🔆 لزوم آشنایی و تسلط متکلمان بر علم فقه
❇️فارابی در تعریف علم کلام می نویسد: «صناعت کلام، ملکه ای است که انسان به کمک آن می تواند از راه گفتار، به یاری آرا و افعال معینی که صاحب شریعت، آنها را به صراحت بیان کرده است، بپردازد؛ و هر چه را مخالف آن است باطل نماید».(فارابی، احصاء العلوم، ص۱۱۴)
🔆 توضیح این که:
✅ علم کلام از ذات و صفات و افعال خدا بحث می کند.
✅یکی از افعال خداوند متعال، تشریعات الهی است که بیانگر وظایف مکلفان است و در علم فقه از آنها بحث می شود.
✅ در طول تاریخ اسلام و به ویژه در دوران معاصر، برخی از شبهات کلامی ناظر به مباحث فقهی بوده است مانند:
1️⃣ احکام فقهی ارتداد و شبهه منافات آن با آزادی عقیده
2️⃣ احکام فقهی زنان در زمینه پوشش، قصاص، دیات، تعدد زوجات و ازدواج موقت و ارث و ... و شبهه مخالفت این احکام با عدالت اجتماعی
3️⃣حکم نجاست کفار و شبهه تعارض آن با کرامت انسان
4️⃣احکام فقهی بردگان و کنیزان و شبهه منافات آنها با عدالت و انسانیت
5️⃣حکم فقهی جهاد ابتدایی و شبهه منافات آن با آزادی عقیده
6️⃣ولایت فقیه و شبهه منافات آن با انتظار فرج یا منافات ولایت فقیه با نقش مردم در حکومت و ...
7️⃣ حکم حرمت غنا و موسیقی لهوی و شبهه مخالفت اسلام با هنر
بخشی از این شبهات هستند.
🔺 همان گونه که در بالا بیان شد، یکی از وظیفه های علم کلام، دفاع از آموزه های شریعت و پاسخگویی به شبهات ناظر به آن است.
از این رو، متکلمان برجسته مانند شهید مطهری کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» را نگاشته و آیت الله سبحانی در بخش پایانی جلد چهارم کتاب « الالهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل» به دفاع از حکم فقهی «متعه» و پاسخگویی به شبهات ناظر به آن پرداخته است.
✳️ در نتیجه:
از یک سو، علم فقه برای دفاع از بسیاری از احکام فقهی که مورد اشکال و شبهه قرار گرفته، نیاز علم کلام است.
🔐 از سوی دیگر، علم کلام نیز که متکفل دفاع از دین و پاسخگویی به شبهات است، به علم فقه نیاز دارد؛ بدین معنی که متکلمان برای پاسخگویی به شبهات ناظر به مباحث فقهی، باید بر این مسائل فقهی تسلط و اشراف داشته باشند و همچنین با مباحث اصول فقه که ابزار استنباط این مسائل فقهی است، آشنا باشند.
⏺با توجه به مباحث مزبور، دانش پژوهان رشته کلام باید به موازات مباحث کلامی، در مسائل فقهی (که مورد هجمه معاندان یا مورد سؤال و شبهه دانشگاهیان و عموم مردم است)، اشراف علمی داشته باشند تا پاسخ های آنها به شبهات در زمینه این مسائل، عمیق و جامع و هماهنگ با فقه باشد.
📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی 🌐 @meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
🎥رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری میرویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که ر
🚨آیا آینده جمعیتی کشور برای ما هم دهشتناک است⁉️⁉️
♦️«دهشتناک بودن آینده جمعیتی ایران»، آخرین تعبیری است که پیرو هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب نسبت به پیری آینده جمعیتی ایران، از زبان مبارک ایشان بیان شده و از عمق فاجعه ای که در انتظار ماست، پرده برمی دارد. خطری که متأسفانه هنوز هم جدی گرفته نشده است‼️
♦️دفع بدعتهای موجود در این زمینه، بسیار ضروری بوده و جبهه ای جدید را به روی عالمان و مرزبانان اعتقادی مردم گشوده است. خطر این بدعت ها می تواند علاوه بر اعتقادات، حتی اساس حیات نسل توحیدی را تهدید کند.
♦️فارغ از خطرات متنوع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی،امنیتی و خانوادگی که کاهش جمعیت برای ما ایجاد خواهد کرد، رصدگری و تحلیل سنت های تکوینی و تشریعی الهی که لایتخلف و لایتبدل هستند، بر عمق نگرانی ها درباره سرنوشت جمعیت و بر وسعت افق دیده بانان فرهنگی و اعتقادی جامعه می افزاید:
1️⃣اراده تکوینی خدا بر افزایش جمعیت است. مبادا ما با کاهش جمعیت، با امری تکوینی مخالفت کرده باشیم⁉️
يَأَيهُّا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكمُ مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنهَْا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنهُْمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَ نِسَاءً
2️⃣امروزه با حاکمیت فرهنگ رفاه، آسوده طلبی و تجمل پرستی، شانه هایمان حتی زیر بار دشواریهای شیرین ترین مسئولیت زندگی که همان فرزندپروری باشد هم نمی رود. با ادامه این وضع، مبادا در آینده حاصل تلاشهای امروزی ما برای عمران و آباد سازی و پیشرفت مادی کشور بلااستفاده مانده و دیگر هیچ نام و یادی از ما باقی نماند‼️
وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا فَتِلْكَ مَسَاكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَن مِّن بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِيلًا وَكُنَّا نَحْنُ الْوَارِثِين
3️⃣انقلاب اسلامی، در واقع تبلور بازگشت جامعه به خدا و فطرت بود. خداوند هم در عوض این بازگشت، جمعیت فراوان را عامل رشد ما قرار داد. جمعیت رو به رشد جوان، انقلاب را پدید آورد و جنگ را اداره کرد.
مبادا امروزه بیهودگی تلاشهای ما برای حل مشکلات جمعیت کشورمان، ناشی از این باشد که به خدا پشت کرده و دیگر امتی رجوع کننده به خدا نیستیم⁉️
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا
يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا
4️⃣بعد از جنگ تحمیلی، اهدافمان را تغییر دادیم. ما به وظایف انقلابی و توحیدی خود پشت کرده و فرزندآوری را کاهش دادیم. مبادا با این کاهش جمعیت، پرچم اسلام ناب از دست ما گرفته شود و به دست مردمانی استوارتر از ما در نیجریه، یمن، لبنان و ... سپرده شود.‼️
«يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتىِ اللَّهُ بِقَوْمٍ يحُِبهُّمْ وَ يحُِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلىَ الْكَافِرِينَ يجَُاهِدُونَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ لَا يخََافُونَ لَوْمَةَ لَائمٍ ذَالِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»
📝 حجت الاسلام سید مرتضی موسوی، دانش آموخته سطح عالی کلام اسلامی و کارشناس مباحث جمعیتی
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از ایران سیاست
🔰وقتی حریرچی کرونا گرفت، گفتند این نشانه بیکفایتی مسئولین ایرانی است؛ اما وقتی مقامات انگلیس یکی یکی کرونا گرفتند گفتند ببینید این نشانه شفافیت دولت بریتانیا است.
🔻گفتند تظاهراتهای بنزینی نشانه ستمگری و خونخواری حکومت ایران است؛ حالا که کار در آمریکا به حکومتنظامی و۲-سرکوب معترضان رسیده است میگویند این نشانه یک جامعه سالم است!
🔻بنده مثل شما تعریف خاصی از جامعه سالم ندارم اما مطمئنا فقط موجودات ناسالم میتوانند به خاطر چندرغاز پول سعودی و شبکه سعودیاینترنشال به این درجه از تناقض و وقاحت در حرفهایشان برسند!
"امیر صالحی"
✅ @iransiasat_ir👈
📌 حقوق زنان؛ شیخ فضل الله نوری و رضاشاه
🔹مکرر شنیده اید که شیخ فضل الله نوری مخالف حقوق زنان و تحصیلات ایشان بوده است. واقعیت ماجرا چیست و در دوران معاصر، چه کسی مخالف حقوق زنان بود؟
1️⃣ دو خط اول این متن کاملا جعلی است و جز سایتهای معاند در هیچ کتاب تاریخی یافت نشد و با ادبیات شیخ هم سازگار نیست( جمله چه معنا دارد زن درس بخواند این عین اشاعه فحشاست)
2️⃣ مدارس تربیت نسوان و دبستان دوشیزگان، تنها نام دو مدرسه ای است که شیخ با آنها مخالف بوده است نه اینکه شیخ اساسا با تحصیل زنان مخالف باشد. دلیل مخالفت شیخ با مدارس نسوان، مشی سکولار و عرفی آنان بود.
3️⃣ شیخ فضل الله نوری از موسسان مدارس دخترانه بود و حتی با فرستادن زنان برای تحصیل در خارج از کشور هم با حفظ اصول شرعیه موافق بود. (1)
4️⃣ فتوای صریح شیخ در #تأیید مدارس جدید دخترانه و پسرانه اسلامی و مخالفت ایشان با مدارس ضددین را اینجا ببینید https://eitaa.com/shahidrabe/1043
5️⃣شیخ، تنها با صرف پولهایی که از وجوهات یا اماکن متبرکه بدست می آید در موارس نسوان مخالف بود(که در اختیارات یک مجتهد است) نه اینکه دستور تخریب یا اعدام داده باشد.
6️⃣ شیخ درباره سایرحقوق #زنان نیز پیشتاز بود و حق تجارت، خرید و فروش ملک وآزادی در اداره اموال شان را به رسمیت می شناخت.
7️⃣ پیروان #شیخ_فضل_الله_نوری (امام خمینی و شاگردانش) در جمهوری اسلامی نشان دادند که زن مسلمان میتواند درتحصیل علم، حضور اجتماعی و مشارکت سیاسی و.. دوشادوش مردان پیش برودند.
🖋 شیخ از مدافعین #حقوق_زنان بود که از سوء استفاده ونگاه ابزاری به زنان انتقاد میکرد و انتقادات ایشان نیز صرفا در حوزه اختیارات خویش یعنی حرام اعلام کردنِ کمک به مدارس سکولار بود.
🔻مصاحبه دکتر توکلی با مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از مهدی
allame tbtb.apk
42.72M
⬆️🔹دانلود نرم افزار ☝️
💽نرم افزار "علامه"
💠 مجموعه آثار مرحوم علامه طباطبایی(ره)
📚برخی از کتب موجود در اپلیکیشن:
1. تفسیر المیزان عربی (20 ج)
2. ترجمه المیزان فارسی (20 ج)
3. الحکمه المتعالیه (9 ج)
4. اصول التفسیر و التأویل
5. ترجمه و شرح بدایه الحکمه (4 ج)
6. ترجمه و شرح نهایه الحکمه (3 ج)
7. تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القران (6 ج)
8. مختصر المیزان فی تفسیر القرآن (6 ج)
و...
🙏🏼با تشکر از واحد پژوهش مدرسه فاطمة الزهرا سلام الله علیها آشخانه جهت ارائه فایل دانلود نرم افزار و پیشنهاد بارگزاری در کانال معاونت پژوهش.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
هدایت شده از فارس پلاس
▪️معاون دیوان عالی قضایی ایالات متحده به همراه چند قاضی فدرال محاکمه و کیفرخواستشان در رسانه ها منتشر شد.
[با خواندن این خبر چه حسی پیدا کردید؟حالا جای"ایالات متحده" بگذارید"ایران" و دوباره بخوانید؛اگر حستان تغییر کرد بدانید مقهور چند دهه بزک رسانه ای غرب و سیاه نمایی داخلی هستید]
💬 سید سجاد
@Fars_Plus
هدایت شده از کشکول بصیرت
👓 دادگاه #اکبر_طبری دو تصویر از #روحانیت دارد:
1⃣ یکی #قاضی_منصوری که متهم ردیف نهم است
2⃣ و دیگری #رئیسی که این متهمین را به دادگاه کشانده.
اگر این روزها تصویر آن #آخوند_فاسد را بیشتر از رئیسی میبینید، بدانید رسانههای مرجع شما خواسته یا ناخواسته در حال #تصویرسازی منفی از روحانیت هستند.
💬 عطا یاوری
@HozeTwit
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فقه و معنویت؛ و فقیهان و مناسک.mp3
11.36M
🎤فایل صوتی
🔷"نقد سخنان پاره ای از روشنفکران درباره رابطه فقه و معنویت و جایگاه مناسک و اعمال عبادی در معنویت اسلامی"
🔸️آیا برای مشارکت در تجربه معنوی پیامبر اسلام، راهی جز اعمال عبادی و مناسک دینی وجود دارد؟
🔸️چرا فقهاء تنها بر طرح اعمال عبادی و مناسک دینی تاکید دارند و مسائل معنوی و اخلاقی را ذکر نمیکنند؟
✔اینها سوالاتی است که استاد شریفی در این سخنرانی به آنها پاسخ میدهند.
#فقه
#فقه_عبادات
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
هدایت شده از پرفسور مهدی گلشنی
📚 #معرفی_کتاب
آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟
به اهتمام دکتر #مهدی_گلشنی
مترجم: بتول نجفی
🗃ناشر:
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📖مشخصات کتاب :
۵۱۴ صفحه - وزیری (گالینگور)
📌معرفی مختصر كتاب:
در دورههای مختلف زندگی انسانها و در قرون مختلف، برخی از دانشمندان متدین کوشیدهاند که در حوزههای مختلف علوم جدید متخصص شوند و زمینههای مشترک #علم_و_دین را کشف کنند. این افراد با رغبت بسیار با فلاسفه و الهیون به گفتوگو نشسته و به درک مناسبی از موضع یکدیگر و نیز به اشتراکاتی دست یافتهاند. از سوی دیگر عدهای از دانشمندان به عقل انسانی تاکید دارند و نقش دین را به مسائل اخلاقی محدود میکنند. این افراد مدعی هستند که علم با پیشرفت خود قادر است همه چیز را توضیح دهد و هیچ نیاز در به میان کشیدن خداوند در امور نیست. دکتر مهدی گلشنی در سال 1375 تعدادی سوال دربارۀ ابعاد مختلف رابطۀ علم و دین برای تعدادی از فیلسوفان، متکلمان و دانشمندان علوم تجربی در جهان غرب و جهان اسلام فرستاد.
🔺مجموعۀ حاضر حاوی پاسخ 62 تن از دانشمندانی است که عقیده دارند هم علم و هم دین جنبههای مهم زندگی انسانها هستند و هیچیک نباید فدای دیگری شود. برخی افراد پاسخگو عبارتاند از: محمد کمال حسین، سرگی گریب، رضا داوری اردکانی، انور نسیم، جورج ال مورفی، و ابراهیم کالین و آیت الله حسن زاده آملی و سید حسین نصر . در هر مورد نخست دانشمند مورد نظر معرفی و سپس آثار، فعالیتها و شغل وی بیان شده است.
🔴 @prof_golshani
هدایت شده از پرفسور مهدی گلشنی
۲۰ صفحه اول کتاب آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟ .pdf
253.3K
📚۲۰ صفحه اول #کتاب
آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟
🔷کانال دکتر مهدی گلشنی👇
@prof_golshani
هدایت شده از روزنه
1399-03-19 مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی-کانال حوزوی روزنه.pdf
2.98M
💥عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی
#اختصاصی
#پرونده_ویژه روزنه/ ویرایش نخست(24 صفحه)
▪️شیوع #کرونا مجال خوبی بود حوزه علمیه ظرفیت ها و کاستی های خود را بشناسد. این گزارش در صدد ارائه تصویری واقعی از روند اقدامات حوزویان در مواجهه با شبهات شایعات کرونایی است؛ بدان امید که ضمن حق شناسی از زحمات، با التفات به برخی ضعف ها، زمینه برای حضور مقتدرانه و منسجم در تحولات مشابه آتی، فراهم شود.
▪️ این گزارش رسانهای بر اساس دادههایی است که تا هنگام جمعبندی نهایی(حدودا پایان اردیبهشت ماه)، در خروجی ارگانهای حوزوی قرار گرفته است. بعد از فراخوان روزنه، برخی مجموعه ها تولیدات خود را برای ما فرستادند. با اینهمه هنوز هم احتمال مغفول ماندن برخی اقدامات، وجود دارد و از این رو در ویرایش های بعدی انشالله بدان خواهیم پرداخت.
متن کامل این پژوهش تفصیلی را در فایل پیوستی بخوانید.
@rozaneebefarda