مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
باب لباس قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَزْيَنُ اَللِّبَاسِ لِلْمُؤْمِنِينَ لِبَاسُ اَلتّ
ادامه باب لباس ...
فَإِنَّهَا مِنْ آفَاتِ اَلدِّينِ
وَ مُورِثَةُ اَلْقَسْوَةِ فِي اَلْقَلْبِ
پس به درستى كه اينها
از آفات دين هستند
و باعث قساوت قلب می شوند
فَإِذَا لَبِسْتَ ثَوْبَكَ
فَاذْكُرْ سَتْرَ اَللَّهِ عَلَيْكَ ذُنُوبَكَ بِرَحْمَتِهِ
وَ أَلْبِسْ بَاطِنَكَ كَمَا أَلْبَسْتَ ظَاهِرَكَ بِثَوْبِكَ
وَ لْيَكُنْ بَاطِنُكَ مِنَ اَلصِّدْقِ فِي سِتْرِ اَلْهَيْبَةِ وَ ظَاهِرُكَ فِي سِتْرِ اَلطَّاعَةِ
هرگاه ظاهرت را به لباسی پوشاندی
پس ياد بياور پوشيدن حقّ تعالى
گناهانت را به رحمتش
و بپوشان باطنت را به صدق
چنان كه پوشانده اى ظاهرت را به لباست
و هرآينه بايد بوده باشد
باطن تو در پردۀ رهبت و خوف
و ظاهرت در پردۀ طاعت
وَ اِعْتَبِرْ بِفَضْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
حَيْثُ خَلَقَ أَسْبَابَ اَللِّبَاسِ لِيَسْتُرَ اَلْعَوْرَاتِ اَلظَّاهِرَةَ
وَ فَتَحَ أَبْوَابَ اَلتَّوْبَةِ وَ اَلْإِنَابَةِ وَ اَلْإِغَاثَةِ
لِيَسْتُرَ بِهَا اَلْعَوْرَاتِ اَلْبَاطِنَةَ مِنَ اَلذُّنُوبِ
وَ أَخْلاَقِ اَلسَّوْءِ
و عبرت بگير از فضل حقّ تعالی
كه خلق كرد اسباب لباس را
براى پوشيدن عورت هاى ظاهر
و فتح فرمود درهاى توبه و بازگشت را
براى پوشيدن عورت هاى باطنه از گناهان و اخلاق بد
وَ لاَ تَفْضَحْ أَحَداً
حَيْثُ سَتَرَ اَللَّهُ عَلَيْكَ مَا هُوَ أَعْظَمُ مِنْهُ
وَ اِشْتَغِلْ بِعَيْبِ نَفْسِكَ
و رسوا مگردان كسى را
وقتى كه پوشانده حقّ تعالى بر تو
اعظم از گناه و عيب آن كس
و مشغول باش به عيب نفس خود
وَ اِصْفَحْ عَمَّا لاَ يَعْنِيكَ حَالُهُ وَ أَمْرُهُ
وَ اِحْذَرْ أَنْ يَفْنَى عُمُرُكَ بِعَمَلِ غَيْرِكَ
وَ يَتَّجِرَ بِرَأْسِ مَالِكَ غَيْرُكَ
وَ تَهْلِكَ نَفْسُكَ
اعراض كن و بگذر از هر امر و کاری که
به كار تو نيايد
و نفع اخروى
كه اهمّ نفع ها است
در او نباشد
و حذر كن
از آن كه فانى سازى عمرت را
براى عمل غير خود
و تجارت كنى به سرمايۀ خودت
براى غير خودت
و هلاك كنى نفست را
فَإِنَّ نِسْيَانَ اَلذُّنُوبِ
مِنْ أَعْظَمِ عُقُوبَةِ اَللَّهِ تَعَالَى
فِي اَلْعَاجِلِ
وَ أَوْفَرِ أَسْبَابِ اَلْعُقُوبَةِ فِي اَلْآجِلِ
وَ مَا دَامَ اَلْعَبْدُ مُشْتَغِلاً بِطَاعَةِ اَللَّهِ تَعَالَى
وَ مَعْرِفَةِ عُيُوبِ نَفْسِهِ
وَ تَرْكِ مَا يَشِينُ فِي دِينِ اَللَّهِ عَزَّوَجَلَّ
فَهُوَ بِمَعْزِلٍ عَنِ اَلْآفَاتِ غَائِصٌ فِي بَحْرِ رَحْمَةِ اَللَّهِ تَعَالَى
يَفُوزُ بِجَوَاهِرِ اَلْفَوَائِدِ مِنَ اَلْحِكْمَةِ وَ اَلْبَيَانِ
پس به درستى كه
فراموش كردن گناه
از اعظم عقوبت حقّ تعالى است در دنيا
و وافرتر اسباب عقوبت است در آخرت
و مادام كه عبد مشغول است به طاعت حقّ تعالى
و معرفت عيوب نفس خود
و ترك كردن آنچه باعث فساد است در دين حقّ تعالى
پس او معزول است از آفت ها
غوص كننده است در بحر رحمت حقّ تعالى
و فايز است بجواهر فوائد حكمت و هدايت
وَ مَا دَامَ نَاسِياً لِذُنُوبِهِ
جَاهِلاً لِعُيُوبِهِ
رَاجِعاً إِلَى حَوْلِهِ وَ قُوَّتِهِ
لاَ يُفْلِحُ إِذاً أَبَداً
و مادام كه گناهان خود فراموش كند
و جاهل باشد به عيب هاى خود
و در حالى كه رجوع كننده است
به حول و قوّۀ خود
رستگارى ابد نخواهد يافت ...
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
باب ورع ۴ ... وَ لاَ يُصَاحِبُ مُسْتَخِفَّ اَلدِّينِ وَ لاَ يُعَارِضُ مِنَ اَلْعِلْمِ مَا لاَ يَحْت
ادامه باب ورع ۴
وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلم :
مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ
و حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود :
هر كه شناخت نفس خود را
به تحقيق كه شناخته است پروردگار خود را ...
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
باب نجوای عارفان ... وَ إِذَا هَاجَ رِيحُ اَلْمَحَبَّةِ اِسْتَأْنَسَ فِي ظِلاَلِ اَلْمَحْبُوبِ وَ
ادامه باب نجوای عارفان ...
... فَانْظُرْ أَيُّهَا اَلْمُؤْمِنُ
فَإِنْ كَانَتْ حَالَتُكَ حَالَةً تَرْضَاهَا لِحُلُولِ اَلْمَوْتِ فَاشْكُرِ اَللَّهَ تَعَالَى عَلَى تَوْفِيقِهِ وَ عِصْمَتِهِ
وَ إِنْ كَانَتْ أُخْرَى
فَانْتَقِلْ عَنْهَا بِصَحِيحِ اَلْعَزِيمَةِ
پس درست دقت كن ای مؤمن
اگر حالتت طورى است كه
فرا رسيدن مرگ را دوست دارى
سپاس و شكر خدا كن كه تو را موفق داشته
و از توجه به غير خودش تو را باز داشته
و اگر حالت ديگرى دارى با تصميم جدى و محكم از اين حالت حركت كن
وَ اِنْدَمْ عَلَى مَا قَدْ سَلَفَ مِنْ عُمُرِكَ
فِي اَلْغَفْلَةِ
وَ اِسْتَعِنْ بِاللَّهِ تَعَالَى عَلَى تَطْهِيرِ اَلظَّاهِرِ مِنَ اَلذُّنُوبِ
وَ تَنْظِيفِ اَلْبَاطِنِ مِنَ اَلْعُيُوبِ
وَ اِقْطَعْ رِبَاطَ اَلْغَفْلَةِ عَنْ قَلْبِكَ
وَ أَطْفِئْ نَارَ اَلشَّهْوَةِ مِنْ نَفْسِكَ
و پشيمانى و تاسف داشته باش
بر اينكه عمرت در غفلت صرف شده
و يارى بطلب از خدا
بر پاك كردن ظاهرت از گناهان
و پاكيزه نمودن باطنت از عيوب
و ادامه غفلت را قطع كن
و آتش و شعله شهوات را در درون خود خاموش نما .
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
باب بیان احکام یا حالات قلب قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِعْرَابُ اَلْقُلُوبِ عَلَى أَر
ادامه باب بیان احکام قلب
وَ إِذَا اِشْتَغَلَ قَلْبُهُ بِشَيْءٍ مِنْ أَسْبَابِ اَلدُّنْيَا
كَيْفَ تَجِدُهُ إِذَا ذَكَرَ اَللَّهَ بَعْدَ ذَلِكَ
مُنْخَفِضاً مُظْلِماً كَبَيْتٍ خَرَابٍ خِلْوٍ لَيْسَ فِيهَا عُمْرَانٌ وَ لاَ مُونِسٌ
و وقتى كه مشغول میشود قلب عبد
به چيزى از اسباب دنيا
چگونه می يابى دل را
وقتى كه ذكر كند حقّ تعالى را بعد از اشتغال
و بازگشت به سوى او ؟
سر به زير و با ظلمت
مثل خانۀ خراب و افتاده ای كه
نيست در آن عمارت و آبادى و مونس
وَ إِذَا غَفَلَ عَنْ ذِكْرِ اَللَّهِ تَعَالَى كَيْفَ تَرَاهُ بَعْدَ ذَلِكَ مَوْقُوفاً مَحْجُوباً قَدْ قَسَا
وَ أَظْلَمَ مُنْذُ فَارَقَ نُورَ اَلتَّعْظِيمِ
پس هرگاه غافل شد قلب از ذكر حقّ تعالى چگونه می بينى او را بعد از غفلت ؟
بازمانده و محجوب كه به تحقيق قساوت يافته و سخت و تيره و مُظلم شده
از وقتى كه مفارقت كرده است
نور تعظيم حقّ تعالى را ...
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
باب ذکر ۳ ... وَ اِجْعَلْ ذِكْرَ اَللَّهِ تَعَالَى مِنْ أَجْلِ ذِكْرِهِ تَعَالَى إِيَّاكَ فَإِنَّه
ادامه باب ذکر
وَ لاَ تَزْدَادُ بِذَلِكَ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى إِلاَّ بُعْداً
وَ لاَ تَسْتَجْلِبُ بِهِ عَلَى معنى اَلْأَيَّامِ إِلاَّ وَحْشَةً
و حاصل و زياد نمی كنى
از ديدن ذكر خود نسبت به حقّ تعالى
مگر بَعُديّت و استجلاب نمی كنى
و نمی كِشى به ديدنِ ذكرِ خود
در گذشتن ايّام
مگر وحشت را
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
باب نیت ۱ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : صَاحِبُ اَلنِّيَّةِ اَلصَّادِقَةِ صَاحِبُ اَلْقَل
ادامه باب نیت
... و اهل غفلت را ذمّ فرموده حقّ تعالى :
نيستند ايشان مگر مثل بهايم از حيوانات
بلكه ايشان گمراه ترند
و فرمود : اينها اهل غفلت هستند
ثُمَّ اَلنِّيَّةُ تَبْدُو مِنَ اَلْقَلْبِ عَلَى قَدْرِ صَفَاءِ اَلْمَعْرِفَةِ
وَ تَخْتَلِفُ عَلَى حَسَبِ اِخْتِلاَفِ اَلْإِيمَانِ فِي مَعْنَى قُوَّتِهِ وَ ضَعْفِهِ
بعد از آن نيّت ظاهر می شود
از دل بر قدر صفاء معرفت
و مختلف می شود نيّت
برحسب اختلاف وقت ها به معنى قوّت و ضعف او
۱۴۰۳ ۱۱ ۱۲-۱۰۳.mp3
7.43M
ادامه باب صمت
... فَأَغْلِقْ بَابَ لِسَانِكَ
عَمَّا لَكَ مِنْهُ بُدٌّ
لاَ سِيَّمَا إِذَا لَمْ تَجِدْ أَهْلاً لِلْكَلاَمِ
وَ اَلْمُسَاعِدَ في اَلْمُذَاكَرَةِ لِلَّهِ
وَ فِي اَللَّهِ
پس در به روى زبان ببند
و قفل او را مگشا
مگر وقتى كه ضرور شود
خصوص وقتى كه نيابى كسى كه
از براى خدا
و در راه خدا با او تكلّم توان كرد
وَ كَانَ رَبِيعُ بْنُ خَيْثَمٍ
يَضَعُ قِرْطَاساً بَيْنَ يَدَيْهِ
فَيَكْتُبُ كُلَّ مَا يَتَكَلَّمُ بِهِ
ثُمَّ يُحَاسِبُ نَفْسَهُ فِي عَشِيَّتِهِ
مَا لَهُ وَ مَا عَلَيْهِ
وَ يَقُولُ آهِ آهِ نَجَا اَلصَّامِتُونَ يَقِيناً او بَقِينَا
ربيع پسر خثيم
هر روز كاغذى پيش خود مىگذاشت
و هر چه مىگفت
مىنوشت
و در شام نوشتهها را مىخواند
و با نفس خود محاسبه مىكرد
و مىگفت : آه كه
نجات يافتند خاموشان و كم گويان
و ما بسيارگو
ماندهايم
وَ كَانَ بَعْضُ أَصْحَابِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم
يَضَعُ اَلْحَصَاةَ فِي فَمِهِ
فَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ
بِمَا عَلِمَ أَنَّهُ لِلَّهِ
وَ فِي اَللَّهِ
وَ لِوَجْهِ اَللَّهِ
أَخْرَجَهَا مِنْ فَمِهِ
طريق بعضى از اصحاب پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم این بود كه
مىگذاشتند سنگى در دهان خود
و هر گاه خواستهاند كه حرفى بگويند
با خود فكر مىكردهاند اگر از براى خدا
و در راه خدا بود
سنگ را از دهان بيرون كرده
مىگفتهاند
و گر نه
نه
۱۴۰۳ ۱۱ ۲۶-۱۰۴.mp3
6.83M
جلسه ۱۰۴
ادامه باب صمت
وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ اَلصَّحَابَةِ رِضْوَانُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ كَانُوا يَتَنَفَّسُونَ تَنَفُّسَ اَلْغَرْقَى
وَ يَتَكَلَّمُونَ شَبِيهَ اَلْمَرْضَى
بسيارى از صحابۀ آن حضرت
اكثر اوقات
ساكت بودهاند
و آه بلندى از سينۀ پردرد مىكشيدهاند
و به سبيل ندرت كه حرفى مىزدهاند
حرف زدن ايشان
شبيه بود به حرف زدن بيماران
كه از روى ضعف و خستگى باشد
وَ إِنَّمَا سَبَبُ هَلاَكِ اَلْخَلْقِ
وَ نَجَاتِهِمِ اَلْكَلاَمُ وَ اَلصَّمْتُ
و به درستى كه
نيست هلاكت خلايق و نجات ايشان
مگر در حرف زدن و خاموش بودن
فَطُوبَى لِمَنْ رُزِقَ مَعْرِفَةَ عَيْبِ اَلْكَلاَمِ وَ صَوَابِهِ
وَ عَلِمَ اَلصَّمْتَ وَ فَوَائِدَهُ
فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أَخْلاَقِ اَلْأَنْبِيَاءِ
وَ شِعَارِ اَلْأَصْفِيَاءِ
خوشا حال كسى كه
راه برده است و تميز كرده است
ميان كلام معيوب و كلام درست
و خوشا حال كسى كه
راه برده است بر فوائد صمت و خاموشى
كه هر كه راه به او برد
البتّه اختيار صمت مىكند
و از رذيلۀ پرگوئى نجات مىيابد
چرا كه صمت از اخلاق پيغمبران است
و شعار اصفيا و برگزيدگان است
وَ مَنْ عَلِمَ قَدْرَ اَلْكَلاَمِ
أَحْسَنَ صُحْبَةَ اَلصَّمْتِ
هر كه دانست قدر كلام را
بهتر سکوت میکند
و اختيار مىكند صمت را
و لب به تكلّم نمىگشايد
مگر به ضرورت
وَ مَنْ أَشْرَفَ عَلَى مَا فِي لَطَائِفِ اَلصَّمْتِ
وَ اِئْتَمَنَهُ عَلَى خَزَائِنِهِ
كَانَ كَلاَمُهُ وَ صَمْتُهُ
كُلُّهُ عِبَادَةً
هر كه مطّلع شد بر لطايف و فوايد خاموشى
و راه به خزاين او برد
و معايب و مضارّ تكلّم
به او معلوم شد
تكلّم و صمت او
عبادت است
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
جلسه ۱۰۴ ادامه باب صمت وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ اَلصَّحَابَةِ رِضْوَانُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ كَانُوا
ادامه جلسه ۱۰۴
وَ لاَ يَطَّلِعُ عَلَى عِبَادَتِهِ هَذِهِ
إِلاَّ اَلمَلِكُ اَلْجَبَّارُ
و مطّلع نیست بر این عبادت
مگر حضرت مَلِکِ جَبّار
باب راحتی براى مؤمن
قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
لاَ رَاحَةَ لِمُؤْمِنٍ عَلَى اَلْحَقِيقَةِ
إِلاَّ عِنْدَ لِقَاءِ اَللَّهِ تَعَالَى
وَ مَا سِوَى ذَلِكَ فَفِي أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ
امام صادق عليه السّلام
راحتى نيست مر مؤمن را
جز در نزد ملاقات خداوند
و غير از آن
پس در چهار چيز است ...
سلام علیکم
به اطلاع جميع دوستان و محبین
ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین
میرساند
ادامه جلساتِ شرحِ کتابِ شریفِ
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
توسطِ جنابِ حجت الاسلام و المسلمین
دکتر شیخ داود حسن زاده
در سالِ جدیدِ شمسی برگزار میشود .
در ایامِ ماه مبارکِ رمضان
چنانچه ایشان جلساتی داشته باشند
در این کانال
جهت استفاده گذاشته خواهد شد
بعون الله تعالی
اَللّهُمَّ
اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا
فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ
فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ ...
آمین یا رب العالمین