🔵 مجمع عالي حكمت برگزار ميكند
✅ ويژه برنامه بزرگداشت حضرت علامه آيتالله مصباح يزدي(ره)
🔵 11 لغایت 23 بهمن 1399
🔶 قم، اصفهان، تبريز، تهران، شيراز، مشهد
🌐 @meshkatnoor
الهیات کاربردی در اندیشه علامه مصباح یزدی (Trimmed).mp3
41.87M
🎤احمدحسين شريفي
🔴نشست علمي "الهيات کاربردي در انديشه علامه مصباح يزدي"
🔶علامه مصباح يزدي نه تنها بنيانگذار فلسفههاي مضاف اسلامی بود؛ بلکه او را را ميتوان "پدر الهيات کاربردي در تفکر شيعي دانست.
🔹بخش کوتاهی از ابتداي بحث ضبط نشده است؛ هر چند اخلالي در اصل بحث ايجاد نکرده است.
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi 🌐 @meshkatnoor
⭕️ استفاده رایگان از مقالات و منابع داخلی و خارجی
✳️طبق اعلام ریاست مرکز اطلاع رسانی علوم و فناوری (ricest) تا آخر بهمن سال 1399 استفاده از منابع و مقالات داخلی و خارجی از طریق پایگاه مرکز مذکور، رایگان است.
🔴نشانی پایگاه اینترنتی:
https://ricest.ac.ir
🌐 @meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ سخنان پروفسور کیت ال مور در مورد حقایق بیولوژیک و جنین شناسانه انسان در قرآن و اذعان به اعجاز علمی آن
🌐 @meshkatnoor
کانالی درباره مطالب و مباحث فلسفی، همچین فایل های صوتی تدریس:
آموزش فلسفه؛
بدایه الحکمه؛
نهایه الحکمه؛
فلسفه اخلاق؛
درس های طرح ولایت؛
تدریس شده توسط استاد سربخشی (عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه امام خمینی ره)
https://eitaa.com/sarbakhshi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سخنرانی #آیتاللهـمصباحـیزدی
در حسینیه جماران در شهريور ماه 1361
و ارائه گزارش فعالیتهای علمی_فرهنگی
به #حضرتـامامـخمینی(ره)
💠 اين کليپ، به خوبي پاسخگوي برخي شبهات درباره ديدگاه آيتالله مصباح نسبت به انقلاب اسلامي و امام خميني و جايگاه و نقش علامه مصباح در تحولات اوايل انقلاب و رابطه ايشان با امام خميني است.
🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | تدریس #کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها #فصل_دوم / #خدا_شناسی /جلسه نهم / حجتالاسلام والمسلمین دکتر مظفری
🔻 دریافت فیلم با کیفیت :
🔸آپارات:
https://m.aparat.com/v/SKyGC
#حجت_الاسلام_دکتر_مظفری
#تدریس_کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها
#فصل_خدا_شناسی
#چکیده_مبانی_اندیشه_اسلامی
🆔 @maab_iki 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | تدریس #کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها #فصل_سوم / #انسان_شناسی /جلسه نهم / حجتالاسلام والمسلمین دکتر جعفری
🔻 دریافت فیلم با کیفیت :
🔸آپارات:
https://www.aparat.com/v/SPE6a
#حجت_الاسلام_دکتر_جعفری
#تدریس_کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها
#فصل_انسان_شناسی
#چکیده_مبانی_اندیشه_اسلامی
🆔 @maab_iki 🌐 @meshkatnoor
📚 كتاب «نقش پیشدانستهها و علایق مفسر در تفسیر قرآن» منتشر شد
🖊 مولف: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علیاوسط باقری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔸 این كتاب پژوهشی است در قلمرو تفسیر و علوم قرآن که در 322 صفحه وزیری به عنوان هفتمین کار مشترک مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به جامعه علمی ارائه شده است.
🔸 نویسنده در فصل نخست معنای تفسیر را بررسی کرده و نسبت آن را با تأویل قرآن روشن ساخته است. در فصل دوم رویکردهای مختلف در تفسیر متون را بررسی و با ارائۀ شواهد گوناگون، مؤلفمحوری مفسران مسلمان را، با وجود اختلاف در روشها و گرایشهای تفسیری، آشکار ساخته است. در این فصل مهمترین نظریههای تفسیری رقیبِ نظریۀ تفسیر اسلامی نیز نقد و بررسی شده است. نگارنده در فصل سوم پس از بیان اقسام پیشدانستهها، وجوه روا و ناروای نقشآفرینی آنها در تفسیر را بررسی کرده و آسیبهایی را که ممکن است مفسر از این رهگذار دچار آنها شود شناسانده است. نیز در این فصل دیدگاههای توجیهگر دخالت پیشدانستهها در ایجاد معنا نقد شده است. در فصل چهارم کتاب، وجوه روا و ناروای نقشآفرینی علائق مفسر در تفسیر بررسی شده و آسیبهای محتمل با ذکر نمونههایی نشان داده است.
🔷 اطلاعات بیشتر در 👇👇👇
https://research.iki.ac.ir 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#نشست_علمي
✳️ گروه كلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار ميكند
✅ بررسي نسبت عقل و دين از ديدگاه علامه مصباح يزدي(ره)
🎤 سخنران: حجت الإسلام و المسلمين آقاي دكتر محمد جعفري، عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني(ره)
🎤 ناقد: جناب آقاي دكتر حسن يوسفيان، عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني(ره)
🗓 چهارشنبه 99/11/15 ⏰ 10
🔸 این جلسه به صورت آنلاین از طریق ذیل قابل مشاهده است
🔹 ورود میهمان: iki.ac.ir/su/?U=2
🔹 ورود اعضای پورتال: iki.ac.ir
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
⚫️ گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی برگزار میکند 🔻
◾️ *نشست مجازی* با موضوع
" *جایگاه و تأثیر علامه مصباح یزدی در کلام معاصر امامیه*"؛
◾️ *زمان*: یکشنبه ۱۹ بهمنماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱؛
◾️ورود از طریق *لینک*:
https://b2n.ir/484791 🌐 @meshkatnoor
#همایش
#فراخوان_مقاله
#اجتهاد_عقل_گرا
🔸 توسط گروه #کلام پژوهشگاه:
🔰 فراخوان مقالات #همایش ملی "اجتهاد عقلگرا" منتشر شد
🔻دبیر علمی همایش: مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ و مهلت ارسال اصل مقالات نیز تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ تعیین گردیده است. ضمناً زمان برگزاری همایش نیز برای پاییز سال آینده برنامه ریزی شده است
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/aghlgera-2
🆔 @iictchannel
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ گروه علمی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد با همکاری حوزه علمیه خراسان، پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار میکند
✅موضوع: نوآوریهای مرحوم علامه آیتالله مصباح(ره) در حوزه فلسفه اسلامی
🎙 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد سربخشی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 چهارشنبه 15بهمن 1399 ⏰ 19.30
🔗 از طریق سامانه lms2 مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
🌐 ورود از طریق 👇👇👇
https://hekmat.lms2.hozehkh.com/ws/f3mc74qluo9
کانال مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✳️ انجمنهاي علمي حوزه با همكاري مجمع پژوهشگاههاي علوم انساني ـ اسلامي و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار ميكند.
✅ مراسم نكوداشت جايگاه مقام علمي استاد علامه آيتالله مصباح يزدي (ره)
🔶 معرفتشناسي ـ كلام اسلامي: شنبه 99/11/18
🔶 مطالعات اجتماعي ـ مطالعات سياسي: يكشنبه 99/11/19
🔶 روانشناسي ـ تعليم و تربيت: دوشنبه 99/11/20
🔶 علوم قرآن ـ حديث: سهشنبه 99/11/21
🔶 اخلاق و عرفان: چهارشنبه 99/11/22
🔷 18 لغايت 22 بهمن ماه 99
🔷 هر شب از ساعت 19 الي 21
🌐 نشاني حضور مجازي👇👇👇
http://dte.bz/iri
🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | «#زن؛ عضو کامل و مستقل جامعه»
🔺نظر آیت الله مصباح یزدی (قدسسره) دربارهی جایگاه #زنان در جامعه چه بود؟
🏴 @mesbahyazdi_ir 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | تدریس #کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها #فصل_دوم / #خدا_شناسی /جلسه دهم (آخر) / حجتالاسلام والمسلمین دکتر مظفری
🔻 دریافت فیلم با کیفیت :
🔸آپارات:
https://m.aparat.com/v/exHZ4
#تدریس_کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها
#فصل_خدا_شناسی
#چکیده_مبانی_اندیشه_اسلامی
🆔 @maab_iki 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | تدریس #کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها #فصل_سوم / #انسان_شناسی /جلسه دهم (آخر) / حجتالاسلام والمسلمین دکتر جعفری
🔻 دریافت فیلم با کیفیت :
🔸آپارات:
https://www.aparat.com/v/8noKv
#حجت_الاسلام_دکتر_جعفری
#تدریس_کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها
#فصل_انسان_شناسی
#چکیده_مبانی_اندییشه اسلامی
🆔 @maab_iki 🌐 @meshkatnoor
🔴 بخشهایی از گفت وگوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید کثیری،استاد سابق موسسه امام خمینی و مدرس دانشگاههای اروپا ، با خبرگزاری شفقنا در خصوص «وضعیت اسلام و تشیع در اروپا و غرب و ضرورت و نیاز شناخت آن»:
✅ تشیع، وارد مجامع آکادمیک غرب و اروپا شده و آهسته آهسته به دیگر مجامع غیر آکادمیک هم گسترش پیدا نموده است.
✅ قبلاً یک مشکلِ رویکردی در شناخت تشیع وجود داشت: هم غربی های غیرشیعی و هم شیعیانِ ساکن در کشورهای غربی، تا چند سال قبل از طریق آثار خود غربی ها با شیعه آشنا می شدند؛ ... ولی آهسته آهسته شیعیان شروع به نشر کتب و مقالات در مورد تشیّع نمودند که اینها هم عموما ترجمه بود و نه تألیف و از طرف دیگر برای عموم بود و نه برای دانشجویان. دلیل این امور هم عبارتند از:
1. نداشتن راهبرد علمی و پژوهشی.
2. عدم تسلط به زبان.
3. در اختیار نداشتن مؤلف.
4. آشنا نبودن با فضای فکری غربی.
5. تحصیل در رشته های غیر مرتبط با عقاید و تفکر تشیّع.
✅ لازم است کتابهایی از سوی خود شیعیانی که آشنا با جوامع غربی و شیوه های پژوهشی و اندیشه ورزی غربی هستند، تألیف شود تا با استناد به آیات قرآن کریم، سنّت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و اهل البیت علیهم السلام و در عین حال مبتنی بر خرد و رعایت موازین اخلاقی، «معارف ولایی تشیّع» را برای عموم و به ویژه برای فرهیختگان غربی با زبانی رسا تبیین نماید.
✅ تشیّع امروزه دیگر در غرب (به ویژه در حوزه زبان آلمانی) وجود سایه ای ندارد، بلکه به اقبال عمومی رسیده است.
✅ تشیّع در حال حاضر به عنوان یک «هویت دینی» در اروپا و غرب مطرح است.
✅ در حقیقت «تشیّع پویاترین حرکت فکری و دینی» در کل دنیاست.
✅ مبلغ باید فرهنگ، فلسفه، فقه، انسان شناسی، مذهب و دینی را که می خواهد تبلیغ نماید را فهمیده باشد.
✅ ۹۹ درصد بزرگوارانی که به کشورهای غربی می آیند، برای تبلیغ در حسینیه ها و مساجد می روند که مخالب آنها شیعیان فارسی زبان اند.
✅ واقعیت بزرگی که در فعالیت های تبلیغی از آن غفلت کردیم، تبلیغ برای بومیان در غرب است.
✅ لازمه ی برطرف نمودن این کمبود، تربیت مبلغ مناسب برای این مقصد که مسلط به زبان بوده، فرهنگ، تاریخ، ساختار زبانی، ویژگی های فرهنگی و قوّت های فکری و حوادث تاریخی و شخصیت های فکری آنها بداند.
❗️ چند علت عدم توفیق تبلیغ برای بومیان غرب:
1- برنامه ی مدونی در این مورد وجود ندارد و یا سلیقه ای و یا ناقص اجراء می شود.
2- افرادی برای این کار تربیت نشده اند و اگر هم کسی با تلاش خود دست به ابتکاراتی بزند، مورد حمایت قرار نمی گیرد.
3- زباندانان ماهری پرورش نیافته اند و اگر هم افرادی به توانایی زبانی نسبی رسیده اند، به آنها مجالی برای کار داده نمی شود و یا به کارهایی گمارده می شوند که اصلاً مناسب شأن آنها نیست.
4- مخاطب شناسی مدوّنی وجود نداشته و اگر هم وجود داشته باشد، بسیار غیر علمی، غیر عملی است.
5- نیازها و ویژگی های حوزه های زبانی در نظر گرفته نمی شود.
✅ تصور نادرست از روحانی شیعی موجب شده بود که آنها به عقاید اسلامی نگاه تحقیر آمیز نموده و برای آن شأنیت الهیاتی قائل نشوند و لذا اصلاً قبول نمی کردند که اسم «الهیات» را بر منظومه عقیدتی شیعی بنهند. آنها برای ما فقط به «عقاید» و یا «اصول عقیدتی» قائل بوده و نه الهیات». حتی با نگاه تحقیر آمیز و با بیانی توهین آلود، بر روی عقاید اسلامی اسم «ایدئولوژی» (جزمیات غیر عقلی) می نمودند.
✅ نحوه برخورد دانشگاهیان غربی با شیعیان محطاطانه به همراه احترام بود.
✅ هویت تشیع، هویت علمی است.
✅ هر کس در دعوا بی منطق تر باشد زودتر سازمان ذهنی او از هم پاشیده، از صواب فاصله گرفته و به روش های دور از ادبِ تخاطب متوسل می شود. کسانی که به دین ما و یا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که با منطقِ خرد با انسانها تعامل می نمایند، رفتاری توهین آمیز دارند، این افراد از خرد بهره ای نبرده و یا بهره مندی آنها از اصول اخلاق، ادب و خرد آنچنان ضعیف است، که زود متانت سیاسی، علمی، دیپلماتیک، اخلاقی و دینی را از دست داده و به روش های خرد ستیز و ادب گریز روی می آورند.
✅ توهین به مقدسات (به دلیل ترس از گسترش اسلام) یعنی فروپاشی نظام سیاسی مبتنی بر خرد و اخلاق و پناه بردن به آنارشیسم و بحران.
✅ تفکر فلسفی غربی و به ویژه فلسفه سیاست غربی بر کلیشه ها مبتنی است، که شیوه تعامل با دیگران را برایشان تبیین می کند. این کلیشه ها بر برداشتی فلسفی از تاریخ استوار است.
✅ انتشار اسلام در اروپا و غرب همه کلیشههای ذهنی شان که بر باور به جبر تاریخی آنها مبتنی بود را شکسته است.
✅ مسلمانان در غرب و اروپا در حال رشد علمی و جمعیتی هستند.
🌐 @meshkatnoor
#هم_اندیشی
#علامه_مصباح_یزدی
🔸 #قطب_علمی_فلسفه_دین پژوهشگاه با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی کشور برگزار می کند:
🔰 هم اندیشی علمی "#علامه_مصباح_یزدی(ره) و #فلسفه_دین"
🎙 با سخنرانی:
حجت الاسلام والمسلمین #مجتبی_مصباح
حجت الاسلام والمسلمین #ابوالفضل_ساجدی
پروفسور #محمد_لگنهاوزن
دکتر #محمد_محمدرضایی
دکتر #رمضان_علی_تبار
📅 سه شنبه 21 بهمن ماه ۹۹ ساعت 09:00
📣 پخش زنده و مستقیم از :
🌐 aparat.com/iictchannel/live 🌐 @meshkatnoor
1399-11-18-OstadJafari.mp3
5.2M
🔴 مواجهه استاد علامه آیت الله مصباح با جریانهای روشنفکری دینی
🔺جلسه دوم: استاد مصباح و جريان روشنفکري ديني سوسیالیستی و التقاطی
✳️ روشنفکری دینی مدعی جمع میان سنت و تجدد است که در دومین چهره خود، به سمت جمع میان اسلام و سوسیالیسم و تفکرات چپ کشیده شد.
✳️ استاد مصباح در مواجهه با دکتر شریعتی ابتدا تلاش می کنند که با گفتگوی سازنده، ایشان را از برخی انحرافات فکری بازدارند و بعد از این که از این مسیر ناامید می شوند به نقد قاطع و صریح اندیشه های ایشان ورود می کنند.استاد بدون این که بخواهند وارد جزئیات لغزشهای فکری دکتر شریعتی بشوند، صرفا به انحرافات بنیادین اعتقادی ایشان، آن هم بدون ذکر اسم ایشان و صرفا نقد اندیشه روی می آورند.
✳️برخی از مصادیق این التقاطهای عقیدتی ، تطبیق توحید با وحدت طبقاتی، نفی آخرت به عنوان یک عالم عینی، و تقلیل خدا به ایده آل اخلاقی است.
🎙حجت الاسلام و المسلمين دكتر محمد جعفري
🌐 @meshkatnoor