eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
❓❓سوال : در حديثي از پيامبر نقل شده كه: «اكثر اهل الجنة البُله» مراد حضرت از بُله چه كساني هستند و معني آن چيست؟ ✔️ پاسخ: براي فهم حديث لازم است به لغت «بُله» مراجعه كنيم تا ببينيم معناي اين لغت چيست؟ بُلْه جمع ابله است و ابله كسي است كه در او نوعي غفلت باشد.[2] .... ظاهراً به انسان جاهل اگر ابله گفته مي شود بدين سبب است كه نسبت به قوة عاقلة خود غافل شده است پس «ابله» كسي است كه در او غفلتي يافت بشود حال جهت غفلت او چيست مطلب ديگري است. اگرچه الآن آنچه از کلمه «ابله» فهميده مي شود در وهلة اول غفلت از قوة عقل و انسان جاهل به ذهن مي آيد... ولكن معناي حقيقي ابله (در اینجا)انسان جاهل و كم عقل نيست...!! 🍀از اين رو اكثر كتب لغت پيرامون اين حديث شريف گفته اند مراد از «بُله» در اين حديث انسان هاي كم عقل نيستند.. بلكه انسان هايي مراد است👇👇 «كه از دنيا غافل شده اند.» به مناسبت لغت «بُله» لغت شناسان اشاره اي به همين حديث شريف كرده و متذكر شده اند كه مراد از «ابلهان» در اين حديث كساني هستند كه از شرّ و شرورات غافل هستند و نسبت به مردم حُسن ظن دارند و خود را در امور مردم درگير نمي كنند.[3] چون اينها در دنيا متوجه امور اخروي هستند و خود را مشغول آخرت كرده اند لذا است كه اين گونه انسان ها نسبت به امور دنيا و اشتغال به آن غافل هستند و به جهت غفلتي كه نسبت به دنيا طلبي دارند «ابله» شمرده مي شوند.[4] ♦️در ميان روايات، حديثي مشتمل بر عبارت است که فهم معنا را براي ما آسان کرده است بطوري که اگر معناي لغوي «بُله» هم نبود، همين روايت براي فهم معناي اين حديث شريف كافي بود. در كتاب معاني الاخبار شيخ صدوق، همين حديث با عبارتي اضافه نقل شده است... ♦️پيامبراكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: داخل بهشت شدم پس ديدم اكثر اهل بهشت از ابلهان هستند. (راوي گويد سؤال كردم) بُله و ابلهان كيانند؟ حضرت در جواب فرمود:👇👇 «العاقل (در بعضي از نسخه ها العامل) في الخير، الغافل عن الشرّ الذي يصوم في كل شهر ثلاثة ايام» ترجمه👇👇 منظور من از ابله ، عاقل (يا عامل) در امور خير و غافل از كارهاي شرّ است، كسي كه در هر ماه سه روز، روزه مي گيرد.[5] در اين نقل خود حضرت «ابله» را معني فرموده است كه البته معنايي لغوي هماهنگ با فرمايش حضرت است. در نتيجه هم معناي لغت «بله» و هم معنايي كه حضرت اراده فرموده روشن شد كه مراد از ابلهاني كه اكثر اهل بهشت هستند انسان هايي مي باشند كه نسبت به امور دنيا غافل و متوجه امور اخروي مي باشند. ♦️ پي نوشت ها: [1]. نهج الفصاحه، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ يازدهم، 1383، ص 99. [2] . طريحي، مجمع البحرين، ج 1، ص 246، (لغت ب . ل . ه ). [3] . العين، الخليل الفراهيدي، ج 4، ص 55، ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 477، الذهايه في غريب الحديث، مؤسسة اسماعيليان، چاپ چهارم، 1364ش، ج 1، ص 153. [4] . ر.ك، طريحي، مجمع البحرين، ج 1، ص 246؛ و ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 477. [5] . صدوق، معاني الاخبار، دارالكتب الاسلاميه، چاپ دوم، 1377ش، ج 2، ص 22. 🌐 @meshkatnoor
👓 در مسأله ‏ى سالگرد، پاى امام در ميان است. مسأله يك مسأله‏ اى است كه براى ما صبغه‏ ى و و ، هر سه را دارد! 🔹 صبغه‏ دارد از باب اين‏كه خب ما موظف به قدرشناسى هستيم. در طول تاريخ اسلام بعد از زمان ائمه (عليهم‏ السّلام) تا امروز، بنده هيچ يك از علما و بزرگان را سراغ ندارم كه بقدر امام رضوان ‏الله ‏تعالى عليه‏ واعلی الله‏ مقامه ‏الشريف، به جامعه‏ ى اسلامى عموماً و به شيعه خصوصاً خدمت كرده باشد! خوب علماى بزرگى هستند، بودند بنده تا حدودى هم به شرح حال بزرگان وقوف دارم و تا اندازه اى، قدر كارهايشان را می ‏دانم. 🔹 اما آن كارى كه اين بزرگوار انجام داد از نوع كار بود، نه از نوع كار علما!! اگر چه علما ورثه‏ ى انبيا هستند، اما آن عالمى كه توانسته باشد را تحقق ببخشد، او را ما ديگر غير از اين بزرگوار نداشتيم!! 💬 امام خامنه ای ۲۷اردیبهشت ۷۲ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم رحلت منتشر شده در منشور حوزه روحانیت جلد۷ ص۱۴۹ @HozeTwit
🔹کتاب “جستارهایی در فلسفه اسلامی؛ مشتمل برآراء اختصاصی آیت الله فیاضی(جلد چهارم)” منتشر شد. 🔸فلسفه اسلامی با عمری بیش از هزار سال، سه مکتب مهم و اساسی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را به خود دیده است. این مکاتب در طول یکدیگر قرار داشته‌اند و بخشی از مجموعه‌ای واحد را تشکیل می‌دهند. اما کاروان فلسفه همچنان در حرکت است و اندیشمندان بسیاری به تبیین مکاتب فوق و نیز ارائه دیدگاه اختصاصی خویش می‌پردازند. آیت‌اللّه فیاضی نیز با غور و دقت در مسائل فلسفی در طول ده‌ها سال، دیدگاه‌های خاصی را در جهت تکمیل مباحث فلسفه و نیز تقریب آنها به آموزه‌های اسلامی ارائه کرده است. پژوهش حاضر درصدد بیان آرای اختصاصی آیت‌اللّه غلامرضا فیاضی در پاره‌ای از مسائل فلسفه اسلامی است. @hekmateislami
هدایت شده از یاامیرالمومنین ع
نقد تجربه پس از مرگ دكتر وطن دوست استاد حوزه و دانشگاه).mp3
4.86M
فایل دکتر محمد علی وطن دوست،استاد حوزه و عضو هیات علمی فلسفه و حکمت دانشگاه فردوسی مشهد پاسخ به برخی شبهات 💢سه دقیقه در قیامت💢 💢وتجربه های نزدیک به مرگ💢 در جمع طلاب و دانشجویان.
🔴پاسخ به شبهه ای که چرا زنان برخی امور سیاسی،اجتماعی،قضایی و نظامی را نباید بر عهده بگیرند: 1️⃣زن و مرد در امکان رسیدن به مقامات معنوی مساوی هستند،در انسانیت برابرند،و در کسب پاداش و عقاب اخروی برابرند.(نحل/۹۷) 2️⃣به دلیل تفاوتهای جسمی و روحی زنان و مردان مصلحت نیست که زنان برخی امور مهم سیاسی،اجتماعی،قضایی و نظامی را بر عهده گیرند. 3️⃣زنان از نظر جسمی معمولا ضعیفتر و از نظر روحی هم دارای عواطف و احساسات قوی تری هستند،و این امر متناسب با نقش آنان در همسر داری و فرزند پروری در منزل است.مردان معمولا جسمی قوی تر و از نظر روحی هم عقلانی تر می اندیشند و عمل می کنند،و این امر متناسب با نقش سرپرستی آنان در خانواده و نقش اجتماعی،سیاسی و...آنان است.(الرجال قوامون علی النساء)،سوره نساء/آیه۳۴ 4️⃣بر همین اساس احکام زنان و مردان نیز در امور فردی و اجتماعی متفاوت است و این امر تابع مصالح و مفاسدی است. 5️⃣بسیاری از امور مهم سیاسی،اجتماعی و...را اکثر زنان نمی توانند به خوبی انجام بدهند و اگر هم بتوانند حتما به نظام خانواده و جامعه‌آسیب وارد می شود.در بیشتر کشورهای جهان در حال حاضر معمولا امور مهم اجتماعی و سیاسی و...را به زنان واگذار نمی کنند.(دقت کنید) 6️⃣در اسلام اولویت برای زنان کار در منزل و رسیدگی به خانواده و تربیت فرزندان است،برای همین اسلام زنان را تشویق نمی کند که وارد اجتماع شوند مگر در مواردی خاص.(و قرن فی بیوتکن...)،سوره احزاب/آیه۴۳ 7️⃣حضور زنان در جامعه گاهی با رعایت موازین شرعی و حجاب اشکالی ندارد هر چند دین چنین سفارشی نمی کند،و گاهی واجب است مانند حضور در مشاغلی که مربوط به زنان است مانند:پزشکی،پرستاری،معلمی،انجام برخی امور عبادی و... 8️⃣دقت داشته باشیم عهده دار شدن امور اجتماعی و سیاسی و...یک مسوولیت است که مورد بازخواست الهی واقع می شویم،و این یک ارفاقی برای زنان است و حقی از آنان ضایع نمی شود. 9️⃣زن مانند گوهری است که نیاز به مراقبت بیشتر دارد و با حضور در اجتماع خود را در معرض خطر و فساد قرار می دهد. 0️⃣1️⃣البته با تشخیص ولی فقیه ممکن است برخی امور مهم اجتماعی وسیاسی و...بنا به دلایلی به برخی زنان خاص، واگذار شود. 🔴 حجت الاسلام داود اسفندیاری؛ دانش آموخته کلام اسلامی 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از طرح ولایت
🔴 دوره مبانی اندیشه اسلامی؛ "طرح ولایت دانش آموزی" 🔹 محل برگزاری دوره: تهران در سایت mabaniyedin.ir ثبت نام کنید. 🔅 ثبت نام خادمین در سایت فوق انجام می‌شود. 🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی: 🆔 @maab_iki ارتباط با ادمین: 🆔 @admin_maab
هدایت شده از @javadgoli
⬆️⬆️یکی از نشانه های بزرگ سقوط و افول تمدن غربی این است که این احمق خودشیفته در رأس تمدن غربی قرار گرفته است. و یکی از نشانه های عظمت تمدن اسلامی این است که رهبرانی حکیم مانند امام خمینی و امام خامنه ای در رأس آن قرار دارند. ⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از @javadgoli
برای اثبات درایت و حکیم بودن امامین نظام اسلامی همین بس که رژیم پهلوی متکی به ابرقدرت های جهان را سرنگون کردند و نظام اسلامی را نه تنها حفظ کردند، بلکه علیرغم کارشکنی هایی که نفوذیان داخلی و دشمنی ها و توطئه های سهمگینی که اتحاد عبری- عربی_ غربی داشتند، مرزهای انقلاب اسلامی را از ایران به عراق، یمن، سوریه، لبنان و نیجریه امتداد دادند.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری می‌رویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که راه علاجی نیست @Farsna
🕌سرمایه عظیم تشیع و جایگاه کلام شیعی ✅یکی از ویژگی اساسی دین اسلام و بویژه تشیع، فطرت¬پذیری و دلپذیری است. این فطرت و دلپذیری نه فقط در اصول اعتقادی، بلکه در بیشتر احکام فردی و اجتماعی نیز خود را به نمایش می گذارد. ❓اما چگونه می¬توان این فطرت و دلپذیری اسلام و بویژه معارف شیعی را در دیگران و به خصوص در کسانی که از تشیع و حتی اسلام پیروی نمی¬کنند، نشان داد؟ ⬅️به نظر می¬رسد شخصیت های اثرگذار و بزرگ در این امر می¬توانند ما را یاری کنند. سیره و منش وجود گرانبهای امام علی (ع) و امام حسین (ع)، پیوسته در طول تاریخ بسیاری را مجذوب و شیفته خود کرده و رفتار و عمکرد آنها موجب تحسین دوست و دشمن شده است که این نکته نیازی به اثبات ندارد. در عصر جدید شاید عصاره و تجسم معارف شیعی را در وجود نازنین امام خمینی ره و جانشین ایشان یافت که توانسته¬اند با رفتار و منش خود آزادگان را شیفته و مجذوب خود سازند و نمونه ملموس¬تر آن سردار اسلام، شهید سلیمانی بود که مرام و مسلک اسلامی و انسانی او چنان مردم جهان را شیفته کرده که شهادت او دل هر آزاداه ای را بدرد آورد. ❓براستی رمز و راز شیفتگی نسبت به حضرات معصومین (ع) و شاگردان آنها چیست؟ ⬅️عوامل زیادی ممکن است در این امر دخیل باشد، لکن یکی از مهمترین آنها، دلپذیری و فطرت¬پذیری معارف دینی است و از آنجا اینها تربیت شده و یا به تعبیر بهتر تجسم این معارف¬اند، فطرت و دلپذیریِ موجودِ در دین به آنها نیز سرایت خواهد کرد. 💕اما اگر معارف شیعی اینچنین شیفتگی را در جان انسان ها ایجاد می کند، آیا کلام اسلامی نیز این سرمایه را در مباحث خود منعکس کرده یا خیر؟ به تعبیر دیگر، کلام اسلامی در معرفی و دفاع از دین چه مقدار از این معارف را استفاده کرده است تا در مخاطب خود ایجاد مجذوبیت و شیفتگی کند؟ 🔸کلام شیعی در مباحث درون دینی(اسلامی) همسطح و هم ارز با کلام اهل سنت به مسائل گذشته که البته تا حدودی نیز لازم است می پردازد، لکن در بسیاری از مباحث، جای خالی معارف جذاب و عمیق شیعی محسوس است. در سطح برون دینی نیز کلام شیعی همچون مسیحیت با روش عقلی و انتزاعی مباحث خداشناسی را ارائه می دهد که شاید تفاوت زیادی با مسیحیت نداشته باشد. 🗯بنابراین از جهت مذکور لازم است کلام متحول شود.بدین صورت که از معارف ناب و جذاب شیعی در مسیر کلام¬ورزی بهره وافی و کافی برده شود و جذابیت معارف شیعی تا حد امکان به مباحث کلامی نیز منتقل شود. به نظر می¬رسد شهید مطهری(ره) بیشترین کوشش را در این زمینه کرده است و می توان ایشان را به معنای واقعی کلمه «امام تحول» در کلام دانست. چراکه برخلاف تحول و تجدد خواهان غرب که در صدد تغییر ماهیت کلام از "خدامحوری" به "انسان محوری" بودند که ماحصل آن چیزی شبیه «الهیات لیبرال» ریچلی و شلایرماخری در غرب بود، ایشان با حفظ خدامحوریِ کلام، تحولاتی چشمگیری در عرصه روش بحث و نگاه به مسائل کلامی ایجاد کرده اند. آثاری همچون نظام حقوق زن در اسلام، خدمات متقابل اسلام و ایران، اسلام و نیازهای زمان، عدل الهی و ... گرچه آثاری صرفا کلامی محسوب نمی شوند، اما جانمایه آنها بحث کلامی و البته سبک جدیدی در کلام است و خط و مشی ایشان در پرداختن به مسائل می تواند و شاید می بایست مورد استفاده قرار گیرد و براساس آن طرح جدیدی برای کلام درانداخته شود. ✳️نکاتی در مورد شیوه بحث شهید مطهری: ✅ایشان با وجود آنکه فیلسوف زبردستی هستند، اما روش انتزاعی صرف را برای بحث انتخاب نکرده اند و عمدتا روش ایشان انضمامی است. تذکر این نکته شایسته است که بی تردید کلام اسلامی آنگونه که اندیشمندانی چون حسن حنفی و دیگران عقیده داشتند "تاریخمند" نیست، لکن چنین نیست که هیچگونه توجهی به شرایط زمان و مکان نداشته باشد، چیزی که شهید مطهری بسیار به آن اهمیت می دهد. ✅شهید مطهری در دفاع از دین هم از اصول اعتقادی دینی دفاع می کنند و هم از احکام و قوانین حقوقی، سیاسی و اجتماعی. ایشان با ورود به مسائل جزئی "راز فطرت و دلپذیری دین" را روشن می کنند. به عنوان نمونه، ایشان گسترش اسلام در کشورهای مانند ایران، هند، پاکستان، اندونزی را که بدون جنگ و خونریزی و وجود یک هیئت تبلیغی قوی صورت گرفته، با همین جذابیت و دلپذیری دین تبیین می نمایند. ✅ شاید مهمترین و با ارزشترین کاری که شهید مطهری انجام می دهد این است از معارف شیعی با همان عقلانیتی که بر آنها حاکم است، از آنها دفاع می کند، نه اینکه بخواهد با یک عقلانیت عاریه¬ای از معارف شیعی دفاع کند و باید پذیرفت که دین در همه ابعادش با عقلانیتی فطرت پذیر همراه است که برای دفاع باید آنرا را کشف و ترویج کرد، کاری که شهید عزیز انجام می دهد. 📝حجت الاسلام جواد قلی پور؛ دانشجوی دکتری کلام
🔆 لزوم آشنایی و تسلط متکلمان بر علم فقه ❇️فارابی در تعریف علم کلام می‏ نویسد: «صناعت کلام، ملکه‏ ای است که انسان به کمک آن می‏ تواند از راه گفتار، به یاری آرا و افعال معینی که صاحب شریعت، آنها را به صراحت بیان کرده است، بپردازد؛ و هر چه را مخالف آن است باطل نماید».(فارابی، احصاء العلوم، ص۱۱۴) 🔆 توضیح این که: ✅ علم کلام از ذات و صفات و افعال خدا بحث می کند. ✅یکی از افعال خداوند متعال، تشریعات الهی است که بیانگر وظایف مکلفان است و در علم فقه از آنها بحث می شود. ✅ در طول تاریخ اسلام و به ویژه در دوران معاصر، برخی از شبهات کلامی ناظر به مباحث فقهی بوده است مانند: 1️⃣ احکام فقهی ارتداد و شبهه منافات آن با آزادی عقیده 2️⃣ احکام فقهی زنان در زمینه پوشش، قصاص، دیات، تعدد زوجات و ازدواج موقت و ارث و ... و شبهه مخالفت این احکام با عدالت اجتماعی 3️⃣حکم نجاست کفار و شبهه تعارض آن با کرامت انسان 4️⃣احکام فقهی بردگان و کنیزان و شبهه منافات آنها با عدالت و انسانیت 5️⃣حکم فقهی جهاد ابتدایی و شبهه منافات آن با آزادی عقیده 6️⃣ولایت فقیه و شبهه منافات آن با انتظار فرج یا منافات ولایت فقیه با نقش مردم در حکومت و ... 7️⃣ حکم حرمت غنا و موسیقی لهوی و شبهه مخالفت اسلام با هنر بخشی از این شبهات هستند. 🔺 همان گونه که در بالا بیان شد، یکی از وظیفه های علم کلام، دفاع از آموزه های شریعت و پاسخگویی به شبهات ناظر به آن است. از این رو، متکلمان برجسته مانند شهید مطهری کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» را نگاشته و آیت الله سبحانی در بخش پایانی جلد چهارم کتاب « الالهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل» به دفاع از حکم فقهی «متعه» و پاسخگویی به شبهات ناظر به آن پرداخته است. ✳️ در نتیجه: از یک سو، علم فقه برای دفاع از بسیاری از احکام فقهی که مورد اشکال و شبهه قرار گرفته، نیاز علم کلام است. 🔐 از سوی دیگر، علم کلام نیز که متکفل دفاع از دین و پاسخگویی به شبهات است، به علم فقه نیاز دارد؛ بدین معنی که متکلمان برای پاسخگویی به شبهات ناظر به مباحث فقهی، باید بر این مسائل فقهی تسلط و اشراف داشته باشند و همچنین با مباحث اصول فقه که ابزار استنباط این مسائل فقهی است، آشنا باشند. ⏺با توجه به مباحث مزبور، دانش پژوهان رشته کلام باید به موازات مباحث کلامی، در مسائل فقهی (که مورد هجمه معاندان یا مورد سؤال و شبهه دانشگاهیان و عموم مردم است)، اشراف علمی داشته باشند تا پاسخ های آنها به شبهات در زمینه این مسائل، عمیق و جامع و هماهنگ با فقه باشد. 📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی 🌐 @meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
🎥رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری می‌رویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که ر
🚨آیا آینده جمعیتی کشور برای ما هم دهشتناک است⁉️⁉️ ♦️«دهشتناک بودن آینده جمعیتی ایران»، آخرین تعبیری است که پیرو هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب نسبت به پیری آینده جمعیتی ایران، از زبان مبارک ایشان بیان شده و از عمق فاجعه ای که در انتظار ماست، پرده برمی دارد. خطری که متأسفانه هنوز هم جدی گرفته نشده است‼️ ♦️دفع بدعتهای موجود در این زمینه، بسیار ضروری بوده و جبهه ای جدید را به روی عالمان و مرزبانان اعتقادی مردم گشوده است. خطر این بدعت ها می تواند علاوه بر اعتقادات، حتی اساس حیات نسل توحیدی را تهدید کند. ♦️فارغ از خطرات متنوع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی،امنیتی و خانوادگی که کاهش جمعیت برای ما ایجاد خواهد کرد، رصدگری و تحلیل سنت های تکوینی و تشریعی الهی که لایتخلف و لایتبدل هستند، بر عمق نگرانی ها درباره سرنوشت جمعیت و بر وسعت افق دیده بانان فرهنگی و اعتقادی جامعه می افزاید: 1️⃣اراده تکوینی خدا بر افزایش جمعیت است. مبادا‌ ما با کاهش جمعیت، با امری تکوینی مخالفت کرده باشیم⁉️ يَأَيهُّا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكمُ مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنهَْا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنهُْمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَ نِسَاءً 2️⃣امروزه با حاکمیت فرهنگ رفاه، آسوده طلبی و تجمل پرستی، شانه هایمان حتی زیر بار دشواریهای شیرین ترین مسئولیت زندگی که همان فرزندپروری باشد هم نمی رود. با ادامه این وضع، مبادا در آینده حاصل تلاشهای امروزی ما برای عمران و آباد سازی و پیشرفت مادی کشور بلااستفاده مانده و دیگر هیچ نام و یادی از ما باقی نماند‼️ وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا فَتِلْكَ مَسَاكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَن مِّن بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِيلًا وَكُنَّا نَحْنُ الْوَارِثِين 3️⃣انقلاب اسلامی، در واقع تبلور بازگشت جامعه به خدا و فطرت بود. خداوند هم در عوض این بازگشت، جمعیت فراوان را عامل رشد ما قرار داد. جمعیت رو به رشد جوان، انقلاب را پدید آورد و جنگ را اداره کرد. مبادا امروزه بیهودگی تلاشهای ما برای حل مشکلات جمعیت کشورمان، ناشی از این باشد که به خدا پشت کرده و دیگر امتی رجوع کننده به خدا نیستیم⁉️ فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا 4️⃣بعد از جنگ تحمیلی، اهدافمان را تغییر دادیم. ما به وظایف انقلابی و توحیدی خود پشت کرده و فرزندآوری را کاهش دادیم. مبادا با این کاهش جمعیت، پرچم اسلام ناب از دست ما گرفته شود و به دست مردمانی استوارتر از ما در نیجریه، یمن، لبنان و ... سپرده شود.‼️ «يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتىِ اللَّهُ بِقَوْمٍ يحُِبهُّمْ وَ يحُِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلىَ الْكَافِرِينَ يجَُاهِدُونَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ لَا يخََافُونَ لَوْمَةَ لَائمٍ ذَالِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» 📝 حجت الاسلام سید مرتضی موسوی، دانش آموخته سطح عالی کلام اسلامی و کارشناس مباحث جمعیتی 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از ایران سیاست
🔰وقتی حریرچی کرونا گرفت، گفتند این نشانه بی‌کفایتی مسئولین ایرانی است؛ اما وقتی مقامات انگلیس یکی یکی کرونا گرفتند گفتند ببینید این نشانه شفافیت دولت بریتانیا است. 🔻گفتند تظاهرات‌های بنزینی نشانه ستمگری و خونخواری حکومت ایران است؛ حالا که کار در آمریکا به حکومت‌نظامی و‏۲-سرکوب معترضان رسیده است می‌گویند این نشانه یک ‎جامعه سالم است! 🔻بنده مثل شما تعریف خاصی از جامعه سالم ندارم اما مطمئنا فقط ‎موجودات ناسالم می‌توانند به خاطر چندرغاز پول سعودی‌ و شبکه سعودی‌اینترنشال به این درجه از تناقض و وقاحت در حرف‌هایشان برسند! "امیر صالحی" ✅ @iransiasat_ir👈
📌 حقوق زنان؛ شیخ فضل الله نوری و رضاشاه 🔹مکرر شنیده اید که شیخ فضل الله نوری مخالف حقوق زنان و تحصیلات ایشان بوده است. واقعیت ماجرا چیست و در دوران معاصر، چه کسی مخالف حقوق زنان بود؟ 1️⃣ دو خط اول این متن کاملا جعلی است و جز سایتهای معاند در هیچ کتاب تاریخی یافت نشد و با ادبیات شیخ هم سازگار نیست( جمله چه معنا دارد زن درس بخواند این عین اشاعه فحشاست) 2️⃣ مدارس تربیت نسوان و دبستان دوشیزگان، تنها نام دو مدرسه ای است که شیخ با آنها مخالف بوده است نه اینکه شیخ اساسا با تحصیل زنان مخالف باشد. دلیل مخالفت شیخ با مدارس نسوان، مشی سکولار و عرفی آنان بود. 3️⃣ شیخ فضل الله نوری از موسسان مدارس دخترانه بود و حتی با فرستادن زنان برای تحصیل در خارج از کشور هم با حفظ اصول شرعیه موافق بود. (1) 4️⃣ فتوای صریح شیخ در مدارس جدید دخترانه و پسرانه اسلامی و مخالفت ایشان با مدارس ضددین را اینجا ببینید https://eitaa.com/shahidrabe/1043 5️⃣شیخ، تنها با صرف پول‌هایی که از وجوهات یا اماکن متبرکه بدست می‌ آید در موارس نسوان مخالف بود(که در اختیارات یک مجتهد است) نه اینکه دستور تخریب یا اعدام داده باشد. 6️⃣ شیخ درباره سایرحقوق نیز پیشتاز بود و حق تجارت، خرید و فروش ملک وآزادی در اداره اموال شان را به رسمیت می شناخت. 7️⃣ پیروان (امام خمینی و شاگردانش) در جمهوری اسلامی نشان دادند که زن مسلمان می‌تواند درتحصیل علم، حضور اجتماعی و مشارکت سیاسی و.. دوشادوش مردان پیش برودند. 🖋 شیخ از مدافعین بود که از سوء استفاده ونگاه ابزاری به زنان انتقاد می‌کرد و انتقادات ایشان نیز صرفا در حوزه اختیارات خویش یعنی حرام اعلام کردنِ کمک به مدارس سکولار بود. 🔻مصاحبه دکتر توکلی با مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از مهدی
allame tbtb.apk
42.72M
⬆️🔹دانلود نرم افزار ☝️ 💽نرم افزار "علامه" 💠 مجموعه آثار مرحوم علامه طباطبایی(ره) 📚برخی از کتب موجود در اپلیکیشن: 1. تفسیر المیزان عربی (20 ج) 2. ترجمه المیزان فارسی (20 ج) 3. الحکمه المتعالیه (9 ج) 4. اصول التفسیر و التأویل 5. ترجمه و شرح بدایه الحکمه (4 ج) 6. ترجمه و شرح نهایه الحکمه (3 ج) 7. تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القران (6 ج) 8. مختصر المیزان فی تفسیر القرآن (6 ج) و... 🙏🏼با تشکر از واحد پژوهش مدرسه فاطمة الزهرا سلام الله علیها آشخانه جهت ارائه فایل دانلود نرم افزار و پیشنهاد بارگزاری در کانال معاونت پژوهش. •┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈• 📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
هدایت شده از فارس پلاس
▪️‏معاون دیوان عالی قضایی ایالات متحده به همراه چند قاضی فدرال محاکمه و کیفرخواستشان در رسانه ها منتشر شد. [با خواندن این خبر چه حسی پیدا کردید؟حالا جای"ایالات متحده" بگذارید"ایران" و دوباره بخوانید؛اگر حستان تغییر کرد بدانید مقهور چند دهه بزک رسانه ای غرب و سیاه نمایی داخلی هستید] 💬 سید سجاد @Fars_Plus
هدایت شده از کشکول بصیرت
👓 ‏دادگاه ‎ دو تصویر از ‎ دارد: 1⃣ یکی ‎ که متهم ردیف نهم است 2⃣ و دیگری ‎ که این متهمین را به دادگاه کشانده. اگر این روزها تصویر آن ‎ را بیشتر از رئیسی می‌بینید، بدانید رسانه‌های مرجع شما خواسته یا ناخواسته در حال ‎ منفی از روحانیت هستند. 💬 عطا یاوری @HozeTwit
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فقه و معنویت؛ و فقیهان و مناسک.mp3
11.36M
🎤فایل صوتی 🔷"نقد سخنان پاره ای از روشنفکران درباره رابطه فقه و معنویت و جایگاه مناسک و اعمال عبادی در معنویت اسلامی" 🔸️آیا برای مشارکت در تجربه معنوی پیامبر اسلام، راهی جز اعمال عبادی و مناسک دینی وجود دارد؟ 🔸️چرا فقهاء تنها بر طرح اعمال عبادی و مناسک دینی تاکید دارند و مسائل معنوی و اخلاقی را ذکر نمیکنند؟ ✔اینها سوالاتی است که استاد شریفی در این سخنرانی به آنها پاسخ میدهند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
هدایت شده از پرفسور مهدی گلشنی
📚 آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟ به اهتمام دکتر مترجم: بتول نجفی 🗃ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 📖مشخصات کتاب :  ۵۱۴ صفحه - وزیری (گالینگور) 📌معرفی مختصر كتاب: در دوره‌های مختلف زندگی انسان‌ها و در قرون مختلف، برخی از دانشمندان متدین کوشیده‌اند که در حوزه‌های مختلف علوم جدید متخصص شوند و زمینه‌های مشترک را کشف کنند. این افراد با رغبت بسیار با فلاسفه و الهیون به گفت‌وگو نشسته و به درک مناسبی از موضع یک‌دیگر و نیز به اشتراکاتی دست یافته‌اند. از سوی دیگر عده‌ای از دانشمندان به عقل انسانی تاکید دارند و نقش دین را به مسائل اخلاقی محدود می‌کنند. این افراد مدعی هستند که علم با پیشرفت خود قادر است همه‌ چیز را توضیح دهد و هیچ‌ نیاز در به میان کشیدن خداوند در امور نیست. دکتر مهدی گلشنی در سال 1375 تعدادی سوال دربارۀ ابعاد مختلف رابطۀ علم و دین برای تعدادی از فیلسوفان، متکلمان و دانشمندان علوم تجربی در جهان غرب و جهان اسلام فرستاد. 🔺مجموعۀ حاضر حاوی پاسخ 62 تن از دانشمندانی است که عقیده دارند هم علم و هم دین جنبه‌های مهم زندگی انسان‌ها هستند و هیچ‌یک نباید فدای دیگری شود. برخی افراد پاسخ‌گو عبارت‌اند از: محمد کمال حسین، سرگی گریب، رضا داوری اردکانی، انور نسیم، جورج ال مورفی، و ابراهیم کالین و آیت الله حسن زاده آملی و سید حسین نصر . در هر مورد نخست دانشمند مورد نظر معرفی و سپس آثار، فعالیت‌ها و شغل وی بیان شده است. 🔴 @prof_golshani
هدایت شده از پرفسور مهدی گلشنی
۲۰ صفحه اول کتاب آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟ .pdf
253.3K
📚۲۰ صفحه اول آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟ 🔷کانال دکتر مهدی گلشنی👇 @prof_golshani
هدایت شده از روزنه
1399-03-19 مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی-کانال حوزوی روزنه.pdf
2.98M
💥عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی روزنه/ ویرایش نخست(24 صفحه) ▪️شیوع مجال خوبی بود حوزه علمیه ظرفیت ها و کاستی های خود را بشناسد. این گزارش در صدد ارائه تصویری واقعی از روند اقدامات حوزویان در مواجهه با شبهات شایعات کرونایی است؛ بدان امید که ضمن حق شناسی از زحمات، با التفات به برخی ضعف ها، زمینه برای حضور مقتدرانه و منسجم در تحولات مشابه آتی، فراهم شود. ▪️ این گزارش رسانه‌ای بر اساس داده‌هایی است که تا هنگام جمع‌بندی نهایی(حدودا پایان اردیبهشت ماه)، در خروجی ارگان‌های حوزوی قرار گرفته است. بعد از فراخوان روزنه، برخی مجموعه ها تولیدات خود را برای ما فرستادند. با این‌همه هنوز هم احتمال مغفول ماندن برخی اقدامات، وجود دارد و از این رو در ویرایش های بعدی انشالله بدان خواهیم پرداخت. متن کامل این ‌‌پژوهش تفصیلی را در فایل پیوستی بخوانید. @rozaneebefarda
هدایت شده از AzadFekriSchool Admin
🔻 «مشروطه و چالش تجدد» سه شنبه ساعت ۱۶ سید هاشم | موسی 🎊🎊 هنگام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19 مشاهده در سایت: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨چرا ایرانیان، مسلمان شدند؟ ☑️ داستان یک تهمت 👈🏻 در باور ، زنان و دختران، از تبار و ذاتاً هستند. در واقع، زن از سَرده‌ی پتیاره جَهی است. [فرنبغ دادگی، بُندَهِشن، ص 83] سَرده‌ یعنی نژاد، پتیاره یعنی خبیث. جَهی هم نام دختر اهریمن، به معنی فاحشه. این نگاه تحقیرآمیز به زنان و دختران در سنّت زرتشتی یک باور رایج بود. 👈🏻 اما با ورود اسلام به ایران اوضاع تغییر کرد. به مردم آموخت که زن و مرد، هر دو از یک نَفس، از یک وجود آفریده شدند. [سوره نساء، آیه 1. سوره روم، آیه 21] 👈🏻 دکتر جمشید چوکسی استاد زرتشتی دانشگاه ایندیانای امریکا: زنان زرتشتی، تمایل داشتند با مردان مسلمان ازدواج کنند. چون زن در اسلام، آزادی و احترام بیشتری دارد. 📚 جمشید چوکسی، ستیز و سازش، ص 153. مشاهده اسکن کتاب: w57.ir/57 🌐 @meshkatnoor