احتمالا بعد از خواندن این مطلب دیگه زیاد پفک نخورید !⛔️
▫️خوردن پفک چسبندگی روده را افزایش میدهد
▫️باعث یبوست میشود
▫️عمل دفع بدن را سخت تر میکند
▫️در نهایت باعث سرطان روده میشود
▫️همچنین عامل ایجاد کیست های تخمدان در زنان میشود
+ پفک تا 9 برابر وزنش، آب جذب میکند، پس معده را پر کرده و سبب بی اشتهایی میشود؛ و کودکان در اثر مصرف آن به کمخونی، کوتاهی قد، پوکی استخوان و ریزش مو دچار میشوند.
🔶مواظب استرس کودکان باشید
هر چقدر که موضوع کرونا بیشتر عنوان شود، کودکان استرس بیشتری تجربه میکنند و باعث خودبیمارانگاری در آنها شده به همین خاطر کودک احساس ناتوانی در مقابل این مشکل خواهد کرد و دچار آسیب روانی و احساس حقارت می شود. جهت کاهش آسیبهای روانی در محیط خانه در مورد بیماری بیش از حد صحبت نکنید، برای کودکان بیماری کرونا را فاجعه آمیز و غیر قابل کنترل عنوان نکنید و به صورت غیرمستقیم به کودکان رعایت نکات بهداشتی را آموزش دهید. به خاطر ماندن طولانی مدت در محیط خانه، حتما وقت کافی برای خندیدن و داشتن سرگرمی با کودکان اختصاص دهید و محیط خانه باید به دور از افکار منفی و باید باعث آرامش کودک باشد.
@Mignair
🔶 اخبار فضای مجازی از کرونا را به سالمندان اعلام نکنیم
میگنا- استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت عدم ایجاد نگرانی بیش از حد برای افراد #سالمند توسط اطرافیان و نزدیکان، یادآور شد: اطرافیان افراد #مسن باید بدون ایجاد #اضطراب و #نگرانی اضافی، رعایت نکات بهداشتی را به آنان تذکر دهند.
دکتر جمال شمس همچنین به ایجاد نگرانی بیش از حد ازسوی برخی منابع در #فضای_مجازی اشاره کرد و افزود: اگر اطرافیان اینگونه اخبار را دنبال می کنند نباید محتوای آن را به افراد مسن انتقال دهند.
این متخصص روانپزشکی افزود: افراد سعی کنند با روش هایی مثل تن آرامیدگی و توجه به #بهداشت خواب خود را آرام کنند، اما اگر بهبودی در حالشان ایجاد نشد، ترجیحا بدون مراجعه حضوری با پزشک خود مشورت کنند، در صورت لزوم مراجعه حضوری نیز بهداشت فردی را رعایت کرده و از ازدحام در سالن های انتظار مراکز درمانی بپرهیزند....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49880/preview/
💎
🔶روشهای برخورد با #زبان_درازی كودك
۱ـ رفتارهای جایگزین
رفتار كودك و تأثیر منفی حاضرجوابی او را بر بزرگترها و اساساً دیگران، با خونسردی و آرامش كامل برای او توضیح دهید و عبارات جایگزینی را برایش مثال بزنید. اگر كودكتان آشفته وعصبانی به نظر می رسد، حرفهای او را برایش تكرار كنید و به او نشان دهید منظور او را می فهمید. مثلاً «فكر می كنم از اینكه باید اسباب بازیهایت را جمع كنی عصبانی شده ای.» درباره احساس او و خودتان با هم صحبت كنید و تأثیر رفتار بی ادبانه او را صادقانه توضیح دهید. به او بگویید به جای این رفتار، مثلاً می توانست بگوید: «الان كمی خسته هستم اما چند دقیقه دیگر آنها را جمع می كنم»؛ وقتی هم كه كودكتان از عبارات مؤدبانه استفاده می كند و #رفتارهای بی ادبانه قبلی را پس می زند، حتماً او را تشویق كنید.
۲ـ اجازه دهید بین «رفتاری تند» و «پیشنهاد شما» یكی را انتخاب كند
وقتی رفتار بی ادبانه ای از بچه سر می زند، با قاطعیت اما كاملاً خونسر و آرام به او بگویید: «یا مؤدبانه حرف بزن یا اصلاً با تو صحبت نمی كنم.» به بچه بگویید اگر باز هم بخواهد زبان درازی یا بی احترامی كند، اتاق را ترك خواهید كرد و هنگامی به حرفهایش گوش خواهید داد كه او مؤدبانه و آرام صحبت كند. بعد از اینكه مدتی بچه را تنها گذاشتید تا خوب آرام شود، مؤدبانه از او بپرسید آیا برای درست صحبت كردن آماده است یا خیر؛ هرگز فراموش نكنید كه در همه حال و همیشه، باید عشق و محبت خود را به كودكتان نشان دهید.
۳ـ زبان درازی او را نادیده بگیرید
بچه ها محتاج جلب توجه والدین هستند. اگر نتوانند این توجه را از طرق مثبت به دست آورند، آن را از روشهای منفی هم كه شده به دست خواهند آورد؛ بنابراین وقتی بچه برای جلب توجه شما « زبان درازی » می كند، این كار را نادیده بگیرید. اگر پیامد «بد حرف زدن كودك» را به او نشان ندهید، (به عبارتی به او در جواب زبان درازی اش توجه نشان دهید، حتی اگر عكس العمل شما منفی باشد) در این صورت كودكتان این كار (زبان درازی كردن ) را دوباره تكرار خواهد كرد؛ اما اگر در این گونه مواقع به او هیچ توجهی ـ نه مثبت و نه منفی ـ نداشته باشید، او از تكرار آن پرهیز می كند.
۴ـ فقط بگویید «نه»!
از كودك خود بخواهید زبان درازی را متوقف كند و محترمانه حرف بزند. از «نه» گفتن به كودك نهراسید و این كار را تا وقتی ادامه دهید كه كودك تغییر رفتار مثبتی از خود نشان دهد. اینكه به #كودك اجازه دهید با شما یكی به دو كند اصلاً به نفع كودك نیست. بچه، بی ادبی را به سرعت یاد می گیرد و تغییر دادن این رفتار در كودك در آینده بسیار دشوار خواهد بود. اگر امروز به او یاد دهید چگونه با عصبانیت خود كنار بیاید و به روشی مناسب و مؤدبانه سخن بگوید، در درازمدت نتیجه بهتری خواهد داشت تا اینكه فقط بخواهید عصبانیت او را فرونشانید.
↙️کانال اخبار روانشناسی در ایتا👇
@Mignair
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 #روانشناسی
🔶آشنایی با اختلال دو قطبی
↙️کانال روانشناسی در ایتا 👇👇👇👇👇
🆔 @Mignair
🗣قدرت کلام
💢جایگاه فعلی شما در زندگیتان،وابسته به نوع کلام شما در گذشته است.
💢 کلمات مانند دانه هستند. هنگامی که شما کلمهای را بر زبان میآورید، شما به آن جان میبخشید و اگر به گفتن آن ادامه دهید، در نهایت به واقعیت شما تبدیل میشود.
💢همواره زندگی شما در جهت کلام شما حرکت میکند. خواه بدانید یا ندانید شما در حال پیشگویی آیندهتان هستید. بر زبان آوردن جملاتی مانند: من خوشبخت هستم، من قوی هستم، من رویایم را تحقق میبخشم، تنها مثبت اندیشی صرف نیست. با گفتن چنین جملاتی، شما در حال پیشگویی پیروزی و موفقیت برای آیندهتان هستید.
💢 اما متأسفانه اکثر مردم خلاف این را پیشگویی میکنند، آنها میگویند: من هیچوقت به موفقیت چشمگیری دست نمییابم، هیچوقت تناسب اندام خود را بدست نمیآورم، کسب و کار کِساد است، به احتمال زیاد اخراج میشوم. آنها نمیدانند که با این کار در حال پیشگویی شکست خود هستند. به عبارت دیگر، آنها با کلام منفیشان شکست، متوسط بودن و کمبود را به زندگی خود فرا میخوانند.
💢زمانی که شما صحبت میکنید، شما در حال کاشت دانه هستید و در نهایت شما محصولی را مطابق با کلام خود برداشت میکنید، مطمئن باشید که در حال کاشت دانههای مناسب هستید. به بیان دیگر، شما نمیتوانید منفی صحبت کنید و در عین حال زندگی مثبتی داشته باشید. شما نمیتوانید درباره شکست صحبت کنید و انتظار پیروزی داشته باشید. امکان ندارد درباره کمبود و فقر و نداری صحبت کنید و در عین حال فراوانی در زندگی شما جاری شود.
💢اگر شما کلام فقیری داشته باشید، زندگی فقیری خواهید داشت.
💢در طول روز از خود سوال کنید:
🌀آیا کلامی را را که بر زبان میآورم، همان چیزی است که میخواهم در زندگی من متجلی شود؟
💢زیرا هر آنچه شما بر زبان میآورید، آن را به زندگی خود دعوت می کنید.
💯کانال روانشناسی ایتا
@Mignair
🔶 «کرونا»؛ عاملی که باعث تغییر سبک زندگی مردم شد
میگنا- دکتر محمد حاتمی در خصوص نگرانی و #اضطراب ناشی از ویروس #کرونا اظهار کرد: کرونا یک مهمان ناخوانده است و یکی از ویژگیهایش این است که به صورت غیرمترقبه وارد کشور شده؛ هر عامل غیرمترقبه و ناگهانی اضطراب خاص خودش را دارد و طبیعی هم است که چنین پدیدهای ترس و اضطراب داشته باشد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی افزود: تا زمانی که این ترس و اضطراب منجر به اقدامات #پیشگیرانه و بهداشتی شود قابل قبول است، اما در دو حالت از نظر #روانشناسی قابل قبول نیست؛ اول اینکه کسی اصلا استرس نداشته باشد و موضوع را جدی نگیرد و در واقع آن را شوخی تلقی کند، در چنین حالتی از نظر ما اشکال وجود دارد. دوم اینکه همانطور که مشاهده میشود اضطراب بالاتر از حد طبیعی در درون افراد و خانوادهها وجود دارد که اثرات منفی دارد؛ اولین اثر منفی نیز روی سیستم ایمنی بدن است.
وی ادامه داد: فرض کنند شاید تا سه ماه آینده این قضیه وجود داشته باشد. در این سبک زندگی استرس وجود نداشته باشد، کار و تلاش باشد، اگر مجبوریم در خانه بمانیم کارهایی که میتوانیم در خانه به صورت دورکاری انجام دهیم پیش بگیریم. دومین کار نیز خود مراقبتی است. ویژگی #خودمراقبتی این است که هر فردی برای خودش یک خود مدیریتی داشته باشد...... ادامه👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49881/preview/
🔶 علت ترس همهگیر از کرونا چیست؟
میگنا- استیون تیلور، استاد و روانشناس بالینی در دانشگاه بریتیش کلمبیا با اشاره به خالی شدن بسیاری از فروشگاههای کشورهای درگیر #کرونا از اقلام مختلف میگوید: "خرید ناشی از وحشت" هنگامی اتفاق میافتد که مردم از #کمبود منابع نگران شوند.
به گفته این روانشناس برخی از مردم از #هراس کرونا به فروشگاهها هجوم آورده و به زعم خود در تلاشاند تا از جمعیت پیشی گرفته و اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند اما در واقع این افراد دچار هراس از همهگیری شدهاند.
یکی از مشکلات "خرید ناشی از وحشت" این است که منجر به "وحشت" بیشتر میشود. به گفته تیلور زمانی که مردم در فروشگاهها فردی را میبینند که دچار #حمله هراس شده و چرخ خرید خود را به طور افراطی از اقلام مختلف و بیش از اندازه پر میکند، دیگران نیز دچار این ترس و نگرانی میشوند که با کمبود منابع غذایی، دارویی و بهداشتی مواجه شده و در نتیجه به خرید بیشتر روی میآورند.
ترکیب ترس، اضطرار و تصور کمیاب شدن منابع میتواند منجر به موارد غیرعادی در رفتارهای افراد شود. برای مثال در روزهای اخیر بسیاری شاهد دعوای افراد بر سر خرید آخرین اقلام ضدعفونیکننده در فروشگاهها بودهاند.
این احساس اضطرار مردم را به سمت خرید بیشتر از آن چه که نیاز دارند، میبرد و این خرید اگرچه در واقع برای آنها ضروری نیست اما به آنها حس امنیت میبخشد. این امر میتواند جامعه را به سمت کمبود و کمیاب شدن منابع به طور واقعی ببرد. بنابراین، ترس از کمبود منابع میتواند کمبودهای واقعی ایجاد کند.
⚪ انبار کردن کالاها میتواند یک #مکانیسم مقابلهای باشد
پل اسلوویچ، استاد روانشناسی دانشگاه میگوید انبار کردن کالاها و مواد غذایی و دیگر اقلام ضروری از سوی مردم راهی برای مقابله با بلاتکلیفی و دیگر مشکلاتی است که کووید-۱۹ با خود به همراه میآورد.
اسلوویچ میگوید کنترل یک عامل #روانی بسیار مهم برای آرامش ما است. در صورتی که احساس کنیم راهی برای محافظت از خود داریم، به آرامش درونی بیشتری دست خواهیم یافت. استفاده از مواد ضدعفونیکننده و شستوشوی دستها از معدود کارهایی است که افراد میتوانند از آن برای محافظت از خود در برابر کرونا استفاده کنند. از همین رو هجوم مردم برای خرید بیش از حد این اقلام جای تعجب ندارد، چرا که گزینههای محافظتی بیشتری برای مردم در این زمینه وجود ندارد.
تیلور میگوید خرید ناشی از وحشت میتواند #اضطراب را کاهش دهد اما اثرات آن معمولاً کوتاه مدت است. وی میگوید افرادی که تمایل به #خرید وحشت دارند، احتمالاً نگران موارد دیگر مانند آلوده شدن هنگام مسافرت با مترو یا اتوبوس نیز خواهند شد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49882/preview/
🔶خطرخودکشی در اختلال #دوقطبی نوع دو
خطر #خودکشی در اختلال دوقطبی نوع II بالاست. تقریباً یک سوم افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع II از سابقه اقدام به خودکشی در طول عمر خبر می دهند. به نظر می رسد که میزان شیوع اقدام به خودکشی در طول عمر، در اختلال دوقطبی نوع II و نوع I مشابه باشد(به ترتیب ۴/۳۲ و ۳/۳۶ درصد). مهلک بودن این اقدامات، که به صورت نسبت پایین تر اقدامات خودکشی به خودکشی های به انجام رسیده تعیین شده است، امکان دارد در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع II در مقایسه با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I، بالاتر باشد.
ممکن است در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، بین شاخص های ژنتیکی و خطر بیشتر رفتار خودکشی گرا ارتباط وجود داشته باشد، از جمله ۵/۶ برابر خطر بالاتر خودکشی در خویشاوندان درجه اول افراد شاخص دوقطبی نوع II در مقایسه با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I.
🔻پیامدهای کارکردی اختلال #دوقطبی نوع II
گرچه شماری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع II بین دوره های خلقی به سطح کامل عملکرد برمی گردند، اما حداقل ۱۵ درصد همچنان کژکاری میان دوره ای دارند و ۲۰ درصد مستقیماً به دوره خلقی دیگر، بدون بهبود میان دوره ای، منتقل می شوند. بهبود کارکردی به طور قابل ملاحظه ای از بهبود نشانه های اختلال دوقطبی نوع II عقب می ماند، مخصوصاً در رابطه با بهبود شغلی، که با وجود سطح برابر تحصیلات با کل جمعیت، به جایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین تر می انجامد.
🔻افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع II در آزمون های شناختی، به استثنای حافظه و فصاحت معنایی، ضعیف تر از افراد سالم عمل می کنند، و اختلال شناختی آنها شبیه افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I است. اختلالات شناختی مرتبط با اختلالات دوقطبی نوع II در مشکلات شغلی دخالت دارند. بیکاری طولانی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی با دوره های بیشتر افسردگی، سن بالاتر، میزان بیشتر اختلال وحشتزدگی کنونی، و سابقه اختلال مصرف الکل در طول عمر، ارتباط دارد.
@Mignair
🔶 افراد دارای علائم چه زمانی باید به مراکز درمانی مراجعه کنند؟
میگنا- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گقت: اگر افراد عادی که مشکلات زمینهای ندارند و دچار #علائم سرماخوردگی از قبیل تب، سرفه و آبریزش بینی شده اند فقط در منزل بمانند و با رعایت نکات بهداشتی مراقب باشند #ترشحات بینی و دهانشان با سایر افراد منزل تماس نداشته باشد. افراد دارای این علائم در منزل از #ماسک استفاده کرده و در منزل استراحت کنند.
▫ دکتر عابدینی ادامه داد: این افراد میتوانند از داروهای معمول #سرماخوردگی استفاده کنند و لازم نیست به پزشک مراجعه کنند.
▫ این فوق تخصص ریه تاکید کرد: اما اگر افراد در بین این علائم، دچار #تنگی نفس شدند به این معنا که در راه رفتن و در حالت نشسته احساس تنگی نفس دارند حتماً به نزدیک ترین مرکز درمانی معرفی شده برای معاینه بیماران کرونایی مراجعه کنند.
▫ این فوق تخصص ریه فزود: در فصل اپیدمی اگر تست میکروبی که از ته حلق بیمار و بینی گرفته میشود، منفی هم باشد به این معنا نیست که کرونا ندارد به همین خاطر در فصل اپیدمی در مورد تمام کسانی که دچار علائم سرماخوردگی شده اند احتمال کرونا را در نظر میگیریم و به آنها توصیه اکید میکنیم که تمام احتیاطات لازم را برای پیشگیری از انتقال بیماری انجام دهند.
▫ عابدینی تاکید کرد: این مسئله به معنای آن نیست که افراد از سرماخوردگی دچار وحشت و ترس شوند بلکه باید احتیاط و مراقبتهای لازم را در نظر بگیرند و نگذارند که ترشحات بینی، سرفه و عطسه شأن با افراد دیگر تماس داشته باشد و بهداشت فردی را با شدت بیشتری رعایت کنند.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49884/preview/
🔶 اختلال تعامل اجتماعی بی قید و بند یا DSED
ميگنا- اختلال تعامل اجتماعی بی قید و بند در راهنمای تشخیصی و آمار اختلالات روانی (DSM-5) الگوی رفتاری تعریف شده که در آن “کودک با افراد غریبه ارتباط برقرار کرده و #تعامل دارد” ( انجمن روانشناسی آمریکا، ۲۰۱۳).
🔹 اختلال تعامل اجتماعی بی قید و بند یک اختلال اضطرابی و #تروما در نظر گرفته می شود که ناشی از کمبود محبت و رفتارهای غفلت گونه #والدین در دو سال اول زندگی کودک می باشد. اگرچه بسیاری از کودکانی که در کودکی مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته اند می توانند نشانه هایی از این اختلال را داشته باشند اما اختلال تعامل اجتماعی بی قید و بند بیشتر در بین کودکانی مشاهده می شود که دوران کودکی خود را در مؤسسات پرورش کودک گذرانده اند. این کودکان امکان برقراری ارتباط مناسب و سالم با اطراف خود را ندارند.
🔹 اختلال تعامل اجتماعی بیقید و بند یا DSED چیست؟
اختلال تعامل اجتماعی بیقید و بند یکی از اختلالات روانی مرتبط با تروما و استرس است که در کودکان بروز پیدا میکند. برجستهترین نشانهی اختلال تعامل اجتماعی بیقید و بند این است که کودک رفتاری نامتناسب با فرهنگ و بیش از حد صمیمی و نزدیک با افراد ناآشنا و نسبتا غریبه دارد. این رفتار دوستانهی افراطی مرزهای اجتماعی و فرهنگی را که کودک در آن زندگی می کند زیر پا میگذارد. شوربختانه برخی از خانوادهها بر این باورند که این رفتار کودک نشاندهندهی روابط عمومی بالای کودک و اجتماعی بودن اوست. اما این رفتار بسیار آسیبزاست و میتواند سو استفاده از کودک را به دنبال داشته باشد. این اختلال روانی به دلیل شیوههای فرزندپروری نادرست، ارتباط اجتماعی ضعیف والدین با کودک و غفلت والدین نسبت به نیازهای روانی – احساسی کودک بروز پیدا میکند. هنگامی که کودک دلبستگی عاطفی خود را نسبت به والدینش از دست میدهد به دنبال جبران کاستیها و کمبودهای خود خواهد بود و به تعامل اجتماعی بیقید و بند روی میآورد. پس در اختلال تعامل اجتماعی بیقید و بند هم مانند اختلال دلبستگی واکنشی، رفتار نادرست والدین و مراقبان با کودک زمینهساز بروز اختلال روانی میشود.
🔹 نشانهها و معیارهای DSM 5 برای اختلال تعامل اجتماعی بیقید و بند
در DSM 5 معیارها و نشانههای گوناگونی برای شناسایی اختلال تعامل اجتماعی بیقید و بند یاد شده است. به یاد بسپارید تشخیص اختلال روانی از سوی روانشناس انجام میشود. پس اگر احساس میکنید که کودکتان چنین نشانههایی دارد به روانشناس کودک مراجعه کنید تا مطمئن شوید کودکتان دچار اختلال دلبستگی واکنشی هست یا نه.
A: مجموعهای از رفتارها که در آن کودک به طور فعال و افراطی به بزرگسالان ناآشنا نزدیک میشود و با آنها ارتباط برقرار میکند. این رفتارها را حداقل با ۲ مورد از ۴ مورد زیر نشان میدهند:
۱- کودک از نزدیک شدن و برقراری ارتباط با بزرگسالان ناآشنا خجالت نمیکشد یا خجالتش بسیار اندک است.
۲- رفتار فیزیکی و کلامی کودک بیش از اندازه خودمانی است که با فرهنگ جامعه و با اصول اجتماعی نسبت به سن او مغایرت دارد.
۳- هنگامی که رفتارهای ماجراجویانه از کودک سر میزند اصلا برنمیگردد و به والدین یا مراقب بزرگسالش نگاه نمیکند که ببیند آیا این رفتار را تایید میکنند یا نه. یا اینکه کمتر برای تایید به والدینش نگاه میکند حتی در #محیطها و شرایطی که ناآشنا باشد.
۴- کودک دوست دارد به همراه بزرگسالان ناآشنا برود و در این کار هیچ تردید و شکی نشان نمیدهد یا این شک و تردید بسیار کم است......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49886
🔶انواع اسکیزوفرنی در DSM-IV
۱) اسکیزوفرنی پارانوئید Paranoid
وجود هذیانهای نظامیافته و یا توهمات شنیداری وسیع، از مهمترین علایم این نوع اسکیزوفرنی میباشد. بیمار اسکیزوفرنی پارانوئید به هذیانهای گزند و آسیب مبتلا است که بسیار نظاممند، پیچیده و شبیه به معماهای ناشناخته میباشد. این بیماران بسیار خودبزرگبین بوده و به مکانها و افراد مشهور بسیار علاقهمند هستند. به عنوان مثال سعی بر این دارند که دولت را برای چگونگی اداره مملکت راهنمایی کنند. به این دسته از اختلالات، هذیان عظمت گفته میشود. علاوه بر این ممکن است هذیان حسادت نیز در آنها دیده شود. یعنی فرد اعتقاد قوی نسبت به اینکه شریک جنسی آنها خیانتکار است، داشته باشد. این بیماران، به ندرت چهار A بلولر را از خود نشان میدهند.
۲) اسکیزوفرنی آشفته یا سازماننیافته Disorganized
بارزترین ویژگی رفتاری در این بیماران، حماقت و گسیختگی افکار است. این نوع #اسکیزوفرنی قبلا هبفرنیک خوانده میشد. آنها بدون هیچ محرکی، خندههای شدید سر داده و شکلک درمیآورند. رفتارهای شاد ولی مضحک و نامانوس و همچنین پرحرفیهای بیمعنی از دیگر ویژگیها میباشد. گاهی نیز توهمات و هذیانهای گذرا و نامنظم ایجاد میشود. این بیماران اغلب نسبت به حمام کردن و تمیز کردن خود بیتفاوتند و گاهی ممکن است مواد دفعی بدن خود و کثافات دیگر را نیز بخورند.
۳) اسکیزوفرنی کاتاتونیک Catatonic
مهمترین ویژگی این اختلال رفتار حرکتی است که یا به شدت برانگیخته و یا کاملا منجمد و بیحرکت است و گاهی هم بین این دو حالت در نوسان میباشد. شروع این اختلال ناگهانی است. این اختلال را میتوان به دو نوع تقسیم کرد:
الف) کاتاتونیک هیجانی Excited
معمولا همراه با فعالیتهای حرکتی شدید و گاهی خشونتآمیز است.
ب) کاتاتونیک انزواگرا Withdran
معمولا توام با بازداری کلی، بهتزدگی، عدم تکلم، منفیگرایی، انعطافپذیری مومی شکل و در برخی موارد وضعیت نباتی میباشد.
۴) اسکیزوفرنی باقیمانده Residual
ویژگی این نوع اسکیزوفرنی فقدان نشانههای شاخص چون #هذیان، #توهم، عدم انسجام و رفتار بسیار آشفته میباشد. شواهد موجود برای این اختلال حاکی از وجود چند نشانه است که اگر چه نسبتا جزئی هستند ولی بسیار ناگوارند که عبارتند از:
انزوا یا کنارهگیری اجتماعی مشهود – اختلال آشکار در انجام وظایف – رفتارهای عجیب – اختلال شدید در بهداشت و نظافت شخصی- ابراز هیجانی کند، سطحی و یا نامناسب – تفکر عجیب، افسونی یا نامانوس – بیتفاوتی یا فقدان ابتکار عمل
۵) اسکیزوفرنی نامتمایز یا نامشخص Undifferentiated
این نوع اسکیزوفرنی با دیگر انواع آن متفاوت بوده و در طبقهبندیهای دیگر جای نمیگیرد. این تشخیص برای افراد پریشانی است که شواهدی از اختلال تفکر و ناهنجاریهای رفتاری و عاطفی نشان میدهند.
🌀کانال روانشناسی در ایتا
🆔 @Mignair