eitaa logo
علم الحدیث
12.2هزار دنبال‌کننده
76 عکس
215 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
فارسی صحبت کردن امام صادق علیه السلام ... 🛑 مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ : دَخَلَ عَلَیْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً مِنْ غَیْرِ مَسْأَلَةٍ مَنْ جَمَعَ مَالًا مِنْ مَهَاوِشَ أَذْهَبَهُ اللَّهُ فِی نَهَابِرَ فَقَالُوا جُعِلْنَا فِدَاکَ لَانَفْهَمُ هَذَا الْکَلَامَ فَقَالَ علیه السلام : از باد آید بدَم بشود . 🔰محمّد بن احمد از حضرت صادق علیه السلام نقل کرد: گروهی از اهل خراسان خدمت ایشان رسیدند قبل از اینکه سؤال کنند فرمود : من جمع مالا من مهاوش اذهبه اللَّه فی نهابر. خراسانیان عرض کردند آقا ما نفهمیدیم چه فرمودید (چون بزبان عربی آشنا نبودند) حضرت به زبان فارسی ایرانی فرمود «از باد آید بدَم بشود» یعنی مال دزدی خرج بدبختی می‌شود. همان مثل معروف باد آورده را بادش برد . 📚بصائر الدرجات ج ۷ باب ۱۱ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
رعایت آداب سفره، به‌صورت خانوادگی 🛑...عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَا مِنْ رَجُلٍ يَجْمَعُ عِيَالَهُ وَ يَضَعُ مَائِدَةً بَيْنَ يَدَيْهِ وَ يُسَمِّي وَ يُسَمُّونَ فِي أَوَّلِ الطَّعَامِ وَ يَحْمَدُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي آخِرِهِ فَتَرْتَفِعُ الْمَائِدَةُ حَتَّى يُغْفَرَ لَهُمْ.» 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «هیچ مردی نیست که خانواده‌اش را جمع کند و سفره‌ای مقابلش پهن کند و در اول غذا خودش بسم‌الله بگوید و خانواده‌اش نیز بسم‌الله بگویند و در آخرِ غذا، خدا را حمد کنند و سفره را جمع کنند، مگراین‌که (او و خانواده‌اش) آمرزیده خواهند شد.» 📚: الكافي، ج‏۶، ص۲۹۶ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
شرح دعای مکارم الاخلاق توسط: استاد علیرضا هزار شرکت برای عموم آزاد است(خانوادگی)
سر سفره این‌قدر دست دراز نکنید! 🛑...عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: 🍃«إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ مِمَّا يَلِيهِ.» 🔰از امام صادق از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «هرگاه یکی از شما (غذا) می‌خورد، باید از مقابل خودش (بردارد و) بخورد.» 📚الكافي، ج۶، ص۲۹۷ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
دراز کشیدن بعد از غذا 🛑...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: «إِذَا أَكَلْتَ شَيْئاً فَاسْتَلْقِ عَلَى قَفَاكَ وَ ضَعْ رِجْلَكَ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى.» 🔰از امام رضا علیه‌السلام نقل شده است: «هرگاه چیزی خوردی، بر پشت خود دراز بکش و پای راستت را روی پای چپت بگذار.» 📚الكافي، ج۶، ص۲۹۹ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چرا بهتر است استخوان غذایمان را کامل پاک نکنیم؟ 🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْهَيْثَمِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: صَنَعَ لَنَا أَبُو حَمْزَةَ طَعَاماً وَ نَحْنُ جَمَاعَةٌ فَلَمَّا حَضَرْنَا رَأَى رَجُلًا يَنْهَكُ عَظْماً فَصَاحَ بِهِ فَقَالَ لَا تَفْعَلْ فَإِنِّي سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ: «لَا تَنْهَكُوا الْعِظَامَ فَإِنَّ فِيهَا لِلْجِنِّ نَصِيباً وَ إِنْ فَعَلْتُمْ ذَهَبَ مِنَ الْبَيْتِ مَا هُوَ خَيْرٌ مِنْ ذَلِكَ.» 🔰از هیثم بن عروة تمیمی نقل شده است: ابوحمزه ثمالی غذایی برای ما درست کرده بود. وقتی بر سر سفره حاضر شدیم، ابوحمزه مردی را دید که داشت استخوان را کاملاً پاک می‌کرد. او را صدا زد و گفت: این کار را نکن؛ چراکه من از امام سجاد (علیه‌السلام) شنیده‌ام که می‌فرمودند: «در تمیز کردن استخوان، زیاده‌روی نکنید؛ زیرا جن‌ها سهمی در آن دارند و اگر این کار را انجام دهید، از خانه‌تان چیزی می‌رود که بهتر از این (ته‌مانده استخوان) است.» 📚الكافي، ج۶، ص۳۲۲ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
Article.pdf
802.5K
📕مقاله 〽️ "تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی" 👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی 👤 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 16، بهار 1401 📝 چکیده: بحث و گفتگو درباره طبقه روایی و تعاملات حدیثی محمدبن‌عیسی به دلیل تاثیر فراوان در اعتبارسنجی روایات وی، از قرن سوم پیوسته مورد توجه دانشیان و پژوهش‌گران قرار گرفته‌است. نخستین خاستگاه گفتگو پیرامون طبقه محمدبن‌ عیسی عبارت نصربن‌ صباح می‌باشد که به کتاب رجال کشی و به تبع آن به رجال نجاشی راه‌یافته‌است. سخن وی چالش جدی را در تعامل حدیثی گسترده محمد بن عیسی با حسن بن محبوب و یونس بن عبدالرحمن و نیز بهره‌گیری مستقیم وی از امام رضا علیه‌السلام پیش آورده‌است. برخی از دانشیان رجال و فقیهان چنین برداشت‌کرده‌اند که استثنای ابن ولید قمی نیز به دلیل ایجاد خلل در طبقه محمدبن‌عیسی بوده‌است؛ بدین بیان که وی با توجه به خردسال بودن، امکان عملی نقل از یونس بن عبدالرحمن بدون واسطه را ندارد. در این فصل، پس از بررسی و تعیین دوره زندگی محمد بن عیسی بن عبید بر پایه قرینه‌‌ها به بحث تحمل حدیث وی از امامان شیعه علیهم‌السلام و دادوستد حدیثی او با اصحاب پرداخته شده‌است. گفتنی‌است در این پژوهه به هدف برون‌رفت چالش‌های موجود پیرامون رابطه روایی محمدبن‌عیسی در اخذ حدیث، به سه راهکار نوین در تعیین طبقه راوی روی آورده شده‌است. ره‌اورد این تلاش، خالی‌بودن طبقه محمد بن عیسی از هرگونه ابهام است که رابطه روایی وی را با امام رضا علیه‌السلام و برخی مشایخ حدیثی همچون یونس و حسن بن محبوب دست‌خوش تردید قراردهد.
اگر وقت نماز شود و سفره هم پهن باشد... 🛑...عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الصَّلَاةِ تَحْضُرُ وَ قَدْ وُضِعَ الطَّعَامُ قَالَ: «إِنْ كَانَ فِي أَوَّلِ الْوَقْتِ يُبْدَأُ بِالطَّعَامِ وَ إِنْ كَانَ قَدْ مَضَى مِنَ الْوَقْتِ شَيْ‏ءٌ وَ تَخَافُ أَنْ تَفُوتَكَ فَتُعِيدَ الصَّلَاةَ فَابْدَأْ بِالصَّلَاةِ.» 🔰از سماعة بن مهران نقل شده است: از امام صادق (علیه‌السلام) درباره این (موقعیت) سؤال کردم که وقت نماز فرا رسیده و (سفره‌ی) غذا نیز پهن شده است. حضرت فرمودند: «اگر در اول وقتِ (نماز) است، اول غذا را بخور، اما اگر مدتی از وقتِ (نماز) گذشته و می‌ترسی نمازت قضا شود و لازم شود قضایش را به‌جا آوری، اول نماز را بخوان.» 📚الكافي، ج۶، ص۲۹۸ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فایده خوردن ته‌مانده سفره 🛑عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَكَلْنَا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا رُفِعَ اَلْخِوَانُ لَقَطَ مَا وَقَعَ مِنْهُ فَأَكَلَهُ ثُمَّ قَالَ لَنَا إِنَّهُ يَنْفِي اَلْفَقْرَ وَ يُكْثِرُ اَلْوَلَدَ . 🔰معاوية بن وهب گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام غذا خورديم، هنگامى كه سفره برداشته شد، حضرتش آن‌چه را كه از سفره افتاده بود برمى‌داشت و آن را مى‌خورد. سپس به ما فرمود: اين كار، فقر را از بين مى‌برد و فرزند را فراوان مى‌سازد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۰ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
آداب سفره در خانه و بیرون خانه 🛑عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ مَنْ أَكَلَ فِي مَنْزِلِهِ طَعَاماً فَسَقَطَ مِنْهُ شَيْ‏ءٌ فَلْيَتَنَاوَلْهُ وَ مَنْ أَكَلَ فِي الصَّحْرَاءِ أَوْ خَارِجاً فَلْيَتْرُكْهُ لِطَائِرٍ أَوْ سَبُعٍ. 🔰معمر بن خلاد گوید شنيدم ابو الحسن الرضا (علیه السلام) مى‏گفت: هركس در داخل منزل غذا تناول كند و پاره‏اى از دست او فروريزد، بايد بردارد و تناول كند، و هركس در صحرا و خارج منزل غذا تناول كند و پاره‏اى از دست او فرو ريزد، بايد براى پرندگان و درندگان وا بنهد. 📚: الكافي ج‏6، ص: 298 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم صلی الله علیک یا اباعبدلله الحسین علیه السلام صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
هدایت شده از  علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
آیا در طول این همه سال با وجود این همه عالم و شهید هنوز ۳۱۳ نفر به وجود نیامده که امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف "ظهور کند⁉️ 👈 در این سوال یک مغالطه به کار رفته است ⏬ ‌ 🔸اینکه کدام روایت گفته است که ظهور متوقف هست به وجود آمدن ۳۱۳ نفر⁉️ 🔷وقتی به روایات رجوع می کنیم میبینیم که محقق شدن ظهور متوقف بر اذن الهی است و هیچ روایتی ظهور را متوقف به وجود آمدن ۳۱۳ نفر نکرده است . 💠در آخرین توقیع شریفی که از وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صادر شدفرمودند: َ 🛑فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَيْبَةُ الثَّانِيَةُ 👈فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ👉 وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوب‏ 🔰امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به سفیر آخر خود می فرمایند :👈 که غیبت کبری شروع شده است و ظهور واقع نمی شود مگر بعد از اذن الهی واین اذن بعد از زمان طولانی است . 👇نتیجه👇 ظهور متوقف بر اذن الهی است و بس .لذا ۳۱۳ نفر ممکن است قرن ها پیش به دنیا آمده باشند(در این صورت بحث رجعت به کار می آید) یا ممکن است یک روز قبل از ظهور ✍:فدک الرافضی 📚:کمال الدین وتمام النعمه/ج ۲ص ّ۵۱۶ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای دو اسم مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🛑قالَ إِلامَامُ جَعْفَرٍ الصّادقِ عَلَيْهِ السَّلامُ: وَإنَّمَا سُمِّيَ الْقَائِمُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يَهْدِي إِلَى أَمْرٍ قَدْ ضَلُّوا عَنْهُ وَسُمِّيَ بِالْقَائِمِ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ. 🔰 امام صادق علیه السلام فرمودند: حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه) «مهدی» نامیده شد چرا که او به سوی امری هدایت میکند که مردم از آن گمراه شده اند و «قائم» نامیده شد چرا که به حق قیام میکند. 📚: الارشاد ص:383 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اول نان‌‌ 🛑بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِذَا أُوتِيتُمْ بِالْخُبْزِ وَ اَللَّحْمِ فَابْدَءُوا بِالْخُبْزِ فَسُدُّوا بِهِ خِلاَلَ اَلْجُوعِ ثُمَّ كُلُوا اَللَّحْمَ . 🔰سكونى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: هرگاه نزد شما نان و گوشت آوردند با نان شروع كنيد و به وسيلۀ آن شدت گرسنگى را برطرف نماييد سپس گوشت را بخوريد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
آداب نگهداری نان 🛑عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَقْطِينٍ قَالَ قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : صَغِّرُوا رُغْفَانَكُمْ فَإِنَّ مَعَ كُلِّ رَغِيفٍ بَرَكَةً وَ قَالَ يَعْقُوبُ بْنُ يَقْطِينٍ رَأَيْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ يَعْنِي اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَكْسِرُ اَلرَّغِيفَ إِلَى فَوْقُ . 🔰 يعقوب بن يقطين گويد: امام رضا عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: نان‌هاى خود را كوچك قرار دهيد؛ زيرا با هر نانى بركتى است. يعقوب گويد: امام رضا عليه السّلام را ديدم كه نان را به قسمت بالا پاره مى‌نمود. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
محترم داشتن نان به چه معناست؟ 🛑عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَكْرِمُوا اَلْخُبْزَ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا إِكْرَامُهُ قَالَ إِذَا وُضِعَ لَمْ يُنْتَظَرْ بِهِ غَيْرُهُ وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مِنْ كَرَامَتِهِ أَنْ لاَ يُوطَأَ وَ لاَ يُقْطَعَ . 🔰يكى از اصحاب ما گويد: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: نان را گرامى بداريد. عرض كردند: اى پيامبر خدا! گرامى داشتن آن چگونه است‌؟ فرمود: هرگاه نان در سفره نهاده شود، منتظر چيزى ديگرى نمانند. و فرمود: و از موارد گرامى داشتن نان اين است كه لگدمال نشود و (به وسيلۀ چاقو) بريده نگردد. (بریدن نان به وسیله چاقو کراهت دارد) 📚الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
گذاشتن نان زیر کاسه غذا ممنوع 🛑عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ قَالَ: تَغَدَّى عِنْدِي أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَجِيءَ بِقَصْعَةٍ وَ تَحْتَهَا خُبْزٌ فَقَالَ أَكْرِمُوا اَلْخُبْزَ أَنْ لاَ يَكُونَ تَحْتَهَا وَ قَالَ لِي مُرِ اَلْغُلاَمَ أَنْ يُخْرِجَ اَلرَّغِيفَ مِنْ تَحْتِ اَلْقَصْعَةِ . 🔰 فضل بن يونس گويد: روزى امام كاظم عليه السّلام نزد من ناهار ميل مى‌نمود، كاسه‌اى آوردند كه زير آن نانى بود، فرمود: نان را گرامى بداريد كه زير چيزى نگذاريد. حضرتش به من فرمود: به غلام دستور ده كه نان را از زير كاسه بيرون آورد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۴ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
کلامِ اهل‌بیت عصمت سلام‌الله‌علیهم، کلام خداوند متعال هست 🛑 حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وَ غَيْرِهِ قَالُوا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ وَ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . 🔰هشام بن سالم و حماد بن عثمان و ديگران گفته‌اند ؛ شنيديم امام صادق سلام الله عليه مى‌فرمودند : حديث من حديث پدرم مى‌باشد و حديث پدرم حديث جدّم على بن الحسين سلام الله علیهما و حديث او حديث حسين سلام الله عليه است و حديث حسين سلام الله عليه حديث حسن سلام الله عليه و حديث حسن سلام الله عليه حديث اميرالمؤمنين سلام الله علیه و حديث اميرالمؤمنين سلام الله علیه حديث رسول خدا صلّى الله عليه و آله و حديث رسول خدا صلّى الله عليه و آله قول خداى عزّ و جلّ است. 📚الکافي ج۱ ص ۵۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
امیدوارتر از امید داشته باشیم 🛑عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ذَهَبَ لِيَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَانْصَرَفَ إِلَيْهِمْ وَ هُوَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ 🔰ابو جميله گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود: نسبت به چيزى كه اميدوار نيستى بيش از آن‌چه اميدوار هستى اميدوار باشد. چون موسى عليه السّلام رفت كه براى خانواده‌اش آتشى برگيرد و بياورد و هنگامى كه بازگشت پيامبرى مرسل شده بود. 📚:الکافي ج۵  ص۸۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
Amali 23.mp3
20.75M
جلسه بیستم و سوم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امیدی فراتر از امید 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ خَرَجَ يَقْتَبِسُ لِأَهْلِهِ نَارا فَكَلَّمَهُ اَللَّهُ وَ رَجَعَ نَبِيّا وَ خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَإٍ كَافِرَة فَأَسْلَمَتْ مَعَ سُلَيْمَانَ وَ خَرَجَ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ يَطْلُبُونَ اَلْعِزَّ لِفِرْعَوْنَ فَرَجَعُوا مُؤْمِنِينَ. 🔰امام صادق عليه السّلام از قول على عليه السّلام نقل مى كند: نسبت به آنچه اميد ندارى اميدوارتر از آنچه به آن اميد دارى باش،چون موسى عليه السّلام رفت كه براى خانواده‌اش آتشى برگيرد و بياورد ولی خدا با وی صحبت کرد و در حالی برگشت که نبئ الهی شده بود. تا براى امتش از خدا طلب آتش كند،خداوند با او سخن گفت و به عنوان رسالت مراجعت كرد،ملكۀ سبا نيز كافر از شهر خارج شد ولى نزد سليمان مسلمان شد،و جادوگران فرعون برايش طلب عزّت مى كردند ولى خودشان با ايمان بازگشتند. 📚:الکافي ج۵  ص۸۴ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راز ماندگاری حکیم فردوسی از زبان آیت الله جوادی آملی 🟢 ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گرامی باد ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
4_5836860804372106435.pdf
221.9K
به مناسبت ۲۵ اردیبهشت، سالروز بزرگداشت شاعر بزرگ شیعه حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی 📖 مقاله جالب توجه جناب دکتر مهدی دشتی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، با عنوان «تأثیر پذیری فردوسی از کلینی»، چاپ شده در مجلهٔ «متن شناسی ادب فارسی دانشگاه اصفهان»، سال چهل و نهم، شماره یک، بهار 1392، صص 1-12نویسنده در این مقاله به مقایسهٔ مقدمهٔ دو کتاب «کافی»، نوشته محمد بن یعقوب کلینی، و «شاهنامه» سروده فردوسی پرداخته است. ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi