هاى ديگرى هست كه شرح آن را در تفسير نمونه، ج۶، ص۳۹۵ به بعد مطالعه فرماييد. 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، چ اول‏، ج۶، ص۷۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امیرالمومنین‌ امام‌ على عليه السلام:  🔸إنَّ الحَقَّ لا يُعرَفُ بِالرِّجالِ إعرِفِ الحَقَّ تَعرِف أهلَهُ. 🔹 با شخصيّت ها شناخته نمى شود؛ حقّ را بشناس تا اهل آن را بشناسى. 📕روضة الواعظين، ص ۳۱
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢جنگ‌ نرم، جنگ سایبری، و تکنیک ها (بخش اول) 🔹امروزه با پیشرفت امکانات سایبری و گسترش کاربرد آن در جوامع، متفکران عرصه با تکیه بر امکانات جدید، به عملیاتی کردن طرح های خود می‌پردازند. «جنگ‌ نرم» در مقایسه با جنگ سخت بسیار کم هزینه تر است. آسیب های ‌اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، جامعه را در مسیر فروپاشی و تزلزل قرار می‌دهد و علایق ملی و روابط اجتماعی را مختل میکند. در تمام جنگها به مثابه ابزاری برای و تبلیغات جنگی از سوی کشورها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌‌اند که نویسندگان، خبرنگاران، تولیدکنندگان خبری و مطبوعاتی، عکاسان و... سربازان آن به شمار می روند و سلاح آنها رادیو، تلویزیون، اینترنت، فضای مجازی و...است. 🔹امروزه با اندک مطالعه ای درباره تاکتیک ها و روش های به راحتی می‌توان مشاهده کرد که دشمنان نظام مقدس اسلامی و ولایت فقیه، چگونه در قالب لشگرهای گوناگون سایبری به ارزش ها و آرمان های ایران اسلامی حمله می‌کنند. تاریخ بشریت، سرشار از شواهد و اسنادی است که از وجود جنگ و درگیری میان انسان ها حکایت می‌کند؛ زیرا از همان دوران آغازین، تقابل منافع و تلاش برای به دست آوردن منافع بیشتر در میان انسان ها وجود داشته و همانطور که قرآن کریم میفرماید: «خلق الانسان هلوعاً، انسان حریص و بی‌صبر و شکیب آفریده شده است». این حرص، زیاده خواهی و افزون طلبی باعث به وجود آمدن درگیری های گوناگون در طول زندگی بشر شده است. 🔹با پیشرفت روز افزون امکانات و تکامل علمی جوامع، نیز روز به روز پیشرفته تر و پیچیده تر شد و گونه های مختلفی به خود گرفت. در دنیای امروز یکی از مؤثرترین، خطرناک ترین و فعال ترین انواع جنگ، است. این جنگ، سلاحی‌ برّنده است که با بهره گیری از علوم دنیای مدرن مانند روانشناسی، جامعه شناسی و... توانسته است، با کم‌ترین امکانات و تجهیزات، تأثیرگذاری بسزایی در جوامع داشته باشد. امروزه با پیشرفت امکانات سایبری و گسترش کاربرد آن در جوامع، متفکران عرصه جنگ نرم با تکیه بر امکانات جدید، به عملیاتی کردن طرح های خود می پردازند. این سلسله نوشتار، پژوهشی بسیار مختصر درباره با تکیه بر ابزارهای جدید است. ... برگرفته از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹ منبع؛ حوزه نت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️قرآن، آخرین برنامه انسان‌سازی 🔹خدا می‌داند برای اهل ایمان، مخصوصاً اگر اهل علم باشند، چه معجزه‌ها و کراماتی دارد و چه چیزهایی از آن خواهند دید! برنامه قرآن، آخرین برنامه انسان‌سازی است که در اختیار ما گذاشته شده است، ولی ما از آن قدردانی نمی‌کنیم. اهل تسنن، قرآن و ما عترت را آن گونه که باید، نشناختیم و قدر ندانستیم. نابینایی که حافظ قرآن بود، به دیگری که قرآن را از روی آن غلط می‌خواند، می‌گفت: «مگر کوری نمی‌بینی؟!». 📕در محضر بهجت، ج۱، ص۵۵ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢توصیف پیامبر اكرم (ص) از زبان امام علی (ع) 🔹امام علی (ع) در خطبه ۱۷۸ «نهج البلاغه» بعد از شهادت به يگانگى پروردگار به شهادت بر «نبوّت پيامبر (ص)» مى پردازد و آن حضرت را با شش ويژگى از اوصاف مهمش مى ستايد: «وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ الْمُجْتَبَى مِنْ خَلَائِقِهِ، وَ الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ، وَ الْمُخْتَصُّ بِعَقَائِلِ كَرَامَاتِهِ وَ الْمُصْطَفَى لِكَرَائِمِ رِسَالَاتِهِ، وَ الْمُوَضَّحَةُ بِهِ أَشْرَاطُ الْهُدَى، وَ الْمَجْلُوُّ بِهِ غِرْبِيبُ الْعَمَى؛ گواهى مى دهم كه (ص) بنده و فرستاده برگزيده او از ميان خلايق است كه براى تشريح حقايق آئين الهى انتخاب گشته و به ويژگی های خاصّ اخلاقى گرامى داشته شده، و او را براى رساندن رسالات كريمانه الهى برگزيده و نشانه هاى هدايت به وسيله او آشكار گرديده و تاريكى هاى جهل و ضلالت، به وجود او روشنى يافته است». 🔹در اوّلين ويژگى، سخن از «صفات برجسته» آن حضرت به ميان آمده كه سبب انتخاب او به رسالت بوده است. و در دوّمين وصف، از مأموريتِ آن حضرت براى شرح حقايق دين و اعتقادات صحيح سخن مى گويد. در سوّمين صفت از «مكارم اخلاق» آن حضرت پرده بر مى دارد و در چهارمين وصف از مأموريت هاى مهمّ او براى بيان احكام سخن به ميان مى آورد. در پنجمين وصف از هدايت هاى آن حضرت از طريق گفتار و رفتار و امضاى عملى او سخن مى گويد، و در ششمين وصف از تلاشى كه آن حضرت براى مبارزه با جهل - كه از آن به نابينايى تعبير شده - سخن به ميان آورده است. تمام اين اوصاف، اشاره به اين است كه اگر من به نبوّت او گواهى مى دهم و به پيشوايى اش تن داده ام، بى علت نيست؛ نه يك دليل كه چندين دليل دارد. 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلاميه‏، چ ۱، ج ۶، ص ۶۲۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️اهمیت کار و کارگر 🔹اهمّیّت را از کجا بفهمیم؟ از اهمّیّت . کار چه اهمّیّتی در جامعه دارد؟ از اهمّیّت کار میشود اهمّیّت کارگر را فهمید. کار، حیات جامعه است؛ کار، ستون فقرات زندگی مردم است؛ کار نباشد هیچ چیزی نیست. غذایی که می‌خوریم، لباسی که می‌پوشیم، امکاناتی که از آن در زندگی استفاده می‌کنیم که حیات ما وابسته‌ی به آنها است، همه‌ی اینها ناشی از کار است. کار را چه کسی می‌کند؟ . 🔹پس ارزش کارگر چیست؟ «ارزش کارگر، ارزشِ حیات جامعه است، ارزش زندگی مردم است»؛ این را همه بدانند، این را همه بفهمند. خود کارگرها هم به این نکته توجّه کنند؛ قدر خودتان را بدانید که حالا من در پایان صحبت، یک کلمه‌ای راجع به این قدردانیِ خود عرض خواهم کرد. اگر در جامعه کار وجود نداشته باشد، همه‌ی این سرمایه‌های ملّی راکد میماند. 🔹خب ما معدن داریم، امکانات داریم، خاک داریم، آب داریم، اگر کار بود، همه‌ی اینها‌ منشأ برکت خواهد شد؛ معدن استخراج میشود، آب و خاک استفاده می‌شود، زندگی می‌چرخد. اگر کار نبود، این استعدادها همه مرده و خفته خواهد ماند؛ پس کار ظرفیّتها را شکوفا می‌کند؛ این اهمّیّت کار است. وقتی هم که اهمّیّت را فهمیدیم، آن‌وقت معلوم می‌شود که چه اهمّیّتی دارد. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌و‌نشرآثارمعظم‌له
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢در چه مواقعی گوشه گيری و عزلت مطلوب است؟ 🔹با دقت در متون آيات و رواياتی که از انزوا طلبی و رهبانیت نهی کرده و آیات و روایاتی که به و کناره گیری از مردم توصیه کرده است، به خوبى ثابت مى شود كه زندگی اجتماعی یک اصل کلی است و مسأله عزلت و گوشه گيرى در يك سلسله شرايط خاص و به صورت استثنايى توصيه شده است. مثلا در مورد اصحاب كهف مى دانيم كه آنها در يك جامعه كافر و بى بند و بار گرفتار شده بودند و به جرم ايمانشان به خدا، تحت تعقيب بودند، و چاره اى جز فرار از شهر و ديار و پناه بردن به كوه و غار نداشتند. در مورد حضرت ابراهيم (ع) نيز چنين بود، او نهايت تلاش و كوشش خود را در طريق مبارزه با بت پرستى تا پاى جان انجام داد، ولى هنگامى كه مؤثر واقع نشد و جانش در خطر بود، مأمور به مهاجرت و عزلت شد. 🔹گاه بعضى از افراد شرايط خاصى دارند، و بسيار آسيب پذير و ضعيف در برابر مظاهر فسادند، ممكن است به اين گونه افراد توصيه شود، كمتر در اجتماعات ظاهر شوند. آنها شبيه افراد ضعيف المزاجى هستند كه اگر در اجتماعات حاضر شوند به زودى مزاج آنها انواع بيمارى ها را به خود جذب مى كند، ممكن است طبيب به چنين شخصى دستور دهد كمتر در اجتماع ظاهر شود. امروز معمول است هنگامى كه هوا بيش از حد آلوده مى شود، به افراد ضعيف مانند كودكان و پيرمردان و بيماران قلبى و تنفّسى توصيه مى شود در خانه بمانند. بديهى است هيچ يك از اينها يك اصل كلى نيست، بلكه مربوط به شرايط خاص اجتماعى است، يا شرايط خاص فرد است، بنابراين نبايد آن را به همگان و در هر زمان و مكان توصيه كرد. 🔹اين نكته را نيز نمى توان ناديده گرفت كه انسان هاى اجتماعى نيز براى انس به پروردگار ساعت يا ساعاتى را از روز بايد به خويشتن پردازند، مخصوصاً در ساعات آخر شب، تنها باشند و با خدا اُنس گيرند و راز و نياز كنند، و از اين فراتر اين كه سالكان راه خدا و عاشقان پروردگار و عارفان پاكباخته در همان ساعاتى كه در ميان جمعند، با خدا هستند، و جز او نمى بينند، و به غير او انس نمى گيرند، و همه را براى او مى خواهند. گاه نيز مى شود كه جدايى و قهر كردن از مردمى كه راه فساد را لجوجانه مى پيمايند، يكى از طرق مبارزه منفى با مفاسد است، چرا كه اين امر سبب مى شود كه آنها تكان بخورند و به خويش آيند. در حالات جمعى از علما ديده مى شود كه وقتى مردم در فساد اصرار مى ورزيدند آنها را ترك مى گفتند و به صورت قهر از ميان آنها بيرون مى رفتند، و چيزى نمى گذشت كه مردم احساس سرشكستگى و كمبود مى نمودند، و به سراغ آن عالم رفته او را به ميان خود باز گردانده و اعمال خويش را اصلاح مى نمودند. همه اينها استثنائاتى است كه در برابر اصل كلى اجتماعى بودن انسان قابل قبول است. 📕اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)، قم‏، ۱۳۷۷ش،‏ چاپ اول‏، ج ۳، ص ۴۵۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)