#رفتارهای_تشکیلاتی_حضرت_عباس
🚩 عباس به مثابه نقش نه شخص!
ابوالفضل ایفاگر نقشی است که در «داستان عباس» نمودار می شود. نقشی که در هر سازمان و نظام و نهاد و تشکیلاتی حیاتی و لازم است. شخصیت حضرت عباس در کربلا تنها یک «شخص»
نیست بلکه یک «نقش» است
حتى
اگر حسین هم باشی - به عنوان رهبر در آن جایگاه- نیازمند حضور
عباس هستی.
❓عباس کیست و نقشش چیست که نظام بی او فرو خواهد ریخت؟
(ترجمه جمله امام به او که اگر بروی سپاهم از هم خواهد پاشید: «إِذَا مَضَيتَ تَفَرَّقَ عَسگری»)
عباس نقشی دارد که حتی حسین ع هم نمیتواند انجام دهد. پس در نبود او کربلا دچار اختلال میشود و نه تنها سپاه حسین بلکه حتی خود حسین هم بی او فرو خواهد ریخت. نقش حسین با عباس تمام میشود و الا قامتش خواهد شکست.
📿 برای فهم نقش عباس باید وظایف او مورد بررسی قرار گیرد. عباس دارای نقشی است که امام از آن به عنوان «عامل انسجام گروه» نام می برد و محصول خود را در نظام سپاه نشان میدهد چنان که در نبودش سپاه از هم می پاشد: «تَفَرَّقَ عَسگری»؛ عباس به منزله «نخ تسبیح» برای
دانه های افراد سپاه است.
سؤال بعد آن است که این انسجام چگونه انجام می پذیرد؟ برای فهم این نقش کلیدی بررسی یک نقش کلیدی دیگر در کنار این نقش مهم می نماید که امام در فقدان او نیز می شکند و آن شخصیت حبیب بن مظاهر است.
💬 شاید با توجه به این دو شخصیت پاسخ به سؤال قدری راحت تر شود، چه خصوصیت مشترکی در این دو شخصیت است که که قوامِ قامت نقش رهبرند و نبودشان عامل فروریختن نظام و سازماندهی خواهد شد؟
↔️ تعبیر (انکسار) در مورد امام حسین در مقاتل بعد از شهادت این دو شخصیت آمده است: «لَمّا وَقَعَ حَبيب عَلَى الأَرضِ بَانَ الإِنكِسار... الآنَ إِنكَسَرَ ظَهرى ...»
بررسی نقش این دو شخصیت در کربلا این پاسخ را خواهم داد: «تشکیلات سازی»
و مهم ترین رفتار این دو بزرگوار برای تحقق این مهم
«گفتمان سازی»
بین اصحاب و حتی غیر اصحاب است، به خصوص در شب و روز عاشورا تا آن جا که دو خیمه در شب عاشورا شلوغ ترین خیمه ها و محل
تجمع اصحاب بود خیمه حضرت عباس و حبيب.
🔀خیمه این دو بزرگوار محل اجتماع و تمرکز نیروها و مرجع دلگرمی - و
به تعبیر قرآنی: تواصی بوده است.
این همان نقشی است که عباس را عباس کرده است و حبیب
را حبيب.
نقشی که به پشتوانه دین شناسی و فهم عمیق این دو از دین تقویت می شود.
📖 برشی از کتاب جای خالی عباس
نوشته ی سیدعلی اصغر علوی
#میلاد_ابالفضلالعباس_تبریک_تهنیت
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
-1164632318_-669754630.mp3
9.29M
📻 بشنوید
☀️ ۳ نقش مهم امام سجاد علیه السلام در دوران ۲۵۰ سال امامت
#بیانات_مقام_معظم_رهبری
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
✍ برای رویکرد تشکیلاتی امام سجاد بهتر است ابتدا زمان شروع دوره چهارم امامت؛ یعنی زمانه ی پس از قیام عاشورا را مورد بررسی قرار دهیم
🚩 از دوره امام سجاد علیه السلام دوره و فصل چهارم امامت شروع میشود. در این فصل، کاری که مورد نظر است، دو چیز است؛
♨️ یکی این است که مبانی فکری و ایدئولوژیکی اسلام، که بر اثر طول زمان و تغییر شکل جامعه اسلامی به جامعه طبقاتی جاهلی و بر اثر حکومت ممتد بنی امیه و پیش از بنی امیه آن کسانی که پدران فکری بنی امیه بودند – رو به فراموشی گذاشته است، احیا شود.
⚠️اصول جهان بینی اسلام و ایدئولوژی ،اسلام در میان مردم دارد فراموش میشود؛ آن مساواتی که در اسلام وجود دارد، آن عدل مطلقی که در جامعه اسلامی منظور شده است آن حالت توجه اخروي توأم با تلاش دنیوی که در متن اسلام مقرر شده است آن ارزش و کرامتی که برای انسان در منطق اسلام معین گشته است، آن ارزشهای اصیل دستِ اول اسلامی دارد فراموش میشود،اسلام هم در معارف و هم در فروع دین یعنی در مقررات حقوقی - و هم در اخلاقیات یک چیز دیگری شده است و دارد می شود.
❗️از طرفی اصول اسلام فراموش میشود از طرف دیگر اصول ضد اسلامی دارد تزریق میشود و توسعه پیدا میکند عبدالملک مروان عقیده به جبر را ترویج میکند و مردم را جبری مسلک بار می آورد؛ برای اینکه بتواند بر مردم آسان حکومت کند و آنچه را که میخواهد در میان مردم به جا بیاورد نیروی مقاومتی در میان مسلمانها جلوی او را نگیرد و مانع کار او نشود، اراده و اختیار را که از اصول اسلامی است از مردم بگیرد. عقیده به جبر را و اینکه مردم مختار نیستند را هرچه خدا بخواهد همان واقع خواهد شد بدون اینکه اراده انسانها در آن تأثیری بگذارد -
ترویج میکرد .
#سیره_تشکیلاتی_امام_سجاد_علیه_السلام
( قسمت اول)
📖 برشی از کتاب انسان ۲۵۰ ساله ، حلقه سوم
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
♨️ #مسابقه_هفتگی « تحلیل نو »
🔍 ارائه ی تحلیل های تشکیلاتی شما کنشگران و مجموعه داران سراسر کشور
⏳ قرار ما؛ هر هفته شنبه ها
ارسال متن مورد بررسی شما برای تحلیل در کانال پایگاه مضمار
🎁با جایزه ی ۲ میلیون ریالی هفتگی به پربازدیدترین و دقیق ترین تحلیل تشکیلاتی هفته
[ اعلام تحلیل برتر جمعه ی هر هفته ]
📥تحلیل های تشکیلاتی خود از متن هفته را در قالب متن، صوت یا کلیپ به آیدی زیر ارسال کنید
@Mezmar_ir_admin
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
دعوت به قیام برای خدا (تاریخیترین سند مبارزاتی امام خمینی).pdf
76.5K
🌀 #مسابقه_هفته_تحلیل_نو 🌀
📺 حضرت امام خمینی (قدس سر) در 15 اردیبهشت ماه سال 1323 هجری شمسی در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کرد.
📄 در این بیانیه، حضرت امام (قدس سره) ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است.
👤شما همراهان می توانید تحلیل های #تشکیلاتی خود را از این سند بصورت متن، صوت یا کلیپ برای ما ارسال کنید
🎁 باز ارسال تحلیل های خود را می توانید در کانال پایگاه مضمار دنبال کرده، همچنین
🔦پربازدیدترین و 💯دقیقترین تحلیل از نگاه اساتید ، بعنوان تحلیل برتر در جمعه ی هر هفته منتخب و اعلام میگردد.
#جایزه_هفتگی_دو_میلیون_ریالی
📥ارسال به آیدی زیر
@Mezmar_ir_admin
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
11.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید| حرکت تشکیلاتی از زبان شهید خرازی
⭕️ اگر در برابر سختی ها و مشکلات مسیر هدف تشکیلات و ماموریت مان احساس درد و سختی داشتیم یعنی ما روحیه موحدانه در حرکت خود نداریم!
⭕️ اگر در مسیر ماموریت ها در برابر کمبود امکانات، گلایه مندی و ماندن در خلا ها را در پیش گرفتیم آن وقت است که شکست خورده ایم! این یعنی سستی ما!
هر جا کمبود امکانات بود موظفیم خودمان به سراغ رفع آن کمبود برویم و راهی پیدا کنیم تا اینکه باری بر روی تشکیلات ایجاد کنیم
⭕️ دشمن همه جبهه ای ما در جریان فرهنگی و اقتصادی کشور ، دشمن همه ی ما است، مبارزه با دشمنان اسلام مرز بندی ندارد و محصور به هر تشکیلات نیست بلکه در صورت داشتن فرصت ، تشکیلات ما هم موظف به همراهی و کمک است.
#سالروز_شهادت_حسین_خرازی
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
تحلیل قیام لله.docx
14.4K
🔖 تحلیل های تشکیلاتی ارسالی شما
👤 سرکار خانم فاطمه محسنی
🌀 #مسابقه_هفتگی_تحلیل_نو
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
🔖 تحلیل های تشکیلاتی ارسالی شما
👤 محمد حسن خاصی از مازندران
✍ شروع بینانیه با آیه قل انما اعظکم ... که بیانگر مقدم بودن حرکت تشکیلاتی و جمعی بر حرکت فردی برای خداست.در واقع تنها حرکت و جریانی که نجات دهنده بشیریت است قیام برای خداست و هیچ قیام دیگری مورد قبول نیست.عامل بدبختی مسلمانان جهان ترک قیام برای خدا و یا قیام برای نفس است.قیامی که خالصانه برای خدا نباشد فقط باعث بدتر شدن اوضاع میشود.یکی از لازمه های قیام برای خدا گذشتن از منافع شخصی و ارجعیت دادن اسلام و منافع امت اسلامی است.فکر کردن به منافع شخصی باعث میشود که تصمیمات با روکش تشکیلاتی ولی در جهت منافع فردی صورت بگیرد که حتی میتواند منافع جمع را به نفع خود مصادره کند. یکی دیگر از لازمه های قیام برای خدا حرکت تشکیلاتی و عدم تفرقه است.دینداری باید تشکیلاتی باشد و اعضای تشکیلات اسلامی باید باهم ارتباط مستمر داشته و همیشه آماده باشند تا توان خود را در راه خدا به کار گیرند. تفرقه و عدم اتحاد باعث میشود انسان های بی ارزش و بی مقدار بر ملت های مسلمان حاکم شده و ظرفیت هایی که باید در خدمت اسلام قرار گیرد را تسلیم دشمنان کنند.
در آخر حضرت امام با اشاره به آیه ۱۰۰ سوره نسا این مفهوم را به مخاطب میرسانند که عمل به تکلیف و حرکت برای خدا هرچند کم باشد اجر و ثواب و سعادت ابدی و بی تفاوتی و عدم قیام،گرفتاری در دنیا و آخرت را به همراه دارد.
🌀 #مسابقه_هفتگی_تحلیل_نو
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
☀️ پایه گذاری تشکیلات شیعی روش برخورد با دستگاه حاکم
🔰بنده برنامه ای را که امام سجاد صلوات الله علیه در طول مدت زندگیشان تعقیب کردند، در مدت سی و پنج سال ،امامت در چند جمله خلاصه کردم دلیلی هم که بر این جملات ،دارم غالباً از گفته های خود امام سجاد است.
1⃣ روابط امام با دستگاه خلافت،
2⃣ روابط امام و کیفیت عمل امام روی عامه مردم،
3⃣ کیفیت عمل امام با شیعیان خاص،
4⃣ کیفیت عمل امام با امثال محمد بن شهاب ،
5⃣ و عمل کلی امام در فضای جامعه اسلامی.
💢 بنابراین روش امام سجاد صلوات الله علیه با دستگاه خلافت این طوری بود؛ نه خشونت میکرد برای خاطر اینکه این خشونت خلیفه را نسبت به این بزرگوار بیدار و حساس میکرد و آن کار اساسی و بنیادی و عمیقی که لازم بوده امام انجام بدهد تعطیل میماند؛ و نه در مقابل خلیفه به کیفیت و نحوه ای عمل میکرد که این موجب ضعف و زبونی و ذلت و خواری و خفّت آن بزرگوار باشد. بلکه در جای مناسب، در وقت لازم آن سخن تندی را که به تعبیر عبدالملک مروان سنگ را و صخره را می شکافد، از زبان آن حضرت صادر میشد و بر جای خود واقع میشد این رفتار امام که یک رفتار میانه ای بود، نه سازش با دستگاه خلافت بود و نه جنگ رویاروی؛ نه گرایش بود به قدرتهای سیاسی زمان و نه جبهه گیری واضح و بارز تا ابد برای انجام کارهای بنیادی در زمانهای خاص، لازم بوده و هست.
#سیره_تشکیلاتی_امام_سجاد_علیه_السلام
(قسمت دوم)
📖 برشی از کتاب انسان ۲۵۰ ساله ، حلقه سوم
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽امام موسی صدر | تشکیلاتوسازماندهی
🔘 ما اگر امروز عمل دسته جمعی نداشته باشیم کلاهمان پس معرکه است که هست. برای اینکه همه چیز منظم و تشکیلاتی و سازمانی است شما دست روی یک جا بگذارید که تنها راه بروند. بی سازمان راه بروند. بی تشکیلات راه بروند یا تک روی کنند، نمی توانید پیدا کنید.
#تشکیلات_از_نگاه_بزرگان_اسلامی
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
🌾سوره آل عمران، آیه ۲۰۰
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون
اى اهل ايمان در كار دين صبور باشيد و يكديگر را به صبر و مقاومت سفارش كنيد و مهيا و مراقب كار دشمن بوده و خدا ترس باشيد، باشد كه پيروز و رستگار گردید.
✍ جامعه اسلامی اول باید صبرکند، بعد باید این صبر گفتمان قالب جامعه بشود به این معنا که هر يك صبر خود را به صبر ديگرى تكيه دهد چون باعث مىشود كه تك تك افراد نيروى يكديگر را به هم وصل كنند و همه نيروها يكى شود. این دو مفهوم یکی در مقام فردی و یکی در مقام اجتماعی است . «وَ رابِطُوا» مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است، چون مصابره عبارت بود از وصل كردن نيروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همين وصل كردن نيروها، اما نه تنها نيروى مقاومت در برابر شدائد، بلكه همه نيروها و كارها، در جميع شؤون زندگى دينى، چه در حال شدت و چه در حال رخا و خوشى . به تعبیر دیگر جامعه اسلامی ابتدا باید تک تک افرادش صبر کنند، سپس این صبر را گفتمانی فراگیر در جامعه کنند و بعد با هم رابطه برقرار کنند.
سلسله مباحث #تدبر_تشکیلاتی
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5