eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
حکيم جريان‌ساز.pdf
1.54M
🔴گروه «تاريخ انديشه معاصر» مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) منتشر کرد: 🔴حکيم جريان‌ساز: آيت‌الله مصباح (ره) از نهضت اسلامي تا تمدن‌سازي اسلامي مجموعه‌‌اي از چند مقاله، يادداشت و سخنراني که به صورت غير‌رسمي انتشار مي‌يابد. 🔴 فهرست مباحث 🔵بخش اول: نقش آيت‌الله مصباح در نهضت اسلامي تا تمدن‌سازي اسلامي 🔸آيت‌الله مصباح در دوره مبارزات انقلابي: اهتمام به اسلاميتِ نهضت و کادرسازي براي نظام اسلامي/ عليرضا جوادزاده 🔸فيلسوف آزادي و آگاهي / ابوذر مظاهري 🔸تصويرسازيِ علامه مصباح از خاستگاهِ عامليتي اختلال‌هاي حاکميّتي / مهدي جمشيدي 🔸علامه مصباح، حکيم در ميدان / صفدر الهي‌راد 🔸نقش مصباح و سليماني در پروژه تمدن‌سازي /حسن رحيم پور ازغدي 🔸شخصيت تمدني آيتالله مصباح / موسي نجفي 🔵بخش دوم: نظريه‌پردازي آيت‌الله مصباح براي حرکت از نهضت اسلامي تا تمدن نوين اسلامي 🔸عوامل تغييرات اجتماعي در انديشه آيت‌الله مصباح / رضا رمضان‌نرگسي 🔸تكامل اجتماعي و تاريخي در انديشه آيت‌الله مصباح / عبدالرسول يعقوبي 🔸دولت اسلامي در انديشه آيت‌الله مصباح يزدي / مهدي ابوطالبي 🔸هرم نيازهاي تمدني در تمدن‌سازي نوين اسلامي از ديدگاه علامه مصباح يزدي/ابوذر مظاهري 🔸نقش اسلامي‌سازي علوم انساني در شکل‌گيري تمدن اسلامي از ديدگاه علامه مصباح/ احمد حسین شریفی @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴در این کلیپ توضیحات خوبی درباره تفاوت اسلام محمدی و مسیحیت پاپی بیان شده است. 🔴عده‌ای از مدعیان روشنفکری در جامعه ما و برخی از پیروان عمامه‌دار آنها هم دوست دارند الگوی مسیحیت تحریف شده را در جامعه ما پیاده کنند. اسلام را هم به عنوان دینی می‌خواهند که کارش ارشاد معنوی باشد و پیامبرش را هم صرفاً یک معرفی می‌کنند که نباید هیچ کاری با سایر ساحت‌های زندگی بشر داشته باشد! @Ahmadhoseinsharifi 🌐 @meshkatnoor
♨️ پیامی که نماینده پاپ را غافلگیر کرد! 🏥 بمناسبت دیدار پاپ با مرجعیت اعلای شیعه در عراق 💥ماجرای یک دیدار: ۵۰ سال قبل، در جلسه آیت الله شیخ حسین لنکرانی و نماینده پاپ چه گذشت؟! 👈 اینقدر ولی نعمت خود را آزار ندهید!! 1️⃣ «ژوزف كواك»، سرپرست قسمت روابط دربارِ پاپ اعظم با جهان غيرمسيحى، در بهار 1349 جهت مطالعه و تبادل‏ نظر دربارۀ ايجاد روابط نزديك‏تر با جهان اسلام به كشورمان آمد و برخی مجلسی را برای گفت و گوی وی با یکی از علمای شیعه ترتیب می‌دهند. 2️⃣ بارى، مجلس با حضور دو روحانى برجستة شيعى و كاتوليك (آيت‏ اللّه‏ شیخ حسین لنكرانى و نمايندة پاپ) تشكيل مى‏ شود و در طول آن، به مناسبت، از هر درى سخن مى‏‌رود. در اواخر مجلس، مقام روحانى مسيحى از همتاى مسلمان خويش (لنكرانى)، درخواست مى‏ كند كه چنانچه به عنوان يك عالم شيعه، سخن و سفارشى به پاپ (رهبر كاتوليكهاى جهان) دارند، مطرح سازند تا او كه نمايندة پاپ است در بازگشت به عرض ايشان برساند. 3️⃣ مرحوم لنكرانى، از زبان روحانيت شيعه، سخنى مى‏‌گويد كه مجلس را يكپارچه به شور و ولوله مى‏افكند. سخن وى كه فى‏‌المجلس براى نمايندة پاپ ترجمه مى‏‌شود چنين بوده است: حضرت آقا، از قول من به جناب پاپ سلام برسانيد و به ايشان بفرماييد كه: در اروپا و آمريكاى مادّى و دور از معنويت امروز شما، جايى براى دين و روحانيت و طبعاً كليسا و كشيش و كاردينال و پاپ وجود ندارد. دولتهاى استعمارى غرب، كه با خدا و مسيح عليه‏ السلام كاملاً بيگانه‏ اند، تنها بدين علت هر ساله مبالغى هنگفت، صرفِ حفظ و توسعة تشكيلات مذهبى مسيحيت مى‏‌كنند كه شما را براى تقابل با اسلام و روحانيت ــ بالاخص روحانيت شيعه ــ لازم دارند؛ وگرنه، اگر روحانيتى در شرق اسلامى نبود، بساط شما را نيز در هم مى‏‌پيچيدند. 4️⃣ پس در واقع، ولى‏ نعمت حقيقى شما، و عامل بقا و حفظ موجوديت شما در غرب مادّيت زدة امروز، ما روحانيون شيعه‏‌ايم. از قول من به عرض جناب پاپ برسانيد كه: اين‏ قدر، ولى‏‌نعمتهاى خويش را اذيت نكنند و ماية آزار و دردسر آنها را فراهم نياورند! با اين پيغام، مجلس را همهمه فرا گرفته و نمايندۀ پاپ (كه انتظار هرگونه پيغام را داشت، جز اين پيام را) جا خورده و به فکر فرو می‌رود. [ گویا این ماجرا در زمان پاپ پل ششم بوده است Papa PAULUSSextus ] 📚منبع: مقاله آيت‏ اللّه‏ حاج شيخ حسين لنكرانى، از تعامل تا تقابل با آمريكا اثر استاد ابوالحسنی (منذر) 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 @meshkatnoor
طرح با برکتی که مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت طرح ولایت حوزه/ یکی از علل برکات طرح ولایت که مورد توجه مقام معظم رهبری و بسیاری از علما و متفکران قرار گرفته است، نظام محتوایی آن است که موجب می‌شود مخاطب به اطمینان عقلی در مورد دین اسلام برسد و شناخت عمیق‌تری نسبت به آن داشته باشد. به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سیدمصطفی میرباباپور در مقاله ای به موضوع «طرح ولایت» به‌مثابه الگویی برای «فلسفه دین اسلامی» پرداخته و خبر گزاری حوزه آن را منتشرکرده است : 👇👇 https://www.hawzahnews.com/news/948459
💢 تازه های نشر 🔰 ✍🏼 این شماره از فصلنامه کتاب نقد با عنوان" پایان روشنفکری دینی" به سیر قهقرایی دین‌شناسی و دین‌باوری پرداخته است. 🔸 در این شماره می‌خوانیم… 🔹 سیر تحول قهقرایی دکتر عبدالکریم سروش در مسئله وحی/ محمد عرب‌صالحی ▫️ عقبه فکری دکتر سروش و شیوه تعامل وی با مخالفان/ عبدالحسین خسروپناه 🔹 غفلت از گوهر دین (نقدی بر تاریخی انگاری دین و قدرت)/ قاسم پورحسن ▫️ تطورات و تناقضات دکتر سروش در مسئله امامت/ محمدحسن قدردان قراملکی 🔹 نقدی بر خداشناسی و دین‌شناسی عبدالکریم سروش/ محمد محمدرضایی ▫️ پایان روشنفکری دینی سروش/ محمد جعفری 🔹 از ادعای روشنفکری تا تزلزل و تنزّل در دین‌پژوهی/ ابوالفضل ساجدی ▫️ واقعیت تراشی معوج و ادعاهای سست سروش (پیرامون دین و قدرت)/ حمیدرضا آیت‌اللهی 🔹و ... ⚜️ هم اکنون برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید: 🌐 poiict.ir/17883 🌐 @meshkatnoor
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت- پنل باور به تناسخ.mp3
48.28M
✅همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام ومسیحیت»پنل (6): «باور به تناسخ» 👤رئیس پنل: دکتر حسن عبدی 👤دبیر پنل: دکتر ذوالفقار ناصری ⬅️مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)؛ سالن پژوهشکدۀ علوم و اندیشۀ سیاسی ⏰زمان: پنجشنبه 14/12/99 صبح: 8 تا 11 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca_soul07 💠عناوین مقالات ارائه شده: ⬅️بررسی تطبیقی جاودانگی تناسخی نفس در اسلام ومسیحیت محمدتقی یوسفی ⬅️بررسی ابعاد مختلف تناسخ در فلسفه اشراق فهیمه ثراء ⬅️تناسخ ملکوتی دنیوی و اخروی در فلسفه اسلامی یاسر حسین‌پور ⬅️بررسی مهمترین دلایل تجربی اثبات تناسخ حمید فلاحتی 🌐 @meshkatnoor
💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن 🔹 استاد: آیت‌الله محمود رجبی (ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) 🗓 زمان: شنبه‌ها، ساعت ۱۷ ✅ مکان: قم، بلوار محمدامین(ص)، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 📌 به منظور شرکت حضوری در جلسه نام و نام‌خانوادگی و مقطع تحصیلی خود را به شماره 3000646400 پیامک نمایید. 🌐 حضور مجازی در جلسه👇👇👇 🌐 http://split.to/x0idrEj 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(قدرت در پرتو حکمت) 🔻 بر سخنان جناب آقای دکتر با عنوان «دین و قدرت» 🔹 آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🌐 @meshkatnoor
✳️ جهت آشنایی با «اعضای محترم هیئت علمی» و «گروه‌های علمی» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به سایت زیر مراجعه فرمایید👇👇👇 🌐 https://asatid.iki.ac.ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
mesbah-marefat05.mp3
16.06M
💯🔊 🔰 پنجمین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ 📌 با عنوان «تعریف و قلمرو دین از منظر علامه مصباح» 🎙با ارائه: حجت الاسلام دکتر 📅 چهارشنبه 20 اسفندماه 99 🌐 @meshkatnoor
Sound_2021_03_09_19_05_28_435.mp3
15.2M
💯🔊 🔰 بارقه ای دیگر از دین شناسی علامه مصباح 📌 با عنوان « بررسی اصالت و کارایی شیوه های علامه مصباح یزدی در رفع تعارض علم و دین » 🎙با ارائه: حجت الاسلام دکتر جواد گلی 📅 سه شنبه 19 اسفندماه 99 🌐 @meshkatnoor
Majazi.mp3
13.47M
🎧 🔰 صوت نشست علمی با موضوع «آزادی دیجیتال، آزادی معنوی» نشست مشترک قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی 🎙با سخنرانی: 🆔 @iictchannel 🌐 @meshkatnoor
خودباوری یا خود تحقیری مساله این است !! 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آیا وظیفه حوزویون فقط اصلاح مدّ ولاالضآلین روستایی هاست؟!! 💢 مسئولین دانشگاهی در شیلی (با ۴۰هزار دانشجو) به ما گفتند: ما حاضریم این دانشگاه را در اختیار شما قرار دهیم که ما را از فرهنگ فاسد آمریکایی نجات دهید! ما حتی یک نفر هم نداشتیم که به آنجا بفرستیم! ... 💢 حالا آن‌ها را مسلمان نکردیم هیچ؛ به احتمال قوی نسل آینده ما در معرض فسادهای عقیدتی و اخلاقی فراوانی هستند که طلیعه‌اش که ظاهر شده خیلی خطرناک است ... _ علامه (رَحِمَه‌الله) ۹۸/۱۱/۱۴ 🌐 @meshkatnoor
🛑 سکولارهای ایرانی ومرجعیت نجف ✍️ عبدالله گنجی آیت‌الله العظمی سیستانی از جهت هویت ملی یک ایرانی است، در عین حال فقاهت و مرجعیت تشیع فاقد مرز و جغرافیاست. نه آیت‌الله سیستانی حصر در جغرافیای عراق است و نه مراجع قم حصر در فلات ایران. هیچ کس تاکنون نشنیده است که آیت‌الله سیستانی با تشکیل مردم‌سالاری دینی در ایران مخالفت داشته باشند یا به اندیشه سیاسی امام تعرض و انتقاد کنند. همانگونه که از ایشان ندیده‌ایم بر تشکیل نظام دینی در عراق اصرار ورزد، مشاهده نشده است که روی سکولار‌ها و غربگرا‌های ایرانی و عراقی حساب ویژه باز کند. طبیعتاً عراق اشغال شده با اکثریت نسبی – نه مانند ایران- استعداد نظام سیاسی از نوع جمهوری اسلامی ایران را ندارد و هرگونه توقع در‌این‌باره سهل‌اندیشی است. بدون تردید حضرت ایشان برای همه ایرانیان محترم و عزیز است، اما برای اصلاح‌طلبان پیشرو از تهران تا لندن نه در ابعاد فقاهت و مرجعیت یا سلوک معنوی که در بعد سیاسی جذابیت ویژه‌ای دارد. چرا سلوک سیاسی ایشان را می‌پسندند و به آن غبطه می‌خورند و با مثال‌آوری از تصمیمات وی به نظام کنایه می‌زنند؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا به این عبارت شخصیت امریکایی که در دهه ۸۰ به ایران آمد و جمع‌بندی خود از تحولات سیاسی ایران را در کتاب «دوام خمینی» به رشته تحریر درآورد، توجه فرمایید تا تقریب ذهن به پاسخ تسهیل شود: «کسانی که در دهه ۶۰ خود را بهترین یاران آیت‌الله خمینی می‌دانستند، در دهه ۷۰ برای بازگشت دوباره به قدرت تصمیم به تغییر ۱۸۰ درجه‌ای ایدئولوژیک گرفتند و به مروجان غرب و لیبرالیسم تبدیل شدند. برخی نقطه‌نظرات آیت‌الله خمینی را بزرگ و برخی را به کلی نادیده گرفتند.» راز این علقه و غبطه ویژه به حضرت آیت‌الله سیستانی در همین عبارت نهفته است. یعنی لیبرال‌ها و سکولارها، حضرت آیت‌الله را سکولار فرض کرده‌اند و به همین دلیل احساس قرابت می‌کنند. این جماعت از جهت تاریخی و اجتماعی برایشان پرهزینه است که بر امام بتازند، اما با برجسته کردن سلوک سیاسی آیت‌الله سیستانی نوعی شورش مستتر علیه امام را به جرم طرح اسلام سیاسی رقم می‌زنند. طبیعی است که کنش سیاسی حضرت آیت‌الله سیستانی به دلایل مختلف از جمله ساختار دینی و قومی عراق به سمت تشکیل حکومت دینی نمی‌رود، اما مثال‌آوری از نوع تعاملات آیت‌الله سیستانی با سیاست و حکومت با هدف هجو اندیشه سیاسی امام است. به این دلیل که امام فرمود: «والله قسم اسلام همه‌اش سیاست است. نمازش، حجش، صومش و خمسش و...». ابراز ارادت به آیت‌الله سیستانی صرفاً بر باور سکولاریسم این جماعت استوار است و گرنه بخشی از آنان نه مقلد کسی هستند و نه اصلاً به واجبات اعتقاد دارند و به قول منتجب‌نیا و محمد هاشمی اصلاً نماز نمی‌خوانند. قطب‌بندی و صف‌آرایی تصنعی قم- نجف با نگاه سیاسی نیز بر همین اساس تئوریزه می‌شود وگرنه ارادت مقام معظم رهبری و دیگر مراجع معظم تقلید در ایران به حضرت آیت‌الله سیستانی روشن و بدیهی است. شاه هم برای برجسته کردن حوزه نجف مقابل قم با گسیل نامه تسلیت درگذشت آیت‌الله بروجردی به مراجع نجف دنبال جابه‌جایی مرجعیت حوزه بود، اما موفق نشد. جذابیت ورود پاپ و غبطه ناگفتهی‌: کاش به ایران می‌آمد نیز از همین جنس است. این جماعت با نگاه برون‌دینی مسائل درون دینی را تحلیل می‌کنند و ملاقات این دو شخصیت دینی به این دلیل برایشان تیتر یک رسانه می‌شود که آن را ملاقات سکولاریسم – سکولاریسم برداشت می‌کنند. باور کنید اگر فرضاً حضرت آیت‌الله سیستانی به تهران بیاید و با رهبری دیدار کنند، اصلاً برایشان جذاب نیست، چرا؟ چون یک طرف ملاقات پرچمدار اسلام سیاسی است و حتی ممکن است آیت‌الله سیستانی را متهم به گرایش به حکومت دینی کنند. فهم آنچه به رشته تحریر درآمد، سخت نیست، می‌توان توئیت‌ها، نوشته‌ها و جهت‌گیری‌های رادیکال / پیشرو‌ها را در همین روز‌ها رؤیت و تحلیل کرد، آنگاه خواهید فهمید که حسنی که این جماعت در حضرت آیت‌الله سیستانی می‌بینند، این است که راهی را که امام رفت به هر دلیل انتخاب نکرد. منازعه «اسلام سیاسی» و «سکولاریسم» اساس حب و بغض، مثال‌آوری، کنایه و قیاس این جماعت با هدف تخفیف آورده امام در عرصه سیاست و حکومت است. دنبال دلیل دیگری نگردید. 🌐 @meshkatnoor
✅ دیوبندیه و اندیشه هـای کلامی آن 📝 نویسنده: پژوهشگر ارجمند حجت الاسلام و المسلمین محمدطاهر رفیعی 📚 دیوبَندی نام یک جنبش اسلامی از شاخه سنی صوفی است که در سال 1866م، در منطقه "دیوبند" هند به‌وجود آمد و در دوران معاصر به افغانستان، آفریقای جنوبی و بریتانیا نیز گسترش یافته‌است. و تاکنون نقش اصلی را در بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی بخصوص تربیت مذهبی جوانان اهل‌سنت داشته است. 📌 دیوبندیان، در اعتقادات ماتریدی و در فقه حنفی مذهب‌اند و اگرچه تمام شاخه‌های صوفی و طریقت‌های آنها را قبول دارند، ولی طریقه چشتیه را طریقه خود قرار داده‌اند و به طرق نقشبندیه، قادریه و سهروردیه ارادت دارند. آنان شاه ولی‌الله دهلوی را بزرگ طریقت خود می‌دانند. 📌 در کتاب حاضر پس از بررسی اجمالی سیر تاریخی، جریان‌ها و فعالیت‌های این جریان، افکار و باورهای دینی آن تبیین و ارزیابی می‌گردد. ✅ این کتاب توسط گروه کلام موسسه امام خمینی تهیه و در انتشارات موسسه امام به چاپ رسیده است. 🌐 @meshkatnoor
🔺به همت اسلامی و با همکاری گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی و مجمع عالی حکمت برگزار می‌شود: 🔶 ششمین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ ✅ نشست علمی با موضوع "تحول از نظر تا عمل در کارنامه علامه مصباح" 🎙با ارائه: 📅 چهارشنبه 27 اسفندماه 99 / ساعت 10:00 📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 http://meeting.iict.ir/qotb 🌐 @meshkatnoor
🌀 درآمدی انتقادی بر فیلم پویانمایی روح (Soul) 📥دریافت PDF محتوا: dte.bz/ssuu 🌐 @meshkatnoor
🌐 پروفسور «ابوالفضل درویزه» از مفاخر برجسته علمی گیلان ✍️پروفسور «ابوالفضل درویزه» یکی از چهره‌های برجسته علمی استان گیلان و عضو هیئت علمی بازنشسته گروه مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان و دارای مرتبه علمی استاد تمامی بود. از این استاد نمونه کشوری، بیش از ۶۰ مقاله منتشر شده است و کتاب «آفرینش حیات» یکی شاخص‌ترین آثار وی است که در آن به بررسی علمی تئوری‌های تکاملی منشا حیات پرداخته شده است. آدرس رزومه http://diyarmirza.ir ☑️این استاد و اندیشمند بزرگ گیلانی پس از سالها تلاش علمی و فرهنگی، (جمعه ۱۵ اسفند ۹۹) در سن ۶۴سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت و جامعه علمی استان گیلان و کشور را به سوگ نشاند. 📚معرفی کتاب«آفرینش حیات» ⬅️این کتاب در 3 جلد به بررسی علمی تئوری‌ها و نظریه‌های تکاملی مربوط به آفرینش حیات پرداخته شده است و با توضیحی درباره بیوشیمی حیات، مهندسی ساختار سلول بررسی شده است تا نشان داده شود حتی کوچک ‌ترین واحد حیاتی را نمی‌توان صرفاً برحسب فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی تحلیل نمود. ⬅️ماهیت تئوری‌های تکاملی؛ دیدگاه معتقدین به خلقت؛ شواهدی از ریخت‌شناسی؛ محدودیت‌های علم؛ اثرات مدل‌های تکاملی بر حوزه‌های اندیشه؛ گستره نفوذ تکامل‌گرایی؛ ارزیابی خود انسان؛ محورهای جریان لیبرالیسم دینی؛ داروینیسم و جریان روشنفکری؛ نقد تحلیلی اصول مانیفیست اومانیسم؛ مروری بر اعتبار علمی مدل‌های تکاملی؛... و دهها موضوع مهم دیگر از جمله مباحث مطرح شده در این سه جلد از کتاب ارزشمند علمی است. 🌐 @meshkatnoor
🌐 مافیای ترجمه کتب در ایران! ✍️دکتر مهدی گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دستهای پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود: برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجه‌یک در جهان شناخته می‌شد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یک‌مرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامه‌ها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود. سال‌ها بود که کتاب‌های ژان پل سارتر، نویسنده‌ی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شد. چقدر هم غرب‌زدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعه‌ی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجله‌ی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیه‌ی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر می‌شود، بلافاصله ترجمه و چاپ می‌شود. با مجوز همین وزارت ارشادی که می‌گویند سخت‌گیری می‌کند، چاپ می‌شود! اما در نقطه‌ی مقابل، ده‌ها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلال‌های علمی نوشته می‌شود، حتی یکی‌ از آن‌ها هم ترجمه نمی‌شود. بعضی از فلاسفه‌ی غربی حرف‌هایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتاب‌ها اصلاً ترجمه نمی‌شود. مثلاً یک روز من داشتم در کتاب‌فروشی آکسفورد در قسمت‌های مختلفش چرخ می‌زدم. یک‌مرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبی‌گرایی منتشر شده است. می‌دانید که نسبی‌گرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز می‌شود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آن‌ها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید . 👇👇👇 http://mgolshani.ir/331/ 🌐 @meshkatnoor
✅ اطلاعات همایش‌ها، نشست‌ها و کرسی‌های علمی را در سایت «همایش و نشست‌های علمی» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیگیری کنید 🌐 نشانی سایت 👇👇👇 🌐 https://hamayesh.iki.ac.ir 🔹 زمان برگزاری نشست و کرسی 🔹 چکیده مباحث 🔹 صوت جلسات 🌐 @meshkatnoor
📚 شماره 17 از دوفصل‌نامه علمی ـ ترويجي «عيار پژوهش در علوم انساني» منتشر شد ✅ مقايسه تأثير گستره دين در فرايند اسلامي‌سازي علوم از منظر آيت‌الله جوادي آملي و آيت‌الله مصباح يزدي / محمود فتحعلي / عباس مطيعي (ص5) ✅ مباني فلسفي اقدام‌پژوهي فمينيستي / سميه حاجي اسمعيلي (ص23) ✅ نگاهي به چيستي و چرايي پژوهش گروهي / غلامعلي عزيزي‌كيا (ص41) ✅ تحقيق ميدانى (چيستي و چرايي) / سيدحسين شرف‌الدين (ص55) ✅ چرايي و ضرورت «ميان‌رشتگي» در عرصه آموزش و پژوهش / علي ابراهيم‌پور (ص75) ✅ تحليل و پژوهش در ادبيات اسلامي‌سازي علم / محمد قمي اويلي (ص97) 🌐 @meshkatnoor