🔰آثار پژوهشی
✅دلالت ترک استیضاح بر اطلاق
هنگامی که سائل در سؤال خویش، لفظی مجمل بهکار ببرد یا قیدی را که عرفاً باید بیاورد، بیان نکند، چنانچه مجیب از مراد سائل نپرسد و بدون تفصیل پاسخ دهد، بدان «ترک استیضاح» گفته میشود.
🔸تقریب استدلال به ترک استیضاح برای استفادۀ اطلاق
اگر هر یک از معانی لفظ مجملی که در سؤال بهکار رفته، دارای پاسخی جداگانه و مغایر با پاسخ معانی دیگر باشد، پاسخدهنده باید حکم هر یک را جداگانه بیان کند و پاسخِ واحد دادن، خلاف حکمت است؛ مثلاً اگر دو مرجع به نامهای «حاج حسین بروجردی» و «حاج حسین قمی» وجود داشتهباشد و سائل، خصوص یکی از این دو در نظرش باشد و بپرسد: «آیا از حاج حسین میتوان تقلید کرد؟» و پاسخدهنده بدون استیضاح از مراد سائل و بدون تفصیل بگوید: «بله.» از پاسخ فهمیده میشود که از هر دو مرجع میتوان تقلید کرد.
🔹مناقشه در تقریب استدلال
استفادۀ عموم از ترک استیضاح، مبنى بر مقدّماتی است که اثباتپذیر نیستند:
مقدّمۀ اوّل: لفظی که امروز براى ما مجمل است، در زمان امام(ع) نیز مجمل بودهاست.
مقدّمۀ دوم: سائل با اینکه لفظ مجمل بهکار برده، برای مرادش قرینهای بهکار نبردهاست.
مقدّمۀ سوم: امام(ع) از لفظ مجمل، مراد سائل را متوجّه نشدهاست.
✳️مناقشات نگارنده در هر سه مقدمه و نتیجه بحث را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/903909
#اصول
#ترک_استفصال
#اطلاق
#آثار_پژوهشی
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
❇️نشستهای تخصصی فقه پژوهی به صورت آنلاین به مناسبت هفته پژوهش
✳️متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/007716
#خبرنامه_پژوهشی
—-
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
🔹اولین نشست تخصصی مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان در هفته پژوهش
🔸با موضوع: جایگاه مقاصد شریعت در استنباط حکم شرعی
🔸با ارائه استاد: حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محسن حسینی فقیه
(مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)
▪️امشب (شنبه 22 آذر) از ساعت 18
▪️آدرس وبینار:
https://masathe4.lms2.hozehkh.com/ws/pajuhesh1
eitaa.com/masathe4
هدایت شده از دین، سلامت و سبک زندگی
#خبر_پژوهشی
#هیئت_اندیشه_ورز
#هفته_پژوهش
#نشست_تخصصی
🔹 هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان به مناسبت هفته پژوهش برگزار می کند:
نشست های تخصصی فقه سلامت
🕰 یکشنبه ۹۹/۹/۲۳ ساعت ۱۲
📝 موضوع: ضرورت پژوهش های فقهی در روشهای درمان ناباروری
اساتید:
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد مروارید
دکتر سید رضا طباطبایی
🕰 دوشنبه ۹۹/۹/۲۴ ساعت ۱۰
📝 موضوع: فقه سلامت در پژوهشهای معاصر جهان عرب
استاد: حجت الاسلام مهدی عصمتی
🕰 سه شنبه ۹۹/۹/۲۵ ساعت ۹
📝 موضوع: گام به گام مقالات فقه سلامت از تألیف تا چاپ
استاد: حجتالاسلام محمد عربشاهی
🕰 سهشنبه ۹۹/۹/۲۵ ساعت ۱۲
📝 موضوع: بررسی ابعاد پژوهش های فقهی در دانش ژنتیک
استاد: حجتالاسلام دکتر محمدعلی قاسمی
دکتر سید رضا طباطبایی
🕰 چهارشنبه ۹۹/۹/۲۶ ساعت ۱۲
📝 موضوع: بایسته های پژوهش در فقه سلامت
استاد: دکتر سعید نظری توکلی
☑️ حضور در نشست با استفاده لینک زیر:
https://www.skyroom.online/ch/kalamona/fegh-salamat
لطفاً از مرورگر گوگل کروم استفاده و به عنوان مهمان وارد شوید.
اخبار هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی را از طرق زیر دنبال کنید:
کانال ایتا: https://eitaa.com/salamngo
سایت اینترنتی: www.salamngo.ir
کانال سروش: http://sapp.ir/salamngo
صفحه اینستاگرام:
https://www.instagram.com/salam.ngo?r=nametag
✅ هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
┈┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈┈
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🗓تقویم شیعه؛
☑️ 27ربیع الثانی سالروز وفات آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری "ره" (27 ربیعالثانی 1405 برابر با 30 دی 1363)
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در کتاب «جرعهای از دریا» (ج3، ص 625) درباره تقوای خارقالعاده آن فقیه عالیمقام گفتهاند:🔻
«آقای حاج سید احمد خوانساری خیلی از «من» گفتن پرهیز داشت و وقتی مطلبی از وی میپرسیدند، رأی و نظر خودش را با عبارتی از بزرگان بیان میکرد. مثلاً میفرمود:
«شیخ مرتضی انصاری چنین میفرماید، صاحب جواهر چنین عقیدهای دارد و ...»، و از تعبیری که «من» در آن بود، مجتنب بود. حتّی از معارف معاصر خودش نقل قول میکرد، مثلاً: آقای بروجردی چنین نظری دارد، یعنی من هم همین عقیده را دارم. شنیدم در درس خودش از کتاب مصباح الهدی تألیف حاج شیخ محمد تقی آملی استفاده میکرد با اینکه خودش از آقای آملی ادقّ نظراً بود.»
@zanjani_net
۲۸ ربیع الثانی؛ سالروز ارتحال مرحوم علامه امینی(۱۳۹۰ه.ق)
دقّت در انتخاب عنوان کتاب
🔸آقای آذری قمی از آمیرزا محمد تقی قمی(مؤسس دار التقریب در مصر) سؤال کرد: آیا «الغدیر» در مصر جا افتاده است یا نه؟ ایشان گفت: نه. علتش نام «الغدیر» است که مانع نزدیک شدن اهل سنت به کتاب است.
🔹اگر آقای امینی نام و موضوع کتابش را «رحلة النبی(ص)» یا «حجة الوداع» میگذاشت و در ضمن نقل تاریخ مربوط به حجة الوداع، مسأله غدیر را مطرح میکرد، ممکن بود کتاب ایشان در مصر جا بیفتد، ولی چون علمای سنّی به نام «غدیر» حساسیت دارند، اصلا به سمت کتاب ایشان نمیروند تا آن را مطالعه کنند.
🔸عنوان کتاب و نام در اقبال اهل سنّت دخیل است. یکی از فرقهای مرحوم امینی با سید شرفالدین در نحوه نامگذاری کتابهایشان بود.
سید مرتضی فیروز آبادی مؤلّف کتاب «فضائل الخمسة من الصحاح الستة» انتخاب نام کتابش را به آقای آسید مرتضی عسکری واگذار کرد؛ چون ایشان با اهل سنت مناظره میکرد و با مذاقشان آشنا بود.
▪️جرعهای از دریا، ج۲، ص ۶۰۴
---
🌐مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
👉@mfeqhi
🔰تطبیقات
✅طهارت آب حمام و بیان روایات بر اساس موارد غالب در زمان صدور
🔸اشاره
حمامهای قدیم دارای منبعی برای ذخیره آب قنات یا چاه بودند که آب آن پس از گرم شدن به داخل حوضچههای کوچک و یا حوضچهای بزرگ که خزینه نام داشت هدایت میشد. بحث طهارت آب حمام از این رو مطرح شد که گاهی میزان آب حوضچهها، کمتر از کر بود. ضمن اینکه افراد مختلفی از این آب برای طهارت از حدث یا خبث استفاده میکردند. از همین رو، تعدادی از روایات رسیده از معصومین علیهمالسلام و بخشی از مباحث فقهی کتاب طهارت به بحث طهارت آب حمام اختصاص یافته است.
🔹بحث فقهی
درباب طهارت آب حمام، چهار قول مطرح است.(ن.ک: التنقیح فی شرح العروة،آیةالله خوئی، ج۲، ص ۲۲۷) صاحب جواهر بر این باور است که با توجه به اطلاق ادلّهی پاک بودن آب حمام، حتی اگر آب حوضچهها به منبع متصل نباشد و مجموع آب به اندازه کرّ نباشد، باز هم به واسطه اطلاق روایات، آب حمام پاک است.(جواهر الکلام، ج۱، ص ۹۵-۱۰۰)
🔸اما مرحوم آیتالله حاج سید احمد زنجانی تمسّک به اطلاق را در اینجا صحیح ندانسته و میفرماید: « دلیل اطلاق که صاحب جواهر ادعای آن را دارد، ضعیف است، چرا که دلیل بر اساس مورد غالب وارد شده است؛ از این رو که غالبا آب حمام شامل کر است.»
🔹ایشان همچنین ذکر آب حمام در روایاتی همچون روایت بکر بن حبیب را (عن ابی جعفر علیهالسلام: «ماء الحمّام لابأس به اذا کان له مادّة» وسائل الشیعة، ج۱، ص ۱۴۹،ح۴) به واسطه خصوصیت در محل ابتلا دانسته و میفرمایند: «تخصیص به ذکر حمام در دلیل، به واسطه خصوصیت در حکم نبوده، بلکه به واسطه خصوصیت در ابتلاء است؛ چرا که در آن زمان حوضهایی که منبع داشتند تنها در حمامها پیدا میشدند. در حقیقت آب حمام با اتصال به منبع آب، داخل در مستثنی منه نمیشود و با انفصال از آن، استثنا از کلیّت مذکور نخواهد بود.»
👈بنابراین حکم آب حمام، تفاوتی با آبهای دیگر نخواهد داشت.
✅ آیتالله حاج سید موسی شبیری زنجانی نیز در رساله توضیح المسائل خود همین حکم را بیان نموده و در مسأله ۳۶ میفرمایند: «در حمامهایی که به آب لولهکشی متّصل نیست، آبی که از شیرها و دوشهای آن میریزد، اگر با آب لولهها و حوض که متّصل به آن است، به قدر کرّ باشد، کر محسوب میشود.»
▪️در این زمینه نگاه کنید به: مستنبطات الأعلام فی شرح مستثنیات الأحکام، آیةالله حاج سید احمد زنجانی، ج۱، ص۱۶۷
#تطبیقات
#طهارت
#آب_حمام
#مستنبطات
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
نگاهی به مقالات شماره پاییز «پژوهشهای فقهی» و «فصلنامه پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی»
#تازههای_نشر
#نشریه
#فقه
#خبرنامه_پژوهشی
اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/934535
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
هدایت شده از شبکه نوآوریهای فقهی صراط
سومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط
قرارداد ریپو و شرط باز خرید در بیع
ارائه: فاضل مكرم حجةالاسلام و المسلمین محمد عشایری
زمان: یکشنبه ۷ دی ماه، ساعت ۱۲:۴۵
مکان: مدرسه امام کاظم علیه السلام
ثبت نام با ارسال پیامک : ۰۹۱۰۲۸۲۸۵۲۷
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
۹ جمادی الاولی: شهادت شیخ محمد بن مکی عاملی (شهید اول) سال۷۸۶ه.ق
📝نظر حضرتعالی در باب کتاب دروس شهید اول چیست؟
📚آیتالله العظمی شبیری زنجانی: کتاب دروس شهید اول که ناتمام ماند، بعد از مراجعه به جواهر و همه کتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زیادی در آن وجود دارد که در این کتابها نیامده است. کتاب دروس کتاب تازهای است و بر فقیه لازم است که حتی بعد از مطالعه جواهر الکلام به دروس مراجعه کند و از مطالب ابتکاری آن بهره ببرد.
#پوستر
#استفتائات
—
مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰آثار پژوهشی
✅دلالت صیغه نهی بر حرمت
✳️ آیتالله العظمی شبیری زنجانی دلالت نهی بر حرمت را از چه باب میدانند؟
🔅به نظر ما هیئت «لا تفعل» دلالت بر حرمت دارد؛ امّا در مورد تقریب دلالت این هیئت بر حرمت، دیدگاهای متعددی وجود دارد که در ذیل به بررسی آنها پرداخته میشود:
🔹اوّل. دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت، وضعی است
🔸دوم. دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت، اطلاقی است.
🔹سوم. برخی مانند مرحوم آقای خوئی دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت را از باب حکم عقل یا عقلاء، میدانند.
🔆نظر حضرت استاد در این باره را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/140582
#اصول
#دلالت
#دلالت_نهی
#آثار_پژوهشی
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة
🏴
مجلس عزاداری شهادت جانسوز امّ الائمةالنجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
▪️سخنرانان: حجج اسلام آقایان حائری قزوینی، میردامادی و رفیعی
▪️مداح: آقای حاج عباس حیدرزاده
▫️زمان: دوشنبه تا چهارشنبه(13 تا 15جماديالأول) - ساعت 10:30
▫️مکان: بلوار آیتالله حائری، کوچه6، دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔺این مراسم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می گردد و بطور زنده از صفحه رسمی اینستاگرام دفتر پخش خواهد شد.
@zanjani_net
🔰تطبیقات
✅ تنزیل اطلاقات بر مرتکزات عقلائیه
🔸اشاره
بعضی از فقها غساله را پاک میدانند. استدلال این گروه بعد از اصل و روایات (وسائل الشیعه، ج۱، ص ۲۲۲) به این دلیل است که اگر غساله در اثر نجاستی که در لباس است منفعل شود، هرگز نمیتوان لباس نجس را با آب قلیل آب کشید.(المسائل الناصریات، ص ۷۳)
🔹نقد دلیل
اما دلیل این دسته از فقها مورد نقد مرحوم آیتالله حاج سید احمد زنجانی قرار گرفته است. ایشان میفرماید: «بین نجاست آبی که از لباس بیرون آمده و نجاست آبی که در آن باقی مانده، ملازمهای نیست؛ چرا که مرتکز ذهنی، انتقال آلودگی از لباس به آب است، مانند آلودگیهای صوری. گویی آب، کثافات لباس را به خود میگیرد و آن را میبرد، و از همین رو آب، آلوده و لباس، طاهر خواهد شد. بنابراین اطلاقات ادله تطهیر بر همین ارتکاز منزّل شده است؛ اطلاقاتی که حکم میکند که آب نجس است و محل پاک؛ و از همین رو مشهور قائل به نجاست غساله شدهاند.»
البته ایشان آبی را که برای استنجا استفاده شده است مستثنی میدانند، آن هم به دلیل دستهای از اخبار که به نجس نشدن چنین آبی تصریح نمودهاند.
✅توضیح المسائل
در مسأله ۲۷ رساله آیتالله شبیری زنجانی درباره «غساله آب قلیل» میخوانیم:
آب قلیلی که برای برطرف کردن عین نجاست روی چیز نجس ریخته شود و از آن جدا گردد، نجس است، بلکه بنابر احتیاط از آب قلیلی هم که بعد از برطرف شدن عین نجاسات برای آب کشیدن چیز نجس روی آن میریزند و از آن جدا میشود، باید اجتناب کرد، حتی بنابر احتیاط در صورتی که محلّ به مجرّد شستن با آن آب پاک شود، باید از آن اجتناب کرد.
ولی آبی که با آن مخرج بول یا غائط را میشویند با پنج شرط پاک است:
اول: بو، رنگ یا مزه ان به سبب ملاقات با نجاست تغییر نکرده باشد.
دوم: نجاستی از جای دیگر به آن نرسیده باشد.
سوم: با بول یا غائط، نجاست دیگری مثل خون بیرون نیامده باشد.
چهارم: ذرّههای غائط در آب نباشد.
پنجم: بیشتر از معمول نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد.
▪️برای بحث بیشتر ن.ک: مستنبطات الأعلام فی شرح مستثنیات الأحکام، آیتالله حاج سید احمد زنجانی، ج۱، ص ۱۶۸
#تطبیقات
#طهارت
#غساله
#مستنبطات
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
نگاهی به خلاصه مقالات شماره 103 فصلنامه «فقه»
1️⃣«قاعده نیت و گستره آن»
2️⃣«نظریه تزاحم واجبات شرطی در قانونگذاری (نظریهای در قانونگذاری بر اساس عناوین ثانوی)»
3️⃣«بررسی و تحلیل مبانی مشروعیت «ولی عرفی» در فقه»
4️⃣«استحاله ابزار حل مشکل مواد مصرفی وارداتی»
5️⃣حکم مصافحه با اجنبیه غیرمسلمان در عرصه تشریفات بینالملل
6️⃣شناسایی موضوع عقد در ضمان عرفی
7️⃣پندارواره کراهت حضور زن نزد محتضر
خلاصه مقالات را اینجا بخوانید:
👉 https://b2n.ir/541158
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
هدایت شده از عصرانه علمی
جلسه عصرانه علمی 36📚
طرح مسأله 🎤
🔹موضوع:
نقش شئون معصومین در استظهار از متون دینی
🔹با ارائه:
حجتالاسلام والمسلمین سید محمد رضی آصف آگاه حفظهالله
🔹زمان:
دوشنبه 15 دیماه ۹۹ 📆
۱۲:۵۰ الی ۱۴:۱۵ ⏰
🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن فارسی
@asranehelmi
🔰تطبیقات
✅ نقدی بر استدلال به یک روایت
🔹صاحب عروه برای استدلال به اینکه ازدواج موجب توسعه در رزق است، به روایتی از اسحاق بن عمّار استدلال نموده و میفرماید:
«المستفاد من الایة و بعض الاخبار انه(ای النکاح) موجب لسعة الرزق، و فی خبر اسحاق بن عمار قلت لابی عبدالله علیه السلام: الحدیث الذی یرویه الناس حق ان رجلا اتی النبی صلی الله علیه و آله: و سلم فشک الله الحاجة فامره بالتزویج حتی امره ثلاث مرات. قال ابو عبدالله علیه السلام: نعم هو حق، الرزق مع النساء والعیال.»(العروة الوثقی، ج۲، ص ۷۹۶)
💠آیتالله العظمی شبیری زنجانی در نقد بیان ایشان میفرمایند:
🔸مرحوم مصنف اشاره میکند که اینکه نکاح سبب زیادی روزی میشود، علاوه بر آیه کریمه، از روایات هم استفاده میشود، و سپس روایت اسحاق بن عمار را ذکر میکنند که در آن امام علیه السلام حدیث مروی از پیامبر صلی الله علیه و آله را در مورد امر به تزویج برای رفع احتیاج تصدیق نموده، و خود حضرت میفرماید که رزق همراه زنان و عیال میباشد.
🔸🔹البته روایات بسیاری که مستفیض بوده و اطمینان به صدور آنهاست دلالت میکند که نکاح سبب زیادی رزق است، ولی روایتی که ایشان نقل کردهاند ضعیف السند است. بهتر بود ایشان از روایات صحیح السند، یا موثق نقل نموده، یا لااقل به استفاضه روایات اشاره میکردند.
👈سند این روایت چنین است: «عدة من اصحابنا، عن احمد بن أبی عبدالله عن أبی عبدالله الجامورانی عن الحسن بن علی بن ابی حمزة عن المؤمن عن اسحاق بن عمار »
✅در این سند لااقل ابو عبدالله جامورانی و حسن بن علی بن ابی حمزه، ضعیف میباشند.
🔳کتاب النکاح، ج۱، ص ۸
#تطبیقات
#نکاح
#رزق
#رجال
#ابو_عبدالله_جامورانی
#حسن_بن_علی_ابن_ابی_حمزه
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
۲۳ جمادی الاولی
وفات آیت الله العظمی سید محمد حجت کوه کمرهای سال ۱۳۷۲ه.ق
مدفون مدرسه حجتیه قم
آیتالله العظمی شبیری زنجانی: وقتی آقای حجّت از نجف به قم آمد و درس شروع کرد، هنوز تقریرات و نوشتههای مرحوم اقای نایینی چاپ نشده بود. مرحوم آقای حجّت خیلی محیط بود و حافظه فوق العادهای داشت. زحمت هم خیلی کشیده بود ولی آن مقدار که من در درس ایشان شرکت کردم، ابتکاری ندیدم. وی نوعا مطالب دیگران را خیلی زیبا بیان میکرد. ویژگی آقای حجّت که شاید امتیاز مهمّ وی هم باشد، روایت فهمی وی بود. آقای حجّت رجالی هم بود. وی شاگرد آسید ابوتراب خوانساری و در رجال، ملّای به قاعدهای بود.
جرعهای از دریا، ج ۳، ص ۴۶۰
#پوستر
---
🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
۲۶ جمادی الاولی: وفات علامه میرزا محمد حسین نایینی سال ۱۳۵۵
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
معروف است که مرحوم آقای نائینی بیشتر درباره قواعد کلی به بحث و تدقیق میپرداختند. از این رو مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی در فهم روایات و جزئیات احکام بر ایشان تقدم داشت و ایشان در قواعد و کلیات مباحث فقهی بر مرحوم اصفهانی مقدم بود.
▪️جرعهای از دریا، ج۴، ص ۴۹۳
#پوستر
---
🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
🔰تطبیقات
✅ بررسی سند یک روایت در باب کراهت عزوبت
🔹متن روایت: حدّثنا هارون بن موسى قال حدّثنا محمّد بن عليّ بن معمّر الكوفيّ عن محمّد بن الحسين ابن أبي الخطّاب عن عليّ بن أسباط عن ابن فضّال عن الصّادق عن أبيه عن آبائه عليهم السلام عن النبيّ صلّى اللّه عليه و آله قال: شرار امّتى عزّابها. (جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) ؛ ج۲۵ ؛ ص۹۸)
💠آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔸در سند اين روايت تمام افراد از اجلاء ثقات هستند. البته «ابن فضال» فطحى ثقه است، مگر «محمد بن على بن معمر كوفى» كه توثيق صريح ندارد، ولى از آنجا كه از مشايخ اجازۀ «تلعكبرى»(هارون بن موسی) بوده، مىتوان آن را علامت اعتبار دانسته، و وى را توثيق كرد.
🔸🔹البته در سند روايت سقط يا ارسالى رخ داده است، چرا كه مراد از «الصادق عليه السلام» امام ششم است نه مفهوم وصفى آن، و از آنجا که «ابن فضال» متوفى ۲۲۴هـ.ق بوده (يعنى ۷۶ سال بعد از وفات امام صادق عليه السلام) و آن حضرت را درك نكرده است، در سند روايت سقط يا ارسال وجود دارد.
✅ولى مضمون روايت از روايات ديگر هم استفاده میشود، و مجموعاً اطمينان به صدور آن مىباشد.
🔳كتاب نكاح (زنجانى)؛ ج۱، ص:۱۲-۱۴
#تطبیقات
#نکاح
#عزوبت
#رجال
#ابن_فضال
#تلعکبری
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
۲۸ جمادی الاولی، آیتالله حاج سید رضا صدر
دقت در تعبیر
آیتالله العظمی شبیری زنجانی: آقای حاج آقا رضا صدر میفرمود: برای نام بردنِ پیامبرِ خاتم حضرت محمد صلّی اللهعلیه و آله و سلّم از تعبیر رایج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مسشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند. بهتر است ما از تعابیری نظیرِ«خاتم الانبیاء»، «پیامبر خاتم»، «رسول خدا»، «رسول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.
▪️جرعهای از دریا، ج۴، ص ۶۴۵
#پوستر
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
۸ جمادی الثانی؛ سالروز ارتحال آیتالله علامه سید عبدالحسین شرف الدین صاحب المراجعات (۱۳۷۷ه.ق)
پرسش: آیا مناظرات المراجعات واقعی است؟
پاسخ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
مرحوم شرف الدین با شیخ سلیم بشری – شیخ الأزهر- درباره شیعه بحث داشته و به سؤالات او درباره تشیع پاسخ داده بود. این نوشتهها در ماجرای جنگ بین فرانوسویها و مسلمانان در لبنان از بین رفت و خسارات مهمّی به ایشان وارد شد، ولی مرحوم شرف الدین که دارای حافظهای قوی بود، مضمون آن سؤال و جوابها را مجدّدا نوشت، هر چند عین الفاظ شیخ الأزهر و عین پاسخهای خود او نبود. کتاب المراجعات مضمون آن سؤال و جوابها است.
#پوستر
#پرسش_پاسخ
---
🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅آیا نکاح فضولی قبل از اجازه، آثار عقد اصیل را دارد؟
بخش اول
🔸اگر عقد ازدواج از جانب یک طرف، لازم _ چه از طرف اصیل و چه از طرف مُجیز که رضایت خود را ابراز کرده _ و از طرف دیگر فضولی باشد؛ در فرض حصول ردّ، به اتفاق فقها احکام مصاهره مترتّب نمی شود؛ مگر در خصوص ترویج مادر معقوده که شاید درباره آن ادّعای حرمت شود. این ادّعا در قواعد درباره عقد مادرِ دختری که «من له الإجازۀ»، عقد آن دختر را ردّ کرده، به صورت احتمال، با تعبیر «علی إشکال فی الأمّ» ذکر شده است.
🔹توجیه کلام علامه: وجود فرق بین تزویج مادر و تزویج دختر
البته چنین اشکالی به علامه حلی وارد نیست و فارق در مسأله کلام مرحوم فخرالمحققین است که در توضیح کلام ایشان فرموده: «اگر فسخ، نقض عقد از زمان فسخ باشد عقد قبل از فسخ اثر خود -گرچه اثر حکمی- را داشته و پس از آن از اثر میافتد و در این صورت بین نکاح مادر و نکاح دختر فارق پیدا میشود».
👈توضیح کلام ایشان و ادامه مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/070567
#یادداشت_محقق
#فقه
#فضولی
#نکاح
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از عصرانه علمی
جلسه عصرانه علمی37📚
طرح مسأله 🎤
🔹موضوع:
آشنایی با دانش نسخه شناسی و تصحیح متن روایات
🔹با ارائه:
استاد محمد باقر ملکیان حفظهالله
🔹زمان:
دوشنبه 6 بهمن ۹۹ 📆
13 الی 14:30 ⏰
🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن فارسی
@asranehelmi
هدایت شده از دین، سلامت و سبک زندگی
#خبر_پژوهشی
#هیئت_اندیشه_ورز
#نشست_تخصصی
🔹 با توجه به تصریح مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن های آمریکایی، هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان در نشستی علمی به بررسی ابعاد فقهی و پزشکی این موضوع می پردازد:
موضوع:
«بررسی مبانی فقهی ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی»
با حضور اساتید محترم:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر وحدتی شبیری (ریاست محترم دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
سرکار خانم دکتر مشکات (استاد و متخصص ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد)
دبیر علمی: حجتالاسلام محمد ضیا روحانی
زمان:
پنجشنبه 99/11/9 ساعت 10
حضور در نشست با استفاده لینک زیر:
https://www.skyroom.online/ch/kalamona/fegh-salamat
لطفاً از مرورگر گوگل کروم استفاده و به عنوان مهمان وارد شوید.
اخبار هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی را از طرق زیر دنبال کنید:
سایت اینترنتی: www.salamngo.ir
کانال ایتا: https://eitaa.com/salamngo
کانال سروش: http://sapp.ir/salamngo
صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/salam.ngo?r=nametag
✅ هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
┈┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈┈
🔰تطبیقات
✅ نکاح مستحب تعبّدی است یا توصّلی؟
🔸متن مسأله
«المستحب هو الطبيعة اعم من أن يقصد به القربة أو لا؟ نعم عباديته و ترتب الثواب عليه و موقوفة على قصد القربة» (العروة الوثقی، ج۲، ص ۷۹۷)
💠آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
اینکه صاحب عروه مىفرمايند نكاح ذاتاً جزء مستحبات است، مستحب تعبدى نيست. بلكه مستحب توصلى است و قصد قربت يا عدم قصد قربت در تحقق غرضِ آن دخالت ندارد. مثل امر شارع مقدس به انفاق و دستگيرى از ضعفاء كه قصد قربت و يا عدم قصد قربت در تحقق غرض و مطلوبى كه شارع بخاطر آن غرض، اين اوامر را صادر كرده است، دخالت ندارد.
🔆البته در تمام توصليات اگر كسى قصد قربت كرد ثواب به او مىدهند. و اگر قصد قربت نكرد و لو غرض حاصل است ولى ثواب نمىدهند. و اگر امر توصلى، شرط يك واجبى باشد با اتيان آن بدون قصد قربت، شرط حاصل است ولى براى حصول اين شرط ثواب نمىدهند.
🔹مراد از عبادت در تعبیر صاحب عروه
عبادت اصطلاحات مختلف دارد ولى مراد از عبادت در اينجا به معناى خضوع خاص (عبادت ذاتيه) كه در مورد غير خدا شرك محسوب مىشود همانند به خاك افتادن و سجده كردن نيست، چون از جهت سنخ با هم فرق دارند و عبادت به اين معنى با قصد قربت حاصل نمىشود.
👈آنچه ايشان در اينجا اراده كرده است وظيفۀ عبد است كه عبد امتثال امر كند و مطابق دستور رفتار نمايد و متحرك به امر مولى شود، كه اينها احتياج به قصد قربت دارد.
🔳كتاب نكاح، ج۱، ص ۲۳ و ۲۴
#تطبیقات
#نکاح
#استحباب
#عبادت
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi