🔰یادداشت محقق
✅ اختلاف در معنای «نکاح» در مُحرِّم بودن رضاع
🔸شیر دادن به بچه موجب محرمیت شیرخوار با برخی از افراد و حرمت ازدواج او با آنهاست. رضاع برای نشر حرمت، شرایط خاصّی دارد که اولین شرط آن به تعبیر محقّق، «أن يكون اللبن عن نكاح» است که در تفسیر «نکاح» اختلاف شده که آیا به معنای عقد است تا یا وطی.
🔹جواب این سؤال، متوقّف بر تفسیر «نکاح» در شرط اوّلی است که فقها برای مُحرِّمیّت رضاع ذکر کردهاند که «أن يكون اللبن عن نكاحٍ»؛ بدین بیان که اگر «نکاح» به «عقد» تفسیر شود، بیشکّ رضاع، نشر حرمت میکند، ولی اگر به «وطی» تفسیر شود، نشر حرمت آن، محلّ نقد و نظر است و باید دلیلی معتبر بر الحاق آن به موطوئه یافت.
🔸صاحب جواهر کلمه «نکاح» در کلام محقق را به معنای «وطی» تفسیر کرده است.
❇️ آنچه منشأ شده این عدّه از فقها، «نکاح» را به معنای خلاف ظاهر تفسیر کنند، نشر حرمت توسّط شیری است که عقد در آن دخالتی ندارد، بلکه وطی حلال موجب آن است؛ مانند شیری که از أمۀ موطوئه مالک یا أمۀ تحلیل شده به دیگری یا وطی به شبهه- بنابر مشهور- حاصل میشود. شهيد ثانی هم به همین جهت، با اينكه در باب نکاح تصريح کرده كه معنای حقيقی نكاح، عقد است نه وطي، در باب رضاع، آن را به وطی تفسير کرده است.
🔸ولی حقّ این است که در اینجا تحفّظ بر همان معنای حقیقی«نکاح» و التزام به موارد نقض، به چهار وجه، اولی از تفسیر «نکاح» به «وطی» است.
💠 این وجوه چهارگانه و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید:
👉 https://b2n.ir/n27615
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
9.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نقد و نظر
✅ آیا نماز اول ماه قضا دارد؟
🔸در صورتی که نماز واجب از مکلّف فوت شود، قضای آن واجب است و اختصاص به وقت خاصی ندارد. اما آیا نوافل و از جمله نماز اول ماه، قضا دارند؟ یعنی در صورتی که انسان به دلیلی نتوانست نماز را در وقت معین خود به جای آورد، آیا شرعا میتواند این نماز را در وقت دیگری به جا آورد؟
🔹وجه اثبات
عموماتی که دلالت بر راجح بودن نماز در هر حالی دارند، دلالت بر اثبات امکان قضای این نمازها خواهند داشت. در آیات کریمه بسیاری امر به نماز شده است. ضمن آنکه روایات بسیاری در این زمینه وارد شده است که میتوان ادعای تواتر نمود. کلینی در کافی، بابی را به عنوان «باب فضل الصلاة» اختصاص داده است. از جمله در روایت اول این باب آمده است معاویة ابن وهب از امام صادق علیه السلام درباره بالاترین چیزی که موجب تقرّب به خدا میشود پرسید؛ امام صادق علیه السلام فرمود: «بعد از معرفت به خدا، چیزی بالاتر از نماز نمیدانم. آیا دقت نکردهای که بنده صالح خدا عیسی ابن مریم علیهالسلام فرمود: و مرا به نماز و زکات وصیت کرد، تا آن زمان که زنده هستم».
🔸نقد ادله
ادله فوق در کلام بعضی از فقها همچون شهید در لمعه، به عنوان دلیل بر شرعیت نافله مبتدئه مطرح شدهاند. به این بیان که چون نماز از عبادات است، قصد قربت در صحّت آن شرط است. اما قصد قربت متوقف بر امر است و این ادله، به عنوان نشانهای بر رضایت شارع بر انجام نماز و دلیل ورود در نوافل مبتدئه تلقی شده است. اما درباره قضای این نمازها باید به لسان دلیل توجه نمود و نمیتوان به صرف استحبابی بودن آنها، حکم به جواز قضای آنها در خارج وقت نمود. طبیعتا اگر دلیل خاصی مجوز قضای این نمازها بود میتوان در همان مورد خاص حکم به جواز نمود.
🔸در کلام فقها در دو مورد چنین مجوزی مطرح شده است و مرحوم حاج سید احمد زنجانی در کتاب «مستنبطات الاعلام فی شرح مستثنیات الاحکام»، این دو مورد را به عنوان استثناء در جواز قضاء نوافل موقته ذکر میکند:
1. نافلههای روزانه
2. نافلههای شبهای ماه مبارک رمضان
💠 اما ممکن است قائل به تعمیم دلیل شویم. ادامه این بحث را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/k12296
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
❇️ شماره جدید فصلنامه «جستارهای فقهی و اصولی» منتشر شد
👈 خلاصه مقالات و متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/s78345
#خبرنامه_پژوهشی
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔸خجسته زادروز کریم اهلبیت ریحانةالرسول حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام مبارک باد.
❖ حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام فرمودند:
اَلْخَیْرُ الَذّى لا شَرَّ فیهِ ألشُّکْرُ مَعَ النِّعْمَهِ، وَالصّبْرُ عَلَى النّازِلَهِ.
آن خیری که شرّ و آفتى در آن نباشد شکر در مقابل نعمتها و صبر و شکیبائى در برابر سختىها است.
🔺تحفالعقول: 234
@zanjani_net
۱۵ ماه مبارک رمضان، سالروز شهادت «شهید ثانی» (۹۶۵هـ.ق)
شرایط دشوار در تألیف مسالک
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
در فهرست کتابخانه مجلس سِنا نسخهای از مسالک الأفهام شهید ثانی معرفی شده که از نسخه محمد لاهیجانی، شاگرد شهید ثانی استنساخ شده است. لاهیجانی میگوید: شهید در حالی مسالک را مینوشت که از دهی به دهی و از کوهی به کوهی میگریخت.
شاهد صدق این کلام، اجازهنامهای است از شهید ثانی که یک سال قبل از شهادتش نوشته و در بحارالأنوار هم نقل شده است که در آن شهید به ناتمام بودن مسالک اشاره میکند؛ در حالی که مسالک موجود، تمام است و این نشان میدهد که شهید پس از آن اجازه، مشغول اتمام کتابش بود.
▪️جرعهای از دریا، ج ۴، ص ۳۷۸
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۱۷ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «حاج شیخ حسن مامقانی» (۱۳۲۳ هـ.ق)
ظاهر و باطن اسلام
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
مرحوم فاضل شربیانی خیلی اعیانمنش بود. در مقابل، مرحوم مامقانی، آیتی در زهد بود. به فاضل گفته بودند: آقا، علّت این تفاوت چیست و کدام طریق درست است؟ ایشان فرموده بود: من ظاهر اسلام را حفظ میکنم و حاج شیخ حسن، باطن اسلام را. این دو بزرگوار، از اعلام، و در نهایت تقوا بودند و کاملاً احترام همدیگر را حفظ میکردند.
▪جرعهای از دریا، ج ۳، ص۳۴۳
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَشْهَدُ أَنَّکَ کَلِمَةُ التَّقْوَى وَ بَابُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحَبْلُ الْمَتِینُ وَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم
به جز او نيست دستاويز محكم در دل طوفان
به جز او نيست وقتی صحبت از حبلالمتين باشد
#امیرالمومنین ع #حبل_المتین
@zanjani_net
۲۱ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «شیخ حر عاملی» (۱۱۰۴هـ.ق)
سرعت در نگارش
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
شیخ حرّ، «وسائلالشیعة» را چندین مرتبه به صورت مسوّده و مبیّضه نوشته است. آقای حاج آقا رضا زنجانی نسخه خطی کتاب صلاة وسائل به خط شیخ حرّ را در اختیار داشت و به کتابخانه حضرت امام رضا(علیهالسلام) اهداء کرد.
▪️جرعهای از دریا، ج ۳، ص ۲۵۴
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔸«بررسی فقهی مسأله تلقیح مصنوعی»
تقریرات درس خارج حجةالاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی
🔹متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/r07320
#تازه_های_نشر
#خبرنامه_پژوهشی
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۲۲ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «شیخ العراقین» (۱۲۸۶هـ.ق)
وصی امیرکبیر
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
شیخ العراقین بسیار متشرّع و محکم و از نظر علمی ملّای درجه اول بود. وی در منصب قضا هرگز تحت تأثیر شخصیت و مقام دنیوی افراد قرار نمیگرفت. امیرکبیر، شیخ العراقین را وصی خودش قرار داد. وقتی امیرکبیر کشته شد، تولیت مدرسه و مسجد ترکهای تهران – که از اوقاف امیر بود – به شیخ العراقین رسید. وقتی میرزا آقا خان نوری روی کار آمد، تصمیم گرفت نام خودش را بر مدرسه و مسجد ترکها قرار دهد. شیخ العراقین که وصی امیرکبیر بود، در این جهت با آقاخان اختلاف پیدا کرد و سرانجام طرفین مصالحه کردند که مدرسه و مسجد به نام وصی امیر یعنی شیخ العراقین باشد.
▪️جرعهای از دریا، ج ۳، ص ۲۹۶
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰 نقد و نظر
✅آیا میتوان بدون اذن مالک، در ملک غیر نماز خواند؟
🔸مرحوم سید میگوید، نماز خواندن در ملک دیگران بدون اذن او جایز نیست، مگر آنکه اذن صریح مالک وجود داشته باشد و یا فحوای کلام یا شاهد حال بر رضای او دلالت کند. چرا که این کار تصرّف در مال غیر محسوب شده و مصداقی از غصب است که تمام عقلا آن را جایز نمیدانند. در نتیجه این کار مبغوض شارع است و نمیتوان به واسطه آن به خداوند تقرّب جست. از همین رو به واسطه این کار، غرض اصلی از عبادات که همان تقرّب به خدا باشد، حاصل نمیشود. این حکم نسبت به تمامی املاک و اراضی جاری است؛ اما در عین حال دو مورد از این حکم مستثنی است.
1️⃣زمینهای وسیع
2️⃣خانه افرادی که در آیه ۶۱ سوره نور ذکر شدهاند
🔹تفصیل و نتیجه بحث را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/h28122
#نقد_و_نظر
#فقه
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi