eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
286 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ هم اکنون| قرائت نماز توسط آیت‌الله محمدی ری‌شهری بر پیکر مطهر مرحوم علامه مصباح یزدی در شاه عبدالعظیم شهرری 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🏴 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ◾️اینجانب خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز می‌باشم. 🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔸 با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدان‌هائی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. 🔻 پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است. ▪️اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز می‌باشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض می‌کنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ 🌐 @meshkatnoor
🔸 پیام تسلیت آیت الله در پی ارتحال علامه 🔰 او حنجره‌ی خروشناک گفتمان فکری انقلاب اسلامی بود 🔻 او عاشقانه و مخلصانه به دین، مکتب اهل بیت (ص)، حوزه و دانشگاه، فکر و فرهنگ، نظام و انقلاب اسلامی خدمت کرد، و کسان بسیاری با انگیزه‌های سیاسی و نفسانی در حق وی جفا کردند، اما او هرگز در مقام دفاع از خویش برنیامد، با صبوری و سماحت ستودنی، غمض عین کرد و از کنار تهمتها و توهین‌ها مظلومانه و کریمانه گذشت. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/rmesbah 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 بیانات استاد مصباح در شهادت 🔹 ما شاهد یک شهادتی بودیم که در قطعا در تاریخ کشورما بی نظیر بود.. 🔅 امشب، استاد مصباح به قافله شهدا و اولیای خدا پیوست. حالا ما ماندیم و مسیری که باید پیموده شود و پرچمی که به دست صاحبش باید برسد. 🌐 @meshkatnoor
🔰برخی از آرا و دیدگاههای برجسته آیت الله علامه مصباح یزدی ( رحمت الله علیه ) 🔸باب مباحث فلسفی ۱_اثبات اصالت وجود و اعتباریت ماهیت از راه علم حضوری ۲_اعتقاد به باقی ماندن رسوبات ذهنی تفکر اصالت الماهوی در مباحث متعدد فلسفی با وجود اعتقاد به اصالت وجود و اعتباریت ماهیت ؛ مانند تعریف وجود ذهنی و اعتقاد به وجود کلی طبیعی در خارج و تعریف معقولات اولی و مبحث ذات و ذاتیات و .... ۳_منحصر دانستن رابطه تشکیکی وجود میان علل و معالیل طولی و اعتقاد به تباین ذاتی میان موجودات دیگر ۴_تفسیر جدید از قضیه معروفه الماهیه من حیث هی لیست الاهی ... ۶_انکار مقوله بودن مقولات عشر ۷_ انکار موجودیت هیولای اولی به عنوان یکی از جواهر ۸_انکار معقول اول بودن مفاهیم به کار رفته در مقولات عشر و اعتقاد به معقول ثانی فلسفی دانستن آنها جز کیف نفسانی و کیف محسوس( البته با تردید درباره کیفیت محسوس) ۹_انکار وحدت شخصی عالم ۱۰_اعتقاد به تراکب صورت ها و تطبیق آن بر مصادیق فراوان ۱۱_انکار وجود خارجی وجود رابط در قضایا و ذهنی دانستن آن ۱۲_تبیین دقیق از رابطه علی و معلولی طولی و ایجادی ۱۳_ نادرست دانستن قاعده الواحد ۱۴_نادرست دانستن اثبات وحدت صادر اول از راه قاعده الواحد ۱۵_اثبات وحدت صادر اول از راه قاعده امکان اشرف با تبیین خاص خویش ۱۶_ اثبات معلولیت جهان طبیعت با عالم ماده از راه قاعده امکان اشرف با تبیین خاص ۱۷_ نادرست دانستن نظریه و ادله ملاصدرا در بحث اتحاد عقل و عاقل و معقول. و تبیین جدید آن با مبانی و ادله دیگر ۱۸_ اتقن البراهین دانستن برهان زمان برای اثبات حرکت جوهری و ناتمام و ناکافی دانستن ادله دیگر ۱۹_ ناتمام و مخدوش دانستن تقاریر مختلف برهان صدیقین و تبیین جدید آن با تکیه به مبانی فلسفی صدرالمتالهین ۲۰_ناتمام دانستن ادله اثبات عقول عشره طولی ۲۱_تبیین فلسفی فلسفه ی آفرینش جهان و انسان از راه حب ذاتی خداوند به ذات خویش ۲۲_ناتمام دانستن دیدگاه ملاصدرا در جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء دانستن نفس و اعتقاد به افاضه نفس و خلق آن در ماده با فراهم شدن قابلیت در آن ۲۳_ ناتمام دانستن دیدگاه و دلیل ملاصدرا درباره مرگ طبیعی موارد بالا تنها بخشی از آرا و دیدگاه برجسته معظم له در فلسفه است 🔸باب مباحث معرفت شناسی و منطق ۱_اعتقاد به اینکه هر قضیه ای بی استثنا دارای چهار جزء است تصور موضوع و تصور محمول و تصور نسبت حکمیه و حکم ۲_انکار وجود نسبت حکمیه و وجود رابط در قضایا در خارج از ذهن ۳_اعتقاد به قیام ارتسامی معقولات اولی و قیام صدوری معقولات ثانیه در ذهن و نیز فعل نفس دانستن حکم در قضایا ۴_مشترک لفظی دانستن وجود رابط در قضایا و وجود رابط معلول نسبت به علت ایجادی ۵_اعتقاد به انتزاع معقولات ثانیه اعم از فلسفی و منطقی از علم حضوری ۵-اعتقاد به تحلیلی بودن قضایای بدیهیات اولیه ۶_اعتقاد به بر گرفته بودن بدیهیات اولیه از علم حضوری ۷_انکار معلومات پیش ساخته ذهن و عقل بشر آنگونه که عقلیون اروپا مانند دکارت و کانت عقیده دارند ۹_اثبات وجود موجودات مادی در خارج از راه اصل علیت و سنخیت میان علت و معلول ۱۰_یقینی دانستن وجدانیات و بدیهیات اولیه و فطریات در میان صناعات خمس ۱۱_اعتقاد به لمی بودن غالب براهین فلسفی در فلسفه ۱۲_تعمیم علیت حد وسط به علیت خارجی و علیت ذهنی در برهان لمی ۱۳_اعتقاد به ناکافی بودن حس و عقل بشر برای کسب شناخت های لازم در مسیر رسیدن به سعادت انسانی نیاز به وحی در این رابطه ۱۴_ برهانی دانستن قضایای اخلاقی و حقوقی ۱۵_اعتقاد به برگرفته بودن بایدها و نبایدها در گزاره های اخلاقی و حقوقی از ضرورت بالقیاس میان فعل و نتایج آن ۱۶_اعتقاد به زیربنا بودن قضایای بدیهی اولی هم برای گزاره‌های علمی و فلسفی و هم گزاره های اخلاقی حقوقی 👇👇👇
🔸باب مباحث فلسفه اخلاق ۱_ چهار بند اخیر در مباحث معرفت شناسی یعنی ناکافی دانستن عقل و حس بشر برای درک شناخت های لازم برای سعادت بشر و برهانی دانستن گزاره های اخلاقی و حقوقی و بر گرفته بودن این قضایا و گزاره‌ها از بدیهیات اولیه و حکایت گری بایدها و نبایدهای اخلاقی و حقوقی از ضرورت بالقیاس میان فعل اختیاری و نتایج آن ۲_بهره گیری تام و تمام از مبنای فلسفی النفس فی وحدتها کل القوی در فلسفه اخلاق ۳_ابتنای اخ لاق و ارزش های اخلاقی بر اعتقاد به مختار بودن انسان ۴_ابتنای اخلاق و ارزش های اخلاقی بر اعتقاد به روح ملکوتی و متعالی انسان ۵_تفاوت اساسی میان اخلاق و حقوق در غایت و غرض نهایی است یعنی غایت در اخلاق ؛ تعالی نفس و در حقوق ؛ مصالح اجتماعی است ۶_تبیین فلسفی عروج و نزول نفس از راه توجهات و نیات و انگیزه ها ۷_تبیین فلسفی تعالی نفس انسان با قرب به خدا ۸_تبیین فلسفی این حقیقت که قرب به خدا همان شهود خداوند می باشد ۹_تبیین فلسفی نگاه اخلاقی دین به همه زندگی و از جمله مسائل سیاسی و اجتماعی و حقوقی ۱۰_تبیین فلسفی ارتباط تنگاتنگ ارزش های اخلاقی با حیات و سعادت اخروی ✍️ استاد عباس نیکزاد 🌐 @meshkatnoor
گستره دین 8.mp3
10.92M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه هشتم 🔹دین در قرآن کریم لا اقل به دو معنا متباین به کار رفته است. یکی به معنای جزا و پاداش است که مورد بحث ما در اینجا نیست. آن چیزی که مورد بحث است دین به معنای اعتقادات و رفتارهای خاص مبتنی بر آن عقائد است. به عبارت دیگر در دین دو مفهوم (هست‌ها و نیست‌ها) و (بایدها و نبایدها) در دین ملحوظ است. 🔹دین حق چیست؟ ویژگی آن تسلیم مطلق به الله است. (وجهت وجهی لله) 🔹پاسخ استاد به شبهه هرمنوتیک و قرائت‌های متعدد از دین 🔻 لازم به ذکر است که این بحث،یکی از فوق‌العاده‌ترین درسگفتارهای استاد مصباح هست که هنوز به چاپ نرسیده است. ⏰ 20 آبان 1380 ⚜️ @Taammolat74 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تواضع بی نظیر حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی (رحمه الله) در مقابل حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله) 🔶 تجسم عینی اخلاق اسلامی 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از طرح ولایت
⚫ مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای صبح امروز با حضور در کنار پیکر آیت‌الله مصباح یزدی، ضمن قرائت نماز و فاتحه با آن برادر قدیمی و حکیم مجاهد وداع کردند. @maab_iki
پیام تسلیت دکتر مایکل بهی استاد برجستهٔ دانشگاه « لی های- پنسیلوانیا» به یکی از دانش پژوهان مؤسسه امام خمینی- رضوان الله تعالی علیه- در خصوص رحلت علامه مصباح یزدی «...من از شنیدن خبر فقدان آیت الله مصباح یزدی بسیار متاسف شدم. دعا می کنم خدا شخص دیگری را ترقی دهد که جای او را بگیرد. همه ما کاملاً به رحمت خدا وابسته هستیم.» 🌐 @meshkatnoor
🔶پیام تسلیت پروفسور لگهاوسن به مناسبت رحلت حضرت آیت الله مصباح رحمت الله علیه 🔶با دلی داغدار فروتنانه به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، رهبر انقلاب (خداوند او را حفظ کند) ، خانواده آن عزیز درگذشته ،دانشجویان و همه مسلمانان صمیمانه تسلیت می گویم. من همچنین به همه غیرمسلمانانی که از گفتگوی با ابشان محروم می شوند، و نیز همه دوستداران فلسفه که جایگاه او را در میان آنها خالی می شود، تسلیت می گویم. باشد که خداوند در سفر به خانه خود راه را آسان کند. هر چند وقت یک بار به من می گفت که برای این سفر آماده می شود. او به ما تقوا و فداکاری ، بحث مستدل و اشتیاق برای یادگیری ایده های جدید و پی بردن به حقیقت آموخت. باشد که خداوند روح علامه آیت الله مصباح را شاد کند. ✍️حاج محمد لگنهاوزن 🌐 @meshkatnoor
✍️ ماجرای حضور آیت‌الله مصباح در دانشگاه بینگ‌همتون نیویورک و تشویق مکرر فیلسوفان 💬 دکتر مرتضی آقا تهرانی که چند سال در آمریکا به تحصیلات تکمیلی و فعالیت فرهنگی و تبلیغی مشغول بوده است، یکی از خاطرات دوران تحصیل خود را چنین بیان می‌کند: ◻️ دانشگاه بینگ‌همتون که در ایالت نیویورک قرار دارد، سالانه یک سمینار فلسفی برگزار میکند و از فیلسوفان بزرگ دنیا دعوت می‌شود تا با شرکت در این مراسم، به ارائه‌ی مقاله و کنفرانس علمی بپردازند. حدود ۱۴ یا ۱۵ سال پیش، از حضرت آیت ‌الله مصباح یزدی دعوت شد تا در این سمینار کنفرانس علمی داشته باشند. حضرت آیت الله مصباح نیز دعوت این دانشگاه را پذیرفته و در روز مقرر حدود ۲۰ دقیقه به ارائه ی کنفرانسی راجع به فلسفه ی ملاصدرا پرداخت. این کنفرانس بلافاصله توسط پروفسور مروج به زبان انگلیسی ترجمه می‌شد. کنفرانس آیت الله مصباح آن قدر برای شرکت کنندگان جالب و اثرگذار بود که به طور ممّتد و مفصل برای ایشان دست می زدند. پروفسور آنتونی پرویس (چیرمن دانشگاه و رئیس سمینار) که به شدت تحت تأثیر کنفرانس آیت الله مصباح قرار گرفته بودند، از شرکت کنندگان تقاضا کرد که در صورت امکان یکی از آنها وقت خود را به آیت الله مصباح بدهد تا بحث دیگری از فلسفه‌ی اسلامی را ارائه دهند. یکی از حاضران در جلسه نیز با وجود ارزش علمی کنفرانس در این سمینار، بلافاصله وقت خود را به آیت الله مصباح داد و ایشان نیز بحث خود را ادامه دادند. بحث استاد مجدداً بسیار مورد توجه شرکت کنندگان واقع شد. این ماجرا گذشت تا اینکه سالها بعد، در اوج حملاتی که به آیت الله مصباح در روزنامه های دوم خردادی اصلاح طلب صورت می گرفت، روزی آقای پرویس که استاد راهنمای بنده بود، به من گفت: گفت: مگر در کشور شما چند نفر مثل آیت الله مصباح وجود دارد که مطبوعات داخلی خودتان این همه به ایشان حمله و اهانت می‌کنند؟ ◻️ گفتم: نویسندگان این نوع جراید به واقع نماینده‌ی مردم ایران نیستند و از علم و دانش بهره‌ای ندارند؛ از همه گذشته، فکر می کنم تعهدی به دین و وطن خود ندارند.» 📚 برگرفته از کتاب «گفتمان مصباح» ص ۱۸۴ و ۱۸۵ 🌐 @meshkatnoor
◾️ مزار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در جوار استاد بزرگوارش حضرت آیت‌الله العظمی بهجت در حال آماده سازی است. ◾️مراسم تشییع آیت الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی، فردا ساعت ۹صبح از مصلی قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🌐 @meshkatnoor
💠 حضور پرقدرت آیت الله مصباح در حیات خلوت آمریکا 🔹 آیت الله مصباح یزدی در مرداد1376 سفری به آمریکای لاتین داشت که بسیار پربرکت بود. این سفر از اسپانیا شروع شد و در آرژانتین خاتمه می‌یافت یافت. هدف از این سفر، آشنا نمودن جامعه آمریکای لاتین با تفکر اسلامی، مقابله با الحاد، تبیین معارف اهل البیت(ع)، معرفی بیشتر انقلاب اسلامی ایران، پاسخ به شبهات مردم و وحدت ادیان توحیدی بود. 💠 آیت الله مصباح 63ساله، در این مسافرت تبلیغی و علمی در دهها مرکز علمی و فرهنگی حاضر شده و حدود 80 سخنرانی‌ انجام دادند. فهرست بخشی از سخنرانی‌های ایشان عبارتند از: 🔰 اسپانیا: 12 برنامه سخنرانی، شهرهای مادرید (پایتخت اسپانیا)سویا، گرانادا و بارسلون 🔰 مکزیک:8 برنامه سخنرانی، مکزیکوسیتی(پایتخت) 🔰 کوبا:8 برنامه سخنرانی، هاوانا (پایتخت) 🔰 کلمبیا:16 برنامه سخنرانی، بوگوتا (پایتخت) 🔰 برزیل:9 برنامه سخنرانی، شهر ریو دژانیرو وسن پابلو 🔰 شیلی:9 برنامه سخنرانی، سانتیاگو (پایتخت) وشهر وال پارائیسو 🔰 آرژانتین:17 برنامه سخنرانی، بوینوس آیرس (پایتخت) و شهرستان روساریو 🔹 در این سفرها، صحنه‌های زیادی از تعظیم دانشمندان و روحانیون آمریکای لاتین در برابر مکتب اهلبیت مشاهده شد. در مکزیک، اسقف کلیسای باسیلیکا گوادالوپه، پس از سخنان استاد مصباح یزدی بیان داشت: ما راهی جز پیروی ازشما نداریم، در غرب خبری نیست. غرب هیچ گاه به خدا ایمان نیاورده است. دین اسلام دینی فطری و متلائم با زمان و مکان است. 🔻 استاد تاریخ دانشگاه هاوانا در کوبا که خود جزء هیئت رئیسه این دانشگاه بود، بعد از بازدید از دانشگاه و راهنمایی، درهنگام خدا حافظی ناقوس رابه صدا در آورد و گفت: ما امیدواریم که صدای اسلام را اینجا بشنویم و بعد به استاد گفت: شما جزئی وپاره ای از قلب من هستید. او دو بار با کمال تواضع در برابراستاد زانو زد و تقاضای قرآن مجید به زبان اسپانیولی نمود! 💠 در برزیل اما حکایت دیگری بود. عالیجناب کاردینال نماینده پاپ در سن پابلو برزیل، با شور و عشق از ایران سخن می‌گفت و عشق و علاقه‌اش به امام خمینی(ره) را ابراز می‌نمود. وی شرق را مرکز اشراق و نور معرفی کرده و از استاد در منزل خودش دعوت به عمل آورد و تا آخر جلسه با احترام دست در دست استاد داشت. 🔅 معاون رئیس دانشگاه شیلی نیز مشتاقانه می‌گفت: ما می‌خواهیم علوم انسانی را در دانشگاه خودمان دایر نماییم و در این راه به علوم مشرق زمین خصوصا به جمهوری اسلامی شدیدا نیازمندیم. دکتر پابلو معاون رئیس دانشگاه برزیل هم گفت: به عقیده من همیشه مکتب تشیع در اسلام از پویایی و خلوص و صفای خاصی برخور داربوده است. 📗 منبع بخشی از مطالب: مجله فرهنگ كوثر، بهمن 1377، شماره 23، زلال علوم اسلامی و تشنگی جهان. 🌐 @meshkatnoor
📌 به مناسبت رحلت آیت‌الله ؛ 🔸 در نوشتاری از حجت الاسلام ، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰 علامه محمدتقی مصباح یزدی؛ مرزبان 💠 آیت الله محمدتقی مصباح یزدی(1313-1399ش) شخصیت ارجمندی که درحدود هفتاد سال تلاش علمی ومدیریتی به حق در عرصه های فکری ، فرهنگی و سیاسی در ارائة اندیشه ناب اسلامی در شماراندیشمندان نام دار ونام آور معاصر جهان اسلام وایران جای دارد . ایشان درعرصه تولید فکر واندیشه متفکری برجسته و جامع منقول ومنقول بود و درعرصه مدیریتِ فکری مدیری شایسته ، طراح و پیشگام در تحول خواهی وتحول انگیزی بود . درعرصه سیاسی ازپیشگامان نهضت وانقلاب اسلامی ، یار وفادار امام ورهبری ومدافع آرمان های و ارزش های اصیل اسلام وانقلاب بود و در عرصه عملی از سلوک معنوی ، روحانی و اخلاقی برخوردار بود اهل پارسایی وپرهیزکاری وبسیار متواضع وفروتن بود ویژگی های علمی وعملی او موجب شده بود تا به خوبی توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی را بیابد واز بصیرت به معنای حقیقی کلمه برخوردارباشد ایشان در علوم عقلی وبه طورخاص در کلام وفلسفه صاحب نظر و ایده پرداز بود با اندیشه های فلسفی وفکری غرب آشنا و از آنها آگاه بود. مهمترین خدمات او در حوزه معارف دینی را می توان در چند محور کلی ارائه کرد: 👇👇👇👇
1. مرزبانی ازاندیشه اسلامی : او که در ارائه اندیشه اسلام محوریت را به «الله» می داد و به منبعیت قرآن وسنت پای بندبود، در مراحل مختلف حیات خود در مرزبانی اندیشه توحیدی وپاسداری از ایدئولوژی اسلام از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. برای حفظ اسلام و معارف دین باهرگونه التقاط به مبارزه برمی خواست که حداقل سه مرحله آنرا می توان در دهه 1340 در چالش علم ودین ، دهه 1360 در چالش جهان بینی مادی گرای مارکسیستی و جهان بینی الهی توحیدی و در دهه 1370 در چالش نوگرایی دینی با دین گرایی معتقد به حکومت دید 2. شناسایی نیازهای اساسی جامعه وارائه برنامه های بنیادین برای رفع آنها: او تنها به برنامه های زودبازدهی چون نشر مجله وکتاب وارائه سخنرانی اکتفا نمی کرد بلکه به برنامه های بنیادین و دیربازدهی که با واقع گرایی بازدهی آنها را چه بسا درنسل ویانسل های بعدیمی جست نیز می اندیشید وبرای انجام آنها اقدام می کرد. 3. تنوع در ابزار : ایشان برای تحقق اهدافش در مرزبانی از اندیشه ناب اسلامی به تناسب نیازها وضرورت ها از ابزار های متنوعی چون نشریه ، کتاب ، سخنرانی ، مناظره ، تأسیس وراه اندازی مراکز و مؤسسه و تربیت شاگرد بهره می گرفت. 4. تحول در دانش های حوزوی : او و برخی دیگر هم سن وسالان وهم دوره هایش متأثراز شخصیت های تحول خواه و تحول انگیزی همچون آیت الله العظمی سیدحسین بروجردی ، علامه سیدمحمد حسین طباطبایی وبیشتر تحت تأثیر حضرت امام خمینی ( رضوان الله علیهم) توانست در پنج عرصه مدیریتی ، روشی ، متنی ، پژوهشی و محتوایی در علوم انسانی اسلامی با محوریت کلام وفلسفه تحولی قابل تحسین ایجادکند. بدیهی است توصیف وتحلیل هریک ازاین خدمات و دیگر خدمات آن فقید سعید بیانگر جایگاه نقش آفرین ایشان درعلوم عقلی بویژه در دانش کلام وفلسفه اسلامی و درکل در اندیشه اسلام معاصراست. روحش شاد ، درجه اش عالی وحشربا اولیاءالله نصیبش باد 🌐 @meshkatnoor
page02-03-2.pdf
515.3K
ویژه نامه امروز روزنامه جام جم درباره ابعاد علمی و شخصیتی آیت الله مصباح 👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
نشریه فرهنگ پویا، ویژه‌نامه‌ی ارتحال حضرت علامه مصباح‌ یزدی(قدس‌سره) را منتشر کرد 🌑 شما می‌توانید این ویژه‌نامه را از اینجا 👇👇 مطالعه و یا دانلود کنید http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/Vijenameh.pdf 🆔 @difqom 🌐 @meshkatnoor
Page01-2.pdf
1.39M
📌 به مناسبت رحلت آیت‌الله ؛ 🔸 در نوشتاری از حجت الاسلام دکتر صفدر الهی راد، عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه ، در روزنامه امروز جام جم 🔰 علامه مصباح؛ حکیم در میدان 💠 بسیار دشوار است سخن گفتن در مورد شخصیتی که عمق ابعاد مختلف حیاتش مانع از توصیفش می گردد. حضرت استاد مصباح را می‌توان عصارة فکری سه استاد برجسته و بی‌نظیرش یعنی امام خمینی ره، علامه طباطبائی ره و آیت الله بهجت ره دانست. جامعیت فکری و دقت‌های علمی‌اش، جامعیت اجتماعی و بصیرت سیاسی‌اش، و جامعیت اخلاقی و اخلاص عمیقش حاکی از حضور آن سه روح بزرگ در ایشان است. چه زیبا علمدار انقلاب، عمار خویش را توصیف کرده است: «بنده هم به سهم خودم قدر آقاي مصباح مي‌دانم... اين سه جهت در ايشان جمع است؛ هم علم، هم بصيرت به معناي حقيقي کلمه و هم صفا. اين سه تا با هم در وجود ايشان خيلي ارزشمند است». (آبان 1389) 💠 علامه مصباح، حکیمی است که با نگاهی عمیق، اندیشه‌های نظری اسلام ناب را به میدان عمل و اجتماع امتداد داده و عرش علم را به فرش سیاست گره زده است. از این رو، ایشان را می‌توان جزو شخصیت‌های کم‌نظیری دانست که نه علم را برای علم آموخته و گسترش داده است؛ از این رو، تلاش می‌کند تا اندیشه‌های نظری را برای تحول عملی بکار گیرد؛ این تحول از علوم انسانی تا سلوک اجتماعی- سیاسی را شامل می‌شود. و نه سیاست را گسسته از فکر و نظر دنبال کرده است. از این رو، همواره نظریه‌های سیاسی- اجتماعی خویش را به جنبه‌های نظری دین مرتبط می‌کند. 👇👇👇👇
💠 اخلاص عمیق مصباح بزرگ، مانع از آن می‌شد تا میدان سیاست را به نفع تشویق‌های و فشارهای خودی‌ها و حملات غیرخودی‌ها تغییر مسیر دهد. وقتی رضایت الهی را در حضور تمام‌عیار سیاسی می‌بینند، دیگر خیرخواهی دیگران برای حفظ شأن و جایگاه علمی‌اش اثرگذار نیست. ایشان به حقیقت توحید و اینکه ماسوی‌الله همه عین نیاز و فقر نسبت به خدای متعال‌اند، باور دارد. از این رو، در سلوک سیاسی-اجتماعی‌اش هیچ شأن استقلالی برای خویش و سایر ماسوی‌الله قائل نیست. 💠 چه سخت است برای دیگرانی که نمی‌توانند مثل ایشان بیاندیشند و چه سخت است برای ایشان که دیگران نمی‌توانند همانند او بفهمند. دیگران در این آزمون سخت، سطحی‌نگری را برگزیدند و با ذبح حکمت عمیق، عافیت‌طلبی خویش را اختیار کردند. اما سختی خوب نفهمیدن دیگران، هرگز زانوی مصباح بزرگ را سُست نکرده است. هنوز عده‌ای، تکیلف‌گرایی ایشان را بر انتزاعی و غیر واقعی بودن فلسفه و ناظر به نتیجه نبودن این نگاه! حمل می‌کنند. ولی ایشان با چه زبانی باید بگویند نتیجة برآمده از تکلیف غیر از نتیجة برآمده از نگرش‌های عمل‌گرایی سکولار است! هر نتیجه‌ای با هر روشی مطلوبیت ندارد. از اینجا می‌توان فهمید که خیلی از ما این کلام مهم امام ره که «ما مکلّف به وظیفه¬ایم نه نتیجه» را تنها شعار خویش قرار دادیم و اساساً فهم عمیقی از این سخن نداریم. 💠 نگاه نظام¬مند و بنیادین حضرت علامه حکیم به تفکر اسلامی و لوازم اجتماعی آن، از ویژگی های خاص ایشان است. معظم له پس از حدود 50 سال تلاش علمی و تأملات اساسی، منظومه فکری مستحکمی را با محوریت تفکرات بنیادین ارائه کرده اند که هم برای اساتید و محققان و هم برای دانشجویان و طلاب منشأ تحولات فکری، اخلاقی و بصیرتی شده است. در طول تاریخ اسلام، چنین منظومه¬ای که مسائل اسلام را بصورت زنجیره¬وار و منسجم ارائه کرده باشد، نخستین بار توسط ایشان بنیان¬گذاری گردید. چنانکه مقام معظم رهبری در این باره فرموده اند: «یکی از خصوصیات آقای مصباح پرداختن به کارهای بنیادی است». (شهریور 1375) بنیان گذاری دوره های طرح ولایت (آموزش مبانی اندیشه اسلامی) و هدایت علمی و صیانت از جهت¬گیری¬های این دوره در بیش از رُبع قرن از آثار چنین نگاه نظام¬مند و بنیادینی به اسلام ناب است. اهمیت دوره های فوق برای علامه آنقدر بالاست که بارها به صراحت فرموده¬اند: «من در کل عمر 70 سال طلبگی، هیچ کاری بابرکت¬تر از طرح ولایت سراغ ندارم». 💠 کادرسازی فکری و تربیتی در سطوح مختلف «نظریه¬پردازان»، «اساتید و محققان علوم انسانی»، و «دانشجویان و طلاب و فعالان فرهنگی» از دیگر ویژگی¬های حضرت استاد مصباح است. فضل علمی ایشان هرگز در خودشان متوقف نشده است، بلکه در طول حیات علمی خویش، همواره به تربیت نیروهایی پرداخته اند که در عرصه¬های مختلف، به ویژه عرصه¬های فرهنگی، اثرگذارند. نکتۀ قابل توجه اینکه علامه مصباح هرگز این تشکیلات عظیم را در راه تحقق اهداف جریان های سیاسی همسو و غیرهمسو هزینه نکرده¬اند؛ بلکه رسالت مهم خویش را ارتقای ظرفیت نظام برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، از طریق کادرسازی با رویکرد تشکیلات فکری دانسته¬اند. 🌐 @meshkatnoor