وصیت به صبر
ابن عباس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کند که در وصیتی به امیرالمؤمنین فرمود:
🛑«يَا عَلِيُّ إِنَ قُرَيْشاً سَتَظَاهَرُ عَلَيْكَ وَ تَجْتَمِعُ كَلِمَتُهُمْ عَلَى ظُلْمِكَ وَ قَهْرِكَ فَإِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَجَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَك»
🔰ای علی! همانا قریش بعد از من بر ضد تو خواهند شد و همگی آنها بر ظلم کردن و چیره شدن بر تو اجتماع خواهند نمود، اگر یاوری داشتی با آنها نبرد کن و اگر یاوری نیافتی، دست نگه دار و خونت را حفظ کن.
📚: الغیبه شیخ طوسی، ص 193
این تعبیر پیامبر در کتاب های دیگر هم آمده است، به عنوان نمونه احتجاج طبرسی دارد که پیامبر فرمود:
🛑«يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ الْأُمَّةَ سَتَغْدِرُ بِكَ وَ تَنْقُضُ عَهْدِي ... فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا تَعْهَدُ إِلَيَّ إِذَا كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ فَقَالَ إِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَبَادِرْ إِلَيْهِمْ وَ جَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَكَ حَتَّى تَلْحَقَ بِي مَظْلُوماً»
🔰ای اباالحسن! همانا این امت بر ضد تو رفتار خواهند نمود و عهد مرا خواهند شکست... من گفتم: ای رسول خدا، وظیفه من در چنین شرایطی چیست؟ فرمود: اگر یاوری یافتی بر ضد آنها قیام کن و مبارزه کن و اگر یاوری پیدا نکردی دست نگه دار و خون خود را حفظ کن تا در حالی که مظلوم هستی بر من ملحق شوی.
📚: احتجاج طبرسی، ج1، ص 190
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
دومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی برای بازپس گرفتن حق خویش نکند؛ 👈نداشتن انصار و اعوان بود به گزارشات زیر دقت کنید
1⃣: أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ لِي عِدَّةُ أَصْحَابِ طَالُوتَ أَوْ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ وَ هُمْ أَعْدَاؤُكُمْ لَضَرَبْتُكُمْ بِالسَّيْفِ حَتَّى تَئُولُوا إِلَى الْحَق»
🔻به خدا قسم اگر من به تعداد اصحاب طالوت، یا تعداد اهل بدر، در حالی که آنها دشمن شما بودند، نیرو داشتم، حتماً با شمشیر شما را می زدم تا اینکه بر صراط مستقیم باز گردید.
📚: کافی، ج8، ص 32، ح 5
توضیح👇
در این تعبیر، حضرت قسم یاد می کند که اگر به تعداد اصحاب طالوت که حدود 300 نفر بودند و یا به تعداد افراد حاضر در جنگ بدر که 313 نفر بودند، نیرو داشتم، حتماً در برابر این حکومت قیام می کردم، آنهم قیام مسلحانه و با شمشیر؛ این تعبیر حضرت خیلی واضح و روشن است.
2⃣: «وَ لَوْ كُنْتُ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ (أَخُو تَيْمٍ) أَرْبَعِينَ رَجُلًا مُطِيعِينَ لَجَاهَدْتُهُم»
🔺اگر من در روزی که بیعت گرفته شد برای اخوتیم (ابوبکر)، من چهل مرد فرمانبردار داشتم، حتماً با آنها نبرد می کردم.
📚:سليم ج2، ص667
3⃣: «يَا ابْنَ قَيْسٍ أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ أَخُو تَيْمٍ الَّذِي عَيَّرْتَنِي بِدُخُولِي فِي بَيْعَتِهِ أَرْبَعِينَ رَجُلًا كُلُّهُمْ عَلَى مِثْلِ بَصِيرَةِ الْأَرْبَعَةِ الَّذِينَ قَدْ وَجَدْتُ لَمَا كَفَفْتُ يَدِي وَ لَنَاهَضْتُ الْقَوْمَ وَ لَكِنْ لَمْ أَجِدْ خَامِساً فَأَمْسَكْت.
قَالَ الْأَشْعَثُ فَمَنِ الْأَرْبَعَةُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ سَلْمَانُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ الزُّبَيْرُ بْنُ صَفِيَّةَ قَبْلَ نَكْثِهِ بَيْعَتِي»
🔺چرا همانگونه که در مقابل طلحه و زبیر و معاویه دست به شمشیر بردید، در برابر ابوبکر و عمر دست به شمشیر نبردید تا حق خود را بگیرید!؟
حضرت در پاسخ ابن قیس می فرمایند:
ای پسر قیس! به خدائی که دانه را شکافت و انسان را آفرید سوگند، همانا من اگر روزی که با ابوبکر بیعت گرفته شد، بیعتی که مرا شماتت به آن بیعت کردن می کنی، اگر چهل مرد در اختیار داشتم، چهل مردی که در بصیرت همانند آن چهار نفر بودند که من یافتم؛ هرگز دست روی دست نمی گذاشتم و با آن قوم می جنگیدم و نابودشان می کردم، ولیکن نفر پنجمی نیافتم و لذا دست نگه داشتم.
اشعث گفت: آن چهار نفر چه کسانی هستند ای امیرالمؤمنین؟ حضرت فرمود: آن چهار نفر سلمان و ابوذر و مقداد و زبیر بودند البته زبیر قبل از آنکه بیعت مرا شکست.
📚: احتجاج طبرسی، ج1، ص 449
4⃣: «خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَرَّ بِصِيرَةٍ فِيهَا نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ شَاةً فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ لِي رِجَالًا يَنْصَحُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ بِعَدَدِ هَذِهِ الشِّيَاهِ لَأَزَلْتُ ابْنَ آكِلَةِ الذِّبَّانِ عَنْ مُلْكِهِ قَالَ فَلَمَّا أَمْسَى بَايَعَهُ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ سِتُّونَ رَجُلًا عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ اغْدُوا بِنَا إِلَى أَحْجَارِ الزَّيْتِ مُحَلِّقِينَ وَ حَلَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا وَافَى مِنَ الْقَوْمِ مُحَلِّقاً إِلَّا أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ وَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ جَاءَ سَلْمَانُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ »
🔺روزی امیرالمؤمنین از مسجد خارج شد و از کنار محل نگهداری حیوانات که سی رأس گوسفند در آنجا نگه داری می شد، عبور کرد و فرمود: به خدا قسم اگر من به تعداد این گوسفندان، نیرو داشتم، حاکم را از حکومتش برکنار می کردم؛ وقتی عصر شد، تعداد 360 نفر با علی بیعت کردند که تا پای جان در کنار او بجنگند. حضرت به آنها فرمود: بروید و سرهای خود را بتراشید و در محله احجار الزیت (نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز ابو ذر و مقدار و حذيفه بن يمان و عمار بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعدهگاه حاضر نشد،
📚: الکافی ج ۸ ص ۳۳
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
شاید سوال پیش بیاید که وقتی تعداد زیادی آمدند و از امیرالمومنین علیه السلام درخواست کردند که ما حاضریم برای باز پس گرفتن حق شما با شما بیعت کنیم پس چرا امیرالمومنین علیه السلام با شرطی که گذاشتند مانع از کمک آنان شدند❓
مرحوم ملاصالح مازندارنی در شرح روایت 👇
خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَرَّ بِصِيرَةٍ فِيهَا نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ شَاةً فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ لِي رِجَالًا يَنْصَحُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ بِعَدَدِ هَذِهِ الشِّيَاهِ لَأَزَلْتُ ابْنَ آكِلَةِ الذِّبَّانِ عَنْ مُلْكِهِ قَالَ فَلَمَّا أَمْسَى بَايَعَهُ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ سِتُّونَ رَجُلًا عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ اغْدُوا بِنَا إِلَى أَحْجَارِ الزَّيْتِ مُحَلِّقِينَ وَ حَلَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا وَافَى مِنَ الْقَوْمِ مُحَلِّقاً إِلَّا أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ وَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ جَاءَ سَلْمَانُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ » ۱
🔺روزی امیرالمؤمنین از #مسجد خارج شد و از کنار محل نگهداری #حیوانات که سی رأس گوسفند در آنجا نگه داری می شد، عبور کرد و فرمود: به خدا قسم اگر من به تعداد این #گوسفندان، نیرو داشتم، حاکم را از حکومتش برکنار می کردم؛ وقتی عصر شد، تعداد 360 نفر با علی بیعت کردند که تا پای جان در کنار او بجنگند. حضرت به آنها فرمود: بروید و سرهای خود را بتراشید و در محله احجار الزیت (نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز #ابو ذر و #مقدار و #حذيفه بن يمان و #عمار بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعدهگاه حاضر نشد،
🔺فيها نحو من ثلاثين شاة فقال و اللّه لو أن لى رجالا ينصحون للّه و لرسوله بعدد هذه الشياه) أى يكون جميع حركاتهم و سكناتهم للّه و لرسوله و موافقة للقوانين الشرعية و لا يكون لهم تعلقا بالدنيا و حياتها: ۲
👈منظور از امیرالمومنین علیه السلام کسانی بودند که تمام حرکات و سکنات آنان برای رضایت الله و رسول خدا باشند و موافق #احکام شرعی و نزد آنان تعلق به دنیا و جان نباشد
➖قسمت دوم حرف مرحوم ملا صالح:
🛑على أن لا يفروا عند القتال و ان قتلوا ۳
🔰 کسانی باشند که از جنگ فرار نکند اگرچه کشته شوند
روایت دوم:
وقتی عدهای نزد امام رضا امدند و گفتند ما #شیعه شما هستیم امام رضا علیه السلام به آنان فرمودند :
🛑وَيْحَكُمْ إِنَّمَا شِيعَتُهُ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ع وَ سَلْمَانُ وَ أبي [أَبُو] ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ عَمَّارٌ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي بَكْرٍ، الَّذِينَ لَمْ يُخَالِفُوا شَيْئاً مِنْ أَوَامِرِهِ، وَ لَمْ يَرْتَكِبُوا شَيْئاً مِنْ [فُنُونِ] زَوَاجِرِهِ.۴
🔰وای بر شما شیعه یعنی امام حسن و امام حسین علیهما السلام و #سلمان و ابوذر و #مقداد و #عمار و #محمد بن ابی بکر که در هیچ امری با امیرالمومنین علیه السلام مخالفت نکردند و هیچ کاری انجام ندادند که مخالف نظر امیرالمومنین علیه السلام باشد
📚:منابع
۱:الکافی ج ۸ ص ۳۳
۲و ۳:شرح الکافی ج۱۱ص۲۸۱
۴: تفسیر امام عسکری علیه السلام ص ۳۱۳
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
سومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی نکند 👈ترس از بین رفتن کامل اسلام بود( از بین رفتن اسلام و برگشتن #جاهلیت)
«وأیم اللَّهِ لَوْلا مَخَافَةُ الْفُرْقَةِ وَ أَنْ يَعُودَ الْكُفْرُ وَ يَبُوءَ الدِّينُ لِغَيْرِنَا، فَصَبَرْنَا عَلَى بَعْضِ الأَلَمِ، ثُمَّ لَمْ نَرَ بِحَمْدِ اللَّهِ إِلا خَيْرًا»۱
🔻قسم به خدا اگر ترس #تفرقه بین #امت اسلامی نبود، و این که کفر دوباره بازگردد و دین اسلام نابود شود، حتماً حکومت را تغییر می دادم؛ ولی به بعضی دردها صبر کردم و به حمد خدا از این صبرم جز خیر چیزی ندیدم.
یعنی عین همان حرفی که حضرت هارون به حضرت موسی گفت: 👇
إِنِّي خَشيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَني إِسْرائيلَ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلي۲
🔻گفت: اى فرزند مادرم! ريش و سر مرا مگير!، من ترسيدم بگويى تو ميان بنى اسرائيل تفرقه انداختى و سفارش مرا به كار نبستى.
حدیث دوم👇
يَا ابْنَ السَّوْدَاءِ، أَمَّا حَقِّي فَقَدْ تَرَكْتُهُ مَخَافَةَ أَنْ يَرْتَدَّ النَّاسُ عَنْ دِينِهِمْ،۳
🔻امیرالمومنین علیه السلام خطاب به #عمر بن الخطاب فرمودند:
ای فرزند بردگان سیاه چهره!
من اگر از حق خلافتم گذشتم به این سبب بود که مامور به #صبر بودم تا مردم کلا از دین #مردتد نشوند
📚:منابع:
۱: الإستیعاب، ج2، ص 497
۲:سوره طه94
۳:دلائل الامامه ص ۱۳۶
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
سومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی نکند 👈ترس از بین رفتن کامل اسلام بود( از
بالاتر عرض کردیم که امیرالمومنین علیه السلام از طرف پیامبر صلی الله علیه و آله مامور به صبر بوده است
دلیل امر به صبر نیز👈نداشتن یار و یاور برای باز پس گرفتن حق خویش بود
حال شما فرض کنید👈امیرالمومنین علیه السلام هیچ یار و یاوری ندارد الا ۳ یا ۴ نفر و با این ۳ یا ۴ نفر بر ضد اهل سقیفه قیام کند. چه اتفاقی می افتد؟
اهل سقیفه به عنوان مخل امنیت جامعه دست به کشتار بنی هاشم و طرفداران بنی هاشم می زند و دیگر امام و امامتی باقی نمی مانند
👈لذا بهترین راه پیش گرفتن صبر و نگه داشتن یاران اندک هست تا اسلام واقعی از بین نرود
✍:فدک...
🔥#معاویه بن ابی سفیان🔥 در تمام مراحل #سقیفه حضور فعال داشت
👈در #نقشه #ترور پیامبر
👈در اجتناع #مخفیانه و سری با #ابوبکر و #عمر
👈در #حمله به خانه امیرالمومنین علیه السلام
👇
👈و بعدا هم از طرف عمر به خلافت #شام رسید
معاویه نماد و بُنیه تفکر اهل سقیفه است
⬅️الان هدف اهل سقیفه رو از زبان معاویه بشنوید⬇️
پسر مغیره می گوید شبی پدرم از نزد معاویه بازگشت اما او را بسیار ناراحت دیدم وقتی علت را جویا شدم پدرم گفت: من معاویه را بی دین می دانستم اما نه تا این اندازه. .
👈شبی با معاویه تنها بودیم و کسی هم با ما نبود به او گفتم تو خلیفه هستی و هیچ قدرت و نیرویی در مقابله با تو نیست و عنان کار را به دست داری .چرا آل ابی طالب و بنی هاشم را این گونه آزار و اذیت میکنی؟ کمی از سختی و ناراحتی آنان کم کن. معاویه با خشم رو به من کرد و گفت تو خیا می کنی ما به نتیجه رسیده ایم؟ اوضاع آن گونه که ما می خواهیم نیست👈. برادر ما ابوبکر به خلافت نرسید و او نتوانست کاری از پیش ببرد عمر نیز چنین بود. #عثمان به خلافت رسید و او نتوانست کاری از پیس ببرد اما مردم او را کشتند 👈ولی کار بنی هاشم هنوز تمام نشده است {مگر نمی بینی} هر روز پنج نوبت در منازه ها " اشهد ان محمدا رسول الله بلند می شود بخدا می خوام این نام را بمیرانم و از بین ببرم
📚:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج5، ص: 129
°زَهرایِ مَن وَصیَت پِدَرَت بُود سُکُوتِ مَن
وَگَرنَه تُو که خَشمِ ذُوالفَقار را دیدهای°
May 11
➖#تقیه تا چه زمانی واجب است❓
❌ #دین و #ایمان ندارد کسی که این صفات را ندارد ...
🔸حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا ع لَا دِينَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَهُ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَعْمَلُكُمْ بِالتَّقِيَّةِ فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى مَتَى قَالَ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ وَ هُوَ يَوْمُ خُرُوجِ قَائِمِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ 👈🏻 فَمَنْ تَرَكَ التَّقِيَّةَ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَلَيْسَ مِنَّا... الحديث.
✍🏻 حسين بن خالد گويد: امام رضا عليه السّلام فرمودند: كسى كه ورع نداشته باشد دين ندارد و كسى كه تقيّه نداشته باشد ايمان ندارد، گرامىترين شما نزد پروردگار كسى است كه بيشتر به تقيّه عمل كند. گفتند: اى فرزند رسول خدا! تا چه زمانی؟ فرمودند: تا روز وقت معلوم كه روز #خروج #مهدی ما اهل البيت عليهم السلام است، و👈 كسى كه تقيّه را پيش از خروج آن حضرت ترك كند از ما نيست! ...
📚 کمال الدین، ج ٢ ص ٣٧١
✅ لذا با توجه به زمانی که حضرت بیان فرمودند، وجوه برخی ناقضانِ تقیه، اساسی ندارد.
... و ظاهرا نزد برخی، هرکس بیتقیهتر است عزیزتر و دیندارتر است، بخلاف آنچه امام فرمودند. فتأمل
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖#بنیانگذاران_ظلم_بر_اهل_بیت سلام الله علیهم اجمعین
🛑عنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْهُمَا فَقَالَ يَا أَبَا اَلْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا فَوَ اَللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا وَ مَا مِنَّا اَلْيَوْمَ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ اَلْكَبِيرُ مِنَّا اَلصَّغِيرَ إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي اَلْإِسْلاَمِ لاَ يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَى مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ وَ اَللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لاَ قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِلاَّ هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا «لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ».
🔰حنان بن سدير از پدرش روايت می كند كه گفت: از امام باقر سلام الله علیه از آن دو نفر (#خليفۀ_اول_و_دوم) پرسيدم؟❓
حضرت فرمود: اى ابو الفضل (كنيۀ سدير است) راجع به آن دو نفر از من چه ميپرسى؟ به خدا سوگند هيچ گاه كسى از ما نمرده است جز آنكه بر آن دو نفر خشمگين بوده است، و امروزه نيز كسى از ما نيست جز آنكه بر آن دو خشمگين است، و اين چيزى است كه پيران ما به خردسالانمان سفارش می كنند، به راستى كه آن دو نفر به حق ما ستم كردند و سهم ما را از ما جلوگيرى كردند، و نخستين كسى بودند كه بر گردن ما سوار شدند (و ما را كوبيدند) و رخنهاى را به روى ما در اسلام باز كردند كه هرگز مسدود نشود تا #قائم_ما قيام كند يا سخن گوى ما به سخن آيد.
سپس فرمود: هان بخدا #سوگند اگر #قائم ما #قيام كند يا سخنگوى ما به سخن آيد از كارهاى آن دو چيزهایی را كه تا آن وقت مكتوم و پنهان است آشكار سازد، و مكتوم سازد از كارهاى آن دو آنچه را كه بدان تظاهر كردند،
👈به خدا سوگند هيچ گرفتارى و واقعهاى كه بر سر ما خاندان آيد پايهگذارى نشد جز آنكه اساس و پايۀ آن را آن دو نفر پايهگذارى كردند، پس بر آن دو لعنت خدا و فرشتگان و همه مردمان باد.
📚:الکافي ج ۸، ص ۲۴۵
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi