eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
133 ویدیو
230 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸بعلت پیوسته بودن و عدم امکان اختصار مطالب، پست طولانی شد. بدین خاطر همه پاسخ ها مربوط به شبهه دوم را امروز بارگذاری می کنیم. لطفاً با حوصله و دقت مطالعه شود.👇
مشکات هدایت
#شبهه #معاویه #نفرین_پیامبر_اکرم ✍شبهه اول: 🔺مدافعان معاویه می گویند: «ظاهر حدیث اینطور مشخص است ک
شبهه دوم: 🔺مدافعین معاویه می گویند: در روایات متعددی اشاره شده است که اگر پیامبر اکرم مسلمانی را لعن و نفرین کند و یا فحش و ناسزا دهد، برای آن مسلمان اجر و ثواب نوشته می شود. زیرا پیامبر اکرم از خدا چنین خواسته است. 👈در یکی از روایات چنین نقل شده: «عایشه گفت: دو نفر نزد رسول خدا آمدند و به گونه ای با ایشان سخن گفتند که من نمیدانم چه گفتند؛ ولی پیامبر خدا را عصبانی کردند. به همین دلیل پیامبر آنان را فحش داده و لعنت کرد. هنگامی که بیرون رفتند، گفتم: ای پیامبر! به خدا سوگند هر کس به نزد تو آید از تو به او خیری رسد؛ حال آن که آن دو را خیری نرسید. فرمود: چرا چنین می گویی؟ گفتم: شما آنان را نفرین کردی و ناسزا گفتی. فرمود: نمی دانی که بر سر چه چیزی با خداوند خویش شرط بسته ام؟ گفتم خداوندا! من هم بشری هستم پس هر مسلمانی را که نفرین کردم یا فحش دادم، برای او اجر و پاکی از گناهان منظور فرما.» 📚(صحیح مسلم،ص۱۲۰۴) 🔹بنابراین کلام پیامبر که در حق معاویه فرمود: «خداوند شکم او را سیر نکند» برای او اجر و ثواب نوشته می شود. و دیگر این نفرین در مذمت او نمی باشد. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #معاویه #نفرین_پیامبر_اکرم ✍شبهه دوم: 🔺مدافعین معاویه می گویند: در روایات متعددی اشاره شده ا
🔴پاسخ: 1⃣ متأسفانه مدافعان معاویه برای دفاع از او حاضر هستند با روایات ساختگی و جعلی پیامبر اکرم را زیر سوال ببرند، ولی ذره ای چهره معاویه مخدوش نشود. آیا این بزرگترین ظلم در حق پیامبر اکرم نمی باشد که ایشان بد دهان و ناسزاگو معرفی شود؟ 🔺جالب اینجاست در روایتی که مدافعان معاویه بدان استناد می کنند، عایشه از رفتار پیامبر اکرم تعجب کرده و آن را مخالف با سیره عملی پیامبر می داند. 👈بنابراین آیا می توان پیامبری که اهل ناسزاگویی و فحاشی به مردم بوده را اسوه حسنه دانست؟ آیا چنین پیامبری را می توان به دنیا معرفی نمود؟ آیا مسلمانی می تواند بپذیرد که خاتم النبیین فردی بد دهان و فحاش بوده باشد؟ 👈جالب اینجاست در کتاب «صحیح مسلم،ص۴۸» از پیامبر اکرم نقل شده که ناسزاگویی به مسلمان موجب فسق است. 👈آیا مدافعان معاویه می‌ پذیرند که پیامبر به سبب فحاشی به مسلمانان شامل حکم این روایت شود؟ (العیاذ بالله) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #معاویه #نفرین_پیامبر_اکرم 🔴پاسخ: 1⃣ متأسفانه مدافعان معاویه برای دفاع از او حاضر هستند
2⃣ بر فرض پذیرش روایاتی که مدافعان معاویه بدان استناد می کنند، باز هم دردی را برای آنان دوا نخواهد کرد. زیرا در آن روایات قیدی آمده است که مدافعان معاویه بدان اشاره نمی کنند. آن قید اینست که 👈اگر شخصی شایستگی لعن و نفرین پیامبر را نداشت، برایش اجر و ثواب نوشته خواهد شد. وگرنه اگر شایستگی لعن و نفرین پیامبر را داشته باشد، دیگر برای او اجر و ثوابی نخواهد داشت👉. همانند کفار که بر اساس کردار و اعمال زشتشان در جاهای متعدد مورد لعن و نفرین پیامبر اکرم قرار گرفتند. 👤انس بن مالک می گوید: «پیامبر فرمود: [خدایا] پس هرگاه یکی از افراد امتم را مورد نفرین قرار دادم 👈که شایسته ی او نباشد👉، آن را مایه ی پاکی و وسیله تقرب به خود در روز قیامت قرار ده.» 📚(صحیح مسلم،ص۱۲۰۶) 🔺حتی مسلم در صحیح خود ص۱۲۰۴ خود باب این نوع از روایات را به صورت ذیل می آورد: «باب کسی که پیامبر او را لعن نمود یا ناسزا داد یا نفرین نمود 👈درحالیکه او شایستگی این جملات را نداشته باشد👉، برای او اجر و ثواب نوشته می شود.» 🔰با توجه به این توضیحات، معاویه به خاطر عدم توجه به دستور و فرمان پیامبر اکرم، و ترجیح شکم خود بر حضرت، شایستگی چنین نفرینی را از پیامبر اکرم داشته است. 3⃣ اگر العیاذ بالله نفرین پیامبر علیه معاویه اشتباه بود و او شایسته چنین رفتاری نبود، پس چرا نفرین پیامبر اکرم مستجاب شد؟ 👤ابن کثیر از عالمان اهل تسنن می نویسد: «همانا معاویه بعد از نفرین پیامبر سیر نشد.» 📚(البداية و النهایة،ج۹،ص۸۶) 🆔@meshkatehedayat
🔹«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏.» 📚( کامل الزیارات،ص۳۰۸) 🔺۲۳ذی القعده روز زیارتی امام رضا علیه السلام 🆔@meshkatehedayat
📚کتاب: «مناظرات تاریخی امام رضا علیه السلام» 📌مؤلف: «آیت الله مکارم شیرازی» 📎آیت الله مکارم در سال ۱۳۰۵ ش در شهر شیراز به دنیا آمدند. در سن ۱۴ سالگی وارد حوزه شده و در محضر بزرگانی همچون «آیت الله بروجردی»، «سید محسن حکیم»، «سید کوه کمره ای» و... کسب علم نمودند. ایشان دارای تالیفات فراوانی از قبیل «اعتقاد ما»، «پیام امام امیرالمومنین»، «وهابیت بر سر دوراهی»، «اصول عقاید»، و... می باشند. 🔰معرفی کتاب: مؤلف یکی از مهم ترین ابعاد زندگانی امام رضا علیه السلام را بُعد فرهنگی، علمی و دفاع از حریم عقاید دینی می داند. این بخش الگوی بسیار مناسب و مهمی برای کسانی که مشغول به صحبت و گفتگو با مذاهب و مکاتب دینی و غیر دینی بوده می باشد. در این کتاب به موضوعاتی همچون: حقیقت چهره حکومت بنی عباس، انگیزه اصلی مأمون برای برپایی مناظرات، مناظرات هفتگانه امام با پیروان مکاتب مختلف از قبیل مسیحیت، یهودیت، زرتشتیان و فرقه های اسلامی پرداخته شده است. 🔺فایلPDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمائید. 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺اهل تسنن برای مشروعیت بخشیدن به همه صحابه به روایتی در کتاب شیعه از امام رضا علیه السلام استناد می کنند که حضرت روایت «أصحابی کالنجوم بأیهم اقتدیتم اهتدیتم» (یعنی اصحاب من همانند ستارگانی هستند که به هر کدام از آن ها اقتدا کنید هدایت می شوید) را صحیح دانسته اند. روایت بدین صورت است که از امام رضا علیه السلام سوال شد: «سئل الرضا عليه السلام عن قول النبي (ص): أصحابي كالنجوم بأيهم أقتديتم أهتديتم، و عن قوله عليه السلام: دعوا لي أصحابي فقال عليه السلام: هذا صحيح» ترجمه: «از حضرت رضا عليه السّلام درباره کلام رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله كه فرمود: «اصحاب من همانند ستارگانی هستند که به هر كدام از آنها اقتدا كنيد، هدايت می شوید» و نیز فرمود: «اصحابم را به من واگذاريد» پرسیده شد. امام رضا علیه السلام فرمود: اين [گفتار] صحيح است.» 📚(عیون أخبار الرضا، ج۲،ص۹۳) 👈آیا چنین مطلبی صحیح است؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #صحابه #عدالت ✍شبهه: 🔺اهل تسنن برای مشروعیت بخشیدن به همه صحابه به روایتی در کتاب شیعه از اما
✳️ این روایت را از دو جهت مورد بررسی قرار می دهیم. 1⃣ سند: 🔺این روایت از جهت سندی ضعیف است. زیرا راویانی همچون «محمد بن یحیی الصولی» در سند این روایت قرار دارند که مجهول الحال می باشند. 2⃣متن: 🔺شبهه کنندگان این روایت ضعیف السند را تقطیع کرده و بخاطر اینکه ادامه روایت به ضررشان بوده، نیاوردند. ما صدر و ذیل این روایت را می آوریم تا کاملا مشخص شود که چرا شبهه کنندگان از آوردن تمام روایت خودداری کردند. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #صحابه #عدالت ✳️ این روایت را از دو جهت مورد بررسی قرار می دهیم. 1⃣ سند: 🔺این روایت از
👈«از حضرت رضا عليه السّلام درباره کلام رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله كه فرمود: «اصحاب من همانند ستارگانی هستند که به هر كدام از آنها اقتدا كنيد، هدايت می شوید» و نیز فرمود: «اصحابم را به من واگذاريد» پرسیده شد. امام رضا علیه السلام فرمود: 👈اين [گفتار] صحيح است؛ امّا منظور [پیامبر] كسانى هستند كه بعد از او منحرف نشده و تغییر [در دین] ایجاد نکردند👉. [دوباره] به حضرت گفته شد: از کجا دانسته شود كه آنان منحرف شده و [دین را] تغییر داده اند؟ فرمود: زیرا روایت می کنند كه پیامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: مردانى از اصحاب من روز قيامت از حوض رانده می شوند، چنانچه شتران غريب را از آب مى‌رانند. پس من (یعنی پیامبر) مى‌گويم: پروردگارا! اينان اصحاب من هستند. گفته مى‌ شود: تو نمی دانى که بعد از تو چه کارهایی انجام دادند. پس اصحاب را بگيرند و به جانب جهنم بكشند. پس من (یعنی پیامبر) بگويم: «خدايا برايشان آتش باد»! [در این هنگام امام رضا فرمودند:] چه گمان مى‌ برى، آيا اين حال كسى است كه تغيير و تبديل نداده باشد؟(یعنی گروهی از صحابه تغییر کردند)» 🔹همانطور که مشاهده کردید امام رضا علیه السلام می فرمایند حدیث اصحابی کالنجوم صحیح است، اما این مختص به صحابه ای است که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله دچار انحراف و گمراهی نشدند. و در ادامه امام رضا علیه السلام با استناد به روایتی از پیامبر (که حتی اهل تسنن هم آن را نقل کرده اند) گمراهی گروهی از صحابه را ثابت می نمایند. بنابراین شامل همه صحابه نمی شود. ❌براستی چرا مخالفین شیعه برای اثبات عقایدشان و مشروعیت بخشیدن به همه صحابه روایات را تقطیع نموده و در نقل آن تدلیس می کنند؟ 🆔@meshkatehedayat
تحریف برای حفظ آبروی ابوحنیفه(۶) 👤ابن جوزی از علمای سرشناس اهل تسنن، کتابی به نام «التحقیق فی احادیث الخلاف» در موضوعات فقهی تالیف کرده است. 👈او در کتابش خبری را آورده که بیانگر اختلاف دیدگاه بین مالک بن انس (امام مالکی ها) و ابوحنیفه (امام حنفی ها) می باشد. شاید در نگاه اول، این اختلاف طبیعی بنظر برسد؛ اما تفاوت در اینجاست که مالک بن انس از فتوای ابوحنیفه خشمگین شده و او را صراحتا نفرین کرده و گفته است: 🔺«قاتله الله، ما أجرأه علی الله» 🔺ترجمه: «خداوند او را بکشد. [با این فتوا] چه جرئتی بر خدا کرده است؟» 🔹او در ادامه نیز کنایه ای به ابوحنیفه زده و می گوید: 🔺«یخطئ في الحزر و ینقص من الفطر» 🔺ترجمه: «او محاسبات شرعی را [بدون تحقیق و] از روی حدس و گمان انجام می دهد. و میزان زکات فطریه را نیز نصف کرده است.» 👤عالم دیگر اهل تسنن به نام ابن عبدالهادی مقدسی، کتابی به نام «تنقیح التحقیق» با هدف شرح برخی از مسائل کتاب ابن جوزی و بیان نکات جدید تالیف کرده است. ✂️پس از بررسی این کتاب، مشاهده کردیم که تمام خبر بهمراه سند نقل شده است، ولی این دو عبارت به جهت حفظ آبروی ابوحنیفه از متن این خبر حذف گردیده است. 🔰مشاهده اسکن مستندات 🆔@meshkatehedayat
🏴شهادت امام جواد علیه السلام بر همه شیعیان و محبین ایشان تسلیت باد.🏴 📌زیارت مختصر امام جواد علیه السلام: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْإِمَامِ الْبَرِّ التَّقِيِّ النَّقِيِّ الرَّضِيِّ الْمَرْضِيِّ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرَضِينَ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى صَلَاةً كَثِيرَةً تَامَّةً [نَامِيَةً] زَاكِيَةً مُبَارَكَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ» (کامل الزیارات ص۳۰۲) 🆔 @meshkatehedayat
بایکوت خبری❌ ✳️ در صدر اسلام صحابه دچار اشتباهات و زشتی های فراوان و متعددی از جمله فرار در جنگ ها، دروغ گفتن، فحاشی، کشتن یکدیگر و.. شدند. 👈از طرفی علمای اهل تسنن مشاهده کردند اگر صحابه تطهیر و خوب نشان داده نشوند، خیلی از روایاتشان که در موضوعات عقاید، فقه و... از صحابه نقل شده زیر سوال می رود و دیگر چیزی برای آنان باقی نمی ماند. 🔺به همین خاطر علمای اهل تسنن برای حفظ آبروی صحابه و عدم انتشار این نوع از اخبار، سختگیری و مجازات های شدیدی برای بازگو کنندگان و نویسندگان آن قرار دادند. 👤ابوبکر المروذی از احمد بن حنبل که یکی از عالمان سرشناس اهل تسنن بوده می پرسد: «کسی که مطاعن و زشتی های صحابه را می نویسد و آن را جمع آوری می کند، آیا از او باید کناره گیری شود؟ احمد بن حنبل در جواب گفت: بله باید کناره گیری شود و شایسته است حتی سنگسار شود.» 📚(السنة للخلال،ج۳ص۵۰۱) 👈براستی چرا آن دسته از صحابه ای که دچار لغزش و انحراف شدند، نباید چیزی از اشتباهات آنها گفته شود؟ مگر قرآن در آیات متعدد به انحراف و زشتی های صحابه نپرداخته است؟ 👈آیا باید از خواندن قرآن هم جلوگیری شود؟ چگونه می توان پذیرفت کسی که حقایق تاریخ را بازگو کند، سنگسار شود؟ 🔺اسکن مستند 🆔 @meshkatehedayat
❌عرض سلام خدمت کاربران گرامی ✳️ ان شاء الله برای ایام غدیر دو تا برنامه ویژه داریم: 1⃣ «مسابقه کتابخوانی» از کتاب بسیار مفیدی که اخیرا در موضوع اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام چاپ شده، برگزار خواهد شد. 2⃣ برنامه ای تحت عنوان «تلنگر» که بصورت کلیپ های تصویری کوتاه، در خدمت یکی از اساتید گرانقدر شبکه ولایت هستیم. 🔺جزئیات بزودی اعلام خواهد شد. 👈با ما همراه باشید... 🆔@meshkatehedayat