eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
854 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👆👆👇 از ابواب مایحرم بالمصاهره خ ۲ باز سخن دغدغه دخول به دختر زیر ۹سال است.!! و چون روایت مرسله است. اعتبار هم ندارد. روایت پانزدهم ، روایت عبدالرحمان ابن حجاج است. که در تهذیب ج ۷ ص۴۶۹ خ ۸۹ در این روایت هم خبری از احکام الاهی نیست جز دغدغه رفع مانع برای لذت جوئی از دختران ۹ ساله ! خبر شانزدهم خبر محمد ابن هاشم است، در وسائل ج ۱۴ باب دوازده از ابواب متعه خ ۳ در این روایت هم سخن در این است اگر در حین دخول ۹ سالش تمام شده باشد نگران نباش قانونیست هر چه بادا باد ! بعلاوه حسن ابن یوسف در طریق این روایت مجهول است، و خبر بی اعتبار است . روایت هفدهم : مضمره محمدابن مسلم است در همین باب قبل خبر۴ باز خبر درباره لزوم رعایت حال دختر در دخول در کمتر از ۱۰ سال است اینجا یک سال سن ازدواج بالا رفته است !! خبرهجدهم روایت یزید کناسی است که در باب ۶از ابواب عقد نکاح خبر ۹ آمده که باز دغدغه بر سر دخول پیش از بلوغ به ۹ سال است.و یزید کناسی اگر همان قماط نباشد ثقه هم نیست. این بود محکم ترین روایات دال بر معیار بودن ۹ سال در بلوع دختران . پس این روایات در مقام بیان نماز دختر , روزه دختر , کمال دختر , وظایف اخلاقی دختر نیست تقریبا همه روی این موضوع دور میزند که بالاخره ۹سال دختران تمام شد راه لذت جویی باز است یا نه ؟!. لحن روایات لحن بیان احکام شرعی نیست، بلکه لحن چاره جویی برای کنیز داران حکومتی است‌. باقی مطلب انشا الله در بخش هفتم. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
بخش هفتم : از بحث تحقیق در معیار بلوغ دختران. در بخشهای قبلی توجه فرمودید که از ۲۲ روایت غالبا مورد استناد در امر بلوغ دختر به سند ۱۸ روایت ،، اشاره شد که ۹ روایت بی اعتبا بود که عبارت بوده مرسله حفص و مرسله صدوق و مرسله عمار و مرسله یعقوب و خبر ابو ایوب و خبر غیاث و خبر یزید کناسی روایت محمد ابن اسماعیل. و روایت طلحه ، عملا نصف روایات محوری از میدان اعتبار اخراج شد . ۹ روایت ماند و اکنون ما هستیم در مقابل ۹ روایت که دلالت دارد نزدیکی در پیش از ۹ سالگی ممنوع است که مفهومش جواز نزدیکی پس از ۹ سالگی است‌ . اکنون ما در مقابل این ۹ روایت ادله و قرائنی داریم که اگر آنها را عرضه کنیم احدی احتمال نمی دهد این ۹ روایت ، از اهلبیت (س) صادر شده باشد بلکه این روایات نُه گانه را جاعلان درباری و برده داران و بنگاههای برده فروشی امپراتوری بنی امیه و بنی عباس به اسم امام صادق (ع) و گاهی به اسم امام کاظم (ع)جعل کرده و خفیانه روانه (( بازار دین و فرهنگ به گروگان گرفته شده توسط حاکمان )) نموده اند . در هر حال آنچه نقل می کنیم اعم از دلیل و قرینه است منتها ما از واژه دلیل استفاده می کنیم ولی بعضی ها در حد قرینه است و به مقام دلیل نمی رسد ، 🔹دلیل اول : سه آیه قرآن که ملاک در بلوغ را رسیدن به حُلُم و عقل و رشد و نکاح دانسته است که گذشت . 🔹دلیل دوم : در بخشهای قبل به بیش از ده روایت اشاره کردیم که امام می فرماید اگر ملاک در بلوغ ۹ و یا ۱۰ و یا هر سنی باشد بخاطر فرض حیض دیدن دختر در آن سن است و نه بخاطر صرفا سن ۹ و یا ۱۰ سال. 🔹دلیل سوم: روایات زیادی دلالت دارد دختر تا سن ده سالگی می تواند در رختخواب مشترک با پسر بخوابد و عدد این روایات در مرز استفاضه است، و این قرینه این است که ما توجه کنیم اگر دختر مطلقا در سن ۹ سالگی به بلوغ میرسد پس چگونه زن بالغه با پسر میتواند در یک رختخواب استراحت کند؟! پس فرض این دسته از روایات این است که دختر ۹ ساله بالغه نیست . 🔹دلیل چهارم: از رسول خدا( ص) که مبدا انتشار احکام شارع مقدس است روایت قابل استنادی برای بلوغ دختر ۹ ساله نرسیده که خود , دلیل بسیار مهمی است . 🔹دلیل پنجم : از امیرالمومنین(ع) که قریب به ۵ سال هم که رئیس یک کشور بسیار عظیم بوده در این خصوص خبری نرسیده مگر دو روایت دو سنی طلحه و غیاث ،که هر دو مورد لعن و طعن اهل سنت بوده اند . 🔹دلیل ششم : یک قرن و نیم اول اسلام سن ۹ سال مطرح نبوده است حتی در محافل فقهی حکومتی . و اگر ازدواج حضرت فاطمه(ع) در سن ۹ یا ۱۰ سالگی بوده ، اولا : بعضی از زنان هاشمی در یائسگی هم گاهی دیر یائسه می شوند، ثانیا : در حجاز و غیر حجاز مواردی بوده و هست که دخترانی بلوغ زودرس دارند، ثالثا :استثنائآت هیچ وقت در هیج دینی پایه ماده قانون نبوده است . 🔹دلیل هفتم : در تمام روایات شافعی یک روایت فقیه پسند پیدا نشد که دلالت کند رسول خدا ۹ سال را ملاک دانسته اند . لذا شافعی فتوا داد بر بلوغ پسر و دختر در ۱۵ سالگی. 🔹 دلیل هشتم : در کل روایات حنبلی یک روایات قابل قبول پیدا نشد دلالت کند بر بلوغ دختر در ۹ سالگی لذا فتوای داده اند بر بلوغ دختر و پسر در۱۵ سالگی 🔹دلیل نهم : مالکیه نیز بدلیل نبودن روایت از رسول خدا(ص) درباره بلوغ در ۹ سال فتوای داده اند بر بلوغ دختر و پسر در ۱۷ سالگی . 🔹دلیل دهم ،: حنفیه هم بدلیل نبودن روایت بر ۹ سال فتوای داده پسر در ۱۸ سالگی و دختر در ۱۷ سالگی بالغ می شوند. 🔹دلیل یازدهم: موثقه عمار که گذشت که دلالت داشت ، بر بلوغ دختر در ۱۳ سالگی ، دلیل . 🔹دلیل دوازدهم : ممکن نیست رسول خدا(ص) و ۵ امام معصوم تا عصر امام صادق (ع) حکم بلوغ نصف مسلمانان که زن بوده اند را بیان نکرده باشند. 🔹دلیل سیزدهم : وجود روایت دال بر ملاک بودن احتلام و به حلم رسیدن مطلق کودک در روایت مشهوره و حتی متواتره رفع القلم عن الصبی حتی یحتلم، و صبی اعم از دختر و پسر است. 🔹دلیل چهاردهم: وجود بیش از ۱۰ روایت که دلالت دارد احتلام در پسر و حیض در دختر معیار بلوغ است که اشاره به آن گذشت . 🔹دلیل پانزدهم : دلالت بیش ۱۲۰ روایت شیعه و سنی بر ملاک بودن احتلام در بلوغ که در پسر خروج منی و در دختر خروج حیض است. 🔹دلیل شانزدهم: اگر آن روایات نهُ گانه دال بر معیار بودن ۹ سال در مقام بیان حکم بلوغ بوده چرا یک بار سائل از سن پسران سوال نکرده اند؟! غیر از این است که می خواستند با جعل روایت به زبان اهلبیت ( که بزرگترین مخالف استمتاعات عیاشان حکومتی از کنیزکان صغیره بوده اند ) راه لذت جوئی از دختران و کنیزکان به اسارت گرفته شده و سرازیر شده بر درباریان را باز کنند؟ آیا ممکن است همه حکم معیار در بلوغ پسران را بدانند ولی حکم معیار در بلوغ دختران را ندانند ولذا از امام بپرسند؟!
👇👇👇👇👆👆👆 ولذا این همه روایات متمرکز شده حول محور سن دختران خود گواه این است غرض جاعلان این روایات ، این بوده از استمتاعات بنگاههای حکومتی از بردگان مونث رفع مانع کنند ، همین. و مانع هم امام صادق (ع)بوده است. 🔹دلیل هفدهم: آیا در شرع مقدس حقی برای میل جنسی دختران در نظر گرفته شده یا خیر؟ اگر در نظر گرفته نشده پس نه با قرآن سازگار است که مبلغ نکاح و مبلغ حُلُم را ملاک دانسته و نه با عقل ، چون فاقد نفع فاقد معنا است. و نه با مذاق دختر . و اگر شارع وجود میل جنسی در دختر را ملحوظ کرده پس عملا ازدواج دختران ۹ ساله فاقد میل جنسی مشروع نیست. 🔹دلیل هجدهم: آن روایتی است که می فرمود اگر کسی ده بار حج برود ولی پس از حج برای نخستین بار برای او حالت احتلام رخ دهد باید حجه الاسلام را بجا اورد ، یعنی بدون بلوغ جنسی اعمال انسان بیرون از بلوغ است‌. اگر چه به بلوغ سنی برسد. 🔹دلیل نوزدهم : اگر دلیل بلوغ دختران همان روایات مورد استناد فقهای عظام است پس این حکم را امام فقط به چند سائل رسانده است پس کل امت بی خبر بوده اند جز این چند نفر!؟ به علاوه کل امت بین رسول خدا(ص) و امام صادق(ع) از این حکم بی خبر بوده اند!! می شود این را قبول کرد!؟ 🔹دلیل بیستم: در اینجا می خواهم برای بطلان ادله دال بر کفایت مجرد ۹ سال کمی استدلال منطق و فلسفی کنم و عرض کنم: اگر در شرع مقدس به این نکته توجه شده که انسان با رسیدن به سن بلوغ تغییراتی ، کمالاتی ، امتیازاتی و شرایطی را در جسم خود و در روح خود احساس می کند و این تغییرات و کمالات است که حکایت از بلوغ می کند؟ پس این دلیل عقلی مستقلی است که دلالت می کند این تغییر است که شرایط بلوغ را فراهم می کند ، و بر این اساس مجرد ۹ ساله بودن قطعا نمی تواند در بلوغ دخالت داشته باشد و اگر شرع مقدس هیچ سهمی بر حصول تغییرات، کمالات و شرایط در وجود دختر قائل نیست، فقط معیارش چیزی است که در وجود دختر نیست ، بلکه در بیرون از وجود دختراست و آن گردش و حرکت انتقالی زمین بدور خورشید است‌ که اگر زمین در عمر دختر ۹ بار دور خورشید بچرخد اگر چه در دختر هیچ تغییری حاصل نشود این دختر بالغ می شود،! اگر این است منظور فقهای عظام ، این نه با قرآن می سازد و نه با عقل می سازد و نه با بیش از ۱۲۰ روایت دال بر شرطیت ظهور احتلام در پسر و ظهور حیض در دختر. ⭕️نتیجه این که بنظر قاصر این بنده حقیر بصورت مسلم و مستدل دختر در بین ۱۲ تا ۱۳ سال بالغ و مکلف می شود. بلی آن دخترانی که پس از ۹ سالگی به طور طبیعی عادت ببینند فقط آنها مکلف اند، بدلیل ظهور اصلی ترین قرینه بلوغ که حیض است. و طبعا ظهور عقل لازم و درک و احساسشان هم از تلازم بین ِآنها و حیض استفاده می شود. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : استاد ! تک سنگینی را علیه فتوای مشهور درباره سن بلوغ خانمها انجام دادید، اگر بتوانید در قبال پاتکهای بسیار سنگین که قطعا خواهد بود دوام بیاورید مسلّما ً در عالم اسلام درباره حقوق خانمها تحول بزرگی را شاهد خواهیم بود. باید خیلی آمادگی داشته باشید که از صد مجتهد باید عبور کنید. ✅پاسخ: انرژی ذخیره شده برای مقاومت در مقابل پاتک صد مجتهد چندین برابر انرژئی است که تاکنون مصرف کرده ام . خیالتان راحت باشد. شیرینی کار پس از پاتکها است ، چون اولین درخواست من بجای سوال این خواهد بود آیا یک و نیم قرن اول اسلام که پیش از صدور این روایات از امام صادق (ع) گذشته بوده ، در جهان اسلام چنین حکمی بوده یا نه؟! اگر نتوانند نشان دهند یک شکست اگر ثابت کنند چنین حکمی بوده مشکلات دیگری خواهند داشت. منجمله اینکه اگر این ادله قابل استدلال بوده چرا در کتب فقهی نیامده؟! وووو منتظر باشید. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : استاد تاکنون نقدی بر نظر شما مبنی بر ۱۲ تا ۱۳ ساله بودن سن بلوغ در دختران نبوده؟ ✅پاسخ : چرا در قالب استفهام تقدیری بوده که گفتند اگر از روایات بگذریم اجماع بر شرطیت ۹ سالگی داریم. من هم جواب دادم اجماع امری است که در سقیفه اختراع شد برای خانه نشین کردن امیرالمومنین(ع) ما مقوله اجماع را در متن کتاب و سنت پیدا نکردیم . بعلاوه گفتیم فتوای به شرطیت ۹ سال وقتی ممکن است که مفتی محترم از تمام دهها موانعی که ما جلو پای ایشان گذاشتیم بتواند عبور کند. و در هیچ کتاب فقهی آنچه بنده مطرح کرده ام مطرح نکرده اند. اگر بنا شود فقیه محترمی نظر بنده را نقد فرمایند باید تمام آن ادله ما را نقض کنند ، و می دانم کسی قادر به این کار نخواهد بود و با سکوت از کنارش خواهند گذشت ، و این سکوت از سوی بزرگان رساترین دلیل خواهد بود بر اینکه نظر این حقیر درست است. بعلاوه ۹ سال بودن سن تکلیف دختران نه با تاریخ ادیان ابراهیمی سازگار است و نه با توانائیهای جسمی دختر تناسب دارد. مضافا" بر اینکه با اصل سهله و سمحه بودن شریعت اسلام سازگاز نیست. در تابستان دخترانی را بعد از ظهر دیدم که اسکلت شده بودند به جرم تبعیت از شریعت سهله و سمحه !!. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
🔺اشکال: اگر روایات دال بر۹ سال ، ساخته ی عمال حکام بنی امیه و بنی عباس جهت مشروعیت بخشی به استمتاعات جنسی از اسرای بوده ، پس چرا مفتیان چهار گانه اهل سنت این فتوای را رسمی نکرده اند؟! طبیعی این بود ، و نه انتساب آن به امام صادق (ع) که فتوایش برای حاکمان و اکثریت مردم حجت نبوده است ، بلی استدلال به آن سه آیه شریفه وافی و بسیار جالب و کافی است. ✅پاسخ: ممنون و تشکر بخاطر اشکال و دقت تان گویا عبارت بنده وافی در القای مقصود نبوده است. غرض بنده با استناد مستقیم به متن همین روایات و متون تاریخی این است عرض کنم چون هیچ روایتی از رسول خدا(ص) در فضای سنت نبوده دلالت کند بر معیار بودن ۹ سال تا مستمسک سازی شود برای نشر ۹ سال . یعنی در فضای قرآن و سنت چنین مستمسکی برای فقهای چهارگانه اهل سنت نبوده و از طرفی هم بی مستمسک افکار عمومی را نمی توانستند قانع سازند . لذا برای مشروعیت بخشی بر استمتاعات خود به دروغ فتوای اهلبیت را در فضای جامعه جعل سپس منتشر ساختند، اینکه فرمودید فتوای امام صادق (ع) فتوای رسمی نبوده این درست اما صفحه دیگر قضیه مورد توجه شما نبوده است و آن اینکه 🔺 اولا علیرغم رسمیت نداشتن ، آن قدر فتوای امام (ع) در عراق نفوذ باطنی داشته که ابوحنیفه در طول دو سال حضور امام در عراق در حوزه درس او بعنوان شاگرد حضور داشته است ! 🔺ثانیا احضار امام توسط منصور به عراق بخاطر این بوده که منصور متوجه شده بود که تنها فتوای مورد پذیرش باطنی مردم ، فقط مال امام صادق است 🔺ثالثا بعکس فرمایش شما منصور در حل مشکل تورم فقط به فتوای امام صادق قانع شد ! که آدرس اش در پایان می آید .و این روایات را زمانی به صورت شبنامه منتشر کرده اند ، که عصر امام گذشته و اثر سوء عمل حکام و عمالشان مانده، می خواهند عمل خود را با استناد به فتوای مورد رغبت باطنی مردم توجیه کنند. آن هم در زمانی که دیگر امام زنده نیست که تکذیب کند. و این تحلیل صرف و مجرد بنده نیست. متن صریح تاریخ و متن روایات مورد استناد ما است . کافی است به فروع کافی مراجعه کنید تنها فقیه مورد قبول باطنی حتی حکومت امام صادق (ع) است ببینید عامل منصور فقط از امام صادق(ع) علت تورم پولی را می پرسد تا به منصور اطلاع دهد . آنجا می گوید چون فقها قادر به حل این مشکل نشده اند شما حل کنید و امام هم حل کرده . چگونه می فرمایید فتوای امام مقبول نبوده است!؟ برای وقوف به حقیقت مراجعه فرمایید به فروع کافی ج ۳ ص۵۰۷ باب العله فی وضع الز کات علی ماهی لم تزد ولم تنقص . چاپ دارالکتب الاسلامیه. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
🌐بررسی نجاست و یا عدم نجاست سگ. (١) اخیرا" شخصی طی پیامی از بنده خواست درباره علت نجاست سگ در اسلام نظر دهم و بنده نیز چند سطری نوشته و منتشر کردم ، ولی متعاقب آن ، اشتهای اعضای محترم گروههای مرتبط با بنده برای بررسی این مسئله زیاد شد مجبور شدم بحث را جدی بگیرم. اما چون ابعاد مسئله بسیار گسترده است چاره ای نیست مگر این که واحدهای عمده را انتخاب , سپس در بندهای مجزا بیاوریم ، و چون اغلب بندها دارای پشتوانه تاریخی و حدیثی قابل ملاحظه است فعلا بحث سندی نمی کنیم . امامطلب 🔹 اول: حضور سگ در جمع و اجتماع بشری ( و نه تا اندرون خانه انسانها) معلول عواملی است طبیعی و نه انحرافی، و لذا مثبت و با شروط و قیودی مورد تایید شرع مقدس . ولذا اگر کسی سگ کسی را بکشد باید به صاحب آن ۴۰ درهم دیه بپردازد . بحارالانوار جلد ۱۰۴ ص ۴۲۹ که متخذ از نامه رسول خدا (ع) به قبیله بنی جذیمه است ‌مطلب 🔹دوم: شبها وسایل نجاری مانند اره و چکش و مسمارهای چوبی آماده حضرت نوح برای کشتی سازی را مردم جاهل می دزدیدند و نوح گرفتار شده بود خدای متعال فرمود سگ نگهبان بگذار ، و نوح از نگهبانی سگ استفاده فرمود و پس از شروع طوفان ، حضرت نوح(ع) نیز تعدادی سگ را در کشتی جا داد . بحار جلد ۶۵ ص ۵۲ ، و در جلد ۱۱ ص ۳۳۶ و جلد ۸۸ ص۱۰۹ آمده است که در کشتی نوح تعدادی سگ وجود داشته است. 🔹مطلب سوم: در طول تاریخ بشر پس از طوفان نوح بشر در حفاظت از جان و مال خود از سه چیز بهره برد اول قله کوهها برای حفاظت از نسل همه اقوام متحد دوم غارها برای حفاظت از اقوام منفرد ، سوم سگها برای خانواده های منفرد. 🔹مطلب سوم: چون فقط سگ این ویژه گی را دارد که اگر کسی برای او نان دهد او برای آن فرد جان می دهد، لذا این وفا به عهد نانوشته باعث شده انسانها برای او در خانه جا دهد. و از طرفی چون سگ گوشتخوار است، و کمبود غذای خود را از شکار حیوانات تامین می کند ، و از طرف سوم سگ از میته هر حیونی می خورد و همواره و همیشه دهان سگ ، دست و پای سگ و بدن سگ آغشته به انواع میکروب بوده و هست. و اسلام هم فرموده شرط صحت جسم انسان استفاده از طیبات و اجتناب از نجاسات است. لذا زندگی مشترک انسان طیبات خور با سگ نجاست خوار که مصداق اتم تجمع نجاسات و خباثات است ، در تعارض است . زندگی مشروط به استفاده از طیبات انسان اجازه نمی دهد هم کاسه با سگ سمبل حمل نجاسات بشود. شما به این مطلب اضافه کنید اینکه در تمام دنیا محل تفریح سگهای ولگرد مزبله ها و ظرف آشغالها است. که معدن کثافت ، نجاست ، خباثت ، و مکروب است. 🔹مطلب چهارم: در تمام کشورها و مناطق کویری بخاطر حاصلخیز نبودن سرزمین ، انسانها برای امرار معاش خود از شکار استفاده می کرده اند ، و برای بیرون از بُرد تیر از سگ شکاری استفاده می کرده اند. و شرع مقدس فقط شکار سگ دوره دیده برای شکار را حلال معرفی کرده است ‌، ولی تصریح کرده نباید همین سگ شکاری هم وارد خانه و اطاق شود، و حق اختلاط با خانواده ندارد، چون حامل انواع نجاسات است و یا در معرض حمل انواع مکروبها است. بعلاوه سگ به زمین ادرار نمی کند به اشیا ادرار می کند ،و اگر سگ در فضای محدود مثل خانه حضور داشته باشد اشیای پیرامون در معرض نجس شدن است . 🔺 پس نتیجه فقهی این مطلب چهارم این است که اگر در روایات اهلبیت (ع) تکرار شده سگ نجس است بدین معنا است که سگ طوری با نجاسات رابطه دارد عادتا ممکن نیست بدنش حامل نجاسات نباشد . هنوز روایتی پیدا نکرده ام که بفرماید:((سگ نجس العین است)) این واژه از کجا در آمده ! باید فضلا کمک فرمایند تا منشاء این عنوان پیدا شود. تمام روایات دال بر نجاست سگ مستعد حمل به این است که چون سگ همیشه با نجاسات سرو کار دارد، لذا بدن سگ عادتا ممکن نیست خالی از نجاست شود. و اگر در روایات فرموده اگر بدن سگ مرطوب باشد و یا دست و یا لباس شما مرطوب باشد و با بدن سگ تماس داشته باشد باید بشوئید ، یعنی چون همیشه با نجس سر و کار دارد و اما این که سگ نجس العین باشد در کدام روایت است؟! 🔺مطلب پنجم: اگر بنده حقیر بگویم در اسلام هیچ دلیل قرآنی و روایی وجود ندارد دلالت کند سگ با شیر ، پلنگ ، گرگ ، ببر ، روباه و سایر حیوانات حرام گوشت فرق دارد، همه شان از یک قماش اند هیچ فرقی ندارند و هیچ کدام نجس العین نیستند، حتی سگ ، منتها چون سگ در معرض اختلاط با انسان است شرع هشدار داده که بین این حیوانات گوشت خوار و حرام گوشت فقط سگ با شما در تماس مستقیم است ، باید از سگ اجتناب کنید ،نه این که سگ نجس العین است و مورد تنفر خاص است، اما پلنگ نجس العین نیست نه چنین چیزی نیست . اینکه مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی در درس طهارت، در طهارت بدن الحیوانات مانند شیر تامل داشت، از یک نظر بجا است از نظر دیگر بیجا ، اما چرا بجا است چون با وجود قطعی بودن میته خواری و آغشتگی بدنشان به خون چگونه پاک است.؟! ادامه دارد 👇👇
👇👇👇👆👆👆 (٢) و اما چرا بیجاست؟ چون اصلا در معرض ابتلای بشر نیست ، تا حکمی در آن خصوص صادر شود . حاصل اینکه اگر فضلای بزرگوار دلیل جدیدی پیدا نکنند برای نجس العین بودن سگ ، طبعا روایات دال بر نجاست سگ دلالت می کند بر این که نجاست او ، اکتسابی از غیر است. یعنی چون خون اصابت کرده نجس است، چون میته اصابت کرده نجس است . نه این که خود سگ نجس العین باشد .در این صورت خود سگ میشود پاک ،و همان حکم حیوانات حرام گوشت مانند گرگ و پلنگ بر آن بار خواهد شد. و این آغاز مسئله اصلی است ، و آن اینکه اگر ما نتوانیم ثابت کنیم سگ نجس العین است پس همه می توانند یک شیلنگ بر دارند مقداری شامپو فرش بزنند و سگ را بطور کامل بشویند و اثری از نجاست رسیده به بدنش نماند و بشود مثل خرگوش، گرگ و پلنگ. و اگر بتوانیم ثابت کنیم سگ نجس العین است هر چه بشویند در نجاست آن تغییری حاصل نمی شود. در هر حال باید روایات دال بر نجس العین بودن آنرا پیدا کنیم. اماخبر اول باب ۳ از ابواب الاسئار روایت الفضل ابوالعباس از امام صادق (ع) ((اذا اصاب ثوبک من الکلب رطوبه فاغسله و ان مسّه جافافاصب علیه الماء. )) اگر به لباست رطوبتی از بدن سگ رسید بشوئید ، خوب چون همیشه در وسط مزبله ، میته ، کثافت ، نجاست است بشویید، یعنی اگر نجاست عارضی هم باعث می شد باز عبارت امام همین می شد، پس اگر کسی به این روایت تمسک کند برای اثبات نجس العین بودن سگ ، پس آن کسی هم که میخواهد بگوید نه خیر روایت می خواهد بگوید چون عادتا" بدن سگ ممکن نیست بدون حمل نجس باشد لذا امام فرمود لباستان را بشوئید. یعنی امام هشدار می دهد شغل این حیوان نجاست خواری است لذا باید بدن آن را نجس بشناسید این کجایش می رساند سگ نجس العین است؟! اگر خرگوش هم در فضای نجاسات زندگی می کرد و در خانه مردم جاخوش می کرد باز امام می فرمود بدن خرگوش نجس است. این روایت نمی تواند مبیّن و معرف مباء و منشاء نجاست باشد. یعنی در مقام بیان علت و منشاء نجاست نیست. اما روایت ۳ مال محمد ابن مسلم ((سئلته عن الکلب یشرب من الاناء قال: اغسل الاناء)) از امام صادق (ع) پرسیدم سگ به ظرف آب دهان زده ، فرمود: ظرف را بشوئید . در این روایت هم سخن از شستن ناشی از نجس بودن دهان سگ است که همیشه نجس می خورد، از کجا در میاید مبداء نجاست سگ نجس العین بودن سگ است، و اگر خرگوش هم کارش نجس خوری بود باز امام می فرمود ظرف را آب بکشید . و اما روایت ۴ که بخش باقی مانده از همان خبر اول است چون حسین ابن سعید ، حماد ، حریز در هر سه آمده " و عن الفضل عن العباس " هم همان عن الفضل ابوالعباس است که تصحیف شده است و امام هم در هر دو روایت امام صادق(ع) است ، که صاحب وسائل خیال کرده طریق دیگری است . در این روایت هم امام فرمود (( باقیمانده آبی که گربه ، گوسفند ، گاو ، شتر ، الاغ ، اسب و قاطر و وحوش و درندگان خورده اند همه محکوم به طهارت است اما باقیمانده سگ رجس و نجس است. با آن وضو نگیرید ، بریزید بیرون و ظرف آنرا اول خاک مالی کنید سپس با اب بشوئید.)) در این روایت هم معلوم است چون بین حیوانات حرام گوشت فقط سگ است که هم رابطه تنگاتنگ با نجاسات دارد و هم رابطه تنگاتنگ با انسان , و اطراف دهان سگ بخاطر چربی خوری اش همیشه روغنی است و فقط با خاک و صابون تطهیر کاملش ممکن است ، و چون در قدیم صابون همیشه در دسترس نبوده شرع مقدس خاک را توصیه فرموده است، و اثری از این معنا در این روایت دیده نمی شود که دلالت کند منشاء نجاست سگ نجس العین بودن آن است .نه خیر، سگ تنها حیوان غوطه ور در مزبله ها و ظروف آشغال و میته(لاشه حیوان مرده) و خون است ، و از طرفی با انسان رابطه دارد لذا امام (ع) هشدار داده تمام بدن سگها نجس است چون به نجس خورده نه اینکه خودش یک نجاست ذاتی و عینی دارد. و روایت ۵ و ۶ و ۷ هم بیش از این دلالت ندارد، و اما خبر ۸ که ابن ابی یعفور از امام صادق نقل می کند که فرمود: (( ان الله لم یخلق خلقا انجس من الکلب )) خداوند نجس تر از سگ موجودی نیافریده است. خوب تکلیف این روایت هم از قبل روشن است . چون اولا ، همه می دانیم هیچ موجودی در زندگی خود به اندازه سگ در تامین غذای خود وابسته به آشغال و میته نیست، و آشغال و میته هم معدن نجاست، کثافت و مکروب است. و فرمایش امام ناظر به این واقعیت است، غرض امام بیان نجاست عارضی دایمی سگ است و نه بیان نجاست ذاتی غیر قابل تطهیر . ما همه این را قبول داریم که بدن سگها همیشه با نجاست رابطه دارد. چون همیشه فقط سگ را در مزبله و وسط اشغال می بینیم که با انسان هم رابطه تنگاتنگ دارد .و نه سائر حیوانات. در هر حال حدود بیست روایت باقی نیز با عبارات مختلف همین معنا را می رساند که چون سگ همیشه با نجاست سر و کار دارد پس همیشه نجس است، و در هیچ روایتی نیامده که سگ بخاطر سگ بودن نجس است که بشود دلیل نجس العین بودن سگ . 👇👇
👇👇👇👇👆👆👆 (٣) 🔹مطلب ششم : روایت و یا اصل متفق علیه ((کل شیء طاهر الا ان تعلم انه قذر)) عام است ، شامل تمام اشیاء است دلالت دارد کل اشیاء عالم پاک است مگر شئی که بدانیم نجس شده است ، اگر سگ نجس العین باشد ، چون همیشه در جوار مردم هم هست مبتلابه کل مسلمین است باید بفرماید ((الاالکلب )) مگر سگ ، اما سگ را استثنا نمی کند ولذا شامل سگ هم هست پس طبق قول به نجس العین بودن سگ باید عبارت چنین باشد : ((کل شیء طاهر الا ان تعلم انه قذر، او تعلم انه کلب او خنزیر)) که چنین روایتی نداریم. 🔹مطلب هفتم: در دسته ای از روایات آمده که سگ رجس است ، و از رجس هم نجس العین بودن سگ در نمی آید چرا که ۱ فیومی در مصباح می گوید رجس یعنی قذر و پلید و نجس و آلوده ، ۲ فارابی گفته رجس یعنی قذر وآلوده ، نقاش گفته رجس یعنی نجس ، ۳ در البارع گفته: رجاست و نجاست یکی است. ۴ ازهری گفته رجس قذر خارج از انسان است ، ولذا قذر ، نجس ، و رجس به یک معنا است‌ ۵ راغب گفته الرجس الشیء القذر ، سپس گفته رجس ۴ نوع است ،یا از حیث طبع است ، یا از حیث عقل است، یا از حیث شرع است، و یا از نظر هر سه مانند میته که هم طبعا و هم عقلا و هم شرعا رجس و قذر است. ۶- در نهایه ابن اثیر گفته الرجس القذر، و قد یعبر عنه عن الحرام والفعل القبیح ، والعذاب ، واللعنه ، والکفر، ۷-- در مجمع البحرین آمده رجس به معانی مختلف آمده : لعنت ، عذاب ، نتن بمعنا الکفر، والرجز، قذر ، نجس، الاعمال القبیحه ،و ماءثم ، لطخ الشیطان، و وسوسه الشیطان ، الحرام ، ۸- در اقرب الموارد آمده: قذر، ماءثم ، عمل موءدی بعذاب ، شک ، عقاب و غضب. ۹--در فرهنگ معاصر آمده رجس یعنی کثیف شدن ، چرکین شدن ، کار زشت کردن ، کثافت و چرک. پس از واژه رجس هم نجس العین بودن در نمی آید. پس حاصل و نتیجه این که باید فضلای محترم برای نجس العین بودن سگ دلیل بیاورند چون از روایات فوق بیش از نجس بودن ظاهر سگ بخاطر تماس دائمی با نجس ، نجاست دوم و ذاتی در نمی آید ، لطفا کمک فرمایند ببینیم فقهای عظام قدس الله انفاسهم الذکیه از کجا نجس العین بودن سگ را استفاده فرموده اند؟ کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
ادامه بررسی ادله نجاست سگ‌. (۴) 🔹مطلب هشتم : در کتاب فقهی بدایع الصنایع ج ۱ ص۷۴ مینویسد : فقها درباره حکم سگ دو دسته اند یک دسته قائلند اصلا سگ نجس العین نیست، این اقرب القولین است، پس از فقهای اهل سنت غیر از مالک کسانی هستند قائل به عدم نجاستند . مراجعه شود به حدایق ج۵ ص۲۰۵ پاورقی. 🔹مطلب نهم: در صحیح بخاری خبر۱۷۴ و در مسند احمد خبر ۵۳ ۶۶ نقل می کنند که سالم ابن عبدالله از پدرش نقل می کند که می گفته در عصر رسول خدا (ص) روی ورود و خروج سگها به مسجد هیچ حساسیتی نبوده است. 🔹مطلب دهم : در بحارالانوار مجلسی در ج ۶۴ ص۵۶ امام صادق (ع) نزدیک به نیم صفحه درباره خصوصیات مثبت و امتیازات مثبت، و زیباییهای رفتار و خدمت سگ به انسانها صحبت فرموده است، که انسان ‌حیران و مبهوت میماند!! حال چگونه خدای متعال این امتیازات و منشاء خدمات را در یک جسم از نوع نجس العین ، در ردیف مدفوع ، ادرار، خون، منی، و میته قرار داده است!؟ 🔹مطلب یازدهم: در کتاب عیون اخبار رضاء ج ۲ ص۲۰۵ نقل می کند به محض شهادت امام کاظم (ع) امام رضا (ع)رفت یک سگ و یک قوچ و یک خروس خرید. و وقتی هارون مطلع شد حرفی زد معنایش این بود امام رضا دارد اطراف منزل خود را امن میکند. 🔹مطلب دوازدهم : اما روایت ابن ابی یعفور که در آن امام می فرماید سگ که نجس ترین موجودات است، ولی ناصبی از آن هم نجس تر است . در سند این روایت فردی بنام حسن ابن علی وجود دارد که بین ۱۱۲ نفر مشترک است . معلوم نیست از ضعیف ها است و یا از ثقه ها، و این یک روایت در بحار در سه مورد تکرار شده بدلیل حذف اسم جد از حسن ابن علی فاقد اعتبار است، و علاوه از ضعف سند ، ضعف در متن دارد، چون اگر مراد امام این است بین نجس العین ها سگ نجس ترین است. این اشکال دارد ، چون نجس تر با غیر نجس تر دارای حکم واحدند، و خبر واحد هم در چنین موارد مبتلا بهی حجت نیست. 🔹مطلب سیزدهم: روایات وارده در تعامل انسان و صاحب سگ با سگ بسیار واضح بیان می کند که نباید سگ در محل سکونت انسان حضور داشته باشد، یعنی نباید درب اطاق را باز کرده وارد جرگه خانواده شود، و عدم ورود ملائکه به علت ورود سگ به داخل اطاق است، و روایات از این نوع حضور سگ نهی کرده، و تصریح دارد، و به هیچ وجه حضور سگ در محل نگهبانی از خانه، از گله ، از باغ مد نظر روایات نیست . پس اگر سگ در جای مناسب خودش باشد ، مانع ورود ملائکه نیست. 🔹مطلب چهاردهم: تمام آنچه فقهای عظام درباره حکم سگ و برخورد با سگ فتوای داده اند همه درست است. منتها اختلاف ما در این است که ما عرض می کنیم : منشاء نجاست سگ وجود مستمر نجاست عارضی است که باعث نجاست ظاهر سگ می شود، و نه این که سگ مثل ادرار، مدفوع ، وخون عینش نجس باشد، چون از روایات نجس العین بودن سگ در نمی آید ، منتظرم فضلای محترم وجه محکمی برای اثبات نجس العین بودن سگ ارائه فرمایند . اگر تکرار فرمایند از همین روایات در می اید، عرض می کنم اگر سگ نجس العین هم نبود طبیعی بود بخاطر متنجس دائمی بودن سگ به نجاسات پیرامونش باز امام از همین عبارات استفاده کند. بفرمایید کجا امام فرموده عین سگ نجس است؟! و اگر کسی بفرماید اصل کل شی طاهر چرا شامل ادرار و مدفوع نمی شود؟ به همان علت شامل سگ هم نمی شود، پاسخ این است قذارت مدفوع پیش تمام ملل محرز است ، برخلاف سگ که اول کلام است ، که چه حکمی دارد ، به هر حال، ثمره عملی نظر بنده این است ، اگر کسی نجاست ظاهری سگ را کاملا با مثلا شامپو فرش بشوید مانند گرگ ، پلنگ و خرگوش پاک می شود، ولی طبق فتوای رایج همان طوری که مدفوع با شستن پاک نمی شود سگ هم مثل مدفوع عینش نجس است با شستن پاک نمی شود. منتظر پاسخ مستدل هستیم تا از فتوای مشهور خارج نشویم. 🔹مطلب پانزدهم: در عصر ما عده ای از انسانها نژاد خاصی از سگها را به قیمت بالایی برای نگهداشتن در داخل خانه ها( نه برای حراست و انتفاع مشروع بلکه ) برای تفریح خرید فروش می کنند، مشمول معاملات مشروع سگ مانند خرید و فروش سگ شکاری ، سگ گله، و سگ حراست نیست . و درآمد از طریق آن هم باطل و ا‌کل مال به باطل است، و اگر این معاملات باعث عقب افتادن در عمل به تکالیف دینی شود حرکت تکلیفی هم دارد. 🔹 مطلب شانزدهم: در طول تاریخ سگ در کنار سلاطین ، حاکمان ، سرمایه دارای بوده و امروز در انگلیس یک زن وصیت وقف کرده تمام ثروت یک میلیارد دلاری او را فقط به سگش صرف کنند ،و د سگان آنقدر قلب میلیاردرهای جهان را به سوی خود جلب کرده اند اگر غذای سگهای آنها صرف زندگی محرومان قاره آفریقا شود چند صد میلیون انسان گرسنه از مرگ نجات پیدا می کند . و این تنها حب سگ در قلب پولداران است که باعث شده سگان در کاخ نشسته سهم فرزندان آدم را میلیارد ، میلیارد به بلعد و آنها را به طرف حلبی آبادها هل دهد. پس با وجود این که ادیان در مقابل ورود سگ به خانه انسانها ایستاده این چنین سهم فرزندان آدم را می خورد و عده ای هم👇
👇👇👇👇👆👆👆 بجای کوشش برای نجات ۱/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ گرسنه از سگهای کاخ نشین دفاع میکنند. پس نه از آن شوری و نه از این بی نمکی، اگر چه ما دلیل بر نجس العین بودن سگ دلیل پیدا نکردیم ولی این نباید موجب پیش روی سگ برای تسخیر حوزه دیگر از سهم نعمت برای حیات بشری شود‌ و مدافعین حقوق سگ بر مدافعین محرومان جهان پیشی گیرند. ادامه دارد .. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
روز بر هر مرد و زن آزاده ای که از حریم علیهم السلام، به هر طریقی دفاع میکنه، مبارک باد! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany