eitaa logo
بر ساحل عبقات
958 دنبال‌کننده
344 عکس
15 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 «عبقات» از زبان صاحب عبقات 📝در دست خطى که از میرحامدحسین(ره) به یادگار مانده است، جانِ کلام را از زبان خود او درباره عبقات مى‏توان دریافت، وى مى‏نگارد: 🔸در این زمان سعادت توأمان، کتاب«عبقات الأنوار فى إمامة الأئمّة الأطهار(عهم)» که تألیف این خاکسار است، مطبوع شود. و در این رد بر صاحب تحفه و جمیعِ متقدمین و متأخرین سنیان در اکثر مباحث کرده‏ام؛ و کتابى است به نهایت مبسوط و حافل، و به غایت منقح، و براى دفع وساوس کافل. و از غرائب اتفاقات آنکه: در آن منتخبات کتُب معظمه و منوره (زادهماالله‏ تشریفاً وتکریماً) و اَشرف و کربلاى مُعلّى، و دیگر کتب[کتاب] خانه‏هاى (مثل کلکته و دهلى و غیر آن) درج کرده‏ام، و این معنا نمى‏پندارم که احدى را اتفاق افتاده باشد. 🆔@mirhamedhosein
بر ساحل عبقات
#عبقات_الأنوار #میرحامدحسین 💠 «عبقات» از زبان صاحب عبقات 📝در دست خطى که از میرحامدحسین(ره)
کاش عزیزان فعال در بخش رسانه‌ای کنگره مرحوم میر حامد حسین به جای تصویری که برای متن انتخاب کردند، تصویر دستخط ایشان را منتشر می‌کردند! وقتی دسترسی به این اوراق ارزشمند وجود دارد، چرا تصویر دیگری جایگزین شود؟ @mir_hamedhoseyn_110
شاعر لبنانی مرحوم ابراهیم بن محمد بَرّی(1917_1997 م) در مدح امیر مؤمنان علیه السلام: يَشهَدُ اللهُ أنَّ كفَّكَ أعلَت رايَةَ المُصطَفى بِكُلِّ مَكانِ خداوند شهادت می‌دهد که دست تو پرچم [دینِ] محمد مصطفی صلی الله علیه وآله و سلم را در همه جای عالم برافراشته است.. @mir_hamedhoseyn_110
اللهم انصر إخواننا المجاهدين في فلسطين... 🇵🇸🤍 @mir_hamedhoseyn_110
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ روح ملکوتی استاد اخلاق روحانی فرزانه حجت الاسلام سید کاظم ارفع به ملکوت اعلی پیوست. اینجانب توفیق داشتم فقط یکبار ایشان را از نزدیک زیارت کنم.آن هم در سن حدود ۱۵ سالگی. مسجد محمدیه بعد از نماز عشا خدمتشان چند دقیقه‌ای بودیم. یادم هست صحبت آقای واعظ زاده خراسانی و افراطِ عجیب و غریب ایشان در موضوع وحدت شد و مرحوم استاد ارفع به شدت رویکرد ایشان را مورد انتقاد قرار دادند. رضوان خدا بر ایشان و همه‌ی علمای غیور. @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
امروز بخشی از کتاب‌های ما از اقطار عالم و بعد از سختیهای فراوان به دستمان رسید. در میان این آثار مهم کتاب بسیار کمیاب الکمال في أسماء الرجال اثر مهم رجالی عبد الغني المقدسي(٦٠٠ ق) هم بود. وقتی کتاب را دیدم یاد این عبارات مرحوم صاحب عبقات در شرح حال ابوزرعه رازی افتادم: " در کتاب كمال في أسماء الرجال که مأخذ تهذيب الكمال است، نیز ترجمه ابو زرعه را بِبسط وارد کرده،👈 لکن چون نسخه‌ی کمال که به دست این منکسر البال افتاد، کِرم خورده است و جابجا سطور عدیده از صفحات آن ضایع شده، لهذا نقل ترجمه بالتمام ممکن نشد،👉 قدریکه خوانده شد ملتقطا نقل می‌شود...قال في الكمال: عبيد الله بن عبد الكريم بن يزيد بن فروخ أبوزرعة الرازي الإمام أحد حفاظ الإسلام..." علمای ما برای دفاع از مکتب چه سختی‌ها که در تحصیل و نگه‌داری کتب نکشیده‌اند! امروزه وظیفه‌ی محققان به جهت سهولت نسبی دسترسی به منابع سنگین است. 📖 عبقات، حدیث غدیر، ج ۱، ص ۱۳۱
هدایت شده از حامد کاشانی
بر ساحل عبقات
👌 مطالب مهم و قابل تأمل مرحوم آیت الله مصباح یزدی رحمة الله علیه در موضوع وحدت و بیان حقایق در مقدمه‌ی کتاب "رساترین دادخواهی و روشنگری " ...در طول این سال‌ها بارها این شوق در دلم جوشش می‌یافت که در این محفل، جان و دل را با کلمات بانوی دو عالم و نور دیده‌ی رسول خاتم صلّی الله علیه وآله وسلّم، حضرت زهرا سلام الله علیها صفا و جلا دهم و در راه حبّ حضرتش عرض ارادتی کنم؛ اما خلجان این اندیشه که مبادا طرح گلایه‌ها و سوزهای دل صدیقه طاهره سلام الله علیها موجب حساسیت برادران اهل‌سنّت و احیانا عامل اختلاف بیشتر گردد مانع این امر مهم می‌شد. تا اینکه در سال جاری اتفاقی مبارک، برگ جدیدی را در ذهنم ورق زد. خطبه‌ی شریف حضرت زهرا سلام الله علیها با تأیید مراجع عظام حفظم الله به ثبت رسید و با شمارگان بالا چاپ و منتشر شد. این بار با خود اندیشیدم که آیا به رغم انتشار این خطبه در سطح عموم، خودداری از شرح و بیان آن گوهر ناب، توجیه معقولی دارد؟ به راستی وحدت مطلوب چگونه تحقّق می‌یابد؟ آیا رواست که انبوهی از حقایق مکتوم بماند و چه بسا با گذشتِ زمان، گرد و غبارِ انکار، حجاب آن شود؟ آیا صواب این نیست که مسائل علمی و تحقیقی، به دور از تعصبات و با انگیزه‌ی یافتن نور حقیقت بیان شود؟ مگر نه این است که حقیقت، وفادارترین پاسبان آیینِ اسلام و اهداف عالی آن است و باید تنها گم شده‌ی محافل علمی باشد تا دست‌های نورانی محقّقان صادق، راه بلدِ امینِ گرفتاران دریای شبهات باشند؟ حقیقت این است که یکی از برکات انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، زنده شدن نام حضرت زهرا سلام الله علیها در جامعه‌ی ما بود..... 🖌محمد تقی مصباح یزدی     رمضان المبارک ۱۴۳۱ ق                                    ۱۳۸۹/۵/۲۲ @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
یا مولانا یا محسن بن علی... مرحوم شیخ محمد حسن سمیسم (۱۲۷۹_۱۳۴۳ هـ) در مصیبت حضرت محسن بن علی صلوات الله علیهما چه جانسوز سروده است: هُــوَ أوَّلُ الـشـُّهَـداءِ بَــعــدَ مـُحَـمـَّد وَيَرى المُصابَ عَلى المُصابِ صَوابا ما اسطـاعَ يَـدفَـعُ عـَن أبيـه وَأمِّـه فَمـَضى لأحمدَ يَــشتَكِي الأصـحابا او اولین شهید پس از رسول خداست و دید که مرگ بهتر است از دیدن و تحمّل ظلم و مصیبت‌هایی که بر پدر و مادرش وارد می‌شود در حالی که نمی‌توانست آنها را کمک کند. زین سبب از دنیا رفت تا به جدش رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم شکایت اصحابش را بکند. عيون الرثاء في فاطمة الزهراء (منتخب كتاب الفاطميات)، ص ١٣٥ @mir_hamedhoseyn_110
🔆کثرت‌گراییِ(Pluralism) دینی؛ انحرافی خطرناک 🖌 بیان مرحوم آیت الله مصباح یزدی ‌...اگر کسی در شرایطی قرار گیرد که واقعا یقین داشته باشد راهی که می‌رود، صحیح است و احتمال خلاف ندهد، گرچه در واقع راهش اشتباه باشد، مستضعف است و این امکان هست که خدا او را ببخشد، به شرطی که در تشخیص حق کوتاهی نکرده باشد و به همان حدّی که می‌فهمد، عمل کند. با این حال برخی این فکر را ترویج می‌کنند که بت‌پرستان نه تنها پاکند، اهل بهشت هم هستند. کثرت‌گرایان مذهبی تصریح می‌کنند که نه شیعه بر سُنّی امتیازی دارد، نه سنّی بر شیعه؛ نه مسلمان را بر بت پرست برتری است و نه بت‌پرست را بر مسلمان.....حقیقت این است این گرایش، گرایشی انحرافی است... توجه کنیم که یکی از بزرگترین وظایف ما حفظ اصالت دین، مذهب و اعتقادات است و بیشترین بارِ این وظیفه بر دوش روحانیان است. 📕 رساترین دادخواهی و روشنگری (شرح خطبه فدکیه)، ج ۱، ص ۲۹۳ تا ۲۹۶ @mir_hamedhoseyn_110
وقتی کفتار یقین دارد که از حمله‌ی شیر در امان است، وحشی‌‌ می‌شود... لا يُنقِـصُ اللَّيـثَ وَطـأُ الكَلبِ غابَـتَه مَن يأمَنُ البَطشَ أبدى سَوأةَ الأدَبِ مرحوم شیخ محمد حسن آل سمیسم (۱۲۷۸_۱۳۴۲ ق) چه کرده در این بیت! چه تصویر زیبایی از صبرِ اصبر الصابرین امیر المؤمنین صلوات‌الله‌علیه و توحّش مهاجمان به بیت شریفش ارائه داده ! پ.ن: ترجمه، برداشت آزاد نگارنده از بیت است... @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
هدایت شده از بر ساحل عبقات
هدایت شده از بر ساحل عبقات
😔 روضه صدیقه طاهره سلام الله علیها توسط علامه حلی رضوان الله علیه ♦️ علّامه حلی رضوان الله علیه پس از برشمردن فضائل صدیقه طاهره سلام الله علیها از مصادر عامه چنین می‌فرماید: 🔶فَانظُر أيُّهَا العاقِلُ كَيفَ يَروي الجُمهورُ هذِه الرِّواياتِ وَيَظلمونَها وَيَأخُذونَ حَقَّها  وَيَكسِرون ضِلعَها ويُجهِضونَ وَلَدَها مِن‌ بَطنِها 🔷هان ای عاقل! بنگر که چگونه جمهورِ [راویان] در شأن او این روایات را نقل می‌کنند در حالی که [عمله‌ی ظلم و جور] به او ظلم کرده، حقش را غصب کرده، پهلویش را شکسته و فرزندش را در بطن او کشتند ! 📜 نسخه خطی کتاب نهج الحق وكشف الصدق، علامه حلي، نگه‌داری شده در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تاریخ کتابت: سال ۷۵۵ هجری قمری @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از کلمه سواء
🏴معنای فاطمیه چیست؟ پرسش اصلی این است.(1 از 2) در سال‌های اخیر شاهد هجوم به باورها و ارزش‌های شیعی توسط برخی با پوشش مفهوم مقدس "وحدت اسلامی" هستیم. یکی از مهم‌ترین موسم‌های بازی‌گری این جریان‌ ایام فاطمیه است که با تکنیک‌های متنوع در راستای سست کردن باورها و کمرنگ کردن هویت دینی شیعیان تلاش می‌کنند. برای نمونه؛ چند روز پیش آقای م.م نوشته بود: «از منابع اهل سنت راهی برای علم یا حتی گمان به وقائع مورد اعتقاد شیعه وجود ندارد» در نتیجه «نمی‌توان آن‌ها را در تنگنای انتخاب اهل بیت یا خلفا قرار داد» و از همین‌جا بر علیه این ستمگرانِ همیشه‌ی تاریخ یعنی شیعیان عزادار حضرت فاطمه سلام الله علیها تاخته؛ که چرا همواره به دنبال "تحمیل عقیده" سست و غیر قابل اثبات خود بر اهل سنت هستید؟ و مگر نمی‌دانید که «قدر و منزلت آن حضرت نزد آنان بدان حد است که در صورت اثبات چنین امری، آنها نیز هرگز با قاتل آن حضرت رفاقت ندارند»¹ شخص دیگری از همین جریان، پس از بیان این‌که درباره شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها «بحث علمی منتج و اقناع‌آور، قطعا منتفی است» راه‌کارش برای حل مشکل این است که: «شیعه باور دارد که در ایام رجعت، حق از پشت ابر ضخیم تاریخ بیرون می‌آید. سنی هم معتقد است که ظلم به خلفا در یوم‌تبلی‌السرائر آشکار می‌شود» پس «تا تجلی انکارناپذیر حق، طبق نص صریح قرآن باید به حبل الله چنگ بزنیم و به حکم عقل، کشمکش بر سر بحثی را که امکان اقناع علمی منتج ندارد، تا زمان مقدر رها کنیم»² و از این دست سخنانی که گویا این حضرات، خود را در نقش یک داور منصف و بی‌طرف تصویر می‌کنند که در پی تحقیقات گسترده برای کشف حقیقت و زدودن جهالت‌ها و تعصب‌ها و کاستن از خسارت‌ها در نهایت، لا جرم به این نتیجه منتهی شده که اسناد و مدارک شیعه، به اندازه‌ای نیست که پزشکی قانونی رأی به مقتول بودن حضرت زهرا سلام الله علیها بدهد. پس شهادت ایشان امری غیر قابل اثبات بوده و سخن گفتن درباره آن چیزی جز خسارت به بار نمی‌آورد. اما حقیقت آن است که روایت ایشان از فاطمیه و فرهنگ شکل یافته ذیل آن در طول تاریخ تشیع، روایتی نادرست بوده با معنای فاطمیه در فرهنگ شیعی فرسنگ‌ها فاصله دارد. آیا اساسا شیعیان، مدعی شهادتی از جنس ذبح و قتل مستقیم (شبیه شهادت سیدالشهدا علیه السلام) برای حضرت زهرا سلام الله علیها هستند تا اگر بنا بر ادعای آن‌ها ادله، وافی به اثبات قتل نبود آقایان در دادگاه عدلی که خود را به عنوان قاضی آن منصوب کرده‌اند؛ علیه شیعیان حکم صادر کنند؟ بله؛ کاملا درست می‌گویند که اعتقاد شیعیان به شهیده بودن حضرت زهرا سلام الله علیها به دلیل روایات رسیده از امامان در منابع شیعی³ و گزارش‌های تاریخی مبنی بر وجود این اعتقاد در میان شیعه در طول تاریخ تا زمان حضور امامان علیهم السلام است.⁴ اما مگر فاطمیه، در سبب مباشر رحلت حضرت خلاصه می‌شود که اگر فرض کنیم قتل مستقیم قابل اثبات نبود پرونده‌ی فاطمیه را تا قیامت مختومه اعلام کنیم و از پسِ آن، سخن گفتن در این زمینه را ممنوع کنند؟ برعکس؛ اتفاقا معنای فاطمیه در همین غبارآلود بودن فضای تاریخ در گزارش مهم‌ترین حادثه‌ پس از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه وآله نهفته است. فاطمیه به معنای پرسش از علت قهر حضرت زهرا سلام الله علیها با غاصبان خلافت است. فاطمیه به معنای پرسش از علت وصیت به دفن شبانه و مخفیانه با اصرار بر عدم حضور خلیفه است.⁵ فاطمیه به معنای پرسش از مکان قبر دختر پیامبر و علت مخفی بودن است آن هم با وجود آن جایگاه عظیمی که رسول اکرم صلی الله علیه وآله در زمان زندگانی خود برای ایشان بیان کرده بودند.⁶ فاطمیه به معنای پرسش از ضربه‌ای است که باعث کشته شدن ثلث سادات شد؛ همان پرسشی که عالم بزرگی مانند "ابن ابی دارم" که در ترجمه‌اش گفته‌اند: «الإِمَامُ الحَافِظُ الفَاضِلُ» و «كان موصوفا بالحفظ والمعرفة» كسي كه يك عمر به عنوان عالم سني شناخته مي‌شده «كان مستقيم الامر عامة دهره»⁷ به جائی رساند که در اواخر عمر در حضورش روضه‌ی «أنَّ عُمر رَفَسَ فَاطِمَة حَتَّى أَسقطتْ محسّناً» خوانده شود.⁸
هدایت شده از کلمه سواء
🏴معنای فاطمیه چیست؟ پرسش اصلی این است.(2 از 2) فاطمیه، آن آفتاب آشکاری است که با همه‌ی تلاش‌ها برای کتمان‌اش⁹ حتی ناصبی خبیثی مثل ابن تیمیه چاره‌ای جز اعتراف به هجوم به خانه‌ی وحی ندارد.¹⁰ فاطمیه، جدال میان دو مدرسه‌ است؛ مدرسه‌ای که ذیل حدیث «فَقَالَ: لَهَا أَبُوبَكْرٍ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ: لَا نُورَثُ مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ» و مدرسه‌ی دیگری که ذیل «فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ، فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ»¹¹ امتداد یافته است و دقیقا در امتداد همین دو جریان است که پیروان مدعی آن حدیث دروغین وی را به صورت خاص به لقب "صدیق" ملقب کرده‌اند؛ چرا که صادق بودن دو سوی این نزاع ناممکن است. پس در این تکاذب یا حضرت صدیقه سلام الله علیها صدیقه هستند یا طرف مقابل صدیق است.(به نحو قضیه مانعة الجمع) فاطمیه جدال میان دو اسلام است؛ یکی اسلام سقیفه و دیگری اسلام غدیر. آری؛ فاطمیه به معنای پرسش‌های بی پاسخ بزرگی است که سرور زنان بهشت از سر مهربانی و حرص بر سعادت و هدایت امت پدرشان با نثار جان پاکشان آن‌ها را به عنوان مشعل‌هایی سر راه انسان‌ها تا روز قیامت قرار داده‌اند تا بندگان خدا را از جهالت و ضلالت نجات دهند. فاطمیه، نوری نیست که دشمنان خدا قادر به خاموش کردنش باشند. فاطمیه، یک واقعه عادی نیست که کسی بتواند با ارائه یک کج‌روایت آن را به عنوان مرده‌ریگ تاریخ معرفی کند. فاطمیه، تاریخ‌ساز است. امت‌ساز است. تمدن‌ساز است. ———————————————- ۱. https://eitaa.com/azadpajooh/262 ۲. https://t.me/okhowahmag/3653 ۳. والمشهور الذي لا خلاف فيه بين الشيعة: أن عمر ضرب على بطنها حتى اسقطت ، فسمي السقط (محسناً) والرواية بذلك مشهورة عندهم ... ورواية الشيعة مستفيضة به، لا يختلفون في ذلك (تلخيص الشافي، شيخ الطائفة أبي جعفر محمد بن الحسن الطوسي، تحقيق بحرالعلوم، انتشارات المحبين، ج3 ص156) ۴. برای نمونه می‌توان به گزارش فزاری اباضی مذهب در کتاب الردود یا غطفانی معتزلی در کتاب التحریش اشاره کرد که هر دو در قرن دوم می‌ریسته‌اند. ۵. این فضیه به صورت متواتر در منابع متعدد اهل سنت از جمله بارها در صحیح بخاری ذکر شده که ارجاع به یکی از مواضع بخاری در همین نوشته خواهد آمد. ۶. آیات تطهیر و مباهله و حدیث کسا و ثقلین و ... ۷. آقای م.م مدعی است چون این شخص در تراجم به "رافضی" توصیف شده؛ استدلال به او در برابر اهل سنت درست نیست. بله؛ شاید هم نشود هیچ سنی‌ای را به صرف قول این شخص ملزم نمود؛ اما نکته‌ای که درباره اين شخص باید محل تامل باشد این است که اولا وی یک عمر به عنوان عالم بزرگ سنی شناخته می‌شده و ثانیا امثال همین حقایق بوده که اسباب هدایت او را فراهم آورده است. ۸. سير أعلام النبلاء، شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي (المتوفى: 748هـ) الناشر: دار الحديث- القاهرة، الطبعة: 1427هـ-2006م ج12 ص126 ۹. مكتب سقيفه از یک سو به خاطر تناقضات فراوان که مهمترین آنها انحراف آشکار از اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم است و از سوی دیگر به سبب نیازش به دست و پا کردن مشروعیت؛ چاره‌ای جز تلاش برای سانسور و کتمان وقائع نداشتند. اين تلاش‌ها رفته رفته تحت عنوان قاعده‌ای که از آن به قاعده امساک یاد می‌شود صورت‌بندی شد. (برای توضیح بیشتر نگر: كتاب شرح الوصية الكبرى لابن تيمية، نوشته عبد العزيز بن عبد الله الراجحي ج10 ص4 باب: الإمساك عما شجر بين الصحابة من عقيدة أهل السنة والجماعة) ۱۰. وغاية ما يقال إنه كبس البيت لينظر هل فيه شيء من مال الله الذي يقسمه وأن يعطيه لمستحقه. (منهاج السنة ج8 ص291) ۱۱. صحیح بخاری ج2 ص601 حد(2878)- [3091]
ریشه‌ی همه‌ی مصائب در بیان شیخ صدوق(۳۸۱هـ) به نقل از مرحوم ابن شهر آشوب (۵۸۸ هـ) أعلى الله مقامهما: غصب خلافت از امیر المؤمنین غصب میراث صدیقه طاهره کشتن محسن بن علی علیهم السلام ✔️ وأوَّلُ مَا استُفتِحَ بِه مِنَ الظُّلمِ ما أخّر عليّا عليه السلام عَنِ الخِلافَةِ وغُصِبَت فاطمَةُ ميراثَ أبيها وَقتل المُحسِنِ في بَطنِ أمِّه. 📜 نسخه‌ی خطی کتاب مثالب النواصب_ابن شهرآشوب، کتابت سال ۸۴۵ هـ. این نسخه قدیمی‌ترین نسخه‌ی شناسایی شده از این کتاب است که در کتابخانه ناصریه_لکنهو(کتابخانه‌ی خاندان صاحب عبقات) نگه‌داری می‌شود. @mir_hamedhoseyn_110
سیّد حمیری رضوان‌الله‌علیه شاعر‌ شهیر‌ عصر ائمّه (ت ١٧٣ هـ) به این حقیقت تصریح می‌کند که صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها وصیت کرد که آن دو نفر هنگام نماز بر پیکرش حاضر نباشند... وَفاطِمُ قَدْ أوصَتْ بِأَنْ لا يُصَلِّيا... الغرض که باورهای امروزِ ما متصل به عصر ائمه علیهم السلام است... 📜 نسخه‌ی خطی کتاب مثالب النواصب_ابن شهرآشوب، کتابت سال ۸۴۵ هـ. این نسخه در کتابخانه ناصریه_لکنهو (کتابخانه‌ی خاندان صاحب عبقات) نگه‌داری می‌شود. @mir_hamedhoseyn_110