eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
182.5هزار عکس
163هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 
🟢 شوخی با امام رضا (ع)❗️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🟢 آیة الله سید رضا بهاء الدینی (ره) : به حضرت رضا (ع) از روی مزاح عرض کردم : آقاجان ! خیلی دور و برتان شلوغ است. این همه آدم را برای چه دور و برتان جمع کرده اید ؟ بلافاصله پرده ها کنار رفت . دیدم کنار هر زائر ، یک امام رضا (ع) است و حضرت(ع)در حال عنایت به تک تک آنان و در حالت انس با آنان هستند. البته هرکس به تناسب ایمان و موقعیت خود بهره می برد و هیچ کس محروم نمی ماند. 📘عنایات امام رضا(ع)به روایت عالمان ص ۱۳ انتشارات به نشر - آستان قدس 🟢 السلام علیک یا أنیس النفوس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یا امام رضا❗️ آلوده ام قبول،ولی بی پناه نه❗️ ✳️ حتما ببینید و نشر دهید.
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ راه جذب دل‌ها، منتقل کردن سخن نیک اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 🎥 شرح حدیثی از امام رضا (علیه‌السلام) توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از 
✍ ماجرای سرودن شعر آمدم ای شاه ، پناهم بده از زبان شاعر ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍ مرحوم حبیب‌ الله‌ چایچیان (حسان) درباره‌ی ماجرای سرودن شعر « آمدم ای شاه،پناهم بده» می‌گوید:مادرم در آخرین لحظاتی که خدمتشان رسیدم،همیشه آن حال و هوای ارادت به چهارده معصوم(ع) را داشت و در همان حال که سکته کرده بود ، دکتر را خبر کردیم. ♻️ دکتر مشغول گرفتن نوار شد و وقتی خواست برود،متأسفانه مادرم سکته دیگری کرد . من به دکتر آن را اعلام کردم . دکتر خطاب به من گفت : «فردی که این گونه سکته کند ، کمتر زنده خواهد ماند! » به هر حال دکتر راهی شد و من خدمت مادر برگشتم و به ایشان عرض کردم ، شما آرزویتان چیست؟ ❇️ ایشان گفت : آرزوی من این است که یک بار دیگر حضرت رضا (ع) را زیارت کنم (و این نکته را هم بگویم که راه رفتن ایشان خیلی سخت بود و حال خوبی نداشت و من دو بازوی مادر را می‌گرفتم تا بتواند یواش یواش حرکت کند.) ♻️ با هواپیما به سمت مشهد رفتیم. نمی‌دانم در ایام تولد حضرت رضا بود یا شهادت ، حرم خیلی شلوغ بود. وارد شدن به حرم هم یقیناً مشکل و حتی برای مادرم غیرممکن بود. ♻️ گفتم مادرجان ! از همین جا سلام بدهی ، زیارتت قبول است . گفت : «ما قدیمی‌ها تا ضریح را نبوسیم ، به دلمان نمی‌چسبد» گفتم : دل چسبی‌اش به این است که حضرت جواب بدهد. ♻️ هر چه کردم ، دیدم مادر قبول نمی‌ کند. خلاصه بازوی مادر را گرفته بودم و همین طور به سمت ضریح حرکت می‌کردیم ؛ در همین حال دیدم که حال شعر برایم فراهم شد ، من تمام توجه‌ام را به شعر و الهامی که عنایت شده بود دادم ، دیدم زبان حال مادرم است نه زبان حال من ! و شعر تا «تخلص» رسید. ♻️ وقتی شعر به « تخلص » رسید ، دیدم مادرم با آن ازدحام که آدم سالم نمی‌توانست برود ، خودش را به ضریح رسانده بود و داشت ضریح را می‌بوسید و من هم ضریح را بوسیدم ؛ و این شعر در حقیقت زبان حال مادرم در آخرین لحظات عمرش است ... ✍ شعر کامل به شرح زیر است : آمدم ای شاه ، پناهم بده خط امانی ، زگناهم بده ای حرمت ، ملجأ درماندگان دور مران از در و راهم بده ای گل بی‌خار گلستان عشق قرب مکانی ، چو گیاهم بده لایق وصل تو که من نیستم اذن به یک لحظه ، نگاهم بده ای که حریمت ، مَثل کهرباست شوق و سبک‌ خیزی کاهم بده تا که ز عشق تو گدازم ، چو شمع گرمی جان‌ سوز ، به آهم بده لشکر شیطان ، به کمین منند بی‌کسم ای شاه ، پناهم بده از صف مژگان ، نگهی کن به من با نظری ، یار و سپاهم بده در شب اول ، که به قبرم نهند نور بدان ، شام سیاهم بده ای که عطابخش همه عالمی جمله حاجات مرا هم ، بده آن چه صلاح است برای « حسان » از تو اگر هم که نخواهم ، بده 🌺 برای شادی ارواح همه پدران و مادران و اساتیدمان و ... برای ۸ نفر ارسال کنیم. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کفشداری شماره ۸ حرم امام رضا(ع) در تهران 🟢 وقتی امام رضا (ع) میاد سراغ دلتنگاش ؛ برای عاشق فرقی نمی کند که کفشداری شماره ۸ را در تهران ببیند یا حرم ... ✳️ ای حرمت ، ملجأ درماندگان
هدایت شده از 
چرا هزاران ساعت کار متخصصان صنایع هوایی وزارت دفاع را به مسخره می گیرید؟ آیا در قلم و زبان شما ، نباید تعهد و اخلاق باشد؟ و سوالی که مطرح می شود این است که آیا اینها کار یک شخص است یا یک سازمان صنعتی گسترده؟ لفاظی و بد اخلاقی آن هم از یک فرد تحصیل کرده ، در کسوت ، پسندیده نیست . خدا بر ما ناظر است...
هدایت شده از 
در طول تاریخ ، مظهر ساده زیستی و پناه مردم بی پناه بوده اند. شاید ،اینگونه با کفش بر روی فرش و مبل و لم دادن بر آن ، با ساعت و کفش و عبا و ردا و قبای ست شده با هم ، مردم را از روحانیت متنفر می کند.
هدایت شده از 
مدعیانی که می گویند عالم دینی اند... و البته معتقدند که مردم دار نیز هستند. اما منش و رفتارشان خلاف آن را ثابت می کند.
هدایت شده از 
یعنی ساده زیست بودن یعنی مبل و میزِ ۲۵ سال پیش همان مبل و میز باشد... تنها رنگ و روکش آن تغییر کند. اما آنها در ذهن مردم بزک می شوند و باقی ماجرا... همه ی دعوا سر همین ست ، باقی همه حاشیه ست و بس...
هدایت شده از 
🕌🌸بسم الله النّور علی نور🌸🕌 إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ﺷﺄﻥ ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻣﺪﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﻨﺪ ، ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:ﺑﺎﺵ، ﭘﺲ ﺑﻲ ﺩﺭﻧﮓ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ[۱] امر آن اصل ازلی و ابدی است، امر از حقیقت محمّدیست که هیچ گاه زایل شدنی نیست، امر که در نظام آفرینش دو نمود و ظهور دارد! از آن جهت که در نشئه طبیعت رسالتی دارد لذا بنا به مقتضیات تکوینی بصورت بدن عنصری امام علیه السلام در میان ما با ما محشور است(وجه الخلقی) اما آنی که به سبب وجود و حضورش، مقام خلیفه اللّه مطلق به امام علیه السلام جعل شده است عبارتست از مقام امر. چرا امام علیه السلام صاحب الزمان است؟! زمان مربوط به عالم مادّه است، زمان مربوط به طلوع و غروب آفتاب و ماه و ستارگان است که همه اینها به نور امام علیه السلام، لباس هستی بر صورت علمی شان، عطاء شده است! به موجب مقام امر امام علیه السلام است که در صورتهای علمی موجودات در لوح محفوظ، کن فیکون میکند! ماه و خورشید و زمین و مدارات و صور فلکی آن را خلق و نظم و قوام بخشیده و زمان خلق میشود! پس این امام علیه السلام است که خالق و صاحب زمان است ولیکن صاحب الزمان بودن کمترینِ شئوناتِ امام علیه السلام است! اما مهمتر و عالی و عالیتر از صاحب الزمان بودن امام علیه السلام، مقام امر میباشد که مختص و مخصوص امام علیه السلام شده است، امری که مربوط به باطنی ترین مراتب وجودی امام علیه السلام است! درجه وجودی مقام امر که عالیتر و برتر از روح رحمانی است! وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا: ﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺡ ﻣﻰ پرسند ﺑﮕﻮ: ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﺍﻣﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺟﺰ عده قلیلی ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ[۲] امری که به سبب آن، امام علیه السلام در صورت علمی کلمات وجودی عالم، متصرف میشود و به آن هویت و جوهر می بخشد! امری که حقیقتش، ماورایِ نور و ذوات نوری است! یعنی نور نیز مخلوق و مصنوع امر است! سلطنت، سیادت و سروری امام علیه السلام بر ماسوی الله، به موجب مقام امر است، اگر امام علیه السلام به همه جهان ها ربط عینی و وجودی دارد و در تار و پود و ارکان کلمات وجودی عالم، ساری و جاریست به سبب مقام امر است، حقیقت واحد و احد هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ[۳] در امر متعیّن است و نمود دارد! ربط شیعیان با مقام امر در ملکوت در این میان، شیعیان که از باقیمانده گل و طینت اهل بیت علیهم السلام خلق شده اند لذا ربطش با امام علیه السلام متفاوت از سایر موجودات در عالم خلق میباشد، سعه و ظرفیت وجودی شیعه در اتصال و ربط عینی با امام علیه السلام از همه موجودات، بیشتر نتیجتاً بهره اش از همه نیز بیشتر خواهد بود. یکی از شئونات و ظهورات مقام امر در قوس نزول آفرینش، عقل اوّل است! یکی دیگر از شئوناتش، قلم است، از شئونات دیگرش، لوح و کرسی و عرش است! امرظرف مشیّت الهی است! امر ظرف تقدیری خداوندتبارک و تعالی است! در حقیقت این نور مقام امر است که در تار و پود تمام موجودات ساری و جاریست! تمام موجودات را، این تکثرها را، این اسامی و عناوین را که از این سوی مشاهده می کنیم، همه و همه فقط یک موجی است از آن امر عظیم! امر از حقیقت فاطمی سلام الله علیه امر حقیقتی به هم پیوسته(وحدت وجود) است، اصل و ریشه حضرت خاتم انبیاء است، باطن حقیقت محمّدیه است! باطن ولایت عظمی است، جمع نبوت و ولایت انسان کامل است، آغاز امر به مقام احدیت باز میگردد، همان تجلّی مطلق اوّل در مقام ذات غیب الغیوبی است، امر، آنی است که از حقیقت احدی هوالاول و الاخر و الظاهر و الباطن حکایت میکند، همان حقیقت جمع الجمعی حقیقت فاطمی است! او که سرسلسله قافله انبیاء و اولیاء و اوصیاء و امامان علیهماالسلام است و تعیّن کامل آن در عالم کثرت، حضرت فاطمه الزهرست. پی نوشت: [۱] - یس - آیه ۸۲ [۲] - اسراء - آیه ۸۵ [۳] - حدید - آیه ۳ --------------------------------❀○❀------------------------ 🔸️🔸️
هدایت شده از 
🕌🌸بسم الله النّور علی نور🌸🕌 ده نشانه ی شیعه ای که عقل او به کمال رسیده در فرمایش امام علی ابن موسی رضا علیه السلام امام علی بن موسی الرضا المرتضی علیه السلام در حدیثی گهربار ده خصلت و نشانه کامل بودن عقل را بیان فرموده‌اند. امام هشتم حضرت رضا علیه السلام فرمودند: عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد: ۱ - از او اميد خير باشد ۲ - مردم از بدى او در امان باشند ۳ - خير اندك ديگرى را بسيار شمارد ۴ - خير بسيار خود را اندك شمارد ۵ -  هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود ۶ - در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود ۷ - فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد ۸ - خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد ۹ - گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است[۱] در مباحث حقیقت شجره طوبی اشاره شد! معرفت به اسماء الله و اسماء الحسنی الهی، سبب محبّت است و چون اهل بیت علیهم السلام در قلّه های معرفت الله مقیم اند و ظرف وجودیشان خزینه مطلق علم و معرفت و حکمت است لذا مقام کلی محبّت و انس نزد ایشان است! ولیکن تجلّیات و نفحات این مقام از مرتبه اعلی علّیین(اخفی سِرّ) بسوی مراتب پائین تر ایشان تنزل میابد تا اینکه سرانجام به عالم و مرتبه خیال شخص اوّل عالم امکان، رسول الله صلی الله علیه و آله میرسد، عالم و قوّه خیال حضرت که سیطره و سلطنت بر کل عوالم برزخ و خیالیّه موجودات دارد! عالم و قوّه خیالی حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله که در نهایت طهارت است[۲](عصمت الله الکبری) حالا قوّه خیال باید نقش آفرینی خود را انجام دهد! رسالت قوّه ی خیال، تصویرگری و تمثّل مقام انس و محبّت کل است که بصورت شجره ای در عالم خیال حضرت ظاهر شد، تعبیر قرآنی آن شد شجره طوبی! یعنی شجره طوبی صورت مثالی و برزخی مقام انس و محبّت است که مرتبه اعلی و مطلق آن(اصل و ریشه و تنه و شاخه های اصلی) در خانه اهل بیت علیهم السلام(قلوبشان) مستقر است و شیعیان که از باقیمانده گل و طینت ایشان است یعنی شاخه های شجره طوبی نیز در قلوب شیعیان میباشد! اینکه در روایات تصریح شده شاخه های شجره طوبی در خانه های بهشتی شیعیان است به معنی مورد اشاره دلالت دارد! اما رشد و تعالی و کمال شاخه طوبی که در قلوب شیعیان است همانند عالم طبیعت، نیازمند آب و نور و گرما به اسم باطن(از سنخ ملکوت) است یعنی نیازمند آب حیات(آب به اسم باطن) که علم حقیقت است و نیازمند نور که معنویّت است و گرما که تبعیّت از سیره و سنّت نبوی و علوی میباشد اگر اینگونه شد آنگاه شاخه های شجره طوبی که در قلوب شیعیان است ثمره خواهد داد! میوه های خلق احسن، فضایل اخلاقی، ادب مع الله، کرامت علوی، عزّت نبوی، لطافت رضوی، عفت و حیاء و بصیرت فاطمی، حلم حسنی و... اگر درخت میوه ای را کاشتی و در تنه و شاخ و برگ به کمال رسید اما ثمر نداد بدان یا در رشد درخت نارسائی بوده یا آفتی در جان این درخت افتاده است که مانع ثمر دادن است... پی نوشت: [۱] - تحف العقول، صفحه۴۴۳/متن حدیث لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ عليه السلام: لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى. [۲] - احزاب - آیه ۳۳  -------------------------------❀○❀------------------------ 🔸️🔸️ -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از 
4_5764696450332100571.mp3
27M
🌸بسم الله النّور علی نور🌸 مراسم شب ولادت امام رضا علیه السلام| ما در کجای تاریخ ایستاده ایم| از خلقت آدم تا دوران ظهور| وظیفه و نقش امروز ما در نظام الهی برای غلبه حق بر باطل چیست؟ 🎙 استاد عابدینی/تهران، امامزاده قاضی الصابرعلیه السلام --------------------❀○❀------------
هدایت شده از 
🕌🌸بسم الله النّور علی نور🌸🕌 از القاب معروف حضرت سلطان سریر ارتضا، علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة والثناء، است. هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا: ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺭﺍ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ ﻭ ﻣﺎﻩ ﺭﺍ ﺗﺎﺑﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ[۱]/ضیاء نور ذاتی است لذا نور شمس را ضیاء خواند و چون قمر روشنایی اش را از خورشید می‌گیرد پرتو او را نور نامید، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام درباره نور نیّر اعظم محمّدی صلی الله علیه و آله فرمود: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ مِنْ نُورِ مُحَمَّدٍ عِشْرِينَ بَحْراً مِنْ نُورٍ فِي كُلِّ بَحْرٍ عُلُومٌ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا اللَّهُ تَعَالَى/بدان شموس الهی انبیاء و اولیاء مقید هستند چرا که نورشان را همچون ماه از مشکات شمس الشموس(امام علیه السلام) می‌گیرند! امام مبدأ انوار ازلی و مطلع شمس الشّموس است و هر آنکه از فرزندان آدم به این مطلع شمس برسد همه‌ی حجابهایش می‌سوزد و پرده ظلمانی غیبت از جلوی دیدگانش، دریده و تمام ابواب علم و معرفت و حکمت بر قلبش گشوده می شود و خود نیز شمس هدایت می‌شود!/حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَىٰ قَوْمٍ:ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﻃﻠﻮﻉ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺭﺳﻴﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻗﻮﻣﻰ ﻃﻠﻮﻉ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ[۲] اشاره شد یکی از القاب منور حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام است، امام به سبب جعل مقام خلیفه الله مطلق از سوی خداوند تبارک و تعالی، مظهریت اسم اعظم الله است! اسمی که جامع جمیع اسماء الحسنی الهی است! اسمی است که جامع جمیع اسماء جمالیه و جلالیه میباشد! از این حیث اهل معرفت اسم اعظم الله را کعبه ی اسماء الله نامیده اند! از آنجائیکه هر اسمی از اسماءالله جزئیه و کلیّه الهی، حامل فیض وجود است لذا هر اسمی از این اسماء، شمس وجود است! که به مظاهر خود نور و حیات و وجود و گرمای محبّت می‌دهد! چرا که منشاء تمام اسماء الله چه جمالیه و جه جلالیه و چه قهریه، همه رحمانی است! لذا به الله که مستجمع جمیع صفات و اسماء الهی اند شمس الشموس تعبیر شده است. نکته ناب: به اعتبار اینکه قلوب ائمه اطهار علیهم السلام، عرش اسماء الله یعنی حامل جمیع اسماء الله(جزئیه و کلیّه) میباشند پس همه این ذوات مقدّس، شمس الشموس اند ولیکن این ولایت شمسیّه‌ی مطلقه از آنِ حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام است، یعنی این امام رضا علیه السلام است که ملقّب و مخصوص به شمس الشموس شده است! آیا ندیده ای و نشنیده ای درباره غلبه ی سلطنت علمی و معنوی و نوری برای اولیاء الله و عارفان بالّله و اهل سیر و سلوک و صیرورت، از سوی حضرت در مشهدالرضا که به تجربه ثابت شده است! تکرار میکنیم از حیث اهمیّت موضوع؛ به اعتبار اینکه هر اسمی از اسماء الله، شمس حیات و نور و فیض و نیرو و قدرت و علم است و امام علیه السلام که حامل جامع و جمیع اسماء الله میباشد لذا همه ی امامان علیهم السلام شمس الشموس هستند(کلهم نور واحد)! ولیکن نمود و ظهور شمس الشموس(از حیث فاعلیت) در وجود امام هشتم شدیدتر و بیشتر و فراگیر تر است!... یکی از آن اسماء، اسم العلیم است، اسم العلیم، شمس مطلق فروزان علم است و تحت جُبِّه ی اسم الولی(ولایت عظمی رضوی)، ظهور و نمودش، شدیدتر و وسیع تر و فراگیرتر است، بنا به مقتضیات زمانی و مکانی دوران امامت آن خورشید هشتم ولایت عظمی! به همین دلیل آن جناب را عالم آل محمد صلی الله علیه و آله نامیده اند! پس مراد شمس الشموس برای امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام به معنی اخصّ، اشاره به تجلّی و تنزّل و ظهور اسم العلیم دارد، به سبب آن انوار مجرّده‌ جبروتی و انوار عالم عقول و صورتهای علمی و ذوات نوری و معنوی که همگی هویتشان تحت لواء ولایت عظمی رضوی(شمس الشموس) قوام و نمود و حیات دارند. علّامه ذوالفنون، عالم به سرُّ خفیّات توحیدی و علوی، نوادر دهر که اغلب علوم حقیقی ایشان جوششی است مستقیم از تجلّی اسم العلیم از ناحیه سلطنت شمس الشموس امام هشتم دریافت نمودند، خودِ علامه حسن زاده آملی رحمه الله علیه نقل میکنند: وقتی ایشان از امام رضا علم طلب کردند، آن حضرت آب دهان مبارک خود را بر سر زبان مبارک خود جمع کردند و فرمودند که بنوش؛ بعد از اینکه این اتفاق رخ داد، علامه به درجه بالای معرفتی رسید؛ به نقل خود علامه وقتی از خواب بیدار شدم، گویا از عرش به فرش تنزل پیدا کردم و این نوعی طی الارض از عرش به فرش بود و ای کاش از خواب بیدار نمی شدم. پی نوشت: [۱] -  یونس - ایه ۵ [۲] -کهف - آیه ۹۰  -------------------------------❀○❀------------------------ 🔸️🔸️ -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از 
🕌🌸بسم الله النّور علی نور🌸🕌 در اکثریت روایاتی که درخصوص ثواب عظیم زیارت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام وارد شده، مبنا بر اساس ثواب حج، محاسبه و تعیین شده است! مثلا در برخی از احادیـث ثـواب زیـارت مرقد مطھر ایشان، حتی برتر از حج واجب[۱] و بلکـه معـادل ھزار حج[۲]و در روایتی دیگر ھفتادھزارحـج مقبـول[۳]شـمرده شـده است! یعنی شاخص ثواب زیارت امام‌ رضا علیه السلام بر اساس حجّ میباشد! این در حالی است که خیلی از عبادتهای مهم و واجب هست(نماز و زکات و جهاد و روزه ) ولیکن هیچ یک بعنوان شاخص ثواب زیارت امام علیه السلام در روایات تصریح نشده است، فهم چراییِ حجّ بعنوان شاخص ثواب زیارت امام هشتم علیه السلام، اسراری نهفته است! عبد اللَّه بن سنان گفت: خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم عرض کردم: آقا فدایت شوم معنى این آیه چیست: ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ[۴] فرمود منظور مناسک حج و تقصیر و...است(سربتراشند، چیدن ناخن و شبیه آن) و به نذر و عهدی که در حج کردند وفا کنند و طواف کعبه را گرد عتیق بجای آورند! عرضکردم:فدایت شوم جناب ذریح محاربى(از صحابه) مرا حدیث نمود که شما در این آیه، اشاره فرمودید: منظور دیدار امام است و.... امام علیه السلام فرمود: ذریح راست گفته تو نیز راست میگوئى قرآن داراى ظاهر و باطنى است کیست که مانند ذریح قدرت تحمل تفسیر و باطن قرآن را داشته باشد، اصلا وجود امام به حج معنا و مفهوم می بخشد و اصلا شهر مکه به عنوان ام قرای اسلامی با وجود حجت خدا شرافت پیدا می کند.[۵] چنانکه خداوند متعال به مکّه ای سوگند یاد می کند که پیغمبر در آن باشد، مکّه ای که پیامبر در آن نباشد، جز سنگ و گِل نیست لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَد وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَد:سوگند به این شهر، و حال آنکه تو در این شهر جاى دارى‏[۶] و در روایتی دیگر آمده امام باقر عليه السلام :تَمامُ الحَجِّ لِقاءُ الإمامِ یعنی تماميت حجّ به ملاقات با امام است[۷] امام صادق علیه السلام فرمود: إذا حَجَّ أحَدُكُم فلْيَخْتِم حَجّهُ بِزيارَتِنا ؛ لأنَّ ذلكَ مِن تَمامِ الحَجِّ هرگاه يكى از شما حجّ گزارد، بايد حجّ خود را به ديدار از ما پايان دهد[۸] آری اگر خداوند به مکه سوگند یاد می کند به پاس احترام معصوم است، اگر کعبه و مسجدالحرام را به عظمت ستود و فرمود: وَ مَنْ یُرِدْ فیهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلیمٍهر کس نسبت به کعبه و حرم اراده و قصد سوء کند ما او را به عذاب گرفتار می کند[۹] و اگر خدای متعال در قرآن می فرماید: مگر ندیدى پروردگارت با فیل بانان چه کرد؟ آیا نیرنگشان را بر باد نداد؟ و بر سر آنها، دسته دسته پرندگانى ابابیل فرستاد [که‏] بر آنان سنگهایى از گِل مى‏افکندند و آنان را مانند کاه جویده شده گردانید، اگر ابرهه با همه فیل هایش به وسیله طیر ابابیل ذلیل می شود و فرار می کند، این همان خشم خدا است[۱۰]اما افرادی چون ابن زبیر که حسین بن علی و علی بن الحسین علیهماالسلام را تنها گذاشت و به یاری شان نشتافت اگر به درون کعبه هم پناه ببرد، کعبه با همه قداستی که دارد دیگر حرمِ امن خدا نیست و با منجنیق حَجّاج بن یوسف ویران می شود. آری، حرمتِ کعبه به احترام امامتِ امام است! جان کعبه ولایت است! روح کعبه امامت است، اگر کسی امام را نشناخت او مصداق مرگ او به جاهلیّت شرک و کفر خواهد بود، بدیهی است چنین کسی حتّی به درون کعبه پناه ببرد مصون از عذاب و قهر خدا نیست! حقیقت کعبه، جان کعبه! حرمت و قداست کعبه، مقصود و مقصود حج، امام علیه السلام است! اگر دل به خطبه ابالفضل العباس علیه السلام داده باشیم، خطبه ای که در بام کعبه، هنگام وداع و حرکت کاروان بسوی کوفه و کربلا قرائت شد، متوجه میشویم اینکه: غایت حجّ، زیارت دلربای صورت ملکوتی امام علیه السلام است. برشی از خطبه:اگر حکمتهای خداوند بلند مرتبه نبود و اسرار بالا و امتحانات موجودات نبود، همانا بیت(کعبه) به سوی ایشان پرواز می‎کرد قبل از اینکه مردم حجر را لمس کنند، حجر دستان حسین علیه‎السلام را استلام میکرد[۱۱] پی نوشت: [۱] - عیـون اخبارالرضـا،ج۲،ص ۲۵۸ [۲] - ھمان- ۲۵۷ [۳] - ھمان- ۲۵۹ [۴] - حج - ایه ۲۹ [۵] - اصول کافی، ج۴، ص۵۴۹ [۶] - بلد - آیه ۱ و۲ [۷] - عیون اخبارالرضا،ج۲،ص۲۶۲ [۸] - همان - ص۲۶۲ [۹] - حج، آیه ۲۵ [۱۰] - فیل - آیه ۱ الی ۵ [۱۱] - مناقب سادة‎الکرام - سید عین العارفین هندی/خطیب کعبه نوشته علی اصغر یونسیان  -----------------------------❀○❀-------------------------- 🔸️ -----------------------------❀○❀--------------------------