مسئله ۳۲۴۶-- طبق تحقیقات مستند این حقیر( که با تایید رسول خدا( ص) طبق نقل سفینه البحار ج ۲ ص۳۱۸ و طبق نظر مرحوم علامه امینی در الغدیر ج ۸ ص ۲۹۶ همراه است و علامه حکیمی در الحیات ج ۶ ص ۴۰۱)
پایه گذار اولیه رانتخواری حکومتی ، زمین خواری سران حکومت و مقامات و روحانیون تطهیر کننده حاکمان در جامعه مسلمین در عصر خلفای ثلاثه،، کعب الاحبار یهودی و غیر او از یهودیان بوده است و رسول خدا (ص) یهود را بعنوان (( اغَشّ الخلق للمسلمین )) خواندند.
اغشّ یعنی اَبَر کلاهبردار.
در عصر ما باید تمام امت اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند و تمام رانتخواران را معرفی کنند ،در این میدان امربه معروف و نهی از منکر، روحانیون ، دانشگاهیان، مخصوصاً خبرنگاران و اهل فرهنگ واجب بلکه اوجب است شرکت کنند تا کلیه زمین خواران، رانتخوران در هر لباسی که باشند در تمام سمتها را شناسائی کنند. تا یک امر به معروف ونهی از منکر جانانه در تاریخ ثبت کنیم.
این امر به معروف که منجر به نجات زمین فقرا و رانتهای متعلق به فقرا از چنگ اَبَر دزدان قرن خواهد شد از اوجب واجبات است. و این نظر بنده نیست کلام امام صادق است: (( علی کل جزء من اجزائک زکاه واجبه لله عز وجل ..... فزکاه العین النظره بالعبره...)) ( بحار ج ۹۶ ص ۷) بر تمام اعضای بدن انسان زکات واجب است که بپردازد .و زکات چشم این است که دقت کند و امور را ارزیابی کند. دیدن دزدی و زمین خواری زکات چشم است و واجب.
باید ببینید کشف کنید وبه مراکز مربوطه و سپس به مردم گزارش کنید تا به تکلیف واجب امربه معروف ونهی از منکر خود عمل کرده باشیم. و امام صادق (ع) در روایت دیگری فرمود : (( وزکاه الاذن الاستماع))
گوش کردن و طبق کشف گوش عمل کردن زکاه گوش است ..( آدرس قبل)
مسئله ۳۲۴۷-- طبق منطق اقتصادی اهلبیت هر خانواده ای که بدهکاریش طبیعی باشد یعنی ناشی از جنایت، خیانت و عمدی نباشد و کلاهبرداری نباشد (وکذا اداره تمام ایتام ).
بر عهده دولت است بجز مهریه خانمش :(( صاردینه علی والی المسلمین ووو))
مستدرک ج ۲ ص ۴۹۱ و نباید در این کمک مقام و شخصیت آنها آسیب ببیند. نهج البلاعه عبده ج ۳ ص ۸۶.
مسئله ۳۲۴۸-- طبق منطق اهلبیت اگر در سالهای گرانی و خشکسالی و قحطی انسانی در اثر تنگدستی دزدی کرد اما مواد غذائی دزدید نباید دستش قطع شود. وسائل ج ۱۳ ص ۹۱ ( لایقطع السارق فی سنه المحل( المحق)---فی شیء مما یوءکل....)
طبق برداشت بنده در شرایط فعلی این اصل باید مراعات شود.
مسئله ۳۲۴۹-- طبق منطق اهلبیت (ع) محصول کار دولتمردان لقمه چرب نیست بلکه امانت است. ( ان عملک لیس لک طعمه ولکنه فی عنقک امانه ....) نهج البلاغه عبده ج ۳ ص ۷
پس ما در اولین فرصت باید بحساب تمام رانتخواران حکومتی طوری برسیم که این طعمه را با نهایت بی ملاحظه گی و شدت از گلوی حرام خوارشان بیرون آورده به محرومان برسانیم.
مسئله ۳۲۵۰-- طبق منطق اقتصادی اهلبیت ( علی ع) باید تمام ساختمان هائی که رانتخوران حکومتی از طریق رانت تصاحب و غصب کرده اند پس گرفته و به محرومان عودت داده شود.(( فخذ للناس بحقوقهم منهم ،وبع فیها العقار والدیار)) کافی ج۷ ص ۴۱۲ .
پس باید از حلقوم مدافع محروم دیروز و کاخ نشینان امروز آن کاخ مسترد شده در اختیار محرومان قرار داده شود.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مسئله--۳۲۵۱-- طبق منطق اهلبیت ( علی ع) حکومت در مقابل محرومین مهربان و در قبال گردن کلفتان رانتخوار قوی و قاطع باشد .(( ویرئف بالضعفاء وینبوا علی الاقوایاء )) نهج البلاغه عبده ج ۳ ص ۱۰۱ .
پس اگر دولتی چنین نباشد این دولت خودش رفیق آنها است .و باید ابتدا به حساب چنین دولتی رسید.
مسئله ۳۲۵۲-- طبق منطق امیرالمومنین (ع) دولتی که در انجام خدمت به ملت سستی کند گوئی در مقام جنگ با خدا است. :(( وقد استفاک امرهم وابتلاک بهم و لاتنصبنّ نفسک لحرب الله. ))
نهج عبده ج ۳ ص ۹۴
مسئله ۳۲۵۳-- طبق منطق اهلبیت ( علی ع) حکومت حق ندارد در اجرای احکام اللهی بین مردم فرق بگذارد.
اگر دوستانش و یا متملقینش ، رانتی ، زمینی و یا حقی را خوردند حکم رانتخواری را درباره او اجرا نکند اما اگر افراد غیر خودی مرتکب گناهی شد پوستش را بکند. :(( وان تکونوا عندی فی الحق سواء)) نهج عبده ج ۳ ص ۸۹ و بحار ج ۷۵ ص ۳۵۶. ( فان الله جعلکم فی الحق جمیعاً سواءً اسودکم واحمرکم..) و در نهج عبده ج ۳ ص ۷۶ (( وانّ حقّ منَ قبلک وقبلنا من المسلمین فی قسمه هذا الفئی سواء))
مسئله ۳۲۵۴-- طبق منطق اهلبیت اگر کسی از دولت مردان و متصدیان رانتخواری کند و یا زمینی را بنام خود ثبت کند که بیت المال است باید حاکم اسلامی به او بگوید زندگیت را درهم می کوبم و بکوبد. :(( لاشدّن علیک شدهّ تدعک قلیل الوفر ، ثقیل الظهر، ضئیل الامر والسلام))
نهج عبده ج ۳ ص۷۶
مسئله-- ۳۲۵۵-- طبق منطق اهلبیت حاکمان اسلامی حق ندارند ازاحدی هدیه قبول کنند:(( فقلت هبلتک الهبول اعن دین الله اتیتنی لتخطئنی)) نهج البلاغه.عبده ص ۲۴۳ ک۲۴۵
مسئله--۳۲۵۶--طبق منطق اهلبیت جنایتکارترین حاکم آن حاکمی است که جنایات خودش را بحساب عدالت بگذارد. وعدالت تفسیر کند:(( اجورالناس منوعدَّ جوره عدلاًمنه)) غررالحکم ص ۹۹
مسئله-- ۳۲۵۷-- طبق منطق اهلبیت چه بسا هستند حاکمانی که عادل شناخته شده اند اما درواقع (دراجرای عدالت اجتماعی واقتصادی ) جائرند.(( رُبَّ عادل جائر)) غرر ص ۱۸۳
مسئله --۳۲۵۸-- طبق منطق اهلبیت هرحاکمی که نتواند عدالت اقتصادی واجتماعی را پیاده کند و کار را بدیگران هم واگذار نکند خدا آخر عمر اورا تباه می کند. ( بحار ج ۷۵ ص ۳۴۱ و ۳۴۵) (( من ولی شیئا من امورالمسلمین فضّعهم ضیّعه الله عزوجل ))
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش کاربر لبنانی به حملات ایران به اسرائیل: ایرانیان فقط به هدف قرار دادن سفارتخانهیشان در دمشق پاسخ ندادند بلکه حتی به یهودیانی که در زمان پیامبر بر در خانهی پیامبر زباله میانداختند نیز پاسخ دادند
@BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویری از نقطهزنی موشکهای سپاه
🔹تصویری دیگر از اصابت موشکهای تنبیهی ایران به فرودگاه اسرائیلی نواتیم در جنوب فلسطین اشغالی که در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، از آن استفاده شده بود منتشر شد.
☑️ به سپاه سایبری بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/239272130C1e5af88869
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدیوهای جذاب از اصابت موفق موشکهای ایرانی تمامی ندارد
🔻عبور موشکها از تور پدافندی چندلایه دشمن
☑️ به سپاه سایبری بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/239272130C1e5af88869
💠سوال : استاد حاضر هستند با اقتصاددانان مناظره کنند.؟
✅پاسخ : ما پس از نقل روایات اقتصادی ، داریم می رسیم به علم اقتصاد حتماً خود بنده مطالب اقتصادی خودم را در معرض نقد تمام اقتصاددانان قرار خواهیم داد.
یعنی ثابت خواهیم کرد علمی بنام اقتصاد در کل جهان وجود ندارد ، علم اقتصاد موجود ، علم هدایت سرمایه بسوی تامین حداکثر سود است برای سرمایه دار ، و کنترل امور مالی دولت است جهت حفظ وضع موجود و نه برای خروج از فضای جنایت بار موجود. و این مطالب را ابتدا به خدمت اقتصاددانان ارسال می کنیم و سپس سوالات مربوطه را اگر پاسخ دادند پیروزند و اگر پاسخ نداشتند بنده پیروزم ، پس از این تفاهم و تبادل علمی آماده می شویم برای مناظره سراسری در صدا وسیما.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۳۲۵۹-- اینک پس از مرور بر لحن آیات و روایات مربوط به اقتصاد اسلام ، وارد بحث فلسفه اقتصاد می شویم .
یعنی حوزه ای که اقتصاددانان سرمایه داری از ورود به آن استقبال نمی کنند.
توضیح اینکه اگر بنا باشد با اقتصاددانان معاصر بحث و مناظره کنیم بحث را از اینجا آغاز می کنیم که اقتصاد را تعریف کنید ببینیم چیست.؟
تمام خطای اقتصاددانان ناشی از تعریف غلط اقتصاد است .
بنده تمام تعاریف اقتصاد مطرح در بین اقتصاددان مشهور را میآورم و تک تک هم ردّ می کنم و جای چکّش خور هم ندارد ، تا ثابت کنیم مادامیکه علم اقتصاد تعریف واقعی خود را پیدا نکرده مشکل اقتصادی بشر نیز حل نخواهد شد .
ادعای ما این است :
در جهان امروز حتی ده صفحه علم ِ اقتصادِ متکفل حل مشکلات ملتها وجود ندارد. اقتصاد خُرد در مقام استعمال ماشین حساب برای محاسبه سود سرمایه برای سرمایه داران است و بس.
و اقتصاد کلان هم در مقام شناسائی راههای حفظ رفاه مردم تا آنجا که معترض به وضع موجود نشوند تا طبقه سرمایه دار راحت تر سود حداکثر را ببرد و دولتها هم بی اعتراض و بدون درگیری بین محرومان و سرمایه داران و دولتها وضع موجود را حفظ کنند. و هیچ اصلی و هیچ فصلی در کتب اقتصادی موجود و رایج وجود ندارد که دنبال یک راه معقول برای نجات محرومان جوامع باشد .
یک فصل ندارد تا در مقام ایجاد طرح برای بدست آوردن مالکیت بر ابزار تولید برای کارگران و محرومان باشد. هیچ فصلی در کتب اقتصادی نیست تا در صدد پیشنهاد طرح برای مصادره اموال رانتخواران دولتی شمال شهر نشینِ جنوب شهر شعار باشد .
کتب اقتصادی و اقتصاددانان فقط در فکر اداره وضع موجودند و نه در فکر پیدا کردن راه درهم کوبیدن شرکتهای رانتخواران متلوّن !.
اگر امروز یک میلیارد و دویست میلیون نفر گرسنه است و ایلان ماسک بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار جمع کرده ، بدین خاطر است که اقتصاد دانهای ما این نوع اقتصاددانان هستند.
علم اقتصاد را انسانها تعریف کرده اند. و نه خدا، اما وظیفه علم اقتصاد واضح است و عیان. و آن اینکه این کره زمین مال همه است ، مواهب زمین مال همه است.
حفظ این وضع طبیعی وظیفه علم اقتصاد است و نه حفظ وضع ظالمانه موجود. علم اقتصاد باید مبارزه کند در راه حفظ سهم همه در مواهب کره زمین ( البته با میزان علمی دقیق).
اما این قطب و وظیفه اصلی علم اقتصاد در کتب اقتصاد نیست.
باقی در مسئله بعد.
مسئله ۳۲۶۰-- ما عجله نداریم ، باید مطلب مسئله قبل جا بیفتد .
ما مدعی هستیم مشکل اقتصادی بشر امروز از اینجا ناشی شده که خیال شده علم اقتصاد باید در خدمت سود باشد. ما می گوئیم تمام مشکل از تعریف غلط اقتصاد ناشی شده است. ما می گوئیم علم اقتصاد باید حافظ حقوق باشد و ستون فقرات علم اقتصاد حفظ حقوق است. و نه حفظ سود و یا تضمین ماکزیمم و حداکثر سود. علم اقتصاد مدیریتی است برای حفظ رابطه عادلانه همه انسانها با اموال و ثروت موجود در زمین. چه کسی گفته اقتصاد علم مدیدیت ثروت است ؟!
علم اقتصاد دانشی است در خصوص حفظ رابطه عادلانه همه انسانها با مواهب طبیعت و مصنوعات صنعتی . علم اقتصاد نوکر سرمایه و سرمایه دار نیست. بلکه علم کنترل کننده و حافظ رابطه عادلانه همه طبقات با مواهب و اموال در زمین .
حالا سوال شروع می شود : تعیین کننده سهم هر کس در مواهب و کالاها چیست؟
پاسخ : یک اصل را همه ملل قبول کرده اند و آن این که ضعیف ترین طبقات آن مقدار سهم دارند که یک زندگی متعارف به نظر عرف زمان هر منطقه داشته باشد .
پس اقتصاد در خدمت انسان باید باشد و نه در خدمت موفقیت یک دولت در خفه کردن اعتراضات و موفقیت سرمایه دار در به حداکثر رساندن سود سرمایه اش.
عده ای از اقتصاددانان گفتند : ((علم اقتصاد علم انتخاب است ))!!
اما نمی دانند بیش از یک میلیارد انسان گرسنه ، کالای متنوع در اختیار ندارند تا نوبت به انتحاب برسد.
باقی در مسئله بعد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۳۲۶۱-- در ادامه تعریف علم اقتصاد رسیدیم به تعریف بعضیها که اقتصاد علم انتخاب است.
گفتیم فقرای عالم اصلا کالا در اختیار ندارند تا قدرت انتخاب داشته باشند بعلاوه واژه انتخاب مطلق است شامل انتخاب همسر هم می شود که مانع اغیار نیست.
بعضیها علم اقتصاد را علم ثروت معرفی کرده اند در حالی که بخشی از علم اقتصاد باید برای نجات فقرا از فقر و رساندن آنها به حالت بخور و نمیر باشد ، مخصوصاً در کشورهای فقیر.
در این مباحث سخنی از ثروت نیست، بلکه بحث بر سر حفظ حیات است با کمکهای مختلف .
پس اگر علم اقتصاد علم ثروت باشد پس مباحث حل مشکل فقرا خارج از اقتصاد است، و جامع افراد نیست ، این هم تعریف ناقصی است .
بعلاوه این تعریف در مواردی با علم سیاست تداخل دارد که مربوط به هدایت سرمایه سرمایه داران است. و از این حیث مانع اغیار نیست .
بعضی از اقتصاددانان علم اقتصاد را :((علم اداره مواد کمیاب )) معرفی کرده اند.
این تعریف هم بسیار ناقص است. چرا که پس از بحران ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳ تمام دنیای سرمایه داری علم اقتصاد را موظف کردند کاریابی (( اشتغال) کند و نه کالایابی.
پس کل کتاب (( اشتغال )) جانمینارد کینز ، خارج از تعریف فوق می ماند. بعلاوه این تعریف شامل مباحث شرکتهای گرفتار رکود نمی شود.
چون بحث بر سر تراکم مواد است و نه مواد کمیاب.
باقی در مسئله بعد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال :
با عرض سلام و سپاس از زحمات شما.
سوال بنده از استاد :
دانش آموزان در مورد هزار رکعت نماز خواندن مولا علی علیه السلام در شبانه روز می پرسند؛
لطفاً توضیح ارائه فرمایید
التماس دعا دارم.
✅پاسخ : وعلیکم السلام
نه معقول است ، و نه مقدور است و نه منقول معتبر.
ایشان هر شب صد رکعت نماز می خوانده و در قران فرموده هر عمل عبادی را ده برابرش می کنم شد ۱۰۰۰ رکعت.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
11.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 »» قضیه عنوان بصری جعلی است .
تنها صفحه رسمی آیت الله موسوی زنجانی
در اینستاگرام👇
@mousavi.zanjani.ir
ایتا👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
#عنوان_بصری #تاریخ_اسلام #پیامبر_اسلام #آیت_الله_موسوی_زنجانی #تاریخ_اسلام #موسوی_زنجانی #سید_حسین_موسوی_زنجانی #تاریخ #احکام #علم #سوالات_شرعی #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
مسئله ۳۲۶۲-- ژانمارسل ژانته می گوید :((علم اقتصاد مطالعه در چگونگی توزیع و مصرف ثروتها است)) از همه این تعاریف در می آید چون آقایان در وادی سرمایه ، بزرگ شده اند اقتصاد را علمی می دانند که نوعی ارتباط با ثروت دارد. در حالی که اقتصاد باید در مقام تعریف و حفظ حقوق انسانها باشد . آن دسته از حقوقی که مورد اتفاق ملل عالم است ، طبق تعریف فوق ، اساسا گرسنگی گرسنگان و تشنگی تشنگان از حوزه شمول علم اقتصاد خارج است. بین این تعریفها ، تعریف آلفرد مارشال نسبتاً بد نیست اگر چه کامل هم نیست .
او می گوید : ((علم اقتصاد بررسی کردار انسانها در جریان کسب درآمد و تمتع از آن برای ترتیب دادن زندگی است )). اما شامل بررسی استعداد مواد طبیعی برای استفاده از آن نیست چون کردار نیست . این اولاً و
ثانیاً : شامل اقتصاد کلان نیست که ناظر به ایجاد نظم عمومی است.
ثالثاً : بررسی ثروت ملی خارج از تعریف فوق است.
مسئله ۳۲۶۳-- بین تعریفها ، تعریف کینز خیلی بی پایه است ، ایشان می گوید :(( علم اقتصاد علم جستجو و کشف قوانین حاکم بر اشتغال کامل در سطح جامعه است))!!
طبق این تعریف از اول تاریخ تا زمان کینز هیچ وقت علم اقتصاد نبوده است ، چون تولید انبوه بدون بازاریابی موضوع نداشته است.
هر کس مشکل اقتصادی عصر خودش و کشور خودش را مشکل اقتصادی کل تاریخ حساب کرده است .
مارکس هم می گوید :(( علم اقتصاد متکفل جستجو و کشف قوانین حاکم بر تحول جامعه ها در جهت جامعه اشتراکی می باشد)) !!
این تعریف تقریباً ربطی به علم اقتصاد معهود ندارد ، بله اگر دخل و تصرف کنیم میتوانیم به حقیقت نزدیک کنیم و آن این که بگوئیم (( علم اقتصاد علمی است در خدمت تحقق عدالت اجتماعی )) .
ساموئل سون ، کوشش کرده یک تعریف بی عیب درست کند :(( علم اقتصاد بررسی روشهایی است برای بکار بردن منابع کمیاب برای تولید کالا و خدمات و توزیع آن به منظور مصرف )).
اولا با وفورترین کالا درختهای جنگلی و آب است، اما کار روی هر دو اقتصادی است.
ثانیاً : خیلی از کالاها برای صادرات و تبادل محض است. و اصلا برای مصرف نیست. مانند تریاک در افغانستان باز اقتصادی است.
ثالثاً : کوشش برای نجات کارخانه های کوچک در قبال دامپنگ شرکتهای بزرگ نیز کار اقتصادی است که در نتیجه تراکم کالای شرکتهای بزرگ محقق شده است و نه در اثر کمیاب بودن آن.
رابعا : امروز در کشورهای امپریالیستی کار اقتصادی روی خروج بحران ناشی از انبوه تولید و نبود مشتری است. خبری از کمبود کالا نیست . و خبر از تراکم کالا است . باقی در مسئله بعد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۳۲۶۳-- آقای مارکت می گوید: ((علم اقتصاد ارزیابی مقدار تاثیر جریان مالی کل کشورها بر کردارها است و تاثیر متقابل کردارها بر سیر تحول اقتصادی کشورهاست)). اولاً این تعریف گرفتار دور است چون واژه اقتصاد را در تعریف خود اقتصاد که نمی دانیم چیست دخالت داده است.
ثانیاً : شامل اقتصاد خُرد نیست.
ثالثا : شامل اقتصاد ماقبل سرمایه داری نیست و یکی از مفصل ترین تعریفها مال جناب دکتر منتظر ظهور است که بیش از یک صفحه را پر کرده است که عصاره اش این است :(( علم اقتصاد عبارت است از ارزیابی تمام زوایای معیشت و دخل و خرج مردم و کوشش در جهت بهبودی و رشد همه جانبه آن )) .
با این تعریف به نظر میرسد همه اقتصاددانان جهان امروز یک چیز می گویند ،اما با عبارات مختلف.!
و آن این که علم اقتصاد کوشش می کند مشکل مالی و درآمدی مردم را حل کند والسلام.
اما اینجا آغاز دعوا است .
اگر مسئولیت علم اقتصاد فقط به این حوزه ارزیابی و مطالعه محدود است ، پس آن کدام علم است با استدلال علمی کافی باید ثابت کند رانتخواران داخلی کشورها ، رانتخواران حکومتی ، و غولهای سرمایه داری باید زیر زانو در آیند؟؟!! .
آن تکلیف و وظیفه کدام علم است که باید با استدلال علمی مالکیت مسلوب المالکیه ها را از حلقوم ظالمین و غاصبین خارج کند؟؟!
آن کدام علم است که موظف است با استدلال علمی و منطقی باید قانونی بودن مصادره میلیونها متر زمین به حلقوم رانتخواران رفته در تمام شهرها را به اثبات برساند .؟!
آن کدام علم است عدالت اجتماعی لهِ شده در جامعه را با استدلال علمی احیا می کند؟!
آن کدام علم است که تنها ابزار علمی است برای احیای عدالت اجتماعی ؟. چون این حقیر علم اقتصاد را از ۷۰۰۰ سال قبل تا به امروز بررسی کرده ام عرض میکنم تنها ابزار احیای عدالت اجتماعی علم اقتصاد است اگر علم اقتصاد باشد.
و چون پس از استعمار و غارت ملل محروم توسط سرمایه داران غربی ، علم اقتصاد از وظیفه خود (که عبارت بوده از اجرای علمی عدالت اجتماعی ) عدول کرده و تبدیل شده به چورتکه بنگاهداران سرمایه داری ، همین انتظار از این علم آنرا در استحدام نظام سرمایه داری قرار داده است.
و پس از این مرحله ، علم اقتصاد نه تنها در جهت احیای عدالت اجتماعی گام بر نداشته بلکه بالعکس، درست بر خلاف انتظار در فاز اقتصاد خُرد تبدیل شد به ماشین حساب سود سرمایه، و در فاز اقتصاد کلان تبدیل شد به وسیله ای برای حل مشکل دولتها ، آنهم نه در جهت حل مشکل محرومان ،بلکه در جهت حل مشکل دولتها در خواباندن موقت اعتراضات خیابانی محرومین ، و راضی کردن سرمایه داران.
مسئله ۳۲۶۴-- زیر سایه علم اقتصاد موجود است که طبق یکی از صورت جلسه های سنا در آمریکا فقط ۲ درصد از خانواده های آمریکائی دو سوم گروهبندی های اقتصاد امریکا را در تملک خود دارند .
یعنی فقط یک سوم گروه بندیهای اقتصادی در اختیار۹۸ درصد مردم امریکا باقی است ( تمرکز اقتصادی در امریکا ص۱۷) این علم اقتصاد است و یا شمشیر برای قتل اقتصادی طبقات محروم؟ این علم است یا ظلم !؟
مسئله ۳۲۶۵-- در اواسط سال ۱۹۵۰ حدود۷۶ درصد از سهام در دست فقط یک درصد از توانگران آمریکا بود ( همان ص ۱۲۰) آیا ما منتظریم این علم ، عدالت اجتماعی به ارمغان آورد؟ پس مقوله ای بنام علم اقتصاد نیست، این علم حفظ وضع جنایت بار زمان به نفع سرمایه داران است. ما هر روز شاهد بدبختی محرومان و کاخ نشینی سرمایه داران هستیم!!
این علم اقتصاد موجود ابزار غارت است و نه پناه بی پناهان.
وقتی در حضور نخبگان کشور در یک جلسه از پرفسور پسران پرسیدم کی می فرمائید وضع خوب شد ، گفت وقتی که مردم به رفاه برسند ، هنگامی که پرسیدم وقتی کره جنوبی به رفاه رسید اقتصادش حل شد ؟!
اگر حل شد پس چرا وقتی دلار در آمریکا عطسه می کند اقتصاد در کره جنوبی زیر سرم می رود؟!
پاسخ داد : ممکن نیست اقتصاد سرمایه داری بدون شوک به حیات خود ادامه دهد.!! و شوک یعنی غیر طبیعی و بی پایه.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany