eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
854 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
1_3897195218.pdf
135.6K
مقاله استاد زنجانی در مورد موسیقی
💠سوال : سلام استادِ عزیز وقت بخیر آیا این 👇متن طبق باور شیعه صحت دارد؟ در نگاه شیعه انتقاد به حاکم جز حقوق مردم هست حتی در حکومت دینی ،چون اگر چه خود امام دارای عصمت از خطا هست اما کارگزارانش که معصوم نیستند. از این فراتر حتی مردم حق دارند اگر انتقاد و نظری دارند در مسائل حکومت داری با آزادی بیان و پس از بیان به امام معصوع ابراز کنند. وحتی امام معصوم در حکومت داری نیازمند مشورت هست. ✅پاسخ : سلام علیک ، هم دو آیه شورای درباره موضوع شناسی (تا زمینه صدور حکم برای حاکم فراهم شود) : (( وامرهم شورا بینهم..... وشاورهم فی الامر)) مطلق است .و هم آیه دوم امر است خطاب به پیامبر معصوم : ( شاوِر) و هم خطبه های نهج البلاغه در خصوص عدم تکیه حاکم بر عصمت خود در امر مملکت داری مطلق است. و هم احدی از ائمه (ع) و فقهای بزرگ نفرموده اند :((عصمت شخص در امور عبادی خودش ، مستلزم عدم خطا در تمام کارگزاران است و مستلزم صحت سیاست سیاستگزاران کل مملکت وبه معنای استغناء از شورا است)) احدی چنین حرف بی مدرکی را نفرموده. این ماهیت مملکت داری است که حاکمان را مستغنی از مشورت نمی شناسد. مقوله :((عدم نیاز معصوم به مشورت در اعمال عبادی شخصی)) غیر از مقوله :((نیاز امر مملک داری به مشورت حاکم ولو معصوم با مردم )) (مانند مشورت خواهی رسول خدا (ص) در جنگ خندق ) می باشد. وجوب مشورت حاکم با مردم در امور مملک داری وجوب کفائی نیست تا با مشورت مسئول دیگر با مردم از گردن حاکم ساقط شود بلکه وجوب عینی است ، چون دامنه تغییر محصول این مشورت ، در تصمیم حاکم معصوم هم اثرش را خواهد داشت. مشورت حاکم سمبلیک نیست . حقیقی است. بله وقتی مرحله موضوع شناسی تکمیل شد و گذشت ،در صدور اجرای آن مبدا صدور حاکم است .((فان عزمت فتوکل علی الله)) به تعبیرهای امام در نهج البلاغه توجه کنید: (( فانی لست فی نفسی بفوق ان اخطیء)) و(( ولیس امرء .....بفوق ان یعان علی ما حمّله الله من حقه.)) و (( والله فوق من ولاّّک)) و (( وانت مسترعا لمن فوقک)) و (( ملک الله فوقک)) و (( وبی فاقه الیک لایجبرمسکنتها الا فضلک)) همه و همه منطق صریح نهج البلاغه است .که منشور تفکر جهانی شیعه اهلبیت است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم و رحمت الله . مطلبی را خدمت حضرتعالی استاد محترم عرض می کنم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید .در بحث موسیقی به نظر قاصر حقیر ، هم چنان که می توان از روایات استفاده کرد ، بهتر آن است که بحث خواندن با صوت انسانی که شامل غنا هم می شود ، از بحث نواختن با آلات نوازندگی و آلاتی که بر آنها می کوبند ، جداگانه بحث شود. ✅پاسخ : وعلیکم السلام اگر یک سرودی در حق شهدای عالم اسلام و مجاهدین راه حق و آزادی ساختند که در همه بینندگان و شنوندگان شور و شوق وصف ناپذیری برای جهاد ایجاد کرد، و در همه بینندگان و شنوندگان حالت غیرت ، حمیت ، تعصب دینی ، ایمانی ایجاد کرد. آیا بخاطر وجود قارمان و یا پیانو فتوای حرمت صادر می فرمائید.؟! و یا تابعی از محصول و خروجی آهنگ می شوید .؟ کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
📗درس سیزدهم از سلسله دروس طلاق. یکی از فرعهای پر اختلاف در باب طلاق ،، طلاق دادن کسی است که غایب از خانواده است ، در سفر است . اختلاف فتاوای بخاطر اختلاف در روایات است. اما حقیر خیال می کند علیرغم اختلاف در روایات این فرع تافته جدا بافته نیست و ناقض اصل کلی باب زمان طلاق نیست. اصل کلی در زمان طلاق این است که در حین حیض و نفاس اتفاق نیفتد. حالا اگر کسی در حال سفر و بی خبری از اوضاع حضر بود ،و می داند پس از مواقعه در طهر سابق ، مقداری از زمان گذشته که همسرش از -- عادت پس از مواقعه در طهر سابق رد شده -- می تواند طلاق بدهد. این معیار کلی است و اختلاف روایات نمی تواند این معیار عام را بشکند. و اما اینکه مرحوم آقای خویی نوشته : روایات دال بر وجوب سه ماه صبر پس از غیبت از منزل خود برای مردی است که زن او در حال بلوغ هم عادت نمی بیند. !! من برای این حمل و فتوای هیچ مدرکی پیدا نکردم. اینجامی خواهم به نکته بسیار مهمی اشاره کنم شاید برای فضلای حوزه مفید باشد. اسلام و احکام اسلام مقوله ای است که خارج از وجود ما وجود دارد، و از خدا نازل شده ،و از قلب ما و عقل ما ظهور نکرده، سر چشمه اسلام خدا است. کودتاگران اهل کتاب در شکل و شمائل صوفی وقتی ظهور کردند نخستین اصل کودتائیشان روایت جعلی و خرافی و اسرائیلی :(( العلم نور یقذفه الله فی قلب من شیاء)) بود ، یعنی علم اسلام و احکام خدا سر چشمه اش قرآن و حدیث نیست که خارج از وجود انسان است. بلکه از قلب خود انسان ظهور می کند . با این دروغ علنی قلب صوفی ها شد به منزله قلب انبیاء.! و متاسفانه مرحوم علامه طباطبایی قدس سره هم مومن ترین مفسر عالم اسلام به این روایت بود.!! و باور عمیق داشت .و این تزریق فکر متصوفه باعث شد مفسرین و فلاسفه و عرفای ما کم ( و شاید هم در بعضی مسائل بی )) خبر از سنت باشند. و این مشکل مال تفسیر مسلمین است. و مشکل حاد دیگر، تمرکز فقهای شیعه روی تتبع در فتاوای به جای تتبع کامل در اخبار و سنت است . اگر مرحوم شیخ اعظم انصاری به اندازه تتبع در فتاوای تتبع در اخبار و تاریخ اخبار داشتند قطعا دنیای متفاوتی داشتیم . ای کاش این خط و فکر جا بیفتد که عرض می کنم :(( حق نداریم هیچ آیه ای را تفسیر کنیم مگر پس از تتبع کامل در روایات تفسیری مربوطه و همچنین حق نداریم یک فتوای بدهیم مگر پس از تتبع کامل در روایات آن فتوای)) ما وارث فقهی هستیم ، بخش اعظم بحثهایش نقل و بررسی مجموعه فتاوای منقوله است، و وارث تفاسیری هستیم ، هسته اصلی آن رای مفسرین محترم است. و وارث عرفانی هستیم ، هسته اصلی آن مکاشفات ( در حقیقت خیالات و محصولات روانی) افراد کاملا بی خبر از فقه اهلبیت است. عرفان مخترع ذهن صوفی است به جای ثقلین. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال قرآنی دارم : چرا سوره حمد بعنوان (( سبع المثانی)) جدا از قرآن عظیم است . مگر سوره حمد قرآن کوچک و غیر عظیم است؟! ✅پاسخ : هر یک از بندهای ذیل فقط توان بیان یک بعد از ابعاد سوره حمد را دارد. سوره مبارکه حمد ۱-- عصاره پیام کل قرآن است. ۲-- سوره حمد به منزله روی پاکت نامه خدا و یا عنوان نامه خدا بر بشر است . ‌۳-- سوره حمد شکل ، نما و صورت انسان کامل است منتها در قالب کلام . ۴-- سوره حمد ندای انسان کامل است. ۵-- سوره حمد فهرست پیام باطن قرآن است . ۶-- با تکرار دائمی قرائت سوره حمد از رغبت فطری احدی برای شنیدن مجدد آن کاسته نمی شود . ۷-- سوره حمد ذکر و تسبح تمام موجودات عالم هستی است . ۸-- اگر تمام هستی ،حرف بزند حرفش حمد خواهد بود . ۹-- سوره حمد سخن کل عالم هستی است. ۱۰-- در حین قرائت حمد بدانید کل هستی دارد حرف می زند . ۱۱-- حمد منطق هستی است . ۱۲-- حمد ذکر کهکشانهائی است که از ما دهها میلیارد سال نوری فاصله دارند. ۱۳-- در حین نماز هر انسان ،، گوئی آن انسان نمازگزار با قرائت حمد از طرف موجودات کل عالم بعنوان شیخ السفرای با خدا حرف میزند. ۱۴-- حمد زیباترین و محبوب ترین کلامی است که عبد در مقابل مولی بر زبان جاری می کند و زبان رسمی بین المللی در بین کل موجودات عالم هستی است. 🔹پس حمد قرآن فشرده شده کل پیام قرآن عظیم است. اینک وقت دقت و تامل است ، در هر ثانیه در ۵ نقطه کره زمین ۵ وقت نماز هر پنج تا هم زمان خوانده می شود ،در نقطه ای نماز صبح و در نقطه دیگر در همان زمان نماز ظهر و در سه نقطه دیگر سه نماز باقی. همه همزمان خوانده می شود. در هر ثانیه در ۵ نقطه زمین ۵ اذان گفته می شود سپس ۵ نماز و ۵ حمد خوانده می شود. خب! پس در کره زمین در هر ثانیه از پنج نقطه ندای اذان و سپس ۵ صدای حمد می آید. این هدیه کره زمین به خدمت خدای عزوجل است. اینک شهاب سنگهای دفع شده از زمین را در اول سوره والصافات مورد دقت قرار دهید. که رجوما للشیاطین است. پس زمین کره ای است که در هر ثانیه میلیونها اذان و میلیونها حمد از او منتشر می شود .و زمین مفتخر است به سوره حمد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی و دست‌ اندرکاران محترم کانال مشکات اهل بیت علیهم‌السلام در راستای مبحث موسیقی، در صورت امکان نظر استاد گرانقدر در مورد حکمت ۱۰۴ کتاب شریف نهج البلاغه با مضمون زیر را می‌خواستم جویا شوم با تشکر و التماس دعای خیر "نوف بکّالی، نسبت به حالات شبانه و نماز شب آن حضرت نقل می‌کند: یَا نَوْفُ، طُوبَی لِلزَّاهِدِینَ فِی الدُّنْیَا، الرَّاغِبِینَ فِی الْآخِرَةِ، أُولئِکَ قَوْمٌ اتَّخَذُوا الْأَرْضَ بِسَاطاً، وَتُرَابَهَا فِرَاشاً، وَمَاءَهَا طِیباً، وَالْقُرْآنَ شِعَاراً، وَالدُّعَاءَ دِثَاراً، ثُمَ قَرَضُوا الدُّنْیَا قَرْضاً عَلَی مِنْهَاجِ الْمَسِیحِ. یَا نَوْفُ، إِنَّ دَاوُودَ علیه السلام قَامَ فِی مِثْلِ هذِهِ السَّاعَةِ مِنَ اللَّیْلِ فَقَالَ: إِنَّهَا لَسَاعَةٌ لَا یَدْعُو فِیهَا عَبْدٌ إِلَّا اسْتُجِیبَ لَهُ، إِلَّا أَنْ یَکُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِیفاً أَوْ شُرْطِیّاً، أَوْ صَاحِبَ عَرْطَبَةٍ (وهی الطنبور) أَوْ صَاحِبَ کَوْبَةٍ. (در یکی از شب‌ها حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را دیدم که برای عبادت از بستر بر خواست، و نگاهی به ستارگان افکند، و به من فرمود: خوابی! یا بیدار؟ گفتم بیدارم، امام علی علیه السلام فرمود:) (ای نوف! خوشا به حال آنان که از دنیای حرام چشم پوشیدند، و دل به آخرت بستند، آنان مردمی هستند که زمین را تخت، خاک را بستر، آب را عطر، و قرآن را پوشش زیرین، و دعا را لباس رویین خود قرار دادند، سپس دنیا را همانند عیسی مسیح علیه السلام وا نهادند. ای نوف! همانا داوود پیامبر (که درود خدا بر او باد) در چنین ساعتی از شب برمی‌خواست، و می‌گفت: «این ساعتی است که دعای هر بنده‌ای به اجابت می‌رسد، جز باجگیران، جاسوسان، شبگردان و نیروهای انتظامی حکومت ستمگر، یا نوازنده طنبور و طبل" ✅پاسخ :سلام علیکم و رحمه الله اول : نوف بکال ابورشید، ابوعمرو ، ابو رشیدین الحمیری البکالی. پسر خوانده کعب الاحبار یهودی نفوذی ویران کننده تفسیر اهلبیت با اسرائیلیات است . دوم : امیرالمومنین خطش ، کلامش، خطبه است تفسیرش حجت است. اما این خطبه مال امام (ع) نیست . سوم : اسلام انبیای عظام بنی اسرائیل پس از نزول قرآن حجت نیست. چهارم : نوف بکال یکی از بابهای خروجی اسرائیلیات عبدالله ابن عمرو عاص بود. که راه پدر خوانده یهودی اش را ادامه داد . پنجم : جفیر ابن نفیر فارق التحصیل مدرسه یهودیان یمن و از ارکان تنظیم کننده مواد کودتای سقیفه بوده یکی از منتشر کنندگان اخبار نوف بکالی است. ششم : درباره او ابن عساکر نوشته یکی از قصاصون قصص اسرائیلی بوده است .و در زمان امارت مصعب با محمد ابن مروان به قتل رسید . هفتم : او عامل انتشار اسرائیلیات در حمص بوده. هشتم : او کسی بوده اسلامِ حضرت داود و اسلامِ حضرت عیسی را به اسم امیرالمومنین تبلیغ می کرده است. نهم: در خطبه اولیه در تاریخ ابن عساکر واژه طنبور نیست . دهم : ابزار آهنگساز مانند چاقو است ،دو نوع استعمال دارد ،حلیت و حرمتش تابع استعمال است و ذاتش که پوست آهو است .مثل شراب نیست که فقط در مسیر حرمت استعمال دارد. یازدهم : هیچ ساعتی از شب نیست که تمام دعاها قبول شود. که در خطبه منسوبه فوق آمده است. دوازدهم : خطبه فوق جزء خطبه هائی است که سندش در مستندات اخیرا تدوین شده و مستدرکات نهج البلاغه قابل اعتنا نیست. سیزدهم : در خطبه فوق که در تاریخ ابن عساکر با دو سند سنی آمده واژه طنبور نیست. کوبه و عرطبه هست و حتی طنبور مستعمل در مارش نظامی مشکل ندارد. آنچه حرام است مستعمل در حرام است. اخیرا یکی از منبری ها اعتمادا به نظر سید محسن امین و مامقانی ، و شیخ عباس قمی ،و عسقلانی سنی نوف بکالی اسراییلی را برده بالا رسانده به مقام عمار.!! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
📗درس چهاردهم از سلسله دروس طلاق. تقریبا اجماع هست که طلاق با نوشتن صحیح نیست . باید لسانا و لفظا تصریح کند به طلاق . و عبارت منهاج مرحوم آیت الله خوئی و تحریر امام خمینی نیز مانند کتب سایر فقهای عظام حاکی از اجماعی و مسلم تلقی کردن این فتوای است . اما توجه کنید: اولا در روایت ابوحمزه ثمالی عبارت :(( اویخطه بیده وهو یرید الطلاق )) به معنای یکتبه بیده نیز هست، و اگر نتوانیم بگوئیم به معنای یکتبه است ، حداقل شامل کتابت هم هست .چون خط با دست یک مصداقش کتابت است. و ثانیا: در عصر صدور روایات ۹۹ درصد مردم سواد خواندن و نوشتن نداشتند ،ولذا زبان کتابت برای مردم عادی به منزل زبان انسان لال بود. ولذا زبان قلم و کتابت رساننده عرفی مقاصد برای عوام آن عصر نبود و دو روایت دال بر بطلان طلاق کتابتی ناظربه این فضا است. ثالثا: همانطوری که گفتیم دو روایت زراره و ابن اذینه که دلالت دارند نوشتن کافی نیست، مسلما بخاطر((عدم توان بر خواندن مردم )) بوده ، و با وجود زبان ، سکوت در کنار ((کتابت بی توان برای ارسال معنا )) ایجاد کننده شک و تردید در اراده جدی طلاق بوده است. رابعا : در عصری که ( مثل عصر ما) به عکس صدر اسلام ۹۹ درصد مکالمات ، مراسلات ، مفاهمات و مبادلات مقاصد و معانی توسط کتابت در کاغذ و یا در شبکه های مجازی صورت می گیرد، طبعا طلاق مکتوب ادل و اکمل در بیان طلاق است. و شاهدین طلاق با وجود طلاقنامه شهادتشان بر کتابت اطمینان آورتر است . چون کاغذ طلاقنامه باقی است اما صدای قرائت صیغه طلاق همان لحظه از بین می رود . خامسا: در عصر ما هر طلاقی ثبت دفتری نشود ،غیر قانونی است . 📖پس کتابت ضمانت صحت است و نه کلام محض . سادسا: در طول تاریخ اسلام در مکالمات زن و شوهر در شرف طلاق و جدائی ، زنان معترض به شوهر می گفتند :(( کاغذم را بده بروم)) این کاغذ بود که نماد طلاق بود. کاغذ یعنی طلاق . سابعا : ۹۰درصد مسلمانان عرب نیستند و نه ((انت طالق)) را می دانند یعنی چه ، و نه اگر دیگری بخواند معنای آنرا می دانند . اما اگر به فارسی بنویسد (( من تو را طلاق دادم و تو از این لحظه آزاد از قید زوجیت هستی)) و محتوای این مکتوب را زن بخواند و بداند کافی است برای شروع عده. 📚نتیجه این که اگر دو نفر شاهد عادل شهادت بدهند زید در پیش ما نوشت و تحویل داد به همسرش که:(( زنم ، فلان خانم ، را طلاق دادم )) صحیح است. هر چه کوشش کنیم روایات توان تضییق دائره کیفیت اجرای صیغه طلاق را ندارد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال : سلام استادِ عزیز وقت بخیر آیا این 👇متن طبق باور شیعه صحت دارد؟ در نگاه شیعه انتقاد به حاک
💠سوال : ولی آخر کلامتون رو متوجه نشدم. اون آخرش که از نهج البلاغه آوردید. میشه لطفا یک صوت کوتاه بدید؟ "بله وقتی مرحله موضوع شناسی تکمیل شد و گذشت ،در صدور اجرای آن مبدا صدور حاکم است .((فان عزمت فتوکل علی الله)) به تعبیرهای امام در نهج البلاغه توجه کنید: (( فانی لست فی نفسی بفوق ان اخطیء)) و(( ولیس امرء .....بفوق ان یعان علی ما حمّله الله من حقه.)) و (( والله فوق من ولاّّک)) و (( وانت مسترعا لمن فوقک)) و (( ملک الله فوقک)) و (( وبی فاقه الیک لایجبرمسکنتها الا فضلک)) همه و همه منطق صریح نهج البلاغه است .که منشور تفکر جهانی شیعه اهلبیت است." ✅پاسخ : به صورت صوتی در ذیل 👇👇