✍️دکتر ابوالفضل ساجدی
⭕️موضوع: دكتر سروش و دعوی بی نيازی بشر مدرن از دين
دكتر سروش سالها پيش"، اين ادعا را مطرح كرد. وي در مقاله ي ”ريشه در اب است“ در مجله كيان، شماره29 بحثي را تحت عنوان ”استغناء محمود و مذموم از دين“ مطرح نمود. ايشان در سخنراني خود كه در شهر مونترال كانادا در تاريخ حدود اسفند 1376 در مسجد فاطمه (س) برگزار شد نيز نكات ديگري را در تبيين اين موضوع افزود. حقير در اين جلسه حضور داشتم و برخي عبارات وي را نقل خواهم كرد.
ايشان در آغاز مقاله فوق مي نويسد: "سوال اين است كه اگر مجموعه ي بشريت را در نظر آوريم و حسنات و خيرات و بركات آدمي را در كفهاي نهيم و بديها و زشتيهاي او را در كفهاي ديگر بگذاريم، كدام كفه سنگيني خواهد كرد؟ ... "آنچه آشكارا ميتوان ديد استغناءيي است كه مجموع بشريت از انبياء و تعاليم آنان پيدا كردهاست و حكايت از آن دارد كه گويي نسبت آدميان با مكتب انبياء عوض شدهاست و سلطهاي كه مكتب پيامبران در دورهها ي گذشته بر آدميان داشتهاست، اينك سستتر شدهاست."
وي پس از طرح مسئله ي بينيازي از دين، استغناء را به دو نوع، استغناء محمود و استغناء مذموم تقسيم ميكند. به نظر ايشان استغناء بيمار از طبيب پس از بهبودي بيمار، و استغناء شاگرد از استاد پس از فارغ التحصيل شدن و يا استاد شدن شاگرد، از نوع بينيازي پسنديده و ممدوح است. اما اگر بيمار مادامي كه هنوز بيمار است ادعاي استغناء از طبيب نمايد، يا اگر شاگرد مادامي كه هنوز سواد كافي نياموختهاست ادعاي استغناء از معلم و راهنما سر دهد، بينيازي مذموم و ناپسند تلقي ميشود. بيمار ابتدا نيازمند به طبيب است اما پس از بهبودي و درمان، وي را به طبيب حاجتي نيست. حاجت به طبيب مادامي است كه هنوز اتش بيماري شعله ور است. نياز شاگرد به استاد نيز به همين گونه است. ايشان پس از طرح موضوع استغناء از دين و تقسيم استغناء به ممدوح و مذموم مدعي مي شود كه استغناء بشر مدرن نسبت به دين از نوع استغناء ممدوح است.
#دکتر_سروش
#دین
@meshkatnoor
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
مصاحبه مرحوم واعظ زاده در مورد تفکیک .pdf
844.6K
🎤مصاحبه مرحوم آیت الله واعظ زاده در مورد مکتب تفکیک 🔸ایشان از نزدیک با بزرگان این مکتب آشنایی و ارتباط داشته و در این مصاحبه، نکاتی ناب و تامل برانگیز در مورد این مکتب و ابعاد آن طرح می کنند. @meshkatnoor
22.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #پرسمان
پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری؛ دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی
🔺جلسه هفتم
🔸#کرونا و الهیات رنج ۵
@meshkatnoor
@hekmateislami
http://fekrat.net/1520
#رییس_انجمن_کلام_اسلامی_حوزه #استاد_برنجکار : نژادپرستی و استعمار ریشه در نگرش غرب به انسان دارد.
👇 👇👇👇👇
@berenjkar_ir
✍️دکتر ابوالفضل ساجدی
⭕موضوع:
🔷يكي از آسيبهای تعليم در كشور، غفلت از پيوند آن با تربيت است.
والدين، معلمان، مبلغان، فرهنگ سازان و دغدغه مندان تعليم دين بايد به تفاوت كار خود با تعليم ساير دروس توجه داشته باشند، اما در موارد زيادي به اين نكته توجه نمي شود. يكي از خصائص اموزش دين، پيوند با تربيت است. آموزشهاي ديني به دليل محتوا و مقصد خاص خود، با ساير دروس همچون رياضي و فيزيك، تفاوت دارد. تعليم ديني فقط ياد دادن علوم توصيفي و گزارشگر را هدف قرار نميدهد؛ بلكه با مقاصد تربيتي گره خورده است. اين آموزهها به دو دستة كلي قابل تقسيم است:
1. مسايل نظري و اعتقادي
2. مسايل عملي، اخلاقي و تربيتي و جهتدهي گرايشها و عواطف
هدف از آموزش نوع دوم ايجاد تغييرهاي رفتاري، هدايت اخلاقي و گرايشي است. آموزش نوع نخست نيز چون مقدمة پذيرش و عمل به دين است، با هدايت عملي آدمي پيوند دارد. بنابراين آموزههاي ديني، مستقيم يا غير مستقيم، با اهداف تربيتي آميخته است. قرآن نيز تعليم و تزكيه را در كنار هم ذكر ميكند و ميفرمايد:
هُوَ الَّذِي بَعَث في الاُمِّيينَ رَسولاً مِّنهُمْ يتْلُوا عَلَيهِمْ ءَايتِهِ وَ يزَكِّيهِمْ وَ يعَلِّمُهُمُ الْكِتَب وَ الحِْكْمَةَ وَ آن كانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضلَلٍ مُّبِينٍ (جمعه:2).
اوست خدايي كه ميان عرب اُمي (يعني قومي كه خواندن و نوشتن هم نميدانستند) پيغمبري بزرگوار از همان مردم برانگيخت تا بر آنان آيات وحي خدا تلاوت كند و آنها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاك سازد و شريعت كتاب سماوي و حكمت الهي بياموزد با آنكه پيش از اين همه در ورطه جهالت و گمراهي بودند.
برخي از پژوهشگران غربي مانند زورديگ زبان آموزههاي ديني را زبان وجود (is language) و زبان ساير دروس را زبان ابزاري (use language) ناميدهاند تا به اين حقيقت اشاره كنند كه آموزههاي ديني با كل وجود و هستي انسان پيوند دارد. كسي كه نگرش الاهي را ميپذيرد، كل زندگي او رنگي جديد به خود ميگيرد، اما ساير دانشهاي بشري چنين خاصيتي ندارند. وقتي زبان آموزههاي ديني زبان وجود باشد و به كل حيات فرد رنگ ويژهاي دهد، پيوند آن با عمل و تربيت آشكار ميشود.
#تربیت
#فرهنگ
#آسیب
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
8.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خاطرهای شنیدنی رحیم پور #ازغدی، از نحوه برخورد عبدالکریم #سروش با انتقادات و سوالهای مطرح شده @meshkatnoor
📚 مناظره دکتر و پیر (4جلد)
با ذکر منابع و مستندات
✍️ شهید هاشمی نژاد
✅ این کتاب حاوی تعالیم و اعتقادات اسلامی است که شهید "هاشمی نژاد" آن را 20سال پیش نگاشته است .وی برای پرهیز از سبک نگارش معمول کتابهای دینی، نوشتار خود را در قالب بحث و گفت و گو میان پیرمرد و دکتر جوانی که با قطار به مسافرت میروند، تنظیم کرده است .جوان پرسشها و شبهاتی را درباره تعالیم و عقاید اسلامی مطرح میکند، و پیرمرد به آنها پاسخ میدهد . عناوین برخی مباحث کتاب بدین قرار است :محمد مرد بینظیر، مسابقات در اسلام، سخنی در مورد سید جمال، اعتراف عجیب ابوسفیان، علت واقعی نفوذ پیامبر اسلام (ص)، تولد حضرت مسیح (ع)، مساوات اسلامی، بررسی قوانین قضایی در اسلام، اعتراف عجیب دکتر گوستاو لوبون و صلحنامه حدیبیه و ..... @meshkatnoor
23.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #پرسمان
پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری؛ دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی
🔺جلسه هشتم
🔸#کرونا و بحران معنا ۱
@meshkatnoor
1399-4-14-ShobahatJamiyatOstadMortezaMosavii.mp3
3.48M
✅ بررسي و پاسخ به شبهات افزايش جمعيت (جلسه چهارم )
🎧🎤حجت الاسلام و المسلمين سيدمرتضي موسوي؛ کارشناس مسائل جمعیتی و دانش آموخته سطح عالی کلام
🌐 @meshkatnoor
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺مصاحبه ی تاریخی با #آنتونی_فلو، فیلسوف مشهور قرن بیستم که بعد از پنجاه سال تبلیغ آتئیسم (بیخدایی)، سرانجام در سن 81 سالگی بعد از تحقیق راجع به کشفیات جدید #علمی، خداباور شد و خط بطلانی بر عقیده بی اساس آتئیستی خود کشید!
✅خداباور شدن ایشان ضربه سختی برای آتئیست ها برآورد شد و شُکی بزرگ برای خداناباورانی بود که صحبت از یافته های علم تجربی میکنند!
#نقد_ملحدین
#پاسخ_به_شبهات_ملحدین 🌐 @meshkatnoor