MESBAHYAZDI.IR
شاگرد علی علیه السلام-حکایتی درباره میثم تمار.pdf
471K
📝 فایل PDF قسمت یازدهم مجموعهی #حکایت_ها
«شاگرد علی علیه السلام»
✅حکایت به مناسبت سالروز شهادت #میثم_تمار در بیان آیتاللهمصباحیزدی، ۱۳۷۹/۰۱/۲۵
🌐 @mesbahyazdi_ir
10.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓️ پرسش:
- برای دلی که سیاهی آن را فرا گرفته ولی خوشبختانه هنوز محبت اهل بیت (علیهم السلام) را در خود دارد چه دوایی موثر است؟
✅️ پاسخ:
- محبت اهلبیت(علیهم السلام) سرمایه عظیمی است که اگر درست از آن استفاده شود مشکلات عظیمی با آن حل میشود.
- یکی از بهترین راههای استفاده از این سرمایه، این است که انسان درباره لوازم محبت فکر کند.
- آیا چنین نیست که وقتی انسان کسی را دوست دارد سعی میکند خواسته او را تأمین کند و رضایت و محبت او را جلب کند؟
- پس ما باید به مقتضای محبتی که به اهلبیت(علیهم السلام) داریم، سعی کنیم کارهایی انجام دهیم که ایشان دوست دارند و از ارتکاب کارهایی که ایشان دوست ندارند اجتناب کنیم.
🔺️ کد رهگیری پرسش: 140200234، 140200231
#پرسش_از_حکیم
#توسل
#اهل_بیت
#اخلاقی
#محبت
🌐 @mesbahyazdi_ir
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه کسی را زنده میدانی؟
🔺️قسمت صد و سیزدهم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
📱 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
چه کسی را زنده میدانی؟ 🔺️قسمت صد و سیزدهم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس
چه کسی را زنده می دانی؟
🔸️«الناس عندهم موتی و الله عندهم حی کریم»(بحار الأنوار، جلد۷۴، ص۲۸)
می فرماید اهل آخرت این چنین هستند که مردم در نظر آن ها مرده اند، تنها خدا است که در نظر آن ها زنده است و دست کرمش، گشاده برای خلق است.
🔸️برای تقریب به ذهن، اول اشاره می کنم که ما در قرآن هم چنین تعبیراتی داریم که مردمی مرده هستند. خداوند به پیامبر می فرماید: نگران نباش که مردم حرفت را گوش نمی کنند و ایمان نمی آورند، مرده ها را که نمی شود حرف حالیشان کرد این ها مردگان هستند تو می خواهی به مردگان چیز بفهمانی؟(نمل، ۸۰)
🔸️[بنابر این،] اطلاق واژه «موتی» [به معنی «مردگان»] به این مردمی که ایمان نمی آورند، آن چه باید بفهمند نمی فهمند و آن چه باید انجام دهند انجام نمی دهند، در قرآن سابقه دارد. اما این جا تعبیر و تقابل دیگری است، تقابل بین مردم و خدا است.
🔸️می فرماید: «الناس عندهم موتی و الله عنده حی کریم». می گوید اهل آخرت، آن هایی که -تبعاً- به اوج و قله رسیده اند، اینچنین هستند که وقتی مردم را می بینند حیاتی برای این ها قائل نیستند. منظور از حیات در این جا ظاهرا این است که این مردمان را منشاء اثر استقلالی نمی دانند؛ یعنی مردم را [تاثیر گذار و] کاره ای [در دنیا] نمی دانند.
🔸️در واقع این ها در اثر توحید، به جایی رسیده اند که دست کم در توحید افعالی، خدای متعالی را موثر حقیقی در عالم می دانند. خدایی که قدرتی دارد که هیچ وقت گرفتنی نیست و هیچ کس نمی تواند قدرتش را از او بگیرد و در همه جا آن قدرت حضور دارد، همه چیز را می بیند و اراده اش در همه جا نافذ است. [بر این اساس] یک عنایت خاصی قرآن دارد که تمام پدیده های عالم را به خدا نسبت می دهد.
🔺️ قسمت صد و سیزدهم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا » اشاره شده در جلسه چهل و نهم درس اخلاق محبت خدا، ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
لینک متن
لینک صوت
#محبت_خدا
💠 @mesbahyazdi_ir
علی(علیه السلام) که از صحابه نیست!
🔸️«فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبِینَ؛ پس بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان، و خودهامان و خودهاتان را فراخوانیم؛ سپس مباهله كنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم.»(آل عمران، ۶۱)
🔸️در مورد آیه شریفه مباهله یكى از مباحث این است كه...چرا با وجود این كه در آیه تعبیر «نسائنا» ذكر شده، پیغمبر(صلى الله علیه وآله) هیچ یك از همسرانش را نیاورد و به جاى آنها دختر خود را آورد؟
🔸️...اگر مقصود آیه این است كه خود پیامبر(صلى الله علیه وآله) همراه با همسران و فرزندانش در مباهله شركت كند، چرا آن حضرت نه تنها هیچ یك از همسران خود را نیاورد، بلكه حضرت على(علیه السلام) و حضرت فاطمه(علیها السلام) و فرزندان آن دو بزرگوار را براى مباهله آورد؟
🔸️روایات فراوانى به این مضمون نقل شده است كه این بزرگواران كسانى بودند كه دعاى آنها به اجابت مىرسید و اگر آنها دعا مىكردند، اهل باطل نابود مىشدند و فرد دیگرى صلاحیت این كار (حضور در این مباهله) را نداشت.
🔸️در این میان، حضرت على(علیه السلام) مصداق «انفسنا» است؛ یعنى فقط حضرت على(علیه السلام) است كه به منزله جان و نفس پیامبر(صلى الله علیه وآله) است. این فضیلت كه احدى با امیرالمؤمنین(علیه السلام) در آن شریك نبوده و نیست، بالاترین مقامى است كه پس از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مىتوان براى كسى تصور كرد.
🔸️از یكى از علماى بزرگ اهل تسنن سؤال شد «كدام یك از صحابه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) افضل از دیگران بودند؟» او در جواب، چند نفر از صحابه و خلفا را نام برد بدون این كه از حضرت على(علیه السلام) یادى كند.
🔸️به او گفتند چرا نامى از حضرت على(علیه السلام) نیاوردى؟ پاسخ داد: شما از صحابه سؤال كردید، نه از خود پیغمبر(صلى الله علیه وآله)؛ على(علیه السلام) «نفس النبى» و جان پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود؛ و در ادامه براى شاهد سخن خود آیه مباهله را تلاوت كرد.
🔸️كسى كه به منزله جان پیغمبر(صلى الله علیه وآله) است، همان كسى است كه نور او و پیغمبر(صلى الله علیه وآله) یكى است. علماى شیعه و سنّى روایات زیادى را با این مضمون نقل كردهاند كه پیامبر(صلى الله علیه وآله) و على(علیه السلام) از نور واحدند.
(براى نمونه، ر.ك: بحارالانوار، ج ۱۵، باب 1، روایت ۱۲؛ ج ۱۶، باب ۶، روایت ۳۴؛ ج ۲۵، باب ۱، روایت ۵ و مناقب (ابن مغازلى)، ص ۸۸و ۱۳۰)
🔺️آیت الله مصباح یزدی(قدس سره)، در پرتو ولایت، صفحه ۴۸
#مباهله
💠 @mesbahyazdi_ir
«ما» چه نقشی در فرهنگ بیحجابی داریم؟!
🔺️ خاطره حجت الاسلام و المسلمین حسین مصباح از نوعِ مواجهه علامه مصباح یزدی(قدسسره)، با معضلات حجاب
🔸️وقتی به همراه فامیل، در منزل حاجآقا جمع میشدیم، ایشان هم در گعدههای خانوادگی حاضر میشدند. در این گفتوگوها، از هر دری سخنی گفته میشد. در خلال مباحث، سکوت و کلام حاجآقا، بیشتر از هر چیزی، برایمان درسآموز بود.
🔸️در یکی از دورهمیهای منزل حاجآقا، درباره فرهنگ غلط بدحجابی در ایران، بحثی مطرح شد. هرکس، مطلبی میگفت. بعضی به دنبال عوامل داخلی و خارجی این ناهنجاری بودند و بعضی دیگر، از عواقبش سخن میگفتند. به هر حال، همه به نحوی از این فرهنگِ غلط، اظهار تاسف میکردند.
🔸️نگاهم به حاجآقا بود. کنجکاو بودم، عکسالعمل ایشان درباره موضوع و نظرات مطرح شده را بدانم. مشخص بود تمرکز کردهاند و در حال تفکر درباره این مسئله هستند. مثل همیشه، لبخند دلنشینی بر لب داشتند. بعد از اندکی تامل، فرمودند:
«آن چیزی که «ما» باید دربارهاش فکر کنیم، این است که: هرکداممان فکر کنیم، «ما» چه نقشی در ترویج این فرهنگ غلط داریم؟ هر چند با صد واسطه، آیا نقشی در این مسئله داریم؟»
(تاریخ ثبت خاطره: ۱۴۰۲/۰۳/۱۵)
#آشنای_راه
#حجاب
🌐 @mesbahyazdi_ir
قلبت را متصل کن!
🔸️آدميزاد ميتواند با وجود مقدس ولي عصر(عجل الله تعالی فرجه) ارتباط برقرار کند [اما] اين معنايش اين نيست که حتما در يک بيابان يک جايي برود آقا را ببيند؛ خيليها امام را [با چشم] ديدند [ولی] ارتباطي(ارتباط قلبی) نداشتند.
🔸️...ديدن با چشم و اينها خيلي منشأ اثري نيست، دشمنان هم ميديدند. آن ارتباطي مهم است که ارتباط دل باشد. البته اگر مجموعش(هم ارتباط قلبی هم ارتباط ظاهری) باشد خب نعمالمطلوب اما [آنچه مهم است، ارتباط قلبی است.]
۱۳۹۲/۱۱/۰۱
#مهدویت
🌐 @mesbahyazdi_ir