توجه !
بررسی معیار در زمان تحقق بلوغ دختران در متون قرآن و حدیث .
چون دامنه بحث گسترده است ، مجبوریم مطالب را در ضمن بندهای مجزا بیان کنیم .
ربط دادن بندها آسان خواهد بود
۱--- در متون کتب فقهی شیعه حدود ۲۲ روایت برای تعیین زمان بلوغ دختران مورد استدلال واقع شده است. فقط .
در صورتی که حدود ۱۰۰ روایت برای تعیین زمان بلوغ اعم از پسر و دختر وارد شده است که در بخشهای بعدی انشاالله خواهیم آورد.
۲--- دو آیه در قرآن بجای استعمال عدد سال ، برای بیان بلوغ پسر ۱۵ و برای دختر ۹ ، از عبارت ((رسیدن به عقل )) استفاده فرموده است ،
یعنی بجای تعیین عدد سال فرد نا بالغ ، از واژه حُلم استفاده کرده و حلم یعنی عقل ، معنای آیه این است وقتی بچه ها به عقل رسیدند مکلفند.
با این تعبیر عرشی و آسمانی ، میرساند که عدد ریاضی ۱۵ برای پسر و فلان عدد سال برای دختر معیار نیست، و اگر در آن ۲۲ روایت سخن از ۱۵ سال برای پسر و ۹ سال برای دختر به میان آورده بخاطر این است که می خواهد حریم و حوالی نخستین زمان بلوغ را آدرس دهد و خود عدد معیار تعبدی محض نیست،
بلکه حاکی است و مخبر،
پس معیار در تحقق #بلوغ ، رسیدن جسم و روح و عقل کودک به نقطه ای از توانائی برای حمل تکلیف است،
به همین خاطر است که در پاره ای از روایات فرموده،: حتی تبلغ مبلغ النساء ، یعنی دختر وقتی بالغ می شود که برسد به حد زنان ، و همه میدانیم عنوان زن برای هیچ دختری محقق نمی شود مگر اینکه از نظر جسمی عادت ماهانه داشته باشد، و از نظر روحی بلوغ عقلی داشته باشد ، و در لابلای این دسته از اخبار سخنی از بلوغ به عدد ۱۵ و یا ۹ به میان نیامده است،،
خیلی جای تعجب و تاسف است که در کتب فقهی خیلی گشتم ، آنچه در بحث بلوغ نبود و یا من پیدا نکردم، این دو آیه ۵۸ و ۵۹ سوره نور بود که مورد استدلال واقع نشده است .
بلی شاید هم من پیدا نکردم ،
این دو آیه می رساند غرض از بلوغ ،، ولادت عنصر تحول در شخصیت است ، و نه شمارش مجرد کنتوری سال پس از ولادت ، و بجای ۲۲ روایت مطرح در فقه ، حدود ۱۲۰ مبنع شیعه و سنی روایاتی را نقل کرده اند که در آن اثری از سن نیست . یعنی اثری از ۱۵ سال برای پسر هم نیست ! معیار در بلوغ فقط احتلام است ، و بزرگان ما خیال فرموده اند احتلام یعنی محتلم شدن پسر ، !
در حالی که واژه احتلام به معنای به حُلم رسیدن کودک است و واژه صبی هم اگر مطلق استعمال شود شامل هم پسر است و هم دختر ، کما اینکه واژه صبیان هم به هر دو شامل است ، و آن روایاتی که ملاک در بلوغ را فقط رسیدن به حُلُم معرفی می کند ، همان روایت متواتره مشهوره رفع القلم عن الصبی حتی یحتلم است که ، گاهی ((حتی یبلغ )) ،
گاهی ((حتی یعقل)) .
گاهی (( حتی یشب ))
گاهی ((حتی یدرک! )) و
گاهی ((حتی یبلغ)) آمده است.
می خواهیم عرض کنیم بلوغ به ۱۵ سال در پسر و بلوغ به ۹ سال در دختر معیار تعبدی محض نیست ، بدین معنا که شرع بگوید شما این عدد را بگیرید و بروید هر چه بادا باد ،
نه خیر باید ببینید در چه زمانی عقل کودک به حد عقل انسان بالغ رسید ،
بلوغ عقلی ملاک است و نه بلوغ به یک عدد ریاضی خاص ، و اگر بفرمائید پس چرا در آن ۲۲ روایت سخن صریح از ۱۵ سال برای پسران و ۹ سال برای دختران به میان آورده است؟!
پاسخ : از آن ۲۲ روایت ۱۲ روایت تصریح دارد ملاک در بلوغ عادت است .
۱۰ روایت باقی که تصریح دارد ملاک ۹ سال است ،
اولا بخشی از این روایات ناظر است به بیان مشکل موجود آن عصر که به کنیزان به اسارت گرفته شده پیش از اتمام ۹ سال دخول می کردند . اهلبیت هشدار دادند که اگر پیش از رسیدن به ۹ سالگی دخول شود دارای حکم خاص است که دیه است ، و اگر آسیب بزنند دیه دارد، و به هیچ وجه در مقام بیان تحقق تعبدی بلوغ در ۹ سالگی نیست،
و بخش دیگر از روایاتی که بر روی ۹ سال تمرکز کرده ناظر است به صورت تحقق نخستین زمان بلوغ ،
که ما در تحقیق میدانی ثابت کردیم فقط حدود یک درصد دختران در سن ۹ سالگی به بلوغ می رسند .
منتها ۹ سال وسیله برای کشف تحقق بلوغ بوسیله دیدن خون عادت است، یعنی رسیدن به ۹ سالگی خودش هیچ موضوعیت ندارد ،
بلکه بعنوان حاکی از بلوغ ناشی از عادت ماهانه مطرح است.
۳-- در تمام ۱۲ روایت ذیل , امام فرموده تمام احکام شرعی آن وقتی بر دختر واجب می شود که عادت ببیند و خبری از ۹ سال نیست . :
خبر عبدالله ابن سنان ،، صدوق ،، موثقه عمار، روایت شهاب ، روایت سکونی، روایت یونس ابن یعقوب ، روایت عبدالله ابن جعفر حمیری ، روایت محمد ابن مسلم، روایت مستدرک، روایت شهید در مسالک، و روایت نبوی،.
۴-- بنده با تحقیق میدانی آمار بدست آوردم ۹۹ درصد دختران در حوالی ۱۳ سال عادت می بینند، که مطابق موثقه عمار است که امام با تمام صراحت می فرماید: وقتی دختر به ۱۳ سالگی رسید بالغ است .
۵--- اما بیش از صد منبعی که میگوید ملاک در بلوغ صبی احتلام است، همان روایت مشهوره بلکه متواتره :👇
👇👇👇👆👆👆👆
رفع القلم عن الصبی حتی یحتلم، است ، هیچ خبری از ۱۵ سال نیست و در تاریخ داریم که ام سلمه در زمان ازدواج با رسول خدا (ص) گفت انی امرئه مصیبه موءتمه یعنی من دارای کودک و یتیم ، هستم .
در اقرب الموارد نوشته اصبی المرئه : کان لها صبی و -- ولد ذکر او انثی،
یعنی وقتی گفته می شود فلان خانم ((اصبی)) یعنی دارای بچه است و دارد بچه داری می کند واژه صبی هم به پسر اطلاق می شود و هم به دختر، بلی اگر در جایی واژه صبیه استعمال شود مراد دختر است .در مجمع البحرین و مصباح فیومی صبی را صغیر معنا کرده که شامل هم دختر است و هم پسر ، در المنجد صبی را به کسی معنا کرده که دوره ما قبل جوانی را طی می کند ، چه دختر چه پسر . حاصل عرض ما در بخش اول مطلب این شد که اگر در بیش از ۱۰۰ منبع شیعه و سنی آمده است که رسول خدا (ص) فرموده: قلم تکلیف از کودک برداشته شده تا زمانی که برایش حالت احتلام رخ نداده ، منظور فقط زمان محتلم شدن پسران نیست که سال پانزدهم عمرشان است بلکه مراد این است که چه پسر چه دختر مادامیکه در وجود آنها عقل به حد عقل بالغان نرسیده قلم ثبت تکلیف ندارند، منتها در بیش از ده , دوازده روایت تفسیر فرموده اند که احتلام دختر با حیض و احتلام پسر با خروج منی است. و ما هم با تحقیق میدانی ثابت کردیم ۹۹ درصد دختران در حوالی ۱۳ سالگی عادت می بینند، و امام (ع) هم در موثقه عمار فرمود همین ۱۳ سال را بگیرید،
پس برای معیار بودن ۱۳ سال در بلوغ دختر ۳ دلیل قوی داریم اول حدیث متواتر و مشهور رفع قلم تا احتلام که دیدن خون عادت است .
دوم، تحقیق میدانی که ۹۹ درصد دختران در سن ۱۳ سالگی عادت می بینند،
سوم موثقه عمار .
بهر حال جامع ترین مطلب در این بحث نظر راغب اصفهانی است ،: (( الحلم ضبط النفس والطبع عن هیجان الغضب ، و جمعه احلام قال الله ام تا مرهم احلامهم ، قیل معناه عقولهم و لیس الحلم فی الحقیقه هوالعقل لکن فسّروه بذالک لکونه من مسبّبات العقل،....
و اذا بلغ الاطفال منکم الحلم ای زمان البلوغ و سمی الحُلُم لکون صاحبه جدیرا بالحلم )) ، پس بیش از صد روایت دلالت دارد رسول خدا(ص) در بیان بلوغ دختران از عدد ریاضی سن نام نبرده است بلکه نظر شریفشان به مقطع زمانی حصول عقل ، درک ، شعور ، فراست ، و رشد رسیدن است ،
⭕️توجه کنید اینکه می گویم صد روایت دلالت دارد معیار در بلوغ حصول حلم و عقل است یعنی رسو ل خدا(ص) یک مطلب و اصل را در یکی دو جلسه فرموده و دهها نفر صحابه حاضر ،در آن مجلس ، در صد جلسه منتشر کرده اند، که اصلا وارد کتب فقهی و میدان بررسی نشده است ، حداقل ما پیدا نکردیم ، منطق قرآن چه زیبا است که واژه رشد، و واژه حلم را بکار برده است و نه عدد ریاضی خاص تعبدی را.
🔺خیلی عجیب است که در فقه ما از آیه دال بر شرطیت حصول حُلُم در بحث تکلیف و بلوغ دختران استفاده نشده است و یا من پیدا نکردم.
انشاالله در بخش بعدی روایات را بررسی میکنیم .
🔻ادامه دارد .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
بخش دوم
بررسی معیار در تحقق بلوغ دختران....
پیش از ورود به مرحله بررسی روایات مربوطه ، این تذکر لازم است که عرض کنم برای اثبات بلوغ دختران در۱۳ سالگی در بخش اول فراموش کردم که عرض کنم ما علاوه از ادلیه متسلسل آینده ، ۴ دلیل قوی داریم (که ۳ دلیل آنرا گفته بودیم)
اول آیه حُلُم،
دوم روایت مشهوره بلکه متواتره رفع قلم تا لحظه دیدن خون عادت .
سوم، قطعی بودن حدوث ۹۹ درصد عادتها در ۱۳ سالگی، و
چهارم موثقه عمار که مطابق با واقع زمان عادت ۹۹ درصد دختران است .
🔷 اینک ادامه ادله دال بر اینکه روایات دال بر معیار بلوغ بودن ۹ سال مستلزم این است که در قبال روایات و مسائل ذیل از خود دفاع کند
🔺اول: اگر ۹ سال ملاک بلوغ باشد باید آن دوازده روایت دال بر ملاک بودن حیض را کنار بگذاریم.
🔺دوم: باید آیه دال بر معیار بودن حصول حلم را کنار بگذاریم !
🔺 سوم: باید روایت متواتر رفع قلم از صبی حتی یحتلم را کنار بگذاریم.
🔺چهارم: باید روایت دال بر لزوم حجاب و خمار به محض حصول حیض را کنار بگذاریم
( وسایل الشیعه ج ۱۴ باب ۱۲۹ خبر ۳)
و از نظر سند اسناد صدوق به احمدابن محمدابن نصر خوب است .
( مشیخه ص۱۸)
🔺پنجم: امام فرمود: تکلیف ها با هم لازم و ملزومند اگر بلوغ دختر در ۹ سالگی حاصل شود و عادت ندیده باشد او مکلفی است که تمام احکام بر او واجب باشد ، مگر رعایت حرمت نماز در ایام عادت ، چون او فاقد نزول تکلیف حرمت نماز در ایام حیض است .
(روایت معتبره ۲ باب ۱۲۶ مقدمات نکاح)
🔺ششم: باید تمام روایات مستفیضه دال بر جدا کردن رختخواب دختر از رختخواب پسر و رختخواب دختر از دختر و پسر از پسر در ده سالگی را کنار بگذاریم چون مطابق این روایات دختر مکلف ۹ ساله مانعی ندارد تا یک سال با پسر در یک رختخواب بخوابند.
اگر دختر ۹ ساله مکلف شده چرا منعی ندارد با پسر در یک رختخواب بخوابد؟!(مانند خبر ۱ باب ۱۲۸ از ابواب مقدمات نکاح که عدد این روایات بیش از ۲۰ تا است)
🔺هفتم : در خبر ۲ باب ۱۲۰ از ابواب مقدمات نکاح ملاک بلوغ را حلم می داند نه ۹ سال .
🔺هشتم: خبر ۴ همان باب .
🔺 نهم: خبر ۱ باب ۱۲۱
🔺دهم: خبر ۳ همان باب .
🔺یازدهم: صحیحه عبدالله ابن سنان در جلد ۱۳ وسائل باب ۴۴ از ابواب الوصایا خبر ۷ .
🔺دوازدهم: خبر ابو بصیر وسایل جلد ۸ باب ۲۹ از ابواب من یصح عنه الصوم، خبر ۷
🔺سیزدهم : خبر صدوق در وسایل جلد ۱ باب ۴ از ابواب مقدمات العبادات خبر ۱۰ (علی المرئه اذا حاضت الصیام )
🔺چهاردهم : بخشی از احکام روی واژه حلم رفته و نه روی سن رسول خدا (ص) فرموده در صف اول اولو الاحلام بیستند ، پس ملاک در بلوغ را احتلام جسمی دانسته و نه عدد شمار کنتری ،
🔺پانزدهم : در باب زکات هم حکم جزیه را برده روی احتلام و نه ۱۵ و یا ۹ سال، رسول خدا فرمود یا معاذ خذ من کل حالم دینارا ،
🔺شانزدهم : در باب غسل روزجمعه هم فرمود واجب علی کل حالم و در روایت دیگر فرمود علی کل محتلم ، این ۳ خبر اخیر جنبه تاریخی دارد و از نهایه ابن اثیر ماده حلم نقل می کنم .
🔺 هفدهم : در وسائل ج ۱ باب ۴ مقدمات العبادات موثقه عمار که خبر ۱۲ است و دلالت بر معیار بودن ۱۳ سال دارد.
🔺هجدهم: روایت شهاب ،
🔺نوزدهم : خبر مسمع ابن عبدالملک در جلد ۱۸ باب ۲۸ خبر ۶ .
🔺 بیستم : خبر سکونی جلد ۱۸ باب ۲۸ از ابواب سرقه .
🔺 بیست و یکم: روایت یونس ابن یعقوب اگر چه ضعیف است. جلد ۳ باب ۲۸ از ابواب لباس مصلی خبر ۴
🔺بیست و دوم : روایت قرب الاسناد ،
🔺بیست و سوم: روایت محمد ابن مسلم، جلد ۱۴ باب ۱۲۶ از ابواب مقدمات نکاح،
🔺بیست و چهارم : روایت دیگر محمدابن مسلم، ج۳ ب۲۹ از ابواب مقدمات لباس مصلی،
🔺بیست و پنجم روایت جعفریات درمستدرک ج۳ باب ۲۲ ازابواب لباس،
بیست و ششم: یک استدراک است ، مطابق قول به ملاک بودن ۹ سال , پس خانمی که ۹ سالش شده ولی عادت نمی بیند و سرمایه دار است حج بر او وجب است اما حرمت نماز در ایام عادت بر او نازل نشده است.
چون هنوز زمینه بروز و ظهور بخشی از تکالیف در او بوجود نیامده است و امام (ع) فرمود این دو تکلیف از هم تفکیک نمی شود. که گذشت. و چون روایات دال بر ملاک بودن خون عادت در بلوغ بسیار زیاد و در حد تواتر اجمالی است خیلی به بررسی سند روایات نیاز نخواهیم داشت.
انشاالله در بخش بعدی به ابعاد دیگر توجه خواهیم کرد.
ادامه دارد 👇👇
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
19.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سوال :
نظرتون درباره این کلیپ که مربوط به خط استواست چیست؟
✅پاسخ: معرفی کننده محترم خطای بزرگی مرتکب شده است چون در خط استوای در طول سال فقط دو روز و شب مساوی است و در ۱۲ ماه
بجای ۴ فصل ۸ فصل دارد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
🔶بخش سوم (١) از بررسی معیار تحقق بلوغ دختران ،....
🔹در این بخش ابتدا به زوایای پنهان و تاریخی این بحث می پردازیم،
سپس می رسیم به بررسی اعتبار روایات دال بر ملاک بودن ۹ سال:
الف: بارها بنده تکرار و تاکید کرده ام اگر ما بدون اطلاع از تاریخ وارد فقه شویم مسلما در فتواهای مربوط به امور اجتماعی و سیاسی خطا کرده و از قافله زمان عقب خواهیم ماند.
ب: بطور مسلم مردم قاره های گرم و گرمسیر طبع حاره و سریع البلوغ دارند، مردم آفریقا و حجاز سریع البلوغ تر از مردم روسیه دارند، و بطور کلی مردم ساکن در دو طرف استوا تا ۴۵ درجه سریع البلوغ تر از مردم ساکن در دو ۴۵ درجه طرفین دو قطب اند .
🔺لذا بخش اعظم روایات دال بر ملاک بودن بلوغ در ۹ سال حاکی از قابل ملاحظه بودن تعداد دختران به بلوغ رسیده در ۹ سال در عصر ائمه در حجاز است.
ج: در زمان فتوحات خلفا و بنی امیه و بنی عباس آنقدر از طریق اسیر گرفتن کنیز وارد خانه های مسلمین شده بوده ، که یکی از گرفتاری های جامعه مسلمانان رفتار استمتاعی غیر قابل کنترل با کنیزکان به اسارت گرفته شده بوده است. تنها مدافع راستین برده ها و کنیزها اهلبیت (ع) بوده اند، و اهلبیت برای دفاع از انسانیت کنیزان ۶ امام با کنیز ازدواج کردند و مادر ماجده ۶ امام اخری همه از کنیز بوده اند.
د : اهلبیت(ع) وقتی متوجه شدند حاکمان و به تبع آنها مردم بدون ملاحظه اخلاق و انسانیت از کنیزان سوء استفاده جنسی میکنند، لذا حکم اسلام را اعلام کردند که تا کنیزان به حد حیض نرسند در حکم زن نیستند بلکه در حکم طفل هستند ، ولی طالبان سوء استفاده های جنسی از کنیزان صغیره با هزار حیله و جعل کوشش می کردند راه سوء استفاده را باز نگهدارند، لذا بخشی از روایات به سند و مرسله و مرفوعه دال بر جواز ازدواج و استمتاع از کنیزان ۹ ساله که خون عادت ندیده اند در معرض و شُرُف و احتمال جعل است و بخشی نیز بخاطر سریع البلوغ بودن مردم حجاز بوده است، که دختران در ۹ سالگی خون عادت میدیدند، یعنی بلوغشان بخاطر ۹ ساله بودن نبوده است، بلکه بخاطر حصول بلوغ واقعی بوده است. نتیجه اینکه حتی اگر در حجاز بخش قابل ملاحظه ای از دختران در سن ۹ سالگی خون عادت می دیده اند و بالغ شرعی بودند ، اما در ایران چون دختران بین ۱۲ تا ۱۳ سال خون عادت می بینند و زمان بلوغ دختران ایرانی بین ۱۲ تا ۱۳ سال است، لذا برای دختران ایرانی معیار نیست و زمان بلوغ دختران ایرانی تابعی از ظهور خون حیض است که بین ۱۲ تا ۱۳ سال است. باقی مطالب در بخش بعدی.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
بخش سوم : (٢)
بررسی معیار در تحقق بلوغ دختران......
در ادامه بررسی زوایای پنهان تاریخی این بحث باید در این بخش سوم نیز پیش از بررسی روایات دال بر معیار بودن ۹ سال و رد کامل آنها به چند نکته دیگر اشاره کنم : (ه) در روایات دال بر معیار بودن ۹ سال برای دختران باید توجه کنیم : با توجه به این که درصد قابل ملاحظه دختران حجاز در حوالی ۹ سالگی خون عادت می دیده اند، لذا تصریح بر شرطیت ۹ ساله بودن در بلوغ دختران در درون خودش این معنا را داشته که ۹ ساله بودن دلیل و یا قرینه این است که این خانمها خون عادت دیده و به بلوغ واقعی رسیده اند،
یعنی ۹ ساله بودن معیار نبوده ،عادت دیدن معیار بوده لکن ۹ ساله بودن بعنوان خبر از بلوغ و تحقق عادت مطرح بوده است. و خود ۹ ساله بودن موضوعیت نداشته است.
۶-- با بررسی دقیق دستی و بلا واسطه این بنده حقیر , تنها اهل سنت در ۸۰ منبع اصلی شان روایت دال بر معیار بودن احتلام و بلوغ معرفتی، جسمی و عقلی (و معیار نبودن ) ۱۵ سال و ۹ سال را نقل و مطرح کرده اند که ما به چند آدرس اشاره می کنیم:
سنن ابو داوود خبر ۴۴۰۲ با عبارت رفع القلم عن الصبی حتی یبلغ ، و
خبر ۴۴۰۳ ...حتی یحتلم ، و
خبر ۴۴۰۱ حتی یحتلم، و
خبر ۴۳۹۸ حتی یکبر، و
خبر ۴۳۹۹ حتی یعقل، و۴۴۰۰ حتی یعقل و سنن نساُئی خبر ۳۴۳۲ و
ترمذی خبر۱۴۲۳ و
ابن ماجه ۲۰۴۱ وووو
جمعا ۸۰ مورد.
در این ۸۰ مورد یک بار سخن از سن دختر یا پسر به میان نیامده است.
۷-- هر عاقلی میداند که رعایت رسیدن روح و جسم کودک به حدی که احساس کند مکلف است ، موظف است ، مسئول است ، متعهد است ، و دیگر آزاد نیست ، این رسیدن ، کار جسم و روح کودک است، کودک باید برسد و باصطلاح کال نماند و این رسیدن مال عدد ریاضی لایشعر نیست، مگر عدد ۹ مکلف است؟ نه ، مگر عدد موضوعیت دارد؟ نه،
مگر هدف پنهانی و امنیتی در میان است؟ نه،
پس در دوره طفولیت کودک منتظریم چه چیزی بوجود آید؟!
آیا منتظریم یک عدد ۹ و گردش زمین به مقدار ۹ سال محقق شود؟! و یا نه ، منتظریم انسان فاقد درک و شعور کافی،، درک و شعور لازم پیدا کند؟
منتظریم انسان برسد، انسان ، به عقل لازم برسد، و به جسم لازم برای خدمت برسد، بلی این مراد شرع مقدس است، گیرم دختر رسید به ۹ سال ، اما هیچ تغییر و تکاملی در شعور، درک ، عقل ،
و احساس مسئولیت او پیدا نشد ، با روزه گرفتن بدون درک معنای روزه و بدون توان لازم برای روزه گرفتن و صرفا با شکنجه شدن از طریق روزه گرفتن ((برای او لا یعقل)) چه تکاملی در او پیدا می شود؟! در حالی که قرآن فریاد می زند باید دختر به حلم و عقل برسد ، عزیزم ! عدد ۹ که عقل نیست ، تا با رسیدن به آن به بلوغ برسد،
۸-- هر اهل تاملی تشخیص میدهد واژه ((رسید)) مستلزم وجود سه چیز است، اول مبدا، دوم شیء حرکت کننده و سوم مقصد . پس اگر عاقلی از کسی شنید که گفت(( رسید )) می فهمد یک شئی از یک جائی حرکت کرده بوده و اکنون رسید به جائی ، پس مقصد داشتن عضو لازم معنای واژه ((رسیدن ))است، حالا ، در بحث بلوغ دختر می گوئیم دختر شرعا به بلوغ رسید،
خوب سوال می کنم این دختر که رسید و شد بالغ ، و بالغ یعنی موجودِ به مقصد رسیده ،
خوب این خانم به چه چیزی رسیده که قبلا نرسیده بوده؟!
مقصد چه بوده ؟!
در اینجا قائلین به معیار بودن رسیدن به ۹ سالگی ، می گویند هدف شرع رسیدن دختر به یک عدد خشک ریاضی بوده که ۹ بود! یعنی خدا دختر را آفریده بوده به سوی یک مقصد عالی بنام عدد ریاضی ۹ همین، اما عرض می کنم قطعا نه خیر . مقصد را خدا تعیین کرده ، مقصد حلم و عقل لازم برای پذیرفتن مسئولیت و تکلیف است،
یبلغ الحلم. ای داد و بیداد قرآن فرموده دختر بالغ یعنی دختر به حلم و عقل رسیده ولی ما می گوئیم به عدد رسیده ، !
باقی مطالب در بخش چهارم .👇
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠یک سوال :
استاد! اتفاقا آیت الله جعفر سبحانی و دیگران به آیه ۵۸ و ۵۹ سوره نور در رابطه با شرطیت و یاعدم شرطیت رسیدن به حلم بحث مفصلی کرده اند ولی شما تاسف خورده اید که فقها توجه نکرده اند.!!
✅پاسخ: بنده تمام متون مباحث ایشان در نقد نظر آیت الله مرحوم صانعی را در اختیار دارم ولی زاویه ورودشان درست نیست . منظور من نگاه خاص اهلبیتی به آیه است که توجه نشده است. عجله نکنید تازه کارمان شروع شده است. استدعا دارم تا بحث من تمام نشده تحمل فرمائید سپس متواضعانه با رغبت کامل در خدمت هستم .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام حاج اقای عزیز
میدانیم که مسیحیان الا قلیل درباره ی حضرت مسیح غلو میکردند یعنی بعلاوه ی آنچه که از فضیلت او دارا بود میگفتند و بر آن نیز می افزودند حال سوال:
چرا نطق حضرت عیسی در گهواره در اناجیل ذکر نگشته است با اینکه مقتضای حال مسیحیان این بوده که ابدا" از ذکر فضیلتی باز نمانند؟؟
ولکن قرآن آن را ذکر نموده است.
✅پاسخ :
سلام چون خداوند کودک نمی شود و یا از کودک خدا نمی شود.
از نظر آنها مسیح بخشی از خدا است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سلام استاد بزرگوار
استاد کتابی را به ما معرفی کنید که پژوهشی جامع و کامل کرده باشد من باب نحوه ی چگونگی فوت پیامبر که آیا شهادت بوده یا بخلاف.
✅پاسخ :
سلام تاریخ طبری که شهادت بود .
➖➖➖➖➖➖➖
💠سوال :
بی زحمت اسم کتب منابع رو هم ذکر بفرمایید.
به عنوان مثال : (جلد ۳ باب ۲۸از ابواب لباس مصلی خبر۴)
یا (جلد ۱۸ باب ۲۸ از ابواب مسروقه) مربوط به چه کتبی هستند؟
✅پاسخ : وسایل الشیعه .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
بخش چهارم :
بحث معیار شناسی در بلوغ دختران.
در بخش دوم ۲۵ روایت و یا ۲۵ دسته روایت دال بر معیار بودن بلوغ به ۱۲ تا ۱۳ سال برای دختران آوردیم .
و در بخش سوم نیز یک دسته روایات .
اینک ادامه ادله دال بر معیار بودن ۱۲ الی۱۳ سال:
۲۷-- : در بحار ج ۱۴ ص ۲۰۳ و ص ۲۰۷ در قضیه بلوغ حضرت مریم , امام
می فرماید: وقت بلوغ (( اذا بلغت مبلغ النساء )) که اشاره به زمانی است که مریم به حد زن بودن رسیده بوده که اشاره به خون حیض دیدن است که در حوالی ۱۳ سالگی است.
۲۸-- در کافی ج ۵ ص۳۹۴ خبر ۶ ( که همان روایت ۱۵۴۰ در جلد ۷ تهدیب است ) امام در پاسخ به سوالی که با عبارت ((البکر اذا بلغت مبلغ النساء)) آمده بوده پاسخ داد . این عبارت نشان می دهد در زمان ائمه معیار در بلوغ این بوده دختر به حد زن برسد که با عادت محقق می شود. و نه با ۹ سال.
۲۸-- روایت نبوی مشهوره که اذا بلغت مبلغ النساء وجب علیها الارتداء کما یجب علیها القیام بفرائض الاسلام و واجبات الدین ،
که مکرر در متون اهل سنت منتشر است.
۲۹-- روایت مشهوره و منتشره نبوی دیگر : قال رسول الله (ص)ان المرئه اذا بلغت المحیض لا یصلح ان یرای منها الا هذا، و اشار الی الوجه.
که میرساند احکام حجاب با بلوغ به حیض رابطه دارد درالمنثور ج ۵ ص۴۲،، و این روایت در تفسیر ابن کثیر و تفسیر قرطبی و جوامع سیوطی و سنن بیهیقی ووو زیاد آمده است .
۳۰-- در کتاب نوادر راوندی از موسی ابن جعفر (ع) از رسول خدا(ص) آمده: لو ان غلاما" حج عشره حجج ثم احتلم کانت علیه فریضه الاسلام اذا استطاع الیه سبیلا (بحار ج ۹۹ ص۱۱۵)
پس در بلوغ پسر ۱۵ سال ملاک نیست ، احتلام ملاک است. و در دختر حیض .
۳۱-- روایت قرب الاسناد در بحار ج ۱۰۳ ص ۱۶۱ خبر ۲ : سالته متی ینقطع یتمه قال : اذا احتلم و عرف الاخذ والاعطا .
۳۲-- در بحار جلد ۱۰۳ ص ۱۶۱ از رسول خدا (ص) همان مضمون را دارد و نه ۱۵ و یا ۹ سال .
۳۳-- در همان آدرس بالا ص ۱۶۲ خبر۵ باز احتلام معیار است .
۳۴--و در همان آدرس ص ۱۶۳ خبر ۸ رسول خدا فرموده لا یتم بعد احتلام
۳۵- در همان آدرس ص ۱۶۳ خبر ۱۰ باز ملاک احتلام است.
۳۶-- همان آدرس ص ۱۶۵ خبر ۱۵ از عیاشی
۳۷-- و خبر ۱۶ ...
۳۹--- وخبر۱۸.
۴۰-- سنن ابو داود کتاب الوصایا خبر ۲۸۷۳ ...
۴۱ -- غوالی اللئالی ج ۳ ص۱۱۵...
۴۲-- لایتم بعد حلم و یا احتلام ، سنن ابو داود خ ۲۸۷۳
۴۳-- کنزالعمال خ ۶۰۴۶
۴۴-- کنزالعمال خ ۱۵۰۵۴ ....
۴۵-- کنز العمال خبر۶۰۴۶...
۴۶-- همان خبر ۶۰۴۵ ...
۴۷-- بحار ج ۹۶ ص ۲۶۲ ...
۴۸-- بحار ج ۸۸ ص۱۳۲ ...
۴۹-- جامع احادیث الشیعه ج ۴ ص۸۰ ..۵۰-- سنن بیهقی ج ۷ ص۵۷ ..
۵۱-- معجم اوسط طبرانی ج ۱ ص۹۶ ..۵۲-- تلخیص الحبیر ج۳ ص۱۰۱ ..
۵۳-- نصب الرایه ج۳ ص ۲۱۹ ...
۵۴-- درالمنثور ج ۱ ص ۲۸۸ ...
۵۵-- ارواء الغلیل ج ۵ ص۷۹...
۵۶-- مشکل الآثار ج ۱ ص ۲۸۰ ...
۵۷-- فتح الباری ج ۹ ص۳۸۲...
۵۸-- کشف الخفاء ج ۲ ص۵۱۷...
۵۹-- معجم کبیر طبرانی ج ۴ ص۱۶...
۶۰-- مصنف عبدالرزاق خ ۱۱۴۵۰ ..
۶۱-- جامع مسانید ابوحنیفه ، ج۲ ص۳۹. ۶۲--- مسند ابو حنیفه ص۱۸۳....
۶۳-- علل متناهیه ج ۲ ص ۱۵۲...
۶۴ -- مجمع الزواید ج ۴ ص۲۲۶..
۶۵-- مطالب العالیه خ ۱۴۳۷...
۶۶-- مصنف عبدالرزاق خ ۱۳۸۹۹
۶۷ -- باز نصب الرایه ج ۳ ص۲۱۹ ..
۶۸-- زاد المسیر ج ۳ ص۳۶۰ ...
۶۹-- تاریخ خطیب ج ۵ ص ۲۹۹ ..
۷۰-- الکامل ابن عدی ج ۲ ص ۸۵۳...
۷۱-- اذکار النوویه ص۳۶۱..ووو
در ۲۱ منبع دیگر اهل سنت هم شناسائی شده است که لیست کامل آن پیش بنده موجود است که جمع منابع آن به بیش از صد و بیست می رسد که در تمام این روایات فقط رسیدن به احتلام و حیض معیار در بلوغ کودکان است و سخنی از ۱۵ و یا ۹ سال نیست .
⭕️نتیجه در این بخش چهارم این است که مجموع روایاتی که بین شیعه و سنی وارد شده و دلالت دارد معیار در بلوغ دختران دیدن حیض و در پسران محتلم شدن است و سخنی از سن نیست . مسلّما به حد تواتر اجمالی می رسد . و چون تواتر اجمالی دارد و از طرفی هم پشتوانه قرآنی دارد نیازی به بررسی اعتبار سند نیست علاوه از اینکه بین این صدو بیست مورد ۴۰ روایتش معتبر است.
حال در بخش پنجم میرویم سراغ پرونده روایات دال بر ۹ سال و ثابت می کنیم روایات دال بر معیار بودن ۹ سال برای بلوغ دختران حول محور استمتاع، از کنیزکان و دختران است .
هر جا و یا غالبا مسئله ۹ سال مطرح شده یا سائل سوال از دخول و ازدواج کرده و یا امام پاسخ را طوری داده تا معلوم شود عیاشان زمان , دنبال پیدا کردن جواز دخول و استمتاع از دختران صغیر بوده اند .
دو خبر ابن ابی عمیر حول محور دخول است که نتیجه بگیرند دخول به دختر ۹ ساله جایز است و همچنین روایت زراره ، حلبی ، ابو ایوب ، طلحه ابن زید ، برید ابن معاویه ، یعقوب ابن یزید ، و محمد ابن مسلم . اینها محور روایات دال بر جواز دخول بر دختر ۹ ساله است!!
چون کنیزکان تفلیس و شمال آفریقا مثل سیل بعنوان کنیز ریخته بوده به کاخ👇
👇👆👆👇👇
های بنی امیه و بنی عباس ، کنیز داران حاکم، با منتشر کردن جواز دخول بر دختران اسیر آنهم به اسم اهلبیت در صدد استفاده حداکثری از کنیزان بوده اند. و موفق هم شدند طوری سازمان جعل را وسیع کنند که به مخیله کسی نیامد که قرآن کریم گاهی با رسیدن به حُلُم و گاهی با رسیدن به نکاح و گاهی با رسیدن به : ((اشدّه)) جلو سوء استفاده های جنسی گرفته است.
حالا چگونه اهلبیت در مقابل قرآن می توانند بفرمایند نترسید همین که دیدید ۹ ساله شدند استمتاع کنید چه حلمی باشد چه نباشد . عدد سال به ۹ رسید پس دختر هم رسید، حلم دیگر چیست ؟!. آزادید !!
انشاالله در بخش پنجم به پرونده تاریخی این مسئله اخلاقی اجتماعی و سیاسی اشاره خواهیم کرد .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
خوب هستین،صبح بخیر
سوال اولم این هست... دلیل نجس بودن سگ چیست!؟
✅پاسخ :
ممنون . ۲۰ درصد (( انسانهای حق مردم خوار و رانتخوار و دزد )) ۸۰درصد ثروت دنیا را می خورند و برای۸۰ درصد مردم غارت شده جهان فقط ۲۰ درصد ثروت مانده است و این آمار قطعی جهانی و کمیسیون براندت و کلوپ رُم، می باشد. عده ای در فکر نجات آن ۸۰ درصد غارت شده ، فلک زده ، گرسنه ،بیمار ، در حال گریه ، در حال فنا شدن هستند. و عده ای در فکر غارت هر چه بیشتر.
و اما جایگاه بحث سگ در این عالم مملوّ از جنایت و غارت :
🔹اولا در قرآن کریم ۴۰۳ بار واژه آیه ، آیات ، آیتک ، آیاته و آیتین آمده است و سگ جزئ این آیات خدا است .
🔹 ثانیا در سوره کهف آیه ۱۷ فرموده جریان اصحاب کهف که یکی هم سگ بوده : ((ذالک من آیات الله من یهدی الله فهو المهتد،)) یعنی جریان اصحاب کهف که همراه خود سگ با وفایی را داشته اند آیات خدا هستند و هر کس که هدایت خدا را همراه خود دارد ، اوست که هدایت یافته است. پس در آیه بودن جریان همراهان سگ بار دوم نیز آیه خاص تلقی شده است ،
این اساسنامه خدا در کره زمین در برخورد با خلقت سگ می باشد،
🔹ثالثا روزی امین وحی الهی جبرئیل نازل شد و گفت سگ موجود بسیار با وفائی است ، پر جذبه است چون در قبال یک خدمت هزار خدمت می کند ، روزی خواهد آمد، این موجود دوست داشتنی یعنی سگ ، آن قدر محبوب القلوب انسانها شوند ، دیگر توجهشان از جنایت و دزدی آن ۲۰ درصد رانتخوار ، دزد ، جنایتکار ، آقازاده ، و یا جنایتکار زاده ، ابر بیت المال خوار ، در قبال آن ۸۰ درصد مظلوم فراموش شود ،
لذا خدا فرمود اول بحساب آن بیست درصد دزد، رانتخوار ، جنایتکار بیت المال خور و مستضعف خوار برسید آن وقت اگر یک سگ دارید برای مقاصد تعریف شده در شرع ، دو تا داشته باشید ، دو تا دارید چهار تا داشته باشید. پس در دین اسلام سگ آیه خدا است، و چون بسیار دوست داشتنی است، توجه بیش از حد به آن باعث می شود در خانه عده از انسانها سگها مشغول زندگی راکفلری و روتشلدی شوند در حالی که آن ۲۰ درصد رانتخوار و دزدان پیرامون حاکمان و دولت مردان مشغول غارت آن ۸۰ درصد مردم گرسنه شوند.
حال که جنابعالی از این آیه الهی اینقدر خوشتان می آید اگر همراه آن سگ بیائید با من در جنگ با رانتخواران ، دزدان ، و سارقان بیت المال شرکت کنید سگ خودتان را هم داشته باشید .
🔹 رابعا: لطف کنید آماری از حجم غذای سگها در خانه آن ۲۰ درصد انسان ِ دزد ، رانتخوار ، و جهانخوار و بیت المال خوار پیرامون حاکمان جهان ، داشته باشید ، و فیلمی از کاخهای متعلق به سگان مرفه هم داشته باشید بنده هم به محضر شریفتان فیلمی از خانه کارگران تاراج شده ، معلمان گرسنه و محرومان غارت شده و مستضعفان نام به دزدی رفته ارائه می دهم ،
سپس بنده بعنوان پدر دینی ، و جنابعالی بعنوان فرزند عزیز با هم به جنگ دزدان و غارتگران پیرامون حاکمان جهان برویم.
⭕️پس اگر در زبان دین سگ نجس است قطعا به معنای بد بودن سگ از سایر موجودات نیست،
بلکه به آن مشغول شدن و جنایت جنایتکاران و دزدی رانتخواران را فراموش کردن در دین کار خوبی نیست، شما از زمان هرودوت تاکنون ببینید کسانی که از ۸۰ درصد مردم غارت شده توسط رانتخواران ، دفاع کرده اند دفاع از انسان را مقدم بر دفاع از سگ شمرده اند، در تمام جهان انسانهای مبارز و در زندان پوکیده ابتدا در فکر بشر بوده اند سپس در فکر سگ اگر چه سگ هم موجود و مخلوق خدا است.
🔺 نتیجه اینکه دفاع شما از سگ بسیار مطلوب شرع است اما در جنگ با دزدان نباید کوتاه بیائید . همراه ما باشید در جنگ با رانتخواران.
و در پایان نباید از این نکته غافل شویم اگر آن ۸۰ درصد مردم فقیر و غارت شده جهان ، روزی زیر سایه جنگ و مبارزه بخواهند به خانه و کارخانه و کاخ آن ۲۰ درصد جنایتکار حمله کنند باید احتیاط کنیم، چون اگر صد هزار رانتخوار بکشیم طبیعی است بیش از سیصد هزار هم سگ مدافعشان شان کشته خواهد شد. شما خودتان دیدید که دو ماه پیش وقتی مردم خشمگین به کاخ کنگره امریکا حمله کردند دو تا سگ وفادار به کنگره خیلی از مردم را زخمی کردند. لذا ما برای گرفتن حقوق آن ۸۰ درصد مردم غارت شده باید از یک خاکریز بسیار بلندی از سگان مدافع آنها عبور کنیم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany