عالم، شاعر و خطیب عراقی مرحوم سید عبد الرسول کفائی (۱۳۴۷_۱۴۲۴ ق) در قصیدهای بسیار زیبا بین گورِ معاویه و مضجع شریف مولی الموحدین امیر المؤمنین علیه أفضل صلوات المصلّين مقایسهی جالبی کرده است.
چند بیت از این قصیده را از نظر میگذرانیم:
ابتدا در شرح گورِ معاویه چند بیتی میسراید که دو بیت آن اینست:
هرکه را گذر به خرابههای شام افتد، گور معاویه را میبیند درحالی که مگسها و حشرات گرد آن در طواف و رفت و آمدند!
و بوی متعفن آن قبر همه جا را پر کرده است، بوی بد و ناگوار کسی که [از شدت عذاب] فریادش به آسمان بلند است.
سَيَرى الذُّبابَ يَحومُ حَولَ ضَريحِه
وَبِــأرضِــه حَــشَــراتُــه تَـــتَــــرَدَّدُ
نَـتَنَت رَوائحُـه الكَريـهَةُ وَهـيَ مِن
نَتنِ الضَّجيجِ إلى الفَضـا تَتَـصَعَّـدُ
****
سپس شاعر چنین به معاویه خطاب میکند:
ای معاویه ! برخیز و بارگاه عرش آشیان ابا الحسین امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه را بنگر که چه آستان رفیعی دارد!
بارگاه نجف را میبینی که زائرانش، شبانه روز و هر لحظه به قصد زیارت امیر المؤمنين صلوات الله علیه در آنجا رفت و آمد دارند.
در صحن آن حرم مطهر چراغهایی نور افشانی میکند که ماه، نور خود را از آنها برمیگیرد.
أأبا يَــزيـد قُم وعايِــن مَــرقَــدا
لِأبِي الحُسَينِ وَقَد تَعالَى المَرقدُ
وَتَــری الغـَـريَّ تـَـــؤُمـُّـــه زُوارُّه
لَــيــلاً نَــهــاراً كُــــلَّ آنٍ شـُـهـَّـدُ
وَبِصَحـنِها أقمـارُ نُــورٍ أشــرَقَت
قَمَرُ السَّــما مِن نــورِها يَــتَـزَوَّدُ
موسوعة شعراء الغدير، ج ٦، ص ٤٤٦
@mir_hamedhoseyn_110
🔷 ادیب عراقی استاد سید جابر الجابري (متولد ۱۹۵۸ م. نجف اشرف) در بیتی زیبا در مدح امیر المؤمنین صلوات الله علیه سروده است:
"و چه اندازه فرق است بین چشمانی که شبها مراقب ایتام است و چشمانی که در شام با حالت مستی خواب میباشد..."
وَعَينَينِ، عَينٍ تَحرُسُ اليُتمَ لَيلَها
وَأخرى بقَصرِ الشامِ غافِيَةً سَكِرا
📜 موسوعة شعراء الغدير، ج ٦، ص ٢٧
پ.ن: این هم از مظلومیت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است که برای روشن شدن حقایق برای آزاداندیشان عالم مجبوریم "عین الله" را با فردی همچون معاویه مقایسه کنیم !
أين الثرى من الثريا؟!
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🏞 #عکس_نوشت
💢 امام حسن مجتبی سلام الله علیه مسمومِ سقیفه !
✳️ "ابو الحسن خلیعی" شاعر شیعی قرن ششم و هفتم هجری به گونهای زبانحال حضرت زهرا سلام الله علیها را در ایام غصب خلافت بیان میکند که گویا همهی مصائب اهلبیت علیهم السلام همان روزها اتفاق افتاده است:
[حضرت زهرا سلام الله علیها در خطاب به مهاجر و انصار فرمودند : ]
أينَ مَقتُولِي وَمَسمُو
مِي، هَلُمُّوا حاکِمُونِی
سُمَّ هذا وَقَتَلتُم
ذا وما رَاقَبتُمونِي
🔸 فرزند مقتول من و فرزند مسموم من کجا هستند؟ بیایید و به دادِ من برسید !
این فرزندم مسموم شد، آن یکی را به قتل رساندید و حرمت مرا نگاه نداشتید!
📜 ديوان الخليعي، صفحات ۶۵_۶۶
پ.ن: هر چه شد بین در و دیوار شد.
نکته قابل ملاحظه این ابیات این است که در زبان حال حضرت زهرا سلام الله علیها، آمده در این روز حسنم مسموم وحسینم مقتول شد...
نه این که این روز زمینه ساز این اتفاقات بود...
🆔 ble.ir/kashani1395/
🆔 eitaa.com/kashani1395/
🆔 telegram.me/kashani1395/
🆔 https://www.aparat.com/hkashani_com
🌐 www.hkashani.com
سید مرتضی رضوان الله علیه در بیان عظمت فضیلت امیر المؤمنین در لیلة المبیت چنین میگوید:
ماجرای لیلة المبیت فضیلتی بزرگ و منقبتی عالی قدر برای امیر المؤمنین علیه السلام است و همواره شیعه این جانفشانی را برتر از تسلیم حضرت اسماعیل علیه السلام هنگام ذبح میداند.
شیعیان میگویند: تفاوت این دو کار بزرگ در این است که اسماعیل با یک پدر مهربان و دلسوز و مورد اعتماد مواجه بود و عادت روزگار چنین نبوده و نیست که فرزندان به دست پدران کشته شوند.
ولی امیر المؤمنین علیه السلام با دشمنان کینهتوز و خشمگین و غیر قابل اعتماد مواجه بود. خصوصا اینکه این فداکاری او باعث شد که رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم دور شود و نقشهی دشمنان بر آب شود. پس این فداکاری علی علیه السلام موجب خشمگینی بیشتر آنها شده بود و روا بود که به او آسیب برسانند.
"وهذه فضيلة عظيمة ومنقبة جليلة، ما زالت الشيعة تفضلها على استسلام إسماعيل لأبيه عليهما السلام عند أمره بذبحه.
وقالوا: إنما استسلم إسماعيل عليه السلام إلى أب حدب مشفق مأمون، وما جرت العادة بإتلاف الآباء للأبناء.
وأمير المؤمنين عليه السلام استسلم إلى أعداء حنقين مبغضين غير مأمونين، لا سيما وقد فوّتهم _بمبيتهم على الفراش_ غرضَهم وحرمهم مقصودهم، فهم على من فعل ذلك أحنق وبالإضرار به أجدر."
📜 شرح القصيدة المذهبة في مدح أمير المؤمنين عليه السلام للسيد الحميري، ص ۲۶۴
@mir_hamedhoseyn_110
پس از دو سال تلاش بالأخره امروز نسخه چاپی کتاب «العلم المشهور» یافت شد. تصویر متن کامل آن بخش قابل مشاهده است.👆
الحمد لله رب العالمین
@mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
کتاب "المنهل الروي في مختصر علوم الحديث النبوي" اثر مهمّ "بدر الدین ابن جماعة کناني شافعی" در مصطلح الحدیث است.
کتاب فوق از مصادر مرحوم میر حامد حسین رضوان الله علیه در آثارش میباشد.
مرحوم صاحب عبقات در مجلّد حدیث غدیر – بخش سند(۲/۲۷۰ _ از مجموعه ۱۰ جلدی غدیر) در پاسخ به ادعای فخر رازی مبنی بر اینکه حدیث غدیر در صحیحین نقل نشده، از این کتاب ابن جماعة در ردّ ادعای فخر استفاده نموده است.
ابن جماعة در بیان اینکه بخاری و مسلم تمام احادیث صحیحه را در صحیحین وارد نکردهاند میگوید:
"لم يستوعبا كلّ الصحيح في كتابيهما وإلزام الدارقطني وغيره لهما أحاديث على شرطهما لم يخرجاها ليس بلازم لهما في الحقيقة؛ لأنهما لم يلتزما استيعابَ الصحيح ، بل جملة منه أو ما يسدّ مسدّ غيره منه.
قال البخاري: ما أدخلتُ في كتاب الجامع إلّا ما صحّ وتركتُ من الصحاح لحال الطول.
وقال مسلم: ليس كلّ شئ عندي صحيح وضعتُه هاهنا، إنما وضعتُ ما أجمَعوا عليه." إلخ
این کتاب ابتدا توسط دکتر "محيي الدين عبد الرحمن رمضان" در سال ۱۹۷۵ م در مجله معهد المخطوطات العربیة منتشر شد، سپس در سال ۱۹۸۶ م در دار الفکر تجدید چاپ گردید.
"کمال یوسف الحوت" نیز این کتاب را در سال ۱۹۹۰ به چاپ رسانید.
علی رغم وجود نسخ متعدد از این کتاب ، هر دو محقق برای تصحیح تنها به یک نسخهی خطی و آن هم نسخهی به خطّ مؤلف _ نگهداری شده در اسکوریال شماره ۱۵۹۸ دسترسی داشتند.
متأسفانه عبارات فوق در عدم استیعاب بخاری و مسلم به همراه چند صفحهی دیگر در این نسخه دچار افتادگی شده است و همین افتادگی در نسخه باعث شده این عبارات در نُسَخ مطبوعه نیز وجود نداشته باشد. (رک: مقدمه رياض الخرقي بر المنهل الروي، ص ٢٣،٢٤)
سال ۲۰۲۱ این کتاب توسط "ریاض محمد سلمان الخرقی" در دار الأصول العلمية بر اساس ۴ نسخهی خطی منتشر شد و بحمد الله چند روز پیش آن را در کتابخانهی استاد شیخ حامد کاشانی مشاهده کردم و عبارات مورد نظر را در آن یافتم. (ص ۵۷_۵۸)
گفتنی است این کتاب در سال ۲۰۱۲ م بر اساس ۶ نسخه خطی با تحقیق جاسم بن محمد الزامل در دار غراس نیز به چاپ رسیده است.
@mir_hamedhoseyn_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نکات بسیار مهم مرحوم آیت الله مصباح یزدی در مورد "تقیه و وحدت"
✅خود تقیه ارزش ذاتی ندارد، ارزشش بخاطر نتیجهایست که بر آن مترتب میشود
✅اگر تقیه باعث شود اصل تشیع گم شود تقیه معنایی ندارد
✅ما باید ببینیم از این وحدت چه نتیجه ای بدست میآید؟!
باعث میشود که حق بیشتر قدرت پیدا کند و تقویت بشود؟!
یا باطل بیشتر تقویت میشود؟!
@mir_hamedhoseyn_110
یا مولانا یا محسن بن علی...
مرحوم شیخ محمد حسن سمیسم (۱۲۷۹_۱۳۴۳ هـ) در مصیبت حضرت محسن بن علی صلوات الله علیهما چه جانسوز سروده است:
هُــوَ أوَّلُ الـشـُّهَـداءِ بَــعــدَ مـُحَـمـَّد
وَيَرى المُصابَ عَلى المُصابِ صَوابا
ما اسطـاعَ يَـدفَـعُ عـَن أبيـه وَأمِّـه
فَمـَضى لأحمدَ يَــشتَكِي الأصـحابا
او اولین شهید پس از رسول خداست و دید که مرگ بهتر است از دیدن و تحمّل ظلم و مصیبتهایی که بر پدر و مادرش وارد میشود در حالی که نمیتوانست آنها را کمک کند. زین سبب از دنیا رفت تا به جدش رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم شکایت اصحابش را بکند.
عيون الرثاء في فاطمة الزهراء (منتخب كتاب الفاطميات)، ص ١٣٥
@mir_hamedhoseyn_110
شاعر لبنانی مرحوم ابراهیم بن محمد بَرّی(1917_1997 م) در مدح امیر مؤمنان علیه السلام:
يَشهَدُ اللهُ أنَّ كفَّكَ أعلَت
رايَةَ المُصطَفى بِكُلِّ مَكانِ
خداوند شهادت میدهد که دست تو پرچم [دینِ] محمد مصطفی صلی الله علیه وآله و سلم را در همه جای عالم برافراشته است..
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
نکتهای و درخواستی
نکته:
طرق حدیث شریف " من كنت مولاه فعلي مولاه " آنقدر فراوان بوده است که از زمانهای دور محدثان متعددی تنها در جمع طرق این روایت مصنفاتی نگاشتهاند.
محدثانی با افکار و عقاید مختلف همچون محمد بن جریر طبری، ابن عقده کوفی، حسکانی، ذهبی و... (رک: عبقات الأنوار، مجلد ۱ از مجموعه ١٠ جلدی حدیث غدیر)
در این میان یکی از برجستهترین افرادی که در این موضوع قلم زده و نامش کمتر در این مباحث برده شده است حافظ زین الدین عبد الرحیم بن الحسین العراقي (٨٠٦ هـ) استاد حافظ ابن حجر عسقلانی(٨٥٢ هـ) است.
ابن فهد هاشمی مکی (٨٧١ هـ) در کتاب " لحظ الأحاظ بذيل طبقات الحفاظ" در شرح حال زین الدین عراقی به این تألیف او اشاره میکند:
" طرق حديث من كنت مولاه فعلي مولاه". (لحظ الألحاظ،(ذيل تذكرة الحفاظ) ، ط العلمية، ج ٣ ص ١٥١)
فرد دیگری که نام این کتاب را در اجازات خود ذکر میکند، شمس الدین محمد بن علی معروف به ابن طولون حنفی(۹۵۳ هـ) است.
وی در " الفهرست الأوسط من المرويات " طریق خود به این کتاب حافظ عراقی را چنین بیان میکند:
"جزء فيه ما ورد من الفضل الجمّ يوم غدير خم في حق علي
أخبرنا به أبوبكر محمد بن أبي بكر بن أبي عمر _بقراءتي عليه_ عن الحافظ أبي الوفاء إبراهيم بن محمد الحلبي، عنه به فذكره"
محقق کتاب "الفهرست الأوسط" در پاورقی تصریح میکند که نسخهای از این جزء در دار الکتب المصریه نگهداری میشود ولی به شماره و مشخصات دیگر نسخه اشارهای نمیکند.
متأسفانه علی رغم تلاشهای چند ساله از طرق متعدد، هنوز اطلاعاتی از این نسخه به دست نیامده است.
گفتنی است کتاب " الفهرست الأوسط من المرويات " در ۵ مجلد در سال 2014 م توسط عبد الله بن عبد العزيز الشبرواي در دار النوادر به چاپ رسیده است.
تصویر زیر نسخه خطی کتاب "الفهرست الأوسط من المرويات" به خط مؤلف آن ابن طولون، نگهداری شده دار الکتب المصریه👇👇
@kashani1395
هدایت شده از حامد کاشانی
تصویر نسخه خطی کتاب "الفهرست الأوسط من المرويات" به خط مؤلف آن ابن طولون...
@kashani1395
و امّا در خواست:
به هر کس از عزیزان که تصویر رساله حافظ عراقی در طرق حدیث غدیر را برای ما تهیه یا پیدا کند، مژدگانی قابل توجهی تقدیم میگردد.
💢 توهین عجیب و غریب «أبوبکر بن العربي المالکی» به ساحت حضرت زهرا سلام الله علیها
🔷 «أبوبکر بن العربي المالکی- ت 543 هـ .» عالم مشهور اهلسنّت در قرن ششم هجری قمری است. او بارها در آثارش همچون «العواصم من القواصم» و «عارضة الأحوذي» به ساحت مقدّس اهلبیت علیهم السلام جسارت نموده است و بعضی از علمای اهلسنّت نیز او را به ناصبیگری وصف نمودهاند.
🔶 وی در کتاب «سراج المريدين في سبيل الدين» با تفسیری عجیب و غریب از آیهی شریفهی «خافِضَةٌ رافِعَةٌ» (واقعه، 3) به ساحت صدیقهی طاهره سلام الله علیها جسارت مینماید.
🔷 او در فصلی که برای شرح اسامی روز قیامت اختصاص داده، در شرح دو اسم: «خافضة رافعة» 12 معنا از “خافضة: پایین آورنده” و “رافعة: بالا برنده” ذکر میکند.
از جمله در معنای چهارم چنین میگوید:
«...رابِعُها: الأبرارُ يُرفَعونَ إلی عِليّينَ ويُخفَضُ المُنافِقونَ إلی الدَّركِ الأسفلِ مِنَ النّارِ. ترجمه: معنای چهارم: نیکوکاران را به سوی «عليّین» بالا میبرند و منافقان را به پایینترین طبقهی جهنّم به زیر میکشند» (سراج المریدین، 1/361)
خب این معنایی است که دور از ذهن نیست ولی بیان یک مصداق از هزاران مصداقی است که ممکن است به ذهن هرکسی برسد !
🤔 امّا با کمال تعجّب همو در معنای دوازدهم این آیه با بیحیایی تمام میگوید:
«تَرْفَعُ "عائِشَةَ" علی "فاطمة" وهي الرُتْبَةُ الثانِيةُ عَشَرَ؛ فَإنَّ عائِشَةَ مَعَ النَّبِيّ صَلّی اللهُ عَلَيْه {وَآلِه} وَ سَلَّمَ وَ فاطِمَةَ مَعَ عَلِيٍّ رِضْوانُ اللهِ عَلَيْه. ترجمه: روز قیامت عائشه را بر فاطمه برتری میدهد.
_و این معنای شمارهی ۱۲ است_ چون عایشه با رسول خدا صلی الله عليه {وآله} و سلّم است و فاطمه با علی رضوان الله عليه!» ((سراج المریدین، 1/362))
⁉️ در اینجا چند سؤال مطرح میشود:
🔺 کدام مبنای عقلی و نقلی این تفسیر را تأیید میکند؟
🔻 کدام مفسّر قبل یا بعد او چنین برداشت سخیفی از آیه کرده است؟
🔺 اگر عایشه به خاطر "همسر پیامبر بودن" در رتبهی ایشان است، پس بقیهی همسران پیامبر هم باید چنین جایگاهی داشته باشند؛ حال اگر چنین است پس چرا مؤلّف فقط نام عایشه را ذکر کرده و هیچ اشارهای به سایر ازواج النبیّ نمیکند!؟ آیا جز غرض ورزی و ناصبی گری چیز دیگری متصوّر است؟!
🔻 سؤال آخر اینکه به راستی حضرت زهرا سلام الله علیها با این جماعت چه کرده که در طول این قرون متمادی افرادی سعی دارند به گونهای مقام و منزلت او را زیر سؤال برده و به او توهین کنند؟!
🔆 لازم به ذکر است، عالم مغربی معاصر «عبد العزیز غماری، ت 1418هـ.» رسالهای در ردّ این کلام ابن العربی مالکی با عنوان: «الوقاية المانعة من وسوسة أبي بکر بن العربي في قوله تعالی"خافضة رافعة"» نگاشته و به شدّت به او و سخنانش تاخته، امّا جالب اینجاست خود "غماری" در انتهای این ردّیه با مطرح کردن بحث ساختگی و دروغین خواستگاری امیرالمؤمنین علیه السلام از دختر ابوجهل، خود به پیروی از اسلافش به ساحت امیرالمؤمنین علیه السلام جسارت نموده است!
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
🔆 وقتی القاب حضرت زهرا سلام الله علیها حتی برای محققان تراث اسلامی نیز ناشناخته است.
🔶️ ابن دحیه کلبی (۶۳۳ هــ) در ذکر نسب یکی از زنان شاعر از مغرب زمین به نام "أَمَةُ العَزیز" که سادات است، وقتی به نام حضرت زهرا سلام الله علیها میرسد از حضرت با لقب "أم أبيها" یاد میکند.
🤔 ببینید محققان کتاب در پاورقی، مرجع ضمیر "ها" در "أبيها" را چه تشخیص دادهاند ! 😕
@mir_hamedhoseyn_110
أخوه إذا عُدَّ الفَخارُ وصِهرُه
فَلا مِثلُـه أخٌّ وَلا مِثلُـه صِهرُ
به گاهِ افتخار و سرافرازی امیر المؤمنین صلوات الله علیه برادر و داماد رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلم است. برادر و دامادی که هیچ برادر و دامادی همچون او یافت نمیشود.
📜غدیریه معروف شاعر امامی جناب ابو تمام طائی (۲۳۱ هـ) رضوان الله علیه.
پ.ن : تصویر صبح امروز ۱۴ آذر ۱۴۰۱_ هوای ابری و مهآلود حرم مولای عالم...
رزقنا الله
@mir_hamedhoseyn_110
😔 روضه صدیقه طاهره سلام الله علیها توسط علامه حلی رضوان الله علیه
♦️ علّامه حلی رضوان الله علیه پس از برشمردن فضائل صدیقه طاهره سلام الله علیها از مصادر عامه چنین میفرماید:
🔶فَانظُر أيُّهَا العاقِلُ كَيفَ يَروي الجُمهورُ هذِه الرِّواياتِ وَيَظلمونَها وَيَأخُذونَ حَقَّها وَيَكسِرون ضِلعَها ويُجهِضونَ وَلَدَها مِن بَطنِها
🔷هان ای عاقل! بنگر که چگونه جمهورِ [راویان] در شأن او این روایات را نقل میکنند در حالی که [عملهی ظلم و جور] به او ظلم کرده، حقش را غصب کرده، پهلویش را شکسته و فرزندش را در بطن او کشتند !
📜 نسخه خطی کتاب نهج الحق وكشف الصدق، علامه حلي، نگهداری شده در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تاریخ کتابت: سال ۷۵۵ هجری قمری
@mir_hamedhoseyn_110
😞 زبان حال امير مؤمنان صلوات الله علیه با تابوت همسرش:
ای تابوت ! مراقب عزیز من باش...
مبادا دوباره زخمی شود،
او قبلا زخمی شده است...
وَيا نَـعشُ رِفـقاً بِالعَـزيزَةِ إنّـها
مُجَرَّحَةٌ لا تَخدِشِ الجُرحَ ثانِيا
🔶 السید عباس المدرسي
@mir_hamedhoseyn_110