تو رسیدی و علی طعم پدر بودن را🌺
و نبی صاحب فرزند پسر بودن را🌹
فاطمه مادر یک قرص قمر بودن را🌺
و خدا خالق خورشید دگر بودن را🌹
حس نمودند و به یمن قدمت باران شد🌺
با کریم دو جهان کار گدا آسان شد🌹
#کریم_ابن_کریم
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_44
🌹 آیات ۴۲ و ۴۳ سوره مائده
💥سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبَ أَكَّالونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَآءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُم بِالقِْسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (۴۲)
و َكَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَعِنْدَهُمُ التَّوْرَاةُ فِيهَا حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ ۚ وَمَآ أُولَٰٓئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ (۴۳)
#ترجمه: آنان براى دروغ سازى به دقّت گوش مى دهند و همواره مال حرام مى خورند، پس اگر (براى داورى) نزد تو آمدند، یا میانشان داورى كن یا از آنان روى بگردان. و اگر از آنان روى بگردانى پس هرگز هیچ زیانى به تو نخواهند رساند. و اگر داورى كنى، پس میانشان به عدالت قضاوت كن، همانا خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد. (۴۲)
و چگونه تو را داور قرار می دهند در حالی كه تورات كه در آن حكم خداست نزد آنان است؟ سپس بعد از آن روی بر می گردانند و آنان مؤمن نیستند (۴۳)
🌷 #سَمَّاعُونَ: کسانی که به دقت گوش می دهند
🌷 #كَذِبِ: دروغ
🌷 #أَكَّالُونَ: بسیار می خورند
🌷 #سُّحْتِ: مال حرام
🌷 #أَعْرِضْ: روی برگردان
🌷 #مُقْسِطِينَ: عدالت پیشگان
🌷 #يَتَوَلَّوْنَ: بر می گردانند
موضوع این آیات در ادامه آیه قبلی می باشد. در اين آيه بار ديگر #قرآن تأكيد مى كند كه یهود گوش شنوا براى شنيدن سخنان تو ای پیامبر و تكذيب آن دارند و يا گوش شنوايى براى شنيدن دروغ هاى بزرگانشان دارند «سَمّاعُونَ لِلْكَذِبِ؛ آنان برای دروغ سازی به دقت گوش می دهند.» اين جمله به عنوان تأكيد و اثبات اين صفت زشت براى آنها تكرار شده است. علاوه بر اين « أَكّالُونَ لِلسُّحْتِ؛ همواره مال حرام می خورند» طبق روایات ، منظور از #سحت رشوه و هدایایی است که برای انجام کاری داده شود و در لغت کار حرامی است که مایه ی ننگ صاحبش شود.
سپس به #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» اختيار مى دهد كه هرگاه اين گونه اشخاص براى داورى به تو مراجعه كردند مىتوانى در ميان آنها داورى به احكام #اسلام كنى و مىتوانى از آنها روى گردانى که قرآن می فرماید: «فَإِنْ جآءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ؛ پس اگر برای داوری نزد تو آمدند، یا میانشان داوری کن یا از آنان روی بگردان» و براى تقويت روح #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» اضافه مى كند: «وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً؛ واگر از آنان روی بگردانی پس هرگز هیچ زیانی به تو نخواهند رساند.»
سپس به پیامبر می فرماید: «وَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ؛ و اگر داوری کنی ، پس میانشان به عدالت قضاوت کن، همانا خداوند عدالت پیشگان را دوست می دارد.
دلیل مراجعه #یهود به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ، پیدا کردن راهی برای تخفیف مجازات در قضاوت ها بود و آنان با اینکه به #تورات دسترسی داشتند و پاسخگوی نیازهای آنان بود ولی دنبال قانون ساده تری می گشتند. «وَ كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللّهِ؛ و چگونه تو را داور قرار می دهند در حالی که تورات که در آن حکم خداست نزد آنان است؟» عجب اين كه بعد از انتخاب پیامبر براى داورى، حكم پیامبر را كه مانند حكم تورات است چون بر خلاف ميل آنهاست نمىپذيرند «ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ؛ سپس بعد از آن روی بر می گردانند. حقيقت اين است كه آنها اصولاً #ايمان ندارند « وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ؛ و آنان مؤمن نیستند»
🔹 پيام های آیات ۴۲و۴۳ سوره مائده
✅ #پیامبر صلى الله علیه و آله غیر از مسئولیّت نبوّت، مسئولیّت حكومت نیز داشت.
✅ #پیامبران، در امر حكومت و داورى، از طرف خداوند اختیاراتى دارند كه طبق صلاح دید عمل كنند.
✅ اگر حاكم اسلامى براى داورى بین كشورهاى غیر اسلامى انتخاب شد، باید #عدالت، جرأت و صراحت را كاملاً مراعات كند.
✅ مسایل نژادى، منطقه اى، تعصب هاى گروهى، تمایلات شخصى و تهدیدها نباید در قضاوت ها تأثیر بگذارد.
✅ همه ی #تورات تحریف نشده است.
✅ علامت #ایمان، تسلیم بودن در برابر قانون است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
#تفسیر_موضوعی
#رهبر_قرآنی
#شماره_شانزدهم
🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
«مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا» (سوره مبارکه أحزاب، آیه ۲۳)
❓❓چگونه جامعه اسلامی می تواند از گذرگاه های مشکلات عبور کند؟ راه حل مشکلات جامعه ما چیست؟
🍃«آیات سورهی احزاب ... نشاندهندهی خطّ روشن و مستقیم امّت اسلامی در هنگامههای #دشوار، در چنبرههای سخت زمانه و #روشنکنندهی راه امّت است. معلوم میکند که اگر امّت اسلامی در هر برههای، در هر دورهای _دچار #مشکلاتی شد ... راه چیست.
✅ منَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیه؛ وقتی پیمان با خدا و معاهدهای که دلهای مؤمن با خدا بستهاند #صادقانه باشد، همهی کارها پیش خواهد رفت؛ همهی #مشکلات برطرف خواهد شد.
🍃البتّه زندگی موانع دارد، مشکلات دارد، هیچ جادّهی آسفالتهای در مقابل هیچ ملّتی نیست؛ باید راه را با #همّت خودشان، با کوشش خودشان هموار کنند، صاف کنند و به سمت #اهداف خودشان حرکت کنند.
🍃ملّتهایی که به اوج #معنویّت و #مدنیّت و رفاه و #سعادت رسیدند، اینجوری حرکت کردند.»
📚بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم، ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
🌸☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️
🌷 دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
🌷اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَكِ یا إلَهَ العالَمین.
🌷خدایا توفیقم ده در آن به سازش كردن نیكان و دورم دار در آن از رفاقت بدان و جایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبود جهانیان
#دعوتنامهافطاری
🔰 برگزاری مراسم عهد مهدوی و برپایی تجمع مطالبه گری در زمینه احیاء فرهنگ عفاف و حجاب
📌به همراه جشن میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام 🌻
♨️ و پذیرایی افطاری ساده ✅💯
🔴شنبه 19 فروردین ماه مصادف با هفدهم ماه مبارک رمضان- مسجد مقدس جمکران شبستان کربلا
🕰ساعت پذیرش میهمانان در شبستان کربلا : از ساعت 15الی 16
🔸 ثبت نام از طریق سامانه فرهنگی به نشانی ذیل (بخش اردوها):
https://cul.jz.ac.ir/Account/Login
⭕️ویژه طلاب ، اساتید و فارغ التحصیلان جامعه الزهرا سلام الله علیها
( هنگام ثبت نام ، قسمت توضیحات را به طور کامل مطالعه نمایید.)
❇️ اداره کل امور فرهنگی
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
🆔 @jz_mft
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_46
🌹 آیه ۴۵ سوره مائده
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالمُونَ
#ترجمه: و در آن (تورات) برایشان مقرر کردیم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همه ى زخم ها قصاص است.
پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّاره ى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند.
🌷 #كَتَبْنَا: نوشتیم، مقرر کردیم
🌷 #النَّفْسِ: جان
🌷 #الْعَيْن: چشم
🌷 #الْأَنْف: بینی
🌷ِ #الْأُذُن: گوش
🌷 #السِّنِّ: دندان
🌷 #الْجُرُوح: زخم ها
🌷 #قِصَاص: مقابله به مثل در جنایت عمدی. قص و قصص به معنی تعقیب است چون انتقام در تعقیب جنایت است لذا آن را قصاص گفته اند.
🌷 #تَصَدَّقَ: صدقه دهد
🌷 #كَفَّارَة: کفاره گناه - کفاره گناه یعنی عملی است که گناه را پوشانیده و از بین می برد.
اين آيه قسمتی از احكام قصاص و حدود الهى تورات را شرح مى دهد، که می فرماید: در تورات قانون #قصاص را مقرّر داشتيم كه اگر كسى عمداً بی گناهى را به قتل برساند اولياى مقتول مى توانند قاتل را در مقابل اعدام نمايند» « وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ؛ و در آن برایشان مقرر کردیم که جان در برابر جان قصاص است. » منظور از فیها (در آن) تورات می باشد.
در #تورات آمده که اگر کسی به طور عمد بی گناهی را به قتل برساند اولیای مقتول می توانند قاتل را در مقابل اعدام نمایند.
و اگر كسى عمدا آسيب به چشم ديگرى برساند و آن را از بين ببرد او نيز مى تواند، چشم او را از بين ببرد «وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ: #چشم در برابر چشم. و همچنين اگر کسی عمدا به بينى کسی آسیب برساند، جايز است بينى جانى هم آسیب دیده شود. « وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ؛ و #بینی در برابر بینی » و نيز در مقابل بريدن گوش، بريدن گوش طرف، مجاز است» « وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ: و #گوش در برابر گوش » و اگر كسى دندان ديگرى را عمدا بشكند او مىتواند دندان جانى را در مقابل بشكند « وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ؛ و #دندان در برابر دندان »
و بطور كلى هر كسی جراحت و زخمى به ديگرى بزند، در مقابل مىتوان #قصاص كرد «وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ: و همه ی زخم ها قصاص است»
بنابراين، حكم قصاص بطور عادلانه و بدون هيچ گونه تفاوت از نظر نژاد و طبقه اجتماعى و طايفه و شخصيّت اجرا مى گردد. ولى براى آن كه اين توهّم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم مى فرمايد: « فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفّارَةٌ لَهُ؛ پس هر که آن را صدقه دهد، کفاره ی گناهانش محسوب شود. » منظور از #صدقه در اینجا یعنی عفو کند. و در پايان آيه مى فرمايد: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ؛ و کسانی که به آنچه خدا نازل فرموده حکم نکنند، پس آنان همان ستمگرانند» اینهایی که بیان شد در تورات آمده و #دیه نیست، مجرم یا قصاص مى شود یا عفو. امّا در #اسلام، دیه به عنوان راه سوّم مطرح است.
🔹پيام های آیه ۴۵ سوره مائده 🔹
✅ همه ى انسان ها، از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنى، در مقابل قانون یكسانند، و خون كسى رنگین تر از دیگرى نیست.
✅ #قصاص، در ادیان پیشین هم بوده است.
✅ #صدقه، تنها انفاق مالى نیست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است.
✅ عفو ما از #مجرم، عفو الهى را به دنبال دارد.
✅ در #اسلام همراه مسایل كیفرى، مسایل اخلاقى هم مطرح است.
✅ جریمه ى مالى و زندان، به تنهایى نمى تواند عاملى براى بازداشتن #مجرم از جرم باشد.
✅ اگر حكم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مى گیرد. البتّه میان زن ومرد در حكم قصاص، تفاوت هاى حكیمانه اى در كتب فقهى بیان شده است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری