🔴لزوم و ضرورت دِرایت همراه با روایت...
❎ پاسخ به یک پرسش ....
🔶 چگونه و چرا یک ضربت امیرمومنان بر همه عبادات جن و انس برتری و ترجیح پیدا کرده است؟
✳️عن النبی صلی الله علیه و آله : «ضربة علي يوم الخندق أفضل من عبادة الثقلين....» (شرح کافی، ج12، ص393). یک ضربت علی علیهالسلام در جنگ خندق بالاتر از عبادت جن و انس است.
✳️ مقدمتاً باید گفت: پارهای از احادیث و روایات اهل بیت، ما را به درایت و فهم و تحلیل سخنان دُرَربار ایشان تشویق و تهییج میکند.
🔸مطابق با نقلی از پیامبر اکرم: چنانچه یک حدیت خوب تحلیل و فهم شود، بهتر از هزار روایتی است که صرفا بخواهد نقل گردد (معانی الاخبار، ص2).
✅اکنون تحلیل و درایت روایت مزبور:
🔆نخست. مطابق با تعالیم دینی و مبانی عقلی، سعادت و شقاوت انسانها با افعال اختیاریشان گره خورده است. یعنی اگر افعال اختیاری انسان در راستای خوشنودی و قُرب الهی باشد، او را به رستگاری و کمال رسانده، و چنانچه افعال اختیاری او در جهت هواهای نفسانی و اهداف شیطانی قرار گیرد، به نابودی و شقاوت وی منتهی میشود.
🔆دوم. نکته اساسی دیگر، ارزش و اعتبار افعالی است که از انسان سر میزند. افعال اختیاریای که از انسانهای مختلف سر میزند، همگی در یک درجه و رتبه قرار ندارند؛ بلکه ارزش برخی از این افعال بیشتر از سایر آنها میباشد. حال، چه عامل یا عواملی در ترفیع درجه فعل اختیاری انسان نقش ایفا میکند؟؟
🔆سوم. به نظر میرسد، ارزش و اعتبار فعل انسان وابسته به دو عامل میباشد: الف) علم و معرفت؛ ب) اخلاص در نیت. یعنی هر اندازه عملی که از انسان سر میزند، از علم و بینشی عمیقتر و نیز اخلاص بالاتری برخوردار باشد، به همان میزان، عمل وی ارزش و قیمت بیشتری پیدا میکند.
🔆چهارم. از آنجاکه ضربه شمشیر امیرمومنان در جنگ خندق، اولا، برخاسته از علم و معرفت فراوانی بود که حضرت در اختیار داشتند؛ و ثانیا، به اندازه سر سوزنی غیرخدا در این ضربت نقش نداشت (اخلاص در نیت)، این عمل حضرت، چنان مقام و منزلتی پیدا کرد که به فرموده نبی مکرم، برتر و بالاتر از تمام عبادات جن و انس است.
✍️ حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از مدرسه حکمت و عرفان اسلامی
🔸 هوالخبیر
#علامه_طهرانی
✅ لزوم برگزاری دروس عرفان عملی در حوزههای علمیه
امروزه در حوزههاى علميّه دروس اخلاقى عملى، و سلوك و سير إلى الله، و عرفان شهودى و وجدانى بطور كلّى متروك شده است.
در حوزه مقدّسه علميّه قم هم كه تا اندازهاى دروس حكمت متعاليه نضج يافته است و دروس عرفان در سطح بسيار ضعيفى رواج يافته است، عرفان نظرى است نه عرفان عملى. و آن تنها، مُغنى و مستكفى نيست.
دروس حكمت هم به تنهائى انسان را به مقصد نميرساند. آنچه أهمّ از امور است، تدريس و تربيت طلّاب به دروس تزكيه و تهذيب اخلاق عملى و عرفان شهودى است كه ما را آشنا به حقيقت اسلام و نبوّت و معاد و ولايت و قرآن ميكند، و بالاخره انسانيّت ما را به ما مىنماياند.
📚 روح مجرد، صفحه ۶۸۰
#روش_تحصیل
#روش_تحصیل_عرفان
#عرفان_عملی
#عرفان_شهودی
🔰 مدرسه حکمت و عرفان اسلامی🔰
https://eitaa.com/joinchat/2352349232C572ad125da
نقد عصر حیرت ۲.aac
10.36M
شبهه⛔️
تحقق جامعه و تمدن تراز دین نه در وسع جمهوری اسلامی است و نه تکلیف آن. ... در نتیجه به تضعیف باورها و اعتقادات دینی مردم می انجامد (عصر حیرت، ص238)
پاسخ:
1️⃣ امام علی علیه السلام: أَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِه (تحف العقول، 238) برپایی جامعۀ دینی و تلاش برای تحقق تمدن اسلامی از امور و احکام دینی است بنابراین علمای دین موظف به تحقق آن هستند.
2️⃣ «وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِم ...يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً» (نور، 55)
«انفاق مؤمنانه» و «تشییع پیکر سردار دلها» دو نماد بندگی خدا با سودای تحقق تمدن اسلامی
3️⃣ امام خامنه ای: «بعضی خیلی وسواسی میشوند، جمود میکنند، میگویند [آیۀ 55 نور] مخصوص زمان ولی عصر –صلوات الله علیه- است.» (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 130) 🌐 @meshkatnoor
#بازنشر
#قطب_فلسفه_دین
🔸 حجت الاسلام #ابوالفضل ساجدی استاد تمام گروه فلسفه دین موسسه امام و عضو قطب فلسفه دین کشور در گفتگو با #خبرگزاری_شبستان:
🔰 تقویت #اخلاق_اجتماعی با تبلیغ عبادات جمعی
⚜️ مشاهده گفتگو:
🌐 iict.ac.ir/sajediebaddat
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا
(http://iict.ac.ir/covid19)🆔 @iictchannel
35.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمام تناقضاتی که سالهاست در اعتقادات اهل سنت است و از شیعه قبول نمی کنند، از زبان این عالم سنی بشنوید. 👆👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
⬅️ پاسخ به یک شبهه ⬅️حضرت علی علیه السلام حکومت حق الهی خود می دانستند و این که فرمودند: «دَعُوني و التَمِسُوا غَيري»( نهج البلاغه، خطبه 92) هیچ دلالتی بر نفی این حق ندارد؛ زیرا:
اولاً، حضرت در عمل و گفتار حکومت را حق می دانستند. به چند نمونه اشاره می کنم:
1. حضرت در نخستين روزهاي حكومت خود طي خطبه اي در مسجد النبی به غصب شدن حكومت و خود و علّت عدم اقدام عليه مخاصبان اشاره فرمودند: ... فإنّه لمّا قَبضَ اللهُ نَيَّهُ صلّي الله عليه و اله :قُلْنا ; نَحْنُ اَهْلُهُ دوَرْبْتُهُ وَ عِتْرَتُه وَ أَوْلياؤهُ دُونَ الناسِ، لاينازعُنا سُلطانَهُ نَيّينا، فصارتِ الإمْرُه بِغَيْرِنا.... (ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 307.)
2. حضرت در جنگ جمل فرمودند: «سوگند به خدا از آن هنگامي كه خداوند پيامبرش (صلوات و سلام خدا بر او باد) به پيشگاه خود برد تا به امروز همواره حق من غصب شده است. (نهج البلاغه، خطبه 6)
3. حضرت در جواب نامه برادرش عقيل در مورد قريش مي فرمايد: فقدَ قَطَعُوا رَحمِي و سَلَوني سُطانَ إبنَ أُمّي. (نهج البلاغه، خطبه 6)
4. حضرت حتي امامان معصوم عليه السلام بعد از خويش را نيز صاحب حق حاكميت ديني معرفي مي كنند: «وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقَّ الولاية وَ فيهمُ الوَصِيَةُ والوِارثَةُ الآنَ إذْ رَجَعَ الحقُّ الي أهْلِهِ وَ نُقِلَ إلي مُنْتَقَلهِ.»
5. حضرت در عمل نيز براي گرفتن حق تلاش مي كردند و حتي در اين امر از حضرت فاطمه عليها السلام و فرزندان خود كمك مي گرفتند و شبها به درِ خانه صحابه مي رفتند: ثُمَ اَخذْتُ بيَدِ فاطمة و إبني الحسنِ و الحُسينِ ثُمَّ دَرْتُ علي اهلِ بدر و اهلِ السابقةِ فأنْشدتُهُمْ حَقّي و دعوتُهُمْ اِلي نَصري فما أَجابَني منهم الاّ اربعة رهْط سلمان و عمّار و المقداد و ابوذر. (بحارالانوار، ج 29، ص 419 ـ 420.)
ثانیاً، این سخن حضرت (دَعُوني و التَمِسُوا غَيري) حاکی از آن است که ایشان وقت را براي اجراي ايده متعالي و عدالت گستر خود مناسب و مردم را براي خلافت و ولايت خويش لايق نمي دانستند. مطالب ذیل در این باره قابل توجه است:
1. با توجه به خلافت چند ساله خلفاي سه گانه، مردم سنت پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله را فراموش كرده بودند كه حضرت به روش آنان عمل كند ولي حضرت روش آنان را ناصحيح مي دانست.(نهج البلاغه خطبه 3)
2. حضرت قصد داشتند طبق فهم خود از قرآن و سیره نبوی رفتار كنند و مي دانستند خيلي از تقاضا كنندگان بيعت تحمل نخواهند كرد و بيعت خواهند شكست. بر اين اساس حضرت مي خواستند بر مردم حجت تمام شود. چنانكه در ادامه مي فرمايد: «فإنّا مُسْتَقْبِلُونَ اَمْراً لَهُ وُجُوهٌ و أَلْوانُ لاتَقُومُ لَهُ القُلوبُ و لا تَثْبِتُ عليه العُقُولُ... و اَعْلَمُوا أنّي اِنْ اجَبْتُكُمْ رَكِبْتُ بِكُمْ ما اَعْلَمُ وَ لَمْ أَصْغِ إلي قَوْلِ القائلِ و عَتْبِ العاتِبِ.
3. حضرت مي دانستند فتنه هايي به پا خواهد شد و ايشان بايستي تمام نيروي خود را صرف كوركردن چشم هاي آن فتنه ها كند. فرمودند: أيها الناس فَإِنّي فَقَأتُ عَيْنَ الفتنة( نهج البلاغه، خطبه 93.) گويي حضرت وقت را براي اجراي ايده متعالي و عدالت گستر خود مناسب و مردم را براي خلافت و ولايت خويش لايق نمي دانستند.
4. احتمالاً حضرت براي رفع اتهام آزمندي از خود نسبت به رياست و حكومت ابتداءً پيشنهاد مردم را نپذيرفتند چرا كه در برابر اعتراض هاي حضرت نسبت به رفتار خلفاي سه گانه و غصب شدن حق خود، به آن حضرت تهمت داشتن حرص و طمع به رياست مي زدند. چنانكه حضرت مي فرمايند: فَإنْ أَقُلْ يُقْولوا: حَرَصَ عَلَي الْمُلْكِ وَ اِنْ أَسْكُتْ يقولوا: جَزِعَ من الموت هَيْهات بعد اللّتيا وَ الَّتي.( نهج البلاغه، خطبه 5.) ✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی کریمی؛ عضو هیات علمی موسسه امام
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه و عرفان
📢قابل توجه دوستداران فلسفه و عرفان
______________
✅پایگاه اطلاع رسانی استاد یزدان پناه (حفظه الله) از شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱(ه ق) به صورت رسمی آماده بهره برداری و خدمت رسانی به طالبان علم و معرفت می باشد.
آدرس سایت:
http://www.syya.ir
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حضور یک بهایی مسلمان شده در برنامه زنده صداوسیما
🔹 روایاتی از فرقه ضاله بهاییت به گفته یک مبلغ این فرقه
AUD-20200518-WA0000.mp3
12.65M
🔹نقد سخنان مجتهدشبستري درباره «ضرورت بازسازي فقه عبادات»
🔸جناب شبستري معتقدند عباديات ديني (نماز و روزه و ...) نيازمند اصلاح و تغييرند؛
🔸بايد متناسب با ساختار رواني افراد و حالاتشان، از آنها خواست که در صورت توان و تمايل نمازهاي يوميه و روزه ماه رمضان را انجام دهند اما اگر به هر دليلي نتوانستند، نبايد گفت که مرتکب گناه و مستحق عقاب شدهاي! بلکه بايد از آنها خواست کارهاي خوب سبکتر و مناسبتري را انجام دهند.
🔸اصالت را بايد به اخلاق داد و نه احکام و فقه.
🔸تأکيد بر واجب بودن نماز و روزه، موجب نفاق و ريا و اختلافات خانوادگي ميشود.
✅جناب استاد شريفي در اين سخنراني ضمن بيان سخنان جناب شبستري، به نقد آنها پرداخته است؛
🔸تفصيل مباحث را ميتوانيد از کانال استاد شريفي در پيامرسان ايتا دنبال کنید 👆👆👆👆
🆔https://eitaa.com/AhmadHoseinSharifi
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#کرونا
#نشست_مجازی
🔸 حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری در نشست علمی مجازی " #کرونا و بحران معنا" عنوان کرد:
🔰 #معنویت_دینی در تلاش برای رفع بحران معنا؛
⚜️ مشاهده خبر:
🌐 iict.ac.ir/coronav-24
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
🔴 فاجعه جمعیتی در ایران و انفعال دولت و لزوم رجوع به تعالیم اسلامی در زمینه افزایش فرزندآوری
🔔سخنان اخیر دکتر محمد اسماعیل اکبری( مشاور عالی وزیر بهداشت):
⚫️جهان در طول ۷۰سال گذشته حدود ۵سال پیرتر شده است، یعنی میانه سنی از ۲۶.۶ به ۳۱.۳ سال رسیده است، اما در ایران متاسفانه در حدود ۶۰ سال گذشته ۱۰سال پیرتر شده ایم و میانه سن از ۲۰.۲ سال به ۳۰سال رسیده است، این اتفاق ثابت نمیماند و همچنان پیرتر میشویم.
🔺ما سالانه در حال پیر شدن هستیم. به طوری که در ۲۰سال بعد، از پیرترین کشورها محسوب شده و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان هستیم؛ به طوری که از هر ۳ نفر تقریبا یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد.
✔️در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۷۰هزار تولد از سال ۱۳۹۷ کمتر داشتیم و سال ۱۳۹۷ هم ۱۲۰ هزار تولد از سال ۱۳۹۶ کمتر داشتیم.
♦️امسال با کاهش ۱۷۰هزار نفری تولدها، نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد سقوط کرد و متاسفانه ساختار جمعیتی به هم خورد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفت.
🔐دنیا برای حل مشکل (کاهش و پیری جمعیت)، سالهای طولانی است که برنامه ریزی کرده است.
✅ در کشور آلمان وزارتخانهای تاسیس شده است، در این کشور برای ۳فرزند ماهانه قریب ۱۹۵ یورو و برای فرزند چهارم و بالاتر ۲۲۱ یورو در ماه پرداخت میکنند و نفرات بالا را بسیار بیشتر میدهند. ۷۰درصد ۴دوره درمان ناباروری را تامین میکنند.
✅اسپانیا برای تولد هر بچه ۲۵۰۰ یورو به خانواده کمک کردهاند.
✅کره جنوبی بیش از ۳هزار دلار میدهد.
✅فرانسه با تخصیص قریب ۵درصد از درآمد ناخالص ملی، بیشترین باروری را در کشورهای اروپایی دارد.
✅کشورهای شمال اروپا و ژاپن قوانین تشویق فرزندآوری دارند.
✅در روسیه فرمان فرزندآوری را آقای پوتین به عهده گرفته است و اقدامات اعجابآوری انجام میدهد.
✅ در انگلستان معافیت مالیاتی برای فرزندان، ۳سال مرخصی، حقوق برای مادران حداقل اقدامات است.
✅ در کشورهای پر جمعیتی، چون چین و هند همه قوانین به فرزند آوری تغییر کرده اند.
منبع: انتخاب نیوز، ۳۰ اردیبهشت
⛔️ در ایران بر خلاف اکثر کشورهای دیگر، دولت برخی قوانین را اجرا می کند که بر خلاف سیاست های افزایش جمعیت است.
به عنوان نمونه، یارانه حمایت معیشتی تا سقف پنج نفر در یک خانواده داده می شود و اگر خانواده ای بیش از سه فرزند داشت به فرزندان چهارم به بعد، یارانه حمایت معیشتی تعلق نمی گیرد.
🔐 راه حل بحران جمعیتی ایران، بازگشت به تعالیم اسلامی در زمینه تشویق به فرزند آوری است و یکی از رسالت های متکلمان اسلامی، تقویت و تحکیم باورهای اعتقادی مانند تأکید بر رزاق بودن خداوند و اعتقاد به ربوبیت تکوینی خداوند متعال است که از جنبه روانی در تشویق مردم به فرزند آوری تأثیر زیادی دارد.
🔆«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ»
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ.»(الذاریات،٥٨)
📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#کروناویروس
#کرسی_مجازی
🔺 گروه #کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار میکند:
✅ کرسی علمی ترویجی "ارزیابی رویکردهای جدید الهیاتی درباره بلایای طبیعی و شرور"
🎙 با حضور:
#قاسم_اخوان_نبوی
#محمدصفر_جبرئیلی
#عبدالله_محمدی
#محمد_کاشی_زاده
📅 چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 17:30
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/dj4cd3QiMZQ0
📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09191541744
🆔 @iictchannel
⭕️وقتی با رویگردانی از خدا، نعمت جمعیت را به نقمت تبدیل کردیم.😢😱
🚨شعارهای افراطی «فرزند کمتر زندگی بهتر» ، «دوتابچه کافیه» و...بنا بود برای ما رفاه بیشتر بیاورد و زندگی مردم را بهتر کند. اما چرا امروزه علی رغم کنترل جمعیت، کمتر کسی از زندگی اش راضی است⁉️😭
🚨پاسخ آن سخت نیست. فقط کافی است آیات قرآنی را مرور کنید تا به پاسخ برسید:
🚨ما از یاد خدا رویگردان شدیم:
«و من أعرض عن ذکری فإن له معیشة ضنکا»
🚨ما فخر فروشی، سبک زندگی تجملاتی و أشرافی غربی را بر حیات طیبه قرآنی و پاداش های الهی، ترجیح دادیم:
«من عمل صالحا من ذکر أو أنثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبه و لنجزینهم أجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
🚨شیطان ما را از فقر ترساند و ما هم ترسیدیم:
«ألشیطان یعدکم الفقر»
🚨ما فریفته توسعه غربی و ظواهر دلفریب آن شدیم و از بهترین رزقی که خدا به ما می داد رویگردان شدیم:
«و لا تمدن عینیک إلی ما متعنا به أزواجا منهم زهرة الحیاة الدنیا لنفتنهم فیه و رزق ربک خیر و أبقی»
🚨ما به سیره انبیا در دعا کردن برای داشتن ذریه طیبه بی مهری کردیم:
«هنالک دعا ذکریا ربه قال هب لی من لدنک ذریة طیبه»
🚨ما نقش یاریگری فرزند صالح در دنیا و آخرتمان را فراموش کرده و آنها را مانعی بر سر راه فردگرایی منفعت طلبانه خود دانستیم:
«و إذ یرفع إبراهیم القواعد من البیت و إسماعیل ربنا تقبل منا إنک أنت السمیع العلیم»
🚨ما رازقیت خدا را فراموش کردیم و فکر می کردیم روزی دهنده فرزندانمان خودمان هستیم. خدا هم ما را با همین فکرمان به خودمان واگذار کرد.
«لا تقتلوا أولادکم خشیة إملاق نحن نرزقهم و إیاکم»
🚨ما....
✅علاج قرآنی چیست⁉️
علاج ما توبه از اینهمه خطا و اشتباه است.
اگر جامعه ما به خدا رجوع کند، خدا تمام امکانات عالم را در خدمت ما و جمعیت ما قرار داده و حتی جمعیت را عامل رشد و تقویت ما قرار می دهد:
«قل إستغفروا ربکم إنه کان غفارا. یرسل السماء علیکم مدرارا و یمددکم بأموال و بنین»
✍️ حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی موسوی ؛ دانشجوی دکترای مدرسی معارف
@jehadJ 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیا به نظر نمی آید که صدا و سیما در فرهنگ سازی فرزند آوری باید، خیلی بهتر عمل نماید؟ ✅ حتی در این برنامه هم فرزند آوری نهایتا تحسین که بماند، بلکه مورد نقد قرار می گیرد. 👆👆 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از معرفی محتوای دینی ❣️﷽❣️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣️﷽❣️
🎥 مردی که وهابیت را به لرزه در آورد!
💢 وهابیها میگویند یک مرد قمی به نام محمودی، کتابی نوشته که کار ما را خراب میکند.
💢 مستند #مرزبان شرحی بر احوالات و تالیفات گرانبهای علامه محمدباقر محمودی، محقق، مورخ و فقیه اصولی و مولف کتاب نهج السعاده درباره حضرت علی(ع)
📥 دریافت مستند
🌐 b2n.ir/marzdar
#مستند #وهابیت #آشنایی_با_علما
⟩💢 @resane_din 💢⟨
📣 شبهه کرونایی زئوس:
1️⃣ خدا در قرآن می فرماید: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ﴿ ذاریات / 56 ﴾
پس هدف از خلقت انسان و جن، بندگی می باشد.
2️⃣ بندگی یعنی حقارت و ذلت.
↩️ نتیجه: انسان آفریده شده است که با بندگی و اطاعت از خدا حس حقارت و ذلت و فرومایگی پیدا کند.
3️⃣ از طرف دیگر دعا هم وسیله ای است برای ابراز و یا پیدا کردن حس حقارت و ذلت در برابر خدا.
4️⃣ اگر خدا می گوید مرا بخوانید تا پاسخ شما را بدهم در واقع از ما می خواهد که خود را در برابر او ذلیل و حقیر کنیم. این باعث سرکوب امیال و شخصیت انسان شده و از نظر تربیتی با فطرت او منافات دارد چرا که به حقارت او می انجامد.
🔅پاسخ :
انسان با اطاعت و تبعیت از دیگران هدفی را مد نظر دارد.
1️⃣ اگر این هدف پایین تر و پست تر از خود انسان و شخصیت انسانی وی باشد، اطاعت کردن باعث حقارت و ذلت وی می شود. مثل این که کسی برای به دست آوردن ثروت یا مقام، انسانیت و شرف خود را زیر پا بگذارد و یا به خاطر رسیدن به هدفی از یک انسان خونخوار و ظالمی تبعیت کند.
2️⃣ اگر این هدف، یک امر متعالی و باارزش باشد یا در مقایسه با شخصیت انسان در مرتبه ای بالاتر قرار گیرد، این اطاعت و کرنش نه تنها باعث تحقیر و ذلت وی نمی شود بلکه حتی از نظر معنوی، مقام او را بالاتر هم می برد مثل تبعیت از استاد یا تبعیت از قانون جامعه یا تبعیت از فرهنگ احترام به سرباز گمنام ( در همه کشورها) یا کرنش در مقابل استاد، یا تواضع در برابر پدر و مادر.
♦️پس نفس اطاعت و فرمانبری باعث حقارت انسان نیست. بلکه باید دید در مقابل چه امری یا شخصی کرنش انجام می شود.
🕋🕌 انسان ها با کرنش در برابر خالق هستی یعنی برترین و محترم ترین موجود عالم هستی نه تنها خود را کوچک نمی کنند بلکه اوج انسانیت و شعور و فهم خود را نشان می دهند. انسانی که ناسپاس است و با وجود ضعف و ناتوانی فردی در مقابل خدای قادر متعال تواضع نشان نمی دهد بیش از هر چیز عقلانیت خود را زیر سوال می برد و در نتیجه انسانیتش هم زیر سوال خواهد رفت.
♦️🔅♦️ از سوی دیگر طبق برخی از روایات شیعه «عبادت» در این آیه به معنای «شناخت» و «معرفت پیدا کردن» به خدای قادر متعال است. این مطلب نشان دهنده منتهای احترام و ادبی است که خدای متعال -طبق دین اسلام- به بشر ارزانی داشته است و از وی خواسته است که او را بشناسد، معرفت پیدا کند و بدین وسیله به خدای متعال تقرب بجوید.
در کدام دینی می توان چنین گزاره ای یافت که بیان کند:
🧠 الإمام علي (عليه السلام): فكر ساعة قصيرة خير من عبادة طويلة (غرر الحكم: ٦٥٣٧).🧠
📝 حجت الاسلام میر خلف، دانشجوی دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی
🌐 @meshkatnoor
❇️ انسانیت مرز ندارد
❓❓برخی افراد جاهل یا معاند اشکال می کنند که ما باید فقط به فکر ایران و ایرانی باشیم و با زبان یا عملکردشان شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» می دهند.
🔆 چنین افرادی که شعارهای ملی گرایی می دهند و دیگران را به بی تفاوتی نسبت به دیگر ملت ها دعوت می کنند، دو دسته اند:
1⃣یا به دین اسلام اعتقادی ندارند.
🔐در این صورت به آنها پاسخ می دهیم: این شعار شما نژادپرستی است و چیزی نیست جز درجه بندی انسان ها بر اساس قومیت و ملیت و نادیده گرفتن حقوق انسانهای دیگر و روا دانستن ظلم به دیگران به این بهانه که آنها از قوم و ملت ما نیستند.
⛔️اما آیا وجدان انسانی اجازه می دهد که ما به دلیل تفاوت های قومی و نژادی، قتل و غارت و اسارت اقوام و ملت های مظلوم از سوی مستکبران ظالم را مجاز بدانیم و در برابر ظالمان به انسانیت سکوت کنیم.
2⃣ یا چنین افرادی مسلمان هستند، ولی به زبان یا قلب طرفدار شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» هستند و مخالف راهپیمایی ضد اسرائیلی و کمک به مظلومان فلسطین هستند.
🔐 در این صورت، به این افراد می گوییم:
قرآن مجید می فرماید:
⏺
✅«ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ ﻭ به صورت، ﻣﻠﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻫﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻴﺪ.»(حجرات، ۱۳)
✅« ﻫﻤﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﺩﺭﻧﺪ.»(حجرات، ۱۰)
✳️طبق آیات مزبور، تمام انسان ها از نسل یک مرد(حضرت آدم) و یک زن(حوا) هستند و تفاوت های قومی و ملی نباید موجب خود برتربینی یک قوم و ملت شود، مخصوصا مسلمانان که با یکدیگر برادر دینی هستند.
❓❓فرض کنید شخصی ایرانی، برادرانی در لبنان و برادرانی در فلسطین دارد.
آیا صرف این که مرزهای جغرافیایی میان این چند برادر فاصله انداخته، می توان گفت حقوق برادری ساقط می شود و اگر یک برادر مورد ظلم و ستم قرار گرفت، دیگر برادران لازم نیست به یاری وی بشتابند و با ظالمی که برادرشان را به خاک و خون کشیده و آواره کرده، مقابله کنند؟!
⏪ نتیجه این که، دفاع از مظلومان فلسطین و مقابله با اشغالگران ظالم صهیونیست هم حکم وجدان و انسانیت است و هم حکم دین. همان گونه که امام علی(علیه السلام) فرمود: « دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید.» (نهج البلاغه، نامه ۴۷)
📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی
🚨«جای خالی علم کلام در مطالعات جمعیتی»
🔺امروزه علم جمعیت شناسی و سیاستگذاری جمعیتی، به یکی از علوم و مباحث پیچیده اجتماعی تبدیل شده است؛ به گونه ای که طیف وسیعی از داده های علوم مختلف عقلی، تجربی و انسانی را به خدمت خود می گیرد.
🔺از زمانی که «رابرت مالتوس» در قرن نوزدهم میلادی با طرح نظریه جمعیتی خود، عملا خداوند را در تدبیرگری خود، دست بسته معرفی کرد، تأثیرات آن تا به امروز با شدت و ضعف، بسیاری از ابعاد جمعیت شناسی و سیاست گذاری جمعیتی را متأثر از خود کرده است.
🔺رویکرد مادی گرایانه حاکم بر تحلیلهای جمعیتی حتی گاهی به برخی از پژوهش های فقهی و اسلامی جهت دهی کرده و مجالی به طرح بحث های بنیادین الهیاتی و توحیدی نمی دهد.
🔺بی توجهی به طرح مباحث کلامی مرتبط با جمعیت، همچون نقش ربوبیت تکوینی و تشریعی الهی، رابطه تدبیر الهی و انسانی، نظام احسن، جایگاه و ارزش انسان در عالم طبیعت، رازقیت الهی و نحوه تحقق آن، معقولیت و جامعیت روایات افزایش جمعیت و صدها موضوع قابل طرح دیگر، پایه های فکری و اعتقادی بسیاری از خداباوران را متزلزل ساخته و تصمیم گیری آنها برای اقدام به افزایش فرزندآوری را با تردید و دشواری مواجه کرده است.
🔺امروزه جمعیت شناسی گسیخته از آموزه های توحیدی، حتی بر حوزه هایی همچون بهداشت، اشتغال و تحصیل بانوان و نیز سبک زندگی اثر گذاشته و آنها را در خدمت خود قرار می دهد.
🔺امروزه جمعیت شناسی مورد تدریس در دانشگاهها، به مباحث الهیاتی اعتنا نمی کند. واحدهای اجباری تنظیم خانواده هم که تاکنون در دانشگاهها ارائه می شده، متأثر از سیاست کاهشی و کنترلی جمعیت بوده و تأثیر منفی خود را بر سبک فرزندآوری گذارده است.
✅ علم کلام می تواند به صورت نظری و کاربردی به رسالت مهم خود عمل کرده و از معقولیت، جامعیت و کارآیی آموزه های جمعیتی-توحیدی دفاع کند.
✅ همچنین می تواند با تأکید بر دخالت آموزه های توحیدی در مطالعات جمعیتی، به اسلامی سازی علم جمعیت شناسی کمک کند.
✅نیز با پاسخ به شبهات کلامی این حوزه، از باور مؤمنان نسبت به ربوبیت تکوینی و تشریعی، حقانیت دستورهای او و انبیا به صورتی کاربردی و ملموس دفاع کرده و بر اعتماد آنها به خدا در تصمیم گیری نسبت به فرزندآوری بیفزاید.
✅همچنین می تواند سیاستگذاران جمعیتی را از قید مادی اندیشی برهاند و بر تلاش آنها برای نجات امت اسلامی از تهدید نسل و کاهش جمعیت، بیفزاید.
📢به نظر می رسد روی بخشی از مطالبات مقام معظم رهبری برای اقناع فکری نخبگان جامعه نسبت به افزایش جمعیت، متوجه عالم کلامی باشد. 📝 حجت الاسلام سید مرتضی موسوی، دانشجوی دکتری مدرسی معارف
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
🔺 الهیات پسا کرونا / قسمت اول
✅ گفتاری از حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ؛ دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
📢موضوعی که برای بحث در این جلسه در نظر گرفته شده الهیات پساکرونا است. در چند ماه اخیر با پدیدهای به نام کرونا مواجه شدیم، پدیدهای که در ابتدا به نظر نمی رسید چندان بحران ساز باشد ولی با شیوع، گسترده شدن و اپیدمیک شدن آن که سراسر جهان را در بیش از ۱۳۰ کشور درنوردید، بحرانی جدی را در فضای فکری، نظری و عملی در جهان بوجود آورد.
این بحران در جنبه های مختلف در جهان موج ایجاد کرد. کرونا، نظم مادی و عادی و معادلات زیست انسانی را در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی در نوردید تا جایی که اندیشمندان و متفکران را به این نتیجه رساند که گوئی ما باید جهان معاصر را به دو بخش جهان پیش از کرونا و پساکرونا تقسیم کنیم؛ یعنی باید قرن بیست و یکم را به دو دوره زمانی قبل و بعد از کرونا تقسیم بندی کنیم! در واقع کرونا نظم مستمری که در زندگی همه مردم حاکم بود، هم به لحاظ مادی، هم به لحاظ فکری و اندیشهای و حتی نفسانی و روحی و در یک جمله فراگیرتر به لحاظ سبک زندگی دچار مخاطره و نوسان نمود.
پیامدها و بازتابهایی که کرونا داشت، انگیزش های فکری ایجاد کرد که آن را میتوان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد: هم از دید تهدید به آن نگاه کرد و هم از دید فرصت؛ این مقوله یک سکه دو رو است. عدهای بُعد تهدیدی آن را برجسته کردند و آثار خسارت بار و گران باری که چه بسا جبران آن ها به این زودی هم ممکن نباشد و برخی آن را فرصتی دانستند و خاطر نشان کردند که کرونا فرصت های زیادی را در اختیار ما قرار داد که بتوانیم خلأ هایی را که داریم، برطرف کنیم.
با توجه به اینکه بحث ما ناظر به الهیات پسا کرونا است از همین جا با ذکر این مقدمه وارد اصل بحث میشوم. در مورد الهیات(Theolog) و مباحث دینی همین دو رویکرد صورت گرفت، عدهای نگاه فرصت گونه و عدهای نگاه تهدید گونه را ترجیح دادند. خصوصاً از بُعد تهدید اگر اشاره کنیم عدهای از اندیشمندان چه اندیشمندان دینی و حتی اندیشمندان ضد دین و خصوصاً افرادی که ناخدا باور هستند و در برابر اندیشه دینی قرار دارند، تاکید کردند به اینکه الهیات دینی دیگر پاسخگوی سوالات بشر نیست و نمیتواند به دغدغه های فکری بشر در عرصه دینی پاسخ بدهد و جالب اینجا است که پارهای از روشنفکران دینی کشور ما هم در این داستان هم فکر و همداستان همین اندیشه بودند که الهیات دینی دیگر پاسخگوی بشر نیست، این خیلی جالب و البته عجیب است که روشنفکران دینی ما که خود را در مقام دفاع از دین می دانند، در بیانات و گفتار و نوشتار خود به این نکته تصریح کردند که الهیات دینی و به قول خودشان الهیات کلاسیک - با تقسیم بندی خاصی که دارند – و دین داری که امروزه در فضای جامعه حاکم است و روحانیت از آن دفاع میکند، این الهیات و تفکر دینی دیگر پاسخگو نیست و ما باید به سمت تجربه ای برویم که الهی دان های غربی داشتند.
در این قضیه، الهیات لیبرال غربی ترجیح داده شد بر الهیات دینی، با این توجیه که الهیات لیبرال غربی توانسته است در مقام تبیین و توضیح آموزههای دینی موفقتر عمل کند و پاسخهای درخور و بهتری برای مسئله و دغدغه های این چنینی بشر بیاورد!
پس ما در واقع با دو تا مساله مواجهیم. اول این که واقعاً الهیات مسیحی و الهیات معاصر غربی خصوصاً با آن رویکرد لیبرالی که در دو قرن اخیر در مواجهه با آموزه های دینی داشته است، در مواجهه با مسئله کرونا چقدر کارامد هست؟ خصوصا با توجه به بحران معرفتی و روانی برآمده از این حادثه. و در ادامه مسئلة دیگر در اینجا این است که آیا باید در الهیات دینی خود تغییر ایجاد کنیم و این الهیات را از نو بازسازی کنیم یا اینکه نظام الهیات موجود (توحیدی و دینی)، نظامی جامع و وافی است؟
در پاسخ به سوال دوم میتوان گفت ما دو رویکرد داریم: رویکردی که خصوصاً بعضی از روشنفکران دینی ما روی آن تاکید میکنند که باید در الهیات دینی و توحیدی تجدید نظر کرد و الهیات نویی را تاسیس کرد! رویکرد دوم که مورد نظر خود ما هم هست، این است که لازم نیست الهیات جدیدی را بنا کنیم؛ ظرفیتهای الهیاتی ما در الهیات دینی و توحیدی بسیار غنی هست و البته باید این ظرفیتها را متناسب با نیازهای روز، بازخوانی، بازآموزی و بازارائه کنیم. در ادامه، به این بحث بر می گردم. 👇👇👇👇
👆👆👆 اما در مورد مساله اول، یعنی فضای الهیاتی غرب که در طی دو سه قرن اخیر دست خوش تغییرات شده آیا واقعا آن الهیات خصوصاً الهیات لیبرال، می تواند پاسخگوی مشکلات و مسائلی از قبیل کرونا باشد؟ بهتر است مروری دقیق بر تاریخ اندیشه داشته باشیم. ما اگر به سه چهار قرن اخیر نگاه کنیم، در ابتدای دوره رنسانس و ورود به دوره مدرن، تلقی از خدا ابتدا به شکل اصلاح شده ای در می آید با عنوان «خدای ساعت ساز»؛ خدایی که فقط در مقام خلقت این عالم نقش دارد و در مقام بقا و مقام تدبیر عالم، دخالتی نداشته و کاری به این عالم ندارد. آرام آرام جلوتر که می رویم و هر چقدر علم پیشرفت می کند، می رسیم به خدای رخنه پوش ( God of gaps) که علم هر چقدر رشد کرده می بینیم خدای ادیان، عقبنشینی میکند و انسانها با تکیه بر تفکر خودشان، حوادث و اتفاقاتی که قبلاً به اراده و علم خدا ارجاع می دادند، بر اساس درک علمی خود حل می کنند و هر جا احیاناً ابهامی در تبیین پدیده های طبیعی وجود داشته باشد، خدا را مطرح میکنند که از آن به خدای رخنه پوش تعبیر میشود.
از ابتدای قرن 19 به بعد آرام آرام می بینیم که الهیات لیبرال شکل میگیرد که تلقی از خدا ، دین و ایمان در این الهیات، اساساً هیچ سنخیتی با مباحث الهیاتی کلاسیک ندارد، میبینیم که دین به تجربة دینی فروکاسته می شود و باورها و گزاره های دینی عملا به محاق می رود. در قرن 20 و در الهیات پویشی خدایی تصویر میشود که این خدا جان جهان است و البته ناقص است؛ خدایی که همتراز انسان و همتراز عالم رشد و تکامل میکند؛ قدرت و علم محدود دارد و از کمالات مطلق برخوردار نیست و حتی مانند انسان ها متالم می شود و دچار احساسات می شود. وقتی جلوتر می رویم در دهه ۸۰ و ۹۰ همین قرن با Open Theology ( الهیات گشوده) مواجه می شویم که جالب است در الهیات گشوده برای تبیین اراده انسان و دفاع از جایگاه خدا، علم الهی و اراده و قدرت خدا را کاملا به شکل مطلق زیر سوال برده و خدا را محدود میدانند! ...
ادامه دارد 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اختلاف افق یا اتحاد افق؛ بررسی دیدگاه فقها👆👆👆 🌐 @meshkatnoor