eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
30.9هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
145 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
ما نقطه مقابل سکولاریسم هستیم! ما طرفدار سکولاریسم نیستیم. ما معتقد هستیم که دین راه رسیدن به هدف خلقت است. یعنی دین تمام شئون زندگی ما را در بر می‌گیرد؛ از قبل از تولد انسان در این زمین برنامه دارد تا بعد از مرگ او. همه این‌ها هم مقدمه است برای زندگی ابدی که دین باید آن را تأمین کند. هیچ چیز به جز دین نمی‌تواند آن را تأمین کند. باید ببینیم واقعاً‌ ما دین را همین‌گونه می‌شناسیم یا هنوز بقایای فکر سکولاریسم در اعماق دل ما هست؟ مفروض ما این است که ما نقطه مقابل سکولاریسم هستیم. اگر بتوان اسم نهاد روی دین بگذارند، اصلی‌ترین نهاد در زندگی انسان دین است. دین است که باید کیفیت و هدف زندگی و راه رسیدن به اهداف را تعیین کند. دین را باید در این کلیت شناخت. ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ 📱 @mesbahyazdi_ir
مبارزه با سکولاریسم در طول تاریخ همیشه عده‌ای می‌خواستند امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را از دین جدا کنند. امروز به آن می‌گویند سکولاریسم؛ اما اصل آن ریشه در تاریخ دارد. دعوای اینها با پیامبر (ص) این بود که توحید را وارد امور اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نکن. پیامبر اکرم (ص) با بعثت خود، سکولاریسم را برانداخت. ۱۳۹۴/۱۲/۱۷ 📱 @mesbahyazdi_ir
سعادت تضمین شده رسالت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) این بود که راه صحیح پرستش را که در دین مقدس اسلام و در قرآن کریم بیان شده، به مردم تعلیم دهند و به این وسیله ظلمت ‌ها، ابهام ‌ها و گمراهی‌ ها را از جامعه انسانی بزدایند. معنای این حرف این است که تنها راه صحیح، راه انبیاء الهی است که شکل کامل آن به وسیله پیغمبر اسلام (صلی الله علیه و آله) عرضه شد. این تنها صراط مستقیم است. راه‌های دیگر ولو به عنوان پیروی از پیغمبری از پیامبران الهی باشد هیچ ارزشی ندارد و برای بشر سعادتی را تضمین نمی ‌کند. ۱۳۸۹/۰۶/۱۰ 🗓 ۱۲ ربیع ولادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به روایت اهل سنت 📱 @mesbahyazdi_ir
تحلیل آزادی (مروری بر برخی بیانات علامه مصباح یزدی(قدس سره) درباره آزادی) 🔰دوره جنینی آگاهانه خدا انسان را آفریده تا آگاهانه و با اختیار آزاد مصالح خودش را تأمین کند. این لطف اقتضا دارد که زمینه این انتخاب فراهم شود؛ یعنی انتخاب باید دو سو داشته باشد. از یک طرف باید جاذبه داشته باشد،‌ هم‌چنین باید سختی‌هایی نیز داشته باشد تا در مقام امتحان کسانی که می‌خواهند به مصلحت واقعی برسند، حاضر باشند هزینه‌اش را بپردازند. این‌که این عالم این طور آفریده شده است و دارای این گرفتاری‌ها، غم و غصه‌ها و بلاهاست، و‌ این‌که امکان انجام گناهان و جنایت‌ها به افراد داده می‌شود،‌ همه به خاطر همین است؛ الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا(ملک، ۲) این دنیا فقط برای امتحان است. زندگی در این دنیا مانند یک دوره جنینی طولانی است که در آن خودتان باید خودتان را بسازید تا بعد از تولد در عالم اصلی، از آن‌چه ساخته‌اید بهره ببرید. ۱۳۹۸/۰۹/۱۳ 🔰آزادی اجباری مساله حجاب برای کشور ما یکی از ارزش‌های اسلامی است که تاثیر آن در فرهنگ جامعه ما و نمادین بودن آن برای وجود اسلام در یک کشور آن قدر مهم است که اگر در یک کشور اروپایی(فرانسه) یک خانم روسری سرش کند، اجازه نمی‌دهند به مدرسه برود. [اگر بگویی] مگر این روسری با شما چه کار می‌کند؟ [می گویند] این حجاب نماد دین است، کشور ما لائیک است و نماد دینی را نباید اجازه بدهیم. شاید به هیچ چیز به اندازه همین [جلوگیری از] روسری خانم‌ها اهمیت نمی‌دهند. هر روز اخبارش را در روزنامه‌ها می‌خوانیم. در کشوری که مهد آزادی است، همه نوع آزادی فراهم است، اما اگر خانمی یک روسری سرش کند، از مدرسه بیرونش می‌کنند. چرا؟ چون می‌دانند این اهمیت دارد. این یک شعاری است که کار می‌کند. البته همه شعائر محترم است و باید حفظشان کرد، مهم‌ترین شعارهای ما شعارهای مذهبی شیعی است که در رابطه با سیدالشهداست، اینها سر جای خود. اما به هر حال، این هم(حجاب) یک شعار محترمی است که در چشم است و افراد با دیدن این متوجه می‌شوند که این فرد پابند به دین است، لذا وظیفه دولت اسلامی است این‌ها را باید حفظ کند. تعرض به این، مثل تعرض به ناموس مردم است. ۱۳۸۹/۰۴/۰۷ 🔰آمریکا تا کجا آزادی می دهد؟! [می‎گویند] بهترین حکومت، حکومتی است که زمینه‌ای فراهم کند تا هر کس هر چه دلش می‌خواهد عمل کند. این فرهنگی که امروز در دنیا ترویج می‌شود و پیشگام و پرچمدارش آمریکاست، همین فرهنگ لیبرالی است. اینها افتخار می‌کنند که در کشور ما هر کس هر جور دلش می‌خواهد زندگی می‌کند؛ البته مادامی که با منافع سیاستمداران پشت پرده تضادی پیدا نکند. ۱۳۸۸/۰۷/۲۵ 🔰حجاب نماد فرهنگ اسلامی مساله حجاب برای کشور ما یکی از ارزش‌های اسلامی است که تاثیر آن در فرهنگ جامعه و نمادین بودن آن برای وجود اسلام در یک کشور آن قدر مهم است که در یک کشور هفتاد میلیونی اروپایی یک خانم روسری سرش کند اجازه نمی‌دهند به مدرسه برود. مگر این روسری برای شما چه کار می‌کند؟ [می‌گویند] این نماد دین است، کشور ما لائیک است، نماد دینی را نباید اجازه بدهیم. شاید به هیچ چیز به اندازه همین روسری خانم‌ها اهمیت نمی‌دهند. هر روز اخبارش را در روزنامه‌ها می‌خوانیم. در کشوری که مهد آزادی است همه نوع آزادی فراهم است اما یک روسری خانم سرش بکند از مدرسه بیرونش می‌کنند. چرا؟ چون می‌دانند این اهمیت دارد. این یک شعاری است که کار می‌کند. ۱۳۸۹/۰۴/۰۷ 📱‌@mesbahyazdi_ir
اسوه 📚 مجموعه برش هایی از بیانات آیت‌الله مصباح یزدی(قدس سره) درباره نقش الگوی حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله) 📱 @mesbahyazdi_ir
بعضی از نزدیکان، حرف های امام (ره) را از ته دل باور نمیکردند... حتی نزدیک‌ترین اقران (رحمه الله علیه) حرف‌های او را باور نمی‌کردند. برخی از نزدیکان امام (ره) در مواجهه با حرف‌های امام (ره)، در واقع مدارا می‌کردند و احترامش را می‌گذاشتند که مخالفت نمی کردند؛ و الا ته دلشان حرف‌های امام (ره) را جدی باور نمی‌کردند. شعار «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» را امام به آمریکایی گفت که لرزه بر اندام دیگران می‌انداخت و کسی جرات نداشت اسم آمریکا را بی احترام ببرد. اما او می‌گفت هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. ۱۳۹۸/۰۸/۱۶ 📱 @mesbahyazdi_ir
دلبستگی به دنیا، مانع درک حقایق 🔸️پیامبراکرم‌ (صلى الله علیه وآله) با شیوه‌ هاى گوناگون عیوب دنیا و دنیاگرایى را یادآور مى‌شوند و در مقابل، مزيّت زهد و بى‌رغبتى به دنیا را گوشزد می فرمایند. اینکه پیامبر با بیانات گوناگون و با شیوه ‌هاى مختلف، مطالب تربیتى را در یک زمینه خاص ارائه داده‌اند، کارى است شبیه به معجزه؛ تا هر کس در خور فهم و استعدادش از آن بهره ببرد. یکى از شیوه‌هایى که حضرت برگزیده‌اند ستایش زهد و تشویق به آن و ذکر آثار ارزشمندى است که بر بى‌رغبتى به دنیا مترتب مى‌شود: «یا اباذرّ؛ ما زهد عبد فى الدّنیا الا اثبت اللّه الحکمة فى قلبه و انطق بها لسانه و یبصّره عیوب الدّنیا و دائها و دوائها و اخرجه منها سالماً الى دارالسلام» ترجمه: اى‌ابوذر؛ بنده‌اى در دنیا زهد نورزید، مگر خداوند حکمت را در قلب او جایگزین و زبانش را به آن گویا ساخت و او را به عیبهاى دنیا، دردها و دواهاى آن آشنا گردانید و او را سالم به سوى بهشت بیرون برد. 🔸️در این بخش تاکید حضرت بر این است که زهد و بى‌رغبتى به دنیا، قلب آدمى را آماده دریافت حکمت مى‌کند و حقایق را درک مى‌کند. کسانى که به دنیا دلبسته‌اند نمى‌توانند حقایق دنیا را درک کنند. «حب الشىء یعمى و یصم؛ عشق تو به چيزى، كور و كرت مى كند.»(عوالی اللآلی،۱۴۹/۲۹۰/۱) محبت به دنیا موجب غفلت انسان مى‌گردد. در مقابل، کسانى که به دنیا بى‌رغبتند، حقایق را درک مى‌کنند؛ چون بر دنیا اشراف دارند و پس از مقایسه آن با آخرت، بهترین را انتخاب مى‌کنند. 📚 ره توشه، جلد۱، صفحه ۲۱۵ و ۲۱۶ 📱 @mesbahyazdi_ir
دانشمند با شهامت 🔸امام خمینی قدس‎ سره دروس خارج فقه خود را به او سپرد تا بخواند و نظراتش را بگوید. نظر دادن روی نظریات مردی که مبناساز بود، جرأت علمی بالایی می‌خواست که آقای مصباح داشت. کتاب البیع را می‌خواند، محضر امام می‌رفت و نظریاتش را می‌گفت. 🔺راوی آیت‌الله محمود رجبی، خط‌ها و خاطره‌ها، صفحه۲۲ 📱 @mesbahyazdi_ir
🔸️به مناسبت هفته وحدت و ایام ولادت حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) مجموعه صوتی «تحلیل وحدت» برگرفته از درس اخلاق شرح خطبه فدکیه تقدیم می‌شود. 📱 @mesbahyazdi_ir
این هنر جناب ابلیس است «تحلیل وحدت» (۱) نقد تعدد قرائات در بیان آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) در مجموعه درس اخلاق شرح خطبه فدکیه، ۱۳۸۹ 📱 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
این هنر جناب ابلیس است «تحلیل وحدت» (۱) نقد تعدد قرائات در بیان آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) در مج
تعدد قرائات هنر شیطان.MP3
4.71M
این هنر جناب ابلیس است «تحلیل وحدت» (۱) نقد تعدد قرائات در بیان آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) در مجموعه درس اخلاق شرح خطبه فدکیه، ۱۳۸۹ 📱 @mesbahyazdi_ir
این شرایط استثنایی است! «تحلیل وحدت» (۲) تحلیل ادوار تاریخی از صدر اسلام تا کنون، در بیان آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) در مجموعه درس اخلاق شرح خطبه فدکیه، ۱۳۸۹ 📱 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
این شرایط استثنایی است! «تحلیل وحدت» (۲) تحلیل ادوار تاریخی از صدر اسلام تا کنون، در بیان آیت‌الله
این شرابط استثنایی را غنیمت بشماریم.MP3
2.09M
این شرایط استثنایی است! «تحلیل وحدت» (۲) تحلیل ادوار تاریخی از صدر اسلام تا کنون، در بیان آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) در مجموعه درس اخلاق شرح خطبه فدکیه، ۱۳۸۹ 📱 @mesbahyazdi_ir
هر وحدتی مطلوب است؟ «تحلیل وحدت» (۳) تحلیل علامه مصباح یزدی(قدس سره) از مطلق یا مقید بودن ارزش وحدت در مجموعه درس اخلاق شرح خطبه فدکیه، ۱۳۸۹ 📱 @mesbahyazdi_ir
آیا هر نوع وحدتی مطلوب است؟.MP3
7.72M
هر وحدتی مطلوب است؟ «تحلیل وحدت» (۳) تحلیل علامه مصباح یزدی(قدس سره) از مطلق یا مقید بودن ارزش وحدت در مجموعه درس اخلاق شرح خطبه فدکیه، ۱۳۸۹ 📱 @mesbahyazdi_ir
اگر کوتاهی کنیم، خیانت کردیم «تحلیل وحدت» (۴) حکایت علامه مصباح یزدی(قدس سره) از ارادت علمای اهل تسنن به اهل بیت(علیهم السلام) در مجموعه درس اخلاق شرح خطبه فدکیه، ۱۳۸۹ 📱 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
اگر کوتاهی کنیم، خیانت کردیم «تحلیل وحدت» (۴) حکایت علامه مصباح یزدی(قدس سره) از ارادت علمای اهل تس
اگر کوتاهی کنیم خیانت کرده ایم.MP3
5.92M
اگر کوتاهی کنیم، خیانت کردیم «تحلیل وحدت» (۴) حکایت علامه مصباح یزدی(قدس سره) از ارادت علمای اهل تسنن به اهل بیت(علیهم السلام) در مجموعه درس اخلاق شرح خطبه فدکیه، ۱۳۸۹ 📱 @mesbahyazdi_ir