eitaa logo
مصباح
252 دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
5.9هزار ویدیو
71 فایل
#مصباح، کانال سیاسی_اسلامی، با رویکرد انقلابی. تولید و تحلیل محتوا، جریان شناسی سیاسی، تحولات محور مقاومت، ترویج سبک زندگی اسلامی_ایرانی و... بانک جامع مقالات > وبلاگ سروش فرهنگ👇 http://soroushfarhang.blogfa.com ارتباط با مدیر مصباح @Reza177
مشاهده در ایتا
دانلود
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 سوال ویژه؛ چرا پیروزی قطعی با جبهه مقاومت است؟ @mesbah_313_ir
دکتر رضا زمانی ✍تحلیل روز (شماره ۱۵۱) 🔘 وقتی مردم از مسوولین بیشتر می دانند! یکی از مشکلاتی که همواره در جمهوری اسلامی با آن مواجه بوده ایم، جلوتر بودن مردم از مسوولان است! این مشکل حکمرانی، می تواند از زاویه ای دیگر، ویژگی ملت ایران محسوب شود!. مردم ایران به لطف انقلاب اسلامی، سیاسی شدند و علیرغم اینکه در برخی محافل عامه و خاصه، این پدیده را یک عیب می دانند! اما واقعیت آن است که یک مزیت منحصربفرد است! ✳️ انقلاب اسلامی از مردم می خواهد که همواره در صحنه باشند اما لازمه این حضور میدانی، بصیرت افزایی و آگاهی بخشی است. بنابراین در یک فرآیند زمانی، مردم آگاه‌تر و داناتر می شوند.... ⁉️ آفت ها و آسیب های سیاسی شدن مردم چیست؟! ✔️سیاست زدگی و✔️دانایی پنداری از عمده ترین آفات فرایند سیاسی کردن مردم است!. علت طبیعی و غیر طبیعی این آفات هم عملکرد مسوولان و متصدیان حکومتی است!. ( البته که نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی قابل کتمان نیست! ) وقتی انقلاب اسلامی، مردم را سیاسی می خواهد اما مسوولان، یا این غایت را نمی خواهند! چون به آن معتقد نیستند و یا مسیر این غایت را مخدوش می کنند! مردم در این مسیر، آفت زده می شوند!... ⁉️اما چرا مسوولان عموماً از مردم عقب ترند؟! ریشه این پدیده را باید در عملکرد احزاب و جناح های سیاسی دانست! احزاب به شکلی که در غرب وجود دارد، در بهترین حالت خود، دیکتاتوری الیگارشی خلق می‌کند! به زبان ساده، حزب می شود محل تجمع گروهی مافیایی که نقاط مشترکشان، حفظ منافع خود و هم حزبی هایشان می شود! در این فرایند، احزاب و جناح ها، به تدریج از آگاهی بخشی و دانایی محوری دور می شوند و از چرخه سیاسی شدن مردم و جامعه فاصله می گیرند اما به کسب کرسی قدرت، حریص تر می شوند!.... و در نتیجه آرام آرام مسوولانی خواهیم داشت که در فرایند حزب و جناح به کرسی و منصب می رسند که بجای سیاست‌ورزی در مسیر مردم داری و دانایی محوری، در کانال رانت و پارتی و رابطه رشد می کنند.!... 💥برآمد این فرایند معیوب، ناکارآمدی، عدم بهره وری، فاصله گیری از مردم و عدم شفافیت است. و خروجی کلی این پدیده در عقب ماندن مسوولین از مردم نمایان می شود! ⁉️ راه چاره چیست ؟! 👈شکل گیری احزاب یا شبیه احزاب مثل حلقه های میانی با نسخه کاملاً ایرانی_اسلامی. در این باره بحث و فحص مفصل است اما ضرورت ابداعات و ابتکارات بومی بیش از پیش احساس می شود. نظریاتی هم در این زمینه وجود دارد که باید چکش کاری شود! 👈جهاد تبیین برای تبیین مبانی، اصول و اهداف عالیه انقلاب اسلامی و تبیین ماموریت مهم مقدمه سازی ظهور . این مهم، سهم بسزایی در اجتناب از سیاست زدگی دارد. از طرفی سطح مطالبه گری را بالا می برد. 👈تحول در ساختارها و روندها . ساختارهای نادرست و قدیمی و روندهای ناکارآمد سبب شکل گیری موانع و دست اندازها می شود. برای کارهای بزرگ باید بسترهای بزرگ را آماده کرد و این مهم اتفاق نمی افتد مگر با تحول ساختارها و روندها.... برآمد این تحولات، دستیابی به حکمرانی نوین اسلامی است که ضرورت قرن جدید شمسی است! @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 ایام فاطمیه یا دهه فاطمیه ایام فاطمیه یا دهه فاطمیه، نام روزهایی است که شیعیان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌ الله علیها عزاداری می‌کنند. درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص). میان علمای شیعه، دو تاریخ درباره شهادت حضرت فاطمه (س) مشهور و مقبول است: یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) و دیگری نود و پنج روز. 🔼 فاطمیه اول ؟ با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا (س) است و این ایام را فاطمیه اوّل می‌ خوانند. 🔼 فاطمیه دوم ؟ اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می‌ خوانند. ✔️ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. ⬅️ فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. 🔼 چرا سه روز ؟ ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده به این دلیل است که ماههای قمری از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)،۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههای قبل،روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند. 🔼 دهه اول و دوم فاطمیه ؟ در عرف به دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵روز، شهادت حضرت زهرا (س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود. ✳️ مطابق قول اول ، شهادت فاطمه زهرا مصادف است با جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳ ( ۱۳ جمادی الاول ) و مطابق قول دوم_ که بیشتر علما شیعه بر آن متفق القول هستند_ مصادف است با پنجشنبه ۱۵ آذر (۳ جمادی الثانی) 🏴سالروز شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) تسلیت باد . @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 🏴ویژه فاطمیه حضرت‌حیدربه‌نام‌فاطمه‌حساس‌بود، خلقت‌از‌روز‌ازل‌مدیون‌عطر‌یاس‌بود ای‌که‌بستی‌راه‌را‌در‌کوچه‌هابرفاطمه . . گردنت‌رامیشکست‌آنجااگرعباس‌بود!💔 @mesbah_313_ir
1_2300425551.mp3
4.37M
🎤حاج محمود کریمی 🏴دیشب تا صبح گریه کردی😭 اللّهمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ ابیها وَ بَعلِها و بَنیها وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها بِعَددِ ما احْاطَ بِه عِلْمُکَ. خداوندا، بر فاطمه و بر پدرش و همسرش و فرزندانش و سر مستودع او درود فرست، به وسعتِ علم بی نهایت خود. @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسمه تعالی تاریخ تحلیلی اسلام (قسمت ۱۳۱) حرکت حسین علیه السلام به عراق چون نامه مُسلم به امام حسین علیه السلام رسید با زنان و فرزندان و گروهی از یاران خود روانه عراق شد. از سوی دیگر عبیدالله پس از دریافت دستور یزید روانه کوفه گردید. عبیدالله مردم عراق و به خصوص کوفه را خوب می‌شناخت. پدرش سالیانی چند در این شهر حکومت داشت و عبیدالله زیردست این پدر بزرگ شده بود. او می‌دانست با مردم کوفه چگونه رفتار کند. پس از رسیدن بدین شهر از همان روزهای نخست با تهدید و تطمیع مردم سرشناس را با خود همراه کرد و با همراهی آنان دیگران را سر جای خود نشاند. با گماردن جاسوس نهانخانه مسلم را دانست. نخست هانی بن عروه را که به مسلم پناه داده بود زندانی کرد. مسلم با هواخواهان خود به جنگ برخاست. اما این مردم که شمار آنان را تا یکصد هزار تن نوشته‌اند بی‌آنکه درگیری چندانی داشته باشند و یا شجاعتی از خود نشان دهند و یا متحمل تلفاتی سنگین شوند در مدت یک روز از گِرد مسلم پراکنده شدند. چنانکه چون نماز شام را خواند یک تن همراه او نبود. سرانجام جایی را که مسلم بدان پناه برده بود معلوم کردند. مسلم دستگیر شد و به امر عبیدالله او و هانی را کشتند و تن بی سر آنان را در بازارهای کوفه با ریسمان کشان کشان از این سو بدان سو بردند. مهتران کوفه چنان در خانه‌های خود خزیدند که گویی هیچ حادثه‌ای رخ نداده است. حسین علیه السلام در بین راه مکه به عراق از کشته شدن مسلم و هانی و پیمان شکنی مردم کوفه آگاه شد. همراهان خود را نیز آگاه ساخت و به آنان رخصت داد که اگر می‌خواهند او را ترک گویند. گروهی رفتند اما خویشاوندان وی و تنی چند از یاران مخلص و با ایمانش از او جدا نشدند. همین که امام به نزدیکی کوفه رسید با پیش قراولان سپاهیان پسر زیاد روبرو شد. سردار لشکر که نام او حر پسر زیاد از تیره بنی ریاح بود، سر راه بر وی گرفت و سرانجام امام را در سرزمینی که کربلا نام دارد فرود آورد. حاکم کوفه چون از رسیدن امام به نزدیکی کوفه خبر یافت، لشکری را به سرکردگی عمر پسر سعد بن ابی وقاص به پیشباز او فرستاد. عبیدالله می‌خواست از حسین علیه السلام برای یزید بیعت بگیرد. اما حسین علیه السلام نپذیرفت و آماده جنگ شد. فاجعه کربلا و اثرات آن روز دهم محرم سال ۶۱ هجری ضمن چند ساعت درگیری امام حسین علیه السلام و مردان و جوانانی که همراه او بودند، شهید شدند و زن و فرزندان امام را که به سن بلوغ نرسیده بودند اسیر کردند و به کوفه و از آنجا به شام بردند. تنها از کشتن امام علی بن الحسین علیه السلام چون بیمار بود چشم پوشیدند. این کشتار فجیع در سراسر جهان اسلام ناخشنودی پدید آورد، تا آنجا که طرفداران خاندان اموی نیز نمی‌توانستند تاسف خود را آشکار نکنند. پسر زبیر که در این هنگام در مکه به سر می‌برد از فرصت استفاده کرد و فاجعه کربلا را دستاویزی برای نکوهش یزید ساخت و عراقیان را خیانت کار و پیمان شکن خواند و از مردم خواست تا با او بیعت کنند. کوفه نیز با همه سختگیری‌های ماموران پسر زیاد، بی‌واکنش نماند... ادامه دارد... 📚 @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا