eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
856 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد! سلام دوست خیلی صمیمی و به اصطلاح هم فکر و هم خط شما جناب دکتر محمدیان کانالی را راه اندازی کرده اند با نام《 شیفتگان خدمت》 تا تمام خانواده های گرفتار بتوانند مشکل و درد و دل خود را بگوش دیگران برسانند و از این طریق افراد زیادی از بیماران صعب العلاج در دورترین نطقه کشور معالجه شده و می شوند و چه بسیار از فقرا که از این طریق مشکل فقر خود را حل کرده اند و چه بسیار بیکارانی که کار پیدا کرده اند اعضای این کانال جزء شریف ترین افراد جامعه هستند اعم از پزشکان و مهندسان و بازاریان و خیرین و روحانیان و اقشار مختلف دیگر میباشند . دیدم خود شما و بعضی از بستگان شما هم عضو هستید ، پیشنهاد میکنم این کانال را در سطح کشور و حتی در سطح جهانی به خیرین بزرگوار معرفی کنیم تا این آرزوی شما و ما (که عبارت از ساماندهی به جبهه مستضعفین برای حرکت بسوی احقاق حقوق جهانی خود میباشد) از طریق این کانال بدون هزینه اضافی محقق شود. و اینکه چند روز پیش شما از خیرین و تلویحا از مسئولین محترم خواستید در میادین شهرها جهت پناه گرفتن کارگران در فصل سرما کانکس یا کانتینر ویا چادر بگذارند پس این کانال میتواند تمام این نوع فراخوانها برای خدمت به محرومان را انجام دهد. ✅پاسخ: بلی همین طور هم هست. منتها باید ارسال صدای محرومان به فضای کلان تبدیل به حرکت عمومی شود. و همه اعضای آن کانال کوشش کنند آن کانال را در سطح کشور معرفی کنند. و من این پیشنهاد شما را به آقای دکتر محمدیان ارسال می کنم. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : استاد نزّلونا عن الربوبیه قولوا مینا ماشائتم نه دارد؟ ✅ پاسخ :نه خیر . مجعول غلات مانند ملا رجب برسی و افرادی مثل ایشان است. یادم هست که آیت الله موسی شبیری زنجانی میفرموند《 من مدتی دنبال سند این روایت بودم 》به دوستان عرض می کنم نگردید این قبیل اخبار مصنوع کارخانه غلات است که امروز در حوزه ها به بدترین شکل در حال اوج گیری و سپس یارگیری است. ولی با آنها مقابله جدی دیده نمی شود . بنده حقیر سالهاست با این منحرفین درگیر هستم و شبکه اهلبیت توسط چند غالی تاسیس شده بود که با هم همیشه در مجادله بودیم که خوشبختانه متلاشی شد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
با عرض سلام. این مطلب شما را برای یکی از دایی هایم که روحانی نیست اما فرد متدین و مطلع و اهل مطالعه هست؛ و معتقد است که متاسفانه محققین ما اجتهاد نمی کنند... و مقلد علمای قبل هستند... ایشون با اجماع مخالف است و معتقد است که اجتهاد، یعنی مطلب نو و جدید و تازه و مطابق با نیاز روز جامعه..... فرستادم براشون ایشون این مطلب را فرستاد:👇 سلام علیکم و علی السید الجلیل موسوی الزنجانی حفظکم الله و رعاکم و زاد فی علمکم و بصیرتکم ------------- تا وقتی که محقیقین دین و صاحبان نظرعقل را بکار نبرند و پیرو قانون من در آوردی اجماع باشند آگاه و بینا نخواهند شد ------- چگونه است که من بی سواد جاهل میگویم جهاد ابتدایی صحیح نیست و محققین بزرگی درکتبشان میگویند صحیح است -- چونکه من پیرو عقل هستم و او پیرو اجماع -- واقعا آقای سید جلیل القدر زنجانی محقق و مجتهد است و به نتایج مطلوب رسیده چون که خود زحمت کشیده وتلاش کرده و عقل خود را به کار بسته -- الحق مجتهد مسلم میباشد آفرین بسیار عالی بحث میکند احسنت - خلاصه مجتهد کسی است که نگوید اجماع چنین گفتند و چنین کردند و چنین فتوا دادند -- مجتهد کسی است که بگوید نظر من چنین است البته با دلیل و برهان --احسنت به سید زنجانی و احسنت به شما - تاریخ بسیار تاریک است امیدوارم با نور عقل و دلیل و برهان حرکت کنیم کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : پرسشم مربوط به کشتی نوح است باستان شناسان شواهد بسیاری بدست آوردند که دلالت دارد کشتی نوح در همان آرارات است و از پاسخ شما خیلی قانع نشدم. ✅پاسخ: کشتی《 خیسوتروس》 و کشتی《 اوتنه پشتیم》 و کشتی 《 زیو سودرا》و کشتی《 مَنو》 و کشتی《دوکالیون》و کشتی《خاندان ترویلیون》متعلق به هزاران سال پیش را شما به من معرفی کنید که در کجا به گِل نشسته من تکلیف محل کشتی نوح را معرفی می کنم. آنچه در آرارات است شاید یکی از آنها است و اگر بفرمائید آنها همان نوح هستند !! در این صورت دعوای علمی دیگر باید شروع کنیم. خصوصیات کشتی حضرت نوح (ع) در آنها هم هست. شما آنها را ببرید به ترکیه و آرارات ولی کشتی نوح را بدهید به ما تا مطابق روایات خودمان ببریم نجف. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی : مدتی پیش آیت الله سید موسی شبیری زنجانی فرمودند متاسفانه در فقه اجتماعی اسلام کار نکرده ایم . جنابعالی هم متناوبا به حوزه ها طعنه می زنید که در فقه اجتماعی و سیاسی کار نکرده اند اینک سوال من این است که آیا می شود از یک مسئله مربوط به فقه اجتماعی نام ببرید که در حوزه ها روی آن کار نشده که مهم و مبتلابه هم هست.؟ ✅پاسخ: در یکی از سببهای حجر ، است، یعنی یکی از عوملی که باعث می شود انسان نتواند در مال شخصی خودش تصرف کند این است که انسان در امور اقتصادی و مالی خودش نتواند《 تصرف و دخل و خرج معقول پیش عرف》کند چنین فردی از سوی حاکم شرع ممنوع از تصرف در اموال خودش است. اگر این بی بصیرتی در امور اقتصادی و مالی و پولی از قبل از بلوغ بروز کند باید این فرد زیر نظر پدر و یا جد پدری خود امور اقتصادی اش جریان پیدا کند و اگر پس از بلوغ سنی بروز کند بر عهده حاکم شرع است که اموال و امور اقتصادی او را از چنگش در آورد و زیر نظر یک اداره مخصوص به سفهای اقتصادی اداره کند . حال پاسخ شما از اینجا شروع میشود: هنگامی که اسلام اجازه نمی دهد در مال شخصی خود دخل و تصرف کند چگونه اگر فردی در سطح کلان کشوری فاقد بصیرت اقتصادی باشد مجاز است هر طور دلش خواست در بیت المال و بودجه عمومی دخل و تصرف کند؟! لذا از باب اولویت می فهمیم وقتی در اسلام فرد آزاد نیست در اموال خود تصرف مضر کند چگونه اجازه می دهد مقامات بالاتر دولت اسلامی اجازه دهند متصدیان دولت اسلامی در اثر ضعف در تشخیص اولویت در مسائل افتصادی و در تصرف اموال عمومی سیاست اقتصادی مضر به حال ملت را دنبال کنند؟ ✳️پس بر عهده حاکم شرع است که وارد صحنه شود و بیت المال را از دست مسئولین ضعیف خارج کرده به اهلش واگذار کند . پس این مورد از موارد است که دارد خاک می خورد و باید چتر مصداق باب حجر و افلاس از انحصار به فرد خارج شده و گسترش یابد تا شامل کلان هم بشود تا جلو حراج بیت المال در کشورهای مختلف گرفته شود.این اولا و ثانیا : امام صادق (ع) پیش از ما فرموده اگر امور اقتصادی کشور در دست افراد《 فاقد بصیرت در اقتصاد》 قرار گیرد کل امت سیاه بخت خواهد شد. توجه کنید: بقای مسلمین و بقای اسلام در گرو این است بودجه کشور و بیت المال در کنترل کسانی باشد که راه هزینه کردن درست آنرا بلد باشند و فنای اسلام و از بین رفتن آبروی اسلام و مسلمین از اینجا نشات می گیرد که بودجه کشور و بیت المال در اختیار کسانی قرار گیرد محل حق و درست مصرف آنرا بلد نباشند و حاصل هزینه ای آن بدرد امور معروف نخورد. کافی جلد 4صفحه 25 ان من بقا المسلمین و بقا الاسلام ان تصیر الاموال عند من یعرف فیها الحق و یصنع فیها المعروف فان من فنا الاسلام و فنا المسلمین ان تصیر الاموال عند من لایعرف فیها الحق و لایصنع فیها المعروف. ثالثا : چرا ما آیه شریفه" ولا تاتوالسفها اموالهم " را فقط و فقط به خُرد تطبیق می کنیم چرا در مقیاس کلان نمی گیریم.؟! آیه شریفه صریحا می فرماید : امور اقتصادی کسانی را که اقتصاد بلد نیستند بدست آنها ندهید ! خوب آیا از اینجا ما نمی فهمیم وقتی درباره اموراقتصادی فرد , اسلام اینقدر حساس است چگونه رئیس و یا وزیری که بخاطر عدم تشخیص سیاست اقتصادی یک ملتی را سیاه بخت کرده مجاز به ادامه کار است!؟ بسیار خوب عرض بنده باطل . آیا معقول است اسلام روی افلاس و ورشکستگی فرد حساس باشد اما روی ورشکستگی یک ملت حساس نباشد!!؟ کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال حوزوی: عمده ترین مسئله مورد اختلاف شما اصولیون با اخباریون کدام مسئله است؟! ✅پاسخ: ابتدا عرض کنم بنده با اصولیون هم اختلاف دارم چون معتقد به انبساط بی فایده اصول نیستم . بهمین دلیل حتی یک دقیقه در طول عمرم در درس بعضی از اصولیون قم حاضرنشده ام. بهر حال عمده ترین اختلاف ما سر این قبیل عبارات است که مرحوم بحرانی قدس سره الشریف در حدائق مکرر آورده . توجه کنید به عبارت این عالم عظیم الشان در حدائق جلد 20صفحه 385《والاحکام الشرعیه توقیفیه مقصوره علی ما ورد منهم 》یعنی احکام شرع امر محدود است و فقط آن مقدار است که در روایات بیان شده !! ما عرض می کنیم ، این نگرش به احکام نشر الاحکام نیست بلکه قتل الاحکام و الاسلام است چون اخباریون محترم اصلا توجه ندارند که اخبار اهلبیت فقط درباره کمتر از یک میلیونیم اشیا موجود در عصر ما وارد شده , اگر ما حرف این محدث بزرگوار را بپذیریم باید نه تنها فاتحه فقه بلکه فاتحه اسلام را بخوانیم! مثلا نظر اسلام درباره گوجه فرنگی، سیب زمینی ، پلاستیک ، قطعات هواپیما (که دیدم جایی نوشته هواپیمای اف 14 مرکب از یک میلیون پیچ و مهره است.) میگو ، خاویار ، سوسیس ،کالباس و دهها هزار ارزش مصرفی و کالائی که در عصر اهلبیت وجود نداشته و روایتی در حلیت و حرمت آنها صادر نشده است چیست!!؟. طبق تفکر این محدثین باید در قبال پرسشهای زمان درباره این کالاها خاموش شده در اسلام را ببندیم اما ما عرض می کنیم اخبار در کمتر از یک میلیونم کالاها وارد شده احکام بقیه اشیا را اهلبیت به گردن اصول انداخته اند و نه گردن روایت خاصه. اگر چنین بود تعداد اخبار ما باید بیش از یک میلیون برسد در حالی که با حذف مکررات زیر چهل هزار است. طبق مسلک اصولیون عزیز اصل مبارک《کل شی لک حلال الا ان تعلم انه حرام 》حامل و مبین حکم بیش از یک میلیون کالای مشکوک الحلیه و الحرمه است. و اگر ما اخباری بودیم در قبال سوال از حکم یک میلیون کالای جدیدالورود یا ساکت می شدیم و یا دنبال یک میلیون خبر می گشتیم. هر دو گرفتاری است . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی : گویا فقها می فرمایند: اگر در جایی که ایتام نگهداری می شود و برای هرکدام مالی مستقل وجود دارد می شود غذای آنها را مشترک داد و هزینه را به تعداد مساوی توزیع کرد و از مالشان حساب کرد اما نمی شود در لباس این کار کرد و باید لباس هرکدام جدا مصرف شود و لباس هر کدام جدا داده شود چرا؟! ✅پاسخ: بلی این مربوط به لباسهای سنتی مختلف النوع و مختلف الجنس و مختلف القیمه است .اما در عصر ما اگر کارخانه از یک جنس و یک جور و یک رنگ و یک قیمت و یک اندازه بدوزد اختلاط مانعی ندارد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی: شخصی می گوید مدتی است بدلیل ورشکستگی و اعلام باصطلاح افلاس محجور و ممنوع التصرف در املاک خود شده ام آیا راهی برای برون رفت از این مشکل وجود دارد که بتوانم با استفاده از فرصت کسب درآمد کنم ؟ ✅ پاسخ: این حقیر در این مسئله تقریبا با اجماع فقها اختلاف نظر دارم اگر حوصله دارید این سوال را مستمسک قرار دهم تا خلاصه آن بحث فقهی را بعنوان جواب شما تبیین کنم: اولا در منابع روائی ما حتی یک روایت نیست که صریحا بفرماید انسانی که اموالش به بدهی هایش نمی رسد حق تصرف در اموال خود را ندارد. بلکه درست بر عکس صاحبان معظم همین فتاوا در باب زکات فتوا داده اند حاکم شرع باید بدهی او را از زکات بپردازد !! ثانیا روایات دلالت دارد اگر بدهکار در دادن طلبهای مردم امروز و فردا می کند اگر این تاخیر در حدی است که طلبکاران دست به دامن حاکم شرع شده میخواهند آن شخص را به دادگاه بکشند پس این بدهکار معمولی نیست که حاکم شرع از زکات کمکش کند در این صورت حاکم بدهکار را دستگیر می کند و سپس ارزش اموال او را ارزیابی می کند (به مقداریکه خارج از مستثنیات دین است) آنگاه بین طلبکاران به نسبت طلبشان توزیع می کند و اگر دید اموال او به بدهی او نمی رسد برای مسترد کردن باقی بدهی اش او را آزاد می کند تا کسب درآمد کند تا باقی بدهیش را بپردازد. آنچه در اخبار اهلبیت آمده این است . دیگر سخنی از حجر او و ممنوعیت او از تصرف در اموال خودش در روایات نیست و اگر چنین بود می باید روایات چنین بفرمایند: 《اگر اموال بدهکار به بدهی هایش نمی رسد اول باید آن مقدار از اموالش که برای ادامه زندگیش لازم است کنار گذاشته شود سپس اگر چیزی باقی ماند بین طلبکاران تقسیم شود و او در اموالی که بیش از نیازش است حق تصرف ندارد اما بدهکار در اموال مورد نیازش که مستثنیات است در هر شرایطی آزاد است حتی در اوج استغراق دین بر اموالش که تصرف کند 》 اما چنین روایتی نیست . ✳️پس می ماند اینکه بگوییم در باب حجر چیزی بنام مفلس و یا افلاس و یا تفلیس نیست و اساسا مفلسین و بدهکاران جزء محجورین نیستند بلکه باید حاکم بدهی بدهکاران واقعی را از زکات بپردازد . ❎پس محجورین فقط صبی هست و مجنون هست و سفیه هست و انسان در حال مرض موت . اگر چه احدی از فقهای عظام چنین فتوایی نداده باشند و نحن ابنا الدلیل. بلی مرحوم صاحب جواهر قدس سره الشریف چون همواره حامل پرچم فتوای مشهور است با استخراج لوازم بعضی از اخبار تلاش میکند تا مفلسین را جزء محجورین حساب کند ( دیگر مثل سایر بزرگان محتوای فتوای خود در کتاب زکات را فراموش فرموده که مفلس همان غارم است که باید از زکات بدهی اش داده شود)و کوشش فرموده حرف صاحب حدایق را رد کند اما اینجا حق با صاحب حدایق است. بهر حال ما خیال می کنیم این مسئله جزء مسائل خام است چرا که می دانیم تصرف در اموال حداقل دو جور است یکی تصرف متعارف برای کسب سود و زندگی ، دیگری تصرفی است برای جابجا کردن سرمایه و یا انتقال آن بنام دیگر اعضاب خانواده و حفظ آن برای این منظور که طلب طلبکاران را ندهد .بلی این شق دوم از تصرف است که در روایات آمده حاکم آن را می گیرد و به بدهکاران می دهد و نفرموده در این فضای مفروض تصرف معمولی روز مرّه او هم ممنوع می شود. نه خیر سخن از اخذ مال است برای پرداخت دین و نه منع از تصرف از نوع اول برای زندگی روز مرّه. ✅بلی منع از انتقال به اسم دیگران و یا تغییر در مالکیت آن اموال از وظایف حاکم است اما این بمعنای حجر از تصرف معمولی نیست. و اگر بدهکار محجور است پس نسبت به فراری دادن اموال از چنگ طلبکاران است که یکی از موارد ظلم است ، خوب این حجر از تصرف معمولی نیست و مقوله دیگری است. پس در کتاب حجر مقوله ای بنام حجر مفلس وجود ندارد اگر چه همه بزرگان بر آن اجماع داشته باشند. و اگر به لغت نگاه کنیم بخشی از مطلب بعکس تبدیل می شود چون در لغت افلاس توسط قاضی را بمعنای اعلام ورشکستگی بدهکار و آزاد کردن او برای کار است و نه بمعنای اعلام ممنوعیت او از تصرف معمولی در اموال خود. یعنی ای مردم منِ حاکم شرع اعلام می کنم آقای زید واقعا ورشکست شده دیگر حتی بر منِ حاکم هم مشروع نیست او را زندانی کرده و ممنوع ازذتصرف در اموال خود کنم. این عکس فتاوای اعاظم است بگذریم از این که این نگرش که بخاطر بدهی بدهکار باید حاکم شرع هم بجای کمک به او دست ودپای او را ببندد طوری که نتواند در اموال خودش هم تصرف کند خلاف عدل اسلامی است بلی حاکم باید جلو غصب مال دیگران با اسم این که ندارم را بگیرد این مقوله معقول دیگری است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
👇👇👇 ادامه بحث مفلَّس محجور : از همه اینها که بگذریم بصورت بسیار واضح جهت راجح روایات به این سو است که امام می فرماید موضوع لزوم تقسیم اموال بدهکار به طلبکاران آن بدهکارانی است که اهل التوا وتثاقل یعنی اهل امروز و فردا کردن برای ندادن و اذیت کردن طلبکاران است و ربطی بغیر این دسته موذی و مال مردم خور ندارد . ولذا در تعدادی از روایات بحث سر اهل تثاقل و اهل التوای است و نه بدهکار معمولی. بعلاوه اگر بدهکار معمولی باشد می شود مصداق غارمین (بدهکاران)در باب زکات آن وقت وظیفه حاکم شرع کمک به آنها است و نه محجور کردن و زندانی کردن آنها. اگر فقهای عظام در این موضوع به باب زکات توجه می فرمودند قطعا فتوا می دادند اگر بدهکار بدهی اش بیش از اموالش باشد حاکم شرع وظیفه دارد بدهی او را از زکات پرداخت کند نه اینکه تمام راهها را بر روی او ببندد حتی نتواند در اموال خودش هم دخل و تصرف کند من در این بحث خیلی حالم منقلب شد. اسلام دین کمک به غارمین (بدهکاران عاجز از پرداخت بدهی ا) است. اما این بدهکار مظلوم مخلوط شده به مترصدین برای خوردن اموال مردم و شده جزء محجورین!!! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
یک در خواست: استاد ما برای تحقیق درباره عرفان و تصوف و فلسفه نیاز به کمک داریم لطفا منابعی را معرفی فرمایید. ✅پاسخ: بحار چاپ ایران جلد 3 ص 75 و ج 61 ص327 تاریخ فلسفه و تصوف نمازی ص 83 تلبیس ابلیس ابن جوزی فصل 52 و الروضات ج 2 ص 223 و مستدرک نوری ج 3ص 486 و معجم البلدان ج 5 ص 315 و الغدیر ج3 ص 146 و کتاب سلسبیل اصطهباناتی ص 386 و کتاب قره العین فیض کاشانی و بیان الفرقان قزوینی ج 4 ص 154 و طبرسی در تفسیر سوره فیل و مقدمه البیان مرحوم آیت الله خوئی و بحار ج 108ص 185و بحار ج 10ص 392 وج 50 ص 312 و کتاب القرآن راوندی بحار ج 92 ص 174 و حاشیه مرحوم مرعشی در احقاق الحق ج1 ص 183 و 192 و بحار ج46 ص108 و ج47ص42 وج 77ص91 و ج47 ص232 و 360 و ج70ص122 و ج79ص307 و ج70ص118و ج10ص351و ج49ص275و ج70ص119و ج40ص328 و مستدرک نوری ج3ص387 وص372 والغدیر ج11ص188 و احقاق الحق ج1ص183و192و 202 وحیات الحیوان دمیری در ماده عجل وو کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
یک پیشنهاد در قالب سوال و یا درخواست تجدید نظر در مسئله محجور نبودن بدهکاران متعارف و غیر متخلف و لزوم بازنگری در این نظر خلاف اجماع کل فقهای عظام (جز تردید و اشکال شیخ یوسف بحرانی آن هم در عدم حجر و نه در پرداخت از زکات) :آیا در طول این 1300 سال بزرگان به این مطلب 《مبتلابه کل جوامع》عنایت نفرمودند!؟ یعنی متوجه نشده اند به این که مفلَّس و مفلِس جزء محجورین نیست و 1300 سال اشتباه و غفلت!؟ ✅پاسخ: چون اسلام دین غنی و بزرگی است و بیش از 40.000 روایت و 63000 مسئله و فرع فقهی دارد این بعید نیست که در مسائلی اجماعا اشتباه کنند و در اسلام حجتی بنام اجماع نیست حتی طبق نقل فخر رازی ، شافعی بیش از 300 بار قرآن را بازنگری کرد تا آیه پیدا کند که دلالت کند بر حجیت اجماع موفق نشد فقط واتبع غیر سبیل المسلمین(نسا 115) را پیدا کرد که خود فقهای سنی پاسخ دادند این آیه مربوط به جامعه ای است که رسول خدا (ص)در آن جامعه حضور\دارد و حجیت سبیل مسلمین بخاطر وجود مقدس رسول خدا (ص) در جامعه است و نه مطلقا هر جامعه. ✳️بلی بدهکاران غیر متخلف نه تنها محجور در اموال خود نیستند بلکه باید دولت اسلامی آنها را از زندان آزاد کند و از بیت المال از سهم غارمین بدهی آنها را بپردازد ❎بلی این اموال بدهکاران متخلف و کلاهبرداران است که دولت باید تقسیم کند بین طلبکاران و روایات باب حجر مربوط به این دسته مماطلین و ملتوین است. و این مسئله اجماعی می تواند در افکار عمومی بعنوان فتوای ضد فقرا و ضد محرومان و بیچارگان تلقی شود. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit