💠سوال :
حضرت آیت الله موسوی سلام علیکم
منظور بنده این است که امروزه ،
در بحث حلال و حرام بودن《 غنا》
و حلال و حرام بودنِ 《نواختن با آلات نواختن》 ، چنین مرسوم شده است که
معمولا هر دو را، یعنی ( غنا و نواختن ) را تحت عنوانِ( موسیقی ) بحث می کنند اما در روایات بحث از غنا ( که با صوت انسانی) محقق می شود
با بحث از نواختن و استفاده از ابزار نواختن جدا گانه بحث شده است
و در مورد ابزار نواختن ، حتی حدیث صحیح السند داریم که رسول خدا صلی الله علیه و آله نواختن را به دو قسم تقسیم نکرده است بلکه محو نابودی این وسائل را از جمله فلسفه ی بعثت خودش ( صلی الله علیه و آله )
شمرده است اما در مورد خواندن با صوت انسانی ، بحث دیگری است که تحت عنوانِ ( غنا ) قابل بررسی است
ببخشید "( درس پس دادم)
الکافی -طبع دار الحدیث
ج(۱۲) ص( ۶۷۱ و ۶۷۲)
امالی صدوق رحمت الله علیه
✅پاسخ :👇👇👇
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال : حضرت آیت الله موسوی سلام علیکم منظور بنده این است که امروزه ، در بحث حلال و حرام بودن《 غ
✅پاسخ : و علیکم السلام
ممنون که انسان جدی و پیگیری هستید .
منتها توجه فرمایید : در امر موسیقی برای رسیدن به سطحی از اشراف که جرئت فتوای دهد باید تمام آن چندین صد روایت را ببینید بعلاوه روایت راویانی مانند ابی ربیع شامی غیر ثقه که مرقوم فرموده اید نمی تواند حجت باشد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : استاد! ما طلبه ها از کجا شروع کنیم ؟
✅پاسخ: به نظر قاصر حقیر از آنجائی که بنده حقیر شروع کرده است.
یعنی به نظر حقیر تمام جهان اسلام لاسیما جهان تشیع در پویا کردن و تحرک بخشی به شناخت خود اسلام و احکام اسلام و سپس تبلیغ و عرضه اسلام یک حلقه مفقوده دارد تا آن حلقه پیدا نشود ، ما بجای( رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا ) همچنان شاهد یخرجون من دین الله افواجا خواهیم بود. و آن حلقه مفقوده این است که توضیح می دهم :
۱-- خود اسلام یک مقوله است ، ممکن نیست شناخته شود مگر با سابقه تاریخی اش .
۲-- رسالت رسول خدا(ص) بعنوان رسول خاتم یک مقوله است ،ممکن نیست شناخته شود مگر همراه با سابقه تاریخی اش.
۳-- قرآن کریم یک مقوله است ممکن نیست شناخته شود مگر همراه با سابقه تاریخی اش.
۴-- جایگاه اهلبیت عصمت و طهارت (ص) یک مقوله است ، ممکن نیست شناخته شود مگر همراه با سابقه تاریخی شان.
۵-- سنت ، فقه و تفسیر ممکن نیست بدون سابقه تاریخی شان شناخته شوند. اما امروز هر پنج مقوله بطور کلی مجرد از سابقه تاریخی شان ، مطالعه و عرضه می شود .
امام حسینمان در یک روز عاشورا تعریف می شود، والسلام .
حضرت زهرایمان (ع) فقط در ۷۵ روزبیماری مطرح می شود .وقس علی هذا .
سایر ارکان دین و مذهب را از یک عدد سیب موجود در یک ظرف مثال بزنم:
اگربا اشاره به یک عدد سیب از یک نفر روستائی بپرسیم این چیست ؟ خواهد گفت : سیب! والسلام .
یعنی میوه ای است خوردنی .این مقدار تعریف سیب به درد هیچکس نمی خورد. چون سیب را از سابقه نقش تاریخی اش جدا و لخت کرده است.
حال اگر از یک متخصص تغذیه و میوه بپرسیم این چیست؟ خواهد گفت : میوه ای است که اولین خاستگاهش مثلا شمال عراق بوده ، مفید ترین میوه است ۶ هزار سال است از آن سرکه می سازند ، سرکه اش خاصیت کذا دارد. برای تقویت سیستم عصبی مفید است. قدرت دفاعی بدن را تضمین و تقویت می کند.
پوست صورت و بدن را شفاف می کند، مدت سه ماه در فضای مناسب استعداد بقا دارد .صادرات اصلی کشور فلان است . از سیب ، فلان دارو را می سازند. در نواحی حارهّ بار نمیدهد وووو سیب همراه با این خصوصیاتش و سابقه تاریخی اش سیب است. و نه بدون آن .
دین و مذهب نیز چنین است. قرآن کریم برای معرفی دین اسلام تعریف دین را از آدم شروع کرده .
ولی ما از بعثت نبی خاتم!! اسلامی که خدا در قرآن تعریف کرده یک میلیون سال سابقة خدمت دارد .
اسلامی که در کتاب فلان نویسنده معرفی کرده ۱۴۰۰ سال .!!
پس این حوزه های مبارکه سنتی با این ((تجرید ارکان دین از سابقه تاریخیش)) زمینه تحرک را از مقولات دینی گرفته است.
🔹پس تنها چاره این است چون علوم دانشگاهی در دو قرن اخیر نحوه حرکت و شناخت جهان را به صورت فنی ِناشی از تجربه به دست آورده لذا در شناخت و شیوه حرکت مقوله های دینی از شیوه دانشگاهی استمداد کنید.
اگر چنین شیوه ای را در پیش بگیرید علیرغم همه بی مهریهای لاتعدولاتحصی در حق دانشگاه خود دانشگاه به یاریتان می شتابد ، دانشگاهی شدن شیوه حرکت حوزه ها در تحقیقات، زمینه ساز پویائی فقه خواهد شد. این خرمنی که با این بلبشوئی مشاهده می کنید ، ((سرخرمن)) آن وعده های تحول است که شنیده ایم و سپس رسیده ایم.
امید به این ((گلشن)) موعود در قالب آینده ((روشن)) جواب نداده و نمی دهد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال : استاد! ما طلبه ها از کجا شروع کنیم ؟ ✅پاسخ: به نظر قاصر حقیر از آنجائی که بنده حقیر شروع ک
💠سوال : سوال من تنها درباره شیوه حرکت علمی حوزه های علمیه نبود که پاسخش داده شد .
این بخش هم مد نظرم بوده چگونه در مقام عمل اثرگذار باشیم؟
✅پاسخ:
الف: از آخوندهای دنیا طلب و رفاه طلب فاصله بگیرید.
ب: دفاع واقعی و منطقی کنید از طبقه سفلی ، کارگران ، فقرای ، پا برهنگان و قشر فراموش شده در تاریخ حکومتها.
ج: عدم سکوت و پرخاشگری در قبال هر ظلمی .
د: اشراف وسیع بر نهج البلاغه. و کوشش در جهت شناسائی منطق نهج البلاغه.
ه: راه اندازی شبکه جهانی مستضعفین.
و: منعکس کردن درد و رنج محرومین و مستضعفین ،کارگران،و فراموش شدگان جوامع و تاریخ.
ز: افشاگری سراسری در خصوص جنایات قارونها زمان و سرمایه داری بین المللی بهم پیوسته.
ح: تاسیس ((حزب فراموش شدگان )) و ایجاد وحدت واقعی بین محرومین و فراموش شدگان.
ط : تشویق علمی و منطقی نسل جدید برای حرکت بسوی تاسیس هسته های مذهبی ، با شعار حمایت از فراموش شدگان و مبارزه با رانتخواران.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany