eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
854 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
سؤال : در بحار از قبس المصباح که مال شاگرد شیخ طوسی ست امده در بلد الامین هم امده: قبس، [قبس المصباح] رَوَی الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا کَانَتْ لَکَ حَاجَهٌ إِلَی اللَّهِ وَ ضِقْتَ بِهَا ذَرْعاً فَصَلِّ رَکْعَتَیْنِ فَإِذَا سَلَّمْتَ کَبِّرِ اللَّهَ ثَلَاثاً وَ سَبِّحْ تَسْبِیحَ فَاطِمَهَ علیها السلام ثُمَّ اسْجُدْ وَ قُلْ مِائَهَ مَرَّهٍ یَا مَوْلَاتِی فَاطِمَهُ أَغِیثِینِی ثُمَّ ضَعْ خَدَّکَ الْأَیْمَنَ عَلَی الْأَرْضِ وَ قُلْ مِثْلَ ذَلِکَ ثُمَّ عُدْ إِلَی السُّجُودِ وَ قُلْ ذَلِکَ مِائَهَ مَرَّهٍ وَ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ اذْکُرْ حَاجَتَکَ فَإِنَّ اللَّهَ یَقْضِیهَا. «13»- لد، [بلد الأمین]: تُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ فَإِذَا سَلَّمْتَ فَکَبِّرِ اللَّهَ ثَلَاثاً وَ سَبِّحْ تَسْبِیحَ الزَّهْرَاءِ علیها السلام وَ اسْجُدْ وَ قُلْ مِائَهَ _مَرَّهٍ یَا مَوْلَاتِی یَا فَاطِمَهُ أَغِیثِینِی ثُمَّ ضَعْ خَدَّکَ الْأَیْمَنَ وَ قُلْ کَذَلِکَ ثُمَّ عُدْ إِلَی السُّجُودِ وَ قُلْ کَذَلِکَ ثُمَّ ضَعْ خَدَّکَ الْأَیْسَرَ عَلَی الْأَرْضِ وَ قُلْ کَذَلِکَ ثُمَّ عُدْ إِلَی السُّجُودِ وَ قُلْ کَذَلِکَ مِائَهَ مَرَّهٍ وَ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ اذْکُرْ حَاجَتَکَ تُقْضَی (1). ✅پاسخ : و در خصوص کتاب قبس المصباح هم چون بین مولف متوفای قرن 5 و امام صادق (ع) 4 قرن فاصله هست و راویان وسط سلسله سند نیست هیچ اعتباری ندارد .بگذریم از مشکل محتوایی آن. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سوال دوم : سلام علیکم از استاد بپرسید نظرشان درباره مرحوم مولی محمد طاهر قمی ره چیست؟ ✅پاسخ : سلام علیکم نظر حقیر در خصوص ملا محمد طاهر قمی مثبت و نقش استادی بر مرحوم مجلسی داشته است و در خصوص کتاب قبس المصباح هم چون بین مولف متوفای قرن 5وامام صادق (ع) 4قرن فاصله هست وراویان وسط سلسله سند نیست هیچ اعتباری ندارد .بگذریم ازمشکل محتوایی آن. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
تقاضایی از استاد زنجانی. برای شناخت اسلام در بعُد اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی کتابی جامعی معرفی بفرمایید . با تشکر ✅پاسخ : (با تفسیرش) ، (با تاریخش) و استاد حکیمی (با تاریخ ) .اگر از این سه کتاب خارج نشوید ولو ده سال روی این سه کتاب کار کنید می توانید چهره حقیقی را بشناسید . شما با مطالعه این سه کتاب بیش از 2000 عنوان کتاب درباره اسلام خوانده اید . و اگر قادر نیستید پس به الحیات اکتفا کنید که هر دو (قرآن و نهج البلاغه بصورت عالمانه ) در آن جمع شده است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : سلام علیکم نظر حضرتعالی در مورد کتاب مهج الدعوات سید ابن الطاووس چیست؟ ✅پاسخ : سلام علیکم در تمام کتب سید ابن طاووس اخبار ضعیف وجود دارد منتها محدود و کم در حدی است که آسیب جدی وارد نمی کند. خود شخص ایشان بسیار بسیار عظیم الشآن والمنزله هستند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
آنچه ذیلا مطالعه می فرمائید حاصل است که در یکی از شبکه های ماهواره ای مذهبی بصورت سلسله مباحث پیرامون اعتقادات اسلامی تحت عنوان《آزادی در اسلام》ضبط و در شرُف پخش می باشد. (1)در کریم با عبارات مختلف حد اقل 79 بار آمده است و ماللرسول الا البلاغ یعنی انبیا جز رساندن پیام خدای متعال سِمت دیگری ندارند. (2) در قرآن کریم 5 بار فرموده فما ارسلناک علیهم بحفیظ . ما شما را بعنوان حافظ و حراست کننده و حسابرس تمام اعمال امت نفرستاده ایم و مسئول بازخواست امت نیستید . (سوره مریم /104و نسا/ 80و انعام /107و شورا /48) هود/86-- (3) در قرآن کریم در سوره یونس می فرماید : افانت تکره الناس حتی یکونوا مومنین آیا تو می خواهی بشر همه مومن شوند؟ (این ماموریت تو نیست) (4) درسوره بقره آیه 256 می فرماید لااکراه فی الدین قدتبین الرشد من الغی . چون محتوای دعوت اسلام روشن شده اجباری برای قبول اسلام نیست و می دانیم کل ادیان اللهی اسلام بوده است. (5) در سوره رعد آیه 24می فرماید: و یدرئون بالحسنه السیئه منطق مسلمانان این است بدی را با نیکی پاسخ می دهند و در سوره مومنون فرموده ادفع بالتی هی احسن السیئه با زیباترین منطق به بدی ها پاسخ بده. و در سوره فرقان آیه 63 می فرماید: فاذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما. یعنی مومنین کسانی هستند در قبال کلمات خطابی( نسنجیده و بعضا اهانت آمیز) جاهلان با واژه سلام بر شما پاسخ می دهند. و در سوره قصص آیه 54 میفرماید :و یدرئون بالحسنه السئیه. یعنی مسلمانان با کلمات زیبا و منش زیبا در مقابل برخورد بد دیگران پاسخ می دهند . و در سوره فصلت می فرماید: و لایستوی الحسنه ولا السئیه ادفع بالتی هی احسن بدی با خوبی یکی نیست شما بدی را هم با خوبی پاسخ دهید. ✳️پس اولیه قانون و یا نخستین لبه و یا دیواره اسلام برای حرکت بین کل جوامع ،، عدم اجبار به دین و اصل دوم نیکی کردن به دیگران آن هم حتی اگر با عبارات زشت از مسلمانان استقبال کنند. این اصل دوم اسلام در فضای آزادش. و اما سوم اسلام برای تمهید مقدمات برای مشروع: توجه کنید :حالا اگر کسی می خواهد اسلام را با اختیار خودش انتخاب کند بداند به محض ورود به داخل فضای اعتقادی و اجتماعی و سیاسی اسلام باید علاوه از ایمان قلبی،، با میثاق وتعهد عملی با مسلمین هم بیعت کند تا در قبال هر مجازات ناشی از《 تخلفش از میثاق خودش》قبلا آن مجازات را خودش امضا کرده باشد. و این بیعتها متعدد است اول البیعه علی الاسلام که مخصوص کسانی است دورتر از جامعه مسلمین زندگی می کنند .این فقط بیعت است که مسلمانان او را مسلمان بدانند گویا در این بیعت شخص ملتزم به جهاد و دفاع و سایر تکالیف اجتماعی نبوده است. دوم البیعه علی الاسلام و والاقرار بالایمان که باید عوارضش را هم بپذیرد. وقتی قید ایمان زد باید کار مومن انجام دهد و عوارض مومن بودن را بپردازد. سوم البیعه علی التوحید و فرائض الاسلام که باید در تمام احکام فرعی مکلف به عمل شود. چهارم البیعه علی الطاعه ما استطاع که باید در جهاد هم شرکت کند اگر مقدورش باشد. پنجم البیعه علی التوحید و اجتناب الکبائر که تمام مجازاتها بر او در صورت تخلف جاری می شود که یکی هم ترک جهاد است. ششم البیعه علی الصبر والجهاد که باید عندالاضطرار هجرت را هم بپذیرد . هفتم البیعه علی الایمان والشهاده که گویا مخصوص جهاد بوده است. هشتم البیعه علی الموت که در آغاز جنگها جاری بوده. فاذا الذی بینک وبینه عداوه کانه ولی حمیم . یعنی حاصل اجتماعی و سیاسی این منطق قرآن این خواهد بود که دشمنان دیروز شما برگردند دوست شوند. ("""") اما مدارک : بلی مدارک این بیعتهای هشتگانه تمام آیات منسوخ است. که عبارت بوده از احکامی که تازه مسلمانها در عصر جاهلیت با آن احکام مانوس بودند و اسلام هم بدلیل عدم استعداد فرهنگی تازه مسلمانهای عرب احکام کامل و نهایی خود را در اول بعثت درباره آن موارد نازل نکرد. و تازه مسلمانها درباره تمام احکام واقعی اسلام بیعت نمی کردند. پس وقتی اسلام در کیفیت نزولش حال مردم را رعایت می کند این به این معنا است که باید مردم در انتخاب گستره قبول ارزشهای اعتقادی آزاد باشد و نباید کل احکام را درآغاز تاسیس جامعه اسلامی یک باره و یک دفعه وارد حوزه تکالیف مسلمین کنیم. و باید حجم احکام قابل عرضه تابعی از توان فکری عقلی و عملی مردم باشد. ولذا آیات حجاب در 13سال اول نازل نشد چون مردم آمادگی پذیرش آنرا نداشتند. پس احکام جزایی اسلام در مقام اجرا برای ملت باید به مقدار بیعتش باشد. و نه بیشتر و چون پس از تثبیت پایه های اولیه اسلام هر کس مسلمان می شود مقدار میثاقش عام و شامل کل احکام است لذا باید در صورت تخلف تمام مجازاتهای اسلام بر او اجرا شود . ❎نتیجه اینکه در آغاز استقرار اسلام کیفیت مسلمان شدن یک نوع بوده و قبول تحمل احکام جزائی اسلام نوع دیگر. و اگر سوره نور در سال نهم
هجری نازل شده باشد که مطابق تاریخ است پس اسلام زمان اعمال قانون حجاب را تابعی ازظرفیت فکری مردم می دانسته است. و22 سال از 23 سال طول زمان عرضه پیام رسالت، زنان موظف به رعایت حجاب اسلامی نبوده اند. و موردی هم از تحمیل حجاب به چشم نمی خورد. اگر هست ما را مطلع سازند. (6)در قرآن در آغاز نزول و استمرار آن 5 بار آیه نازل شده مبنی بر اینکه اگر مردم از اسلام اطاعت نکردند تو بعنوان پیامبر موضع نگیر بگذار از اطاعت خارج شوند. فان تولوافانما علیک البلاغ و حوزه اختیارات تو درحد ابلاغ قرآن و نامه خدا است . (آل عمرا /20) وسوره توبه 129و مائده /92و یونس /72 تغابن /12 و حتی در سوره یونس آیه 99 فرموده افانت تکره الناس حتی یکونوا مومنین؟ یعنی آیا تو می خواهی بشر را به زور مسلمان کنی؟! ⭕️نتیجه اینکه در قاموس قرآن و اسلام مقوله ای بنام اجبار به پذیرش اصل دین نیست. تحمیل احکام اسلام و زندان کردن و شلاق زدن بر مجرمین ناشی از امضای خود مکلف و مختار است و به لحاظ تعهدی است که مسلمان در آغاز ورود به اسلام امضا کرده مبنی بر این که من اگر وارد اسلام شوم احکام جزائی اسلام را به رسمیت می شناسم . ضابطه یعنی این . ادامه دارد کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
آنچه ذیلا مطالعه می فرمائید حاصل #تحقیقی است که در یکی از شبکه های ماهواره ای مذهبی بصورت سلسله مباح
استدراک و اعتذار! در ذیل بند(5) عبارت اشتباه ارسال شده ابتدا توجه فرمایید به عبارت اشتباهِ ارسال شده:《نتیجه اینکه در آغاز استقرار اسلام کیفیت مسلمان شدن یک نوع بوده و قبول تحمل احکام جزایی اسلام نوع دیگر》 این عبارت ربطی به آن مطلب ندارد و اشتباه ارسال شده عبارت صحیح این است.《نتیجه این که در آغاز استقرار اسلام مقدار تحمل احکام جزائی اسلام تابعی از مقدار و حجم احکامی بوده که طرف ناظر به آن حجم و آن مقدار از احکام بیعت کرده بوده است.》 کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : آیا شما مصاحبه اخیر آقای عبدالکریم سروش را دیدید که می گوید خدا به درد همه چیز نمی خورد؟! پاسخ: بلی حداقل اطلاع دارم .توجه فرمایید این نوع مطالب اگر چه بخشی از آن باطل است اما بخش قابل ملاحظه ای از آن برای حوزویان می تواند مفید باشد. اولا : خدای خود را خودش تعریف می کند با 2700 تعریف قرآن کاری ندارد و حتی یکی از تعریف های خدای قرآن را انتخاب نمی کند ! ثانیا : می گوید علما در حل مشکل کرونا نقشی ایفا نکردند در حالی که ایشان سی سال است که مدعی است کار دین دارو سازی نیست. وثالثا : نه خودش یک کلمه از فقه اسلام مطلب می گوید و نه فقه فقها را قبول دارد یعنی هنوز خودش آواره است اما برای متدینین تکلیف تعیین می کند. رابعا : یک کلمه هم طرح برای بهتر شدن اوضاع اجتهاد ارائه نمی کند. 🔷یک قاعده بگویم هر جا دیدید کسی روی تزیین کلمات خیلی مانور می دهد و اثری از طرح در کلامش دیده نمی شود این تیپ از اشخاص به درد بیچارگان نمی خورد چه روحانی باشد چه شخصی. 🔷البته مطالب مفید هم دارد که باید به مطالب درست و مفید احترام قائل شویم. سروش وقتی می گوید خدا بدرد همه چیز نمی خورد منظورش جنبه منفی آن نیست بلکه انتظار معقول از خدا را می خواهد بیان کند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : شما چگونه از محتوای جدیدالکشف و ممنوع القرائه موجود در اختیار نتانیاهو در اسرائیل با خبر شده اید که خود یهودیان اکثرا اطلاع ندارند!؟ ✅پاسخ: از طریق منابع تاریخی اسکندرون ترکیه. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم سیدنا پیشنهادی داشتیم شما چرا در انیستاگرام حضور ندارید چون عموم مومنین بیشتر در انیستا حضور دارن و اگر باشید میتوان صفحه اتان هزار نفری شود بنده هستم و در صفحه ی شما فعالیت دارم چون بدلیل لایو ( پخش زنده ) که خیلی ها می پرسن و میگن حاج آقا میتواند از طریق لایو با علما و طلاب دیگر در خصوصی بحث و مطلبی میتوانید تصویری حرف بزنید و صد ها نفر استفاده کنند و دسترسی به افراد و اشخاص هم راحت تر هست در جستجو انیستاگرام ✅پاسخ : سلام علیکم من فرصت ندارم اگر شما در قم باشید شاید بتوانم باشم. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : این مطلب منقول از قول شما که ((در هر روایتی عبارت《یا محمد 》باشد جعلی است)) چه قدر درست است؟ ✅پاسخ: اگر راویان یا رسول الله را تبدیل به یا محمد نکرده باشند بلی نظر حقیر همین است چون خطاب یا محمد در منطق اهلبیت (ع) ممنوع و هتک حرمت است . باید یا باشد ویا و یا یاخیر خلق الله و یا یا و امثال این ها. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : آیا شما کتاب صد میلیارد تومانی خانواده ... م.... در صندوق امانی شخصی در بانک تجارت کشور سوئیس را دیده اید؟ ✅ پاسخ : عکسش را دیده ام با اذن خودشان. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه بحث آزادی در اسلام .... (7): در اسلام واژه در انحصار کامل خداست و احدی از طرف خدا وکیل امت نیست (مگر در حوزه ای که امت خود وکالت بدهد , شخصی و یا اشخاصی در حوزه خاص تعریف شده و تعیین شده در باره امور امت تصمیم بگیرد) مانند آیاتی که با عبارت ذیل آمده است : وکفا بالله وکیلا و یا کفا بربک وکیلا نسا 132 و 171 و اسرا 65 و زخرف 3و 48 و مزمل و انعام 102و هود 12و زمر62 و اما آیاتی که دلالت دارد رسول خدا کوچکترین سمت وکالتی ندارد) : لست علیهم بوکیل و یا ما انت علیهم بوکیل مراجعه فرمایید به سوره انعام ایه 66----107-- و یونس--108---اسرای54--زمر41---شورای 6--- ✳️پس رسول خدا(ص) که اشرف مخلوقات است کوچک ترین سهمی از وکالت بر مردم ندارد سمت وکالت مردم در انحصار خدای متعال است فقط. ❎نتیجه این که انسان در اسلام اگر با کسی نبندد یعنی وکالت بر کسی ندهد حتی رسول خدا بر او از طرف خدا وکالت ندارد و از قید وکالت کل بشر آزاد است و هزار آفرین بر اسلام. (8): در قاموس هیچ دینی از آدم تا روز قیامت تشریع نشده و اگر در کتب فقهی بابی هست تحت عنوان 《جهاد ابتدایی در انحصار امام معصوم 》قابل اثبات نیست. و این حکم متاثر از اهل سنت پس از فتوحات عمر بوجود آمده و عبارت ائمه دال بر توقف جهاد ابتدایی بر وجود امام ناظر به این بوده که بفرمایند تصمیم مربوط به امام است تا فتوحات عمر را فاقد مشروعیت بدانند. آیت الله جوادی آملی هم در تفسیر عظیم خود شاید برای نخستین بار است که تصریح فرموده جهاد ابتدایی بازگشت می کند به جهاد دفاعی . تفسیر تسنیم جلد 12 ص186 پس در قاموس اسلام جهاد ابتدایی تشریع نشده است که مسلمانان بریزند ملتی را که مسلمان نیستند بزور آنها مسلمان کنند . و ریشه جهاد ابتدائی را این حقیر از منابع اهل سنت در آوردم که چون ابوبکر و عمر در جنگ خیبر شکست خوردند و پس از آنها علی (ع) پیروز شد و علی (ع) در حین حرکت بسوی خیبر عرض کرد یا رسول الله کی جنگ را تمام کنم فرمود وقتی که لااله الاالله گویند چون هم یهود معتقد به لااله الاالله بود و هم اسلام .عمر این جمله رسول خدا را تبدیل کرد به این که رسول خدا فرمود من مامورم با کل بشر بجنگم تا لااله الاالله بگویند. و این شد خمیر مایه اولیه جهاد ابتدایی پس ملتها خیالشان راحت باشد طبق آیات ذیل تا روز قیامت مسلمانها با شما رابطه حسنه صادقانه خواهند داشت و هیچ مقوله ای بنام جنگ و جهاد ابتدایی در اسلام نیست. و با ظهور امام عصر(عج) نیز ایشان سنت رسول خدا را اجرا می کنند و جلو نمی روند و هیچ برنامه ای برای راه اندازی جنگ و خون ریزی ندارند و چون ابرقدرتها تحمل خالص را ندارند آنها آغازگر جنگ خواهند بود و شاید هم آنها هم آغاز نکنند. و رقابت علمی کنند. اما آیاتی که منطقی را ارائه می کنند که تمام راههای جهاد ابتدایی بسته شود : اما آیاتی که دلالت دارد که در قاموس قرآن نه تنها مقوله جنگ با دیگران نیست بلکه فصل اول کتاب روابط عمومی اسلام برّ و احسان بر ملل غیر مسلمان اعم از اهل کتاب و کفار است. لاینها کم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین ولم یخرجوکم من دیارکم ان تبرّوکم وتقسطوا ان الله یحب المقسطین (ممتحنه /8) یعنی خداوند متعال هیچ منعی را نازل نفرموده که بفرماید به کفاری که با شما سر جنگ نداشته اند و شما را از دیارتان بیرون نکرده اند به چنین کفاری برّ و احسان و نیکی نکنید . برّ و احسان به کفار بی طرف و دارای رابطه حسنه با شما از مصادیق قسط است. و این آیه نسخ نشده ولو کسی چنین ادعایی بکند.،،،. به علاوه چون آیه بعدی کاملا می رساند حکم این آیه دائمی است چون می فرماید خدا رابطه حسنه و دوستی با کفاری که با شما جنگ کرده اند و شما را از دیار خود خارج کرده اند را ممنوع کرده پس غیر از این دسته ظالم با باقی کفار باید رابطه حسنه داشته باشید. آیه دوم که اصل دوم قرآن در رابطه با شیوه برخورد مسلمین با غیر مسلمین است آیه 259 انعام است . که می فرماید: ان الذین فرقوا دینهم وکانوا شیعا لست منهم فی شیی انما امرهم الی الله. یعنی آنهایی که اساس دین خودشان را متلاشی کرده اند( از ملل دیگر) و خودشان هم گرفتار چند دستگی شده اند به شما رسول خدا (ص) هیچ ارتباطی ندارد و به شخص منِ خدای متعال مربوط است و بس. 🔷یعنی حق هجوم و دخالت در سرنوشت دیگران حتی برای اصلاح امورشان نداری. پس انسانهای غیر مسلمان در انتخاب راه خود آزاد است حتی رسول خدا (ص) وظیفه دخالت ندارد تا چه رسد امام با آنها جهاد ابتدایی داشته باشد. و تفاسیر مختلف قادر نیست اطلاق آیه را مقید کند. در آخر آیه می فرماید تصمیم گیری در حق ملل غیر مسلمان با شخص منِ خدا است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit