💠سوال : سلام علیکم
بیزحمت از حاج آقا بپرسید :
اولا مبنای جنابعالی در حجیت خبر واحد چیه؟
ثانیا با توجه به اینکه تمامی تعداد روایات شیعه، ۴۱۴هزار و ۹۶۰ عدد است، چه تعداد یا چند درصد رو جعلی و چه تعداد رو لاحجت و چه تعداد رو حجت میدونید؟
✅پاسخ : وعلیکم السلام
این حقیر در باب رجال با اعاظم اختلاف بنیادی دارد.
چون معتقد است در منطق اهلبیت خبرِ اشخاص غیر آن طایفه متفقه ، طریقِ نشرِ احکام دین اسلام نیست. بلکه مطابق آیه نفر باید و حتماً راوی احکام دین از طایفه (( منهم طائفه لیتفقهوا فی الدّین )) باشد.
فقط اشخاص خاص و شناسنامه دار یعنی تربیت شده در حوزه ها بدست فقهای اسلام راوی و ناشر احکام باشد.
پس اگر خبر توسط افراد غیر طایفه متفقه باشد نه تنها واحدش بلکه متعدد هم باشند حجیت خبر آنها جای تردید است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام و عرض ادب خدمت استاد موسوی گرامی . وقت بخیر . ببخشید اگر ممکنه در مورد موضوع برکة السباع و رسوایی دشمنان امام هادی علیه السلام یک توضیحی بفرمایید .
اگر صحت دارد در مورد امام رضا (ع) بود یا امام هادی (ع)؟
ممنونم
✅پاسخ : وعلیکم السلام
شیخ مفید در ارشاد ص ۳۴۴ نقل می کند امام حسن عسکری را وسط حیوانات درّنده انداختند.
در حدیقه الشیعه امام رضا را به بِرکه درندگان انداختند.
راوندی می گوید امام هادی را به برکه السباع انداختند بنده عرض می کنم هیچ امامی را به وسط درندگان نیانداختند چون قطب راوندی متوفای ۵۷۳ چگونه از ابوهاشم جعفری متوفای حدود ۲۱۳ خبر نقل می کند!!؟.
بنده وقتی ریشه روایات مجعول را معرفی می کنم از متعصبین جاهل توهین می شنوم.!!
خدایا اهلبیت از دست جُهّال متعصب چه کشیده اند.!!؟
خداوندا مذهب اهلبیت عصمت و طهارت را از خطر داخلی ( متعصب جاهل و جاهل متعصب) و از خطر خارجی ( متفکر جاعل و جاعل متفکر) محافظت بفرما! یاالله.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام و ادب و احترام خدمت سید بزرگوار
بنده نیز موافق با شماقائل به جهاد ابتدایی نیستم. و دوست دارم این رویارویی به صورت مناظره باشد تا خون خون ریزی نشود. چون در دین اجبار نیست که با جهاد ابتدایی بخواهیم دین را گسترش دهیم
بهترین راه الگو بودن است به عنوان مسلمان موحد مومن و عامل.
اما دو سوال دارم
آیا آیه زیر امر به شروع جنگ نیست.
التوبة
قَاتِلُوا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حَتَّىٰ يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ
ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺣﺮﺍم ﻧﻤﻰ ﺷﻤﺎﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺩﻳﻦ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ ، ﺑﺠﻨﮕﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﺣﻜﺎم ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ] ﻣﺘﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﻓﺮﻭﺗﻦ ﺍﻧﺪ ، ﺟﺰﻳﻪ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻧﺪ .(٢٩)
سوال بعدی چرا لغت قاتلو استفاده شده یعنی بکشید
این معنی صریح است یا در ادبیات عرب تفسیر دیگری دارد
یا مثل ما قائل به مناظره تا کشتن افکار انحرافی است؟
بعد منظورش مقاتله با اهل کتاب است. یعنی باکافران ابتدا به جنگ نکنیم اما با اهل کتاب ایراد ندارد شروع کننده باشیم.
در سه آیه بعد هم علت این سخت گیری را اعلام می کند انگار خداوند غیرتش شرک را نمی پذیرد خودش نابود خواهد کرد
التوبة
وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ذَٰلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ
ﻭ ﻳﻬﻮﺩ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻋُﺰﻳﺮ ، ﭘﺴﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻱ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺴﻴﺢ ، ﭘﺴﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭﻱ [ ﺑﻲ ﺩﻟﻴﻞ ﻭ ﺑﺮﻫﺎﻥ ] ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ [ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ، ﺷﺒﺎﻫﺖ ﺩﺍﺭﺩ ; ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﻨﺪ ، ﭼﮕﻮﻧﻪ [ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ ] ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(٣٠)
التوبة
اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًا لَّا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ
ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺭﺍﻫﺒﺎﻧﺸﺎﻥ ﻭ ﻣﺴﻴﺢ ﭘﺴﺮ ﻣﺮﻳﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻳﻲ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ; ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﭙﺮﺳﺘﻨﺪ ; ﻣﻨﺰّﻩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ .(٣١)
التوبة
يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺑﺎﻃﻞ [ ﻭ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕِ ﺑﻲ ﭘﺎﻳﻪ ] ﺧﻮﺩ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻛﻨﻨﺪ ; ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﺟﺰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻨﺪ ، ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ .(٣٢)
به دلیل اینکه من در مطالعه مطلب کانال عقب هستم
سوالم از مطالب قدیمیتر است
جوابش را هم در کانال مدتی بعد خواهم دید
اگر زحمتی نیست و مقدور بود جواب استاد را در صورت امکان از طریق دایرکت نیز برای بنده ارسال نمایید.
با تشکر و قدردانی.
✅پاسخ : وعلیکم السلام
در مشکات نقد کتاب جهاد ابتدائی جناب فاضل ارجمند آقای شیخ جواد فاضل لنکرانی را جستجو کنید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : نفساء جمع است یا نفاس .؟
✅پاسخ : دو تا لغت علی خلاف اصل است که باید حروف جمع بیش از حروف مفرد باشد .
این یکی است چون نفساء مفرد و نفاس جمع است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مسئله --۲۷۸-- #حج
آنچه تاکنون در روایات و فتاوای درباره زمان صبر زن حایض و یا نفسآء تا روز ترویه و زمان عدول و عدم عدول گفته شده این بود 👈:(( اگر زن متمتع پس از احرام عمره تمتع ( و چه پیش از آن فرق نمی کند) حایض و یا نفساء بشود، باید در مکه صبر کند تا روز ترویه ( هشتم ذی الحجه ) اگر پاک شد عمره را انجام دهد سپس تقصیر کرده از احرام خارج شود.
بعد برای حج تمتع در همان مکه محرم شود و در زمانی حرکت کند که شب نهم به ایستگاه منی برسد تا بتواند تا ظهر روز عرفه در عرفات باشد. و اگر تا ظهر روز ترویه پاک نشد با همان احرام عمره برود منی برای حج افراد)) این محتوای روایات و فتاوا است علی اختلافی که در جزئیات هست .
اما امروز با توجه به سرعت وسائل نقلیه و اتوبان بودن جاده ها نه وسیله آنقدر تنبل است که ۲۴ ساعت زودتر حرکت کند که روز ترویه آغاز حرکت باشد ،و نه ایستگاه منی در حدی دور است که حتماً شب نهم در منی باشد. و نه عرفات آنقدر دور است که حتما صبح روز نهم احتیاطاً در عرفات باشد. لذا تمام این چهار چوبها در عصر ما فرو ریخته و جهان ما عالَمی دیگر شده است و لذا نظر قاصر حقیر این است .: اگر خانمی حائض و یا نفسآ شود باید صبر کند تا شب عرفه و حتی تا صبح روزه عرفه ( نهم) یعنی شب و یا صبح روز نهم وقتی پاک شد عمره را در زمان کمتر از سه ساعت تمام کند سپس حرکت کند بسوی عرفات البته با ملاحظه احتمال تاخیر بخاطر ترافیک.
نتیجه اینکه با تحقیق موضوعی در زمان ما فرصت خانمها و همه مضطرین ۱۸ ساعت بلکه کمی هم بیشتر از زمان رسول الله شده است.( از زوال روز هشتم تا صبح روز نهم) بجای لزوم حرکت در زوال روز هشتم می تواند تا صبح روز نهم عمره را تمام کرده از مکه مستقیماً به عرفات برود. و اگر ترافیک نباشد یک ساعت و یا نیم ساعت قبل از ظهر عرفه برسد به عرفات کافی است .
بگذریم از بقای زمان تا ساعتی قبل از غروب روز عرفه.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : اگر قرآن از تمام قضایای عالم هستی خبر داده پس چرا از بدبختی مسلمین پس از نزول قرآن خبر نداده است !؟
✅پاسخ :
اولاً : خود قرآن فرموده تاریخ بشر قانونمند است ( لاتبدیل لسنة الله) .
ثانیاً : قرآن فرموده و اهلبیت تفسیر فرموده که کل قصه انبیای بنی اسرائیل پوششی است برای بیان آینده امت بنی اسماعیل یعنی مسلمین.
اگر موسی با هارون تنها ماندند و رسول خدا هم با علی تنها خواهند ماند .
و اگر اصحاب موسی علیه هارون کودتا کردند ، اصحاب رسول خاتم نیز علیه علی کودتا کردند.
اگر ظهور حضرت حجت و مهدی و امام زمان حضرت موسی پس از صدها سال بدون پدر از رحم مطهر حضرت مریم متولد شده و همان لحظه تولد ظهور کرده و احکام تحریف شده تورات را با انجیل اصلاح فرمود ، پس مهدی بنی اسماعیل ( عج) نیز پس از این همه بدبختی مسلمین ظهور خواهد کرد.
صد بار بخوان آیات ۱۶ تا ۲۰ سوره جاثیه را تا بدانی تا زمان ظهور عیسایِ مسلمین و مهدی مومنین چه بر سر مسلمین خواهند آورد.!؟
غیبت امام از جامعه به معنای غیبت مسلمین از اسلام است ، در تیه هستیم.
فتاّمل جیّداً.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال :
سلام استاد محترم . استاد در قرآن خیلی از خطاب های به پیغمبر با قل هستش . قل سیروا فی الارض . قل هوالله احد....... دکتر سروش توی یک سخنرانی گفته بودن که خدا گفته به پیغمبر که به مردم بگو پیغمبر هم اومده گفته دیگه چه نیازی به قل هستش اصلا قل ها رو باید حذف کرد . میگم آیا خود همین قل ها دال بر وحیانی بودن نیست . یعنی پیغمبر حتی اون قل رو که خدا گفته عین همون رو گفته . سوال بعدی خدمت استاد داشتم اینکه اصلا چرا ما باید چهارده تا روایت داشته باشیم که علامه طباطبایی بفرمایند جبرئیل هر سال بر پیغمبر فرود می آمد کل قرآن رو تلاوت میکرد و بعضی کلمات رو هم عوض میکرد و با املا جدید میخوند . از شما تقاضا داریم یه بحث مفصلی پیرامون عدم تحریف قرآن تو مشکات با نقد نظرات سروش و شبستری و امثالهم بر گذار کنید چون با اشرافی که شما دارید قطعا مباحث روشنتر میشه برامون .
✅پاسخ : وعلیکم السلام
سواد جناب دکتر سروش درباره قرآن همان خیالات غیر متکی بر مطالعه حقایق تاریخی است .
با حکومت درگیر شد و زورش نرسید شروع کرد به کوبیدن قرآن.
بدون تکیه بر حقایق تاریخی و بدون تکیه بر متن قرآن طوری حرف بی ربط زد تا جناب عبدالعلی بازرگان در مقابل ایشان موضع گرفت .
بنده حقیر سه جلد کتاب و بیش از ۵۰۰ صفحه در نقد و ارائه تناقضات ایشان در قالب مقاله در مشکات و وبلاگ مطلب نوشته و منتشر کرده ام .
در دهه هفتاد جناب سید هادی خامنه ای از ایشان درخواست کردند به نوشته های من پاسخ گوید تا در روزنامه جهان اسلام هر دو منتشر شود ، لکن بجای پاسخ یک توهین ملایم نثار فرموده بودند .
در حالی که بنده علی رغم وسعت نقدم هرگز به ایشان اهانت نکرده ام . بعلاوه ما درباره ابعاد غیر مبیَّن قرآن در همین مشکات بیش از ۲۰۰ مطلب نوشتیم من جمله درباره (( قل ها)). و برای نخستین بار در تاریخ قرآن رابطه (( تمرکز غیر متعارف قل ها در سوره انعام )) با بدرقه این سوره با انبوه ملائکه را بیان کردیم.
این دو متفکر محترم مزبور در مطلب شما ، اول باید بیشتر مطالعه کنند سپس بیشتر صحبت فرمایند.
لطفا شما نقدهای ما را در کانال جستجو کنید تا ببینید حتی به یکی توان پاسخ نداشته است .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مسئله --۲۷۹-- #حج
در کل اعمال عمره و حج فقط مسجد الحرام حکم مسجد را دارد و نباید کسی در حال جنابت و حیض و نفاس وارد مسجدالحرام شود.
و این حکم باعث شده زنانی که در حال حیض و یا نفاس هستند پس از احرام عمره تمتع بروند به سوی حج اِفراد .
چون در عرفات ، مشعر و منی و حتی در صفا و مروه لازم نیست انسان در حال طهر از حیض و نفاس و جنابت باشد. و این امر باعث شده زنان دارای عادت و حدث اول حج افراد انجام دهند وقتی پاک شدند برگردند باقی اعمال مربوط به حج در مسجدالحرام را انجام دهند و از احرام حج خارج شده سپس با احرام جدید عمره کنند بعنوان عمره مفرده .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : من تحقیق مختصری کردم درباره ی این ماجرا
در کتاب ارشاد شیخ مفید نقل میکنه👇
أَخْبَرَنِي أَبُو اَلْقَاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ جَمَاعَةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا قَالُوا: سُلِّمَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَى نِحْرِيرٍ وَ كَانَ يُضَيِّقُ عَلَيْهِ وَ يُؤْذِيهِ فَقَالَتْ لَهُ اِمْرَأَتُهُ اِتَّقِ اَللَّهَ فَإِنَّكَ لاَ تَدْرِي مَنْ فِي مَنْزِلِكَ وَ ذَكَرَتْ لَهُ صَلاَحَهُ وَ عِبَادَتَهُ وَ قَالَتْ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ مِنْهُ فَقَالَ وَ اَللَّهِ لَأَرْمِيَنَّهُ بَيْنَ اَلسِّبَاعِ ثُمَّ اِسْتَأْذَنَ فِي ذَلِكَ فَأُذِنَ لَهُ فَرَمَى بِهِ إِلَيْهَا وَ لَمْ يَشُكُّوا فِي أَكْلِهَا لَهُ فَنَظَرُوا إِلَى اَلْمَوْضِعِ لِيَعْرِفُوا اَلْحَالَ فَوَجَدُوهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَائِماً يُصَلِّي وَ هِيَ حَوْلَهُ فَأَمَرَ بِإِخْرَاجِهِ إِلَى دَارِهِ .
از مرحوم کلینی
مرحوم کلینی هم در کتاب کافی نقل میکنه
اشکال ماجرا کجاست؟
شیخ مفیدم بعد نقل میکنه
والرواياتُ في هذا المعنى كثيرةٌ ، وفيما أثْبَتْناه منها كفايةٌ فيما نَحَوْناه إِنْ شاءَ اللهُ تعالى.
ایشان صراحتا گفتن هیچ امامی رو وسط درندگان نینداختند
و نقل ارشاد رو هم عنوان میکنند
و در مقام انکار ماجرا هستند و در اخرم به عنوان روایات جعلی معرفی میکنند
✅پاسخ : اشکال نداشت اختلاف داشت. سه امام در برکه نیفتاده بود.و چون بین سه روایت تکاذب هست هر سه از اعتبار ساقط است. و روایاتی که شیخ مفید در ارشاد از عمال سقیفه آورده کاملاً قابل توجه است .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany