هدایت شده از @javadgoli
⬆️⬆️یکی از نشانه های بزرگ سقوط و افول تمدن غربی این است که این احمق خودشیفته در رأس تمدن غربی قرار گرفته است.
و یکی از نشانه های عظمت تمدن اسلامی این است که رهبرانی حکیم مانند امام خمینی و امام خامنه ای در رأس آن قرار دارند.
⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از @javadgoli
برای اثبات درایت و حکیم بودن امامین نظام اسلامی همین بس که رژیم پهلوی متکی به ابرقدرت های جهان را سرنگون کردند و نظام اسلامی را نه تنها حفظ کردند، بلکه علیرغم کارشکنی هایی که نفوذیان داخلی و دشمنی ها و توطئه های سهمگینی که اتحاد عبری- عربی_ غربی داشتند، مرزهای انقلاب اسلامی را از ایران به عراق، یمن، سوریه، لبنان و نیجریه امتداد دادند.
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری میرویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که راه علاجی نیست
@Farsna
🕌سرمایه عظیم تشیع و جایگاه کلام شیعی
✅یکی از ویژگی اساسی دین اسلام و بویژه تشیع، فطرت¬پذیری و دلپذیری است. این فطرت و دلپذیری نه فقط در اصول اعتقادی، بلکه در بیشتر احکام فردی و اجتماعی نیز خود را به نمایش می گذارد.
❓اما چگونه می¬توان این فطرت و دلپذیری اسلام و بویژه معارف شیعی را در دیگران و به خصوص در کسانی که از تشیع و حتی اسلام پیروی نمی¬کنند، نشان داد؟
⬅️به نظر می¬رسد شخصیت های اثرگذار و بزرگ در این امر می¬توانند ما را یاری کنند. سیره و منش وجود گرانبهای امام علی (ع) و امام حسین (ع)، پیوسته در طول تاریخ بسیاری را مجذوب و شیفته خود کرده و رفتار و عمکرد آنها موجب تحسین دوست و دشمن شده است که این نکته نیازی به اثبات ندارد.
در عصر جدید شاید عصاره و تجسم معارف شیعی را در وجود نازنین امام خمینی ره و جانشین ایشان یافت که توانسته¬اند با رفتار و منش خود آزادگان را شیفته و مجذوب خود سازند و نمونه ملموس¬تر آن سردار اسلام، شهید سلیمانی بود که مرام و مسلک اسلامی و انسانی او چنان مردم جهان را شیفته کرده که شهادت او دل هر آزاداه ای را بدرد آورد.
❓براستی رمز و راز شیفتگی نسبت به حضرات معصومین (ع) و شاگردان آنها چیست؟
⬅️عوامل زیادی ممکن است در این امر دخیل باشد، لکن یکی از مهمترین آنها، دلپذیری و فطرت¬پذیری معارف دینی است و از آنجا اینها تربیت شده و یا به تعبیر بهتر تجسم این معارف¬اند، فطرت و دلپذیریِ موجودِ در دین به آنها نیز سرایت خواهد کرد.
💕اما اگر معارف شیعی اینچنین شیفتگی را در جان انسان ها ایجاد می کند، آیا کلام اسلامی نیز این سرمایه را در مباحث خود منعکس کرده یا خیر؟ به تعبیر دیگر، کلام اسلامی در معرفی و دفاع از دین چه مقدار از این معارف را استفاده کرده است تا در مخاطب خود ایجاد مجذوبیت و شیفتگی کند؟
🔸کلام شیعی در مباحث درون دینی(اسلامی) همسطح و هم ارز با کلام اهل سنت به مسائل گذشته که البته تا حدودی نیز لازم است می پردازد، لکن در بسیاری از مباحث، جای خالی معارف جذاب و عمیق شیعی محسوس است. در سطح برون دینی نیز کلام شیعی همچون مسیحیت با روش عقلی و انتزاعی مباحث خداشناسی را ارائه می دهد که شاید تفاوت زیادی با مسیحیت نداشته باشد.
🗯بنابراین از جهت مذکور لازم است کلام متحول شود.بدین صورت که از معارف ناب و جذاب شیعی در مسیر کلام¬ورزی بهره وافی و کافی برده شود و جذابیت معارف شیعی تا حد امکان به مباحث کلامی نیز منتقل شود.
به نظر می¬رسد شهید مطهری(ره) بیشترین کوشش را در این زمینه کرده است و می توان ایشان را به معنای واقعی کلمه «امام تحول» در کلام دانست. چراکه برخلاف تحول و تجدد خواهان غرب که در صدد تغییر ماهیت کلام از "خدامحوری" به "انسان محوری" بودند که ماحصل آن چیزی شبیه «الهیات لیبرال» ریچلی و شلایرماخری در غرب بود، ایشان با حفظ خدامحوریِ کلام، تحولاتی چشمگیری در عرصه روش بحث و نگاه به مسائل کلامی ایجاد کرده اند. آثاری همچون نظام حقوق زن در اسلام، خدمات متقابل اسلام و ایران، اسلام و نیازهای زمان، عدل الهی و ... گرچه آثاری صرفا کلامی محسوب نمی شوند، اما جانمایه آنها بحث کلامی و البته سبک جدیدی در کلام است و خط و مشی ایشان در پرداختن به مسائل می تواند و شاید می بایست مورد استفاده قرار گیرد و براساس آن طرح جدیدی برای کلام درانداخته شود.
✳️نکاتی در مورد شیوه بحث شهید مطهری:
✅ایشان با وجود آنکه فیلسوف زبردستی هستند، اما روش انتزاعی صرف را برای بحث انتخاب نکرده اند و عمدتا روش ایشان انضمامی است. تذکر این نکته شایسته است که بی تردید کلام اسلامی آنگونه که اندیشمندانی چون حسن حنفی و دیگران عقیده داشتند "تاریخمند" نیست، لکن چنین نیست که هیچگونه توجهی به شرایط زمان و مکان نداشته باشد، چیزی که شهید مطهری بسیار به آن اهمیت می دهد.
✅شهید مطهری در دفاع از دین هم از اصول اعتقادی دینی دفاع می کنند و هم از احکام و قوانین حقوقی، سیاسی و اجتماعی. ایشان با ورود به مسائل جزئی "راز فطرت و دلپذیری دین" را روشن می کنند. به عنوان نمونه، ایشان گسترش اسلام در کشورهای مانند ایران، هند، پاکستان، اندونزی را که بدون جنگ و خونریزی و وجود یک هیئت تبلیغی قوی صورت گرفته، با همین جذابیت و دلپذیری دین تبیین می نمایند.
✅ شاید مهمترین و با ارزشترین کاری که شهید مطهری انجام می دهد این است از معارف شیعی با همان عقلانیتی که بر آنها حاکم است، از آنها دفاع می کند، نه اینکه بخواهد با یک عقلانیت عاریه¬ای از معارف شیعی دفاع کند و باید پذیرفت که دین در همه ابعادش با عقلانیتی فطرت پذیر همراه است که برای دفاع باید آنرا را کشف و ترویج کرد، کاری که شهید عزیز انجام می دهد.
📝حجت الاسلام جواد قلی پور؛ دانشجوی دکتری کلام
🔆 لزوم آشنایی و تسلط متکلمان بر علم فقه
❇️فارابی در تعریف علم کلام می نویسد: «صناعت کلام، ملکه ای است که انسان به کمک آن می تواند از راه گفتار، به یاری آرا و افعال معینی که صاحب شریعت، آنها را به صراحت بیان کرده است، بپردازد؛ و هر چه را مخالف آن است باطل نماید».(فارابی، احصاء العلوم، ص۱۱۴)
🔆 توضیح این که:
✅ علم کلام از ذات و صفات و افعال خدا بحث می کند.
✅یکی از افعال خداوند متعال، تشریعات الهی است که بیانگر وظایف مکلفان است و در علم فقه از آنها بحث می شود.
✅ در طول تاریخ اسلام و به ویژه در دوران معاصر، برخی از شبهات کلامی ناظر به مباحث فقهی بوده است مانند:
1️⃣ احکام فقهی ارتداد و شبهه منافات آن با آزادی عقیده
2️⃣ احکام فقهی زنان در زمینه پوشش، قصاص، دیات، تعدد زوجات و ازدواج موقت و ارث و ... و شبهه مخالفت این احکام با عدالت اجتماعی
3️⃣حکم نجاست کفار و شبهه تعارض آن با کرامت انسان
4️⃣احکام فقهی بردگان و کنیزان و شبهه منافات آنها با عدالت و انسانیت
5️⃣حکم فقهی جهاد ابتدایی و شبهه منافات آن با آزادی عقیده
6️⃣ولایت فقیه و شبهه منافات آن با انتظار فرج یا منافات ولایت فقیه با نقش مردم در حکومت و ...
7️⃣ حکم حرمت غنا و موسیقی لهوی و شبهه مخالفت اسلام با هنر
بخشی از این شبهات هستند.
🔺 همان گونه که در بالا بیان شد، یکی از وظیفه های علم کلام، دفاع از آموزه های شریعت و پاسخگویی به شبهات ناظر به آن است.
از این رو، متکلمان برجسته مانند شهید مطهری کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» را نگاشته و آیت الله سبحانی در بخش پایانی جلد چهارم کتاب « الالهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل» به دفاع از حکم فقهی «متعه» و پاسخگویی به شبهات ناظر به آن پرداخته است.
✳️ در نتیجه:
از یک سو، علم فقه برای دفاع از بسیاری از احکام فقهی که مورد اشکال و شبهه قرار گرفته، نیاز علم کلام است.
🔐 از سوی دیگر، علم کلام نیز که متکفل دفاع از دین و پاسخگویی به شبهات است، به علم فقه نیاز دارد؛ بدین معنی که متکلمان برای پاسخگویی به شبهات ناظر به مباحث فقهی، باید بر این مسائل فقهی تسلط و اشراف داشته باشند و همچنین با مباحث اصول فقه که ابزار استنباط این مسائل فقهی است، آشنا باشند.
⏺با توجه به مباحث مزبور، دانش پژوهان رشته کلام باید به موازات مباحث کلامی، در مسائل فقهی (که مورد هجمه معاندان یا مورد سؤال و شبهه دانشگاهیان و عموم مردم است)، اشراف علمی داشته باشند تا پاسخ های آنها به شبهات در زمینه این مسائل، عمیق و جامع و هماهنگ با فقه باشد.
📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی 🌐 @meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
🎥رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری میرویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که ر
🚨آیا آینده جمعیتی کشور برای ما هم دهشتناک است⁉️⁉️
♦️«دهشتناک بودن آینده جمعیتی ایران»، آخرین تعبیری است که پیرو هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب نسبت به پیری آینده جمعیتی ایران، از زبان مبارک ایشان بیان شده و از عمق فاجعه ای که در انتظار ماست، پرده برمی دارد. خطری که متأسفانه هنوز هم جدی گرفته نشده است‼️
♦️دفع بدعتهای موجود در این زمینه، بسیار ضروری بوده و جبهه ای جدید را به روی عالمان و مرزبانان اعتقادی مردم گشوده است. خطر این بدعت ها می تواند علاوه بر اعتقادات، حتی اساس حیات نسل توحیدی را تهدید کند.
♦️فارغ از خطرات متنوع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی،امنیتی و خانوادگی که کاهش جمعیت برای ما ایجاد خواهد کرد، رصدگری و تحلیل سنت های تکوینی و تشریعی الهی که لایتخلف و لایتبدل هستند، بر عمق نگرانی ها درباره سرنوشت جمعیت و بر وسعت افق دیده بانان فرهنگی و اعتقادی جامعه می افزاید:
1️⃣اراده تکوینی خدا بر افزایش جمعیت است. مبادا ما با کاهش جمعیت، با امری تکوینی مخالفت کرده باشیم⁉️
يَأَيهُّا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكمُ مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنهَْا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنهُْمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَ نِسَاءً
2️⃣امروزه با حاکمیت فرهنگ رفاه، آسوده طلبی و تجمل پرستی، شانه هایمان حتی زیر بار دشواریهای شیرین ترین مسئولیت زندگی که همان فرزندپروری باشد هم نمی رود. با ادامه این وضع، مبادا در آینده حاصل تلاشهای امروزی ما برای عمران و آباد سازی و پیشرفت مادی کشور بلااستفاده مانده و دیگر هیچ نام و یادی از ما باقی نماند‼️
وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا فَتِلْكَ مَسَاكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَن مِّن بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِيلًا وَكُنَّا نَحْنُ الْوَارِثِين
3️⃣انقلاب اسلامی، در واقع تبلور بازگشت جامعه به خدا و فطرت بود. خداوند هم در عوض این بازگشت، جمعیت فراوان را عامل رشد ما قرار داد. جمعیت رو به رشد جوان، انقلاب را پدید آورد و جنگ را اداره کرد.
مبادا امروزه بیهودگی تلاشهای ما برای حل مشکلات جمعیت کشورمان، ناشی از این باشد که به خدا پشت کرده و دیگر امتی رجوع کننده به خدا نیستیم⁉️
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا
يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا
4️⃣بعد از جنگ تحمیلی، اهدافمان را تغییر دادیم. ما به وظایف انقلابی و توحیدی خود پشت کرده و فرزندآوری را کاهش دادیم. مبادا با این کاهش جمعیت، پرچم اسلام ناب از دست ما گرفته شود و به دست مردمانی استوارتر از ما در نیجریه، یمن، لبنان و ... سپرده شود.‼️
«يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتىِ اللَّهُ بِقَوْمٍ يحُِبهُّمْ وَ يحُِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلىَ الْكَافِرِينَ يجَُاهِدُونَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ لَا يخََافُونَ لَوْمَةَ لَائمٍ ذَالِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»
📝 حجت الاسلام سید مرتضی موسوی، دانش آموخته سطح عالی کلام اسلامی و کارشناس مباحث جمعیتی
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از ایران سیاست
🔰وقتی حریرچی کرونا گرفت، گفتند این نشانه بیکفایتی مسئولین ایرانی است؛ اما وقتی مقامات انگلیس یکی یکی کرونا گرفتند گفتند ببینید این نشانه شفافیت دولت بریتانیا است.
🔻گفتند تظاهراتهای بنزینی نشانه ستمگری و خونخواری حکومت ایران است؛ حالا که کار در آمریکا به حکومتنظامی و۲-سرکوب معترضان رسیده است میگویند این نشانه یک جامعه سالم است!
🔻بنده مثل شما تعریف خاصی از جامعه سالم ندارم اما مطمئنا فقط موجودات ناسالم میتوانند به خاطر چندرغاز پول سعودی و شبکه سعودیاینترنشال به این درجه از تناقض و وقاحت در حرفهایشان برسند!
"امیر صالحی"
✅ @iransiasat_ir👈
📌 حقوق زنان؛ شیخ فضل الله نوری و رضاشاه
🔹مکرر شنیده اید که شیخ فضل الله نوری مخالف حقوق زنان و تحصیلات ایشان بوده است. واقعیت ماجرا چیست و در دوران معاصر، چه کسی مخالف حقوق زنان بود؟
1️⃣ دو خط اول این متن کاملا جعلی است و جز سایتهای معاند در هیچ کتاب تاریخی یافت نشد و با ادبیات شیخ هم سازگار نیست( جمله چه معنا دارد زن درس بخواند این عین اشاعه فحشاست)
2️⃣ مدارس تربیت نسوان و دبستان دوشیزگان، تنها نام دو مدرسه ای است که شیخ با آنها مخالف بوده است نه اینکه شیخ اساسا با تحصیل زنان مخالف باشد. دلیل مخالفت شیخ با مدارس نسوان، مشی سکولار و عرفی آنان بود.
3️⃣ شیخ فضل الله نوری از موسسان مدارس دخترانه بود و حتی با فرستادن زنان برای تحصیل در خارج از کشور هم با حفظ اصول شرعیه موافق بود. (1)
4️⃣ فتوای صریح شیخ در #تأیید مدارس جدید دخترانه و پسرانه اسلامی و مخالفت ایشان با مدارس ضددین را اینجا ببینید https://eitaa.com/shahidrabe/1043
5️⃣شیخ، تنها با صرف پولهایی که از وجوهات یا اماکن متبرکه بدست می آید در موارس نسوان مخالف بود(که در اختیارات یک مجتهد است) نه اینکه دستور تخریب یا اعدام داده باشد.
6️⃣ شیخ درباره سایرحقوق #زنان نیز پیشتاز بود و حق تجارت، خرید و فروش ملک وآزادی در اداره اموال شان را به رسمیت می شناخت.
7️⃣ پیروان #شیخ_فضل_الله_نوری (امام خمینی و شاگردانش) در جمهوری اسلامی نشان دادند که زن مسلمان میتواند درتحصیل علم، حضور اجتماعی و مشارکت سیاسی و.. دوشادوش مردان پیش برودند.
🖋 شیخ از مدافعین #حقوق_زنان بود که از سوء استفاده ونگاه ابزاری به زنان انتقاد میکرد و انتقادات ایشان نیز صرفا در حوزه اختیارات خویش یعنی حرام اعلام کردنِ کمک به مدارس سکولار بود.
🔻مصاحبه دکتر توکلی با مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از مهدی
allame tbtb.apk
42.72M
⬆️🔹دانلود نرم افزار ☝️
💽نرم افزار "علامه"
💠 مجموعه آثار مرحوم علامه طباطبایی(ره)
📚برخی از کتب موجود در اپلیکیشن:
1. تفسیر المیزان عربی (20 ج)
2. ترجمه المیزان فارسی (20 ج)
3. الحکمه المتعالیه (9 ج)
4. اصول التفسیر و التأویل
5. ترجمه و شرح بدایه الحکمه (4 ج)
6. ترجمه و شرح نهایه الحکمه (3 ج)
7. تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القران (6 ج)
8. مختصر المیزان فی تفسیر القرآن (6 ج)
و...
🙏🏼با تشکر از واحد پژوهش مدرسه فاطمة الزهرا سلام الله علیها آشخانه جهت ارائه فایل دانلود نرم افزار و پیشنهاد بارگزاری در کانال معاونت پژوهش.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
هدایت شده از فارس پلاس
▪️معاون دیوان عالی قضایی ایالات متحده به همراه چند قاضی فدرال محاکمه و کیفرخواستشان در رسانه ها منتشر شد.
[با خواندن این خبر چه حسی پیدا کردید؟حالا جای"ایالات متحده" بگذارید"ایران" و دوباره بخوانید؛اگر حستان تغییر کرد بدانید مقهور چند دهه بزک رسانه ای غرب و سیاه نمایی داخلی هستید]
💬 سید سجاد
@Fars_Plus
هدایت شده از کشکول بصیرت
👓 دادگاه #اکبر_طبری دو تصویر از #روحانیت دارد:
1⃣ یکی #قاضی_منصوری که متهم ردیف نهم است
2⃣ و دیگری #رئیسی که این متهمین را به دادگاه کشانده.
اگر این روزها تصویر آن #آخوند_فاسد را بیشتر از رئیسی میبینید، بدانید رسانههای مرجع شما خواسته یا ناخواسته در حال #تصویرسازی منفی از روحانیت هستند.
💬 عطا یاوری
@HozeTwit
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فقه و معنویت؛ و فقیهان و مناسک.mp3
11.36M
🎤فایل صوتی
🔷"نقد سخنان پاره ای از روشنفکران درباره رابطه فقه و معنویت و جایگاه مناسک و اعمال عبادی در معنویت اسلامی"
🔸️آیا برای مشارکت در تجربه معنوی پیامبر اسلام، راهی جز اعمال عبادی و مناسک دینی وجود دارد؟
🔸️چرا فقهاء تنها بر طرح اعمال عبادی و مناسک دینی تاکید دارند و مسائل معنوی و اخلاقی را ذکر نمیکنند؟
✔اینها سوالاتی است که استاد شریفی در این سخنرانی به آنها پاسخ میدهند.
#فقه
#فقه_عبادات
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
هدایت شده از پرفسور مهدی گلشنی
📚 #معرفی_کتاب
آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟
به اهتمام دکتر #مهدی_گلشنی
مترجم: بتول نجفی
🗃ناشر:
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📖مشخصات کتاب :
۵۱۴ صفحه - وزیری (گالینگور)
📌معرفی مختصر كتاب:
در دورههای مختلف زندگی انسانها و در قرون مختلف، برخی از دانشمندان متدین کوشیدهاند که در حوزههای مختلف علوم جدید متخصص شوند و زمینههای مشترک #علم_و_دین را کشف کنند. این افراد با رغبت بسیار با فلاسفه و الهیون به گفتوگو نشسته و به درک مناسبی از موضع یکدیگر و نیز به اشتراکاتی دست یافتهاند. از سوی دیگر عدهای از دانشمندان به عقل انسانی تاکید دارند و نقش دین را به مسائل اخلاقی محدود میکنند. این افراد مدعی هستند که علم با پیشرفت خود قادر است همه چیز را توضیح دهد و هیچ نیاز در به میان کشیدن خداوند در امور نیست. دکتر مهدی گلشنی در سال 1375 تعدادی سوال دربارۀ ابعاد مختلف رابطۀ علم و دین برای تعدادی از فیلسوفان، متکلمان و دانشمندان علوم تجربی در جهان غرب و جهان اسلام فرستاد.
🔺مجموعۀ حاضر حاوی پاسخ 62 تن از دانشمندانی است که عقیده دارند هم علم و هم دین جنبههای مهم زندگی انسانها هستند و هیچیک نباید فدای دیگری شود. برخی افراد پاسخگو عبارتاند از: محمد کمال حسین، سرگی گریب، رضا داوری اردکانی، انور نسیم، جورج ال مورفی، و ابراهیم کالین و آیت الله حسن زاده آملی و سید حسین نصر . در هر مورد نخست دانشمند مورد نظر معرفی و سپس آثار، فعالیتها و شغل وی بیان شده است.
🔴 @prof_golshani
هدایت شده از پرفسور مهدی گلشنی
۲۰ صفحه اول کتاب آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟ .pdf
253.3K
📚۲۰ صفحه اول #کتاب
آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟
🔷کانال دکتر مهدی گلشنی👇
@prof_golshani
هدایت شده از روزنه
1399-03-19 مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی-کانال حوزوی روزنه.pdf
2.98M
💥عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی
#اختصاصی
#پرونده_ویژه روزنه/ ویرایش نخست(24 صفحه)
▪️شیوع #کرونا مجال خوبی بود حوزه علمیه ظرفیت ها و کاستی های خود را بشناسد. این گزارش در صدد ارائه تصویری واقعی از روند اقدامات حوزویان در مواجهه با شبهات شایعات کرونایی است؛ بدان امید که ضمن حق شناسی از زحمات، با التفات به برخی ضعف ها، زمینه برای حضور مقتدرانه و منسجم در تحولات مشابه آتی، فراهم شود.
▪️ این گزارش رسانهای بر اساس دادههایی است که تا هنگام جمعبندی نهایی(حدودا پایان اردیبهشت ماه)، در خروجی ارگانهای حوزوی قرار گرفته است. بعد از فراخوان روزنه، برخی مجموعه ها تولیدات خود را برای ما فرستادند. با اینهمه هنوز هم احتمال مغفول ماندن برخی اقدامات، وجود دارد و از این رو در ویرایش های بعدی انشالله بدان خواهیم پرداخت.
متن کامل این پژوهش تفصیلی را در فایل پیوستی بخوانید.
@rozaneebefarda
هدایت شده از AzadFekriSchool Admin
🔻 #مناظره «مشروطه و چالش تجدد»
سه شنبه ساعت ۱۶
سید هاشم #قاجری | موسی #نجفی
#آزادفکری_تیوی
#رایگان
🎊🎊 #هدیه_ویژه هنگام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19
مشاهده در سایت:
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨چرا ایرانیان، مسلمان شدند؟
☑️ داستان یک تهمت
👈🏻 در باور #زرتشتی، زنان و دختران، از تبار #اهریمن و ذاتاً #فاحشه هستند. در واقع، زن از سَردهی پتیاره جَهی است. [فرنبغ دادگی، بُندَهِشن، ص 83] سَرده یعنی نژاد، پتیاره یعنی خبیث. جَهی هم نام دختر اهریمن، به معنی فاحشه. این نگاه تحقیرآمیز به زنان و دختران در سنّت زرتشتی یک باور رایج بود.
👈🏻 اما با ورود اسلام به ایران اوضاع تغییر کرد. #قرآن به مردم آموخت که زن و مرد، هر دو از یک نَفس، از یک وجود آفریده شدند. [سوره نساء، آیه 1. سوره روم، آیه 21]
👈🏻 دکتر جمشید چوکسی استاد زرتشتی دانشگاه ایندیانای امریکا: زنان زرتشتی، تمایل داشتند با مردان مسلمان ازدواج کنند. چون زن در اسلام، آزادی و احترام بیشتری دارد.
📚 جمشید چوکسی، ستیز و سازش، ص 153. مشاهده اسکن کتاب: w57.ir/57 🌐 @meshkatnoor
💫سروش التقاط یا خروش ابتذال؟!
🌏روزی روزگاری، عبدالکریم سروش با عنوان پر طمطراق "مارتین لوتر" اسلام، به خود می بالید و با دبدبه و کبکبه اعلام می کرد که در نظر دارد «چنگال تحلیل های فلسفه علم[پوپر] را در تن معرفت دینی فرو برد و آنرا خاضع تحلیل های فلسفه علم کند»!!
😋اما ظاهرا معرفت دینی و دین طعمه خوبی برای سروش بود و او هر از چند گاهی با چنگال های تیز و برنده تر(!) به سوی طعمه خودش باز می گشت؛ گاه با چنگال تجربه دینی رمانتیکیِ شلایرماخر، گاه با چنگال پلورالیزم دینی جان هیک و گاهی با چنگال هرمنوتیک و تاریخمندی هایدگر و گادامر ! البته غالباً با چاشنی های نسبتا بومی برگرفته از ابوزید و آرکون !!
🤯سروشِ التقاط:
هر یک از دیدگاه های پیشین در زمینه و زمانه خاصی در تاریخ تفکر غرب بوجود آمده و از فلسفه های تحلیلی( فلسفه علم و فلسفه دین)، قاره ای و رمانتیک متاثرند،حال چگونه و با چه روشی ممکن است کسی که ادعای روشنفکری دارد گرز این دیدگاه ها را ناجوانمردانه بر پیکر مظلوم دین و معرفت دینی فرود آورد!!
🗣خروش ابتذال:
«روشنفکر قدرتمند اما بی مسند»(!) چنان سر ستیز با دین و معرفت دینی دارد که هر آنچه به دستش می رسد بی مهابا و بدون تامل به سمت دین و معرفت دینی پرتاب می کند. او حتی وقتی با منتقدین خود روبرو می شود نه با منطق و استدلال علمی، بلکه آنها را با عبارات ساحرانه و تهمت های ناروا مورد نوازش قرار می دهد !!
🤔براستی آیا کسی حتی نزدیکترین همفکران او در دهه هفتاد اعتراف کردند که نظریات او اقتباس ناقص و غلط از مبانی غربی و فاقد حد اقل استاندارهای علمی و اصول معتبر فلسفی است و امروز مشخص شده که مهمترین هنرش لفاظی و هوچی گری است و از روش تفکر بویی نبرده، شایستگی نقد و توجه دارد؟!
📝 حجت الاسلام جواد قلی پور؛ دانشجوی دکتری کلام
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
هدایت شده از @javadgoli
AUD-20200610-WA0104.opus
1.33M
روشنگری های دکتر رفیعی درباره انحرافات سید حسن آقامیری و پاسخ به تمسخر و تکذیب آیات قرآن و احادیث در زمینه برزخ و قیامت توسط آقامیری
هدایت شده از @javadgoli
⛔️نهادینه شدن روحیه تساهل و تسامح در میان قشر وسیعی از مذهبیان
🔆یادم می آید در زمان دولت اصلاحات چقدر اقشار حوزوی و سایر نیروهای مذهبی در برابر انحرافات و شبهات اعتقادی که در روزنامه ها و مجلات زنجیره ای نشر داده می شد، با صدای رسا اعتراض می کردند و حتی می خواستند کفن پوش به خیابان بیایند.
❓❓❓نمی دانم به کجا رسیده ایم که در شهر قم، سید حسن آقامیری در جلساتش قرآن و احادیث را به تمسخر می گیرد و در فضای مجازی صدها هزار جوان را فریفته و در اینستاگرام و یوتیوب توهین به مقدسات را به راحتی نشر می دهد اما چرا به جز عده ای قلیل مانند حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی، کسی اعتراضی نمی کند.
❓❓چرا کسی خواستار برخورد قضایی مجدد با انحرافات سید حسن آقامیری نمی شود؟!
❓❓متولیان تبلیغات دینی در ایران چه عکس العملی به این انحرافات که علنا در شهر مقدس قم تبلیغ می شود، نشان داده اند؟!
❓❓تا چه زمانی باید شاهد قربانی شدن اعتقادات جوانان بی گناه و ساده اندیش از سوی سید حسن آقامیری باشیم؟!
❇️ جز این است که شعار تساهل و تسامح در میان اکثر مذهبی ها نهادینه شده است. شعاری که از سوی مسئولان دولت اصلاحات سر داده شد و امروزه به وضوح در ذهن بسیاری از متولیان دین و افراد مذهبی سریان یافته است.
♦️جهاد در عرصه جمعیت
🚨کاهش نرخ باروری در ایران، حقیقت تلخی است که حتی مورد اذعان سازمانهای بین المللی نیز قرار گرفته است. تلخی این مسأله زمانی بیشتر می شود که بدانیم اعتقادات و توکل عمیق مردم نسبت به فرزندآوری و فرزندپروری، سست شده و مثل سابق نیست.
✅ برای نجات آینده جمعیتی ایران و اقبال مردم به فرزندآوری نیازمند توجه و اراده ای همگانی و فراگیر هستیم. باید به تمام ابعاد دخیل در افزایش جمعیت توجه و موانع فکری و عملی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر این مسأله تأثیر گذار است را برطرف کرد.
✅ هشدار، آگاه سازی و اقناع مردم و مسئولین نسبت به ضرورت افزایش جمعیت و پاسخ به شبهات و گشودن گره های فکری، اولین و در عین حال دشوارترین قدمی است که باید در سنگلاخ ناملایمتی ها، محکم برداشته شود.
✅اشتغالات علمی زمانی سودمند خواهند بود که نهایتا به نفع اسلام و مسلمین ختم شود. از این رو هدایت بخشی از پژوهش ها و فعالیت های تبلیغی به سمت مباحث جمعیتی، به ضرورتی جدی مطرح تبدیل می شود.
.
✅ یقینا فعالیت در این عرصه جهادی با دشواریها و مقاومت های زیادی مواجه خواهد شد. اما بایستی این مطالبه را مستدل، قابل دفاع، دلسوزانه، علمی، شجاعانه و بدون ترس از هرگونه ناملایمتی به فرهنگ و مطالبه ای همگانی تبدیل کرد.
✅ رهبر معظم انقلاب با شجاعت، دلسوزی و بر اساس انجام وظیفه، خطر کاهش جمعیت را بارها مطرح کرده و پس از گذشت چندین سال همواره بر ضرورت افزایش جمعیت تأکید می کنند و هنوز هم یکه تاز اصلی این میدان هستند
✅همانگونه که مدافعان حرم در عرصه جبهه و جهاد نظامی همچون مالک اشتری برای علی زمان خود بودند، حضور در عرصه فرهنگی جنگ جمعیتی و لبیک به ندای «هل من ناصر» رهبری، یکی از خطوط مقدمی است که به مدافعانی ولایت پذیر، بی ادعا و زمان شناس از جنس قاسم سلیمانی ها نیازمند است. 📝 حجت الاسلام سید مرتضی موسوی، دانش آموخته سطح عالی کلام اسلامی و کارشناس مباحث جمعیتی
🌐 @meshkatnoor