🏴 شهادت مظلومانهی دهمین اختر آسمان امامت و ولایت، حضرت امام علیالنقیالهادی علیهالسلام تسلیت باد
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : یاجوج و ماجوج در تورات و قرآن چیست؟
✅پاسخ: والله هوالعالم .
گروههای جنایتکار غیر قابل کنترل.
یکی از مصادیقش داعش .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : چرا نسل امروز، در تمام دنیا و همه مردم امروز کم ایمان ، تنبل ، بی رغبت ، بی اراده ، رنجور، گاهی بی غیرت ، فاسد ، فاسق فاجر آماده جنگ ، نسبت به کشته شدن انسان غیر حساس و بی تفاوت هستند؟!!
✅پاسخ : چون فساد از نقطه مورد انتظار صلاح برخاسته است .
سران ملل، و رهبران جوامع و دولتمردان که باید مصلح باشند خود مفسدند .
بعلاوه اگر بنا شود بلا نازل شود باید ملل مستحق نزول عقاب به مرحله نزول بلا نزدیک شوند..
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مسئله --۲۴۵-- #حج
فقهای عظام می فرمایند : (( اگر پیش کسی از آقای الف ودیعه و امانتی باشد و صاحب ودیعه فوت کند و این شخص بداند آقای الف که صاحب ودیعه است به حج واجب نرفته است و باز بداند و یا احتمال قوی بدهد اگر این ودیعه و امانت و سرمایه را به ورثه تحویل دهد دیگر کسی از ورثه حج نیابی از طرف او انجام نخواهد داد ، در این صورت جایز است و حتی شاید واجب باشد این پول وَدَعی را در راه حج هزینه کند.
و اگر اضافه ماند به ورثه تحویل دهد. از ۴۲ فقیه معظم صاحب حاشیه بر عروه ۳۶ نفر، این فتوای صاحب عروه را مطلقا قبول فرموده اند ،و ۶ نفر با مختصر تغییر پذیرفته اند. ولی به نظر قاصر حقیر این فتوای شریف دارای تامُل است آن هم در چند بُعد .
اولاً : سند این فتوای روایتی است که علاوه از احتمال تعدد دو سُوید ناقل ، خبر واحد است .
ثانیاً : اگر بعداً بر ورثه معلوم شود یک بیگانه مثلاً ارث پدری آنها را مستبدانه به ورثه نداده از پیش خودش برای حج صرف کرده جنگی رخ میدهد آیا اگر قتلی رخ دهد جایز است!!؟.
ثالثاً : شاید میت تعمداً به هزار و یک دلیل نمی خواسته به حج برود و اجازه نداشته شخص ودعی چنین کاری انجام دهد آن هم بی اجازه.
رابعاً : شاید به یکی از ورثه وصیت کرده بوده که او فقط به حج نیابی برود و شخص ودعی خبر نداشته است .
خامساً : شرایط انسانها یک جور نیست ، شاید میت بدهی داشته کسی نمی دانسته و مستطیع نبوده است.
جالب این است که در عروه شقوق دیگری هم اضافه فرموده که نمی شود به آنها ملتزم شد .و حتی صرف پول میت توسط آن فرد وَدَعی به حج را از مصادیق امور حسبیه دانسته و فرموده اگر می داند ورثه در حج خرج نخواهند کرد نباید به ورثه بدهد و اگر بدهد و حج انجام ندهند ضامن است! و آقای خوئی هم حاشیه زده اصلا چنین نیست.
چون مخاطب شرع در این مسئله وارث است و هیچ ماهیت حسبیه ای ندارد .
و به نظرمی رسد فتوای آقای خوئی درست تر باشد. در هر صورت ما دخالت وَدَعی را جایز نمی دانیم. و روایت فوق خلاف اصل و قاعده است بعلاوه خبر واحد است ،بگذریم که زمینه ساز جنگ بین وراث و ودعی است.
مسئله --۲۴۶-- وقتی نایب به مکه رسید پس از انجام حج نیابتی احتیاط این است : از طرف خودش عمره مفرده انجام دهد ، همچنین از طرف دیگران .
و همچنین هر مقدار خواست برای خودش و دیگران مانند پدر و مادر طواف مستحب انجام دهد.
مسئله --۲۴۷-- اینکه در کتب فتوائی فقهای عظام آمده است اگر به کسی حج نیابی واگذار کردند اصل بر این است که خودش نایب شود و بعضی ها فرموده اند اصل این است به دیگران واگذار کند.
مادر هر دو فتوای تامل داریم.
چرا که گاهی نایب شایسته است گاهی دیگران ، گاهی قرینه هست به یک طرف گاهی نیست .
لذا تعیین یک طرف درست نیست . باید فضا را سنجید .
اگر طرف روحانی حج است انصراف به خودش است و گاهی قطعا حج بلد نیست انصراف به این است به دیگری بدهد.
بعلاوه واگذار کننده لال که نیست بگوید منظورش چیست و کیست ؟ چرا میدان را به اصل داده است!؟
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹سوال :
سلام علیکم
نظر حضرت آقا در مورد این فرمایشات چیست؟
ممنون و متشکّر
✅پاسخ : وعلیکم السلام اول جناب آقای صدیقی امام جمعه محترم پایتخت، و جناب پناهیان مغز متفکر انقلاب و ازغدی روحانی روشنفکر پاسخ بدهند . سپس نوبت به بنده برسد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : سلام علیکم
نظر حاج آقا راجع به این مطلب و این دعا رو میخواستم بپرسم؟
📜تعابیر عجیب یکی از دعاهای روزانه ماه رجب و راوی آن
🔹️بنابر نقل شیخ طوسی از فردی به نام ابن عیاش، از محمد بن عثمان، نائب دوم امام زمان، گزارش شده که امام زمان در توقیعی توصیه کرده که در هر روز ماه رجب، دعائی خوانده شود. مشروح این دعا که با اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع مایدعوک به ولاة امرک شروع می شود، در نقل شیخ طوسی آمده و در مفاتیح الجنان هم گزارش شده است. دعای یادشده با دعائی که شیخ طوسی در جائی دیگر از امام صادق نقل کرده شباهت زیادی دارد (ر.ک: التهذیب:3، 72) ولی مهمترین تفاوت آن در این است که در نقلی که از امام زمان آمده، صاحبان امر به عنوان سرچشمه کلمات الهی و پایه های توحید و نشانه های خدا معرفی شده و سپس گفته شده که آن کلمات الاهی، با خدا تفاوتی ندارند جز اینکه آنها بندگان خدا هستند.
🏷اللهمّ إنّي أسئلك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة أمرك المأمونون على سرّك المستبشرون بأمرك الواصفون لقدرتك المعلنون لعظمتك وأسألك بما نطق فيهم من مشيّتك فجعلتهم معادن لكلماتك وأركانا لتوحيدك و آياتك و مقاماتك الّتي لا تعطيل لها في كلّ مكان يعرفك بها من عرفك لا فرق بينك و بينها إلّا أنّهم عبادك و خلقك ... أعضاد وأشهاد..
📚مصباح المتهجد: 803.
🔺️بنابر گزارش نجاشی، ابن عیاش که از نائب دوم امام زمان در غیبت صغری، دعای مورد نظر را نقل کرده، معاصر نجاشی بوده و نجاشی از او روایت های زیادی شنیده است ولی چون مشاهده کرده که مشایخش او را تضعیف می کنند، از او روایتی نقل نکرده و از او دوری کرده است.
🏷وكان صديقا لي و لوالدي وسمعت منه شيئا كثيرا و رأيت شيوخنا يضعفونه فلم أرو عنه شيئا وتجنبته.
📚رجال النجاشی: 86.
🔺️در وسط این دعا آمده «لافرق بینک و بینها الا انّهم عبادک وخلقک» مرجع ضمیر مؤنث و غائب در این جمله، یکی از واژه های مؤنث مانند معادن لکلماتک یا مقاماتک می باشد ولی مرجع ضمیر مذکر غائب، ولاة امرک است. درحالیکه، ظاهرا از جهت دستور زبان عربی، استثنای موجود در عبارت، اقتضای این را دارد که همچنانکه در قسمت مستثنی منه، ضمیر مؤنث آمده، در مسثتنی هم ضمیر غائب بیاید. از طرف دیگر، به نظر می رسد، این استثنا معنای روشنی ندارد، زیرا چنین عبارت و استثنائی مانند این جمله است که کسی بگوید میان مالک و مملوک تفاوتی نیست الا اینکه اختیار آن مملوک، به دست مالک است. اینجاست که مخاطب، گوینده را تخطئه کرده و این استثناء را مستهجن دانسته و به او گوشزد می کند که همین که اختیار مملوک در دست مالک است، بالاترین تفاوت مملوک و مالک است و چنانچه گوینده معنای دیگری را از استثنای خود، در نظر گرفته، بایستی آن را با عبارتی روشن تر و رساتر و بدون آوردن استثنای نازیبا بیان کند، به ویژه اگر او سخنوری بلیغ باشد.
🔺️در ادامه دعا، اوصافی نسبت به کسانی که با خدا تفاوتی ندارند ولی بنده خدا و مخلوق او هستند، آمده که یکی از آن ها، کلمه «اعضاد» است. این کلمه، جمع عضد به معنای بازو می باشد. گویا در این دعا، گوینده می خواهد به این اشاره کند که صاحبان امر، بازوهای خدا هستند که به نظر می رسد چنین تعبیر و بیانی برگرفته از ادبیات مفوضه شیعه باشد.
🔸️آیت الله خوئی نسبت به دعای یادشده، بر این باور است که محتوای آن برای متشرعه نا آشنا بوده و نمی توان آن را به معصوم نسبت داد. مرحوم شوشتری نیز آن را از جهت معنایی و واژگانی نادرست دانسته و نجاشی را تحسین می کند که از ابن عیاش که این دعا را نقل کرده، روایتی نقل نکرده است.
🏷ومضمون التوقيع الذي أوله (اللهم إني أسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة أمرك) غريب عن أذهان المتشرعة وغير قابل للإذعان بصدوره عن المعصوم.
📚معجم رجال الحدیث: 8، 87.
🏷و أحسن النجاشي في تجنّبه عن الرواية عنه... وهو دعاء مختلّ الألفاظ و المعاني، و فيه فقرة منكرة «لا فرق بينك و بينها إلّا أنّهم عبادك»
📚قاموس الرجال: 1، 624.
✅پاسخ : وعلیکم السلام
این دعا نیست ، نه سند معتبر دارد ( چون خیر ابن عبدالله در عالم متولد نشده است. و ابن عیاش هم قابل اعتماد نبوده است) و نه متن مطابق قرآن ،(چون مخلوق را مطابق وحدت وجود برده به همسایگی خدای متعال !! . که خلاف صریح قرآن است.)
چاپ آن و نشر آن و خواندن آن جایز نیست و نشر آن از غفلتهای بزرگان است ،.
آقای شوشتری و آقای خوئی هم متوجه بی اعتباری آن شده اند و بی اعتبار می دانند. متصوفه در دفاع از آن گفته اند: (( اگر این دعا را ردّ کنیم آن وقت باید نود درصد ادعیه را ردّ کنیم )) .بله !👇👇👇👇
👇👆👇
خوب فرمودند باید بی زحمت خیلی ها را ردّ کنید. و بجای آن در ماه رجب ۷ آیه آخر سوره شعرای را بخوانند. و تامل کنند میلیونها ثواب دارد.
این ۷ آیه قرآن باید اساسنامه برای دعاها باشد ،هر چه در توان دارید این ۷ آیه را به جهانیان معرفی کنید تا دینتان از القائات شیطانی محفوظ بماند.
و تمام هم وغم صوفی مسلکان این است وانمود کنند که مطابق روایت کذب و ضد ثقلین :(( العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء )) (که رسالت اصلی روایت صددرصد کذب و جعل عنوان بصری غیر موجود است بوده ) اگر دعا کنید شما هم مثل انبیا و اولیا تمام احکام خدا را بدون وساطت انبیاء از خود خدا دریافت کنید. و مثل ابن عربی می توانید جلد دوم قرآن را با عنوان فتوحات مکه دریافت کنید و ثابت کنید بدون جبرئیل شما هم موسی دوم شده کلیم الله شوید. آن وقت اگر قرآن کریم نزولات مکیه باشد کتاب ابن عربی می تواند بشود فتوحات مکیه .!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : سلام برای گرفتن روزه ماه رجب و بهره گرفتن از ثواب آن اگر روزه واجب و گرفته نشده به گردن ما باشد حکم چیست ؟
✅پاسخ : سلام علیک
همان روزه واجب باقیمانده باعث جلب آن ثواب هم می شود.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https
💠سوال : جریان فرار فرگشتی در زندان چه بوده؟!
✅پاسخ : در محل مناظره و زمان مناظره در ذهنم چیزی نیست.
اما گفتم : ما می خندیم میمون نه ، ما گریه می کنیم میمون نه ، ما خواب می بینم و پس از چند روزی آن خواب تبدیل به واقعیت می شود که در تاریخ بشر بیش از یک میلیارد مورد آن ثبت شده است اما میمون نه ،
خب بفرمائید از چه تاریخی در اجداد شما بشر این سه خصوصیت به وجود آمده ؟!
و ما وارث آن خصوصیات شدیم و سایر میمون ها این خصوصیات را تا حالا پیدا نکرده اند !!؟
این سوال از تاریخ حدوث .
اما سوال دوم این است که کدام عضو حامل استعداد خنده و کدام عضو انسان حامل استعداد گریه و کدام حامل خواب دیدن است؟!
تا حالا پاسخی نیامده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
مشکات اهل بیت (ع)
🔹سوال : سلام علیکم نظر حضرت آقا در مورد این فرمایشات چیست؟ ممنون و متشکّر ✅پاسخ : وعلیکم السلام اول
💠سوال : سلام خدمت استاد
از کلیپ فوق نمیشود پاسخ داد که قبول ولایت فقیه از باب ناچاری و درماندگی است تا ظهور حضرت حجت علیه السلام
بالاخره مسلمین نمیتوانند تا ظهور بی سرپرست و بی ولایت باشند
✅پاسخ : وعلیکم السلام
اگر خدای نخواسته چنین جواب بفرمائید دچار بدترین خودکشی می شویم چرا که از دو میلیارد مسلمان در جهان ،در ایران فقط ۸۵ میلیون از فیوضات ولایت فقیه متنعم اند که حدود ۴ درصد مسلمانان است .
پس چرا زیر سایه ولایت فقیه ۹۶ درصد مسلمین را در همان درماندگی نگهداشتید؟!
اگر صد نفر مریض شوند و شما فقط ۴ نفر را نجات دهید و ۹۶درصد بمیرند آیا ناجی هستید!!؟
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : استاد!
آیا اگر ولد الزنا بودن کسی ثابت شود و شرع مقدس پدر ظاهری او را پدر محسوب نفرماید برادر و خواهر ظاهری او را برادر و خواهر واقعی و شرعی نداند پس اگر آن ولدالزنا پسر باشد می تواند با مادر خودش و اگر دختر باشد با پدر ظاهری و پدر واقعی که زانی است ازدواج کند ؟؟!
✅پاسخ : شرع مقدس فقط بخشی از احکام ولدالزنا را نفی کرده مثل نفی ارث که از مورثان ظاهری ارث نمی تواند ببرد.
اما این که اگر دختر باشد با پدر واقعی خودش که زانی است بتواند ازدواج کند نه خیر حرام است.
چون تمام احکام و حقوق مسلوب نیست ، فقط بخشی مسلوب است. توان بردن ارث از او مسلوب است. پسر ولدالزنا نمی تواند با مادر خود ازدواج کند میدانیم مادرش مشروعاً او را حامله نشده است.
و مادر شرعی نیست.
بلکه مادر حقیقی بدون جواز شرعی است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مسئله --۲۴۸-- #حج
برای کسانی که از مکه به مسافت ۴۸ میل دورتر هستند تا آخرین نقطه دور در کره زمین حجشان حج تمتع است ( هر میل ۱۸۴۸ متر است) .
و در داخل این شعاع حجشان افراد و یا قران است که توضیحش می آید
ان شاءالله.
و عمره هم (که به معنای زیارتِ باعثِ عمران آبادی است) در این مسافت مثل حج است. و عمر چند قسم است اول عمره ای که واجب اصلی بحکم شرع است.
دوم عمره عرضی که توضیحش می آید و عمره مستحب.
در شرع مقدس عمره هم مانند حج در عمر یک انسان یک بار واجب است. و واجب شدن آن بدون حج و بصورت مستقل برای مسلمانان ساکن در بیرون از۴۸ میل ، یعنی برای کسانی که حجشان تمتعی است ، برای حقیر ثابت نشده است.
اما فوریّت آن بدین معنا است که از سال استطاعت تاخیر نکند .
در شرطیت استطاعت برای وجوب آن برای ساکنین بیرون از ۴۸ میل در حدی کم است که قابل بحث نیست چون منضم به حج وفانی در استطاعت حج است .
اما عمره مستقل از حج در حج تمتع ثابت نشده است .
عمره برای ساکنین بیرون از شعاع ۴۸ میل فقط در ضمن حج و با حج واجب می شود و گفتیم استطاعت آن هم در داخل استطاعت حج منحل است. عمره تمتع مستقل از حج تمتع نداریم . حتی در حد احتیاط .
بنابر این کسی که نایب است وقتی عمل نیابی تمام شد عمره تمتع برای او لازم نیست اگر چه استطاعت عمره تمتع حاصل است چون در مکه حضور دارد.
فقط عمره مفرده مستحب است.
و فقهای عظام می فرمایند برای حاج متمع بین عمره تمتع و حج تمتع عمره مفرده جایز نیست .
اما مرحوم نائینی جایزمی دانند.
اقوای همان نظر آقای نائینی است اخذاً بالاطلاقات.
در اینجا برای حقیر یک چیز به درستی حل نشده است .
از یک طرف فتوای به وجوب عمره مفرده برای هر فرد وارد به مکه و از طرف دیگر عدم وجوب عمره مفرده بر کسی که حج مفرد دارد.
چون حاج به حج مفرد اول از اعمال عمره مثل طواف که شروع نمی کند تا گفته شود جایگزین عمره مفرده می شود.
پس بنظر می رسد در حج افراد نیز مثل حج تمتع عمره مفرده مثل عمره تمتع در کنار حج افراد واجب است. منشا اقوائیت این نظر این است عمره زیارت بیت و احترام و تعظیم به بیت است ،و این با حج افراد تامین نمی شود.
البته هنوز جای تامل و تتبع است ، و بماند به بخش بررسی روایات.
مرحوم بروجردی ، مرحوم سید عبدالهادی شیرازی و مرحوم سید محمد شیرازی احتیاط وجوبی فرموده اند در این که اگر مسلمانان ساکن در دور از ۴۸ میل مستطیع شوند فقط به عمره مفرده واجب است.
مسئله --۲۴۹-- فقهای عظام می فرمایند : ((گاهی عمره با نذر، قسم، عهد ، شرط در ضمن عقد ، اجاره و افساد نیز واجب می شود .و گاهی بخاطر ورود به مکه واجب می شود. چون بدون عمره دخول به مکه حرام است. بله این حکم مال کسی است که مکرر در مکرر وارد مکه نمی شود مانند راننده ها، وکذا برای کسانی که در آن ماه مفروض از احرام سابق خارج شده است بر چنین افرادی واجب نیست .))
اما به نظر قاصر حقیر یک عملی اگر از طرف شارع مقدس واجب نشود آن واجب شرعی نمی شود ، بلکه چون عمل به مقتضای نذر، قسم ، عهد ، شرط ، اجاره و افساد واجب است باید به عمره های مذکور عمل کند وجوباً عارضیاًّ .و نه وجوباً به جعل الشارع . البته عمره در هر ماه مستحب است. اما آیا در یک ماه قمری می شود دو عمره انجام داد؟!
عده ای و شاید مشهور فرمودند نه خیر . الا رجاًء.
بنده احتمال می دهم حتی هر روز عمره مفرده مستحب باشد چرا که عمره یعنی عملی که موجب آبادانی مکه و حضور مردم در حرم باشد ، و این نمی شود مگر با حضور بیشتر مردم و این نمی شود مگر با مستحب بودن آن در هر روز ،کمی توضیح لازم است : فقهای عظام از آن دسته از روایاتی که دلالت دارد در هر ماه عمره مستحب است استنباط فرموده اند که پس بیش از یک بار مستحب نیست. اما به نظر حقیر روایات ناظر به طرف اقل است و نه اکثر یعنی می خواهند بفرمایند حداقل ماهی یک بار مستحب است و نه این که بیش از یک بار دیگر مستحب نیست.
نفی زاید از یک بار در ماه نمی کند بلکه نفی کمتر از یک ماه می کند.
مسئله --۲۵۰-- در حج قِران باید حاجی در میقات محرم شود سپس برود به عرفات برای شروع اعمال حج ، و چون از اول شوال تا ۹ ذی الحجه قریب به ۶۹ روز فاصله است.
اگر کسی در بین این ۶۹ روز مُحِرم به احرام حج قِران شود تا روز ۹ ذی الحجه در مکه است .
اگر طواف و سعی کند استحبابی است و ربطی به حج ندارد .و منع از طواف وسعی در روایات ناظر به طواف بعنوان طواف حج است .و اگر در روایت معاویه ابن عمار آمده رسول خدا(ص) در حج قران وارد مکه شد و طواف و سعی کرد یعنی استحبابی .( و محتمل است در حج قران تقدم طواف وسعی زیارتی بر منی نیز که جایش پس از منا است صحیح باشد. این در حج افراد است که این تقدم درست نیست بعدا مفصل بحث خواهد شد.)👇👇