eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
860 ویدیو
44 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال : یک سوال فقهی مربوط به حجر داشتم اگر جواب بدید ممنون میشم : در تحریر الوسیله حضرت امام قدس سره در کتاب حجر آمده ولایت جد پدری در عرض ولایت پدر برای طفل و باکره است . ظاهرا قریب به اتفاق فتوای فقها هم همین است حال مشکل این است آیا این زمینه اختلاف خانواده را فراهم نمی سازد فردا جد بگوید من نوه ام را که دختر است میخواهم به فلان خواستگار بدهم و پدر دختر بگوید من به آن خانواده دختر نمی دهم !؟ واقعا اگر ولایت پدر و جد در عرض هم باشد حداقل از هر صد ازدواج چند مورد به مشکل خواهد خورد. چه پاسخی داریم؟ ✅پاسخ: حالا گویا اطلاع ندارید مرحوم صدوق در هدایه فرموده مقدم است مادامیکه پدر زنده است وقتی پدر دختر بمیرد ولایت جد هم قطع می شود! درست خلاف روایات! حال بگذریم برگردیم به پاسخ شما. و اول جوابتان را بدهم تا در وسط بحث گم نشود. پاسخ این است نه خیر ولایت جد در عرض ولایت پدر نیست بلکه در طول ولایت پدر است وقتی پدر مرد و جد پدری زنده بود می شود ولیّ دختر. در یک کلام عرض بنده این است 《 لا ولایه للجد علی الصغیر مع وجود الاب》 این حاصل و نتیجه و پاسخ شما.. اما راه استدلال : اولا: پدر وارث دسته اول است و جد وارث دسته دوم . پس در ولایتشان هم عرض نیست. و بالعکس همانطوری که اگر نوه بمیرد و مال شخصی داشته باشد با وجود پدر و وارثین دسته اول ارث او به پدر می رسد به جد نمی رسد کذالک جد هم اگر بمیرد با وجود پدر و عمو ارثش به نوه نمی رسد. ثانیا : با وجود پدر هیچ تکلیفی درباره تامین هزینه زندگی نوه بر گردن جد نیست پس در تکلیف در اداره نوه جد با پدر هم عرض و هم سطح نیست. ثالثا : در فروع کافی جلد 5ص 395 فقط 6 روایت آورده دال بر اینکه جد با پدر در تصرف در اموال صغیر در عرض هم و بلکه گاهی مقدم بر پدر است. و از این 6 روایت جز اولی در سند باقی گیر رجالی و یا نقص فنی هست و غیر از این 6 روایت دیگر روایت معبری نیست و اگر باشد هم در حدی نیست که قادر به تعارض با روایات دال بر انحصار ولایت در پدر باشد بعلاوه در ذیل آیه شریفه یعفو الذی بیده عقده النکاح آیه 237 بقره در تفسیر البرهان 9 روایت و تفسیر عیاشی 4 روایت و در روایات حدائق جلد 23 صفحه 213 و 231 و 13روایت نقل کرده اند ( که جمعا 21 روایت است ) همه دلالت دارند ولّی طفل و یا دختر باکره فقط پدر است و بس و هیچ خبری از جد نیست و صاحب حدایق هم در ص 232 فرمود: فان مورد اخبارها علی کثرتها انما هوالاب او الابوین ولم یذکر الجد فی شی منها یعنی در بین این همه روایات کثیره خبری از ولایت جد نیست همه یا مربوط به ولایت پدر است و یا به ابوین (انصراف ابوین بوالدین است). رابعا : در کتاب نافع که ناظر به روایات است فقط پدر ولیّ است ونه جد و حدایق از عالم دیگر همین را نقل می کند که من نمی شناسم و رابعا بین روایات دال بر ولایت جد با وجود پدر سومین روایت دلالت دارد تا عصر امام صادق(ع) فقهای عراق دخالت جد در ازدواج باکره را مبطل عقد می دانسته اند و امام تناقض فتوای آنها با روایت شانرا ثابت کرد البته فقها از متن روایت طوری برداشت فرموده اند که گویا امام ولایت جد را امضا کرده در حالی که نه خیر امام تناقض فتوای آنها را با روایت مجعولشان افشا فرموده است. خامسا : 21 روایت دال بر انحصار 《 ولایت بر صغیر》 بر پدر و ولیّ , نبودن جد با وجود پدر طوری صریح است اگر در واقع جد هم عرض پدر باشد و امام نفرماید قطعا نقص در کیفیت بیان احکام متوجه معصوم می شود و چون امام معصوم چنین کاری نمی کند پس خبری از ولایت جد با وجود پدر نیست. سادسا : تنها در 9 روایت منقول در ذیل آیه درالبرهان 9 بار امام فرمود ولیّ دختر باکره پدر است و یا برادری که از سوی خواهرش متصدی امر ازدواج است جایش اینجا بود که از جد هم نام ببرد ولی در این 9 روایت اسمی از جد نیست. پس چون پدر زنده فرض شده سخنی از ولایت جد بر طفل و یا باکره نیست. ✳️حاصل اینکه ولایت جد پدری بر اطفال و دختر باکره فقط در زمانی است که پدر زنده نباشد و الا با وجود پدر ولایتی بر جد نیست. بگذریم از اینکه گاهی یکی از ناقلین علاقه داشته دختر برادرش را برای پسرش و یا برای دوستش بگیرد و برادرش موافقت نمیکرده می خواسته از طریق جعل روایت به پدرش ولایت بر نوه بسازد و برادرخود را از ولایت عقب بزند و دختر برادرش را از چنگ برادر بگیرد. وکم له من نظیر. ⭕️در هر حال آن شش روایت دال بر ولایت جد در زمان حیات پدر توان مقابله با 21 روایت صحیحه و یا معتبره ندارد که دلالت دارد با وجود پدر ،،جد کاره ای نیست . ❎بنابر این مانمی توانیم با فتوای حضرت امام قدس سره الشریف درباره هم عرض بودن ولایت جد با پدر همراهی کنیم. آنچه تعجب برانگیز است این است که در تفسیر شریف تسنیم از 21روایت موجود در منابع دست اول شیعه به 4تا دست پیدا کرده و آنچه خود امام تصریح فرموده را بدلیل بی اطلاعی از تفسیر امام از
مشکات اهل بیت (ع)
سوال : یک سوال فقهی مربوط به حجر داشتم اگر جواب بدید ممنون میشم : در تحریر الوسیله حضرت امام قدس
پیش خودش تفسیر فرموده البته درست هم تفسیر فرموده اما چرا با وجود این همه روایت از امام مبنی بر این که《ولایت برادر به معنای وکالت و یا وصایت از سوی پدر و یا قیام به امر ازدواج خواهر است با اجازه خواهر و نه وجود مشروعیت در ولایت از سوی برادر》اما در تسنیم در قالب نظر شخصی خودش بیان می کند خوب همین عدم تتبع و بی اطلاعی از اخبار است که مرحوم صاحب حدایق را عصبانی کرده و در این مسئله علیه فقها حرفهای تندی زده است. ایشان در جلد 24 صفحه 563 پس از نقل روایاتی که《 دلالت دارد پدر سپس برادر و سپس هر کس که از سوی دختر وکالت و یا اذن در تصدی مراسم عقد دارد می تواند در عفو از مهریه تصمیم بگیرد و اسمی از ولایت جد نیست》می نویسد: فانهم (الفقها) لعدم اعطا الوسع حقه فی تتبع الاخبار یقعون فی مثل هذه الاشکالات و سوء الاختیار.!! یعنی چون فقها در تتبع اخبار در حد لازم به خودشان زحمت نمی دهند لذا این چنین نظراتی می دهند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : ببخشید غیر از مرحوم صدوق در هدایه کسی دیگر هست فتوا دهد《جد در تصرف در اموال و مصالح صغیر مقدم بر پدر است اما با مرگ پدر ولایت جد هم منقضی می شود》؟ ✅پاسخ: بلی شیخ در نهایه و ابن جنید و ابی صلاح و ابن براج و صدوق در فقیه همه فرمودند《 با مرگ پدر ولایت جد بر دختر باکره چه بالغه چه صغیره هم منقضی می شود !!》 ببینید:《ان حیات الاب شرط فی ولایه الجدعلی البکرالبالغه والصغیره》 لکن روایات کثیره ایی این فتوا را همراهی نمی کند ، بعلاوه ابن عقیل《معاصر کلینی و پدر صدوق》که نخستین فقیه عالم تشیع است که اجتهاد به شیوه توصیه شده اهلبیت را پایه گذاری کرده و طبعا نزدیک ترین فقیه به عصر اهلیت بوده و اخبار اهلبیت در اختیارش بوده و مقتدای امثال شیخ مفید بوده و پیشگام تمام فقهای شیعه بوده با نهایت قاطعیت فرموده《در اسلام برای جد ولایت بر صغیره نیست اصلا》 توجه کنید:《الولی الذی اولی بنکاههن هوالاب دون غیره من الاولیاء》حدائق جلد 23 ص202 . و این فتوای ناشی از بعضی از روایات است. لکن در هر حال فتوای مورد بحث شما در قبال روایات معارض قابل توجه نیستند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
یک اشکال به نقد تفسیر تسنیم : اگر کسی روایات تفسیر عیاشی را با روایات البرهان مقایسه کند متوجه میشود حداقل دو الی سه روایت آن با روایات البرهان یکی هستند پس عدد روایات دال بر عدم ولایت جد با وجود پدر بر صغار ادغام شده عدد از بیست و یک به 19 و یا 18بر میگردد ✅پاسخ : بلی , ولی ما موارد وجود و نشر روایات در منابع دست اول را معرفی می کنیم تا عرض کنیم با وجود اینکه روایات فاقد جد در بیست یک مورد《 قابل روئیت 》 بوده ولی مولف عظیم الشان تفسیر ارجدار تسنیم یا رویت نفرموده و یا اعتنا نفرموده و یا تتبع نفرموده ! فقط به 4 روایت دست پیدا کرده و این کم اطلاعی از روایات است که باعث عصیان و گسترش اخباریون شده است به همین دلیل باید اعتراف کنیم در عصر ما هیچ فقیهی نمی تواند بدون ملاحظه حدائق مرحوم بحرانی اخباری ، فتوای صادر کند کما اینکه شنیده ام مرحوم آیت الله خوئی بدون مراجعه به حدائق نظر نمی داده است. چون در تجمیع اخبار اهلبیت (ع) این مرد خدا جهاد کرده است بلی به اجتهادشان نمی شود اعتنا کرد ، چون فاقد استعداد کشف فلسفه استنباط اند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال سیاسی: مختصرترین و مستندترین کتاب در شناخت ماهیت رژیم صهیونیتی و ارتباطات مخفی آن با آمریکا را میخواهم معرفی کنید. ✅پاسخ: کتاب گفتگو با نوام چامسکی تدوین : دیوید بارسامانیان ترجمه عباس مخبری نشر مرکز چاپ سال 73 کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در گوشه راست پائین صفحه به تاریخ جهت اسلام گرائی پس از انقلاب اسلامی توجه فرمایید تا نقش ملت ایران را در سرعت بخشی به گسترش اسلام در سطح جهان ملاحظه کنید. در این بررسی مربوط به گسترش رشد اسلام , از نکته ای غافل نشوید از زمان انقلاب اکتبر کمونیستی بلشویکی شوروی گرایش به دین به شدت کاهش پیدا میکند چون کمونیستها اصلاحات عملی را شروع کردند و از زمان انقلاب اسلامی ایران هم گرایش به دین سرعت گرفت اینجا هم اصلاحات لباس عملی پوشید ، این حقیقت نشان داد حرکت به نفع توده ها و محرومین و کارگران و مستضعفان کل جهان را تحت تاثیر قرارمی دهد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال تاریخی: شما گویا گفته اید و معتقدید آن فرازی که دو قرن پیش دیوید هیوم فیلسوف انگلیسی گفته و دنیا پذیرفته بخاطر این بوده که دقیقا مطابق آیات لاتبدیل لسنه الله قرآن بوده است , خلاصه آن چیست؟ ✅پاسخ: او گفته بود《در تمام جامعه ها و در طول تاریخ ، مردم تسلیم فرمان روایان می شوند اما زور همیشه در دست فرمان برداران است.》 بلی این همان پیام مکرر قرآن است که مخاطبش ناس و مردم است چون هسته اصلی قدرت مردم است نه این که در دست مردم است بلکه قدرت خود مردم است. و آیه لاتبدیل لسنه الله این را می رساند لذا در جامعه ها تاثیر آن کسانی ابدی بوده و خواهد بود که مثل انبیا و امامان در کنار مردم اند و اهل باده و عیش و نوش و کاخ و محفل معر و ماعری توسط مردم بتدریج کنار زده خواهند شد. اگر در طول تاریخ قدرت در دست پادشاهان بوده ،، سقوط هم سهم شان بوده اگر فراعنه ، بطالسه ، قیاصره و کیاسره سهم شان فرمان روائی بوده ،، ارث شان هم سقوط بوده و بالعکس اگر مردم (ناس) فرمانبردار آنها بوده اما همین مردم فرمانبردار و مطیع بودند که آنها را به زیر کشیده اند ، پس قدرت تغییر دهنده تاریخ همین مردم کوچه و بازار و بی نام و نشان و حلبی آبادنشین هستند و بساط لواسان نشینان رانتخوار، بانک خوار ، ارز خوار ، کوه خوار، ساحل خوار ، زمین خوار توسط مردمی ترین انسانها درهم کوبیده خواهد شد آنهم جلو چشم ما نسل حاضر و خدای متعال تمام راهها جز این را کاملا بسته است. بنده حقیر عده ای را می شناسم در بخش زیادی از عمرشان روزه هستند چون جز از طریق روزه استیجاری راهی برای زندگی ندارند در گلوی همیشه خشک این قشر مظلوم آن قدر توان نعره و فریاد نهفته است می توانند قاره را بیدار کنند.آری قدرت در اراده های قوی و رزمنده است و نه اراده صاحبان شکمهای گنده و لغزنده. و باید ابتکار عمل بدست کسانی بیفتد که بدنبال حقوق پا برهنه گانند اولا و ثانیا اهل رزم و جهادند اما نباید طوری حرکت کنیم که تصمیم کلان در دست اهل شکم و کتک سهم اهل رزم و جهاد باشد . این جور حرکت باختن است. و نه بردن. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
در گوشه راست پائین صفحه به تاریخ جهت اسلام گرائی پس از انقلاب اسلامی توجه فرمایید تا نقش ملت ایران
سوال تاریخی : اگر اسلام به شکلی که در آن《 گزارش نموداری متحرک》 آمده در حال گسترش است پس غرب باید پیروزی اسلام را جدی بگیرد اما خبری نیست. گویا من و شما بیش از اندازه دلخوش کرده ایم . ✅پاسخ : کتاب گفتگوی تمدنهای جناب هانتینگتون صفحه 102 را مطالعه فرمایید : خلاصه اش این است: نه آدام اسمیت و نه تامس جفرسون و نه حتی عیسی مسیح به بشر پاسخ قانع کننده ندادند اما در بلند مدت محمد ((ص)) برنده است. باز پاسخ رژی دبره به مارکس را بخوانید که گفت: 《دین افیون توده ها نیست بلکه ویتامین ضعفا است.》( ص158) و در ص 143 می نویسد:《دوران سلطه غرب به پایان خواهد رسید》. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
هدایت شده از مشکات اهل بیت (ع)
ضعف ِتحلیل تاریخی مسلمانان: اگرچه مامسلمانان به اذعان بسیاری از مخالفان، ازجمله (متفکر و رییس جمهور اسبق آمریکا)، دراغلب علوم و فنون سرآمد روزگار خویش بوده ایم، و حتی امروزه نیز از نظر #"فقه-سنتی و فلسفه، (خصوصاً در دهه های اخیردرصحنه های مختلف علمی)، درمقایسه با همگنان خود پیشتازیم، اما از نظر #" تحلیل تاریخی"- به دلیل اینکه امامان معصوم(ع) از حضور در صحنه های سیاسی جهان اسلام منع شده بودند- از ابتدا ضعف بنیادی داشته ایم و امروز نیزعلیرغم نیازشدید نسل جدید به تحلیل های تاریخی متقن، همچنان این ضعف تاریخی خودنمایی می کند. اگر کسی بگوید اوضاع سیاسی بسیار آشفته جهان اسلام معلول ضعف تحلیل تاریخی مسلمانان است سخنی به گزاف نگفته است. بخش عمده تاریخ مسلمین را دیگران و حتی گاه دشمنان نفوذی نوشته اند، شیعه ، بین اسلامی، تا اوایل قرن حاضر، یا توسط شیعی مسلک نوشته شده اما باتقیه و بدون تحلیل، و یا توسط دشمنان نگاشته شده با تحلیل و تخریب هدفدار. شاکله تاریخ مسلمانان را سه کتاب مشهور طبری ، ابن خلدون و تمدن ویل دورانت تشکیل داده است که تاثیر محوری یهود( تاریخی) و ، درتنظیم محتوای آن به روشنی قابل استنباط و اثبات است.... ادامه دارد . کانال رسمی ديدگاهها و نظرات فقهی، تاریخی و قرآنی حضرت آیت الله سیدحسین موسوی زنجانی @meshkat_ahlebeit
هدایت شده از مشکات اهل بیت (ع)
ادامه سوال و جواب فقهی. ⭕️ سوال: آیا در مکاسب بحث اقتصادی به مفهوم روز شبیه کاپیتال مارکس و اشتغال کینز دیده می شود؟ ✅ پاسخ :در مکاسب محرمه یکی دو تا مورد به چشم می خورد ، بلی در خیار عیب عبارتی دارد که می رساند به بحث ارزش مبادله رسیده بوده منتها خیلی ناقص . چون ملاک در ارزش مبادله کار اجتماعا لازمی است که فاصله انسان با طبیعت را نشان می دهد اما شیخ می نویسد : فالعبره فی مقدارالمالیه برغبه الناس فی بذل ذالک المقدار من المال بائزائه سواءکان من جهه اغراضهم ام من جهه بیعه علی من له غرض فیه مع کثره ذالک المشتری و عدم ندرته بحیث یلحق بالاتفاقیات . از نظر شیخ مقیاس ارزش مبادله رغبت رایج بین مردم است ، در حالیکه باید کشف کنیم با وجود اینکه هم طلا مورد رغبت مردم است و هم گندم اما چرا نمی توانیم تعیین کنیم چه قدر از گندم در قبال چه قدر طلا واقع شود؟! شیخ پاسخی آماده نکرده است . همانطوری که حوزه ها هیچ قدمی در این شاخه از علوم در طول چهل سال بر نداشته است . بلی مقیاس ارزش مبادله مقدار کاری است بین انسان و کالای مطلوب و موجود در طبیعت صرف میشود. پس رغبت برای بدست آوردن سنگ مرّیخ هست چون طلای خالص است (فرضا) اما فاصله تا کسب آن چه قدر است این تعیین کننده ارزش است. اگر فرضا کار ساده برای بدست آوردن یک کیلو سنگ مریخ هزار ساعت بشود و تولید یک تن گندم هم هزار ساعت بشود ارزش یک تن گندم مساوی با یک کیلو سنگ مریخ است . این مطلب در کتب فقهی نیامده که باید بیابد. @meshkat_ahlebeit
عبدالکریم سروش : « چیزی که در میان ما، به نظر بنده حتی جوانه هم نزده، همان مفهوم حق است که ما را پشت پرده نگه داشته و جهان مدرن را با ما آشتی نداده است. ما از این مفهوم بسیار بی‌بهره مانده‌ایم... در تمام مدارک تعلیمی دینی و فقهی ما یک صفحه و یک فصل هم درباره حقوق بشر وجود ندارد، یعنی روحانیتی که تحصیل می‌کند و از مدرسه قم و مشهد بیرون می‌آید، در تعلیمات خود حتی یک صفحه در مورد حقوق انسان نمی‌خواند، فقط درباره تکالیف بشر می‌خواند... شما ادبیات قبل از انقلاب را جستجو کنید، روشنفکران ما که رمان نوشته‌اند و شعر گفته‌اند ، مبارزه سیاسی کرده‌اند و برای خودشان دفتر قطور مقاومت ساخته‌اند، حتی یکجا سخن از حقوق بشر نگفته‌اند. این بسیار عبرت‌آموز است...» با عرض سلام. سیدنا! جنابعالی این مطلب را تایید می فرمایید؟👆 ✅پاسخ : سلام علیکم این که جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش انسان روشنی است حرفی نیست بنده ضمن این که نخستین منتقد ایشان بودم ولی در عین حال هیچ وقت منکر شخصیت علمی ایشان نبودم منتها کلی گوییها و اطلاقات کلام ایشان دامی شده برای ایشان! در همین چند کلمه سخن آن قدر خلاف واقع وجود دارد که با نقل مختصری از مدارک متوجه خواهیم شد اگر چه تمام کلام ایشان خلاف واقع نیست اما کلی گویی و اطلاقهای لایقَُّید و لایخصص ایشان همیشه برای او مشکل ساز و باعث بی اعتباری سایر نظرات ایشان هم بوده و هست. ایشان در یک کلام علاوه از حوزه ها روشنفکران متدین کشور ما را هم مورد انتقاد قرار داده که چرا روی حقوق پایمال شده مردم کشور خودمان تمرکز نمی کنید چرا روشنفکران ما کتاب حقوق نمی نویسند : حال ما از باب اشاره ثابت می کنیم این ایراد اگر درصدی به بنده آخوند وارد شود در حق روشنفکران وارد نیست. (که با توجه به شرایط حاکم برحوزه ها البته به ما هم وارد نیست) :اولا مرحوم دکتر مصدق سیاستمدار مسلمان و مردمی تز دکترایش به زبان فرانسوی حقوق اسلامی یا فقه مذهب الشیعه بود که بعدها آقای متین دفتری (ظاهرا داماد ایشان) آنرا به فارسی ترجمه کرد بعلاوه میرزا عماد نقیب زاده طباطبایی و سیدحسین عرب باغی و منصورالسلطنه و دکتر قاسم زاده میرزا قاسم خان و مشیرالدوله و محمد مظاهر تبریزی و ارسلان خلعتبری و باز مصدق حقوق پارلمانی در ایران و اروپا و حسن صدر و محمد علی خان فروغی و بهجت زنگه زوری و هادی عبدالله و منصورالسلطنه و علی شایگان اینها نمونه ای است در حد کمتر از یک در هزار نویسندگان دانشگاهی و روشنفکر کشورمان و اما در بین حوزویان اولیه تاریخ اسلام رساله حقوق امام سجاد و کتاب حقوق محمدابن اورمه قمی که نجاشی نقل کرده و کتاب حقوق المومنین که توسط دو فاضل حسین ابن سعید اهوازی و برادرش حسن که موجود است و حقوق الولدین مال محمد حسن آل یاسین کاظمی متوفای 1308 و کذا حقوق الولدین بزبان گجراتی مال بهاونگی و حقوق امم که مال یکی از فضلا که از اول کتاب نامش افتاده و کتاب حقوق مال حمیری قمی و کتاب الحقوق سید صدرالدین موسوی عاملی اصفهانی مقیم قم که شامل 62 حق است و حقوق الاخوان مال عیاشی سمرقندی صاحب تفسیر معروف و کتاب کرامه الانسان فی مذهب اهل البیت نوشته حجه الاسلام دکتر برّو لبنانی امام المسلمین فی میشیگان که یک دوره سه جلدی برای بنده ارسال کرده که قبلا از فضلای جامعه المصطفای قم بوده وووو در عصر ما به حدس قریب به یقین فضلای معاصر ما بیش از هزار رساله در حقوق نوشته اند حالا واقعا آقای دکتر سروش چگونه این حرف خلاف واقع را می تواند در بازار حساس فرهنگ و دانش عرضه کند؟! و بنده حدود 24 سال پیش بخدمت آقای دکتر سروش در قالب یک کتاب بنام تضاد جاوید(در صفحه 37 و 38 ) ارسال کردم که کمیسیون حقوق بشر که در تاریخ 1939 بوجود آمد را در سال 1947 به ریاست بانو الینور روزولت همسر فرانکلین روزولت رئیس جمهور فقید آمریکا آغاز کرد و تصریح کردند این حقوق بشر را چماق می کنیم برای کوبیدن کشور های جهان سومی . و نه برای اجرای جهانی آن !! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit