توحیدگروی اصلاح طلبان در تاریخ معاصر ایران
بحث جریان شناسی توحید و تکفیر در تاریخ معاصر، بسیار پیچیده و پردامنه است اما اجمالا با توجه به اظهارنظرهای خطرناک اخیر در مورد توحید و ولایت ، نگاهی اجمالی بر پیشینه توحیدگروی در میان اصلاح طلبان غرب اندیش ایرانی، خالی از لطف نیست.
جریان تجدیدنظرطلب دینی در ایران، در قالب نوعی روشنفکری دینی جلوه کرده و بعدها پرچم #پروتستانتیسم_اسلامی برافراشته و از هیمن رو، مرحوم جلال از اقدامات آنان به لوتربازی تعبیر می کند و امام خمینی در کشف اسرار، این طایفه را مقلدان محمد بن عبدالوهاب و «خارکش غول بیابان نجد» نام می دهد!
از صدر مشروطه تا کنون با طیفی از اصلاح طلبان سیاسی روبرو بوده ایم که تجدیدنظرطلبی دینی را معبر وصول به مدرنیسم دانسته و با ایجاد این همانی بین مذهب و خرافه، به نوعی خلوص گرایی روشنفکرانه دین گرایش داشته اند.
دشمنی با روحانیت شیعه نیز ایضا ریشه در همین رویه دارد.
شریعت سنگلجی که محمد توسلی نهضت آزادی از آخرین حلقه از مریدان اوست، یک نمونه است. اسدالله خرقانی پیش تر از او، توحیدگرایی روشنفکرانه را دنبال کرده، و همزمان با او، امثال آخوندوف و آقاخان کرمانی و ملکم خان، در پوشش توحیدگرایی و اصلاح دینی، تندترین هجمه ها را علیه دین روا داشته اند.
کسروی و دوست دیرینه اش حکمی زاده، نسل بعدی اند که راه سلف خود را احیا کردند ولی در این دوره، برخلاف گذشته که آنان توانسته بودند با #نفوذ در بیت مراجع نجف و علمای تهران، نهایتا به نتایج شومی چون اختلاف افکنی و شهادت شیخ دست یابند، اینبار اما نسل جدید حوزه علمیه، با عبرت تاریخی از تحولات پیشین، در مقابل این جریان سینه سپر کردند.
مهم ترین نمونه اش، پاسخ محکم امام خمینی به #اسرار_هزارساله حکمی زاده بود که از ساحت معارف شیعی در مقابل یک آخوند تجدیدنظرطلب به نحوم احسن دفاع شد و نتیجه آنکه حکمی زاده تا آخر عمر هیچ نگفت و هیچ ننوشت و به مشاغلی چون گاوداری و کشاورزی روزگار گذراند!
گرایشات فکری بازرگان به عنوان شاگرد فکری ابوالحسن خان فروغی موجب شد که فرزندان معنوی و فکری او در #سازمان_مجاهدین، با عبور از فقه و معارف شیعه و با برداشت های شخصی از منابع دینی، دست به کشتارهای وسیع بزنند. امری که گرچه در بدو تاسیس از دید برخی روحانیان مبارز مخفی مانده بود اما امام خمینی از همان ابتدا با شناخت انحرافات آنان، دست رد به سینه شان زد. مرحوم علامه شهید سیدمصطفی خمینی و علامه مصباح یزدی نیز در زمره مخالفان این فرقه منحرف بودند و کینه تاریخی سمپات های آنان، با این بزرگان، ریشه در همین بصیرت تاریخی دارد.
شهید مطهری نیز گرچه در اوائل امر، به اقتضای شرایط بنا بر رواداری گذاشته بود شاید به امید اصلاح این جماعت، اما نهایتا در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، در نامه ای تاریخی به امام، به افشای ماهیت #جریان_شریعتی و #سازمان_منافقین و سایر گروه های مشابه پرداخت و نشان داد بعد از تشخیص انحراف و ناامیدی از اصلاح، در افشای ماهیت منحرفین فکری، با هیچ کس تعارف ندارد.
سلوکی الهی که نهایتا منجر به شهادت آن بزرگ مرد شد.
فرقانی ها و امثال حبیب عاشوری و قلمداران و این قبیل جریانات و افراد، همه داعیه دار #توحید بودند و تلویحا یا تصریحا، مخالفان شان را #تکفیر می کردند!
آنان فهم خویش را میزان الشریعه و روحانیت شیعه را به انواع پیرایه ها، پس می زدند. پروژه عبور از روحانیت، گاه با احتجاج های بی ادبانه امثال عاشوری با شهید مطهری صورت می گرفت(رجوع کنید به علل گرایش به مادیگری) و گاه با حذف فیزیکی روحانیان زمان آگاه و مجاهد شیعه.
بازماندگان این نحله منحوس فکری، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت زیرپوستی در بدنه نظام باقی ماند و مثل قارچ سمی رشد کرد و اکنون در برخی موسم های سیاسی حساس، رخ نمایی می کند.
عصر اصلاحات یکی از بروندادهای آموزه های سلف گرایانه تجدیدنظرطلبان ایرانی بود که تجربه تلخ فعالیت های سیاه روشنفکران غرب اندیش در صدر مشروطه را تکرار کرد.
با افول اصلاحات، جریان دگراندیش شیعی بار دیگر به صورت زیرپوستی و خزنده حرکت خود را ادامه داد تا دوران فعلی.
@rozaneebefarda
🔰 وبینار امکان و ضرورت طب اسلامی 🔰 آیا دین باید در عرصه طب ورود نماید ؟ با توجه به رابطه سلامت جسم با سلامت روح، آیا نباید دین که متولی سعادت انسان است، در این زمینه سخن بگوید؟ 🔰 آیا طب مدرن که مبتنی بر مبانی مادی است می تواند در جامعه و تمدن اسلامی ، مورد استفاده کامل قرار گیرد؟ 🔰حجت الاسلام دکتر داوود فاضل در این وبینار به این سوالات پاسخ داده و به نقد و بررسی دیدگاههای مختلف در این زمینه پرداخته اند . 🔰 این وبینار به صورت مشترک توسط مجمع عالی حکمت و گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده است . 👇👇👇 🌐 @meshkatnoor
2020_05_12 19-07-29 .cid.d722b35ebfee2fd8 (converted).mp3
زمان:
حجم:
48.75M
🔰امکان و ضرورت اسلامی سازی طب در تمدن اسلامی 🔰حجت الاسلام دکتر داود فاضل فلاورجانی 👆👆👆👆
باورهای دینی و چالشهای کرونایی.pdf
حجم:
1.16M
باورهای دینی و چالش های کرونایی؛ یادداشت های اساتید و دانش پژوهان گروه کلام و فلسفه دین موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی 🌐 @meshkatnoor
این سایت کلیه کتابها ی خود را رایگان در اختیار شما قرار داده است، تا رایگان هست استفاده کنید و کتابهای مورد نظرتون رو دانلود کنید.👇👇👇
https://ketaabonline.com/
امتداد بنیان ۱.m4a
زمان:
حجم:
20.47M
🎵| #بشنوید
🎙صوت کامل
🔸سلسله گفتگوهای #امتداد_بنیان از حجت الاسلام دکتر الهی راد استادیار گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی
جلسه اول:
"معنای امتداد اجتماعی مبانی اندیشه اسلامی"
📱پخش از صفحه اینستاگرام:
https://www.instagram.com/elahirad_ir/
📥کانال بنیان:
@elahirad_ir 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#بازنشر
#قطب_فلسفه_دین
🔸 حجت الاسلام دکتر #ابوالفضل ساجدی در #گفتگو با ایسنا:
🔰 نقش مرگ باوری در کاهش اضطراب کرونا
⚜️ مشاهده گفتگو:
🌐 iict.ac.ir/cronasajedi
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا
🆔 @iictchannel
🔴آیا به راستی مطلق رنجهای انسان، اموری ناپسند و مذموماند؟
«تاملی گذرا راجع به یکی از ملاکات حقانیت دین از منظر آقای مصطفی ملکیان»
❌مدافعان معنویت مدرن از جمله ملاکهای حقانیت یک دین را در عرصۀ کارکرد آن معرفی میکنند. به باور ایشان دین حق و کارآمد باید بتواند در صحنۀ عمل هم برای انسان توفیق به بار آورد؛ نه اینکه تنها از جنبۀ نظر بخواهد توانمند و فربه باشد.
💠لذا ایشان معقدند از جمله مهمترین کارکردهای دین آن است که رنج انسان را به کلی زدوده و آرامش خاطر را برای وی به ارمغان آورد. در غیر این صورت، از کارایی لازم برخوردار نمیباشد. البته گفتنی است، مقصود ایشان از رنج، رنج درونی است. زیرا چنانکه خود اذعان دارند: چه بسا افرادی که با سختیها و دشواریهای گوناگونی در زندگی دست و پنجه نرم کرده، اما به لحاظ درونی کاملا در حالت طمانینه قرار داشته باشند؛ همانگونه که این واقعیت ممکن است بالعکس تحقق بیابد.
✳️راجع به این مطلب ملاحظاتی وجود دارد که شایان توجه است:
❇️ به نظر میرسد، پیشفرض سخن یادشده که رنج درونی به طور کلی امری مذموم و ناپسند است و باید از آن احتراز جست، ناپذیرفتنی است. اتفافا میتوان رنجهایی را در نظر گرفت که از این حکم کلی اساسا خارج بوده، و رشد و تعالی انسان را هم فراهم آورند.
🔶توضیح آنکه، هرچند از جمله کارکردهای دین آرامش درونی است (رعد، 28)؛ ولی مطابق با برخی از آیات قرآن، اساسا خداوند بندگان خود را با مصیبتهای گوناگونی از جمله خوف (ترس) که امری درونی و رنجزاست، مورد آزمایش قرار میدهد (بقره، 155). همچنین مطابق با برخی از روایات، مومن در دل خود همواره دارای دو نور است که از آنها به خوف و رجاء یاد میشود (کافی، ج2، ص67).
🔅البته -براساس این دسته از روایات- ممکن است، منشاء یا یکی از منشاءهای خوف مومن آن باشد که وی همواره بر این حقیقت توجه دارد که شیاطین دورنی و برونی دائما در کمین ایمان اویند و ممکن است ایمان او را هر لحظه و در هر کجا بربایند. روشن است که این حالت تا حدودی برای انسان رنجآور است و حتی براساس پارهای از روایات، این کلنجار و تشویش درونی تا لحظات مرگ هم برای انسان مومن ادامه دارد.
♦️اکنون، سخن این است، آیا چنین رنجهایی که حتی تا لحظه مرگ هم با انسان هستند، به راستی اموری مذموماند؟؟! به نظر میرسد در اینجا باید تفکیکی میان رنجهای درونی انسان صورت بگیرد و رنجهایی که در راستای رشد و تعالی انسان هستند، نهتنها مذموم ندانسته، بلکه حکم به فایدهمندی آنها نماییم. آری، رنجهایی که در راستای رشد و هدایت انسان نباشند، مذموم بوده و وجودشان، برای پیروان آن دین و آیین ضعف و یا نقص به شمار میرود.
✴️ بر این اساس، به نظر میرسد، مذموم دانستن هرگونه رنج درونی، و ترویج رهایی و خلاصی از کلیّۀ آنها از جمله نقایص و اشکالاتی است که نظریه معنویت مدرن با آن دست به گریبان است.
✅نکتۀ دیگر اینکه چنین تفکیکی راجع به آرامش درونی یا به تعبیری اطمینان خاطر نیز ضروری است. اطمینان خاطر چنانچه در راستای کمال و سعادت انسان باشد امری ممدوح و مورد پسند است؛ ولی در غیر اینصورت، مذموم تلقی میشود.
🔆 مطابق با برخی از روایات، بزرگترین دام شیطان این است که انسان نسبت به خود اطمینان خاطر پیدا کند. بدین معنا که انسان تصور کند دیگر از او گذشته و کلا زمینۀ فساد و گناه در وی کور شده است. این بزرگترین دام شیطان است. باید گفت: چنین آرامش و اطمینان خاطری برای انسان از هر سم مهلکی کشندهتر است. در حالیکه در معنویت مدرن این موارد از یکدیگر به خوبی تفکیک نگشتهاند. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از کانال میز معارف
📑دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی با همکاری بیست نهاد ملی و بینالمللی، در تیرماه سال جاری برگزار میکند:
همایشی بین المللی با عنوان 🔸اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر (با محوریت بیماری کرونا)🔸
وبسایت همایش: (ethicsconf.sbu.ac.ir)
ایمیل همایش: (ethicsconf@sbu.ac.ir)
آدرس کانال همایش در پیام رسان ایتا: (@ethicsconf)
🔰میزمعارف
@mizemaaref
ویروس شبهه علیه الاهیات شیعه
گزیده ای از #پرونده_ویژه #روزنه پیرامون بررسی «فعالیت رسانههای معاند علیه الاهیات شیعه در ماجرای #کرونا در ایران (از 1اسفند 1398 تا 5اردیبهشت1399)
[صفحه 1 از 3]
💥اختصاصی/ #پست_ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
شیوع ویروس کرونا در ایران بهترین فرصت برای رسانههای معاند و نویسندگان غربزده داخلی و خارجی بود تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. با هجمه امپراتوری رسانهای غرب و البته تلاش دنبالههای داخلی آنان؛ تأثیر این ویروس در ایران به مسائل اعتقادی و مذهبی نیز کشیده شد. بهانه این رسانهها برای هجمه به مذهب عبارت بود از:
شیوع این بیماری از مرکز جهان تشیع (قم)، قرنطینه نشدن این شهر توسط دولت، ابهام در چرایی قرنطینه نشدن این شهر، بسته نشدن ابتدایی حرم های مطهر، تقابل رسانه ای اطبای سنتی و اسلامی با پزشکی جدید و از همه مهمتر پروپاگاندای رسانه ای، در فضای مجازی و رسانه های تصویری دشمن علیه شهر قم و حوزه علمیه آن در آتش دروغین تقابل علم و دین و...
واقعیت این است که کرونا جهان بشری را تکان داد و سوال ها و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرد. این چالش برای هر جریان فکری و مدیریتی که پاسخ بهتری به این سوال ها و مشکلات بدهد، فرصت بی نظیری برای نفوذ اجتماعی و فکری خود در جوامع بشری است. از طرف دیگر بی پاسخی و پاسخ نابخردانه به این چالش به ضعف جریان مدعی خواهد انجامید.
جمهوری اسلامی ایران، مخصوصا نهاد حوزه علمیه قم به عنوان داعیه دار تمدن نوین اسلامی - ایرانی فرصت بسیار مغتنمی داشت که علم سکولار و ملحد غربی را به نقد بکشد و به درماندگی آن در چالش های مهم بشری بتازد، از اسارت علم در دستان سیاستمداران ظالم جهان بگوید و ناتوانی فرهنگ غربی را در برابر مشکلات اجتماعی برجسته کند. از طرف دیگر انسان ها را متوجه قدرت بی انتهای الهی بکند، تمامی امیدها را به سمت او و منجی وعده داده شده او بکشاند و از فرهنگ مترقی اسلامی و گمشده جوامع غربی بگوید. اما طبیعی بود که امپراطوری رسانه ای غرب و شاگردان داخلی آنها برای بقای ایدئولوژیک تلاش کنند و ورق را بر گرداندند آنها با فعالیت پرحجم و هدفگذاری مشخص جای متهم و شاکی را عوض کردند و با موجسواری رسانه ای، قشر انقلابی و مذهبی جامعه را خرافه پرست و مقابل علم معرفی کردند.
با این شرایط باید گفت که هر چه قدر زمان می گذرد فرصتها برای حوزههای علمیه به تهدید تبدیل خواهد شد. چرا که آرایش رسانهای دشمن نشان میدهد که در پساکرونا برای ضربه کاریتر به الاهیات شیعی نقشههای پیچیده ای کشیده است. به عنوان نمونه، بی بی سی فارسی، یکی از فعال ترین رسانه های دشمن در بحران کرونا، از بحران الاهیاتی در پسا کرونا میگوید و در واقع به صورت غیر رسمی از عملیات روانی آینده ی خود علیه افکار عمومی مذهبی ایران پرده بر می دارد. این رسانه سلطنتی مینویسد:
«با هجوم اینگونه فجایع، به همان مقدار که ویروس کرونا گستاخانهتر بر پیکره انسان های بی دفاع معاصر حمله میکند، مساله "شرّ" نیز گستاخانهتر به پایهها و قواعد کهن دین باوران تهاجم خواهد کرد.
بحران الاهیات، هنوز در دوران نیمه پنهان خویش بسر می برد ... بحران الهیات اگر چه امروز ممکن است به شکل پراکنده و فردی جلوه می کند ولی گمان می رود تهاجمی به پیش خواهد آمد و به شکلی همهگیر و اپیدومیک بُروز پیدا کند و حتی امکان تبدیل به بحرانی فراگیر در جهان دین باوران و تبدیل به وضعیت پاندومیک دارد.
به گمان می آید که در دوران "پساکرونا"، نیز این بحران نه تنها متوقف شود، بلکه تازه فرصتی برای گسترش خواهد پیدا کرد. نقطه اوج این بحران در زمان "پیک" آن، به چالشی رودرو با ایمان و مذهب خواهد پرداخت. و سپس پس از تخلیه آخرین تهاجمات خویش، می تواند به دوران همزیستی و تفاهمی اجمالی میان پرسشگران پرخاشگر با دین باوران بیانجامد.» ( حسن فرشتیان ، بی بی سی فارسی، 10 فروردین)
#حوزه_علمیه_قم برای اینکه بتواند با این هجمه های نه چندان دور رسانه ای مبارزه کند، در ابتدا باید منطقه عملیاتی را خوب رصد کند و بداند که دشمن از چه راههایی هجوم خواهد برد. 🌐 @meshkatnoor
AUD-20200513-WA0021.mp3
زمان:
حجم:
34.99M
🎵| #بشنوید
🎙صوت کامل وبینار « کرونا و بحران معنا » 👆👆👆👆
🔸حادثه کرونا در طی چند ماه اخیر ، نظم مادی و عادی جهان را درنورید و یکی از پیامدهای آن ، ایجاد بحران در معنای زندگی درساحت هدف و ارزش زیستن بود .
✅ حجت الاسلام دکتر محمد جعفری دانشیار گروه فلسفه دین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در این وبینار به ابعاد مختلف این بحث در سه مقوله رنح و معنا ، امید به زندگی، و مرگ اندیشی و معنا پرداخته است.
✅ لازم به ذکر است این وبینار به همت قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه آموزشی امام خمینی برگزار شده است .
🌐 @meshkatnoor