هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📚 شماره 24 از دوفصلنامه علمی «معرفت کلامی» منتشر شد
✅ تبیین هستیشناختی نیاز انسان به دین از منظر حکمت متعالیه؛ با تأکید بر دیدگاه آیتالله جوادی آملی / باقر ابراهیمی / محسن ایزدی
✅ بازخواني نظريه نيابتِ ذات از صفات در هستيشناسي اوصاف الهي و نسبت آن با مسئله نفي صفات و نظريه عينيت / حسن يوسفيان / مرتضي خوشصحبت
✅ بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین /يوسف دانشور/ روحالله رحيمي كفراني
✅ شترسوار یا شترسواران؛ پژوهشی زبانشناسی براي اثبات بشارت تورات به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بهوصف راکب البعیر / محمدعلی همتی
✅ تعبدستیزی به بهانه دفاع از عقلانیت / محمدصادق بدخش
✅ اقبال لاهوری و شیوه موجهسازی دین و باورهای دینی در عصر جدید / حسنعلي سلمانيان
✅ نقد تصویر استشراقی از آموزه «بداء» بر اساس منابع شیعیان امامی / زهرا فرزانگان / احمد بهشتیمهر
✅ تبیین بداهت حسن عدالت با تکیه بر مفهوم و جایگاه عدالت در نظام ارزشها / محمدتقي نظريان مفيد / قاسم ترخان
✅ بررسی تطبیقی اختیار و مسئولیت اخلاقی انسان از منظر چیزم و قاضی عبدالجبار همدانی / مليحه آقائي / مهدي منفرد
✅ بررسى تطبيقى مواجهه تفسير الميزان و تفسير المنار با مسئله تعارض علم و دين / حسن عبدى / محسن آزادى
✅ ارزیابی شبهات مهم معاد با جسم عنصری / محمود فتحعلي / سيدمحمدمهدي نبويان
✅ بازپژوهی معنای آیات اضلال الهی از منظر علامه طباطبائی و زمخشری / فهیمه شریعتی / ناهید مشایی / سید محمد مرتضوی / زهرا مولایی فر
#دوفصلنامه_علمی_معرفت_کلامی
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir/
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ پیشنشست علمی «سکولاریسم و نقد اندیشههای آن از دیدگاه شهید مطهری»
✅ با سخنرانی و ارائه حجتالاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔹پنجشنبه 99/11/9 ⏰ 10
🔸 این برنامه به صورت مجازی برگزار میگردد
🌐 آدرس مجازی در 👇👇👇
Live.mou.ir/research
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 به مناسبت وفات حضرت ام البنین
👆👆👆👆👆مقام منتسب به حضرت ابوالفضل (ع) در اروپا (آلبانی)
💥در سال 1620 میلادی برخی از مؤمنین مقداری از خاک مزار حضرت عباس(ع) را برای تبرّک به آلبانی بردند و آثار متفاوتی از آن مشاهده کردند...
🌐 @meshkatnoor
🔰گوشه اي از زندگي اقتصادي علامه مصباح(ره)
✍️حسين شريعتمداري
🔺مرحوم آیتالله مصباحیزدی هیچ کمک مالی از سوی هیچکس را نمیپذیرفتند. ایشان حتی از پذیرش وجوه شرعی نیز اجتناب میکردند و مراجعهکنندگان را به دفتر رهبر معظم انقلاب ارجاع میدادند.(نظر فقهی مرحوم آیتالله مصباحیزدی آن بود که وجوهات شرعی باید در اختیار ولی فقیه باشد).
🔺فقیهی زاهد و به شدت سادهزیست بودند تا آنجا که در زندگی ایشان نه فقط هیچ نشانهای از زرق و برق دنیایی دیده نمیشد، بلکه در مواردی، از حداقلها نیز پرهیز داشتند. آیتالله مصباح امور زندگی روزمره خود را با حقوق معمولی و اندکی که مانند سایر کارکنان موسسه امام خمینی(ره) به ایشان تعلق میگرفت، میگذراندند و از این روی معیشتی آمیخته به تنگدستی داشتند.
🔺 مرحوم آیتالله مصباحیزدی، آثار علمی فراوانی داشتند و کتابهای بسیاری تالیف کرده بودند که ردیف کردن نام و عناوین آنها نیز، فهرست بلند بالایی است. مرحوم مصباحیزدی حتی یک ریال از درآمد حاصل از چاپ و انتشار آثار خویش را دریافت نمیکرد و به دستور ایشان تمامی درآمد آن به صندوقی با نام مبارک حضرت ابوالفضل علیهالسلام واریز میشد و از آنجا به عنوان قرضالحسنه و یا کمک مالی بلاعوض در اختیار افراد نیازمند قرار میگرفت.
🔺حضرت آیتالله سفارش کرده بودند که اگر وام گیرندهای، اقساط وام دریافتی را پرداخت نکرد، حتی به او گوشزد هم نکنید چرا که حتماً توان پرداخت نداشته است و گوشزد کردن شما باعث شرمندگی او خواهد شد.
#مصباح
🌐 @meshkatnoor
23.mp3
1.56M
📒جناب میلانی اینجا به صراحت می گوید ما مکلف نیستیم دنبال برهان و استدلال عقلی #واقعی باشیم!! حال پرسش مهم این است که اگر هر کسی به هر دلیلی رسیده است و طبق آن دلیل عقلی نزد خودش، به چیزی باور کرده است می شود آنرا دلیل عقلی نامید پس چرا شما یک عمر است فریاد می زنید حرفهای فلاسفه و عارفان خلاف عقل و برهان است؟! چرا کلیدواژه همه آثار و سخنرانی ها و دروس شما این است که حرفهای فلسفه خلاف عقل است؟ چرا ادله عقلی ای را که فلاسفه برای مدعای خودشان آوردند و برای خودشان قانع کننده و مورد اعتماد بوده است دلیل عقلی نمیدانید؟! این تناقض لاینحلی است که گریبان شما را به شدت گرفته است
اگر بگویید من از نظر و دیدگاه خودم آنها را خلاف عقل و برهان میدانم مشکلی نیست چون هر فیلسوفی برهان فیلسوف دیگر را ممکن است برهانی و عقلی نداند. پس شما لازم است یک مطلب مهم را به شاگردانتان گوشزد کنید و در آثارتان منعکس کنید(که نکردید) و آن این است که «آنچه منِ حسن میلانی یک عمر است در نقد فلاسفه و عارفان گفته ام و می گویم و خواهم گفت، #برداشت من است و نه #عین_واقع و چه بسا آنچه من دلیل عقلی می نامم واقعا دلیل عقلی نباشد و در عالم ثبوت، حق نباشد» هر چند این اقرار را در این فایل به صراحت تمام مطرح کردید ولی بعنوان یک تطبیق جزیی هم درباره خودتان بیان کنید.
#بطلان_مبانی_میلانی ♦️کانال نقد حسن میلانی👇
@hasan_milani 🌐 @meshkatnoor
Sound_2021_01_28_09_59_20_631.mp3
20.16M
✳️ پیشنشست علمی « نقد سکولاریسم از دیدگاه شهید مطهری»
✅ با سخنرانی و ارائه حجتالاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
✅ این نشست در آستانه صدمین سالگرد تولد استاد شهید و همایش بین المللی بازشناسی آراء شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز برگزار شده است.
✅ برگزار کننده:بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری و دانشگاه بین المللی المصطفی با همکاری مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از @javadgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛نقدی بر مبلغان اسلام به اصطلاح رحمانی
⚫️آقای حسن آقامیری می گوید ما به حضرت موسی نقد داریم که با فرعون در لحظه ای که غرق می شد، برخورد رحیمانه نداشت.⚫️
❌آقای آقامیری اگر معلومات قرآنی داشتی می فهمیدی که شما قبل از نقد به حضرت موسی(علیه السلام) باید به خدا انتقاد کنی که رفتار رحیمانه با فرعون نداشت؛ چون خدا دست رد به سینه فرعون زد و به التماس فرعون برای نجات از غرق شدن و ادعای ایمان آوردن وی اعتنا نکرد.
☀️«وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا ۖ حَتَّىٰ إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ»(یونس، 90-91)
✳️«و ما بنی اسرائیل را از دریا گذرانیدیم پس آنگه فرعون و سپاهش به ظلم و ستمگری آنها را تعقیب کردند تا چون هنگام غرق فرعون فرا رسید گفت: اینک من ایمان آوردم که حقّا جز آن کسی که بنی اسرائیل به او ایمان دارند خدایی در عالم نیست و من هم از مسلمانان و اهل تسلیم فرمان او هستم.اکنون باید ایمان بیاوری؟ در صورتی که از این پیش عمری به (کفر و) نافرمانی زیستی و از مردم ظالم بدکار بودی.»
❓❓❓سوال ما از آقای آقامیری این است که چرا باید خداوند متعال با فرعونی که تا عمر داشت دست از قتل مظلومان و مبارزه با حق بر نداشت، در لحظه مرگش رفتار رحیمانه داشته باشد؟! مگر رحمت خاص خداوند بدون حساب و کتاب است که نصیب کودک کشان هم بشود؟!
📝جواد گلی
1399-11-11-Shobahat-OstadJafari.mp3
3.13M
🔺بررسي مواجهه استاد علامه مصباح يزدي(ره) با جريانهاي روشنفکري ديني
🔺جلسه اول: استاد مصباح و جريان روشنفکري ديني علم گرا
✳️ روشنفکری دینی مدعی جمع میان سنت و تجدد است که علیرغم این که خود را در میانه رویکرد روشنفکری لائیک و اسلام سنتی معرفی می نماید ، اما همواره در صدد بازخوانی دین بر اساس مبانی مدرنیته، بوده است.
✳️ در طی سده اخیر، سه رویکرد مختلف در روشنفکری دینی شکل گرفته که استاد مصباح با هر سه جریان، مواجهه انتقادی داشته است.
🎙حجت الاسلام و المسلمين دكتر محمد جعفري
🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انذار تاریخی #علامه_مصباح به حوزویان
آیا جز درست کردن حمد و سوره، تکلیف دیگری نداریم؟
مسئولیت اصلاح مفاسد عقیدتی و اخلاقی نسل های آینده برعهده روحانیان است.
@meshkatnoor
🔵 مجمع عالي حكمت برگزار ميكند
✅ ويژه برنامه بزرگداشت حضرت علامه آيتالله مصباح يزدي(ره)
🔵 11 لغایت 23 بهمن 1399
🔶 قم، اصفهان، تبريز، تهران، شيراز، مشهد
🌐 @meshkatnoor
الهیات کاربردی در اندیشه علامه مصباح یزدی (Trimmed).mp3
41.87M
🎤احمدحسين شريفي
🔴نشست علمي "الهيات کاربردي در انديشه علامه مصباح يزدي"
🔶علامه مصباح يزدي نه تنها بنيانگذار فلسفههاي مضاف اسلامی بود؛ بلکه او را را ميتوان "پدر الهيات کاربردي در تفکر شيعي دانست.
🔹بخش کوتاهی از ابتداي بحث ضبط نشده است؛ هر چند اخلالي در اصل بحث ايجاد نکرده است.
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi 🌐 @meshkatnoor
⭕️ استفاده رایگان از مقالات و منابع داخلی و خارجی
✳️طبق اعلام ریاست مرکز اطلاع رسانی علوم و فناوری (ricest) تا آخر بهمن سال 1399 استفاده از منابع و مقالات داخلی و خارجی از طریق پایگاه مرکز مذکور، رایگان است.
🔴نشانی پایگاه اینترنتی:
https://ricest.ac.ir
🌐 @meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ سخنان پروفسور کیت ال مور در مورد حقایق بیولوژیک و جنین شناسانه انسان در قرآن و اذعان به اعجاز علمی آن
🌐 @meshkatnoor
کانالی درباره مطالب و مباحث فلسفی، همچین فایل های صوتی تدریس:
آموزش فلسفه؛
بدایه الحکمه؛
نهایه الحکمه؛
فلسفه اخلاق؛
درس های طرح ولایت؛
تدریس شده توسط استاد سربخشی (عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه امام خمینی ره)
https://eitaa.com/sarbakhshi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سخنرانی #آیتاللهـمصباحـیزدی
در حسینیه جماران در شهريور ماه 1361
و ارائه گزارش فعالیتهای علمی_فرهنگی
به #حضرتـامامـخمینی(ره)
💠 اين کليپ، به خوبي پاسخگوي برخي شبهات درباره ديدگاه آيتالله مصباح نسبت به انقلاب اسلامي و امام خميني و جايگاه و نقش علامه مصباح در تحولات اوايل انقلاب و رابطه ايشان با امام خميني است.
🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | تدریس #کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها #فصل_دوم / #خدا_شناسی /جلسه نهم / حجتالاسلام والمسلمین دکتر مظفری
🔻 دریافت فیلم با کیفیت :
🔸آپارات:
https://m.aparat.com/v/SKyGC
#حجت_الاسلام_دکتر_مظفری
#تدریس_کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها
#فصل_خدا_شناسی
#چکیده_مبانی_اندیشه_اسلامی
🆔 @maab_iki 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | تدریس #کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها #فصل_سوم / #انسان_شناسی /جلسه نهم / حجتالاسلام والمسلمین دکتر جعفری
🔻 دریافت فیلم با کیفیت :
🔸آپارات:
https://www.aparat.com/v/SPE6a
#حجت_الاسلام_دکتر_جعفری
#تدریس_کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها
#فصل_انسان_شناسی
#چکیده_مبانی_اندیشه_اسلامی
🆔 @maab_iki 🌐 @meshkatnoor
📚 كتاب «نقش پیشدانستهها و علایق مفسر در تفسیر قرآن» منتشر شد
🖊 مولف: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علیاوسط باقری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔸 این كتاب پژوهشی است در قلمرو تفسیر و علوم قرآن که در 322 صفحه وزیری به عنوان هفتمین کار مشترک مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به جامعه علمی ارائه شده است.
🔸 نویسنده در فصل نخست معنای تفسیر را بررسی کرده و نسبت آن را با تأویل قرآن روشن ساخته است. در فصل دوم رویکردهای مختلف در تفسیر متون را بررسی و با ارائۀ شواهد گوناگون، مؤلفمحوری مفسران مسلمان را، با وجود اختلاف در روشها و گرایشهای تفسیری، آشکار ساخته است. در این فصل مهمترین نظریههای تفسیری رقیبِ نظریۀ تفسیر اسلامی نیز نقد و بررسی شده است. نگارنده در فصل سوم پس از بیان اقسام پیشدانستهها، وجوه روا و ناروای نقشآفرینی آنها در تفسیر را بررسی کرده و آسیبهایی را که ممکن است مفسر از این رهگذار دچار آنها شود شناسانده است. نیز در این فصل دیدگاههای توجیهگر دخالت پیشدانستهها در ایجاد معنا نقد شده است. در فصل چهارم کتاب، وجوه روا و ناروای نقشآفرینی علائق مفسر در تفسیر بررسی شده و آسیبهای محتمل با ذکر نمونههایی نشان داده است.
🔷 اطلاعات بیشتر در 👇👇👇
https://research.iki.ac.ir 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#نشست_علمي
✳️ گروه كلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار ميكند
✅ بررسي نسبت عقل و دين از ديدگاه علامه مصباح يزدي(ره)
🎤 سخنران: حجت الإسلام و المسلمين آقاي دكتر محمد جعفري، عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني(ره)
🎤 ناقد: جناب آقاي دكتر حسن يوسفيان، عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني(ره)
🗓 چهارشنبه 99/11/15 ⏰ 10
🔸 این جلسه به صورت آنلاین از طریق ذیل قابل مشاهده است
🔹 ورود میهمان: iki.ac.ir/su/?U=2
🔹 ورود اعضای پورتال: iki.ac.ir
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
⚫️ گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی برگزار میکند 🔻
◾️ *نشست مجازی* با موضوع
" *جایگاه و تأثیر علامه مصباح یزدی در کلام معاصر امامیه*"؛
◾️ *زمان*: یکشنبه ۱۹ بهمنماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱؛
◾️ورود از طریق *لینک*:
https://b2n.ir/484791 🌐 @meshkatnoor