eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
2020_05_12 19-07-29 .cid.d722b35ebfee2fd8 (converted).mp3
48.75M
🔰امکان و ضرورت اسلامی سازی طب در تمدن اسلامی 🔰حجت الاسلام دکتر داود فاضل فلاورجانی 👆👆👆👆
باورهای دینی و چالش‌های کرونایی.pdf
1.16M
باورهای دینی و چالش های کرونایی؛ یادداشت های اساتید و دانش پژوهان گروه کلام و فلسفه دین موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی 🌐 @meshkatnoor
این سایت کلیه کتابها ی خود را رایگان در اختیار شما قرار داده است، تا رایگان هست استفاده کنید و کتابهای مورد نظرتون رو دانلود کنید.👇👇👇 https://ketaabonline.com/
امتداد بنیان ۱.m4a
20.47M
🎵| 🎙صوت کامل 🔸سلسله گفتگوهای از حجت الاسلام دکتر الهی راد استادیار گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی جلسه اول: "معنای امتداد اجتماعی مبانی اندیشه اسلامی" 📱پخش از صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/elahirad_ir/ 📥کانال بنیان: @elahirad_ir 🌐 @meshkatnoor
🔴آیا به راستی مطلق رنج‌های انسان، اموری ناپسند و مذموم‌اند؟ «تاملی گذرا راجع به یکی از ملاکات حقانیت دین از منظر آقای مصطفی ملکیان» ❌مدافعان معنویت مدرن از جمله ملاک‌های حقانیت یک دین را در عرصۀ کارکرد آن معرفی می‌کنند. به باور ایشان دین حق و کارآمد باید بتواند در صحنۀ عمل هم برای انسان توفیق به بار آورد؛ نه اینکه تنها از جنبۀ نظر بخواهد توانمند و فربه باشد. 💠لذا ایشان معقدند از جمله مهمترین کارکردهای دین آن است که رنج انسان را به کلی زدوده و آرامش خاطر را برای وی به ارمغان آورد. در غیر این صورت، از کارایی لازم برخوردار نمی‌باشد. البته گفتنی است، مقصود ایشان از رنج، رنج درونی است. زیرا چنانکه خود اذعان دارند: چه بسا افرادی که با سختی‌ها و دشواری‌های گوناگونی در زندگی دست و پنجه نرم کرده، اما به لحاظ درونی کاملا در حالت طمانینه قرار داشته باشند؛ همانگونه که این واقعیت ممکن است بالعکس تحقق بیابد. ✳️راجع به این مطلب ملاحظاتی وجود دارد که شایان توجه است: ❇️ به نظر می‌رسد، پیش‌فرض سخن یادشده که رنج درونی به طور کلی امری مذموم و ناپسند است و باید از آن احتراز جست، ناپذیرفتنی است. اتفافا می‌توان رنج‌هایی را در نظر گرفت که از این حکم کلی اساسا خارج بوده، و رشد و تعالی انسان را هم فراهم آورند. 🔶توضیح آنکه، هرچند از جمله کارکرد‌های دین آرامش درونی است (رعد، 28)؛ ولی مطابق با برخی از آیات قرآن، اساسا خداوند بندگان خود را با مصیبت‌های گوناگونی از جمله خوف (ترس) که امری درونی و رنج‌زاست، مورد آزمایش قرار می‌دهد (بقره، 155). همچنین مطابق با برخی از روایات، مومن در دل خود همواره دارای دو نور است که از آنها به خوف و رجاء یاد می‌شود (کافی، ج2، ص67). 🔅البته -براساس این دسته از روایات- ممکن است، منشاء یا یکی از منشاءهای خوف مومن آن باشد که وی همواره بر این حقیقت توجه دارد که شیاطین دورنی و برونی دائما در کمین ایمان اویند و ممکن است ایمان او را هر لحظه و در هر کجا بربایند. روشن است که این حالت تا حدودی برای انسان رنج‌آور است و حتی براساس پاره‌ای از روایات، این کلنجار و تشویش درونی تا لحظات مرگ هم برای انسان مومن ادامه دارد. ♦️اکنون، سخن این است، آیا چنین رنج‌هایی که حتی تا لحظه مرگ هم با انسان هستند، به راستی اموری مذموم‌اند؟؟! به نظر می‌رسد در اینجا باید تفکیکی میان رنج‌های درونی انسان صورت بگیرد و رنج‌هایی که در راستای رشد و تعالی انسان هستند، نه‌تنها مذموم ندانسته، بلکه حکم به فایده‌مندی آنها نماییم. آری، رنج‌هایی که در راستای رشد و هدایت انسان نباشند، مذموم بوده و وجودشان، برای پیروان آن دین و آیین ضعف و یا نقص به شمار می‌رود. ✴️ بر این اساس، به نظر می‌رسد، مذموم دانستن هرگونه رنج درونی، و ترویج رهایی و خلاصی از کلیّۀ آنها از جمله نقایص و اشکالاتی است که نظریه معنویت مدرن با آن دست به گریبان است. ✅نکتۀ دیگر اینکه چنین تفکیکی راجع به آرامش درونی یا به تعبیری اطمینان خاطر نیز ضروری است. اطمینان خاطر چنانچه در راستای کمال و سعادت انسان باشد امری ممدوح و مورد پسند است؛ ولی در غیر اینصورت، مذموم تلقی می‌شود. 🔆 مطابق با برخی از روایات، بزرگترین دام شیطان این است که انسان نسبت به خود اطمینان خاطر پیدا کند. بدین معنا که انسان تصور کند دیگر از او گذشته و کلا زمینۀ فساد و گناه در وی کور شده است. این بزرگترین دام شیطان است. باید گفت: چنین آرامش و اطمینان خاطری برای انسان از هر سم مهلکی کشنده‌تر است. در حالیکه در معنویت مدرن این موارد از یکدیگر به خوبی تفکیک نگشته‌اند. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از کانال میز معارف
📑دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی با همکاری بیست نهاد ملی و بین‌المللی، در تیرماه سال جاری برگزار میکند: همایشی بین المللی با عنوان 🔸اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر (با محوریت بیماری کرونا)🔸 وبسایت همایش: (ethicsconf.sbu.ac.ir) ایمیل همایش: (ethicsconf@sbu.ac.ir) آدرس کانال همایش در پیام رسان ایتا:‌ (@ethicsconf) 🔰میزمعارف @mizemaaref
ویروس شبهه علیه الاهیات شیعه گزیده ای از پیرامون بررسی «فعالیت رسانه‌های معاند علیه الاهیات شیعه در ماجرای در ایران (از 1اسفند 1398 تا 5اردیبهشت1399) [صفحه 1 از 3] 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 شیوع ویروس کرونا در ایران بهترین فرصت برای رسانه‌های معاند و نویسندگان غرب‌زده داخلی و خارجی بود تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. با هجمه امپراتوری رسانه‌ای غرب و البته تلاش دنباله‌های داخلی آنان؛ تأثیر این ویروس در ایران به مسائل اعتقادی و مذهبی نیز کشیده شد. بهانه این رسانه‌ها برای هجمه به مذهب عبارت بود از: شیوع این بیماری از مرکز جهان تشیع (قم)، قرنطینه نشدن این شهر توسط دولت، ابهام در چرایی قرنطینه نشدن این شهر، بسته نشدن ابتدایی حرم های مطهر، تقابل رسانه ای اطبای سنتی و اسلامی با پزشکی جدید و از همه مهمتر پروپاگاندای رسانه ای، در فضای مجازی و رسانه های تصویری دشمن علیه شهر قم و حوزه علمیه آن در آتش دروغین تقابل علم و دین و... واقعیت این است که کرونا جهان بشری را تکان داد و سوال ها و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرد. این چالش برای هر جریان فکری و مدیریتی که پاسخ بهتری به این سوال ها و مشکلات بدهد، فرصت بی نظیری برای نفوذ اجتماعی و فکری خود در جوامع بشری است. از طرف دیگر بی پاسخی و پاسخ نابخردانه به این چالش به ضعف جریان مدعی خواهد انجامید. جمهوری اسلامی ایران، مخصوصا نهاد حوزه علمیه قم به عنوان داعیه دار تمدن نوین اسلامی - ایرانی فرصت بسیار مغتنمی داشت که علم سکولار و ملحد غربی را به نقد بکشد و به درماندگی آن در چالش های مهم بشری بتازد، از اسارت علم در دستان سیاستمداران ظالم جهان بگوید و ناتوانی فرهنگ غربی را در برابر مشکلات اجتماعی برجسته کند. از طرف دیگر انسان ها را متوجه قدرت بی انتهای الهی بکند، تمامی امیدها را به سمت او و منجی وعده داده شده او بکشاند و از فرهنگ مترقی اسلامی و گم‌شده جوامع غربی بگوید. اما طبیعی بود که امپراطوری رسانه ای غرب و شاگردان داخلی آنها برای بقای ایدئولوژیک تلاش کنند و ورق را بر گرداندند آن‌ها با فعالیت پرحجم و هدف‌گذاری مشخص جای متهم و شاکی را عوض کردند و با موج‌سواری رسانه ای، قشر انقلابی و مذهبی جامعه را خرافه پرست و مقابل علم معرفی کردند. با این شرایط باید گفت که هر چه قدر زمان می گذرد فرصت‌ها برای حوزه‌های علمیه به تهدید تبدیل خواهد شد. چرا که آرایش رسانه‌ای دشمن نشان می‌دهد که در پساکرونا برای ضربه کاری‌تر به الاهیات شیعی نقشه‌های پیچیده ای کشیده است. به عنوان نمونه، بی بی سی فارسی، یکی از فعال ترین رسانه های دشمن در بحران کرونا، از بحران الاهیاتی در پسا کرونا می‌گوید و در واقع به صورت غیر رسمی از عملیات روانی آینده ی خود علیه افکار عمومی مذهبی ایران پرده بر می دارد. این رسانه سلطنتی می‌نویسد: «با هجوم اینگونه فجایع، به همان مقدار که ویروس کرونا گستاخانه‌تر بر پیکره انسان های بی دفاع معاصر حمله می‌کند، مساله "شرّ" نیز گستاخانه‌تر به پایه‌ها و قواعد کهن دین باوران تهاجم خواهد کرد. بحران الاهیات، هنوز در دوران نیمه پنهان خویش بسر می برد ... بحران الهیات اگر چه امروز ممکن است به شکل پراکنده و فردی جلوه می کند ولی گمان می رود تهاجمی به پیش خواهد آمد و به شکلی همه‌گیر و اپیدومیک بُروز پیدا کند و حتی امکان تبدیل به بحرانی فراگیر در جهان دین باوران و تبدیل به وضعیت پاندومیک دارد. به گمان می آید که در دوران "پساکرونا"، نیز این بحران نه تنها متوقف شود، بلکه تازه فرصتی برای گسترش خواهد پیدا کرد. نقطه اوج این بحران در زمان "پیک" آن، به چالشی رودرو با ایمان و مذهب خواهد پرداخت. و سپس پس از تخلیه آخرین تهاجمات خویش، می تواند به دوران همزیستی و تفاهمی اجمالی میان پرسشگران پرخاشگر با دین باوران بیانجامد.» ( حسن فرشتیان ، بی بی سی فارسی، 10 فروردین) برای اینکه بتواند با این هجمه های نه چندان دور رسانه ای مبارزه کند، در ابتدا باید منطقه عملیاتی را خوب رصد کند و بداند که دشمن از چه راه‌هایی هجوم خواهد برد. 🌐 @meshkatnoor
AUD-20200513-WA0021.mp3
34.99M
🎵| 🎙صوت کامل وبینار « کرونا و بحران معنا » 👆👆👆👆 🔸حادثه کرونا در طی چند ماه اخیر ، نظم مادی و عادی جهان را درنورید و یکی از پیامدهای آن ، ایجاد بحران در معنای زندگی درساحت هدف و ارزش زیستن بود . ✅ حجت الاسلام دکتر محمد جعفری دانشیار گروه فلسفه دین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در این وبینار به ابعاد مختلف این بحث در سه مقوله رنح و معنا ، امید به زندگی، و مرگ اندیشی و معنا پرداخته است. ✅ لازم به ذکر است این وبینار به همت قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه آموزشی امام خمینی برگزار شده است . 🌐 @meshkatnoor
⚠️ ضرورت توجه به ظرفیت های فضای مجازی در عرصه تبلیغ دین 🔰 نتایج یک مدل سنجی محاسباتی نشان می‌دهد که چهار نفری که شانس تبدیل شدن به نخستین فرد با یک تریلیون دلار ثروت را دارند عبارتند از: 1⃣جف بزوس، مدیرعامل فروشگاه اینترنتی آمازون 2⃣مارک زاکربرگ، بنیان گذار فیس بوک 3⃣جک ما، بنیان گذار گروه علی بابا 4⃣سرگی برین، یکی از بنیان گذاران گوگل 📡خبرگزاری اسپوتنیک، ۲۵ اردیبهشت، ۱۳۹۹ ⁉️ وجه اشتراک چهار شخصیت بالا، این است که شرکت های اینترنتی دارند و توانسته اند با استفاده از ظرفیت های عظیم فضای مجازی با جذب میلیونها نفر مشتری، به میلیاردها دلار ثروت دست یابند. ❇️ امروزه در عرصه تبلیغی نیز افرادی بیشترین تأثیرگذاری و مشتری فکری را دارند، که در فضای مجازی بیشترین حضور و فعالیت را دارند و توانسته اند با استفاده از ظرفیت ها و تکنیک های فضای مجازی در فکر و ذهن میلیونها نفر نفوذ کرده و در جهت دهی به جامعه نقش مهمی داشته باشند. 🔐 با توجه به نکات مزبور، اگر طلاب علوم دینی دغدغه تبلیغ و نشر دین در جامعه را دارند باید علاوه بر جنبه های محتوایی تبلیغ که با بهره گیری از منابع غنی دینی از جمله قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه تأمین می شود، به تکنیک های تبلیغ در عرصه فضای مجازی نیز تسلط داشته باشند تا محتوای غنی دینی را در قالب های هنری به مشتریان فکری عرضه کنند، قالب های که برای مخاطبان جذابیت داشته باشد و در ذهن و قلب آنان نفوذ کند تا مردم بیشتری را به سوی دین هدایت کنند. 🔺با کم کاری در عرصه فضای مجازی، منادیان اسلام ناب محمدی به تدریج نفوذ و تأثیرگذاریشان را در جامعه از دست می دهند و عرصه را به رقیبان صهیونیست و وهابی و ملحد واگذار می کنند مانند فعالان تجاری که در عرصه مجازی فعالیت ندارند و جایگاه خود را به شرکت های فروش اینترنتی واگذار می کنند. 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
🔴لزوم و ضرورت دِرایت همراه با روایت... ❎ پاسخ به یک پرسش .... 🔶 چگونه و چرا یک ضربت امیرمومنان بر همه عبادات جن و انس برتری و ترجیح پیدا کرده است؟ ✳️عن النبی صلی الله علیه و آله : «ضربة علي‏ يوم‏ الخندق‏ أفضل من عبادة الثقلين‏....» (شرح کافی، ج12، ص393). یک ضربت علی علیه‌السلام در جنگ خندق بالاتر از عبادت جن و انس است. ✳️ مقدمتاً باید گفت: پاره‌ای از احادیث و روایات اهل بیت، ما را به درایت و فهم و تحلیل سخنان دُرَربار ایشان تشویق و تهییج می‌کند. 🔸مطابق با نقلی از پیامبر اکرم: چنانچه یک حدیت خوب تحلیل و فهم شود، بهتر از هزار روایتی است که صرفا بخواهد نقل گردد (معانی الاخبار، ص2). ✅اکنون تحلیل و درایت روایت مزبور: 🔆نخست. مطابق با تعالیم دینی و مبانی عقلی، سعادت و شقاوت انسان‌ها با افعال اختیاریشان گره خورده است. یعنی اگر افعال اختیاری انسان در راستای خوشنودی و قُرب الهی باشد، او را به رستگاری و کمال رسانده، و چنانچه افعال اختیاری او در جهت هواهای نفسانی و اهداف شیطانی قرار گیرد، به نابودی و شقاوت وی منتهی می‌شود. 🔆دوم. نکته اساسی دیگر، ارزش و اعتبار افعالی است که از انسان سر می‌زند. افعال اختیاری‌ای که از انسانهای مختلف سر می‌زند، همگی در یک درجه و رتبه قرار ندارند؛ بلکه ارزش برخی از این افعال بیشتر از سایر آنها می‌باشد. حال، چه عامل یا عواملی در ترفیع درجه فعل اختیاری انسان نقش ایفا می‌کند؟؟ 🔆سوم. به نظر می‌رسد، ارزش و اعتبار فعل انسان وابسته به دو عامل می‌باشد: الف) علم و معرفت؛ ب) اخلاص در نیت. یعنی هر اندازه عملی که از انسان سر می‎‌زند، از علم و بینشی عمیق‌تر و نیز اخلاص بالاتری برخوردار باشد، به همان میزان، عمل وی ارزش و قیمت بیشتری پیدا می‌کند. 🔆چهارم. از آنجاکه ضربه شمشیر امیرمومنان در جنگ خندق، اولا، برخاسته از علم و معرفت فراوانی بود که حضرت در اختیار داشتند؛ و ثانیا، به اندازه سر سوزنی غیرخدا در این ضربت نقش نداشت (اخلاص در نیت)، این عمل حضرت، چنان مقام و منزلتی پیدا کرد که به فرموده نبی مکرم، برتر و بالاتر از تمام عبادات جن و انس است. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین 🌐 @meshkatnoor