eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
856 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سوال : نفساء جمع است یا نفاس .؟ ✅پاسخ : دو تا لغت علی خلاف اصل است که باید حروف جمع بیش از حروف مفرد باشد . این یکی است چون نفساء مفرد و نفاس جمع است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مسئله --۲۷۸-- آنچه تاکنون در روایات و فتاوای درباره زمان صبر زن حایض و یا نفسآء تا روز ترویه و زمان عدول و عدم عدول گفته شده این بود 👈:(( اگر زن متمتع پس از احرام عمره تمتع ( و چه پیش از آن فرق نمی کند) حایض و یا نفساء بشود، باید در مکه صبر کند تا روز ترویه ( هشتم ذی الحجه ) اگر پاک شد عمره را انجام دهد سپس تقصیر کرده از احرام خارج شود. بعد برای حج تمتع در همان مکه محرم شود و در زمانی حرکت کند که شب نهم به ایستگاه منی برسد تا بتواند تا ظهر روز عرفه در عرفات باشد. و اگر تا ظهر روز ترویه پاک نشد با همان احرام عمره برود منی برای حج افراد)) این محتوای روایات و فتاوا است علی اختلافی که در جزئیات هست . اما امروز با توجه به سرعت وسائل نقلیه و اتوبان بودن جاده ها نه وسیله آنقدر تنبل است که ۲۴ ساعت زودتر حرکت کند که روز ترویه آغاز حرکت باشد ،و نه ایستگاه منی در حدی دور است که حتماً شب نهم در منی باشد. و نه عرفات آنقدر دور است که حتما صبح روز نهم احتیاطاً در عرفات باشد. لذا تمام این چهار چوبها در عصر ما فرو ریخته و جهان ما عالَمی دیگر شده است و لذا نظر قاصر حقیر این است .: اگر خانمی حائض و یا نفسآ شود باید صبر کند تا شب عرفه و حتی تا صبح روزه عرفه ( نهم) یعنی شب و یا صبح روز نهم وقتی پاک شد عمره را در زمان کمتر از سه ساعت تمام کند سپس حرکت کند بسوی عرفات البته با ملاحظه احتمال تاخیر بخاطر ترافیک. نتیجه اینکه با تحقیق موضوعی در زمان ما فرصت خانمها و همه مضطرین ۱۸ ساعت بلکه کمی هم بیشتر از زمان رسول الله شده است.( از زوال روز هشتم تا صبح روز نهم) بجای لزوم حرکت در زوال روز هشتم می تواند تا صبح روز نهم عمره را تمام کرده از مکه مستقیماً به عرفات برود. و اگر ترافیک نباشد یک ساعت و یا نیم ساعت قبل از ظهر عرفه برسد به عرفات کافی است . بگذریم از بقای زمان تا ساعتی قبل از غروب روز عرفه. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : اگر قرآن از تمام قضایای عالم هستی خبر داده پس چرا از بدبختی مسلمین پس از نزول قرآن خبر نداده است !؟ ✅پاسخ : اولاً : خود قرآن فرموده تاریخ بشر قانونمند است ( لاتبدیل لسنة الله) . ثانیاً : قرآن فرموده و اهلبیت تفسیر فرموده که کل قصه انبیای بنی اسرائیل پوششی است برای بیان آینده امت بنی اسماعیل یعنی مسلمین. اگر موسی با هارون تنها ماندند و رسول خدا هم با علی تنها خواهند ماند . و اگر اصحاب موسی علیه هارون کودتا کردند ، اصحاب رسول خاتم نیز علیه علی کودتا کردند. اگر ظهور حضرت حجت و مهدی و امام زمان حضرت موسی پس از صدها سال بدون پدر از رحم مطهر حضرت مریم متولد شده و همان لحظه تولد ظهور کرده و احکام تحریف شده تورات را با انجیل اصلاح فرمود ، پس مهدی بنی اسماعیل ( عج) نیز پس از این همه بدبختی مسلمین ظهور خواهد کرد. صد بار بخوان آیات ۱۶ تا ۲۰ سوره جاثیه را تا بدانی تا زمان ظهور عیسایِ مسلمین و مهدی مومنین چه بر سر مسلمین خواهند آورد.!؟ غیبت امام از جامعه به معنای غیبت مسلمین از اسلام است ، در تیه هستیم. فتاّمل جیّداً. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠سوال : سلام استاد محترم . استاد در قرآن خیلی از خطاب های به پیغمبر با قل هستش . قل سیروا فی الارض . قل هوالله احد....... دکتر سروش توی یک سخنرانی گفته بودن که خدا گفته به پیغمبر که به مردم بگو پیغمبر هم اومده گفته دیگه چه نیازی به قل هستش اصلا قل ها رو باید حذف کرد . میگم آیا خود همین قل ها دال بر وحیانی بودن نیست . یعنی پیغمبر حتی اون قل رو که خدا گفته عین همون رو گفته . سوال بعدی خدمت استاد داشتم اینکه اصلا چرا ما باید چهارده تا روایت داشته باشیم که علامه طباطبایی بفرمایند جبرئیل هر سال بر پیغمبر فرود می آمد کل قرآن رو تلاوت میکرد و بعضی کلمات رو هم عوض میکرد و با املا جدید میخوند . از شما تقاضا داریم یه بحث مفصلی پیرامون عدم تحریف قرآن تو مشکات با نقد نظرات سروش و شبستری و امثالهم بر گذار کنید چون با اشرافی که شما دارید قطعا مباحث روشنتر میشه برامون . ✅پاسخ : وعلیکم السلام سواد جناب دکتر سروش درباره قرآن همان خیالات غیر متکی بر مطالعه حقایق تاریخی است . با حکومت درگیر شد و زورش نرسید شروع کرد به کوبیدن قرآن. بدون تکیه بر حقایق تاریخی و بدون تکیه بر متن قرآن طوری حرف بی ربط زد تا جناب عبدالعلی بازرگان در مقابل ایشان موضع گرفت . بنده حقیر سه جلد کتاب و بیش از ۵۰۰ صفحه در نقد و ارائه تناقضات ایشان در قالب مقاله در مشکات و وبلاگ مطلب نوشته و منتشر کرده ام . در دهه هفتاد جناب سید هادی خامنه ای از ایشان درخواست کردند به نوشته های من پاسخ گوید تا در روزنامه جهان اسلام هر دو منتشر شود ، لکن بجای پاسخ یک توهین ملایم نثار فرموده بودند . در حالی که بنده علی رغم وسعت نقدم هرگز به ایشان اهانت نکرده ام . بعلاوه ما درباره ابعاد غیر مبیَّن قرآن در همین مشکات بیش از ۲۰۰ مطلب نوشتیم من جمله درباره (( قل ها)). و برای نخستین بار در تاریخ قرآن رابطه (( تمرکز غیر متعارف قل ها در سوره انعام )) با بدرقه این سوره با انبوه ملائکه را بیان کردیم. این دو متفکر محترم مزبور در مطلب شما ، اول باید بیشتر مطالعه کنند سپس بیشتر صحبت فرمایند. لطفا شما نقدهای ما را در کانال جستجو کنید تا ببینید حتی به یکی توان پاسخ نداشته است . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مسئله --۲۷۹-- در کل اعمال عمره و حج فقط مسجد الحرام حکم مسجد را دارد و نباید کسی در حال جنابت و حیض و نفاس وارد مسجدالحرام شود. و این حکم باعث شده زنانی که در حال حیض و یا نفاس هستند پس از احرام عمره تمتع بروند به سوی حج اِفراد . چون در عرفات ، مشعر و منی و حتی در صفا و مروه لازم نیست انسان در حال طهر از حیض و نفاس و جنابت باشد. و این امر باعث شده زنان دارای عادت و حدث اول حج افراد انجام دهند وقتی پاک شدند برگردند باقی اعمال مربوط به حج در مسجدالحرام را انجام دهند و از احرام حج خارج شده سپس با احرام جدید عمره کنند بعنوان عمره مفرده . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : من تحقیق مختصری کردم درباره ی این ماجرا در کتاب ارشاد شیخ مفید نقل می‌کنه👇 أَخْبَرَنِي أَبُو اَلْقَاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ جَمَاعَةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا قَالُوا: سُلِّمَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَى نِحْرِيرٍ وَ كَانَ يُضَيِّقُ عَلَيْهِ وَ يُؤْذِيهِ فَقَالَتْ لَهُ اِمْرَأَتُهُ اِتَّقِ اَللَّهَ فَإِنَّكَ لاَ تَدْرِي مَنْ فِي مَنْزِلِكَ وَ ذَكَرَتْ لَهُ صَلاَحَهُ وَ عِبَادَتَهُ وَ قَالَتْ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ مِنْهُ فَقَالَ وَ اَللَّهِ لَأَرْمِيَنَّهُ بَيْنَ اَلسِّبَاعِ ثُمَّ اِسْتَأْذَنَ فِي ذَلِكَ فَأُذِنَ لَهُ فَرَمَى بِهِ إِلَيْهَا وَ لَمْ يَشُكُّوا فِي أَكْلِهَا لَهُ فَنَظَرُوا إِلَى اَلْمَوْضِعِ لِيَعْرِفُوا اَلْحَالَ فَوَجَدُوهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَائِماً يُصَلِّي وَ هِيَ حَوْلَهُ فَأَمَرَ بِإِخْرَاجِهِ إِلَى دَارِهِ . از مرحوم کلینی مرحوم کلینی هم در کتاب کافی نقل میکنه اشکال ماجرا کجاست؟ شیخ مفیدم بعد نقل میکنه والرواياتُ في هذا المعنى كثيرةٌ ، وفيما أثْبَتْناه منها كفايةٌ فيما نَحَوْناه إِنْ شاءَ اللهُ تعالى. ایشان صراحتا گفتن هیچ امامی رو وسط درندگان نینداختند و نقل ارشاد رو هم عنوان می‌کنند و در مقام انکار ماجرا هستند و در اخرم به عنوان روایات جعلی معرفی میکنند ✅پاسخ : اشکال نداشت اختلاف داشت. سه امام در برکه نیفتاده بود.و چون بین سه روایت تکاذب هست هر سه از اعتبار ساقط است. و روایاتی که شیخ مفید در ارشاد از عمال سقیفه آورده کاملاً قابل توجه است . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال اول : سلام خدمت آیت الله موسوی زنجانی دامه برکاته سوالی داشتم شخصی ۲۵ سکه طلا به دیگری میدهد تا یک سال و از او هر ماه ربع سکه بابت ۲۵ سکه میگیرد و سر سال ۲۵ تا سکه برگردانَد علاوه بر ماهانه ربع سکه آیا این نوع قرض صحیح هست ؟ بعد معاملات کاغذی طلا به شکل توافقی در صورتی که طلایی وجود ندارد و بین خودشان معامله میکنند عده ای پولشان را تبدیل به طلا میکنند و به دیگری میدهند و از او همان قدر طلا میخواهند ۲۰۰ گرم طلا در مقابل ۲۰۰ گرم طلا عده ای از بازاریان صنف طلا الباقی طلب خود را تبدیل به طلا میکنند و به نرخ روز هر چقدر نرخ طلا باشد از او طلب می‌کنند اجرکم عندالله 💠سوال دوم : در شرائط فعلی کشور که تورّم لحظه ای است شرعا چه راهی پیش پای مسلمین است؟ اگر امروز بهمن ۱۴۰۳ به کسی صد میلیون قرض بدهیم که ارزش آن در این تاریخ فرضاً معادل صد گرم طلا است و سال آینده که زمان بازپرداخت است اگر مطابق فتوای اعاظم بهره نگیریم و همان صد میلیون تومان را بگیریم ، قدرت خرید آن فقط ۵۰ گرم طلا است !، این یعنی امضای ورشکسته شدن قرض دهنده و بستن باب قرض الحسنه مورد تشویق قرآن کریم. اگر معادل ارزش سال قبل را بگیرد یعنی دویست میلیون بگیرد مطابق فتاوا نصفش می شود ربا و حرام . چاره چیست؟ ✅پاسخ : به دو سوال یک پاسخ عرض می کنم : وعلیکم السلام . علم اقتصاد گسترش یک موضوع از موضوعات فقهی است . هر فقیه از فقهای زمان باید عالم به اقتصاد باشد. و این حقیر سالهای متمادی عمر خود را صرف کرد از کمونیست ترین اقتصاددانهای دنیای شرق تا قسی القلب ترین اقتصاددان سرمایه داری غرب اقتصاد یاد بگیرد که شش سال آن در سلولهای جهنمی ساخت ساواک در زندان اوین بود . بعلاوه تاریخ اقتصاد تمام ملل از پنج هزار سال پیش از میلاد تا به امروز را تدوین کرده ام . و مطلع هستید بخشی از آن به سرقت رفته بود .و فقط قسمتی از آن در۲۲۳ شماره مقاله در مدت ۲ سال در روزنامه جهان اسلام با اسم مستعار تحت عنوان (( اقتصاد از نگاهی دیگر)) منتشر شده است. که باعث عصبانیت و اعتراض سفارت کره جنوبی و عربستان سعودی شده بود. اینک توضیح میدهم تا ثابت کنم یک راه بسیار عریض و طویل وجود دارد که همه مشکلات را حل می کند و ریشه آن هم از امام باقر و صادق علیهما السلام است. در آکسیولوژی ثابت شده ( که نظر اسلام هم با دو آیه همان است :(( تجارة عن تراض)) و (( ان الله لایضیع اجرالمحسنین )) ارزش هر کالا توسط زمان کار اجتماعاً لازم مجرد تعیین می شود. پس اگر تولید صد کیلو گندم که اجتماعاً لازم است یک روز کار ببرد و تولید سی کیلو برنج یک روز کار ببرد پس ارزش سی کیلو برنج معادل صد کیلو گندم است. و چون تفاوت و غنای بعضی از زمین ها ،و باران بعضی از سرزمین ها و تمرکز انسان محتاج کالا در بعضی از سرزمین ها متفاوت است پس گاهی برنج در یک روز صد کیلو و گندم در یک روز سی کیلو تولید می شود و معادله بالا بهم می خورد. سی کیلو گندم می شود معادل صد کیلو برنج . این نوسان در ارزش باعث شد از هیچ کالائی نشود پول ساخت . یعنی از برنج و گندم پول نمی شود که در حکایت از ارزشها ثابت باشد . رفتند گشتند بیش از صد کالا پیدا کردند که پول بسازند حتی از جمجمه انسان اما پول نشد . دیدند در طبیعت فقط طلا سپس نقره هستند که در طبیعت طوری توزیع شده اند که با کمی و زیادی باران و سیاستِ سیاست بازان و تفاوت سرزمین ها نوسان پذیر نیستند الا کم و ضعیف. لذا کل ملل عالم طلا و نقره را بعنوان کالائی انتخاب کردند که نوسان قیمت تحمل نمی کند و نمی پذیرد. ولذا طلا و نقره را بعنوان پول و معادل عام در قبال کل کالاها انتخاب کردند. یعنی گفتند ارزش تمام کالاها را فقط با طلا و یا نقره معادل سازی کنند که در هیچ شرایطی نوسان زیاد نمی پذیرد. و اکنون شما وقتی خواستید صد میلیون تومان به کسی قرض بدهید بروید بازار صد میلیون تومانتان را فقط با طلا و یا با نقره معادل سازی کنید، وقتی شد مثلاً صد گرم طلا و یا هزار گرم نقره به گیرندهٔ قرض بگویید در حین بازپرداخت معادل صد گرم طلا و یا هزار گرم نقره به من پول برگردان اگر چه دویست میلیون تومان باشد. حالا اگر در هر تاریخی کسی به کسی مثلا ۲۵ تا سکه طلا قرض داد چون طلا نوسان پذیر نیست هر وقت بازپس گیرد فقط می تواند همان ۲۵ سکه را پس بگیرد و بس یک تومان نمی تواند سود بگیرد، اما اگر کسی از شخصی صد میلیون تومان پول قرض کند و تورّم صددرصد باشد باید سال آینده دویست میلیون تومان بازپرداخت کند. و ربا هم نیست. پس تمام سودهائی که معادل تورم است ربا نیست و لازم نیست در معادل سازی طلا وجود خارجی داشته باشد ، اطلاع از ارزش طلا کافی است. 👇👇ادامه دارد...
👆👇👆 اما سود بانکها : اگر بانک یک سازمان پولی است و پولهای عقیم را جمع می کند و در یک امر تولیدی سرمایه گذاری می کند و سود حاصل از آنرا به صاحبان پول بعنوان سود می دهد ربا نیست. این فلسفه تاسیس بانک بود . اما بیشتر توجه کنید سخن در مطالبی است که تازه شروع می کنم : بنده یک طلبه ۲۵ ساله بعنوان مسئول امور آموزش و فرهنگ بدون اینکه استخدام شوم داوطلبانه در اواخر سال شصت و اوایل شصت و یک وارد زندان اوین شدم و با کمک مرحوم آیت الله منتظری با استمداد از امام خمینی رحمة الله علیه جلو اعدام اقتصاددانان محبوس را گرفتیم و تا سال ۱۳۶۶ با تامین کتب مورد نیاز سیاستهای اقتصادهای شرق و غرب را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و حاصل آن در ۱۸۰۰ صفحه در قالب کتاب و در همان حدود در قالب مقاله در روزنامه جهان اسلام منتشر شد. حاصل آن دو مجموعه این است: 🔸یک : بانکهای مبتنی بر اقتصاد سرمایه داری پس از کودتای بردتن وودز خطرناکترین و خونخوارترین لشکر بر ضد مستضعفین هستند و ایران پس از انقلاب بدون اقتصاددان متکی بر اقتصاد مدافع مستضعفین اولین قربانی آن خواهد شد. 🔸دو : در ایران وعراق با شهادت مثلث آگاه یعنی شهید مطهری ،شهید بهشتی و شهید سید محمد باقر صدر طرح مطالعاتی عالمانه حول محور اقتصاد توسط حوزه علمیه با مدیریت سنتی های موجود راه اندازی نخواهد شد ، چون گردانندگان حوزه ها نه طرح اقتصادی دارند و نه اجازه به کسی خواهند داد. 🔸سه : صدها خطیب با صدها خطبه بدون اطلاع از اقتصاد صدها نوع موضع خواهند گرفت و اقتصاد سرمایه داری هم دنبال چنین فضای بلبشویی است تا خون یک ملت را بمکد . 🔸چهار : وقتی کتاب اقتصادی مرحوم آیت الله آذری قمی ،و نوارهای دروس اقتصادی آیت الله مظاهری ، و بحثهای آیت الله موسوی اردبیلی و خطبه بعضی از محترمین مورد دقت قرار گرفت بر همه ما یقین حاصل شد با این ساده نگری خطر بانکهای ایران از خطر یهود بر محرومین بیشتر خواهد شد. اکنون پس از چهل سال با چشم خود هر روز و هر ساعت می بینیم فردی با تمسک به بانک سرمایه داری اش ، از یک طرف در ظاهر مراکز مذهبی را مزین کرده با فرش اهدائی خودش و از طرف دیگر توان اقتصادی کل ملت را بلعیده است. ما در این چهل سال برای نجات کشور از چنگ بی رحم ترین خونخوار قرن یعنی بانکهای متکی بر اقتصاد سرمایه داری چهار تا طرح دادیم یکی قبول و اجرا شد که کنترل توان مالی صاحبان دسته چک بود و سه تا مانده : 🔹اول تأسیس وزارت نظارت یا (نهاد نظارتی) بر کل گيرندگان وامها تا ریالی بدون نظارت دولت هزینه نشود . 🔹دوم : مجبور کردن وام گیرندگان کلان بر سرمایه گذاری در پروژه های معرفی شده دولت. 🔹سوم پیشگیری از محدود کردن دست دولت در اقتصاد با چماغ تقویت بخش خصوصی . 👈در پایان تاکید می کنم و تصریح می کنم ثروتمند سرمایه دار نیست . در اسلام ثروت و ثروتمند محبوب است. آنچه خطر دارد اقتصاد سرمایه داری است که با کمک بانکها دارد قوام ملت ایران را بدتر از هر دشمنی تهدید می کند. در ایران یک سرمایه دار کل اقتصاد کشور را در چنگ خونین خود اسیر کرده است. و بانکها به منزله زالو مشغول مکیدن خون ملت اند .. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : چه مقدار به کتاب ارشاد شیخ مفید اعتبار قائل هستید؟ ✅پاسخ : این یک قاعده مهم و کلی است که اعتبار هر کتاب دینی در نقل احکام و حوادث تابعی از اعتبار سند روایاتش است. مولف کتاب هر مقدار فرد معتبر باشد در اعتبار کتابش تاثیر ندارد. و الا معتبرترین عالم علامه مجلسی است . اما اعتبار تک تک روایات کتاب بحارش فقط تابعی از سند آن است . شیخ مفید خودش در راس اعتبار است اما اعتبار مطالب کتابش فقط تابع اعتبار سند آن است ، بنده روزی نشستم سند روایات ارشاد مفید را بررسی کردم حدود یک سوم مطالب کتاب ارشاد از امثال زهری دشمن اهلبیت ، عکرمه کذاب ، سدی اسرائیلی، حسن بصری سامری امت وکیع شراب خوار ووو است. و بیش از چهل مورد اصلاً سند ندارد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany