eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
145 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
MESBAHYAZDI.IR
❌ فرهنگ غربی 🔸ما امروز با یک فرهنگی مواجه هستیم که با مسامحه می شود گفت که تقریبا دنیاشمول است. ما
❌ اصول حقوق غربی 🔸عصاره فکرها به اینجا رسید که ما باید یک نظام حقوقی را پی‌ریزی کنیم که بر اساس آن هر انسانی حق داشته باشد برای رسیدن به خواسته‌هایش تلاش کند و این به رسمیت شناخته بشود. 🔹یک نظامی را بر اساس پژوهش و تجارب و تحقیقات تشکیل دادند و به چند حق اساسی رسیدند. 1️⃣ اول: حق حیات. اگر این حق محفوظ نباشد، جایی برای دیگر حقوق نمی‌ماند. 2️⃣ دوم: حق بهره‌برداری از پدیده‌های طبیعت. ما اگر بخواهیم به خواسته خود برسیم، هر چه میسر باشد باید مورد استفاده قرار بگیرد. 3️⃣ سوم: معاشرت با انسان‌های دیگر و بهره‌برداری از آنها به نحو دلخواه. هیچ گونه مانعی هم نداشته باشد. 📝 جلسه دوازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
❌ اصول حقوق غربی 🔸عصاره فکرها به اینجا رسید که ما باید یک نظام حقوقی را پی‌ریزی کنیم که بر اساس آن
❌ منشأ قوانین غربی 🔹[بنا بر این نظام فکری و حقوقی] این ، حقوق مطلقی است که خود به خود هیچ اقتضای محدودیت ندارد و هیچ کس حق ندارد جلوی آنرا بگیرد. اما در عمل یکی از خواسته‌های انسان زندگی در اجتماع است. 🔸وقتی بنا شد که زندگی داشته باشیم، تمام آنچه من می‌خواهم، تمام انسان‌های دیگر هم می‌خواهند. وقتی چنین چیزی عملی نشد، جنگ و دعوا پیش می‌آید. جنگ که پیش بیاید، خواسته‌های همه ناکام خواهد ماند و به همه ضرر خواهد رسید. 🔹در مرحله اول، پایه‌های بشری بودند، اما در مرحله دوم حقوقی پیدا می‌شود که توام با تکلیف است. اولا محدود است، ثانیا در مقابل هر حقی، تکلیفی می‌آید. 📝 جلسه دوازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
❌ منشأ قوانین غربی 🔹[بنا بر این نظام فکری و حقوقی] این #حقوق، حقوق مطلقی است که خود به خود هیچ اقتض
❌ تبیین نظام حقوقی غرب (۱) 🔸این نظام را [که در مرحله دوم بر مرحله اول بار می‌شود] چه کسی تعیین می‌کند؟ یک حد معمول آنرا همه قبول دارند و لذا مشکلی پیش نمی‌آید. 🔹اما تجربه نشان داده کار می‌رسد به جایی که همه قبول ندارند و اختلاف نظر پیش می‌آید. آیا من حق دارم چنین کاری کنم؟ آیا در مقابل آن تکلیفی دارم؟ اگر دارم آن تکلیف چیست؟ 🔸این اختلافی که در نظام حقوقی بشر از دیرباز (از زمانی که تاریخ نشان می‌دهد) تا حالا وجود دارد، همه به خاطر این است که در تعیین مرز استفاده از حقوق اولیه و تعیین تکلیف در مقابل آن حقوق، اختلاف نظر وجود دارد. 📝 جلسه دوازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
❌ تبیین نظام حقوقی غرب (۱) 🔸این نظام را [که در مرحله دوم بر مرحله اول بار می‌شود] چه کسی تعیین می‌ک
❌ نظام حقوقی غرب (۲)/ بت جدید غرب! 🔹بهترین راه این است که افرادی بیایند یا نماینده خود را بفرستند، پیشنهادات خود را مطرح کنند، هر چه اکثریت گفتند، دیگران قبول کنند. 🔸اینجا از یک طرف کسی تحمیل نکرده و از طرفی دیگر برای اینکه نفع آن شامل همه بشود، بهترین راه همین است که اقلیت تابع اکثریت باشد. وگرنه تابعیت از اقلیت به خودی خود رجحانی ندارد.از اینجا مسئله دموکراسی پیش می آید. که مردم خودشان قوانین‌شان را تعیین کنند. 🔹این از دیرباز در یونان و ... مطرح بوده و بیشتر سوفسطائی‌ها قائل به این نظر بوده‌اند و بعد به شکل علمی در آمد. امروز اینها به اوج خود رسیده که به صورت یک بت در آمده است! 📝 جلسه دوازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
❌ نظام حقوقی غرب (۲)/ بت جدید غرب! 🔹بهترین راه این است که افرادی بیایند یا نماینده خود را بفرستند،
❌ نظام اخلاقی غرب 🔸نظام اخلاقی در این که نامش است، یعنی همین که کسانی مقررات حقوقی را (یعنی قوانین را) داوطلبانه عمل می کنند. این می‌شود نظام اخلاقی. 🔹از ترس پلیس و یا چیز دیگر نباشد، بلکه خودشان با رغبت و میل انجام بدهند. این می‌شود یک ارزش اخلاقی. 🔸تا اینجا برای تحقق آرمان‌ها زور بوده است، ولی از اینجا به بعد کسی که با میل کاری می‌کند که این ضررها و خطرات را از جامعه دفع می‌کند، این قابل احترام است؛ خوب است که از او تعریف کنند؛ اسم او را به بزرگی ببرند؛ کوچه‌ای، خیابانی به نام او کنند و ... از این قبیل. 🔹 پس اخلاق در درجه اول می شود برای کسانی که قوانین و حقوق را داوطلبانه اجرا می‌کنند. این اولین مرحله ارزش اخلاقی است. 📝 جلسه دوازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
❌ نظام اخلاقی غرب 🔸نظام اخلاقی در این #فرهنگ که نامش #فرهنگ_غربی است، یعنی همین که کسانی مقررات حقو
❌ اوج اخلاق غربی 🔹[بعد از مرحله اول] وقتی می‌بینیم کسانی پیدا می‌شوند که گاهی نه تنها حقوق دیگران را رعایت می‌کنند و تجاوز نمی‌کنند، بلکه از سهم خودشان به دیگران می‌دهند، این می‌شود اوج و باید بگوییم روح آن «دیگرخواهی» است. 🔸ارزش اخلاقی به چیست؟ اینکه انسان از خواسته خود برای دیگران صرف نظر کند. واژه‌ای که ما برای این کار در فرهنگ خودمان داریم، ایثار است. در مکاتب دیگر، می‌گویند اصل ، است. 📝 جلسه دوازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🖼 مجموعه پوسترهای «چه کسی لبیک خواهد گفت؟!» 📑 بیانات تحلیلی آیت الله مصباح یزدی با موضوع #فلسطین در استوری‌های صفحه اینستاگرام: 🌐 https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE3ODQ2NTAzMjc5NDU2OTAw/?igshid=138w93vkjnre9 🌙 @mesbahyazdi_ir
980309.mp3
11.06M
ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه سیزدهم ۹۸/۰۳/۰۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🕌 اگر روز قدس نبود ... 📖 پیام مولا از بستر شهادت،۲۲۴ 🌙@mesbahyazdi_ir
در کمین همه ما نشسته است! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir
1_69736699.mp3
14.98M
ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه چهاردهم ۹۸/۰۳/۱۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه چهاردهم ۹۸/۰۳/۱۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅ تشکر از مردم غیور ایران! 🔸قبل از هر چیز وظیفه خودم می دانم که از شریف، غیور و با همت ایران و به خصوص مردم شریف قم به خاطر این حماسه ای که امروز [در راهپیمای ] آفریدند، [که] حماسه به یاد ماندنی در تاریخ [خواهد بود]، به نوبه خودم تشکر کنم و از خدا بخواهم حوائج دنیوی و اخروری شان را به نحو احسن و اکمل برآورده بفرماید. 📝 جلسه چهاردهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۱۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
⚖️حق بدون تکلیف داریم؟! 🔹صاحبان فرهنگ غرب اصرار دارند که در ازای آن حقوق اولیه، هیچ تکلیفی نیست، مطلق است. 🔸هر انسانی حق دارد حیات داشته باشد، در مقابل این حق، تکلیفی ندارد. به دنبال این حق، حق دارم تنفس کنم، غذا بخورم، وگرنه حیات من از بین می‌رود، اینها هم حق است و تکلیفی در آن نیست. 🔹و بالاخره چون انسان عاقلی هستم، حق دارم کنم، به دنبال فکر کردنم، حق دارم فکر خودم را بیان کنم یا معتقد بشوم به یک مطلبی، معتقد بشوم که خدا هست یا خدا نیست. 🔸اینجا سوالی مطرح است که آیا ما در حوزه عمل، حقی داریم که همراهش نباشد؟ 📝 جلسه چهاردهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۱۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
❌ فرهنگ غرب می‌گوید 🔹در زندگی اجتماعی، حق یعنی بهره بردن از دیگران. این بهره بردن لازمه‌اش این است که (اگر بخواهیم زندگی دوام داشته باشد) باید طرف مقابل هم مشابه این نفعی که من به او رساندم، به من برساند. [و در قبال حقوق] تکلیفی برای من اثبات می‌شود. 🔸در اینجا همراه یک ، تکلیفی هم برای صاحب حق زاییده می‌شود. 🔹فرهنگ غرب در این مقام می‌خواهد بگوید ما حق داریم، و کسی هم حق ممانعت ندارد، یعنی در مقابل این حق هیچ تکلیفی نداریم. 📝 جلسه چهاردهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۱۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
‼️حق خود را از خدا بگیرد! 🔸می‌گویند: بشر امروز دنبال احقاق است. بشر امروز دنبال این است که حق خود را استیفا کند، از همه. گاهی تصریح هم می‌کند که می‌خواهد حق خودش را بگیرد از خدا. 🔹اصلا در مقام این نیست که من چه تکلیفی دارم. اگر یک تکلیفی را هم بپذیرد به خاطر شرایط خاصی است که می‌بیند به خواسته هایش نمی‌رسد جز از [راه پذیرفتن تکلیف]، ضرورتا تن می‌دهد، وگرنه زیر بار نمی‌رود. 🔸این [چنین شخصیتی] را می‌گویند: «». قید امروز به آن می‌دهند تا این نظریه مقداری ارزش پیدا کند، یعنی پیشرفته است. جامعه پیشرفت کرده، بشر کرده، وقتی می‌گوییم که پیشرفته کرده، یعنی نظری هم که می دهد، نظر پیشرفته‌ای است. 📝 جلسه چهاردهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۱۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅ حق خدا مقدم است! 🔹انسان باید به نیازهای عقل خود پاسخ بدهد، مهم‌ترین نیاز عقلی این است که من مال خودم هستم یا مال دیگری؟ من مخلوقم یا خالق؟ 🔸وقتی قرآن ثابت کرد که من مخلوقم و خالقی دارم، همان جا ثابت می‌شود که حق برای اوست و تکلیف برای من است. 🔹اگر بگوییم حق مقدم است، حق خدا مقدم است، درباره من آنچه مقدم است تکلیف است.حقی که دارم برای استفاده از اطراف خود، حقی است که خدا به من داده است. 🔸بنابراین به جای اینکه بگوییم طالب حق است، باید بگوییم ، طالب تکلیف است. اول باید ببیند تکلیف او چیست؟ 📝 جلسه چهاردهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۱۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
❌بشر حیوانی است! 🔸اگر یک نویسنده مسلمان اسلام شناس، می گوید که «بشر امروز» دنبال حقوق خود است و کاری به تکلیف ندارد. می گوییم بیجا می‌کند «بشر امروز»، این «بشر وحشی» است، حیوانی است. 🔹اگر بشر عاقل است، عقل باید داشته باشد و به نیازهای عقلی خود پاسخ بدهد. نیاز عقلی او این است که خودش مال خود است یا مال دیگری؟! 🔸پس ممکن است بگویند «بشر امروز» دنبال بی‌قانونی و قانون‌شکنی است، بله، اکثریت کسانی که ما می‌شناسیم در جوامع مختلف در صدد بی‌قانونی‌اند و زیر بار قانون نمی‌روند. باید بگوییم حق دارند؟ این تنزل است، سقوط انسانیت در حد حیوانیت است. 📝 جلسه چهاردهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۱۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980311.mp3
11.93M
ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه پانزدهم ۹۸/۰۳/۱۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔥مراقب معاشرت با شیاطین باشند! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | #ویدئونوشت بهترین برنامه تمرینی! درس اخلاق #صهبای_حضور شرح دعای ۴۴ #صحیفه_سجادیه 🌙 @meabahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه پانزدهم ۹۸/۰۳/۱۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
⭕️ وسعت دایره اخلاق اسلامی 🔹[دایره از دیدگاه اسلام] از [همه رفتارهای ظاهری که با چشم دیده می‌شود] وسیع‌تر است. ارزش‌های اخلاقی از کمترین کاری که انسان حتی در درون خودش انجام می‌دهد و به نحوی با اختیار و اراده خودش مربوط هست، شروع می‌شود؛ یعنی اول در فکر کردن، از همین جا شروع می‌شود. 📝 جلسه پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۱۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🛡مواظب دلتان باشید! 🔸خود فکر کردن، می‌تواند یک کار ضد ارزشی و یا دارای منفی باشد. [خداوند می فرماید:] «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ» (حجرات، ۱۲) 🔹[یعنی] شما خیال نکنید تکلیف و ارزش‌های اخلاقی‌تان فقط در رفتارهای خارجی خلاصه می‌شود، قبل از این هم هست، در دلتان! در خیالی که درباره دیگری بکنید و در دلتان این را بپذیرید! 🔸[این آیات به ما میگوید] مواظب باشید [که فکر و گمان‌های پنهان هم] موضوع امر و نهی اخلاقی است. می‌تواند خوب باشد، می‌تواند بد باشد. بعضی از این گمان‌هایی که می‌برید، خودش است. هرچند هیچ اثر [ظاهر]ی نداشته باشد. 📝 جلسه پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۱۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🌐گروه‌های اجتماعی از نظر ایمان و کفر 🔸[بر اساس آیات قرآن کریم] یک جامعه در برابر ایمان به خدا، سه فرض دارد: 1️⃣ [گروه اول:] خدا را شناخته‌اند و با برهان پذیرفته‌اند و ایمان دارند. [اینها گروه «مومنین» هستند.] 2️⃣ [گروه دوم:] خدا را شناخته‌اند و با برهان پذیرفته‌اند، ولی پذیرفتن اطاعت خدا با مزاجشان نمی‌سازد. دوست ندارند، دل‌شان می‌خواهد آزاد باشند؛ حتی به دیگران می‌گویند که خدایی نیست، ولی خودشان می‌دانند که هست. [این گروه «کفار» هستند.] 3️⃣ [گروه سوم:] مردمی هستند که اهل مسامحه‌اند و این مسائل را جدی نمی‌گیرند، می‌خواهند زندگی کنند، نه می‌گویند خدا هست و نه می‌گویند نیست. سرشان برای این حرف‌ها درد نمی‌کند. 📝 جلسه پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۱۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
‼️ خداشناسِ کافر 🔹 می‌دانست [خدا هست؛ در قرآن حضرت موسی به فرعون می‌گوید:] «قالَ لَقَدْ عَلِمْتَ ما أَنْزَلَ هؤُلاءِ إِلاَّ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» (اسراء، 102) [یعنی تو می‌دانی که این دین از خدای آسمان و زمین است؛ این یعنی] می‌دانست، ولی می‌گفت: «ما عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْري (قصص، 38)؛ [برای شما هیچ معبودی جز خودم سراغ ندارم]» 🔸در انسان‌های عادی هم کما بیش این نوع از افراد، هستند. کسانی هستند که قبول دارند که هست، اثبات شده برایشان، ولی در عمل به جایی رسیدند که دیگر به مزاجشان سازگاری ندارد، دلشان می‌خواهد بی‌بند و بار بشوند. این افراد در مقابل گروه «مومنین»، به نام «کفار» اند. 📝 جلسه پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۳/۱۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir