#نقدها_و_چالش_ها #تهمت #ابن_تیمیه
❌تهمت های ناجوانمردانه(۸)❌
یکی از تهمت هایی که ابن تیمیه در کتاب «منهاج السنه، ج۵، ص۱۷۵» بر علیه شیعیان مطرح نموده، در رابطه با نماز جماعت می باشد. او می نویسد: «رافضی ها نماز جماعت پشت سر هیچ شخصی جز امام معصومشان نمی خوانند». تا جایی که می نویسد: «شیعیان مساجدشان را به خاطر اینکه نمازشان را جز پشت سر امام معصوم نمی خوانند، تعطیل نمودند».
📚(مجموع الفتاوی، ج۲۷، ص۱۶۳۲)
👈وهابیت هم به تبعیت از امامشان ابن تیمیه، چنین دروغی را مطرح نمودند. مثلا «عبدالعزیز الراجحی» از مفتیان عربستان در کتاب «شرح الطحاویه، ص۵۲۹» می نویسد: «شیعه جز پشت سر معصوم نماز جماعت نمی خواند».
🔺نقد
1⃣ با یک جستجوی ساده در کتاب های فقهی شیعیان می توان فهمید که از منظر شیعه عصمت امام جماعت اصلا شرط نمی باشد. بلکه آن چیزی که از شروط امام جماعت معرفی شده، عدالت است. مثلا علامه حلی در کتاب «تذکرة الفقهاء،ص۲۵۷،نسخه خطی» می نویسد:
«عدالت در امام جماعت شرط است... این مطلب نزد علمای ما اجماعی است».
2⃣ براستی چرا چنین علمایی برای اثبات ادعایشان از آوردن منابع و مستندات از کتاب های شیعه خودداری می نمایند؟ آیا جمعیت فراوانی از شیعیان را که به صورت شبانه روز در مناطق مختلف دنیا در مساجد مشغول به خواندن نماز جماعت هستند را ندیده اند؟ یا اینکه خودشان هم میدانند شیعه اصلا چنین اعتقادی نداشته و فقط به عنوان بدبین کردن مسلمانان به شیعیان به چنین دروغ هایی متوسل می شوند؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقدها_و_چالش_ها #تهمت #ابن_تیمیه ❌تهمت های ناجوانمردانه(۸)❌ یکی از تهمت هایی که ابن تیمیه در کت
InShot_۲۰۲۲۰۱۱۵_۰۹۳۴۱۳۸۹۵.jpg
1.57M
✳️اسکن منابع مطرح شده
🔺فایل با کیفیت بالا
🆔@meshkatehedayat
🏴۱۳جمادی الثانی سالروز وفات حضرت امالبنین علیها السلام را تسلیت عرض می نماییم.🏴
«پروانه ایم و بر اهل بیت سوخته ایم
این چشمه اشک به مشک خود دوخته ایم
گر خادم سادات علی هستیم ما
از ام البنین این روش آموخته ایم»
🆔@meshkatehedayat
#شبهه #نماز #خلفا #امام_علی_علیه_السلام
✍شبهه:
🔺آیا امام علی علیه السلام پشت سر خلفا نماز خواندند؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #نماز #خلفا #امام_علی_علیه_السلام ✍شبهه: 🔺آیا امام علی علیه السلام پشت سر خلفا نماز خواندند؟
🟣پاسخ:
❌تذکر: بنابر قاعدهٔ الزام اگر اهل تسنن بخواهند مطلبی را بر علیه شیعه احتجاج کنند، باید به کتاب های مورد قبول شیعه استناد نمایند. زیرا که کتاب های اهل تسنن در نزد شیعیان حجیتی ندارد. در 👈اینجا👉 این قاعده را توضیح داده ایم. با توجه به قاعده ای که بدان اشاره نمودیم، در پاسخ به این شبهه می گوییم:
✳️اولا در روایت شیعه نقل شده است که حضرت علی علیه السلام در نماز، پشت سر ابوبکر ایستادند، ولی به او اقتدا نکردند.
امام صادق علیه السلام در این رابطه فرمودند:
«حضرت علی علیه السلام در مسجد حاضر شدند و پشت ابوبکر ایستادند؛ اما نماز را فرادی خواندند.»
📚(تفسیر القمي، ج۲، ص۷۸۵)
👈این روایت بهترین دلیل بر آن می باشد که امام علی علیه السلام اصلا ابوبکر را بعنوان شخصی عادل قبول نداشته تا در نمازش به او اقتدا نمایند.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
🟣پاسخ: ❌تذکر: بنابر قاعدهٔ الزام اگر اهل تسنن بخواهند مطلبی را بر علیه شیعه احتجاج کنند، باید به کت
👤«ابن قدامه مقدسی حنبلی» از علمای بزرگ اهل تسنن در رابطه با امام جماعتی که صلاحیت امامت ندارد می نویسد:
«اگر ماموم خواست می تواند نیت فرادی کند. ولی [به ظاهر] با امام جماعت در رکوع و سجود و قیام و نشستن همراهی کند. که در این صورت نمازش صحیح است. زیرا خودش همه افعال و شروط نماز را بصورت کامل انجام داد».
📚(المغني، ج۳، ص۲۵)
✳️ثانیا بر فرض هم اگر امام علی علیه السلام در نماز به خلفا اقتدا می نمود، باز هم بر شیعه اشکالی وارد نمی شد. زیرا بنابر فقه شیعه می توان از روی تقیه برای حفظ مصالح و دفع ضرر، در نماز به مخالفین اقتدا نمود.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
👤«ابن قدامه مقدسی حنبلی» از علمای بزرگ اهل تسنن در رابطه با امام جماعتی که صلاحیت امامت ندارد می نوی
InShot_۲۰۲۲۰۱۱۷_۱۴۳۱۵۲۱۰۷.jpg
1.58M
📚اسکن کتاب «تفسیر القمي»
📚اسکن کتاب «المغني»
🆔@meshkatehedayat
#کتاب_شناسی #مذهب_شیعه
📚کتاب: «بنور فاطمه إهتدیت»
✍مؤلف: «عبد المنعم حسن سودانی»
📎عبد المنعم در کشور سودان در سال ۱۹۶۹م در خانواده ایی اهل تسنن متولد گردید. او در رشته حقوق مشغول به تحصیل شد. پس از گفتگوهای متعدد با پسر عمویش که تازه به مذهب حقه اهل بیت تشرف یافته بود، و بعد از تحقیقات متعددی که در منابع شیعه و اهل تسنن کرده بود، به مذهب شیعه شرفیاب گردید. عبد المنعم آنچه را که موجب روشن شدن چراغ تحقیق و بررسی در خودش شده بود را، روایت غضب حضرت زهرا بر ابوبکر در مهم ترین کتاب اهل تسنن یعنی صحیح بخاری می داند.
🔰معرفی کتاب:
کتاب حاضر مجموعه ای است ارزشمند که به قلم «عبدالمنعم حسن سودانی» نگاشته شده است. مؤلف در این کتاب به نحوه گرایشش به مذهب شیعه و به موضوعاتی همچون امامت، خلافت، صحابه و... می پردازد.
❌بخشی از کتاب:
«من آمده بودم تا با او (یعنی پسر عمویش که تازه شیعه شده بود) دیداری داشته باشم و درباره اموری عام گفتگو کنم در یک لحظه صدای خطیبی که از یک دستگاه ضبط صوت ، پخش می شد، توجهم را جلب کرد که می گفت: «این خطبه ای است که در منابع اهل سنت و شیعه وارد شده و حضرت فاطمه زهرا علیها السلام آن را ایراد نمود تا حق خود را در فدک ثابت نماید. سپس خطیب به ایراد خطبه پرداخت...»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#کتاب_شناسی #مذهب_شیعه 📚کتاب: «بنور فاطمه إهتدیت» ✍مؤلف: «عبد المنعم حسن سودانی» 📎عبد المنعم در
بنور فاطمة اهتديت - الشيخ عبدالمنعم حسن.pdf
7.43M
📚کتاب: «بنور فاطمه إهدیت»
✍مؤلف: «عبدالمنعم حسن سودانی»
🔺زبان عربی
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
📚کتاب: «بنور فاطمه إهدیت» ✍مؤلف: «عبدالمنعم حسن سودانی» 🔺زبان عربی 🆔@meshkatehedayat
1395-02-05_12-21-50 (1).pdf
2.28M
📚کتاب: «با نور فاطمه هدایت شدم»
✍مترجم: «حسین محفوظی»
🆔@meshkatehedayat
#نقد_ها_و_چالش_ها #حدیبیه
#عمر_بن_خطاب
❌حدیبیة، سنجش میزان ایمان❌
✅یکی از کسانی که مورد توجه و تأیید اهل تسنن بوده و او را در اوج ایمان و مطیع محض پیامبر اکرم می دانند، عمر بن خطاب می باشد.
در حالیکه با مراجعه به کتب اهل تسنن موارد متعددی از رفتارهای عمر بن خطاب را مشاهده می نماییم، که نه تنها مطیع محض پیامبر نبوده بلکه در مقابل کلام پیامبر اکرم اظهار نظر و پافشاری می نمود، و پایبند و متعبد به کلام رسول خدا نبوده است.
🔴یکی از مواردی که این اخلاق و روحیه عمر بن خطاب را ثابت می کند، ماجرای صلح حدیبیه می باشد.
بعد از آنکه پیامبر اکرم خوابی دیدند که در حال طواف خانه خدا هستند، با اصحابشان به سمت مکه حرکت کردند. امّا در نزدیکی مکه کفار مانع ورود پیامبر اکرم شدند. و در این زمان صلح نامه ای امضاء شد. بعد از این ماجرا عمر بن خطاب می گوید:
👈« قسم به خدا! از زمانى كه اسلام آوردهام، جز امروز ( در اسلام و نبوت رسول خدا ) شك نكردهام. نزد پيامبر آمدم و گفتم: اى رسول خدا! مگر شما پيامبر خدا نيستى؟!!. پيامبر فرمود: بلى هستم. عمر گفت: مگر ما بر حق و دشمنان ما بر باطل نيستند؟ پيامبر فرمود: بلى چنين است. عمر گفت: پس چرا ذلت و حقارت در دينمان نشان دهيم؟ پيامبر فرمود: من پيامبر خدا هستم و هرگز از دستورات او سرپيچى نمی کنم و او ياور من است. عمر گفت: مگر شما نگفتى كه وارد خانه كعبه شده و طواف خواهيم كرد؟ پيامبر فرمود: آيا من گفتم كه همين امسال اين كار را خواهيم كرد؟ عمر گفت: نه، پيامبر فرمود: تو وارد مكه مىشوى و طواف خواهى كرد».
👈جالب اینجاست هنگامی که عمر بن خطاب با چنین جسارتی با پیامبر اکرم صحبت کرد و پیامبر هم جواب کاملی به او دادند، کلام پیامبر را قبول نمی کند و با حالت غضب و خشم به نزد ابوبکر می رود و دقیقا همین سوالات را دوباره از او می پرسد.
📚الإحسان فی تقریب صحیح ابن حبان ج۱۱ ص۲۱۶
📚صحیح البخاری ص۱۲۲۲
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #حدیبیه #عمر_بن_خطاب ❌حدیبیة، سنجش میزان ایمان❌ ✅یکی از کسانی که مورد توجه و تأی
❓سوال❓
1⃣ کسی که اینچنین در اسلام و نبوت پیامبر اکرم، آنهم در سال ششم هجری و زمان طولانی که از ظهور اسلام و نبوت پیامبر اکرم می گذرد شک می کند، آیا می توان او در اوج ایمان دانست؟
2⃣ پیامبر اکرم در مقابل سوالات و انتقادات عمر بن خطاب می فرمایند: «من پیامبر خدا هستم و هرگز از دستورات او سرپیچی نمی کنم. و او یاور من است». به صراحت پیامبر اکرم اشاره می کنند که من در این ماجرا اشتباه نکرده ام و بلکه کار درست را انجام دادم. حال با این صراحت پیامبر اکرم، چرا عمر غضبناک می شود و دوباره همان سوالات را از ابوبکر می پرسد؟ آیا کلام پیامبر را قبول نداشت؟
3⃣ براستی مگر قرآن کریم ما را در آیات مختلف موظف به تبعیت از دستورات پیامبر اکرم نکرده است. پس چرا عمر بن خطاب نه تنها کلام پیامبر را نپذیرفت، بلکه غضبناک و عصبانی می شود و با همین حالت به نزد ابوبکر رفته و دقیقا همان سوالات را تکرار می کند؟ آیا این پافشاری و عدم تبعیت، مخالفت با دستورات قرآن ندارد؟
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
❓سوال❓ 1⃣ کسی که اینچنین در اسلام و نبوت پیامبر اکرم، آنهم در سال ششم هجری و زمان طولانی که از ظهور
📎اسکن کتاب:
📚«الإحسان فی تقریب صحیح ابن حبان ج۱۱ ص۲۱۶»
📚«صحیح البخاری ص ۱۲۲۲»
🆔 @meshkatehedayat
#نقد_ها_و_چالش_ها #بخاری #ابوحنیفه
❌بخاری بر علیه ابوحنیفه
✳️ در طول تاریخ محدثین متعددی از علمای اهل تسنن شخصیت «ابوحنیفه» (امام مذهب حنفی) را مورد تضعیف قرار داده و عبارت تندی را بر علیه او به کار بردند. از جمله کسانی که به شدت ابوحنیفه را زیر سوال برده است، «محمد بن اسماعیل بخاری» (اهل تسنن کتاب «الجامع المسند الصحیح» او را از معتبرترین کتاب بعد از قرآن معرفی می کنند) می باشد.
👤بخاری اسم ابوحنیفه را در کتاب «الضعفاء» خودش که شرح حال راویان ضعیف بوده می آورد. و در ذیل آن، به کلام دو نفر از بزرگان اهل تسنن که در مذمت ابوحنیفه صحبت نمودند، اشاره می کند. بخاری می نویسد:
«سفیان ثوری گفته است: ابوحنیفه دو بار از کفر توبه داده شد... و هنگامی که خبر مرگ ابوحنیفه به سفیان ثوری رسید، سجده کرد و گفت: خدا را شکر از اینکه ابوحنیفه مرد، او داشت اسلام را تکه تکه میکرد. و ثوری گفت: مولودی در اسلام مانند ابوحنیفه به این بدی و شری متولد نشده است... و محمد بن مسلمة [در باره ابوحنیفه] گفته است: ابوحنیفه دجالی از دجال ها است».
📚(نسخه مربوط به کتابخانه سلیمانیه – عراق، تاریخ کتابت: ۷۳۱ق)
✂️جالب اینجاست آنقدر تحمل تضعیف بخاری برای عده ای از اهل تسنن دشوار بود، که در یکی از نسخ خطی این کتاب تمامی مطالب مربوط به ابوحنیفه را کاملا با جوهر سیاه نمودند تا چیزی از آن مشخص نباشد. در 👈اینجا👉 به توضیح آن پرداختیم.
🆔 @meshkatehedayat
🌹ولادت با سعادت سرور زنان بهشتی، حضرت زهرا سلام الله علیها را تبریک عرض می نماییم.🌹
🆔 @meshkatehedayat
❌چه کسی شایستگی خلافت پیامبر را دارد؟
✳️مردی به عبد الله بن عمر (صحابه پیامبر) گفت: «آیا می دانی که عثمان (خلیفه سوم اهل تسنن) در روز احد فرار کرد؟ عبدالله بن عمر گفت: بله».
📚(صحیح البخاری،ص۱۳۵۲)
✳️با سند معتبر در کتب اهل تسنن از عمر بن حبشی نقل شده است: «بعد از شهادت علی (عليه السلام)، حسن بن علی برای ما خطبه خواند و فرمود: ديروز مردی از شما جدا شد كه پيشينيان در علم بر وی پيشی نگرفتند و آيندگان نيز به مقام علمی او نخواهند رسيد. رسول خدا وقتی پرچم را به دستش می داد، تا پيروز نمی شد بر نمی گشت.»
📚(مسند أحمد بن حنبل،ج۲،ص۳۴۴)
❓سوال❓
آیا فردی که سابقه ترس و فرار از جنگ را داشته و در حساس ترین لحظات رسول خدا را رها کرده است، شایستگی خلافت و جانشینی بعد از پیامبر را دارد؟ یا شخصی که هرگاه پیامبر پرچم را بدستش می داد تا پیروز نمی شد بر نمی گشت؟
👈قضاوت با شما
🆔@meshkatehedayat
#شبهه #وهابیت #توسل #زمر
✍شبهه:
🔺یکی از آیاتی که وهابیت در رد توسل به اولیای الهی بدان استناد می نماید، آیه «۳ سوره مبارکه زمر» می باشد. خداوند می فرماید:
«وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ»
🔰ترجمه: «آنها که غیر خدا را اولیای خود قرار دادند، [دلیلشان این بود] که آنها [بت ها] را نمیپرستیم، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند».
👈وهابیت با توجه به این آیه ادعا می کند، همانطور که مشرکین زمان پیامبر بتها را واسطه و وسیله ایی برای تقرب به خداوند می دانستند، توسل کنندگان به اولیای الهی هم آنان را واسطه و وسیله ای برای تقرب به خداوند قرار می دهند. در نتیجه این عمل توسل کنندگان به اولیای الهی، همانند عمل مشرکین بوده که خداوند از آن بشدت نهی کرده است.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #وهابیت #توسل #زمر ✍شبهه: 🔺یکی از آیاتی که وهابیت در رد توسل به اولیای الهی بدان استناد می ن
#پاسخ_شبهه #وهابیت #توسل #زمر
🔴پاسخ:(قسمت اول)
✳️ متاسفانه وهابیت همانند همیشه در فهم آیات قرآن دچار اشتباه شده و بر این اساس مسلمانان را مورد اتهام قرار می دهد. در رابطه با آیه ای که وهابیت در رد توسل به اولیای الهی بدان استناد کردند، نکاتی را عرض می کنیم:
1⃣ تفاوت زیادی بین مشرکین زمان پیامبر با مسلمانان وجود داشته، که تنها به یک نمونه از آن اشاره می نماییم:
🔺مشرکان در زمان پیامبر اکرم بت های خودشان را به عنوان الٰه و معبود خود قرار داده و آنها را مورد پرستش قرار می دادند. خداوند در آیات متعدد قرآن کریم، به اعتقاد آنان در این رابطه اشاره می نماید. مثلا خداوند در سوره مبارکه «انبیاء آیه ۹۸ و ۹۹» می فرماید:
«إِنَّكُمْ وَ ما 👈تَعْبُدُونَ👉 مِنْ دُونِ اللهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَها وارِدُونَ.(۹۸) لَوْ كَانَ هَٰؤُلَاءِ 👈آلِهَةً👉 مَا وَرَدُوهَا ۖ وَكُلٌّ فِيهَا خَالِدُونَ(۹۹)»
📌ترجمه: «به يقين شما و آنچه به جای خداوند 👈مى پرستيد👉، هيزم جهنّم خواهيد بود و همگى در آن وارد مىشويد.(۹۸) اگر اینان 👈خدایانی👉 بودند، هرگز وارد آن نمیشدند! در حالی که همگی در آن جاودانه خواهند بود(۹۹)».
و یا در جایی دیگر آیه ی «۸۱ سوره مبارکه مریم» می فرماید:
«وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ 👈آلِهَةً👉»
📌ترجمه: «و آنان غیر از خدا 👈معبودانی👉 را برای خود برگزیدند».
✅بنابراین مشرکان در زمان پیامبر بت هایشان را الٰه خود دانسته و مورد پرستش قرار می دادند. درحالیکه مسلمانانی که به اولیای الهی توسل می کنند، هیچ کدام از آنها را به عنوان الٰه و معبود خود قرار نداده و مورد پرستش قرار نمی دهند. و تنها به خاطر جایگاهی که این بزرگان در نزد خداوند متعال دارند، آنها را مورد واسطه قرار می دهند.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #وهابیت #توسل #زمر 🔴پاسخ:(قسمت اول) ✳️ متاسفانه وهابیت همانند همیشه در فهم آیات قرآن دچ
#پاسخ_شبهه #وهابیت #توسل #زمر
🔴 پاسخ:(قسمت دوم)
2⃣ با توجه به نکته ایی که در شماره (۱) بدان اشاره شد، نادرست بودن استناد وهابیت به آیه «۳ سوره مبارکه زمر» واضح و آشکار می شود. زیرا در همین آیه ای که وهابیت بدان استدلال می نمایند، مشرکان به صراحت بازگو می کنند که بت های خودشان را مورد پرستش قرار داده، و به وسیله پرستش بت ها به خداوند تقرب می جویند. در این آیه مشرکان می گویند:
«آنها که غیر خدا را اولیای خود قرار دادند، [دلیلشان این بود] که آنها [بت ها] را 👈نمیپرستیم👉، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند».
✳️درحالیکه مسلمانانی که به اولیای الهی توسل می کنند، اصلا آنان را نمی پرستند تا همانند مشرکان زمان پیامبر شوند. بنابراین مقایسه وهابیت کاملا اشتباه می باشد.
👤«شوکانی» از علمای مورد قبول وهابیت در رابطه با نادرست بودن استدلال منع کنندگان توسل به آیه «۳ سوره مبارکه زمر» می نویسد:
«آنچه را که منع کنندگان توسل به انبیا و صالحان به آن استدلال می کنند از قبیل آیه: “آنها [بت ها] را نمی پرستیم، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند”... هیچ کدام وارد نیست، بلکه برای استدلال بر محلّ نزاع(توسل) بی ربط می باشد؛ زیرا قول خداوند: «ما نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِیقَرِّبُونا إِلَی اللهِ زُلْفی» تصریح به این دارد که مشرکان بت ها را 👈می پرستیدند👉، در حالی که توسل کننده به شخص عالم مثلا، او را 👈نمی پرستد👉، بلکه می داند که او مزیتی به جهت علم نزد خداوند دارد لذا بدین جهت به او توسل می کند».
📚(الدر النضید، ص۲۱)
🆔@meshkatehedayat
#شبهه #جمع_بین_الصلاتین #شیعه
✍شبهه:
🔺آیا جمع خواندن بین نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا جایز است؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #جمع_بین_الصلاتین #شیعه ✍شبهه: 🔺آیا جمع خواندن بین نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا جای
#پاسخ_شبهه #جمع_بین_الصلاتین #شیعه
🔴 پاسخ:(قسمت اول)
✅بنابر سیره و گفتار اهل بیت علیهم السلام جمع نمودن بین نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا، هیچگونه ایراد و اشکالی نداشته و چنین عملی جایز می باشد. به جهت اختصار به دو روایت در این رابطه و به یک نمونه از کلام علمای شیعه اشاره می نماییم:
1⃣ با سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند:
«رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) بین نماز ظهر و عصر با یک اذان و دو اقامه، و میان نماز مغرب و عشا در حال حضر (در حال غیر سفر) بدون هیچ علتی با یک اذان و دو اقامه جمع کرده اند».
📚(من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۰۱)
2⃣ در روایتی معتبر امام کاظم علیه السلام در رابطه با جمع خواندن نماز فرمودند:
«رسول خدا نماز ظهر و عصر را هنگام ظهر بدون هیچ عذری به جماعت با هم خواندند. و نماز مغرب و عشا را قبل از رفتن شفق (سرخی مغرب) بدون هیچ عذری به جماعت انجام دادند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) این کار را انجام دادند تا وقت بر امت توسعه داشته باشد».
📚(الکافی، ج۳، ص۲۱۰)
3⃣ شیخ طوسی از بزرگان شیعه در این رابطه می نویسد:
«جمع بین دو نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا چه در سفر و حضر (در حال غیر سفر) و در هر حالی جایز می باشد... دلیل ما بر این مطلب اجماع فرقه شیعه امامی است که هیچ اختلافی در آن ندارند. (در ادامه شیخ طوسی روایات متعددی از کتاب های شیعه و سنی درباره جواز جمع بین نماز های ذکر شده می آورند).
📚(الخلاف، ج۱، ص۲۱۰)
🔺 ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat