❓❓سوال : در حديثي از پيامبر نقل شده كه: «اكثر اهل الجنة البُله» مراد حضرت از بُله چه كساني هستند و معني آن چيست؟
✔️ پاسخ: براي فهم حديث لازم است به لغت «بُله» مراجعه كنيم تا ببينيم معناي اين لغت چيست؟
بُلْه جمع ابله است و ابله كسي است كه در او نوعي غفلت باشد.[2]
.... ظاهراً به انسان جاهل اگر ابله گفته مي شود بدين سبب است كه نسبت به قوة عاقلة خود غافل شده است پس «ابله» كسي است كه در او غفلتي يافت بشود حال جهت غفلت او چيست مطلب ديگري است.
اگرچه الآن آنچه از کلمه «ابله» فهميده مي شود در وهلة اول غفلت از قوة عقل و انسان جاهل به ذهن مي آيد...
ولكن معناي حقيقي ابله (در اینجا)انسان جاهل و كم عقل نيست...!!
🍀از اين رو اكثر كتب لغت پيرامون اين حديث شريف گفته اند مراد از «بُله» در اين حديث انسان هاي كم عقل نيستند..
بلكه انسان هايي مراد است👇👇
«كه از دنيا غافل شده اند.»
به مناسبت لغت «بُله» لغت شناسان اشاره اي به همين حديث شريف كرده و متذكر شده اند كه مراد از «ابلهان» در اين حديث كساني هستند كه از شرّ و شرورات غافل هستند و نسبت به مردم حُسن ظن دارند و خود را در امور مردم درگير نمي كنند.[3]
چون اينها در دنيا متوجه امور اخروي هستند و خود را مشغول آخرت كرده اند لذا است كه اين گونه انسان ها نسبت به امور دنيا و اشتغال به آن غافل هستند و به جهت غفلتي كه نسبت به دنيا طلبي دارند «ابله» شمرده مي شوند.[4]
♦️در ميان روايات، حديثي مشتمل بر عبارت است که فهم معنا را براي ما آسان کرده است بطوري که اگر معناي لغوي «بُله» هم نبود، همين روايت براي فهم معناي اين حديث شريف كافي بود.
در كتاب معاني الاخبار شيخ صدوق، همين حديث با عبارتي اضافه نقل شده است...
♦️پيامبراكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود:
داخل بهشت شدم پس ديدم اكثر اهل بهشت از ابلهان هستند. (راوي گويد سؤال كردم) بُله و ابلهان كيانند؟
حضرت در جواب فرمود:👇👇
«العاقل (در بعضي از نسخه ها العامل) في الخير، الغافل عن الشرّ الذي يصوم في كل شهر ثلاثة ايام»
ترجمه👇👇
منظور من از ابله ، عاقل (يا عامل) در امور خير و غافل از كارهاي شرّ است، كسي كه در هر ماه سه روز، روزه مي گيرد.[5]
در اين نقل خود حضرت «ابله» را معني فرموده است كه البته معنايي لغوي هماهنگ با فرمايش حضرت است. در نتيجه هم معناي لغت «بله» و هم معنايي كه حضرت اراده فرموده روشن شد كه مراد از ابلهاني كه اكثر اهل بهشت هستند انسان هايي مي باشند كه نسبت به امور دنيا غافل و متوجه امور اخروي مي باشند.
♦️ پي نوشت ها:
[1]. نهج الفصاحه، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ يازدهم، 1383، ص 99.
[2] . طريحي، مجمع البحرين، ج 1، ص 246، (لغت ب . ل . ه ).
[3] . العين، الخليل الفراهيدي، ج 4، ص 55، ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 477، الذهايه في غريب الحديث، مؤسسة اسماعيليان، چاپ چهارم، 1364ش، ج 1، ص 153.
[4] . ر.ك، طريحي، مجمع البحرين، ج 1، ص 246؛ و ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 477.
[5] . صدوق، معاني الاخبار، دارالكتب الاسلاميه، چاپ دوم، 1377ش، ج 2، ص 22. 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 در مسأله ى سالگرد، پاى امام در ميان است. مسأله يك مسأله اى است كه براى ما صبغه ى #اعتقادى و #سياسى و #عاطفى، هر سه را دارد!
🔹 صبغه #اعتقادى دارد از باب اينكه خب ما موظف به قدرشناسى هستيم.
در طول تاريخ اسلام بعد از زمان ائمه (عليهم السّلام) تا امروز، بنده هيچ يك از علما و بزرگان را سراغ ندارم كه بقدر امام رضوان الله تعالى عليه واعلی الله مقامه الشريف، به جامعه ى اسلامى عموماً و به شيعه خصوصاً خدمت كرده باشد!
خوب علماى بزرگى هستند، بودند بنده تا حدودى هم به شرح حال بزرگان وقوف دارم و تا اندازه اى، قدر كارهايشان را می دانم.
🔹 اما آن كارى كه اين بزرگوار انجام داد از نوع كار #انبيا بود، نه از نوع كار علما!! اگر چه علما ورثه ى انبيا هستند، اما آن عالمى كه توانسته باشد #شأن_وراثت را تحقق ببخشد، او را ما ديگر غير از اين بزرگوار نداشتيم!!
💬 امام خامنه ای
۲۷اردیبهشت ۷۲ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم رحلت
منتشر شده در منشور حوزه روحانیت جلد۷ ص۱۴۹
#نشر_فقط_بالینک
@HozeTwit
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹کتاب “جستارهایی در فلسفه اسلامی؛ مشتمل برآراء اختصاصی آیت الله فیاضی(جلد چهارم)” منتشر شد.
🔸فلسفه اسلامی با عمری بیش از هزار سال، سه مکتب مهم و اساسی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را به خود دیده است. این مکاتب در طول یکدیگر قرار داشتهاند و بخشی از مجموعهای واحد را تشکیل میدهند. اما کاروان فلسفه همچنان در حرکت است و اندیشمندان بسیاری به تبیین مکاتب فوق و نیز ارائه دیدگاه اختصاصی خویش میپردازند. آیتاللّه فیاضی نیز با غور و دقت در مسائل فلسفی در طول دهها سال، دیدگاههای خاصی را در جهت تکمیل مباحث فلسفه و نیز تقریب آنها به آموزههای اسلامی ارائه کرده است. پژوهش حاضر درصدد بیان آرای اختصاصی آیتاللّه غلامرضا فیاضی در پارهای از مسائل فلسفه اسلامی است.
@hekmateislami
هدایت شده از یاامیرالمومنین ع
نقد تجربه پس از مرگ دكتر وطن دوست استاد حوزه و دانشگاه).mp3
4.86M
فایل #صوتی دکتر محمد علی وطن دوست،استاد حوزه و عضو هیات علمی فلسفه و حکمت دانشگاه فردوسی مشهد پاسخ به برخی شبهات
💢سه دقیقه در قیامت💢
💢وتجربه های نزدیک به مرگ💢
در جمع طلاب و دانشجویان.
🔴پاسخ به شبهه ای که چرا زنان برخی امور سیاسی،اجتماعی،قضایی و نظامی را نباید بر عهده بگیرند:
1️⃣زن و مرد در امکان رسیدن به مقامات معنوی مساوی هستند،در انسانیت برابرند،و در کسب پاداش و عقاب اخروی برابرند.(نحل/۹۷)
2️⃣به دلیل تفاوتهای جسمی و روحی زنان و مردان مصلحت نیست که زنان برخی امور مهم سیاسی،اجتماعی،قضایی و نظامی را بر عهده گیرند.
3️⃣زنان از نظر جسمی معمولا ضعیفتر و از نظر روحی هم دارای عواطف و احساسات قوی تری هستند،و این امر متناسب با نقش آنان در همسر داری و فرزند پروری در منزل است.مردان معمولا جسمی قوی تر و از نظر روحی هم عقلانی تر می اندیشند و عمل می کنند،و این امر متناسب با نقش سرپرستی آنان در خانواده و نقش اجتماعی،سیاسی و...آنان است.(الرجال قوامون علی النساء)،سوره نساء/آیه۳۴
4️⃣بر همین اساس احکام زنان و مردان نیز در امور فردی و اجتماعی متفاوت است و این امر تابع مصالح و مفاسدی است.
5️⃣بسیاری از امور مهم سیاسی،اجتماعی و...را اکثر زنان نمی توانند به خوبی انجام بدهند و اگر هم بتوانند حتما به نظام خانواده و جامعهآسیب وارد می شود.در بیشتر کشورهای جهان در حال حاضر معمولا امور مهم اجتماعی و سیاسی و...را به زنان واگذار نمی کنند.(دقت کنید)
6️⃣در اسلام اولویت برای زنان کار در منزل و رسیدگی به خانواده و تربیت فرزندان است،برای همین اسلام زنان را تشویق نمی کند که وارد اجتماع شوند مگر در مواردی خاص.(و قرن فی بیوتکن...)،سوره احزاب/آیه۴۳
7️⃣حضور زنان در جامعه گاهی با رعایت موازین شرعی و حجاب اشکالی ندارد هر چند دین چنین سفارشی نمی کند،و گاهی واجب است مانند حضور در مشاغلی که مربوط به زنان است مانند:پزشکی،پرستاری،معلمی،انجام برخی امور عبادی و...
8️⃣دقت داشته باشیم عهده دار شدن امور اجتماعی و سیاسی و...یک مسوولیت است که مورد بازخواست الهی واقع می شویم،و این یک ارفاقی برای زنان است و حقی از آنان ضایع نمی شود.
9️⃣زن مانند گوهری است که نیاز به مراقبت بیشتر دارد و با حضور در اجتماع خود را در معرض خطر و فساد قرار می دهد.
0️⃣1️⃣البته با تشخیص ولی فقیه ممکن است برخی امور مهم اجتماعی وسیاسی و...بنا به دلایلی به برخی زنان خاص، واگذار شود.
🔴 حجت الاسلام داود اسفندیاری؛ دانش آموخته کلام اسلامی
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از طرح ولایت
🔴 #ثبت_نام دوره مبانی اندیشه اسلامی؛ "طرح ولایت دانش آموزی"
🔹 محل برگزاری دوره: تهران
در سایت mabaniyedin.ir ثبت نام کنید.
🔅 ثبت نام خادمین در سایت فوق انجام میشود.
#ظرفیت_محدود
#طرح_ولایت
#ثبت_نام
🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی:
🆔 @maab_iki
ارتباط با ادمین:
🆔 @admin_maab
هدایت شده از @javadgoli
⬆️⬆️یکی از نشانه های بزرگ سقوط و افول تمدن غربی این است که این احمق خودشیفته در رأس تمدن غربی قرار گرفته است.
و یکی از نشانه های عظمت تمدن اسلامی این است که رهبرانی حکیم مانند امام خمینی و امام خامنه ای در رأس آن قرار دارند.
⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از @javadgoli
برای اثبات درایت و حکیم بودن امامین نظام اسلامی همین بس که رژیم پهلوی متکی به ابرقدرت های جهان را سرنگون کردند و نظام اسلامی را نه تنها حفظ کردند، بلکه علیرغم کارشکنی هایی که نفوذیان داخلی و دشمنی ها و توطئه های سهمگینی که اتحاد عبری- عربی_ غربی داشتند، مرزهای انقلاب اسلامی را از ایران به عراق، یمن، سوریه، لبنان و نیجریه امتداد دادند.
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری میرویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که راه علاجی نیست
@Farsna
🕌سرمایه عظیم تشیع و جایگاه کلام شیعی
✅یکی از ویژگی اساسی دین اسلام و بویژه تشیع، فطرت¬پذیری و دلپذیری است. این فطرت و دلپذیری نه فقط در اصول اعتقادی، بلکه در بیشتر احکام فردی و اجتماعی نیز خود را به نمایش می گذارد.
❓اما چگونه می¬توان این فطرت و دلپذیری اسلام و بویژه معارف شیعی را در دیگران و به خصوص در کسانی که از تشیع و حتی اسلام پیروی نمی¬کنند، نشان داد؟
⬅️به نظر می¬رسد شخصیت های اثرگذار و بزرگ در این امر می¬توانند ما را یاری کنند. سیره و منش وجود گرانبهای امام علی (ع) و امام حسین (ع)، پیوسته در طول تاریخ بسیاری را مجذوب و شیفته خود کرده و رفتار و عمکرد آنها موجب تحسین دوست و دشمن شده است که این نکته نیازی به اثبات ندارد.
در عصر جدید شاید عصاره و تجسم معارف شیعی را در وجود نازنین امام خمینی ره و جانشین ایشان یافت که توانسته¬اند با رفتار و منش خود آزادگان را شیفته و مجذوب خود سازند و نمونه ملموس¬تر آن سردار اسلام، شهید سلیمانی بود که مرام و مسلک اسلامی و انسانی او چنان مردم جهان را شیفته کرده که شهادت او دل هر آزاداه ای را بدرد آورد.
❓براستی رمز و راز شیفتگی نسبت به حضرات معصومین (ع) و شاگردان آنها چیست؟
⬅️عوامل زیادی ممکن است در این امر دخیل باشد، لکن یکی از مهمترین آنها، دلپذیری و فطرت¬پذیری معارف دینی است و از آنجا اینها تربیت شده و یا به تعبیر بهتر تجسم این معارف¬اند، فطرت و دلپذیریِ موجودِ در دین به آنها نیز سرایت خواهد کرد.
💕اما اگر معارف شیعی اینچنین شیفتگی را در جان انسان ها ایجاد می کند، آیا کلام اسلامی نیز این سرمایه را در مباحث خود منعکس کرده یا خیر؟ به تعبیر دیگر، کلام اسلامی در معرفی و دفاع از دین چه مقدار از این معارف را استفاده کرده است تا در مخاطب خود ایجاد مجذوبیت و شیفتگی کند؟
🔸کلام شیعی در مباحث درون دینی(اسلامی) همسطح و هم ارز با کلام اهل سنت به مسائل گذشته که البته تا حدودی نیز لازم است می پردازد، لکن در بسیاری از مباحث، جای خالی معارف جذاب و عمیق شیعی محسوس است. در سطح برون دینی نیز کلام شیعی همچون مسیحیت با روش عقلی و انتزاعی مباحث خداشناسی را ارائه می دهد که شاید تفاوت زیادی با مسیحیت نداشته باشد.
🗯بنابراین از جهت مذکور لازم است کلام متحول شود.بدین صورت که از معارف ناب و جذاب شیعی در مسیر کلام¬ورزی بهره وافی و کافی برده شود و جذابیت معارف شیعی تا حد امکان به مباحث کلامی نیز منتقل شود.
به نظر می¬رسد شهید مطهری(ره) بیشترین کوشش را در این زمینه کرده است و می توان ایشان را به معنای واقعی کلمه «امام تحول» در کلام دانست. چراکه برخلاف تحول و تجدد خواهان غرب که در صدد تغییر ماهیت کلام از "خدامحوری" به "انسان محوری" بودند که ماحصل آن چیزی شبیه «الهیات لیبرال» ریچلی و شلایرماخری در غرب بود، ایشان با حفظ خدامحوریِ کلام، تحولاتی چشمگیری در عرصه روش بحث و نگاه به مسائل کلامی ایجاد کرده اند. آثاری همچون نظام حقوق زن در اسلام، خدمات متقابل اسلام و ایران، اسلام و نیازهای زمان، عدل الهی و ... گرچه آثاری صرفا کلامی محسوب نمی شوند، اما جانمایه آنها بحث کلامی و البته سبک جدیدی در کلام است و خط و مشی ایشان در پرداختن به مسائل می تواند و شاید می بایست مورد استفاده قرار گیرد و براساس آن طرح جدیدی برای کلام درانداخته شود.
✳️نکاتی در مورد شیوه بحث شهید مطهری:
✅ایشان با وجود آنکه فیلسوف زبردستی هستند، اما روش انتزاعی صرف را برای بحث انتخاب نکرده اند و عمدتا روش ایشان انضمامی است. تذکر این نکته شایسته است که بی تردید کلام اسلامی آنگونه که اندیشمندانی چون حسن حنفی و دیگران عقیده داشتند "تاریخمند" نیست، لکن چنین نیست که هیچگونه توجهی به شرایط زمان و مکان نداشته باشد، چیزی که شهید مطهری بسیار به آن اهمیت می دهد.
✅شهید مطهری در دفاع از دین هم از اصول اعتقادی دینی دفاع می کنند و هم از احکام و قوانین حقوقی، سیاسی و اجتماعی. ایشان با ورود به مسائل جزئی "راز فطرت و دلپذیری دین" را روشن می کنند. به عنوان نمونه، ایشان گسترش اسلام در کشورهای مانند ایران، هند، پاکستان، اندونزی را که بدون جنگ و خونریزی و وجود یک هیئت تبلیغی قوی صورت گرفته، با همین جذابیت و دلپذیری دین تبیین می نمایند.
✅ شاید مهمترین و با ارزشترین کاری که شهید مطهری انجام می دهد این است از معارف شیعی با همان عقلانیتی که بر آنها حاکم است، از آنها دفاع می کند، نه اینکه بخواهد با یک عقلانیت عاریه¬ای از معارف شیعی دفاع کند و باید پذیرفت که دین در همه ابعادش با عقلانیتی فطرت پذیر همراه است که برای دفاع باید آنرا را کشف و ترویج کرد، کاری که شهید عزیز انجام می دهد.
📝حجت الاسلام جواد قلی پور؛ دانشجوی دکتری کلام