مشکات هدایت
#امامت #آیه_ولایت 🔴 ادامه بررسی شأن نزول «آیه ولایت»: ✳️ در پست قبلی ثابت نمودیم که آیه ولایت بر ا
🔺به عنوان نمونه مهمترین سندی که در این ماجرا به آن استدلال می کنند را مورد بررسی قرار می دهیم:
«محمد بن إسحاق قال حدثني أبی إسحاق بن یسار عن عبادة بن الولید بن عبادة بن الصامت»
📚(سیرة إبن إسحاق،ص۳۱۴)
❌بررسی سند:
«عبادة بن ولید» زمان پیامبر اکرم را درک نکرده و جزء تابعین می باشد. بدین جهت نمی تواند شاهد این ماجرا باشد. در نتیجه روایت مرسل و ضعیف است.
👤مثلا سلیم بن عید الهلالی، محمد بن موسی آل نصر از مخالفین شیعه این روایت را ضعیف و مرسل دانسته اند.
📚(الإستیعاب في بیان الأسباب،ج۲ص۵۸)
🔰بنابراین اهل تسنن و وهابیت حتی در کتاب های خودشان هم هیچ روایت معتبری ندارند که ثابت کند این آیه در شأن عبادة بن صامت نازل شده باشد.
🔺تذکر: بر اساس نظر اهل تسنن تابعی به کسی گفته می شود که در حالت اسلام با صحابه پیامبر ملاقات داشته و بر حالت اسلام از دنیا برود.
🔰ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
🔺به عنوان نمونه مهمترین سندی که در این ماجرا به آن استدلال می کنند را مورد بررسی قرار می دهیم: «محمد
🔺اسکن مستندات:
📚«سیرة إبن إسحاق»
📚«جامع الأصول»
📚«الإستیعاب في بیان الأسباب»
🆔@meshkatehedayat
❌ضبط فصل دوم برنامه «تلنگر» برای ایام فاطمیه انجام شد.
👈منتظر ویدیوهای جذاب این فصل باشید.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
🔺به عنوان نمونه مهمترین سندی که در این ماجرا به آن استدلال می کنند را مورد بررسی قرار می دهیم: «محمد
#آیه_ولایت #امامت
🔴 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام:
✳️ قبل از آنکه به نحوه اثبات آیه «۵۵ مائدة» بر امامت و ولایت حضرت علی علیه السلام بپردازیم، لازم است دو واژه در این آیه را مورد بررسی قرار دهیم:
1⃣ إنّما:
🔺از نظر علمای علم نحو، بلاغت، اصول و تفسیر، کلمه «إنّما» دلالت بر حصر می کند. یعنی حکمی را برای موردی ثابت کرده و همان حکم را برای اشخاص دیگر نفی می کند. مثلا اگر بخواهند بگویند در خانه فقط یک نفر حضور دارد و شخص دیگری موجود نمی باشد، از کلمه «إنّما» استفاده می شود.
👤ابن عاشور از مفسرین مشهور اهل تسنن می نویسد:
«به اتفاق ائمه لغت عرب و تفسیر، کلمه إنّما دلالت بر حصر می کند. و به کلام اشخاص اندکی که در این رابطه مخالفت کردند هیچ اعتنایی نمی شود.»
📚(التحریر و التنویر،ج۱ص۲۸۵)
👤ابن تیمیه امام وهابیت می نویسد:
«لفظ إنّما در نزد جمهور علما دلالت بر حصر می کند. و این معنا به اضطرار(بدون هیچ شکی و شبهه ای) از لغت عرب شناخته می شود. همانطور که معانی حروف نفی و استفهام و شرط و غیر آن از لغت عرب فهمیده می شود.»
📚(مجموع الفتاوی،ج۱۸ص۲۶۴)
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#آیه_ولایت #امامت 🔴 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام: ✳️ قبل از آنکه به ن
2⃣ ولیّ:
🔺یکی از معانی مهم کلمه «ولی» سرپرست و اولویت می باشد. علمای فراوانی از اهل تسنن به این معنا اذعان نمودند. در ذیل به دو نمونه اشاره می کنیم:
👤ابن اثیر از عالمان علم لغت در این باره می نویسد:
«هر کس امر دیگری را بر عهده گیرد، مولا و ولی او می باشد... مثلا در حدیث آمده: هر زنی كه بدون اذن مولایش ازدواج كند، ازدواجش باطل است. در روایتی بجای کلمه مولی، لفظ «ولیّ» بمعنای سرپرست امر آن زن آمده است.»
📚(النهایة،ج۵،ص۲۲۸)
👤طبری از مفسرین معروف اهل تسنن می نویسد:
(ولی) بر وزن فعیل، مثلا کسی بگوید: (ولیت أمر فلان) یعنی: سرپرستی آن را به عهده گرفتم... به همین جهت گفته می شود فلانی ولی عهد مسلمانان است. یعنی وی امور مسلمانان را به دست گرفته است.»
📚(تفسیر الطبري،ج۲ص۴۰۸)
👈ادامه استدلال به این آیه بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام را در پست بعدی اشاره خواهیم نمود...
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ ولیّ: 🔺یکی از معانی مهم کلمه «ولی» سرپرست و اولویت می باشد. علمای فراوانی از اهل تسنن به این معن
🔺اسکن مستندات:
📚«التحریر و التنویر»
📚«مجموع الفتاوی»
📚«النهایة»
📚«تفسیر الطبري»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ ولیّ: 🔺یکی از معانی مهم کلمه «ولی» سرپرست و اولویت می باشد. علمای فراوانی از اهل تسنن به این معن
#آیه_ولایت #امامت
🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام:
🔺بر اساس پست های گذشته ثابت نمودیم که لفظ «إنّما» دلالت بر حصر می کند. و از طرفی یکی از معانی «ولیّ» سرپرستی و اولویت می باشد. و همچنین طبق منابع شیعه و اهل تسنن این آیه در شأن حضرت علی علیه السلام نازل شده است.
👈بنابراین با توجه به مطالب گفته شده باید آیه شریفه را اینچنین معنا کنیم:
«سرپرست و قیّم به امور شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند هستند؛ همانها که نماز را برپا می دارند، و در حال رکوع، زکات می دهند.»
✅ به این ترتیب ولایت و امامت و سرپرستی حضرت علی علیه السلام بر اساس این آیه ثابت می شود.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#آیه_ولایت #امامت 🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام: 🔺بر اساس پست های گذش
❓شاید کسی سوال بپرسد در لغت عرب کلمه «ولیّ» به معنای ناصر و دوست هم آمده است. پس چرا نمی توانیم کلمه «ولیّ» در این آیه را به یکی از این دو معنا بگیریم؟
🔰پاسخ:
اگر کلمه «ولیّ» را در این آیه به معنای ناصر و محب بگیریم دارای اشکالات متعددی می باشد.
🔹در صورتیکه کلمه «ولیّ» در آیه به معنای ناصر باشد، معنای آیه چنین می شود:
«ناصر و یاور شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند هستند؛ همانها که نماز را برپا می دارند، و در حال رکوع، زکات می دهند.»
📌طبق این معنا باید گفت فقط از این سه گروه ذکر شده در آیه باید کمک گرفت. یعنی:
👈خداوند متعال
👈رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈کسانی که در حالت رکوع نماز زکات می دهند.
🔺درحالیکه واضح و روشن است هر شخصی می تواند از پدر، مادر، اقوام و همسایه خود کمک بگیرد. با وجود اینکه این افراد حتی یک بار هم در رکوع نمازشان زکاتی نداده اند.
🔺جالب اینجاست بنابر فتوای فقهای اهل تسنن، مسلمانان می توانند حتی از کفار و مشرکین هم کمک و یاری بجویند.
👤طحاوی از فقهای مشهور حنفی مذهب می گوید:
«اصحاب ما گفتند: کمک گرفتن از مشرکان در هنگام جنگ با مشرکان [دیگر] اشکالی ندارد.»
📚(مختصر إختلاف العلماء،ج۳ص۴۲۸)
🔰در نتیجه کلمه «ولیّ» در این آیه را نمی توان به معنای ناصر گرفت.
👈ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
❓شاید کسی سوال بپرسد در لغت عرب کلمه «ولیّ» به معنای ناصر و دوست هم آمده است. پس چرا نمی توانیم کلمه
📚اسکن کتاب «مختصر إختلاف العلماء»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
❓شاید کسی سوال بپرسد در لغت عرب کلمه «ولیّ» به معنای ناصر و دوست هم آمده است. پس چرا نمی توانیم کلمه
#آیه_ولایت #امامت
🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام:
🔰در صورتیکه کلمه «ولیّ» را در این آیه به معنای محب و دوست بگیریم، معنای آیه چنین می شود:
«محب و دوست شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند هستند؛ همانها که نماز را برپا می دارند، و در حال رکوع، زکات می دهند.»
📌طبق این معنا باید گفت فقط این سه گروه ذکر شده در آیه را باید دوست داشت. یعنی:
👈خداوند متعال
👈رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈کسانی که در حالت رکوع نماز زکات می دهند.
🔺این معنا و تفسیر از کلمه «ولیّ» هم نادرست می باشد. زیرا غیر از این سه گروه که در آیه اشاره شده است را هم می توان دوست داشت. همانطور که خداوند بین زن و شوهر مودت و محبت قرار داده است. خداوند در سوره مبارکه «روم آیه ۲۱» می فرماید:
🔹«وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#آیه_ولایت #امامت 🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام: 🔰در صورتیکه کلمه «ول
🔺 حتی علمای اهل تسنن ازدواج با اهل کتاب را هم جایز می دادند. آیا ازدواج در اکثر اوقات موجب مودت و محبت نمی شود؟
(المغني،ج۹،ص۵۴۵)
🔺و از طرفی باید همه مومنان نسبت به یکدیگر دوستی و محبت داشته باشند. و این دوستی مخصوص به مومنانی که در رکوع نماز زکات می دهند نمی باشد.
👈خداوند در سوره مبارکه «مومنون آیه ۱۰» محبت و دوستی مومنان به یکدیگر را همانند دو بردار می داند.
🔹«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»
✳️ درنتیجه با توجه به معنای حصری آیه و نزول آن در شأن حضرت علی علیه السلام، تنها معنایی که برای کلمه «ولیّ»در این آیه صحیح می باشد، معنای سرپرستی و اولویت می باشد.
👈ان شاء الله در پست ها بعدی مهمترین شبهات اهل تسنن درباره آیه ولایت را پاسخ خواهیم داد.
🔸ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat
#شبهه #آیه_ولایت #امامت
✍شبهه:
🔺«اهل تسنن مدعی هستند کلمه «رکوع» در آیه ولایت بمعنای «خضوع و خشوع» است. و مراد از «رکوع» در این آیه هیأت و عمل خاص در نماز نیست که امام علی علیه السلام در آن حالت صدقه داده باشند.»
👈آیا چنین برداشتی صحیح است؟
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #آیه_ولایت #امامت ✍شبهه: 🔺«اهل تسنن مدعی هستند کلمه «رکوع» در آیه ولایت بمعنای «خضوع و خشوع
#پاسخ_شبهه #آیه_ولایت #امامت
🔴پاسخ شبهه:
✳️ قطعا معنای رکوع در این آیه بمعنای خضوع و خشوع نمی باشد؛زیرا:
1⃣ بر اساس روایات فراوان شیعه و اهل تسنن، هنگامیکه که امام علی علیه السلام در رکوع نماز صدقه دادند، آیه شریفه نازل شد. در نتیجه اگر معنای رکوع در این آیه را بمعنای خضوع و خشوع بگیریم باطل بوده و اجتهاد در مقابل نص است.
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #آیه_ولایت #امامت 🔴پاسخ شبهه: ✳️ قطعا معنای رکوع در این آیه بمعنای خضوع و خشوع نمی باش
2⃣ با مراجعه به کتاب های لغوی معلوم می شود، خضوع و خشوع جزء معنای مجازی کلمه رکوع می باشد. و استعمال کلمه رکوع در این معنا نیازمند دلیل است.
🔺زیرا کتاب های مهم لغوی که در آخر پست بدان اشاره نمودیم در بیان معانی کلمه رکوع هیچ اشاره ای بمعنای خضوع و خشوع نکردند. بلکه همه ی آنان تصریح نمودند کلمه رکوع بمعنای «انحناء»(یعنی خمیدگی) می باشد. بنابراین اگر خشوع و خضوع جزء معنای حقیقی و اصلی کلمه رکوع بود، باید بدان اشاره می کردند.
👤زبیدی از بزرگان علم لغت ذکر کرده است، معنای حقیقی و اصلی رکوع همان «انحناء» می باشد. او در این باره می نویسد:
«رکع الشیخ» یعنی پیرمرد از شدت کهولت خمیده شد. و این اصل معنای رکوع است.
📚(تاج العروس من جواهر القاموس ؛ ج11 ؛ ص176)
🔰بعنوان نمونه در کتاب های لغوی ذیل، در بیان معنای کلمه رکع هیچ اشاره ای به معنای خضوع و خشوع نکردند. بلکه همه ی آنان تصریح نمودند رکع به معنای «انحناء» می باشد.
🔹«العین للفراهیدي(م.۱۷۵)،غریب الحدیث لإبن قتیبة(م.۲۷۶)، جمهرة اللغة لإبن درید(م.۳۲۱)، الزاهر لإبن الأنباري(م.۳۲۸)، تهذیب اللغة للأزهري(م.۳۷۰)، الصحاح في اللغة للجوهري(م.۳۹۳)، مجمل اللغة و معجم مقاییس اللغة لإبن فارس(م.۳۹۵) المخصص لإبن سيدة (م.۴۵۸)، الأفعال لإبن القطاع(م.۵۱۵)، أساس البلاغة للزمخشري(م.۵۳۸)، المغرب في ترتيب المعرب للمطرزي الحنفي(م.۶۱۰)، المصباح المنیر للفیومي (م.۷۷۰)، القاموس المحیط للفیروز آبادي(م.۸۱۷)»
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ با مراجعه به کتاب های لغوی معلوم می شود، خضوع و خشوع جزء معنای مجازی کلمه رکوع می باشد. و استعمال
3⃣ با توجه به مطالب گفته شده ثابت نمودیم، کلمه رکوع در آیه «۵۵ مائده» بمعنای هیأت و عمل خاص در نماز است.
👈از مخالفین می خواهیم تنها یک دلیل معتبر بیاورند که کلمه رکوع در این آیه بمعنای خضوع و خشوع است. در حالیکه هیچ دلیلی در این باره وجود ندارد.👉
4⃣ عالمان متعدد از اهل تسنن کلمه رکوع در این آیه را بمعنای هیأت و عمل خاص در نماز گرفته اند.
🔺جصاص از عالمان حنفی مذهب در این باره می نویسد:
«و هم راکعون خبر از حالتیست (یعنی در رکوع نماز) که در آن [حالت مخصوص] صدقه داده شده است. همانند جمله «شخصی صحبت کرد در حالیکه ایستاده بود.». «شخصی چیزی را بخشید درحالیکه نشسته بود.» کلمه رکوع در آیه [ولایت] هم چنین است.»
📚(أحکام القرآن،ج۴،ص۱۰۲)
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
3⃣ با توجه به مطالب گفته شده ثابت نمودیم، کلمه رکوع در آیه «۵۵ مائده» بمعنای هیأت و عمل خاص در نماز
🔺اسکن مستندات:
📚«أحکام القرآن»
📚«تاج العروس»
🆔 @meshkatehedayat
#شبهه #آیه_ولایت #امامت
✍شبهه
🔺برخی از اهل تسنن می گویند:
🔹«خاتم بخشی حضرت علی علیه السلام بدلیل اینکه حرکتی زائد و اضافی در نماز بوده با صحت نماز ایشان منافات داشته و موجب بطلان نماز می گردد.»
👈آیا این کلام صحیح است؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #آیه_ولایت #امامت ✍شبهه 🔺برخی از اهل تسنن می گویند: 🔹«خاتم بخشی حضرت علی علیه السلام بدلیل
#پاسخ_شبهه #آیه_ولایت #امامت
🔴 پاسخ نقضی:
✳️ اگر صرف بخشیدن یک انگشتر در حین نماز موجب بطلان آن شود، قطعا نماز های متعدد پیامبر اکرم که در آن حرکات زائد وجود داشته است هم باطل خواهد بود. بر اساس روایات معتبر اهل تسنن پیامبر اکرم در نماز های متعدد حرکات زائدی داشته اند. بحهت اختصار به یک نمونه اشاره می کنیم:
🔹 سهل بن سعد می گوید:
«هنگامیکه منبری برای پیامبر اکرم ساخته شد، آن حضرت [برای نماز] بر روی منبر به سمت قبله ايستاد، و تکبیر گفت. مردم نيز به ايشان اقتدا كردند. رسول خدا پس از قرائت، به ركوع رفت، مردم هم به ركوع رفتند. و پس از برداشتن سر از ركوع، عقب رفت[از منبر پایین آمد] و روی زمين سجده نمود. سپس دوباره بالای منبر رفت، و پس از قرائت، ركوع نمود. و بعد از آن، عقب رفت و روی زمين سجده كرد. و اينگونه نماز خواند.»
📚(صحیح البخاري،ج۱ص۴۵۲)
👈در این روایت تصریح شده است پیامبر اکرم در هر رکعت از منبر پایین و بالا می رفتند.
❌اگر بخشیدن انگشتر توسط امام علی علیه السلام که در عرض چند ثانیه صورت گرفته با صحت نماز ایشان منافات داشته باشد، قطعا نماز های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم که دارای حرکات زائد و بیشتری بوده باطل خواهد بود.
👈اهل تسنن چه پاسخی خواهند داشت؟؟
🆔@meshkatehedayat