eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
854 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
بر ان داشتم و هدفم از تکرار تقویت استدلال نبوده است که اشکال گرفته شود مگر با تکرار استدلال تقویت می شود و اینکه فرموده اید این دو اعتراض اخیر محتوای رجالی نداشته صحیح است ولکن چه کسی گفته بنده صرفا در خصوص علم رجال قرار بوده اعتراض کنم؟! وانگهی به هیچ کدام از دو اعتراض اخیر جواب داده نشده است که اولا چه داعی برای اخفای نام آقای شبیری بوده و ثانیا منبع این حرف آقای شبیری کجاست که نزدید گرچه برای بنده مشخص است که این کلامشان صادر در درس خارج رجال دهه ی 60 است و ثالثا عبارت آقای شبیری درست نقل نشده چرا که او نفرموده تقریبا یک خطا! مگر عددی نزدیک به یک است که بگوید تقریبا یک خطا!! بلکه گفته حداقل یک خطا ان شئتم فراجعوا ثم ارجع البصر کرتین🌹 ✅پاسخ : سلام علیکم طیب الله وآجرک الله که زحمت می کشید و آدم جدی هستید و شرایط موفقیتت کامل است اما در رابطه با محتوای پاسختان یک نکته را تذکرا و نه اِبدائاً و ابتداً عرض کنم کما اینکه به محضرتان شفاها هم عرض کردم خط و مشی ما خروج از خط و مشی معهود رجالیون است ،و نه غوطه ورشدن در آن سیل نظرات بزرگان تا این حقیر را هم با خود ببرد . جنابعالی توجه کنید از این کتاب رجالی به آن کتاب رجالی رفتن راه شناخت راوی ها نیست که شیوه عموم رجالیون معظم است ، چرا که راوی های قلابی , راوی نبوده اند ، اینها نفوذیهای دشمن برای تخریب روایات بوده اند این مفسدین مامور در سلک راوی معمولا در کتب تاریخی و نه کتب رجالی پرونده دارند ما و شما باید از پشت سر کتب رجال به آن پرونده های مهم نفوذ کنیم ، لذا توضیح شما عریض کردن آن جاده ای است که ما کوشش می کنیم آن را ببندیم . خیالتان را راحت کنم علم رجال آن است ، ضحاک ابن مزاحم را بشناساند که مرحوم آقای خوئی هیچ وقت او را نه شناخت و نه شناساند ، در حالی که کل تفسیر قرآن را بفن اسراییلی به کتابخانه آقای خوئی و امثاله او تزریق کرده!! علم رجال آن است که عکرمه خبیث را به شما بشناساند که وقتی از حبس خانه پسر ابن عباس که یک مزبله بود فرار کرد و برای من شما تفسیر نوشت و روایت نقل کرد و مدرسه تاسیس کرد و شاگردان ناقل اسراییلی تربیت کرده کتاب نوشتند و به کتابخانه من و شما تزریق کرده اند ووو احدی او را نشناخت . رجال آن است ، سُدّی ، مجاهد، مقاتل ابن سلیمان و مقاتل ابن حیان ، سعید ابن مسیب و سکونی ووو را معرفی کند که در رجال آقای خوئی آنچه نیست این است . پس آن راهی که و شیوه ای که معهود بوده و کتب رجالی با آن شیوه تالیف شده، باید از آن خارج شوید تا در متون تاریخی ، این عمال یهود و سقیفه را به دام بیاندازیم . و نه متون رجالی مدار بسته، و بی اشراف به بیرون . چون امید این را دارم شما یک رجالی اثرگذار باشید اضافه می کنم تقریبا" 🔹۱-- تمام راویان غیر موثق، ولو با نقل پانصد روایت 🔹۲- تمام راویانی که کمتر از صد و حتی کمتر از صد و پنجاه روایت دارند ولی توثیق خاص ندارند اصلا راوی نیستند 🔹۳-- تمام راویان مفسر و تفسیر غیر موثق اصلا راوی نیستند ، بلی بعنوان موید در کنار روایات متعارف مانعی ندارد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم سیدنا الاستاد ۱) نظرتان در مورد این👇 حدیث چیست؟ ۲) "مثّل الله مثال محمد و علی علیهما" السلام را چگونه معنا میکنید؟ البرهان في تفسير القرآن ج ۱، ص ۲۲۵ قَالَ اَلْإِمَامُ اَلْعَسْكَرِيُّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى: وَ اُذْكُرُوا، يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ قُلْنَا لِأَسْلاَفِكُمْ: اُدْخُلُوا هٰذِهِ اَلْقَرْيَةَ - وَ هِيَ أَرِيحَا مِنْ بِلاَدِ اَلشَّامِ، وَ ذَلِكَ حِينَ خَرَجُوا مِنَ اَلتِّيهِ- فَكُلُوا مِنْهٰا مِنَ اَلْقَرْيَةِ حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَاسِعاً، بِلاَ تَعَبٍ وَ لاَ نَصَبٍ وَ اُدْخُلُوا اَلْبٰابَ بَابَ اَلْقَرْيَةِ سُجَّداً . مَثَّلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى اَلْبَابِ مِثَالَ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ أَمَرَهُمْ أَنْ يَسْجُدُوا تَعْظِيماً لِذَلِكَ اَلْمِثَالِ، وَ يُجَدِّدُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ بَيْعَتَهُمَا، وَ ذِكْرَ مُوَالاَتِهِمَا، وَ لِيَذْكُرُوا اَلْعَهْدَ وَ اَلْمِيثَاقَ اَلْمَأْخُوذَيْنِ عَلَيْهِمْ لَهُمَا. وَ قُولُوا حِطَّةٌ أَيْ قُولُوا: إِنَّ سُجُودَنَا لِلَّهِ تَعَالَى تَعْظِيماً لِمِثَالِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا)، وَ اِعْتِقَادِنَا لِوَلاَيَتِهِمَا، حِطَّةٌ لِذُنُوبِنَا، وَ مَحْوٌ لِسَيْئَاتِنَا. قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى: نَغْفِرْ لَكُمْ بِهَذَا اَلْفِعْلِ خَطٰايٰاكُمْ اَلسَّالِفَةِ، وَ نُزِيلُ عَنْكُمْ آثَامَكُمُ اَلْمَاضِيَةَ وَ سَنَزِيدُ اَلْمُحْسِنِينَ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ لَمْ يُقَارِفِ اَلذُّنُوبَ اَلَّتِي قَارَفَهَا مَنْ خَالَفَ اَلْوَلاَيَةَ، وَ ثَبَتَ عَلَى مَا أَعْطَى اَللَّهُ مِنْ نَفْسِهِ مِنْ عَهْدِ اَلْوَلاَيَةِ، فَإِنَّا نَزِيدُهُمْ بِهَذَا اَلْفِعْلِ زِيَادَةَ دَرَجَاتٍ وَ مَثُوبَاتٍ، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ: وَ سَنَزِيدُ اَلْمُحْسِنِينَ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: فَبَدَّلَ اَلَّذِينَ ظَلَمُوا قَوْلاً غَيْرَ اَلَّذِي قِيلَ لَهُمْ . لَمْ يَسْجُدُوا كَمَا أُمِرُوا، وَ لاَ قَالُوا مَا أُمِرُوا، وَ ظَلَمُوا، وَ لَكِنْ دَخَلُوهَا مُسْتَقْبِلِيهَا بِأَسْتَاهِهِمْ ، وَ قَالُوا: هطا سمقانا - يَعْنِي حِنْطَةٌ حَمْرَاءُ نَتَقَوَّتُهَا - أَحَبُّ إِلَيْنَا مِنْ هَذَا اَلْفِعْلِ، وَ هَذَا اَلْقَوْلِ. قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى: فَأَنْزَلْنٰا عَلَى اَلَّذِينَ ظَلَمُوا غَيَّرُوا وَ بَدَّلُوا مَا قِيلَ لَهُمْ، وَ لَمْ يَنْقَادُوا لِوَلاَيَةِ اَللَّهِ وَ وَلاَيَةِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ عَلِيٍّ وَ آلِهِمَا اَلطَّيِّبِينَ اَلطَّاهِرِينَ رِجْزاً مِنَ اَلسَّمٰاءِ بِمٰا كٰانُوا يَفْسُقُونَ يَخْرُجُونَ مِنْ أَمْرِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ طَاعَتِهِ، وَ اَلرِّجْزُ اَلَّذِي أَصَابَهُمْ أَنَّهُ مَاتَ مِنْهُمْ بِالطَّاعُونِ فِي بَعْضِ يَوْمٍ مِائَةٌ وَ عِشْرُونَ أَلْفاً، وَ هُمْ مِنْ عِلْمِ اَللَّهِ أَنَّهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ وَ لاَ يَتُوبُونَ، وَ لاَ يَنْزِلُ هَذَا اَلرِّجْزُ عَلَى مَنْ عَلِمَ اَللَّهُ أَنَّهُ يَتُوبُ، أَوْ يَخْرُجُ مِنْ صُلْبِهِ ذُرِّيَّةٌ طَيِّبَةٌ تُوَحِّدُ اَللَّهَ، وَ تُؤْمِنُ بِمُحَمَّدٍ، وَ تَعْرِفُ مُوَالاَةَ عَلِيٍّ وَصِيِّهِ وَ أَخِيهِ». قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ إِذِ اِسْتَسْقىٰ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ قَالَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «وَ اُذْكُرُوا، يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذِ اِسْتَسْقىٰ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ طَلَبَ لَهُمُ اَلسُّقْيَا، لَمَّا لَحِقَهُمْ مِنَ اَلْعَطَشِ فِي اَلتِّيهِ، وَ ضَجُّوا بِالْبُكَاءِ ، وَ قَالُوا: هَلَكْنَا بِالْعَطَشِ. فَقَالَ مُوسَى: إِلَهِي بِحَقِّ مُحَمَّدٍ سَيِّدِ اَلْأَنْبِيَاءِ، وَ بِحَقِّ عَلِيٍّ سَيِّدِ اَلْأَوْصِيَاءِ، وَ بِحَقِّ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ اَلنِّسَاءِ، وَ بِحَقِّ اَلْحَسَنِ سَيِّدِ اَلْأَوْلِيَاءِ، وَ بِحَقِّ اَلْحُسَيْنِ أَفْضَلِ اَلشُّهَدَاءِ، وَ بِحَقِّ عِتْرَتِهِمْ وَ خُلَفَائِهِمْ سَادَةِ اَلْأَزْكِيَاءِ لَمَّا سَقَيْتَ عِبَادَكَ هَؤُلاَءِ. فَأَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ: يَا مُوسَى اِضْرِبْ بِعَصٰاكَ اَلْحَجَرَ فَضَرَبَهُ بِهَا فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اِثْنَتٰا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنٰاسٍ مَشْرَبَهُمْ كُلُّ قَبِيلَةٍ مِنْ أَوْلاَدِ يَعْقُوبَ مَشْرَبَهُمْ، فَلاَ يُزَاحِمُهُمُ اَلْآخَرُونَ فِي مَشْرَبِهِمْ. قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: كُلُوا وَ اِشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اَللّٰهِ اَلَّذِي آتَاكُمُوهُ وَ لاٰ تَعْثَوْا فِي اَلْأَرْضِ مُفْسِدِينَ لاَ تَسْعَوْا فِيهَا وَ أَنْتُمْ مُفْسِدُونَ عَاصُونَ. قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): مَنْ أَقَامَ عَلَى وَلاَيَتِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ، سَقَاهُ اَللَّهُ👇
👇👆 مِنْ مَحَبَّتِ هِ كَأْساً لاَ يَبْغُونَ بِهِ بَدَلاً، وَ لاَ يُرِيدُونَ سِوَاهُ كَافِياً وَ لاَ كَالِئاً وَ لاَ نَاصِراً، وَ مَنْ وَطَّنَ نَفْسَهُ عَلَى اِحْتِمَالِ اَلْمَكَارِهِ فِي مُوَالاَتِنَا، جَعَلَهُ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي عَرَصَاتِهَا بِحَيْثُ تَقْصُرُ كُلُّ مَنْ تَضَمَّنَتْهُ تِلْكَ اَلْعَرَصَاتُ أَبْصَارَهُمْ مِمَّا يُشَاهِدُونَ مِنْ دَرَجَاتِهِمْ، وَ إِنَّ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ لَيُحِيطُ بِمَا لَهُ مِنْ دَرَجَاتِهِ، كَإِحَاطَتِهِ فِي اَلدُّنْيَا بِمَا يَتَلَقَّاهُ بَيْنَ يَدَيْهِ. ثُمَّ يُقَالُ لَهُ: وَطَّنْتَ نَفْسَكَ عَلَى اِحْتِمَالِ اَلْمَكَارِهِ فِي مُوَالاَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَلطَّيِّبِينَ، فَقَدْ جَعَلَ اَللَّهُ إِلَيْكَ وَ مَكَّنَكَ مِنْ تَخْلِيصِ كُلِّ مَنْ تُحِبُّ تَخْلِيصَهُ مِنْ أَهْلِ اَلشَّدَائِدِ فِي هَذِهِ اَلْعَرَصَاتِ؛ فَيَمُدُّ بَصَرَهُ، فَيُحِيطُ بِهِمْ، ثُمَّ يَنْقُدُ مَنْ أَحْسَنَ إِلَيْهِ أَوْ بَرَّهُ فِي اَلدُّنْيَا بِقَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ أَوْ رَدِّ غَيْبَةٍ أَوْ حُسْنِ مَحْضَرٍ أَوْ إِرْفَاقٍ، فَيَنْقُدُهُ مِنْ بَيْنِهِمْ كَمَا يُنْقَدُ اَلدِّرْهَمُ اَلصَّحِيحُ مِنَ اَلْمَكْسُورِ. ثُمَّ يُقَالُ لَهُ: اِجْعَلْ هَؤُلاَءِ فِي اَلْجَنَّةِ حَيْثُ شِئْتَ؛ فَيُنْزِلُهُمْ جَنَّاتِ رَبِّنَا. ثُمَّ يُقَالُ لَهُ: وَ قَدْ جَعَلْنَا لَكَ، وَ مَكَّنَّاكَ مِنْ إِلْقَاءِ مَنْ تُرِيدُ فِي نَارِ جَهَنَّمَ؛ فَيَرَاهُمْ فَيُحِيطُ بِهِمْ، وَ يَنْتَقِدُ مِنْ بَيْنِهِمْ كَمَا يُنْتَقَدُ اَلدِّينَارُ مِنَ اَلْقُرَاضَةِ . ثُمَّ يُقَالُ لَهُ: صَيِّرْهُمْ مِنَ اَلنِّيرَانِ إِلَى حَيْثُ تَشَاءُ ؛ فَيُصَيِّرُهُمْ حَيْثُ يَشَاءُ مِنْ مَضَائِقِ اَلنَّارِ. فَيَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى لِبَنِي إِسْرَائِيلَ اَلْمَوْجُودِينَ فِي عَصْرِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): فَإِذَا كَانَ أَسْلاَفُكُمْ إِنَّمَا دُعُوا إِلَى مُوَالاَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، فَأَنْتُمُ اَلْآنَ لَمَّا شَاهَدْتُمُوهُمْ، فَقَدْ وَصَلْتُمْ إِلَى اَلْغَرَضِ وَ اَلْمَطْلَبِ اَلْأَفْضَلِ، إِلَى مُوَالاَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ؛ فَتَقَرَّبُوا إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالتَّقَرُّبِ إِلَيْنَا، وَ لاَ تَتَقَرَّبُوا مِنْ سَخَطِهِ، وَ تَتَبَاعَدُوا مِنْ رَحْمَتِهِ بِالاِزْوِرَارِ عَنَّا. ثُمَّ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ إِذْ قُلْتُمْ يٰا مُوسىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلىٰ طَعٰامٍ وٰاحِدٍ . وَ اُذْكُرُوا إِذْ قَالَ أَسْلاَفُكُمْ: لَنْ نَصْبِرَ عَلَى طَعَامٍ وَاحِدٍ، اَلْمَنِّ وَ اَلسَّلْوَى، وَ لاَ بُدَّ لَنَا مِنْ خُلْطَةٍ مَعَهُ فَادْعُ لَنٰا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنٰا مِمّٰا تُنْبِتُ اَلْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهٰا وَ قِثّٰائِهٰا وَ فُومِهٰا وَ عَدَسِهٰا وَ بَصَلِهٰا قٰالَ مُوسَى أَ تَسْتَبْدِلُونَ اَلَّذِي هُوَ أَدْنىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ يُرِيدُ أَ تَسْتَدْعُونَ اَلْأَدْنَى لِيَكُونَ لَكُمْ بَدَلاً مِنَ اَلْأَفْضَلِ؟ ثُمَّ قَالَ: اِهْبِطُوا مِصْراً مِنَ اَلْأَمْصَارِ مِنْ هَذَا اَلتِّيهِ فَإِنَّ لَكُمْ مٰا سَأَلْتُمْ فِي اَلْمِصْرِ. قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى: وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ اَلذِّلَّةُ اَلْجِزْيَةُ، أُخْزُوا بِهَا عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ عِنْدَ مُؤْمِنِي عِبَادِهِ وَ اَلْمَسْكَنَةُ هِيَ اَلْفَقْرُ وَ اَلذِّلَّةُ وَ بٰاؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اَللّٰهِ اِحْتَمَلُوا اَلْغَضَبَ وَ اَللَّعْنَةَ مِنَ اَللَّهِ ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كٰانُوا يَكْفُرُونَ بِآيٰاتِ اَللّٰهِ قَبْلَ أَنْ يُضْرَبَ عَلَيْهِمُ اَلذِّلَّةُ وَ اَلْمَسْكَنَةُ وَ يَقْتُلُونَ اَلنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ اَلْحَقِّ كَانُوا يَقْتُلُونَهُمْ بِغَيْرِ حَقٍّ، بِلاَ جُرْمٍ كَانَ مِنْهُمْ إِلَيْهِمْ، وَ لاَ إِلَى غَيْرِهِمْ. ذٰلِكَ بِمٰا عَصَوْا ذَلِكَ اَلْخِذْلاَنُ اَلَّذِي اِسْتَوْلَى عَلَيْهِمْ حَتَّى فَعَلُوا اَلْآثَامَ اَلَّتِي مِنْ أَجْلِهَا ضُرِبَتْ عَلَيْهِمْ اَلذِّلَّةُ وَ اَلْمَسْكَنَةُ، وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اَللَّهِ وَ كٰانُوا يَعْتَدُونَ يَتَجَاوَزُونَ أَمْرَ اَللَّهِ تَعَالَى إِلَى أَمْرِ إِبْلِيسَ. ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): أَلاَ فَلاَ تَفْعَلُوا كَمَا فَعَلَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ، وَ لاَ تُسْخِطُوا اَللَّهَ تَعَالَى، وَ لاَ تَقْتَرِحُوا عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى، وَ إِذَا اُبْتُلِيَ أَحَدُكُمْ فِي رِزْقِهِ أَوْ مَعِيشَتِهِ بِمَا لاَ يُحِبُّ، فَلاَ يَحْدُسْ شَيْئاً يَسْأَلُهُ، لَعَلَّ فِي ذَلِكَ حَتْفَهُ وَ هَلاَكَهُ، وَ لَكِنْ لِيَقُلْ: اَللَّهُمَّ بِجَاهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَلطَّيِّبِينَ إِنْ كَانَ مَا كَرِهْتَهُ مِنْ أَمْرِي خَيْراً لِي وَ أَفْضَلَ فِي دِينِي، فَصَبِّرْنِي عَلَيْهِ، وَ قَوِّنِي عَلَى 👇
👇👇👇👆👆👆 اِحْتِمَالِه ، وَ نَشِّطْنِي عَلَى اَلنُّهُوضِ بِثِقْلِ أَعْبَائِهِ، وَ إِنْ كَانَ خِلاَفُ ذَلِكَ خَيْراً فَجُدْ عَلَيَّ بِهِ، وَ رَضِّنِي بِقَضَائِكَ عَلَى كُلِّ حَالٍ، فَلَكَ اَلْحَمْدُ؛ فَإِنَّكَ إِذَا قُلْتَ ذَلِكَ قَدَّرَ اَللَّهُ وَ يَسَّرَ لَكَ مَا هُوَ خَيْرٌ. ثُمَّ قَالَ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): يَا عِبَادَ اَللَّهِ، فَاحْذَرُوا اَلاِنْهِمَاكَ فِي اَلْمَعَاصِي وَ اَلتَّهَاوُنَ بِهَا، فَإِنَّ اَلْمَعَاصِيَ يَسْتَوْلِي بِهَا اَلْخِذْلاَنُ عَلَى صَاحِبِهَا حَتَّى يُوقِعَهُ فِيمَا هُوَ أَعْظَمُ مِنْهَا، فَلاَ يَزَالُ يَعْصِي وَ يَتَهَاوَنُ وَ يَخْذُلُ وَ يَقَعُ فِيمَا هُوَ أَعْظَمُ ، حَتَّى يُوقِعَهُ فِي رَدِّ وَلاَيَةِ وَصِيِّ رَسُولِ اَللَّهِ، وَ دَفْعِ نُبُوَّةِ نَبِيِّ اَللَّهِ، وَ لاَ يَزَالُ أَيْضاً بِذَلِكَ حَتَّى يُوقِعَهُ فِي دَفْعِ تَوْحِيدِ اَللَّهِ، وَ اَلْإِلْحَادِ فِي دِينِ اَللَّهِ. ثُمَّ قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى: إِنَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ، وَ بِمَا فَرَضَ اَلْإِيمَانَ بِهِ مِنَ اَلْوَلاَيَةِ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ اَلطَّيِّبِينَ مِنْ آلِهِ وَ اَلَّذِينَ هٰادُوا يَعْنِي اَلْيَهُودَ وَ اَلنَّصٰارىٰ اَلَّذِينَ زَعَمُوا أَنَّهُمْ فِي دِينِ اَللَّهِ مُتَنَاصِرُونَ وَ اَلصّٰابِئِينَ اَلَّذِينَ زَعَمُوا أَنَّهُمْ صَبَئُوا إِلَى دِينِ اَللَّهِ، وَ هُمْ بِقَوْلِهِمْ كَاذِبُونَ. مَنْ آمَنَ بِاللّٰهِ مِنْ هَؤُلاَءِ اَلْكُفَّارِ، وَ نَزَعَ مِنْ كُفْرِهِ، وَ مَنْ آمَنَ مِنْ هَؤُلاَءِ اَلْمُؤْمِنِينَ فِي مُسْتَقْبَلِ أَعْمَارِهِمْ ، وَ وَفَى بِالْعَهْدِ وَ اَلْمِيثَاقِ اَلْمَأْخُوذَيْنِ عَلَيْهِ لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ خُلَفَائِهِ اَلطَّاهِرِينَ وَ عَمِلَ صٰالِحاً مِنْ هَؤُلاَءِ اَلْمُؤْمِنِينَ فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ ثَوَابُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ فِي اَلْآخِرَةِ وَ لاٰ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ هُنَاكَ حِينَ يَخَافُ اَلْفَاسِقُونَ وَ لاٰ هُمْ يَحْزَنُونَ إِذَا حَزِنَ اَلْمُخَالِفُونَ، لِأَنَّهُمْ لَمْ يَعْمَلُوا مِنْ مُخَالَفَةِ اَللَّهِ مَا يُخَافُ مِنْ فِعْلِهِ، وَ لاَ يَحْزَنُ لَهُ. وَ نَظَرَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) إِلَى رَجُلٍ [فَرَأَى] أَثَرَ اَلْخَوْفِ عَلَيْهِ، فَقَالَ: مَا بَالُكَ؟ فَقَالَ: إِنِّي أَخَافُ اَللَّهَ. فَقَالَ: يَا عَبْدَ اَللَّهِ، خَفْ ذُنُوبَكَ، وَ خَفْ عَدْلَ اَللَّهِ عَلَيْكَ فِي مَظَالِمِ عِبَادِهِ، وَ أَطِعْهُ فِيمَا كَلَّفَكَ، وَ لاَ تَعْصِهِ فِيمَا يُصْلِحُكَ، ثُمَّ لاَ تَخَفِ اَللَّهَ بَعْدَ ذَلِكَ، فَإِنَّهُ لاَ يَظْلِمُ أَحَداً وَ لاَ يُعَذِّبُهُ فَوْقَ اِسْتِحْقَاقِهِ أَبَداً، إِلاَّ أَنْ تَخَافَ سُوءَ اَلْعَاقِبَةِ بِأَنْ تَغَيَّرَ أَوْ تَبَدَّلَ، فَإِنْ أَرَدْتَ أَنْ يُؤْمِنَكَ اَللَّهُ سُوءَ اَلْعَاقِبَةِ، فَاعْلَمْ أَنَّ مَا تَأْتِيهِ مِنْ خَيْرٍ فَبِفَضْلِ اَللَّهِ وَ تَوْفِيقِهِ، وَ مَا تَأْتِيهِ مِنْ سُوءٍ فَبِإِمْهَالِ اَللَّهِ وَ إِنْظَارِهِ إِيَّاكَ وَ حِلْمِهِ عَنْكَ». ✅پاسخ : سلام علیکم چون من مجددا برای چند روزی در قم نیستم ، تفسیرالبرهان پیشم نیست . اول باید ثابت شود این عبارات مال امام است تا بحث شود اگر از تفسیر منسوب به امام حسن عسکری باشد. فقط محتمل است مال امام باشد ، و نه حتما، در مقام بعد ببینیم عبارت چه چیزی را میرساند. با توجه به نشان دادن چهره وارثین نبوت و امامت به حضرت آدم از طرف خدای متعال، در آیه علم آدم الاسماء ثم عرضهم علی الملائکه ، متبادر به ذهن تصویر و باصطلاح عکس این دو بزرگوار است در آنجا. مانند نشان دادن عکسهای انبیاء به آدم و حوا. اما در متن روایت باصطلاح دست اندازهای محتوائی وجود دارد که میرساند عبارات دست خوده است. مثل تکرار جریان قتل انبیاء . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام خدمت استاد عزیز و دوستان قرانی💐 در خصوص جاودانگی در جهنم و ... چگونه برابری میکند این امر که عذاب و کیفر معادل همان است و پاداش کار خوب چند برابر. حتی اگر کسی گناهی مرتکب شود که اثرات ان چند وجهی و نسل در نسل بشر هم بشود، بالاخره حد و زمان محدودی دارد چگونه با دایمی بودن عذاب در اخرت قابل جمع است؟ 💠پاسخ : سلام علیکم مجازات تابع نیت است. چون استمرار داشته جزا هم استمرار دارد و نه تابع زمان عمل . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام در مورد حبوه قبلا نظراتی داشتید مبنی بر اینکه پایه و اساس کافی ندارد لطفا اگه ممکنه اجمالا برایم ارسال فرمایید.🙏 ➖➖➖➖👇👇👇 استاد سلام مسئله اختصاص پسر بزرگ به ارث ویژه یعنی اینکه شمشیر ، انگشتر، لباس ، مرکب پدر به پسر بزرگ میو رسد و شما رد کردید مطلب مهمی است و توضیح بیشتر نیاز دارد. ✅پاسخ: سلام علیکم اولا: قاعده این است و این بوده که پسر بزرگ و خود پدر بیشتر حق فرزندان کوچک را مد نظر داشته باشند اما بالعکس در این مسئله ، بهترین ارثیه را پسر بزرگ به خودش اختصاص می دهد و خبری از مراعات حال وراّث ضعیف نیست و نوعی ضعیف کشی است. ثانیا: طبق این حکم حبوه ، اگر تمام ارثیه و ماترک عبارت از مصادیق حبوه باشد بعلاوه یک فرش ، و وارثین هم ده نفر پسر باشند باید مطابق این روایات و فتاوای ، پسر بزرگ اسب ، لباس ، شمشیر ، جهاز شتر و انگشتر و تسبیح پدر و یک دهم فرش را ببرد و 9 یتیم و صغیر باقی مانده هر کدام بجرم صغیر بودن فقط یک دهم قالی را ببرد . این ظلم نیست جناب ؟! پسر بزرگ باید مواظب حال فرزندان کوچک باشد که قادر به کار نیستند و خود او که تمام حیل تولید را بلد است !! نه این که خودش به تنهائی 50 درصد اموال را ببرد و ایتام صغیر را بخدا بسپارد . اگر این تقسیم ظلم نیست پس ظلم چیست!؟ ثالثا : ربعی ابن عبدالله که در قالب شیعه رابط سنی ها بوده بطوری که هم شیعه او را قبول کرده و هم اهل سنت بر سرش قسم می خورده اند در یک روایت ارث غلامین در سوره کهف را طلا معرفی کرده در روایت دیگر غیر طلا . آیا این تناقض دلیل کذب بودن اصل روایت نیست که یکدیگر را تکذیب می کنند؟! رابعا : در روایت علی ابن اسباط می گوید امام رضا(ع) فرمود کنز در بحث غلامین در سوره کهف به پسر بزرگ رسید اما قرآن می فرماید به هر دو میرسید . این هم کذب این روایت . خامسا : در یک روایت ربعی زره پدر هم جزء حبوه است و در روایت دیگرش نیامده و باز در یکی کتب پدر هم آمده در دیگری نیامده و در یکی رحله و راحله آمده در دیگری نیامده ! این اختلاف متن آیا موجب ضعف روایت نیست؟! سادسا : قرآن کریم تصریح کرده ارث یک گنج بوده روایت می گوید نصیحت بوده ، و در هر دو پاسخ سوال حبوه پس از طرح سوال بوده و امام از حبوه نام نبرده و سابعا : هیچ معصومی از حبوه نام نبرده و این نامگذاری هم مال مرحوم شیخ مفید بوده است. ! ❎پس , از اساس در مکتب اهلبیت مسئله حبوه زیر سوالات بالا است و مستلزم امتیاز و ظلم است . ➖➖➖➖➖➖ 💠سوال : سلام جناب آقای موسوی! این همه روایات دال بر حبوه را با وجود این همه فتوای با چه جرئتی نفی می کنید!!؟ ✅پاسخ: با جرئت مرحوم سید مرتضی علم الهدای که روایات حبوه را روایات آحاد خوانده است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠سوال فقهی : اینکه شما بر خلاف کل فقهای شیعه ثابت کردید پسر بزرگ میت مثل سائرین است و مرکب و لباس و انگشتر و شمشیر پدر به او نمی رسد . برای من جالب بوده است . اولا آیا کسی به شما اشکال نکرده و جواب فقهی نداده؟و ثانیا دلیل دیگری هم بر این مطلب دارید که نگفته اید؟ ✅پاسخ: نه کسی اشکال نکرده . و دلیل دیگر هم این که روایاتی که حامل این حکم هست هیچ سخنی درباره صورتهای متفاوت مسئله نداده است که آیا اگر بدهی میت مستغرق باشد تکلیف حبوه چه می شود!؟ مستغرق نباشد تکلیف چیست؟ دیگران بدهی را بدهند تکلیف حبوه چه می شود؟ ووو مبلغ وصیت میت بیش از ثلث باشد تکلیف حبوه چه می شود؟ پس روایات دال بر حبوه تکلیف شقوق فوق را روشن نکرده است و فقها با اصل باقی صورتهای مسئله را استخراج کرده اند. ➖➖➖➖➖ استدراک: در پاسخ به سوالی درباره حبوه باید بعنوان مطلب دوازدهم عرض کنم چون بنده در قم نیستم و کتب فقهی در اختیار ندارم اگر حافظه ام خطا نکرده باشد حتی یک روایت معتبره نداریم که تصریح کند حبوه در قبال زحمت قضای نماز و روزه قضای پدر است.! این تعبیر در کلام فقها است و باز اگر حافظه ام درست حفظ کرده باشد خود بنده در وبلاگم سالها پیش ثابت کردم انحصار تکلیف نماز و روزه قضای پدر بر پسر بزرگ هم دارای خدشه است بلکه بر گردن هر یک از وراّث نزدیک است ولو برادر بزرگتر باشد . بگذریم از این که در این عمر نه چندان طولانی خودمان خانواده های زیادی را دیدیم و داریم به محض مرگ پدر ، پسر بزرگ فرزندان کوچک پدر را طوری استثمار کرده است که در مدت کوتاهی پسر بزرگ سرمایه دار شده و پسران کوچک فطریه دریافت می کردند و دریافت می کنند و مطلب دیگر این است اگر ملاک مرکب باشد یعنی در هر زمان مرکب پدر مال پسر بزرگ باشد باید امروز ماشین شاسی بلند سه میلیاردی پدر فقط مال پسر بزرگ باشد !! که مصداق بارز امتیاز و ظلم است. ✳️ پس می شود احتمال بسیار قوی داد حبوه ساخته پسر بزرگهای جامعه بی خبر قدیم باشد تا گوهر ارث پدر را بالا بکشند. ➖➖➖➖➖➖ نماز و روزه میت 💠سوال : مشهور بین فقها این است که فرموده اند پس از مرگ پدر، قض
ای روزه او برعهده پسر ارشد (درقیدحیات)، می باشد، حسب شنیده ها مطلع شدم که حضرتعالی نظر دیگری دارید، اگر امکان دارد توضیح بفرمایید. پاسخ : آنچه از روایات استفاده می شود دال بر این است که اساساً مسئله اصلی، بحث قضای نماز و روزه ی «میت» است ، چه میت پدر باشد چه غیر پدر(عمو، دایی، برادر زاده و همسر و فرزند و...). پدر فقط یکی از مصادیق مسئله مورد بحث است. هر کس به جهت ارث، به متوفی نزدیک تر است، نماز و روزه ی قضای متوفی، بر عهده اوست و در صورت تعدد وارثین یک طبقه، تکلیف متوجه فرد بزرگتر خواهد بود. چنانچه وراث از یک طبقه ، مرکب از زن و مرد باشند، با وجود مرد ها ، تکلیف متوجه زن ها نخواهد شد؛ مگر اینکه کل وراث آن طبقه، زن باشند که در اینصورت آنکه بزرگتر است نماز و روزه قضا، بر عهده او خواهد بود. ➖➖➖➖➖➖ 💠سوال : با سلام و عرض ارادت؛ مطالب پرباری بود ، بنده در مقام و جایگاهی نیستم که اظهار نظری در مطالب عنوان شده عرض نمایم اما من باب تلمذ در محضر عالی همانطوریکه دیروز صحبت شد بله اعتقاد بنده هم اینست این موضوع(حبوه) به نظر خلاف اصل عدالت و اصل فروضات شرعی باشد چرا که تکلیف ارث در کتاب الله روشن شده است اما سوالی که برایم مطرح میشود اینکه در قانون مدنی ما که از قوانین عامه و آمره است این موضوع در ماده 915 با این بیان که"انگشتری که میت معمولا استعمال می کرده و همچنین قرآن و رختهای شخصی و شمشیر او به پسر بزرگ او می رسد بدون اینکه از حصه او از این حیث چیزی کسر شود مشروط بر اینکه ترکه میت منحصر به این اموال نباشد." آمده وقانونگذار هم تاکید بر این امر دارد لکن مشروط نموده به اینکه ترکه میت منحصر به این اموال نباشد یعنی در صورت انحصاری بودن اموال مذکور این ماده اعمال نخواهد شد. حال تکلیف چیست؟ اگرمطلقا به حبوه عمل نشود مغایر با قانون مارالذکر خواهد بود که رعایت آن برای عموم لازم الاجراست. و از سویی بعضی ها این موضوع را مطرح می نمایند فلسفه وجودی حبوه بر این است که چون پسر قائم مقام پدر بوده و قضای نماز و روزه پدر بر ذمه پسر بزرگ است در واقع این امتیاز از این حیث باشد. در پایان ضمن تشکر مجدد از مطالب ارسالی از ارشادات حضرتعالی در این خصوص بهره مند خواهم شد. ✅پاسخ : سلام علیکم جنابعالی لطف دارید اما توضیح: اولا بقای نماز و روزه قضاء بر گردن میّت امر دائمی و لاینفک نیست . شاید نصف انسانها نماز و روزه قضا نداشته باشند در این فاقدین نماز و روزه قضا این ارتباط بین حبوه و قضا قطع می شود و پسر بزرگ بی جا حبوه برده ، و اگر پاسخ داده شود رابطه حبوه و قضا از نوع حکمت است و نه علت که همیشه دائر مدار یکدیگر باشند . پاسخ ما این است اتفاقا روایات موجود تصریح می کند علت است و نه حکمت. ثانیا: روایتهائی وجود دارد راوی واحد محتوای خبر را دو جور نقل کرده که نافی یکدیگرند که در تفسیر جریان گنج یتیمان در سوره کهف آمده. ثالثا: در بخشی از روایات اصلا امام حبوه را مطرح نکرده و سائل در قالب سوال از امام می پرسد و امام حبوه را مطرح می کند که به نظر می رسد پرسش و پاسخ ساختگی و ضمیمه است. رابعا : شرط کردن عدم انحصار ماترک در حبوه بیشتر در فتاوا حضور دارد و نه روایات ناقل حبوه ، خامسا: مصادیق حبوه هم از 4 تا ، تا 7تا نوسان دارد و ثابت نیست. سادسا : از 12 معصوم(ع) حبوه چند نفرشان به پسر بزرگشان رسیده ؟! سابعا :از اهلبیت(ع) در باب ارث در کتب فریقین حداقل صد روایت نقل شده چرا حبوه مطرح نشده جز در چند روایت؟!مسئله ای که حاکم بر کل کلیات ارث پدر است! ثامنا: تکلیف اطلاق آیه للذکر مثل حظت الانثیین چه می شود؟! تاسعا: چرا در کل مدت دو قرن اول اسلام خبری از اختصاص عملی و اجرائی حبوه در حق پسر بزرگ ها در عالم اسلام نیست؟! عاشرا : در اعصار قدیم اسب و شمشیر چشم اموال یک پدر بود و هسته اصلی افتخار وراّث بوده چگونه همه مال پسر بزرگ باشد؟! آیا این تزریق اختلاف بین ورّاث نیست؟! و یازدهمین اشکال این است که چرا در قاموس قرآن چنین حکمی نیست!!؟ ➖➖➖➖➖➖ 💠سوال فقهی: به چه دلیل شما حبوه در ارث را قبول ندارید؟! (حبوه یعنی اموال شخصی خاص پدر مانند انگشتر، قرآن ، شمشیر...که پس از مرگ او فقط به پسر بزرگش می رسد.) ✅پاسخ : دلیل زیادی دارد یک بخشش مربوط به ضعف بعضی از روایات است و بخشی مربوط به وجود مخالفت علنی آنها با متن صریح قرآن است و بخشی ساخته خاندانی است که پدر بزرگشان از ارادتمندان انس ابن مالک ناصبی بوده و در مواردی گویا سازندگان روایات حبوه خودشان فرزند بزرگ بوده می خواسته اموال خاص پدر خود را تصاحب کند. در برخی موارد روایات حبوه بیشتر بر نفی حبوه دلالت دارد. و حبوه تا اواخر قرن دوم بین مسلمین مطرح نبوده بعلاوه محتوای روایات امثال ربعی ابن عبدالله کاملا مختلف است بعید نیست که خود ایشان پسر بزرگ خاندان خود بوده باشند. بعلاوه او محبوب القلوب علمای اهل سنت هم👇
👇👇👇👆👆👆 بوده است. حاصل اینکه حبوه دارای منافع برای فرزندان بزرگ بوده انگیزه آنها برای نشر آن بیشتر بوده و می دانیم این حکم ناقض عمومات و اطلاقات قرآن و تزریق امتیاز بین وراّث است و قابل اعتماد نیست و باید بعموم قرآن تمسک کنیم . بعلاوه در صدها جلسه اهلبیت بحث ارث را مطلق مطرح فرموده اند و سخنی از حبوه نبوده است. پس چون حبوه متضمن منافعی برای راویانی که خود فرزند بزرگ خانواده بوده اند بوده لذا احتمال جعل ، روایات آنرا از اعتبار می اندازد. و اجماع هم در مذهب اهلبیت از ادله احکام نیست ادله همان کتاب الله و عترتی است و بس و شما می توانید بگوئید این اموال از ارث اهلبیت به فرزند بزرگشان نرسیده و الا متواترا نقل می شده است. و اگر درباره رسیدن انگشتر امام صادق به امام کاظم مطلبی نقل شده خود آن دلیل بر عکس بیشتر دلالت دارد که فرصت توضیح نیست. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت(ع): شناسایی تفصیلی عوامل کودتای سقیفه "با استناد به متون اهل تسنن "👇 Track (1) https://youtu.be/lhCHiySzk1w (2) https://youtu.be/QLh4EZ19aZE (3) https://youtu.be/fChyi2SdJww (4) https://youtu.be/2tMN_Yx7A6U (5) https://youtu.be/HiayAUFbqss (6) https://youtu.be/QwAkzMrZtLE (7) https://youtu.be/U2rDTpy3quo (8) https://youtu.be/uhpbcMtf3Vo (9) https://youtu.be/WVKc7izKhRM (10) https://youtu.be/MCFGxiAWZiM (11) https://youtu.be/R6rqd5HDxH8 (12) https://youtu.be/Ga7xwIColns (13) https://youtu.be/wzASgHCaHw4 (14) https://youtu.be/42JVFFnpYqE (15) https://youtu.be/5ViqlIOhUvI کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
مرجعیت در بستر تاریخ 👇👇👇
متن وارده و سوال 👇👇 🔊قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم مطرح کرد؛ سازوکار حمایت مالی و فکری از طلاب مشغول به تحصیل وجود ندارد/ سرانه روحانیت نسبت به جامعه پایین است 🔺حجت‌الاسلام و المسلمین پیروزمند: 🛎 یک مسئولیت سنتی را انجام می دهد و آن این است که باشد؛ ما چند روحانی داریم که برای یک مسئولیت اجتماعی تربیت شده باشد؟ کار به گونه ای است که افراد با تلاش خودشان به جایگاهی برسند، اما باید این طور باشد که افراد زیادی را داشته باشیم و از بین آنها بهترین را انتخاب کنیم. 🛎در حال حاضر چندین هزار روحانی در قم مشغول به تحصیل هستند که سازوکار حمایت مالی، فکری و سیاسی از آن ها وجود ندارد؛ سرانه روحانیت نسبت به جامعه پایین است و ورودی های جدید نیز نوید بهبود وضعیت را نمی دهد. متن کامل خبر در سایت : v-o-h.ir/?p=28649 🆔 @sedayehowzeh 💠سوال : درباره این👆 مطلب چه نظری دارید؟! ✅پاسخ: از این بزرگوار چند سوال داریم: سوال اول : مخاطبتان کیست؟ خودتان هستید؟ پس سوال از خود مخاطِبا للغیر، غیرمعقول است . و اگر مخاطبتان غیر روحانیون است ؟ دخالت آن بندگان خدا در امور روحانیون ممنوع است. سوال دوم :آیا تازه به این نتیجه رسیده اید؟ پس ۴۲ سال دیر شده . و اگر ۴۲ سال است این مشکل را میدانید اما تا الآن نتوانستید حل کنید؟ پس اولا اعتراف به عجز است و شکست و ثانیا مجموعه مُطاعی که خود در حال مطاع بودن مشکل خودش را نمی تواند حل کند چگونه ادعای حل معضلات بشری در سر دارد؟! سوال سوم : مجموعه روحانیون حوزه ها مطیع اند یا مطاع؟ اگر مطیع اند پس با کسی این مشکلات را در میان بگذارند که مطیعش هستند و بگویند این مشکل را شما خلق کرده اید و باید خودتان حل کنید. و اگر مطاعند ، پس مجموعه مطاعی که خود قادر به حل مشکلاتشان نیستند چگونه در صدد این هستند که دیگران از آنها اطاعت کنند.!؟ سوال چهارم: مدتی پیش مسئولین محترم شما یعنی مدیران هدایت سازمان طلاب و روحانیون قم و غیره وقتی به هندوستان رفتند به شدت مورد استقبال قرار گرفتند اما در ایران خبری از مقوله استقبال نیست! آیا از این باب بوده که در ایران عملتان را دیده اند و در هندوستان قولتان را ؟ پس هدف ما تامین شد که مشکل این است که در عمل گیر دارید . و اگر قضیه به عکس است ، پس دروغ است. آری برادر محترم! این تنها سر کلاف نیست که گم کرده اید بلکه کل کلاف را گم کرده اید در حالی که نه طرحی برای کشف کلاف دارید و نه حاضرید دیگری پیدا کند. و بدبختی بالاتر این که اگر کسی بخواهد (( کلاف پیدا کن و یا سر کلاف پیداکن)) باشد و یا پیدا کند اجازه حضور نمی دهید. پس پاسختان این است که شما دوستان! اصلا مهندس جاده نبوده اید تونل تان ریزش کرده خود گرفتار شده اید و حاضر هم نیستید از دیگران استمداد کنید که آی مردم ما را نجات دهید از خیر جاده گذشتیم . و شما باید منتظر پرده های دیگر هم باشید مستآصلا" ، و ما منتظرحوادثی باشیم متاسِفا" . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany